Ministru kabineta
rīkojums Nr.112
Rīgā 2014.gada 12.martā (prot. Nr.16
37.§)
Par Attīstības sadarbības
politikas plānu 2014.gadam
1. Apstiprināt Attīstības sadarbības politikas plānu 2014.
gadam (turpmāk - plāns).
2. Noteikt Ārlietu ministriju par atbildīgo institūciju plāna
īstenošanā.
3. Plāna īstenošanu nodrošināt atbilstoši Ārlietu ministrijas
valsts budžeta programmā 07.00.00 "Attīstības sadarbības
projekti un starptautiskā palīdzība" piešķirtajiem valsts
budžeta līdzekļiem.
4. Ārlietu ministrijai līdz 2015. gada 1. aprīlim iesniegt
Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par plāna īstenošanu.
Ministru prezidente Laimdota
Straujuma
Ārlietu ministrs Edgars
Rinkēvičs
(Ministru kabineta
2014.gada 12.marta
rīkojums Nr.112)
Attīstības sadarbības politikas
plāns 2014. gadam
1. Esošās
situācijas raksturojums
Attīstības sadarbības politikas plāns ir izstrādāts saskaņā ar
Starptautiskās palīdzības likuma 6. panta 1. punktu un nosaka
Ārlietu ministrijas 2014. gada budžetā piešķirtā attīstības
sadarbības finansējuma izlietojumu. Plānā ietverts arī īstenojamo
pasākumu apraksts, lai veicinātu sabiedrības izpratni un atbalstu
attīstības sadarbības politikai. Šādu pasākumu īstenošana un
cieša sadarbība ar visām iesaistītajām pusēm 2014. gadā ir īpaši
svarīga kontekstā ar gatavošanos Latvijas prezidentūrai Eiropas
Savienības (ES) Padomē 2015. gada 1. pusē. Attīstības sadarbības
politikas plānošanā un īstenošanā Ārlietu ministrija sadarbojas
ar atbildīgajām valsts pārvaldes institūcijām, nevalstiskajām
organizācijām (NVO) un sociālajiem partneriem. Plāna izstrādes
procesā Ārlietu ministrija organizēja Konsultatīvās padomes
attīstības sadarbības politikas jautājumos sanāksmi, kuras
ietvaros notika diskusija par Latvijas attīstības sadarbības
politikas 2014. gada prioritātēm.
2014. gada Ārlietu ministrijas budžetā finansējums divpusējās
attīstības sadarbības īstenošanai piešķirts 213 813 EUR
apmērā.
Lai nodrošinātu Latvijas sniegtās palīdzības ilgtspēju,
svarīgi ir koncentrēties uz nelielu prioritāšu skaitu un meklēt
sadarbības iespējas ar citiem starptautiskajiem palīdzības
sniedzējiem, izmantojot attīstības sadarbības finansējumu kā
katalizatoru finansējuma piesaistei no citiem avotiem.
2014. gadā iešķirtā finansējuma ietvaros tiks turpināta
2012. gadā uzsākto projektu īstenošana Moldovā tieslietu un
reģionālās attīstības jomās.
Sadarbība ar tieslietu jomā tika uzsākta 2012. gadā,
balstoties uz noslēgto Latvijas un ASV saprašanās memorandu, kura
mērķis ir sekmēt abu iesaistīto pušu sadarbību Moldovā, sniedzot
atbalstu Moldovas tieslietu jomas reformām. Tādējādi saskaņā ar
starptautiskajiem palīdzības efektivitātes principiem Latvijas
sniegtā palīdzība tiek saskaņota un koordinēta ar citu palīdzības
sniedzēju ieguldījumu. Tāpat arī, lai nodrošinātu Latvijas
sniegtās palīdzības ietekmi un rezultātus, būtiska ir ilgtermiņa
iesaiste un sadarbības nepārtrauktība. Līdz ar to gada plānā tiek
paredzēts finansējums, lai turpinātu Latvijas sadarbību ar
Moldovu tieslietu jomā.
