1. Apstiprināt Uzņēmējdarbības
vides uzlabošanas pasākumu plānu (turpmāk - plāns).
2. Ministrijām un citām
atbildīgajām institūcijām nodrošināt plāna uzdevumu izpildi
atbilstoši tām piešķirtajiem budžeta līdzekļiem un plānā
noteiktajos termiņos.
3. Atbildīgajām institūcijām
iesniegt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā apkopošanai
informāciju par plānā paredzēto pasākumu izpildi:
3.1. līdz 2004.gada 15.oktobrim -
par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir līdz 2004.gada
1.oktobrim;
3.2. līdz 2005.gada 15.janvārim -
par pasākumiem, kuru izpildes termiņš ir līdz 2005.gada
1.janvārim.
4. Ekonomikas ministrijai, ņemot
vērā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras apkopoto
informāciju un viedokli, ko paudusi vadības grupa uzņēmējdarbības
vides uzlabošanai:
4.1. līdz 2004.gada 15.novembrim
iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par plāna
izpildes gaitu;
4.2. līdz 2005.gada 15.februārim
iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par plāna
izpildi.
5. Atzīt par spēku zaudējušu
Ministru kabineta 2003.gada 31.jūlija rīkojumu Nr.479 "Par
Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plānu" (Latvijas
Vēstnesis, 2003, 111.nr.).
Nr.
|
Politikas mērķi, rīcības
virzieni,
|
Veicamie pasākumi
|
Atbildīgā institūcija
|
Uzdevumu izpildes
termiņi
|
p.k.
|
uzņēmēju novērojumi
|
|
|
un novērtēšanas rādītāji
|
I. NODOKĻU
POLITIKA UN ADMINISTRĒŠANA
|
1.
|
Informēšana par izmaiņām nodokļus reglamentējošās tiesību
normās
|
Tā kā likumi un noteikumi
bieži tiek pieņemti īsi pirms to stāšanās spēkā, uzņēmējiem
nav pietiekamu resursu, lai izpildītu visas jaunās normas.
Tāpēc nepieciešams izveidot sabiedrības savlaicīgas
informēšanas sistēmu
|
VID sadarbībā ar FM un VID
GMP saturiski un dizaina ziņā pilnveidot savu mājas lapu,
pārveidojot to par plašāku un jaunāku informāciju saturošu
informatīvo portālu, īpašu uzmanību pievēršot informācijai
par izmaiņām tiesību aktos un to piemērošanā
|
FM (FM valsts sekretārs),
VID (VID ģenerāldirektors), VID GMP (VID GMP direktors)
|
VID līdz 2004.gada
31.decembrim pilnveidot savu mājas lapu
|
2.
|
Vienkāršas un vienotas nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN)
bāzes ieviešana
|
Šobrīd Latvijā NĪN zemei
tiek aprēķināts pēc citiem principiem nekā ēkām un būvēm.
ES valstu pieredze liecina, ka NĪN ir vieglāk administrēt,
ja nodokļa bāze ir vienkārša un vienota visam nekustamajam
īpašumam. Latvijā NĪN šobrīd kavē investīciju ienākšanu
jauna nekustamā īpašuma attīstībā, tāpēc nepieciešams to
reformēt
|
Saskaņā ar investoru un
valdības vienošanos iepriekšējās augsta līmeņa tikšanās
reizēs un atbilstoši likumam "Par nekustamā īpašuma
nodokli" pēc iespējas ātrāk ieviest uz kadastrālās vērtības
balstītu NĪN aprēķināšanu arī ēkām un būvēm
|
FM (FM valsts sekretārs)
|
FM kadastrālās vērtības
nodokļa darba grupai izstrādāt un līdz 2004.gada
30.novembrim iesniegt MK informatīvo ziņojumu par iespējām
paātrināt uz kadastrālās vērtības balstītu NĪN
aprēķināšanu
|
3.
