Valsts ieņēmumu dienesta
rīkojums Nr.1162
Rīgā 2004.gada 30.jūlijā
Par Eiropas
Savienības tarifu kvotu pieteikšanu un muitas kontroli
1. Saskaņā ar Eiropas Komisijas
1993.gada 2.jūlija regulas (EEK) Nr. 2454/93, kas nosaka izpildes
kārtību Padomes 1992.gada 12.oktobra regulai (EEK) Nr. 2913/92 par
Kopienu Muitas kodeksa izveidi, 308a., 308b. un 308c.panta
prasībām apstiprinu "Metodiskos norādījumus par Eiropas
Savienības tarifu kvotu pieteikšanu un muitas kontroli".
2. Atzīt par spēku zaudējušu Valsts ieņēmumu dienesta 2004.gada
5.marta rīkojumu Nr.310 "Par Eiropas Savienības tarifu kvotu
pieteikšanu un muitas kontroli".
3. Ar šo rīkojumu apstiprinātie metodiskie norādījumi stājas
spēkā pēc to publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Valsts ieņēmumu dienesta
ģenerāldirektors Dz.Jakāns
Metodiskie
norādījumi par Eiropas Savienības tarifu kvotu pieteikšanu un
muitas kontroli
I. Vispārīgie
jautājumi
1. Metodiskie norādījumi nosaka
kārtību, kādā piesaka Eiropas Savienības tarifu kvotas un veic to
administrēšanu Latvijas muitas iestādēs.
2. Norādījumi izdoti saskaņā ar Eiropas Komisijas 1993.gada
2.jūlija regulas (EEK) Nr. 2454/93, kas nosaka izpildes kārtību
Padomes 1992.gada 12.oktobra regulai (EEK) Nr. 2913/92 par Kopienu
Muitas kodeksa izveidi (turpmāk - Eiropas Komisijas regula
Nr. 2454/93) 308a., 308b. un 308c.pantu. Tarifu kvotu
administrēšanas kārtību nosaka Eiropas Komisijas Nodokļu un
muitas ģenerāldirektorāta norādījumi "Par tarifu kvotu
administrēšanu".
3. Norādījumos lietotie termini un to skaidrojumi:
3.1. tarifu kvota - ierobežots preču daudzums, kuru ar samazinātu
vai nulles muitas tarifa likmi attiecīgajā laika posmā atļauts
izlaist brīvam apgrozījumam Eiropas Savienības muitas
teritorijā;
3.2. muitas iestāde - muitas punkts, kurā precēm piesaka muitas
procedūru "izlaišana brīvam apgrozījumam";
3.3. uzraudzības muitas iestāde - VID Rīgas muitas reģionālā
iestāde vai VID reģionālās iestādes Muitas pārvalde, kuras
pakļautībā ir attiecīgā muitas iestāde;
3.4. preferenču režīma kods - trīs ciparu kods, kas apzīmē
preferenču jeb priekšrocību režīmu, kuru vēlas piemērot
deklarētājs;
3.5. "erga omnes" tarifu kvota - Eiropas Savienības noteiktā
(autonomā tarifu kvota) vai Pasaules tirdzniecības organizācijas
noteiktā tarifu kvota (GATT tarifu kvota), kura var tikt
piemērota noteiktām precēm, importējot tās no jebkuras trešās
valsts;
3.6. preferenciālā tarifu kvota - tarifu kvota, kas noteikta
līgumā, kuru Eiropas Savienība ir noslēgusi ar noteiktu trešo
valsti un kura var tikt piemērota noteiktām precēm, iesniedzot
attiecīgu preces izcelsmi apliecinošu dokumentu;
3.7. tarifu kvotas kārtas numurs - sešu ciparu kods, kuru nosaka
regula par attiecīgās tarifu kvotas atvēršanu;
3.8. tarifu kvotas atlikums - tarifu kvotas atlikušais daudzums,
kas ir pieejams izmantošanai;
3.9. kritiska tarifu kvota - tarifu kvota, kuru piesakot pastāv
risks, ka tā netiks piešķirta (gadījumi, kad tarifu kvota kļūst
kritiska, ir atrunāti Eiropas Komisijas regulas Nr. 2454/93
308c.pantā);
3.10. bloķēta tarifu kvota - tarifu kvota, kuras piešķiršana ir
atlikta uz noteiktu laiku (Eiropas Komisija pieņem pieprasījumus,
bet līdz noteiktajam datumam piešķiršanu neveic);
3.11. tarifu kvotas pieteikums - dokuments, kuru sagatavo muitas
amatpersona, pamatojoties uz iesniegtās muitas deklarācijas
datiem;
3.12. "zilais ceļš" - viens no Automatizētās muitas datu
apstrādes sistēmas (turpmāk - ASYCUDA) selektivitātes
ceļiem, kas norāda, ka muitas deklarācija ir pakļauta
pēcmuitošanas kontrolei.