Plānā arī paredzēts finansējums, lai turpinātu sadarbību ar
Moldovu reģionālās attīstības jomā, kas tika uzsākta 2012. gadā
ES jauno dalībvalstu kopējās programmēšanas pilotprojekta
ietvaros. Ņemot vērā pirmā projekta gada rezultātus - veiksmīgi
aktualizētā Moldovas Ziemeļu reģiona attīstības programma tika
stādīta par paraugu citiem Moldovas reģioniem - un Moldovas puses
izteikto interesi turpināt sadarbību ar Latviju, projekts tika
turpināts arī 2013. gadā. Balstoties uz 2013. gada projekta
rezultātiem un Moldovas puses vēlmi paplašināt sadarbību, lai
nodrošinātu Latvijas īstenotā projekta ietekmi, finansējums
projekta īstenošanai paredzēts arī 2014. gada plānā.
2014. gada plānā kopējais projektiem Moldovā piešķirtais
finansējuma apjoms tiek saglabāts iepriekšējo gadu līmenī.
Tāpat arī, ņemot vērā Latvijas klātbūtni Afganistānā
militārajā jomā, ir būtiski nodrošināt arī civilo iesaisti,
sniedzot ieguldījumu Afganistānas stabilā attīstībā.
Neskatoties uz ierobežoto finansējumu, plānots turpināt
sadarbību, lai nodrošinātu Afganistānas studentu apmācību
Latvijā, īpaši tehniskajās nozarēs.
Turpinot 2012. gadā uzsākto praksi, tiks nodrošināts
līdzfinansējums NVO un sociālo partneru īstenotajiem
attīstības sadarbības un attīstības izglītības projektiem,
kas ieguvuši finansējumu no Eiropas Komisijas ārējām darbībām
paredzētajiem finanšu instrumentiem un citiem starptautiskajiem
palīdzības finansētājiem. Izvērtējot pieejamā finansējuma
iespējas, iepriekšējo gadu konkursu rezultātus un NVO pausto
nostāju, līdzfinansējuma apjoms 2014. gadā ir palielināts.
Tāpat tiks turpināts atbalsts attīstības sadarbības jomā
darbojošos NVO aktivitātēm un kapacitātes stiprināšanai
(Latvijas platformas attīstības sadarbībai (LAPAS) darbībai), jo
īpaši kontekstā ar gatavošanos Latvijas prezidentūrai ES Padomē
2015. gadā. Finansējuma apjoms tika piešķirts, izvērtējot LAPAS
paustās vajadzības un reālās attīstības sadarbības budžeta
iespējas.
2014. gadā plānots izsludināt granta projektu konkursu
projektu īstenošanai Latvijas prioritārajās valstīs Austrumu
partnerības un Centrālāzijas reģionos. Ņemot vērā ierobežoto
finansējumu, kā arī saskaņā ar ES un starptautiskajiem palīdzības
efektivitātes principiem, 2014. gadā sadarbība tiks koncentrēta
uz sešām Latvijas prioritāro reģionu valstīm - Moldovu, Gruziju,
Baltkrieviju, Uzbekistānu, Kirgizstānu un Tadžikistānu.
Sadarbības jomas ar partnervalstīm noteiktas, balstoties uz
Latvijas līdzšinējo sadarbību ar šim valstīm, konsultējoties ar
Latvijas vēstniecībām, kā arī ņemot vērā ES izvirzītās sadarbības
jomas, kas ir noteiktas ciešā sadarbībā ar partnervalstīm.
Finansējums granta projektu konkursam piešķirts, izvērtējot
optimālo finansējuma sadalījumu kontekstā ar citām 2014. gada
prioritātēm. Konkurss tiks izsludināts saskaņā ar Starptautiskās
palīdzības likumu un Ministru kabineta 2010. gada 5. janvāra
noteikumiem Nr.2 "Kārtība, kādā īsteno granta projektu
konkursus".
Ņemot vērā, ka Centrālāzijas reģions ir izvirzīts par Latvijas
prioritāti arī Latvijas prezidentūras ES Padomes ietvaros, ir
būtiski palielināt Latvijas īstenoto projektu apjomu reģionā.