|
Konkurētspējīgas nodokļu politikas īstenošana saskaņā ar ES
politiku
|
Lai Latvija kā investīciju
piesaistes vieta saglabātu konkurētspēju ES kopējā tirgus
ietvaros, radoši meklēt juridiski korektus veidus, kā
optimizēt nodokļu sistēmu, lai Latvija varētu sniegt
investoriem priekšrocības salīdzinājumā ar Latvijas
konkurentiem. Nepieciešams saglabāt zemas nodokļu likmes,
it īpaši ienākumu nodokļiem
|
FM izanalizēt Eiropas
Padomes 1977.gada 17.maija Sestajā direktīvā 77/388/EEK
iekļautos pievienotās vērtības nodokļa iespējamos
vienkāršošanas režīmus, kas varētu pozitīvi ietekmēt
uzņēmējdarbības vides attīstību
|
FM (FM valsts sekretārs)
|
FM līdz 2004.gada
31.decembrim sagatavot ziņojumu par iespējām ieviest
Eiropas Padomes 1977.gada 17.maija Sestajā direktīvā
77/388/EEK iekļautos pievienotās vērtības nodokļa
iespējamos vienkāršošanas režīmus
|
4.
|
Samērīgu
nodokļu sodu sistēmas ieviešana
|
Nepieciešams ieviest
mūsdienīgu nodokļu sodu sistēmu, kas padarītu sodus
samērīgus ar pārkāpumu smagumu, kā arī pārkāpēju vainas
pakāpi un nolūkiem
|
Izvērtējot ES valstu nodokļu
likumos noteiktās sodu sistēmas, FM sagatavot priekšlikumus
grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām", paredzot
optimālu un elastīgu sodu sistēmu par nodokļu likumu
pārkāpumiem
|
FM (FM valsts sekretārs),
VID (VID ģenerāldirektors)
|
FM sadarbībā ar VID
izstrādāt un līdz 2004.gada 31.decembrim iesniegt MK
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un
nodevām""
|
5.
|
Skaidras
un caurskatāmas nodokļu atlaižu sistēmas radīšana
|
Nodokļu atlaidēm
nepieciešams veicināt ieguldījumus valstij stratēģiski
svarīgās tautsaimniecības nozarēs, kas rada pievienoto
vērtību, sekmē inovācijas un nodarbinātību. Valstij
jāsaglabā atbalsts kapitāla piesaistei un nodarbinātības
veicināšanai
|
FM sadarbībā ar EM
nepieciešams precizēt nodokļu atlaižu piemērošanas un
administrēšanas principus, it īpaši reģionālās attīstības,
lielo investīciju projektu un nodarbinātības
veicināšanai
|
FM (FM valsts sekretārs), EM
(EM valsts sekretārs)
|
FM sadarbībā ar EM izstrādāt
un līdz 2004.gada 30.septembrim iesniegt MK priekšlikumus
nodokļu atlaižu sistēmas reformai
|
6.
|
Labprātīgas nodokļu maksāšanas veicināšana
|
VID nepieciešams veicināt
labprātīgu nodokļu maksāšanu, paaugstinot konsultatīvo
struktūrvienību darba kvalitāti
|
1) VID papildināt
informācijas sistēmas datu bāzi ar VID izdotajām
skaidrojuma vēstulēm;
2) VID regulāri apmācīt
Nodokļu maksātāju konsultatīvās daļas darbiniekus
|
VID (VID
ģenerāldirektors)
|
1) VID līdz 2004.gada
31.decembrim papildināt informācijas sistēmas datu
bāzi;
2) VID vismaz reizi
ceturksnī apmācīt savus darbiniekus
|
7.
|
Metodoloģiskais atbalsts uzņēmējiem par nodokļu uzskaites
izmaiņām
|
Līdz ar Latvijas iestāšanos
ES mainās nodokļu uzskaitīšanas principi un
metodoloģija.
Uzņēmējiem bieži nav
pietiekamas metodoloģiskās sagatavotības, lai izpildītu
visas jaunās prasības
|
VID nepieciešams uzturēt
dialogu ar uzņēmēju apvienībām un sniegt uzņēmējiem
metodoloģisku palīdzību
|
VID (VID
ģenerāldirektors)
|
VID vismaz reizi ceturksnī
rīkot Uzņēmēju konsultatīvās padomes sēdes, kurās tiktu
izskatīti uzņēmēju apvienību izvirzītie jautājumi
|
8.