4. Norādījumi neattiecas uz tarifu kvotām, kuras administrē un
piešķir Eiropas Komisijas Lauksaimniecības ģenerāldirektorāts
sadarbībā ar Latvijas Republikas Zemkopības ministrijas Lauku
atbalsta dienestu uz importa licenču sistēmas pamata.
II. Tarifu
kvotas pieteikšana muitas iestādē
5. Tarifu kvotu pieprasa preču
deklarētājs vai deklarētāja pilnvarotais pārstāvis (turpmāk -
deklarētājs), noformējot muitas procedūru "izlaišana brīvam
apgrozījumam" un iesniedzot muitas iestādē, kurā uzrāda
deklarējamās preces, muitas deklarāciju - vienoto administratīvo
dokumentu (turpmāk - VAD) izlaišanai brīvam apgrozījumam un
attiecīgus pavaddokumentus.
6. Lai pieprasītu tarifu kvotu, deklarētājs norāda VAD šādu
informāciju:
6.1. 10 zīmju preces kodu (TARIC kods) (VAD
33.aile);
6.2. preču izcelsmes valsti (VAD 34.aile);
6.3. attiecīgo preferenču režīma kodu (VAD 36.aile);
6.4. preču daudzumu, kas izteikts attiecīgai tarifu kvotai
atbilstošās mērvienībās (VAD 35., 38.aile un, ja nepieciešams,
41.aile);
6.5. tarifu kvotas kārtas numuru (VAD 39.aile);
6.6. preču vērtību (VAD 46.aile).
7. "Erga omnes" tarifu kvotām preferenču režīma kods (VAD
36.aile) ir 120, Vispārējās priekšrocību sistēmas
preferenciālajām tarifu kvotām - 220 un preferenciālajām tarifu
kvotām preferenču režīma kods ir 320. (Eiropas Komisijas regulas
Nr. 2454/93 38.pielikums).
8. Piesakot tarifu kvotu, VAD 44.ailē deklarētājs izdara ierakstu
"TARIFU KVOTA".
9. Gadījumā, ja tiek deklarētas vairākas preces, deklarētājs
norāda ziņas par tarifu kvotām (VAD 36., 39. un 44.aile) katram
preču kodam atsevišķi.
10. Ja VAD norādītā tarifu kvota ir preferenciālā, deklarētājs
iesniedz kopā ar VAD atbilstošu preču izcelsmi apliecinošu
dokumentu (EUR.1 izcelsmes sertifikātu vai izcelsmes deklarāciju
uz rēķina-faktūras), kā arī citus tarifu kvotas piešķiršanai
nepieciešamos dokumentus, ja tādi ir paredzēti regulā par
attiecīgās tarifu kvotas atvēršanu. Lai pieprasītu "erga omnes"
tarifu kvotu, preču izcelsmi apliecinošā dokumenta iesniegšana
nav obligāta, ja regulā par attiecīgās tarifu kvotas atvēršanu
nav noteikts citādi (norādes uz dokumentiem, kas ir nepieciešami
tarifu kvotas piešķiršanai, izņemot EUR.1 izcelsmes sertifikātu
vai izcelsmes deklarāciju uz rēķina-faktūras, ir atrodamas arī
TARIC datu bāzē).
11. Piesakot tarifu kvotu, kas ir kritiska vai bloķēta,
deklarētājs kopā ar VAD un pavaddokumentiem iesniedz muitas
iestādē iesniegumu par drošības naudas atmaksāšanu, kurā norāda
uzņēmuma nosaukumu, reģistrācijas numuru, bankas nosaukumu, kodu
un norēķina konta numuru, kā arī iemaksātās drošības naudas summu
(1.pielikums). Drošības naudu deklarētājam atmaksā, ja tiek
piešķirta nulles vai samazinātā muitas tarifa likme.
12. Ja tiek piemērota vienkāršotās deklarēšanas procedūra, tarifu
kvota nevar tikt piemērota, kamēr muitas iestādē nav iesniegts
papildu VAD un tarifu kvotas piešķiršanai nepieciešamais preču
izcelsmi apliecinošais dokuments, kā arī citi dokumenti, ja tie
ir paredzēti regulā par attiecīgās tarifu kvotas atvēršanu.
Deklarētājs iesniedz iepriekš minētos dokumentus (papīra
formātā), pirms tarifu kvota tiek izsmelta. Vietējās muitošanas
gadījumā tarifu kvota var tikt pieprasīta, tikai iesniedzot
muitas iestādē VAD, preces izcelsmi apliecinošu dokumentu un
citus tarifu kvotas piešķiršanai nepieciešamos dokumentus, ja
tādi ir paredzēti regulā par attiecīgās tarifu kvotas atvēršanu
(Eiropas Komisijas regulas Nr. 2454/93 256.panta 2.punkts un
308.panta 3.punkts).