Līdz ar to 2013. gada laikā, kad no Latvijas valsts budžeta
līdzekļiem nebija pieejams finansējums jauno projektu uzsākšanai
Centrālāzijā, Ārlietu ministrija sadarbībā ar Latvijas
vēstniecībām aktīvi apzināja iespējas sadarboties ar citiem
starptautiskās palīdzības sniedzējiem. Rezultātā tika
identificēta iespēja sadarboties ar ASV, izmantojot ASV puses
piedāvātās jauno donoru atbalsta fonda (Emerging Donors
Challenge Fund) iespējas, kas nodrošina projekta
līdzfinansējumu 50% apmērā, ļaujot Latvijai iesaistīties apjomīgu
attīstības sadarbības projektu īstenošanā. Ņemot vērā Latvijas
muitas jomas ekspertu līdzšinējo profesionālo un labi novērtēto
darbību Centrālāzijā citu palīdzības sniedzēju finansētu
aktivitāšu ietvaros, kā arī Uzbekistānas identificētās vajadzības
un ASV sadarbības prioritātes reģionā, sarunu rezultātā
sadarbība muitas jomā tika identificēta kā
perspektīvākā.
2. Sasaiste ar
attīstības plānošanas dokumentiem
Plāns ir saskaņots ar deklarācijas par Laimdotas Straujumas
vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 151. punktu.
Plāns saistīts ar Nacionālā attīstības plāna prioritāti -
cilvēka drošumspēja. 339. paragrāfs, kas nosaka sekojošu rīcību -
Attīstības sadarbības un attīstības izglītības projektu un
projektu līdzfinansējuma konkurss NVO.
Plāns tiek izstrādāts saskaņā ar Attīstības sadarbības
politikas pamatnostādnēm laika posmam no 2011.-2015. gadam
(Ministru kabineta 2011. gada 6. jūlija rīkojums Nr. 299
"Par Attīstības sadarbības politikas pamatnostādnēm laika
posmam no 2011. gada līdz 2015. gadam").
Pamatnostādnēs izvirzīti sekojoši mērķi:
1) Latvijas kā divpusējā donora lomas stiprināšana, tādējādi
īstenojot Latvijas ārpolitiskās intereses;
2) sabiedrības izpratnes un atbalsta veicināšana attīstības
sadarbības mērķiem un politikai;
3) Latvijas pieaugošā loma starptautisko attīstības mērķu
sasniegšanā un starptautisko saistību izpilde.
Turpinot 2013. gadā īstenoto attīstības sadarbības politiku,
arī Attīstības sadarbības politikas plāns 2014. gadam par
prioritāti nosaka divpusējās un trīspusējās sadarbības
īstenošanu, kā arī sabiedrības izpratnes un atbalsta veicināšanu
attīstības sadarbības mērķiem un politikai, t.sk., ar NVO un
sociālo partneru iesaisti. Būtiska prioritāte 2014. gadā būs
gatavošanās Latvijas prezidentūrai ES Padomē 2015. gadā, kā arī
Eiropas tematiskajam gadam, kas 2015. gadā būs veltīts attīstības
sadarbības tēmai.
Plānā paredzētie rīcības virzieni un pasākumi izvirzīto mērķu
sasniegšanai ir atbilstoši pamatnostādnēs noteiktajiem
galvenajiem uzdevumiem un veicina to rezultātu sasniegšanu.
3. Plānā
paredzētie pasākumi
|
Sasaiste
ar pamatnostādnēs noteiktajiem politikas mērķiem, rīcības
virzieniem vai uzdevumiem (ja plāns izstrādāts
pamatnostādņu ieviešanai)
|
Latvijas kā divpusējā donora lomas
stiprināšana, tādējādi īstenojot Latvijas ārpolitiskās
intereses. |
| Plānā noteiktais mērķis |
I Turpināt aktīvu Latvijas divpusējās
attīstības sadarbības politikas īstenošanu. |
|
Rīcības virziens mērķa sasniegšanai |
1.1. Projektu
īstenošana Moldovā. |
|
Pasākumi
izvirzītā mērķa sasniegšanai
|
Izpildes
termiņi
|
Atbildīgā
institūcija un iesaistītās institūcijas
|
Tiešie
darbības rezultāti
|
Paredzētais finansējums
|
|
1.1.1. Latvija turpinās sniegt atbalstu Moldovas tieslietu
sistēmas reformēšanai.
