Ministru kabineta
rīkojums Nr.587
Rīgā 2013.gada 2.decembrī (prot.
Nr.63 52.§)
Par Koncepciju
par Eiropas Parlamenta un Padomes 2012.gada 25.oktobra Direktīvas
2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas
2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un
2006/32/EK, prasību pārņemšanu normatīvajos aktos
1. Atbalstīt šādus Koncepcijā par Eiropas Parlamenta un
Padomes 2012.gada 25.oktobra Direktīvas 2012/27/ES par
energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un
2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK,
prasību pārņemšanu normatīvajos aktos (turpmāk - koncepcija)
ietvertos risinājuma variantus Eiropas Parlamenta un Padomes
2012.gada 25.oktobra Direktīvas 2012/27/ES par
energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un
2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK (turpmāk -
Direktīva 2012/27/ES), prasību pārņemšanai Latvijas tiesību
aktos:
1.1. Direktīvas 2012/27/ES 5.panta prasību pārņemšanai -
risinājuma 1.variantu;
1.2. Direktīvas 2012/27/ES 7.panta prasību pārņemšanai -
risinājuma 2.variantu;
1.3. Direktīvas 2012/27/ES 14.panta prasību pārņemšanai -
risinājuma 2.variantu;
1.4. Direktīvas 2012/27/ES 20.panta prasību pārņemšanai -
risinājuma 1.variantu.
2. Ekonomikas ministrijai līdz 2013.gada 5.decembrim iesniegt
Eiropas Komisijā informāciju par Direktīvas 2012/27/ES 7.panta
ieviešanu saskaņā ar koncepcijā atbalstīto risinājuma
variantu.
3. Ekonomikas ministrijai sagatavot un ekonomikas ministram
līdz 2014.gada 10.februārim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā:
3.1. valsts energoefektivitātes rīcības plānu, kas ietver
ilgtermiņa stratēģiju ieguldījumu mobilizācijai gan valsts, gan
privāto dzīvojamo ēku un komercplatību fonda renovācijā;
3.2. Energoefektivitātes likumprojektu, kurā paredzēta
energoefektivitātes fonda izveide.
4. Ekonomikas ministrijai sagatavot un līdz 2013.gada
31.decembrim publiskot to apsildāmo un/vai dzesējamo centrālās
valdības ēku sarakstu, kuru kopējā izmantojamā platība ir lielāka
par 500 m2, ietverot informāciju par ēku platību un
energoefektivitātes līmeni (enerģijas patēriņu). Saraksta
veidošanai izmantot Komisijas 2008.gada 9.decembra Lēmuma, ar ko
groza pielikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvās
2004/17/EK un 2004/18/EK par publiskā iepirkuma procedūrām
attiecībā uz līgumslēdzēju un līgumslēdzēju iestāžu sarakstiem,
XII pielikumā iekļauto Latvijas sniegto informāciju par centrālās
valdības iestādēm.
5. Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju,
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un
Iepirkumu uzraudzības biroju izstrādāt un ekonomikas ministram
līdz 2014.gada 10.februārim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā normatīvo aktu grozījumus publiskā iepirkuma jomā, lai
nodrošinātu, ka centrālās valdības iestādes iegādājas tikai
augsti energoefektīvus ražojumus, pakalpojumus un ēkas.
6. Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministriju izstrādāt un ekonomikas
ministram līdz 2014.gada 10.februārim iesniegt noteiktā kārtībā
Ministru kabinetā normatīvo aktu grozījumus, lai pēc iespējas
agrākā plānošanas stadijā nodrošinātu siltumapgādes un
koģenerācijas potenciāla apguves izmaksu un ieguvumu analīzi
jaunām un rekonstruējamām iekārtām.
7. Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministriju līdz 2014.gada 10.februārim
izstrādāt metodiskos norādījumus energoefektivitātes jautājumu
iekļaušanai pašvaldību attīstības programmās un energoplānos.
8. Šajā rīkojumā minētajām institūcijām īstenot tām noteiktos
uzdevumus atbilstoši likumā par valsts budžetu kārtējam gadam
piešķirtajiem līdzekļiem.
9. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu
2015., 2016. un 2017.gadā izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu
ministriju un centrālo valsts iestāžu līdzekļu
pieprasījumiem.
10. Noteikt Ekonomikas ministriju par atbildīgo institūciju
koncepcijas īstenošanā.