III. VAD ar
tarifu kvotu pieprasījumu apstrāde un tarifu kvotas pieteikuma
noformēšana
13. VAD ar tarifu kvotas
pieprasījumu muitas iestādes amatpersona noformē tajā pašā dienā,
kad tas ir iesniegts muitas iestādē.
14. Pieņemot VAD ar tarifu kvotas pieprasījumu, muitas iestādes
amatpersona pārbauda:
14.1. VAD norādīto ziņu pareizību, tajā skaitā:
14.1.1. vai norādītais preču TARIC kods un izcelsmes
valsts atbilst pieprasītās tarifu kvotas kārtas numuram, kā arī
vai nav noteikti papildus nosacījumi, kas nepieciešami tarifu
kvotas piešķiršanai (izmantojot TARIC datu bāzi);
14.1.2. vai mērvienības, kurās ir izteikts VAD norādītais preču
daudzums, atbilst mērvienībām, kurās ir izteikts pieprasītās
tarifu kvotas apjoms;
14.2. preču izcelsmi apliecinoša dokumenta un citu tarifu kvotas
piešķiršanai nepieciešamo dokumentu (ja tādi ir paredzēti)
esamību un derīgumu;
14.3. pieprasītās tarifu kvotas statusu, tajā skaitā:
14.3.1. vai tarifu kvota ir spēkā VAD reģistrācijas brīdī (tarifu
kvotas spēkā esamības perioda sākuma un beigu datums);
14.3.2. vai tarifu kvota nav izsmelta (atlikums nav nulle);
14.3.3. vai tarifu kvota ir vai nav kritiska, kā arī - ir vai nav
bloķēta;
14.4. vai ir iemaksāta drošības nauda (kritiskas un bloķētas
tarifu kvotas gadījumā).
15. Šo norādījumu 15.3.apakšpunktā minētās pārbaudes muitas
iestādes amatpersona veic, izmantojot Eiropas Komisijas
QUOTA datu bāzi, kura ir pieejama Eiropas Komisijas
interneta mājaslapā
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/dds/lv/. Gadījumā, ja
Eiropas Komisijas interneta mājaslapa nav pieejama sakaru
traucējumu vai citu tehnisku iemeslu dēļ, minēto informāciju
muitas iestādes amatpersona pieprasa VID GMP ES integrētā tarifa
projekta daļā.
16. Ja muitas iestādes amatpersona konstatē, ka pieprasītā tarifu
kvota ir izsmelta (atlikums ir nulle), tā veic VAD labošanu
(ASYCUDA), piemērojot importētām precēm muitas tarifa
pamatlikmi jeb trešo valstu likmi (ja nav iespējams izmantot
citus atvieglojumus), un veic citas muitas procedūras "izlaišana
brīvam apgrozījumam" piemērošanas formalitātes.
17. Piemērojot tarifu kvotu, muitas nodokli aprēķina,
pamatojoties uz attiecīgās kvotas tarifa likmi (samazināto vai
nulles muitas tarifa likmi).
18. Ja pieprasītā tarifu kvota ir kritiska vai bloķēta, kā arī ja
ES regula, kura nosaka tarifu kvotu, vēl nav publicēta Eiropas
Komisijas oficiālajā žurnālā, deklarētājs iemaksā drošības naudu
VID depozītu kontā, kas vienāda ar starpību starp nodokļu (muitas
nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa) summu, kas aprēķināta,
piemērojot muitas tarifa pamatlikmi, un nodokļu summu, kas
aprēķināta, piemērojot samazināto vai nulles muitas tarifa
likmi.
19. Lai ASYCUDA noformēta VAD 47.ailē tiktu uzrādīta
aprēķinātā drošības naudas summa, VAD 31.ailē (zem preces
apraksta) norāda maksājuma koda veidu "31" (drošības nauda ES
tarifu kvotai) un maksājumu kārtības kodu (piemēram,
&31A&, ja tūlītējā samaksa, vai &31C&, ja
maksājumu veic ar bankas pārskaitījumu). Veicot lokālo pārbaudi,
parādās tabula, kurā ieraksta aprēķina pamatu, no kura rēķina
muitas nodokli un aprēķināto drošības naudas summu.