2014. gadā plānots īstenot projektu, kura ietvaros tiks
sniegts ieguldījums Moldovas probācijas dienesta
stiprināšanā, sniedzot rekomendācijas normatīvā regulējuma
pilnveidei probācijas funkciju izpildes efektivitātes
veicināšanā, tādējādi sniedzot iespēju ātrāk un efektīvāk
īstenot ES izteiktās rekomendācijas Moldovai attiecībā uz
probācijas sistēmas stiprināšanu un jo īpaši attiecībā uz
pastāvošā normatīvā regulējuma probācijas jomā izvērtēšanu
un pilnveidošanu.
|
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija, Valsts
probācijas dienests, Tieslietu ministrija u.c. kompetentās
institūcijas un NVO |
1) veikta Moldovas probācijas dienesta normatīvā regulējuma
priekšizpēte divās veicamajās probācijas funkcijās;
2) notikušas divas Valsts probācijas dienesta ekspertu
vizītes Moldovas Republikā:
2.1. organizēts seminārs par piespiedu darba izpildes
organizēšanas jautājumiem (~ 16 dalībnieki);
2.2. divas darba grupas par normatīvā regulējuma
probācijas jomā priekšizpētes rezultātiem un iespējamiem
risinājumiem normatīvās bāzes pilnveidošanai sekojošās
jomās:
2.2.1. izvērtēšanas ziņojumu sniegšanas
organizācija;
2.2.2. piespiedu darba izpildes organizācija.
3) Izstrādātas rekomendācijas normatīvā regulējuma
pilnveidošanai divās probācijas funkciju jomās;
4) Moldovas probācijas dienesta pārstāvja vizīte
Latvijā, kuras ietvaros izvērtēti projekta rezultāti,
apzināta Moldovas probācijas dienesta turpmākā rīcība
izstrādāto rekomendāciju izmantošanā un noteikti turpmākās
sadarbības virzieni.
|
20 000 EUR, Ārlietu ministrijas
valsts budžeta programma 07.00.00 "Attīstības sadarbības
projekti un starptautiskā palīdzība" |
|
1.1.2. Tiks turpināta sadarbība ar Moldovu reģionālās
attīstības jomā, īstenojot šādas aktivitātes:
- attīstības plānošanas kapacitātes stiprināšana
teritoriju attīstības plānošanas un īstenošanas jautājumos,
kā arī uzņēmējdarbības veicināšanas jautājumos, Moldovas
Ziemeļu reģiona pārstāvjiem piedaloties VARAM sadarbībā ar
OECD LEED organizētajās reģionu un pašvaldību attīstības
plānošanas speciālistu apmācībās;
- uzņēmēju un pašvaldību sadarbības stiprināšana un
attīstība, Moldovas Ziemeļu reģiona, reģiona pašvaldību un
uzņēmumu pārstāvjiem piedaloties Daugavpils pilsētas
sadarbībā ar VARAM organizētajā biznesa forumā, apmeklējot
Latvijas uzņēmējus ar līdzīgu darbības profilu, organizējot
pieredzes apmaiņas pasākumus u.c.;
- metodiskā atbalsta sniegšana Moldovas Ziemeļu reģiona
attīstības stratēģijas izstrādei, sagatavojot metodiskos
ieteikumus attīstības stratēģijas izstrādei, organizējot
pieredzes apmaiņas vizītes, sniedzot konsultācijas Moldovas
Centrālā un Dienvidu reģiona attīstības plānošanas
speciālistiem stratēģiskās plānošanas jautājumos,
piedaloties attīstības stratēģijas izstrādē (dalība darba
grupās, priekšlikumu sniegšana utml.);
- dalība Moldovas Ziemeļu reģiona dienās, daloties
pieredzē teritoriju attīstības un uzņēmējdarbības
veicināšanas jautājumos reģionālā un vietējā līmenī, kā arī
sekmējot pašvaldību un uzņēmēju sadarbību."
|
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija, VARAM, u.c.
kompetentās institūcijas un NVO |
1) Nodrošināts metodiskais atbalstu Moldovas ziemeļu
reģiona attīstības stratēģijas 2014.-2020. gadam izstrādei;
2) Konsultācijas Moldovas Centrālā un Dienvidu reģiona
attīstības plānošanas speciālistiem stratēģiskās plānošanas
jautājumos;
3) Uzņēmēju kataloga izstrāde ar mērķi veicināt
investīciju piesaisti un uzņēmēju sadarbību;
4) Moldovas Ziemeļu reģionu dienu rīkošana, sekmējot
pašvaldību un uzņēmēju sadarbību;
5) Moldovas Ziemeļu reģiona pārstāvju dalība Daugavpils
pilsētas organizētajā biznesa forumā, 2014. gadā, tiekoties
ar Latvijas uzņēmējiem, kas darbojās līdzīgās jomās;
6) Moldovas pašvaldību attīstības plānošanas kapacitātes
stiprināšana, kā arī pašvaldību sadarbības veicināšana,
t.sk. ekonomikas veicināšanas jautājumos vietējā līmenī -
Latvijas un Moldovas vietējo pašvaldību un reģionālo
uzņēmumu tikšanās.
