LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
PADOMES LĒMUMS Nr. 143
Par Latvijas Republikas
Sociālās nodrošināšanas ministrijas nolikumu
Latvijas Republikas Ministru Padome
nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Sociālās
nodrošināšanas ministrijas nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas PSR Ministru Padomes
1983. gada 22. septembra lēmumu Nr. 539 «Par Latvijas PSR
Sociālās nodrošināšanas ministrijas nolikuma apstiprināšanu»
(Ziņotājs, 1983, Nr. 43).
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas valdības
lietu ministrs K. LĪCIS
Rīgā 1990. gada 2. oktobrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1990. gada 2. oktobra lēmumu Nr. 143
Latvijas Republikas
Sociālās nodrošināšanas ministrijas
NOLIKUMS
1. Latvijas Republikas Sociālās nodrošināšanas ministrija
(tālāk tekstā - «ministrija») ir Latvijas Republikas centrālais
valsts pārvaldes orgāns, un tā ir pakļauta Latvijas Republikas
Ministru Padomei.
2. Ministrija ir atbildīga par valsts vienotas sociālās
nodrošināšanas politikas izstrādāšanu un realizēšanu. Šai nolūkā
ministrija:
2.1. garantē sociālās nodrošināšanas sistēmas kompleksu
attīstību, lai pilnīgāk apmierinātu iedzīvotāju sociālās
vajadzības;
2.2. izstrādā republikas sociālās nodrošināšanas sistēmas
attīstības perspektīvās koncepcijas, prognozes un valsts
programmas, kā arī ekonomiskos un tiesiskos pasākumus sociālās
nodrošināšanas sistēmas darbības regulēšanai; .
2.3. sagatavo priekšlikumus likumdošanas pilnīgošanai sociālās
nodrošināšanas jomā;
2.4. realizē sociālās apdrošināšanas budžeta pārvaldīšanas
funkcijas; veic pasākumus, lai nodrošinātu daudzveidīgu sociālo
apdrošināšanu; pilnveido sociālās apdrošināšanas izmaksu
sistēmu;
2.5. piedalās nodokļu politikas veidošanā, īpaši
maznodrošināto iedzīvotāju interesēs;
2.6. metodiski un praktiski vada pensiju un pabalstu
piešķiršanu, pārrēķinus un izmaksu; veic pensiju likumdošanas
izskaidrošanu;
2.7. veic pasākumus, kas nepieciešami invalīdu sociālā statusa
paaugstināšanai sabiedrībā un viņiem labvēlīgas sociālās vides
veidošanai; organizē invalīdu sociālo rehabilitāciju; veicina
kvalitatīvu protēžu ražošanu un ortopēdiskās palīdzības sniegšanu
iedzīvotājiem;
2.8. veido vienkāršu un elastīgu sociālās palīdzības sistēmu
un nodrošina šīs palīdzības savlaicīgumu; sadarbojoties ar
vietējām padomēm, koordinē un sekmē pansionātu, sociālās
palīdzības teritoriālo centru un nodaļu attīstību un pilnīgošanu,
specializēto dzīvojamo māju celtniecību un darba nespējīgo
pilsoņu, īpaši vientuļo, apkalpošanas organizēšanu pēc zinātniski
izstrādātiem normatīviem;
2.9. organizē un vada darba medicīnisko ekspertīzi, pilnīgo
darba ekspertīzes ārstu komisiju sistēmu, analizē invaliditātes
struktūru un veic invaliditātes profilakses pasākumus;
2.10. organizē zinātniskās pētniecības darbu pensionārajā
nodrošināšanā, protezēšanā un darba spēju ekspertīzē, nodrošina
nozaru zinātniski tehnisko informāciju, rekomendē un sagatavo
izdošanai literatūru sociālās nodrošināšanas jautājumos;
2.11. īsteno valsts kontroli pār likumdošanas ievērošanu
sociālās nodrošināšanas sistēmā;
2.12. kopīgi ar vietējo Tautas deputātu padomju
izpildkomitejām īsteno kadru politiku, kas garantē, lai sociālās
nodrošināšanas sistēmas darbiniekiem būtu atbilstošs profesionālo
zināšanu un iemaņu līmenis; nosaka sociālās nodrošināšanas
sistēmas iestāžu darbinieku profesionālās kvalifikācijas celšanas
kārtību; nodrošina kadru regulāru apmācību sociālās
nodrošināšanas jautājumos;
2.13. sniedz republikas sociālās nodrošināšanas iestādēm,
organizācijām un uzņēmumiem nepieciešamo palīdzību
organizatorisko un saimniecisko jautājumu risināšanā, kā arī
starptautisko sakaru un kontaktu uzturēšanā;
2.14. piedalās starptautisko līgumu sociālās nodrošināšanas
jomā izstrādāšanā un noslēgšanā;
2.15. veicina un koordinē dažādu uzņēmumu, organizāciju un
iestāžu, ka arī konfesiju un sabiedrisko formējumu darbību
sociālās nodrošināšanas jautājumu risināšanā; sekmē dažādu
labdarības fondu veidošanu un darbību.