20. Pēc 15.punktā minēto pārbaužu veikšanas muitas iestādes
amatpersona novērtē (piešķir "L" numuru), apstiprina VAD un
sagatavo tarifu kvotas pieteikumu (turpmāk - pieteikums). Tarifu
kvotas pieteikumu muitas iestādes amatpersona izdrukā no
ASYCUDA Lietotāju noteikto izdruku saraksta (veidlapa
Nr.221). Pieteikumā norādāmie dati minēti šo norādījumu
2.pielikumā. Izdrukāto pieteikumu muitas iestādes amatpersona
paraksta, norādot savu vārdu, uzvārdu, tālruņa un faksa numuru un
apzīmogo ar muitas iestādes zīmogu.
21. Ja VAD ir pieprasītas vairākas tarifu kvotas (vairākiem preču
kodiem), muitas iestādes amatpersona sagatavo pieteikumu par
katru pieprasīto tarifu kvotu (katrai precei).
22. Sagatavotos pieteikumus muitas iestādes amatpersona
nekavējoties, bet ne vēlāk kā līdz nākamās darba dienas
plkst.10.00 (no attiecīgā VAD reģistrācijas datuma) nosūta pa
faksu VID GMP ES integrētā tarifa projekta daļai.
23. Lai pārliecinātos, ka VID GMP ES integrētā tarifa projekta
daļa ir saņēmusi pieteikumu, muitas iestādes amatpersona izdrukā
apstiprinājumu par faksa nosūtīšanu. Ja nepieciešams, muitas
iestādes amatpersona var telefoniski pārliecināties par iesniegtā
pieteikuma saņemšanu.
24. VAD ar tarifu kvotas pieprasījumu tiek novirzīts uz
ASYCUDA "zilo ceļu" līdz brīdim, kad tiek saņemta atbilde
par tarifu kvotas piešķiršanu no VID GMP ES integrētā tarifa
projekta daļas (pa faksu).
25. Pēc pieteikuma sagatavošanas un nosūtīšanas muitas procedūru
"izlaišana brīvam apgrozījumam" noslēdz un preces izlaiž brīvam
apgrozījumam.
26. Muitas iestādes amatpersona, kura apstrādā VAD ar tarifu
kvotas pieprasījumu, atbild par pieteikuma sagatavošanu un
nosūtīšanu VID GMP ES integrētā tarifa projekta daļai šo
norādījumu 23.punktā noteiktajā laikā, kā arī par pieteikumā
sniegtās informācijas atbilstību iesniegtajiem pavaddokumentiem.
27. Gadījumā, ja sakaru traucējumu vai citu tehnisku
iemeslu dēļ nav iespējams laikus nosūtīt pieteikumu pa faksu VID
GMP ES integrētā tarifa projekta daļai, muitas iestādes
amatpersona informē par to minēto struktūrvienību telefoniski
vai, ja nav iespējams, pa elektronisko pastu, un nosūta tarifu
kvotas pieteikšanai nepieciešamo informāciju pa elektronisko
pastu. Tiklīdz sakaru traucējumi ir novērsti, muitas iestādes
amatpersona nosūta pa faksu VID GMP ES integrētā tarifa projekta
daļai attiecīgo pieteikumu ar paskaidrojumu, atbildīgās
amatpersonas parakstu un tā atšifrējumu.
28. Ja VID GMP ES integrētā tarifa projekta daļas atbildīgā
amatpersona konstatē, ka pieteikumā norādītā informācija nav
precīza vai ir nepilnīga, tā pieprasa muitas iestādes
atbildīgajai amatpersonai iesniegt papildu informāciju par
pieteikumā norādītajiem datiem, attiecīgā VAD un pavaddokumentu
kopiju, kā arī veikt papildu pārbaudes.
29. Aizsūtītā pieteikuma oriģinālu kopā ar attiecīgā VAD
eksemplāru un pavaddokumentiem muitas iestādes atbildīgā
amatpersona uzglabā atsevišķi no pārē-jiem VAD līdz brīdim, kamēr
no VID GMP ES integrētā tarifa projekta daļas pa faksu netiek
saņemta atbilde par pieprasītās tarifu kvotas
piešķiršanu.
IV. Tarifu kvotu
piešķiršana un izmantošanas kontrole
30. Iesniegtos pieteikumus VID GMP
ES integrētā tarifa projekta daļa pārbauda, apkopo un nosūta
Eiropas Komisijai reizi dienā līdz plkst.15.00, izņemot
brīvdienas un svētku dienas. Eiropas Komisija, pamatojoties uz
VAD reģistrācijas datumu, piešķir tarifu kvotas, ņemot vērā katrā
pieteikumā norādīto daudzumu, un informē VID GMP ES integrētā
tarifa projekta daļu par ikdienas piešķiršanas rezultātiem
Eiropas Komisijas Nodokļu un muitas ģenerāldirektorāta
norādījumos "Par tarifu kvotu administrēšanu" noteiktajā
kārtībā.