Ministru prezidents Valdis
Dombrovskis
Ekonomikas ministrs Daniels
Pavļuts
(Ministru kabineta
2013.gada 2.decembra
rīkojums Nr.587)
Koncepcijas par
Eiropas Parlamenta un Padomes 2012.gada 25.oktobra Direktīvas
2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas
2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un
2006/32/EK, prasību pārņemšanu normatīvajos aktos
kopsavilkums
Koncepcija par Eiropas Parlamenta un Padomes 2012.gada
25.oktobra Direktīvas 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko
groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas
2004/8/EK un 2006/32/EK (turpmāk - Direktīva 2012/27/ES), prasību
pārņemšanu normatīvajos aktos (turpmāk - koncepcija) izstrādāta,
lai noteiktu Direktīvas 2012/27/ES 5., 7., 14. un 20.panta
(minētie panti piedāvā Eiropas Savienības dalībvalstīm izvēles
iespējas to ieviešanā) ieviešanas risinājuma variantus pirms
attiecīgu normatīvo aktu izstrādes, kā arī turpmāko rīcības
plānojumu. Par atbalstītajiem risinājuma variantiem saskaņā ar
Direktīvas 2012/27/ES nosacījumiem iesniegta informācija Eiropas
Komisijai.
Direktīvas 2012/27/ES 5.pants paredz obligātu centrālās
valdības ēku1 3 % platības ikgadēju renovāciju,
7.pants - obligātu enerģijas ietaupījumu 1,5 % apjomā no
galalietotājiem piegādātās enerģijas, 14.pants nosaka valsts un
komersantu obligātos pienākumus siltumapgādes potenciāla
novērtēšanā un apgūšanā, veicot izmaksu un ieguvumu novērtējumu
atsevišķu iekārtu un valsts līmenī, un 20.pants nosaka valsts
energoefektivitātes fonda izveides mērķus un darbības
iespējas.
Latvijai saistībā ar Direktīvas 2012/27/ES ieviešanu
jāsasniedz šādi energoefektivitātes mērķi:
● Kopējais valsts indikatīvais energoefektivitātes mērķis
- primārās enerģijas ietaupījums 2020.gadā - 0,670 Mtoe (28
PJ).
● Mērķis centrālās valdības ēku renovācijai - katru gadu
3 % platības - (maksimālās aplēses - kopā 678 460
m2), kas kopā ar pašvaldību ēku renovāciju nodrošina
0,016 Mtoe (0,67 PJ, 186 GWh) enerģijas ietaupījumu kopumā
laikposmā no 2014.gada līdz 2020.gadam.
● Mērķis enerģijas gala ietaupījumam - obligātais
enerģijas ietaupījums 1,5 % apjomā no galalietotājiem
piegādātās enerģijas - 0,213 Mtoe (8,9 PJ).
1. Koncepcijā piedāvāti šādi risinājuma varianti Direktīvas
2012/27/ES 5.panta prasību pārņemšanai:
1.variants - sākot ar 2014.gada 1.janvāri, katru gadu renovēt
3 % kopējās platības centrālās valdības īpašumā esošajās un
izmantotajās ēkās, lai izpildītu vismaz minimālās
energoefektivitātes prasības;
2.variants - alternatīvā pieeja, īstenojot citus rentablus
energoefektivitātes pasākumus enerģijas ietaupījuma
nodrošināšanai centrālās valdības ēkās, kas ir līdzvērtīgi
3 % kopējās platības renovācijai.
2. Koncepcijā piedāvāti šādi risinājuma varianti Direktīvas
2012/27/ES 7.panta prasību pārņemšanai:
1.variants - ieviest tikai valsts energoefektivitātes
pienākumu shēmu valsts obligātā enerģijas ietaupījumu mērķa
izpildei;
2.variants - ieviest energoefektivitātes pienākumu shēmu un
ieviest alternatīvos pasākumus valsts obligātā enerģijas
ietaupījumu mērķa izpildei;
3.variants - ieviest tikai alternatīvos pasākumus valsts
obligātā enerģijas ietaupījumu mērķa izpildei.
3. Koncepcijā piedāvāti šādi risinājuma varianti Direktīvas
2012/27/ES 14.panta prasību pārņemšanai:
1.variants - atbrīvot atsevišķas iekārtas no obligātas siltuma
un koģenerācijas potenciāla, izmaksu un ieguvumu analīzes
veikšanas;
2.variants - nenoteikt atbrīvojumus, noteikt pienākumu veikt
siltuma un koģenerācijas potenciāla, izmaksu un ieguvumu analīzi
visām Direktīvas 2012/27/ES 14.pantā minētajām iekārtām.
4. Koncepcijā piedāvāti šādi risinājuma varianti Direktīvas
2012/27/ES 20.panta prasību pārņemšanai:
1.variants - veidot valsts energoefektivitātes fondu;
2.variants - neveidot valsts energoefektivitātes fondu.
Risinājumi, kas saitīti ar centrālās valdības ēku renovāciju,
valsts energoefektivitātes fonda izveidi, t.sk. rotācijas fonda
izveidi, atbalstu ražojošiem un pakalpojumus sniedzošiem
uzņēmumiem energoefektivitātes uzlabošanai (piemēram, finansējums
siltumtrašu uzlabošanai), papildus būtu vērtējami valsts atbalsta
kontekstā, un, izstrādājot attiecīgos normatīvos aktus, būtu
jāievēro komercdarbības atbalsta kontroles normas.