3. Ministrija ir tiesīga:
3.1. iepazīties jebkurā Latvijas Republikas ministrijā,
resorā, uzņēmumā un iestādē ar to, kā tiek ievēroti Latvijas
Republikas Valdības lēmumi un citi normatīvie akti par sociālo
nodrošināšanu un sociālo apdrošināšanu, un iesniegt priekšlikumus
ministrijām, resoriem, vietējām padomēm un Latvijas Republikas
Valdībai par pretlikumisku lēmumu, pavēļu, instrukciju un citu
dokumentu darbības apturēšanu vai to atcelšanu;
3.2. veikt likumprojektu ekspertīzi par to atbilstību sociālās
nodrošināšanas sistēmas prasībām;
3.3. noteiktā kārtībā iesaistīt republikas ministrijas un
resorus veco ļaužu, invalīdu un maznodrošināto iedzīvotāju
sociālo problēmu risināšanā. Ja nepieciešams, izveidot
starpnozaru darba komisijas, kā arī rīkot apspriedes par
ministrijas kompetencē esošajiem jautājumiem;
3.4. pieprasīt uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām iesniegt
attiecīgus dokumentus, kas nepieciešami ministrijas funkciju
izpildei, pārbaudīt šo dokumentu datu atbilstību īstenībai;
3.5. noteiktā kārtībā izveidot, reorganizēt un likvidēt
republikāniskās pakļautības sociālas nodrošināšanas iestādes,
organizācijas un uzņēmumus un apstiprināt to statūtus un
nolikumus;
3.6. pārbaudīt iestādēs, uzņēmumos un organizācijās sociālās
nodrošināšanas un sociālās apdrošināšanas maksājumu pareizu un
savlaicīgu aprēķināšanu un ieturēšanu;
3.7. piedalīties ārvalstīs esošo apvienību un organizāciju
rīkotajos invalīdu un pensionāru sociālās aprūpes pasākumos,
izveidot stabilas sadarbības formas, slēgt sadarbības līgumus un
izveidot kopuzņēmumus;
3.8. izveidot republikānisko Sociālās apdrošināšanas fondu un
komercbanku sociālās apdrošināšanas līdzekļu racionālākai
izmantošanai.
4. Ministrija savā darbībā ievēro republikas Konstitūciju un
likumus, Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumus un
rīkojumus, šo nolikumu, kā arī citus normatīvos aktus.
5. Ministriju vada ministrs, ko ieceļ Latvijas Republikas
Augstākā Padome.
Ministram ir vietnieki, kurus ieceļ amatā un atbrīvo no amata
Latvijas Republikas Ministru Padome.
6. Ministrs ir personiski atbildīgs par ministrijas uzdevumu
un funkciju izpildi. Viņš nosaka ministra vietnieku un
ministrijas centrālā aparāta struktūrvienību vadītāju atbildības
pakāpi par ministrijas atsevišķu darba virzienu vadīšanu, kā arī
ministrijas kompetences ietvaros izdod pavēles un
priekšrakstus.
7. Ministrijā tiek izveidota Latvijas Sociālās apdrošināšanas
padome, kuras nolikumu un personālo sastāvu apstiprina Latvijas
Republikas Ministru Padome.
8. Ministrijā var izveidot kolēģiju, kuras sastāvu un
pilnvaras apstiprina ministrs.
9. Ministrijas nolikumu, kā arī ministrijas centrālā aparāta
darbinieku maksimālo skaitu un darba samaksas fondu apstiprina
Latvijas Republikas Ministru Padome.
Ministrijas centrālā aparāta struktūru un štatus, kā arī
struktūrvienību nolikumus apstiprina ministrs.
10. Ministrijai ir zīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas
valsts mazā ģerboņa attēlu un ministrijas pilnu nosaukumu valsts
valodā.