31. Pamatojoties uz Eiropas Komisijas atbildi par tarifu kvotu
piešķiršanu, VID GMP ES integrētā tarifa projekta daļas
amatpersona norāda katrā pieteikumā piešķirtās tarifu kvotas
apmēru (procentos no pieteikumā norādītā preču daudzuma), datumu,
kad tiek saņemta elektroniskā atbilde no Eiropas Komisijas,
parakstās, norādot vārdu un uzvārdu, un pa faksu nosūta to
attiecīgajai muitas iestādei.
32. Ja pieteikumā norādītais tarifu kvotas apmērs ir 100%, tarifu
kvota ir piešķirta visam pieteikumā norādītajam preču daudzumam.
Ja pieteikumā norādītais tarifu kvotas apmērs ir mazāks nekā
100%, tarifu kvotai noteikto samazināto vai nulles likmi var
piemērot tikai attiecīgajai daļai no importētajām precēm.
Pieteikumā norādītais tarifu kvotas apmērs "0%" nozīmē, ka tarifu
kvota netiek piešķirta.
33. Eiropas Komisijas piešķirto tarifu kvotas apjomu nav atļauts
piemērot citām precēm, kas nav norādītas attiecīgajā pieteikumā,
kā arī piemērot to attiecībā uz citiem VAD.
34. Atbildi uz iesniegto pieteikumu par tarifu kvotas piešķiršanu
muitas iestāde saņem pēc trim darba dienām, ieskaitot VAD
reģistrācijas dienu. Ja pieprasītā tarifu kvota ir bloķēta,
atbilde uz iesniegto pieteikumu tiks saņemta ne ātrāk par datumu,
līdz kuram tarifu kvota ir bloķēta (datums, līdz kuram tarifu
kvota ir bloķēta, norādīts QUOTA datu bāzē).
35. No VID GMP ES integrētā tarifa projekta daļas pa faksu
saņemtās atbildes (ar norādīto Eiropas Komisijas piešķirto tarifu
kvotas apmēru) tiek uzglabātas kopā ar VAD un pavaddokumentu
oriģināliem attiecīgajā muitas iestādē.
36. Ja atbilde uz tarifu kvotas pieteikumu, kura VAD
reģistrācijas brīdī nebija kritiska, ir 100%, atbildīgā muitas
iestādes amatpersona pievieno pieteikumu VAD oriģinālam un noņem
šo VAD no ASYCUDA "zilā ceļa".
37. Ja tarifu kvota, kura VAD reģistrācijas brīdī nebija
kritiska, tiek piešķirta mazāk nekā 100%, muitas iestādes
amatpersona dienas laikā nosūta atbildi par tarifu kvotas
piešķiršanu kopā ar VAD un pavaddokumentiem (muitas iestādē
paliek dokumentu kopijas) uzraudzības muitas iestādei, kura uz
tās pamata 5 darba dienu laikā veic nodokļu pārrēķinu un sagatavo
lēmumu par muitas un citu nodokļu parādu.
38. Lēmums par muitas un citu nodokļu parādu tiek
sagatavots
2 eksemplāros, no kuriem viens paliek uzraudzības muitas iestādē
un otrais kopā ar pavadvēstuli tiek nosūtīts deklarētājam.
Papildus aprēķinātās nodokļu summas deklarētājs maksā valsts
budžetā lēmumā norādītajā termiņā.
39. Pēc lēmuma par muitas un citu nodokļu parādu pieņemšanas
uzraudzības muitas iestādes amatpersona izdara labojumus VAD
elektroniskajā versijā (ASYCUDA), pamatojoties uz
piešķirtās tarifu kvotas apmēru, un noņem šo VAD no
ASYCUDA "zilā ceļa".
40. Gadījumā, ja tarifu kvota piešķirta 0% apmērā, no attiecīgā
VAD izņem tarifu kvotas identificēšanas parametrus (36., 39. un
44.aile) un piemēro precei muitas tarifa pamatlikmi vai
preferenciālo likmi, ja tāda ir paredzēta.
41. Gadījumā, ja tarifu kvota piešķirta daļēji (vairāk nekā 0%,
bet mazāk nekā 100%), VAD norādīto informāciju par preci sadala
divās pozīcijās, izmantojot pēcizlaišanas labojumu funkciju.
Pirmajai preces daļai 36., 39. un 44.ailē saglabā tarifu kvotas
identificēšanas parametrus, mainot preču daudzumu; otrajai preces
daļai ieraksta preču daudzumu, kuram tarifu kvota netiek
piešķirta, un piemēro nodokļa pamatlikmi vai preferenciālo likmi,
ja tāda ir paredzēta. Preču kods un izcelsme (33. un 34.aile)
abās pozīcijās paliek vienādas.
