LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 330
Par Latvijas
jūrniecības pārvaldi
Saskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1991. gada
24. augusta lēmumu «Par Latvijas Republikas valstiskuma
ekonomiskā pamata nodrošināšanu»:
1. Apstiprināt pievienoto Nolikumu par Latvijas ostām.
2. Apstiprināt pievienoto Nolikumu par ostas kapteiņa
dienestu.
3. Apstiprināt no kuģiem ņemamās ostas nodevas Latvijas ostās
un to sadalījumu starp valsts budžetu un pašvaldību budžetiem,
ostas administrāciju un uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kas
darbojas ostā (pievienotas).
Jūras lietu ministrijai kopīgi ar Finansu ministriju pēc
saskaņošanas ar attiecīgajām pašvaldību institūcijām līdz 1992.
gada 1. janvārim izstrādāt jaunus ostas nodevu tarifus. Noteikt,
ka šos tarifus apstiprina Jūras lietu ministrija.
4. Uzdot rajonu un pilsētu (republikas pilsētu) Tautas
deputātu padomju (izpildkomiteju) priekšsēdētājiem līdz 1992.
gada 10. janvārim noteikt ostu robežas un informēt par tām zemes
lietotājus ostas teritorijā.
5. Jūras lietu ministrijai kopīgi ar rajonu un pilsētu
(republikas pilsētu) Tautas deputātu padomju (izpildkomiteju)
priekšsēdētājiem līdz 1992. gada 1. janvārim veikt ostu pārvaldes
reorganizāciju un izveidot katrā ostas pilsētā vienotu ostu,
paredzot, ka tās saimniecisko darbību noteiks ostas
administrācija un valsts kontroles funkcijas veiks ostas kapteiņa
dienests saskaņā ar apstiprinātajiem nolikumiem.
6. Noteikt, ka uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), arī tie, kuros
ir ārvalstu ieguldījumi, drīkst aģentēt kuģus tikai pēc speciālas
licences saņemšanas Jūras lietu ministrijā.
7. Uzdot Jūras lietu ministrijai noteikt kārtību, kādā līdz
Latvijas Republikas Jūras kodeksa pieņemšanai piemērojamas Jūras
tirdzniecības kodeksa normas un citi ar jūrniecību saistītie
normatīvie akti.
8. Apstiprināt pievienoto darba grupas sastāvu Latvijas
Republikas Jūras kodeksa izstrādāšanai.
Darba grupai līdz 1992. gada 1. janvārim, izmantojot
iesniegtos materiālus, izstrādāt Latvijas Republikas Jūras
kodeksa projektu un iesniegt Latvijas Republikas Ministru Padomei
izskatīšanai.
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētājs I. GODMANIS
Rīgā 1991. gada 29. novembrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1991. gada 29. novembra lēmumu Nr. 330
NOLIKUMS
par Latvijas ostām
1. Nolikums par Latvijas ostām ir obligāts visām Latvijas
Republikas teritorijā esošajām ostām neatkarīgi no to
specializācijas, visiem kuģiem, kas apmeklē ostas, kā ari
uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), organizācijām un personām, kas
atrodas vai darbojas ostas teritorijā un akvatorijā.
2. Osta ir ar robežām noteikta teritorija, ieskaitot
akvatoriju, kas iekārtota kravu, transporta un ekspedīciju
operāciju veikšanai, kuģu un pasažieru apkalpošanai, kā arī
dažādu citu ar kuģošanu saistītu palīgoperāciju veikšanai.
Ostas kopējās hidrotehniskās būves, navigācijas iekārtas, kuģu
ceļi un visa ostas akvatorija ir valsts vai pašvaldības īpašums,
to pārvalda un uztur ostas administrācija. Atsevišķas
hidrotehniskās būves vai citas būves var būt arī ostā darbojošos
uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) īpašumā un pārvaldē.
3. Ostas robežas nosaka attiecīgā pašvaldības institūcija
saskaņā ar pilsētas (apdzīvotās vietas) ģenerālplānu (perspektīvo
plānu).
Ostas teritorijā juridiskajām vai fiziskajām personām zemi
piešķir saskaņā ar Latvijas Republikas likumu «Par zemes
lietošanu un zemes ierīcību» pēc līguma noslēgšanas ar attiecīgo
pašvaldības institūciju.
Juridisko un fizisko personu saimnieciskā darbība ostas
teritorijā notiek saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem, kā ari
ievērojot šo nolikumu un attiecīgās ostas noteikumus.
4. Ostas nodevu tarifus nosaka ostas administrācija Latvijas
Republikas Ministru Padomes noteiktajā kārtībā.
5. Ostas administrācija izstrādā ostas noteikumus. Šajos
noteikumos paredzama vispārējā kārtība, kāda jāievēro, kuģojot
ostas akvatorijā un tuvojoties tai, kā ari tiek reglamentētas
attiecības starp ostu un kuģiem, tiem ienākot ostā un izejot no
tās, pārvietojoties un stāvot tās akvatorijā un veicot kravas
operācijas, tiek noteikta kravas uzglabāšanas kārtība ostā, kā
arī noteikts muitas, robežapsardzības, sanitārais, ugunsdrošības
un caurlaižu režīms. Ostas noteikumus apstiprina Jūras lietu
ministrija.