|
Prasības
atcelšana par numurētu preču pavadzīmju-rēķinu
izmantošanu
|
Lai mazinātu administratīvos
šķēršļus uzņēmējdarbībai, Latvijā nepieciešams atcelt
prasību izmantot numurētas preču pavadzīmes-rēķinus, kuri
uzņēmumam jāiegādājas no valsts
|
FM sadarbībā ar VID
izanalizēt iespējas Latvijā atcelt prasību izmantot
numurētas preču pavadzīmes-rēķinus, kas jāiegādājas no
valsts
|
FM (FM valsts sekretārs),
VID (VID ģenerāldirektors), SM (SM valsts sekretārs)
|
FM (VID) iesniegt MK
argumentētus priekšlikumus, lai līdz 2004.gada 1.oktobrim
atceltu valsts numurēto preču pavadzīmju-rēķinu
lietošanu
|
II.
UZŅĒMĒJDARBĪBAS TIESISKĀS VIDES PILNVEIDOŠANA
|
9.
|
Sanācijas
procesu juridiskās regulācijas uzlabošana
|
Ņemot vērā, ka spēkā esošā
likuma normas nepietiekami aizsargā nodrošināto kreditoru
intereses, nepieciešams uzlabot sanācijas procesu juridisko
regulāciju, paralēli veidojot jaunu un modernu tiesisko
bāzi
|
ĀIPL iesniegt TM un MA
konkrētus piemērus, kā sanācijas procesu juridiskā
regulācija pasliktina uzņēmējdarbības vidi. TM un MA
sagatavot un iesniegt MK ziņojumu par nepieciešamajiem
pasākumiem, lai uzlabotu sanācijas procesu juridisko
regulāciju
|
TM (TM valsts sekretārs), MA
(MA direktors)
|
MA un TM līdz 2004.gada
31.decembrim iesniegt MK informatīvo ziņojumu par
nepieciešamajiem pasākumiem, lai uzlabotu sanācijas procesu
juridisko regulāciju, kā arī izstrādāt jauno Maksātnespējas
likuma redakciju
|
10.
|
Notāru
darba un pakalpojumu kvalitātes uzlabošana
|
Latvijas tiesību sistēmā
notariāta institūcijai saglabājas plašas pilnvaras.
Atsevišķu notāru darba kvalitāte tieši ietekmē
civiltiesisku līgumu sagatavošanu un parakstīšanu. Latvijas
Zvērinātu notāru padomei (LZNP) ieteicams sistemātiski
novērtēt notāru darbu un ieteikt uzlabojumus
|
Pamatojoties uz LZNP
novērtējumiem, notāriem ieteicams paaugstināt savu
pakalpojumu kvalitāti, uzlabojot notāru un klientu
saskarsmes kultūru, darba laika plānošanu un uz klientu
orientētu profesionālo ētiku
|
LZNP (LZNP
priekšsēdētājs)
|
LZNP ieteicams regulāri
novērtēt notāru darbu, izmantojot tiesības piesaistīt
profesionālu konsultantu padomus un ārvalstu pieredzi darba
kvalitātes uzlabošanai, un informēt sabiedrību par šiem
pasākumiem
|
11.
|
Zemesgrāmatu nodaļās iesniedzamo dokumentu formātu
saskaņošana un termiņu noteikšana
|
Uzņēmēji norāda, ka dažādās
zemesgrāmatu nodaļās ir dažādas prasības iesniedzamajiem
dokumentiem. Šāda administratīvā prakse ir jānovērš, lai
veicinātu konsekvenci un caurskatāmību
|
Tiesu administrācijas
Zemesgrāmatu departamentam nepieciešams standartizēt
iesniedzamos dokumentus un izstrādāt iekšējās procedūras
dažādās zemesgrāmatu nodaļās
|
TM (TM valsts sekretārs),
Tiesu administrācija, Zemesgrāmatu departaments
|
Tiesu administrācijas
Zemesgrāmatu departamentam līdz 2004.gada 1.oktobrim
izstrādāt rekomendācijas, lai standartizētu iesniedzamos
dokumentus un procedūras
|
12.
|
Tiesnešu
izglītotības veicināšana uzņēmējdarbības regulācijas un
ekonomikas jautājumos
|
Uzņēmēji, kas saskaras ar
saimniecisku strīdu risināšanu tiesas ceļā, novērojuši, ka
nepieciešams pievērst pastiprinātu uzmanību visu instanču
tiesnešu izglītošanai uzņēmējdarbības regulācijas
(piemēram, ES tiesību, maksātnespējas, grāmatvedības,
nodokļu) jautājumos
|
TM sadarbībā ar Latvijas
tiesnešu mācību centru jāintensificē tiesnešu izglītošana
ekonomikas jautājumos
|
TM (TM valsts sekretārs),
Latvijas tiesnešu mācību centrs
|
TM sadarbībā ar Latvijas
tiesnešu mācību centru līdz 2004.gada 31.decembrim
intensificēt tiesnešu izglītošanu ekonomikas jautājumos
|
III.