|
20 000 EUR, Ārlietu ministrijas
valsts budžeta programma 07.00.00 "Attīstības sadarbības
projekti un starptautiskā palīdzība" |
|
Rīcības virziens mērķa sasniegšanai |
1.2. Latvijas
iesaiste civilo projektu īstenošanā Afganistānā. |
|
Pasākumi
izvirzītā mērķa sasniegšanai
|
Izpildes
termiņi
|
Atbildīgā
institūcija un iesaistītās institūcijas
|
Tiešie
darbības rezultāti
|
Paredzētais finansējums
|
| 1.2.1. Turpināt dalību ar
līdzfinansējumu civilā projekta īstenošanā Afganistānā. |
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija, Satiksmes
ministrija, u.c. kompetentās institūcijas un NVO |
Parakstīts sadarbības līgums par Afganistānas studentu
apmācību Latvijā.
Jāņem vērā, ka sadarbības īstenošanu un rezultātu
sasniegšanu var ietekmēt politiskās situācijas izmaiņas
Afganistānā.
|
14 000 EUR, Ārlietu ministrijas
valsts budžeta programma 07.00.00 "Attīstības sadarbības
projekti un starptautiskā palīdzība" |
|
Rīcības virziens mērķa sasniegšanai |
1.3. Līdzfinansējuma
piešķiršana NVO. |
|
Pasākumi
izvirzītā mērķa sasniegšanai
|
Izpildes
termiņi
|
Atbildīgā
institūcija un iesaistītās institūcijas
|
Tiešie
darbības rezultāti
|
Paredzētais finansējums
|
| 1.3.1. Līdzfinansējuma
piešķiršana NVO un sociālajiem partneriem, kas ieguvuši
finansējumu no starptautiskajiem palīdzības finansētājiem,
t.sk. Eiropas Komisijas, attīstības sadarbības un
attīstības izglītības projektu īstenošanai. |
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija |
Nodrošināts līdzfinansējums 8-10
NVO un sociālo partneru projektiem. |
25 813 EUR, Ārlietu ministrijas
valsts budžeta programma 07.00.00 "Attīstības sadarbības
projekti un starptautiskā palīdzība" |
|
Rīcības virziens mērķa sasniegšanai |
1.4. Granta projektu
konkurss projektu īstenošanai Austrumu partnerības valstīs un
Centrālāzijā. |
|
Pasākumi
izvirzītā mērķa sasniegšanai
|
Izpildes
termiņi
|
Atbildīgā
institūcija un iesaistītās institūcijas
|
Tiešie
darbības rezultāti
|
Paredzētais finansējums
|
|
1.4.1. Granta projektu konkursa izsludināšana projektu
īstenošanai Latvijas prioritārajās partnervalstīs Austrumu
partnerības un Centrālāzijas reģionos. Granta finansējums
būs pieejams visām organizācijām saskaņā ar Starptautiskās
palīdzības likuma 9. panta 5.punktu.
Gadījumos, kad konkursa nolikuma projekta ietvarā būs
paredzēts piešķirt grantus arī tādiem projektiem, kuri
kvalificēsies kā valsts atbalsta projekti, konkursa
nolikumā tiks iekļautas valsts atbalsta kontroles prasības,
lai nodrošinātu valsts atbalsta regulējuma ievērošanu.
Granta projektu
konkursā izvirzītas sekojošas prioritārās valstis un
jomas (jomas izvirzītas, balstoties uz Latvijas
vēstniecību sniegto informāciju un ES prioritātēm
sadarbībai ar attiecīgajām valstīm):
Moldova
1. Labas pārvaldības un likuma varas stiprināšana
(publiskās pārvaldes reformas);
2. Atbalsts demokrātiskas un pilsoniskas sabiedrības
attīstībai;
3. Reģionālā attīstība, finanšu decentralizācija un
teritoriālā sadarbība;
4. Ekonomiskā attīstība - investīciju klimata uzlabošana
un eksportspējas stiprināšana, kā arī starptautisku
standartu ieviešana uz eksportu orientētās nozarēs.