Koncepciju plānots ieviest ar nacionāla līmeņa vidēja termiņa
plānošanas dokumenta "Nacionālais attīstības plāns
2014.-2020.gadam" minētajiem ēku energoefektivitātes
pasākumiem ar kopējo finansējumu LVL 320,8 milj.
(EUR 456 457 276,85) un siltumavotu un siltumtrašu
energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem ar kopējo finansējumu
LVL 149,8 milj. (EUR 213 146 197,23).
Kopējā valsts indikatīvā energoefektivitātes mērķa
sasniegšanas pasākumi un to finansēšanas risinājumi netiek
aplūkoti šajā koncepcijā, tie tiks noteikti valsts
energoefektivitātes rīcības plānā, kurš saskaņā ar direktīvas
prasībām jāiesniedz Eiropas Komisijā līdz 2014.gada 30.aprīlim.
Obligātā ietaupījuma mērķa sasniegšanai nepieciešamās
investīcijas var sasniegt LVL 1,48 miljardus (EUR
2 105 850 280). Lai gan Direktīva 2012/27/EK nosaka
obligāti ieviešamas prasības un mērķus tikai valsts līmenī
(attiecībā uz centrālās valdības rīcību un valsts līmeņa
enerģijas patēriņu), tomēr valsts energoefektivitātes mērķu
izpildi var nodrošināt tikai ar konkrētās teritorijās,
pašvaldībās, mājsaimniecībās un uzņēmumos ieviestiem pasākumiem.
Tāpēc atsevišķu koncepcijas risinājumu variantu izvērtējumā ir
minēti ar pašvaldībām saistīti apsvērumi. ES fondu
2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmas 1. un
2.versijas projektā specifiskā atbalsta mērķa "sekmēt
energoefektivitātes paaugstināšanu un sekmēt atjaunojamo
energoresursu izmantošanu publiskajās un dzīvojamās ēkās, lai
nodrošinātu energoresursu ilgtspējīgu izmantošanu" ietvaros
pašvaldības ir iekļautas kā viena no indikatīvajām mērķa grupām.
Darbības programmas papildinājuma 1.versijā pašvaldības ir
iekļautas potenciālo finansējuma saņēmēju lokā.
Koncepcijas papildu ietekme uz valsts budžetu ir šāda:
● no 2014.gada valsts budžetā tiks samazināti izdevumi,
2020.gadā sasniedzot LVL 2,3 milj. gadā (EUR
3 272 605,16 gadā) (samazinājums pēc centrālās valdības
ēku renovācijas);
● valsts budžeta izdevumi energoefektivitātes pienākumu
shēmas administrēšanai LVL 76 834 gadā (EUR 109 325 gadā),
sākot ar 2014.gadu;
● valsts budžeta izdevumi rūpniecisko energoauditu
atbalstam LVL 228 000 (EUR 324 414,77) laikposmā
no 2017.gada līdz 2020.gadam.
Koncepcija neatstāj tiešu papildu ietekmi uz pašvaldību
budžetiem. Valsts energoefektivitātes pienākumu shēma var
izraisīt enerģijas cenu pieaugumu patērētājiem par 2-4 %, ja
enerģijas komersantiem tiek uzlikti papildu pienākumi saistībā ar
energoefektivitātes veicināšanu galalietotājiem. Tas var radīt
valsts un pašvaldību iestāžu izdevumu palielināšanos, pieaugot to
rēķiniem par enerģiju (siltumu, elektroenerģiju, gāzi).
Īstermiņā, palielinoties iedzīvotāju maksājumiem par enerģiju,
varētu pieaugt spiediens uz pašvaldību sociālajiem izdevumiem, kā
arī pašvaldību izdevumi, kas saistīti ar pašvaldību ēku
renovācijas procesu, tomēr ilgtermiņā energoefektivitātes
pasākumu īstenošana samazinās gan iedzīvotāju, gan pašvaldību
maksājumus par enerģiju.
Ekonomikas ministrija iesaka atbalstīt Direktīvas 2012/27/ES
5.panta prasību pārņemšanas risinājuma 1.variantu, 7.panta
prasību pārņemšanas risinājuma 2.variantu, 14.panta prasību
pārņemšanas risinājuma 2.variantu un 20.panta prasību pārņemšanas
risinājuma 1.variantu.
1 Centrālās valdības ēka ir tiešajai valsts
pārvaldes iestādei vai tās padotības iestādei īpašumā vai
lietošanā esoša ēka, kurā tiek īstenota valsts tiešās pārvaldes
iestādes vai tās padotības iestādes funkcija. Centrālās valdības
ēkas definīcijā netiek iekļautas VSIA, VAS, kapitālsabiedrībai ar
valsts daļu īpašumā vai lietošanā esoša ēka, ja tajā netiek
īstenots valsts pārvaldes uzdevums.
Ekonomikas ministrs Daniels
Pavļuts