LATVIJAS GATAVĪBA DALĪBAI ES TRANZĪTA REŽĪMĀ
|
13.
|
Jaunu
muitas procedūru ieviešana un piemērošana
|
Investori atzīst, ka Latvija
principiāli ir gatava dalībai ES, taču daudzu tiesību aktu
sasteigtā un novēlotā pieņemšana rada grūtības to ieviešanā
un piemērošanā. Īpašas problēmas investori redz atbilstošas
tiesiskās bāzes, informācijas un administratīvo procedūru
trūkumā. ES Muitas kodeksā un Ieviešanas regulās paredzētas
daudzas muitas procedūras, kuras vēl nav paredzētas
Latvijas likumdošanā. Nepieciešams veikt pasākumu
kompleksu, lai Latvija nezaudētu savu konkurētspēju
tehniskās sagatavotības trūkuma dēļ
|
1) Nepieciešams pabeigt
atbilstošo ES regulu tulkošanu latviešu valodā;
2) TM nepieciešams saskaņot
ES regulu terminoloģiju ar Latvijas Muitas likuma un MK
noteikumu terminoloģiju;
3) Saskaņojot ar ĀIPL muitas
jautājumu darba grupu un Latvijas muitas brokeru
asociāciju, VID GMP nepieciešams paredzēt to ES muitas
procedūru piemērošanu, ko paredz ES Muitas kodekss, bet vēl
neparedz Latvija
|
1) Tulkošanas un
terminoloģijas centrs (TTC direktors);
2) TM (TM valsts
sekretārs);
3) VID (VID
ģenerāldirektors)
|
1) TTC līdz 2004.gada
31.decembrim pabeigt regulu tulkošanu;
2) TM līdz 2004.gada
31.decembrim saskaņot terminoloģiju;
3) VID GMP līdz 2004.gada
31.decembrim izstrādāt instrukcijas, lai Latvijā varētu
piemērot ES Muitas kodeksā paredzētās procedūras
|
14.
|
Atliktā
PVN maksājuma ieviešana
|
Lai samazinātu Latvijas
uzņēmēju apgrozāmo līdzekļu iesaldēšanu un veicinātu
uzņēmējdarbību, izvērtēt iespēju atļaut uzņēmējiem piemērot
atlikto PVN maksājumu preču importam
|
FM izanalizēt Eiropas
Padomes 1977.gada 17.maija Sestajā direktīvā 77/388/EEK
noteiktās iespējas un citu dalībvalstu praksi attiecībā uz
atliktā PVN maksājuma piemērošanas iespējām preču
importam
|
FM (FM valsts sekretārs)
|
FM sagatavot informatīvo
ziņojumu par ES dalībvalstu praksi atliktā PVN maksājuma
piemērošanā un šī maksāšanas režīma iespējamo ieviešanu
Latvijā un līdz 2004.gada 31.oktobrim iesniegt to
apspriešanai ĀIPL
|
15.
|
Latvijas
muitas punktu atbilstība ES sanitārajām un veterinārajām
prasībām
|
Ārvalstu investori uzsver,
ka Latvijas muitas punktu (galvenokārt - Rīgas ostā)
neatbilstība ES prasībām novirza tranzīta plūsmu caur
Latvijas konkurentu valstīm
|
Atbildīgajām institūcijām
pēc iespējas drīzāk nepieciešams nodrošināt Latvijas muitas
punktu tehnisko atbilstību ES prasībām
|
FM (FM valsts sekretārs),
VID GMP (GMP direktors), Ostu pārvaldes, ZM (ZM PVD SR),
VAS "Latvijas dzelzceļš"
|
Atbildīgajām institūcijām
līdz 2004.gada 1.novembrim nodrošināt Latvijas muitas
punktu tehnisko atbilstību ES prasībām
|
IV. VALSTS
UN PAŠVALDĪBU IEPIRKUMA PROCEDŪRAS
|
16.
