Ministru kabineta rīkojums
  Nr.435
  Rīgā 2008.gada 28.jūlijā (prot.
  Nr.51  33.§)
  Par koncepciju "Lobēšanas
  tiesiskās reglamentācijas nepieciešamība Latvijā"
   
  1. Atbalstīt koncepcijas
  "Lobēšanas tiesiskās reglamentācijas nepieciešamība Latvijā"
  (turpmāk - koncepcija) kopsavilkumā ietverto trešo
  risinājuma variantu (koncepcijas 7.3.apakšpunkts).
  2. Noteikt Korupcijas
  novēršanas un apkarošanas biroju par atbildīgo institūciju
  koncepcijas izpildes koordinēšanā.
  3. Korupcijas novēršanas un
  apkarošanas birojam izstrādāt un līdz 2008.gada 31.decembrim
  iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepcijas 8.3.2.,
  8.3.3., 8.3.4. un 8.3.6.apakšpunktā minētos tiesību aktu
  projektus.
  4. Reģionālās attīstības un
  pašvaldību lietu ministrijai sadarbībā ar Korupcijas novēršanas
  un apkarošanas biroju un Latvijas Pašvaldību savienību līdz
  2008.gada 1.septembrim izstrādāt ētikas normas atbilstoši
  koncepcijas 7.3.1.apakšpunktā minētajiem principiem un informēt
  par ētikas normu ieviešanu pašvaldību institūcijas.
  5. Korupcijas novēršanas un
  apkarošanas birojam izstrādāt un līdz 2008.gada 31.decembrim
  iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepcijas
  8.3.5.apakšpunktā minētos tiesību aktu projektus.
  6. Ministrijām un citām
  centrālajām valsts iestādēm līdz 2008.gada 1.novembrim nodrošināt
  ētikas normu izstrādi atbilstoši koncepcijas 7.3.1.apakšpunktā
  minētajiem principiem un to ieviešanu iestādēs.
  7. Koncepcijas
  7.3.apakšpunktā ietvertajā risinājuma variantā paredzētos
  pasākumus ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm
  īstenot atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
  8. Korupcijas novēršanas un
  apkarošanas birojam līdz 2009.gada 1.februārim iesniegt noteiktā
  kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par koncepcijas
  ieviešanas gaitu.
  Ministru prezidents
  I.Godmanis
  Tieslietu ministrs
  G.Bērziņš
  
   
  (Ministru kabineta
  2008.gada 28.jūlija rīkojums
  Nr.435)
   