42. Izlaboto VAD versiju uzraudzības muitas iestādes amatpersona
izdrukā uz baltas lapas 3 eksemplāros, paraksta un apzīmogo ar
personīgo zīmogu. Pirmais labotais VAD eksemplārs paliek
uzraudzības muitas iestādē kopā ar sākotnējo VAD un
pavaddokumentiem, otrais tiek nosūtīts deklarētājam un trešais -
muitas iestādei, kurā tiek noformēts sākotnējais VAD.
43. 14 dienu laikā pēc lēmuma par muitas un citu nodokļu parādu
pieņemšanas uzraudzības muitas iestādes atbildīgā amatpersona
reģistrē to Centrālajā muitas informāciju sistēmā (CMIS).
44. Saņemto atbildi uz pieteikumu par kritiskas vai bloķētas
tarifu kvotas piešķiršanu kopā ar attiecīgo VAD un maksājuma
dokumentu, ar kuru tiek samaksāta drošības nauda, kā arī
deklarētāja iesniegumu par drošības naudas atmaksāšanu (muitas
iestādē paliek dokumentu kopijas) atbildīgā muitas iestādes
amatpersona dienas laikā nosūta uzraudzības muitas iestādei, kura
uz tās pamata 5 darba dienu laikā veic nodokļu pārrēķinu, kā arī
sagatavo lēmumu par iemaksātās drošības naudas ieskatīšanu valsts
budžetā un/vai lēmumu par iemaksātās drošības naudas
atmaksāšanu.
45. Lēmums par iemaksātās drošības naudas ieskaitīšanu valsts
budžetā un/vai lēmums par iemaksātās drošības naudas atmaksāšanu
tiek sagatavots
3 eksemplāros, no kuriem viens paliek uzraudzības muitas iestādē,
otrais tiek nosūtīts VID GMP Muitas maksājumu uzskaites daļai un
trešais kopā ar pavadvēstuli tiek nosūtīts deklarētājam.
46. VID GMP Muitas maksājumu uzskaites daļa, pamatojoties uz
pieņemto lēmumu, 15 dienu laikā ieskaita drošības naudu valsts
budžetā vai deklarētāja norādītajā bankas kontā.
47. Pēc lēmuma par iemaksātās drošības naudas atmaksāšanu un/vai
lēmuma par iemaksātās drošības naudas ieskaitīšanu valsts budžetā
uzraudzības iestādes amatpersona noņem attiecīgo VAD no
ASYCUDA "zilā ceļa".
48. Ja tiek pieņemts lēmums par iemaksātās drošības naudas
atmaksāšanu un/vai lēmums par iemaksātās drošības naudas
ieskaitīšanu valsts budžetā, VAD ASYCUDA nelabo.
V. Tarifu kvotu
pieteikšana pēcmuitošanas kārtībā un nodokļu atmaksāšana
49. Deklarētājam ir tiesības trīs
gadu laikā, skaitot no VAD reģistrācijas datuma, pieprasīt tarifu
kvotu pēc preču izlaišanas, kā arī pēc perioda, kuram šī tarifu
kvota tiek noteikta, izbeigšanās, ar nosacījumu, ka:
49.1. attiecīgais VAD tika iesniegts pirms minētā trīs gadu
termiņa izbeigšanās;
49.2. tarifu kvota, kuras spēkā esamības periods atbilst VAD
reģistrācijas datumam, nav izsmelta (atlikums nav nulle);
49.3. attiecīgais VAD tika reģistrēts pēc 2004.gada
1.maija.
50. Lai pieprasītu tarifu kvotu pēc preču izlaišanas, deklarētājs
iesniedz uzraudzības muitas iestādē, kuras pakļautībā esošajā
muitas iestādē tika iesniegts un noformēts attiecīgais VAD,
iesniegumu par tarifu kvotas pieteikšanu un nodokļu atmaksu, kurā
norāda preferenču režīma kodu un attiecīgās tarifu kvotas numuru,
VAD datumu un numuru, preču kodu, kuram šī tarifu kvota ir
paredzēta, kā arī bankas nosaukumu, kodu un norēķina konta
numuru, kurā var tikt ieskaitīta pārmaksātā muitas un pievienotās
vērtības nodokļa summa (3.pielikums). Iesniegumam deklarētājs
pievieno attiecīgu VAD (oriģinālu), maksājuma dokumenta kopiju,
kā arī izcelsmi apliecinošu dokumentu un citus dokumentus, ja
tādi paredzēti tarifu kvotas piešķiršanai.