|
Iepirkumu
komisiju darba kvalitatīva uzraudzība
|
Tā kā Latvijā valsts un
pašvaldību iepirkuma procedūrās tiek sadalīta viena
trešdaļa no budžeta ienākumiem un iepirkuma procedūras
piemērojamas arī ES struktūrfondu sadales procesā,
nepieciešams pastāvīgi uzraudzīt iepirkumu komisiju
darbu
|
1) IUB izanalizēt iespēju
veidot speciālu iepirkumu komisiju uzraudzības
struktūrvienību ("monitoring task
force") IUB ietvaros;
2) IUB pastāvīgi kontrolēt
Latvijas likumu un noteikumu normu atbilstību ES normām un
nodrošināt pilnvērtīgas iepirkumu komisiju un IUB lēmumu
pārsūdzības iespējas;
3) IUB veicināt
caurskatāmību, publiskojot liela mēroga un sabiedrībā plašu
rezonansi guvušas iepirkumu lietas
|
1) IUB (IUB vadītājs);
2) IUB (IUB vadītājs);
3) IUB (IUB vadītājs)
|
1) IUB līdz 2004.gada
1.oktobrim iesniegt attiecīgu ziņojumu FM;
2) IUB veikt regulāru
tiesību normu uzraudzību, sekojot ES tiesību evolūcijai un
Eiropas Tiesas prakses attīstībai;
3) IUB rīkot regulāras
preses konferences, kurās informētu sabiedrību par liela
mēroga iepirkumu lietām
|
V.
INVESTĪCIJU VIDES STRUKTURĀLĀS REFORMAS
|
17.
|
Attīstības plaisas mazināšana starp pilsētām un
reģioniem
|
Investīciju koncentrēšanās
dažos attīstības centros - Rīgā, Ventspilī, Liepājā - rada
attīstības atšķirības starp Latvijas pilsētām un lauku
rajoniem
|
Latvijai nepieciešams
īstenot līdzsvarotu reģionālo politiku, aktīvi izmantojot
ES Kohēzijas un strukturālos fondus, Valsts investīciju
programmas un valsts atbalsta programmu novadu
infrastruktūras attīstībai, lai samazinātu attīstības
atšķirības starp dažādiem reģioniem
|
FM (FM valsts sekretārs),
RAPLM (RAPLM valsts sekretārs)
|
FM un RAPLM regulāri sniegt
informāciju TVSAP par Latvijas reģionālās attīstības
politiku kontekstā ar ES strukturālo instrumentu, valsts
investīciju un atbalsta programmu izmantošanu
|
18.
|
Izglītības sistēmas un darba tirgus plānveidīga
tuvināšana
|
Latvijai nepieciešams
veicināt "zināšanu sabiedrības" un "zināšanu ekonomikas"
attīstību
|
Inženiertehniskajās un
augsto tehnoloģiju nozarēs gan koledžas, gan universitātes
līmenī nepieciešams nodrošinājums ar kvalificētiem
speciālistiem
|
IZM (IZM valsts
sekretārs)
|
IZM nodrošināt studējošo
skaita ikgadējo pieaugumu inženiertehniskajās un augsto
tehnoloģiju studiju nozarēs par 2 % gadā, palielinot valsts
finansiālo nodrošinājumu studijām
|
VI.
PĀRSKATA SNIEGŠANAS UN PLĀNA IZPILDES NOVĒRTĒŠANAS
KĀRTĪBA
|
19.
|
Lai nodrošinātu uzraudzību
un pārskatu sniegšanu par pasākumu plānā ietverto punktu
izpildi, nepieciešams sniegt pārskata ziņojumu
|
Vadības grupas vadītājam
iesniegt MK informatīvo ziņojumu par pasākumu plānā
ietverto uzdevumu izpildi
|
Vadības grupas vadītājs
|
Vadības grupas vadītājam
līdz 2004.gada 31.oktobrim iesniegt MK pārskatu par
pasākumu plāna izpildes statusu
|