  Koncepcijas "Lobēšanas
  tiesiskās reglamentācijas nepieciešamība Latvijā''
  kopsavilkums
  Korupcijas novēršanas un
  apkarošanas birojs (turpmāk - birojs), īstenojot Korupcijas
  novēršanas un apkarošanas programmā 2004.-2008.gadam definētos
  uzdevumus, ir sācis veidot sistēmu, kurā privāto personu
  iesaistīšana valsts un pašvaldības lēmumu pieņemšanas procesā
  pamatota uz vienlīdzības, atklātuma un ''caurspīdīguma''
  principiem. Birojs ir izstrādājis koncepcijas projektu
  ''Lobēšanas tiesiskās reglamentācijas nepieciešamība
  Latvijā''.
  Koncepcijas mērķis ir ļaut
  nodrošināt atklātību par to valstisko lēmumu pieņemšanu, kas ir
  tapuši atsevišķu personu vai grupu interesēs.
  Koncepcija sagatavota, ņemot vērā
  šādas darba grupas piedāvātās definīcijas: lobētājs ir fiziskā
  persona vai privāto tiesību juridiskā persona, kas, savu vai citu
  privātpersonu interešu vadīta, par atlīdzību vai bez tās lobē;
  lēmumu pieņemšanas process - norise, kurā publiskās varas
  subjekts pieņem, groza vai atceļ normatīvos aktus vai politikas
  plānošanas dokumentus, kā arī sagatavo tos, atbalsta vai noraida
  priekšlikumus un iebildumus par tiem.
  Piedāvātie
  problēmu risinājumi
  Izvērtējot lobēšanas tiesiskās
  reglamentācijas nepieciešamību Latvijā, darba grupa secināja, ka
  risinājumi šo problēmu novēršanai ir saistīti ar atklātības
  palielināšanu par lobētāju aktivitātēm. Sabiedrībai ir tiesības
  zināt, pēc kādu personu vai to grupu priekšlikumiem ir pieņemti
  normatīvie akti, izstrādāti politikas dokumenti. Lai nodrošinātu
  atklātību, nepieciešams rakstiski dokumentēt vai reģistrēt
  informāciju par lobētāju darbību.
  Problēmu risināšanai koncepcijā ir
  piedāvāti trīs risinājuma varianti:
  1.variants.
  Speciāla likuma izstrāde un grozījumi citos normatīvajos
  aktos
  Šis variants paredz, ka tiek
  izstrādāts likums, kurā tiek regulēti šādi jautājumi: kas ir
  lobēšana un lobētāji, izņēmumi, kas nav uzskatāmi par lobēšanu,
  un lobēšanas pamatprincipi. Paredzēts izveidot lobētāju reģistru
  un noteikt tajā esošās informācijas publiskošanas kārtību.
  Lobēšanas procesa uzraudzības
  funkcijas kopējās izmaksas varētu būt aptuveni Ls 44 420
  pirmajā darbības gadā un aptuveni Ls 30 670 nākamajos
  gados.
  2.variants. Lobēšanas
  pamatprincipu noteikšana saistībā ar priekšlikumu iesniegšanas un
  izskatīšanas kārtību un grozījumu veikšana citos normatīvajos
  aktos
  Šis variants paredz, ka Iesniegumu
  likums tiek papildināts ar sadaļu, kas regulētu lobēšanas
  procesu. Likumā ar priekšlikumu tiek saprasts tāds privātpersonas
  iesniegums, kurā privātpersona izsaka ierosinājumu iestādei.
  Tāpat leģitīmas lobēšanas pamatā ir informācijas sniegšana
  iestādei un ierosināšana veikt vai neveikt kādu darbību, kas
  nozīmē, ka lobēšana ir ļoti cieši saistīta ar priekšlikumu
  sniegšanas procesu. Paredzēts izveidot lobētāju reģistru un
  noteikt tajā esošās informācijas publiskošanas kārtību.
  Lobēšanas procesa uzraudzības
  funkcijas kopējās izmaksas varētu būt aptuveni Ls 44 420
  pirmajā darbības gadā un aptuveni Ls 30 670 nākamajos
  gados.
  3.variants. Lobēšanas
  atklātības pamatprincipu noteikšana valsts un pašvaldību
  institūciju ētikas kodeksos un citos normatīvajos aktos
  Variants paredz atklātības,
  vienlīdzības un godprātības pamatprincipu piemērošanu lobēšanas
  procesam valsts un pašvaldību institūciju ētikas kodeksos. Valsts
  amatpersona sabiedrības interesēs godprātīgi atklāj, kuras
  personas ir kontaktējušās ar institūciju, lai ietekmētu lēmumu
  pieņemšanas procesu. Valsts amatpersonai ir pienākums nodrošināt
  vienlīdzību informācijas un amatpersonu pieejamībā visām
  jautājuma izskatīšanā ieinteresētajām pusēm.
  Paskaidrojot šo principu
  piemērošanu ikdienas praksē, ir nepieciešams izstrādāt arī
  uzvedības noteikumus personām, kas rīkojas publiskas personas
  vārdā, piemēram, attiecībā uz dāvanu pieņemšanu un informācijas
  izpaušanu lobētājam.
  Visos variantos papildus paredzēts
  veikt grozījumus arī citos normatīvajos aktos:
  1) grozījumi Ministru kabineta
  2001.gada 4.decembra instrukcijā Nr.7 "Kārtība, kādā valsts
  institūcijas ievieto informāciju internetā", lai nodrošinātu, ka
  iestāžu mājaslapās internetā tiek publiskota informācija par
  lobētājiem darba grupās un konsultatīvajās padomēs;
  2) grozījumi Saeimas kārtības
  rullī, paredzot, ka visos gadījumos, kad tiek sniegti
  priekšlikumi par jauniem normatīvo aktu projektiem vai to
  grozījumiem, tiek sagatavots rakstisks priekšlikumu
  nepieciešamības pamatojums;
  3) grozījumi likumā "Par
  pašvaldībām", nosakot, ka saistošajiem noteikumiem jāsagatavo
  anotācijas un sagatavošanas kārtība jānosaka pašvaldības
  nolikumā;
  4) grozījumi Ministru kabineta
  2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 "Ministru kabineta kārtības
  rullis", nosakot, ka arī paskaidrojuma rakstā jānorāda, ar kādām
  organizācijām notikušas konsultācijas;
  5) grozījumi Krimināllikuma
  326.1 pantā, lai varētu nošķirt lobēšanas atļautās formas no
  tirgošanās ar ietekmi.
  Lobēšanas procesa atklātību ir
  iespējams panākt, nosakot lobēšanas pamatprincipus valsts un
  pašvaldību institūciju ētikas kodeksos, un konstatētās problēmas
  risināt, veicot grozījumus citos normatīvajos aktos. Darba grupa
  atbalsta koncepcijas 3.variantu (koncepcijas "Lobēšanas tiesiskās
  reglamentācijas nepieciešamība Latvijā" 7.3.apakšpunkts).
  Ietekme uz valsts budžetu nav
  sagaidāma, jo lobētāji netiks reģistrēti un būtiska darba apjoma
  palielināšanās iestādēs nav paredzama.
  Ministru prezidents
  I.Godmanis