51. Uzraudzības muitas iestādes amatpersona 2 darba dienu laikā
izskata deklarētāja iesniegumu, veicot šādas pārbaudes:
51.1. vai attiecīgais VAD ir reģistrēts un nav anulēts;
51.2. vai VAD ir pievienots atbilstošs preču izcelsmi apliecinošs
dokuments un citi dokumenti, kas nepieciešami tarifu kvotas
piešķiršanai (ja tādi ir paredzēti regulā par attiecīgās tarifu
kvotas atvēršanu);
51.3. vai VAD norādītie dati atbilst pieprasītajai tarifu kvotai
(sk. šo norādījumu 15.1.apakšpunktu);
51.4. vai tarifu kvota par attiecīgo periodu (kurā iekļaujas VAD
reģistrācijas datums) nav izsmelta;
51.5. vai VAD ir reģistrēts pēc 2004.gada 1.maija.
52. Pēc iepriekš minēto pārbaužu veikšanas uzraudzības muitas
iestādes amatpersona sagatavo tarifu kvotas pieteikumu,
izdrukājot to no ASYCUDA Lietotāju noteikto izdruku
saraksta (veidlapas Nr.221). Izdrukātajā pieteikumā uzraudzības
muitas iestādes amatpersona ar roku ieraksta tarifu kvotai
atbilstošu preferenču režīma kodu un tarifu kvotas kārtas numuru
un paraksta to, norādot savu vārdu, uzvārdu, tālruņa un faksa
numuru (2.pielikums).
53. Sagatavoto pieteikumu uzraudzības muitas iestādes amatpersona
nekavējoties nosūta pa faksu VID GMP ES integrētā tarifa projekta
daļai.
54. Ja atbilde uz pieteikumu ir negatīva (piešķirts 0%),
uzraudzības muitas iestādes amatpersona kopā ar pavadvēstuli
nosūta deklarētājam viņa iesniegto VAD oriģinālu.
55. Ja atbilde uz pieteikumu ir pozitīva (līdz 100%), uzraudzības
muitas iestādes amatpersona uz tās pamata 5 darba dienu laikā
veic nodokļu pārrēķinu, kā arī sagatavo lēmumu par muitas un citu
nodokļu atmaksāšanu.
56. Lēmums par muitas un citu nodokļu atmaksāšanu tiek
sagatavots
3 eksemplāros, no kuriem viens paliek uzraudzības muitas iestādē,
otrais tiek nosūtīts VID GMP Muitas maksājumu uzskaites daļai un
trešais kopā ar pavadvēstuli tiek nosūtīts deklarētājam.
57. VID GMP Muitas maksājumu uzskaites daļa, pamatojoties uz
pieņemto lēmumu, 15 dienu laikā ieskaita pārmaksātos nodokļus
deklarētāja norādītajā bankas kontā.
58. Pēc lēmuma par muitas un citu nodokļu atmaksāšanu pieņemšanas
uzraudzības muitas iestādes amatpersona izdara labojumus VAD
elektroniskajā versijā (ASYCUDA), pamatojoties uz
piešķirtās tarifu kvotas apmēru.
59. Gadījumā, ja tarifu kvota ir piešķirta 100% apmērā,
attiecīgajā VAD ieraksta tarifu kvotas identificēšanas parametrus
(36., 39. un 44.aile) un pārrēķina nodokļus, piemērojot tarifu
kvotai noteikto nulles vai samazināto muitas tarifa likmi.
60. Gadījumā, ja tarifu kvota ir piešķirta daļēji, VAD norādītā
informācija par preci tiek sadalīta šo norādījumu 42.punktā
noteiktajā kārtībā.
61. Izlaboto VAD versiju uzraudzības muitas iestādes amatpersona
izdrukā uz baltās lapas 3 eksemplāros, paraksta un apzīmogo ar
personīgo zīmogu. Pirmais labotais VAD eksemplārs paliek
uzraudzības muitas iestādē kopā ar sākotnējo VAD un
pavaddokumentiem, otrais kopā ar lēmumu par muitas un citu
nodokļu atmaksāšanu un pavadvēstuli tiek nosūtīts deklarētājam un
trešais - muitas iestādei, kurā tiek noformēts sākotnējais
VAD.
62. 14 dienu laikā pēc lēmuma par muitas un citu nodokļu
atmaksāšanu pieņemšanas uzraudzības muitas iestādes atbildīgā
amatpersona reģistrē to Centrālajā muitas informāciju sistēmā
(CMIS).
VI. Tarifu kvotu
pieteikumu labošana un anulēšana
63. Tarifu kvotas pieteikumos nav
pieļaujami labojumi ar roku, izņemot šo norādījumu 53.punktā
minēto gadījumu.
64. Veicot jebkādus labojumus VAD, kurā pieprasīta tarifu kvota,
atbildīgā muitas iestādes vai uzraudzības muitas iestādes
amatpersona nekavējoties informē par to VID GMP ES integrētā
tarifa projekta daļu.