Gruzija
1. Labas pārvaldības un likuma varas stiprināšana
(publiskās pārvaldes reformas, finanšu decentralizācija un
teritoriālā sadarbība u.c.);
2. Atbalsts demokrātiskas un pilsoniskas sabiedrības
attīstībai;
3. Ekonomiskā attīstība - investīciju klimata uzlabošana
un eksportspējas stiprināšana, kā arī starptautisku
standartu ieviešana uz eksportu orientētās nozarēs;
4. Sociālā aizsardzība un nodarbinātība.
Uzbekistāna
1. Ekonomiskās reformas - investīciju klimata uzlabošana
un eksportspējas stiprināšana, kā arī starptautisku
standartu ieviešana uz eksportu orientētās nozarēs;
2. Sociālā aizsardzība;
3. Vide;
4. Izglītība.
Baltkrievija
1. Atbalsts pilsoniskās sabiedrības attīstībai;
2. Reģionālā attīstība, finanšu decentralizācija un
teritoriālā sadarbība;
3. Izglītība;
4. Vide.
Kirgizstāna
1. Labas pārvaldības un likuma varas stiprināšana
(publiskās pārvaldes reformas, finanšu decentralizācija un
teritoriālā sadarbība u.c);
2. Atbalsts pilsoniskās sabiedrības attīstībai;
3. Sociālā aizsardzība.
Tadžikistāna
1. Labas pārvaldības un likuma varas stiprināšana
(publiskās pārvaldes reformas, finanšu decentralizācija un
teritoriālā sadarbība u.c);
2. Lauksaimniecības sektora attīstība;
3. Sociālā aizsardzība.
|
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija |
Īstenots viens granta projektu
konkurss. Piešķirts finansējums 3-4 projektu īstenošanai
Latvijas prioritārajās partnervalstīs. |
70 000 EUR, Ārlietu ministrijas
valsts budžeta programma 07.00.00 "Attīstības sadarbības
projekti un starptautiskā palīdzība" |
|
Rīcības virziens mērķa sasniegšanai |
1.5. Sadarbība ar
Uzbekistānu muitas jomā |
|
Pasākumi
izvirzītā mērķa sasniegšanai
|
Izpildes
termiņi
|
Atbildīgā
institūcija un iesaistītās institūcijas
|
Tiešie
darbības rezultāti
|
Paredzētais finansējums
|
| 1.5.1. Atbalsts VID Muitas
pārvaldes projektam Uzbekistānā, 50% no līdzfinansējuma
piesaistot no ASV atbalsta fonda jauno donoru
projektiem. |
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija, Valsts
ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde |
1) Ar Latvijas ekspertu atbalstu izstrādāta efektīva risku
vadības sistēma;
2) Apmācītas līdz 40 Uzbekistānas muitas amatpersonas
par muitas kontroles risku vadības, informācijas sistēmu
uzlabošanas jautājumiem efektīvas muitas kontroles
nodrošināšanai.
|
50 000 EUR, Ārlietu ministrijas
valsts budžeta programma 07.00.00 "Attīstības sadarbības
projekti un starptautiskā palīdzība" |
| Plānā
noteiktais mērķis |
II Sabiedrības
izpratnes un atbalsta veicināšana attīstības sadarbības
mērķiem un politikai. |
|
Rīcības virziens mērķa sasniegšanai |
2.1. Veicināt
sabiedrības izpratni par attīstības sadarbību un
iesaistīšanos prioritāro jomu un virzienu noteikšanā. |
|
Pasākumi
izvirzītā mērķa sasniegšanai
|
Izpildes
termiņi
|
Atbildīgā
institūcija un iesaistītās institūcijas
|
Tiešie
darbības rezultāti
|
Paredzētais finansējums
|
| 2.1.1. Atbalsts LAPAS dalībai ES
NVO platformā un kapacitātes stiprināšanai. |
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija |
Biedru naudas maksājums Eiropas
līmeņa tīklā CONCORD, LAPAS prezidentūras projekta
sagatavošanai, LAPAS biedru līdzdalības nodrošināšanai
Eiropas līmeņa interešu pārstāvības pasākumos,
administratīvās kapacitātes nodrošināšanai, līdzfinansējumam
Eiropas Komisijas finansētajiem projektiem. |
14 000 EUR, Ārlietu ministrijas
valsts budžeta programma 07.00.00 "Attīstības sadarbības
projekti un starptautiskā palīdzība" |
| 2.1.2. Informatīvs un loģistikas
atbalsts NVO un sociālo partneru īstenotajām
aktivitātēm/pasākumiem attīstības sadarbības jomā. |
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija |
Sniegts atbalsts 3-5 NVO un
sociālo partneru rīkotajiem pasākumiem attīstības sadarbības
jomā. |
Ārlietu ministrijas valsts budžeta apakšprogramma 01.01.00
"Centrālais aparāts"
(ja nepieciešams finansējums administratīvajiem
izdevumiem)
|
|
2.1.3. Regulārs dialogs ar valsts pārvaldes iestādēm, NVO,
pašvaldībām un sociālajiem partneriem par Latvijas
attīstības sadarbības mērķiem un prioritātēm:
• diskusiju pasākumu rīkošana par aktuālajiem
jautājumiem Latvijas prezidentūras ES Padomē laikā, t.sk.,
par jauno attīstības politikas ietvaru pēc 2015. gada;
• Ārlietu ministrijas tikšanās ar LAPAS, lai pārrunātu
aktuālos sadarbības jautājumus;
• diskusiju pasākumi par aktuālajiem attīstības
sadarbības politikas jautājumiem, iesaistot NVO, sociālos
partnerus, valsts pārvaldes un pašvaldību pārstāvjus.
|
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija |
- Izstrādāta Latvijas pozīcija par globālo attīstības
politikas ietvaru pēc 2015. gada.
- Tikšanās ar LAPAS 6-8 reizes gadā.
- Sasauktas divas Konsultatīvās padomes attīstības
sadarbības politikas jautājumos sēdes.
- Izstrādāta Latvijas nacionālā darba programma Eiropas
Attīstības gada aktivitāšu ieviešanai 2015. gadā.
|
Ārlietu ministrijas valsts budžeta apakšprogramma 01.01.00
"Centrālais aparāts"
(ja nepieciešams finansējums administratīvajiem
izdevumiem)
|
| 2.1.4. Sadarbība ar valsts
pārvaldes iestādēm, NVO, pašvaldībām un sociālajiem
partneriem Latvijas pozīciju formulēšanā par aktuālajiem
starptautiskās attīstības politikas dienaskārtības
jautājumiem. |
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija, visas valsts
pārvaldes iestādes, kas iesaistītas attīstības sadarbības
īstenošanā |
Ārlietu ministrijas gatavotās
pozīcijas par starptautiskajiem attīstības politikas
jautājumiem saskaņotas ar attiecīgajām institūcijām un
organizācijām (8-10 pozīcijas). |
Nav nepieciešams
finansējums |
| 2.1.5. Uzturēt regulāru dialogu
ar Saeimu par Latvijas attīstības sadarbības politikas
mērķiem, prioritātēm un rīcības virzieniem. |
31.12.2014 |
Ārlietu ministrija |
Saeima aktīvāk iesaistās
attīstības sadarbības politikas mērķu un prioritāšu
definēšanā. |
Nav nepieciešams
finansējums |
4. Attīstības
politikas mērķu sasniegšanai paredzētais finansējums
4.1. Latvijas
starptautiskās saistības un ieguldījums starptautisko mērķu
sasniegšanā
Latvijas attīstības sadarbības finansējuma mērķi izriet no ANO
un ES ietvaros apstiprinātajām finansējuma saistībām. Ievērojot
ANO saistības, ES un tās dalībvalstīm līdz 2015. gadam attīstības
sadarbībai jāvelta 0,7 % no Nacionālā kopienākuma (NKI). Saskaņā
ar ES saistībām Latvijai līdz 2010. gadam attīstības sadarbībai
bija jāatvēl 0,17 % no NKI, savukārt līdz 2015. gadam Latvijai
šim mērķim jāatvēl 0,33 % no NKI. Pašlaik Latvijas sniegtās
Oficiālās attīstības palīdzība (OAP) apjoms veido ~ 0,08 % no
NKI, kas ir ~ 15-16 milj. EUR.