65. Iepriekš saskaņojot to ar VID GMP ES integrētā tarifa
projekta daļu, atbildīgā muitas iestādes amatpersona anulē tarifu
kvotas pieteikumu gadījumā, ja:
65.1. VAD, uz kura pamata pieteikums ir iesniegts, tiek
anulēts;
65.2. VAD, uz kura pamata pieteikums ir iesniegts, tiek izdarīti
labojumi, kas ietekmē tarifu kvotas piemērošanu (VAD 33., 34.,
35., 36., 38., 39., 41. un 46.aile; VAD reģistrācijas datums un
numurs nemainās).
66. Lai anulētu tarifu kvotas pieteikumu, atbildīgā muitas
iestādes amatpersona nosūta pa faksu VID GMP ES integrētā tarifa
projekta daļai sākotnēji iesniegto pieteikumu ar atzīmi "aNULĒT",
norādot anulēšanas iemeslu, savu parakstu, vārdu, uzvārdu un
tālruņa numuru, kā arī dokumentu, uz kura pamata tiek veikti
labojumi VAD. Pieteikuma anulēšana ir neatgriezeniska un tās
atcelšana nav pieļaujama.
67. Pēc VAD iesniegšanas, kas nomaina sākotnējo (anulēto) VAD,
vai labojumu veikšanas sākotnējā VAD, atbildīgā muitas iestādes
amatpersona noformē jaunu (laboto) tarifu kvotas pieteikumu (ja
tarifu kvota tajā ir paredzēta), norādot:
67.1. gadījumā, ja VAD tiek anulēts - anulētā VAD reģistrācijas
numuru un datumu;
67.2. gadījumā, ja VAD tiek izdarīti labojumi, nemainot VAD
datumu un numuru (saskaņā ar 66.2.apakšpunktu) - "LABOTS".
68. Sagatavotos pieteikumus muitas iestādes amatpersona paraksta,
norādot vārdu, uzvārdu, tālruņa un faksa numuru, apzīmogo ar
muitas iestādes zīmogu un nekavējoties nosūta pa faksu VID GMP ES
integrētā tarifa projekta daļai.
69. Labotais vai no jauna iesniegtais VAD tiek novirzīts uz
ASYCUDA "zilo ceļu" līdz brīdim, kad tiek saņemta atbilde
par tarifu kvotas piešķiršanu no VID GMP ES integrētā tarifa
projekta daļas.
70. No VID GMP ES integrētā tarifa projekta daļas pa faksu
saņemtās atbildes uz tarifu kvotas pieteikumiem, kas tiek
nosūtīti anulēto pieteikumu vietā, (ar norādīto Eiropas Komisijas
piešķirto tarifu kvotas apmēru) tiek uzglabātas kopā ar VAD un
pavaddokumentu oriģināliem attiecīgajā muitas iestādē. Gadījumā,
ja tarifu kvotas pieteikums ir noformēts uz VAD pamata, kas
nomaina anulēto VAD, jaunajam VAD pievieno arī sākotnējā
(anulētā) pieteikuma kopiju.
VII. Tarifu
kvotu pieteikumu reģistrācijas kārtība
71. Visus iesniegtos pieteikumus
atbildīgā muitas amatpersona reģistrē tarifu kvotu pieteikumu
reģistrācijas žurnālā atbilstoši šo norādījumu 4.pielikumā
norādītajam paraugam. Reģistrācijas žurnāls var būt arī
elektroniskā veidā.
72. Ja VAD tiek pieprasītas vairākas tarifu kvotas (vairākiem
preču kodiem), reģistrācijas žurnāla 5.ailē "Piezīmes" norāda arī
preču kārtas numurus, kurām tarifu kvotas ir pieprasītas.
73. Ja tarifu kvotas pieteikums tiek atsaukts (anulēts),
reģistrācijas žurnāla attiecīgajā rindā 5.ailē izdara ierakstu
"Anulēts".
74. Ja anulētā pieteikuma vietā tiek nosūtīts jauns (labots)
pieteikums, reģistrācijas žurnāla attiecīgajā rindā 5.ailē norāda
jauna pieteikuma nosūtīšanas datumu un laiku.
1.pielikums
2.pielikums
Tarifu kvotas
pieteikumā norādāmie dati
1. Muitas iestādes kods
2. Muitas iestādes nosaukums
3. VAD reģistrācijas numurs
4. VAD reģistrācijas datums
5. Preces kods (TARIC)
6. Preces izcelsmes valsts
7. Preferenču režīma kods
8. Tarifu kvotas kārtas numurs
9. Preču neto svars
10. Preču bruto svars
11. Papildu mērvienība
12. Statistiskā vērtība
13. Atbildīgās muitas iestādes amatpersonas paraksts, tā
atšifrējums, tālruņa un faksa numurs
3.pielikums
4.pielikums