2013. gadā kopējais Latvijas OAP apjoms veido ~ 17 milj.
EUR1. Plānots, ka turpmākajos gados Latvijas kopējais
OAP apjoms varētu pakāpeniski pieaugt - 2014. gadā 18 milj. EUR,
2015. gadā 19 milj. EUR.
4.2. Finansējums
plānā paredzēto pasākumu īstenošanai
2014. gadā Ārlietu ministrijai piešķirto 213 813 EUR
izlietošana paredzēta sekojošu plānā izvirzīto pasākumu
īstenošanai:
1. Turpināt attīstības sadarbības projektu īstenošanu
Moldovā:
1.1. turpināt sniegt atbalstu Moldovas tieslietu sistēmas
reformēšanai - 20 000 EUR;
1.2. turpināt sniegt atbalstu reģionālās attīstības jomā - 20
000 EUR;
2. Atbalsts civilā projekta īstenošanai Afganistānā - 14 000
EUR;
3. Nodrošināts līdzfinansējums NVO un sociālo partneru
īstenotajiem attīstības sadarbības un attīstības izglītības
projektiem, kas ieguvuši finansējumu no Eiropas Komisijas ārējām
darbībām paredzētajiem finanšu instrumentiem un citiem
starptautiskajiem palīdzības finansētājiem - 25 813 EUR.
Balstoties uz Ministru kabineta noteikumiem "Kārtība,
kādā īsteno granta projektu konkursus", līdzfinansējuma
piešķiršanai tiek izsludināts Ārlietu ministrijas granta projektu
konkurss. Lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu pieņem Ārlietu
ministrija;
4. Atbalsts LAPAS dalībai ES NVO platformā un kapacitātes
stiprināšanai - 14 000 EUR;
5. Granta projektu konkurss projektu īstenošanai Austrumu
partnerības valstīs un Centrālāzijā - 70 000 EUR;
6. Atbalsts Muitas pārvaldes īstenotam projektam Uzbekistānā,
50% no līdzfinansējuma piesaistot no ASV atbalsta fonda jauno
donoru projektiem - 50 000 EUR;
Ja, īstenojot 2014. gada plānā noteiktos pasākumus, rodas
situācija, kad nav iespējams īstenot kādu no plānā paredzētajiem
pasākumiem vai palicis neizmantots finansējums no attiecīgā
pasākuma īstenošanas, par pieejamā finansējuma izlietojumu lemj
Ārlietu ministrija saskaņā ar Starptautiskās palīdzības likumā
noteikto.
Pieņemot lēmumu par neizmantotā finansējuma izlietojumu,
Ārlietu ministrija ievēro Attīstības sadarbības politikas
pamatnostādnēs laika posmam no 2011.-2015. gadam un 2014. gada
plānā izvirzītos mērķus un rīcības virzienus mērķu sasniegšanai
un saskaņo to ar Konsultatīvo padomi attīstības sadarbības
politikas jautājumos.
5. Pārskata
sniegšanas un novērtēšanas kārtība
Ārlietu ministrija līdz 2015. gada 1. aprīlim iesniedz
Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par Attīstības sadarbības
politikas plāna 2014. gadam īstenošanu. Informatīvais ziņojums
tiek gatavots, ņemot vērā plānā noteiktos pasākumus izvirzīto
mērķu sasniegšanai, to rezultātus un izpildes termiņus.
Informatīvajā ziņojumā novērtē plānoto mērķu, to rezultātu
rādītāju un izpildes termiņu atbilstību faktiskajai
situācijai.
1 Uz Plāna sagatavošanas brīdi precīza informācija
par kopējo OAP apjomu 2013. gadā nav pieejama. Latvijas OAP
apjomu veido Latvijas obligātās iemaksas ES budžetā, dažādās ANO
organizācijās un citās starptautiskajās organizācijās (~ 90%),
Latvijas valsts institūciju īstenotās divpusējās aktivitātes,
Ārlietu ministrijas budžetā piešķirtie līdzekļi attīstības
sadarbības īstenošanai, kā arī humānā palīdzība.
Ārlietu ministrs Edgars
Rinkēvičs