6. Ostas akvatorijā un tās pieejā jāievēro ar kuģošanu
saistītie Latvijas Republikas ratificētie starptautiskie
normatīvie dokumenti.
7. Ostās, kurās ir jūras kara bāzes, kara kuģu ieiešanas un
iziešanas kārtību nosaka ostas kapteinis pēc vienošanās ar jūras
kara bāzes komandieri.
8. Ostu pārvalda ostas administrācija. Ostas administrāciju
vada ostas pārvaldnieks, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata un
nosaka viņa darba samaksu attiecīgā pašvaldības institūcija pēc
saskaņošanas ar Jūras lietu ministriju.
Ostas administrācijai ir pastāvīga bilance, konts bankā un
zīmogs ar ostas nosaukumu.
9. Ostas administrācijas ieņēmumus veido dala no ostā ienākušo
kuģu maksātajām ostas nodevām. Ostas nodevu sadalījumu nosaka
Latvijas Republikas Ministru Padome. Ostas administrācijas
budžeta līdzekļu izdevumu tāmi apstiprina attiecīgā pašvaldības
institūcija. Šai tāmē pēc saskaņošanas ar Jūras lietu ministriju
tiek paredzēti izdevumi ostas kapteiņa dienesta uzturēšanai.
10. Valsts kontroles funkcijas ostas veic ostas kapteiņa
dienests, kuru vada ostas kapteinis.
Ostas kapteini ieceļ amatā un atbrīvo no amata un nosaka viņa
darba samaksu Jūras lietu ministrija.
Ostas kapteiņa dienesta sastāvu, kā ari darbinieku amatalgas
nosaka Jūras lietu ministrija, ņemot vērā attiecīgās ostas darba
apjomu.
Ostas kapteiņa un viņam pakļauto dienestu kompetenci nosaka
.Nolikums par Latvijas ostas kapteiņa dienestu.
11. Ostas administrācijas kompetencē ietilpst:
11.1. ostas attīstības politikas izstrādāšana;
11.2. ostas kopējo hidrotehnisko būvju un navigācijas iekārtu
uzraudzība un remontdarbu koordinācija, kuģu ceļu padziļināšanas
un ostas rekonstrukcijas un celtniecības darbu organizēšana;
11.3. ostas nodevu tarifu projektu izstrādāšana;
11.4. ostas nodevu un citu kuģu maksājumu organizēšana, ostas
administrācijas izdevumu tāmes sastādīšana un izpildes kontrole.
12. Ostas pārvaldnieks ostas administrācijas vārdā:
12.1. pārstāv ostu attiecībās ar citām iestādēm, uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām), organizācijām un personām;
12.2. slēdz līgumus;
12.3. savas kompetences ietvaros izdod pavēles, izstrādā
noteikumus un instrukcijas;
12.4. pieņem darbā un atbrīvo no darba ostas administrācijas
darbiniekus un nosaka viņu darba samaksu.
13. Ostas administrācija var izveidot konsultatīvo padomi,
kurā ietilpst pašvaldības, administrācijas, ostas kapteiņa
dienesta un ostas teritorijā darbojošos uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību) pārstāvji.
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1991. gada 29. novembra lēmumu Nr. 330
NOLIKUMS
par
ostas kapteiņa dienestu
I. Vispārīgie
noteikumi
1. Latvijas ostas kapteiņa dienests, ko vada ostas kapteinis,
veic valsts kontroles funkcijas ar kuģošanu saistītajos
jautājumos un kuģu kustības operatīvo vadību ostā. Savā darbībā
tas ievēro šo nolikumu, Nolikumu par Latvijas ostām, Latvijas
Republikas likumus un ar jūrniecību saistīto starptautisko
konvenciju prasības.
2. Ostas kapteiņa dienestā ietilpst ostas uzraudzības
inspekcija, loču dienests, kuģu satiksmes vadības dienests un
citi dienesti, kurus nosaka Jūras lietu ministrija.
3. Ostas kapteini ieceļ amatā un atbrīvo no amata un nosaka
viņa darba samaksu Jūras lietu ministrija.
Par Rīgas, Ventspils un Liepājas ostas kapteini var būt
persona, kuras kapteiņa stāžs ir ne mazāks kā 5 gadi un kurai ir
tālbraucēja kapteiņa diploms.
Par pārējo Latvijas ostu kapteiņiem var būt personas, kuru
stūrmaņa stāžs ir ne mazāks kā 5 gadi un kurām ir tuvbraucēja
kapteiņa diploms.
4. Ostas kapteiņa rīkojumi, kas saistīti ar kuģošanas drošības
jautājumiem, ir obligāti visiem kuģiem, organizācijām, uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām) un iestādēm, ari ostas administrācijai, kā
arī atsevišķiem pilsoņiem ostā.
5. Ostas kapteiņa dienestu materiāltehniski un finansiāli
nodrošina ostas administrācija.
6. Ostas kapteinim ir zīmogs ar mazā valsts ģerboņa attēlu un
ostas nosaukumu latviešu un angļu valodā.
II. Ostas
kapteiņa dienesta pienākumi
7. Ostas kapteiņa pienākumos ietilpst:
7.1. ar kuģošanas drošību saistīto likumu, rīkojumu, noteikumu
un starptautisko konvenciju izpildes kontrole;
7.2. kuģu pienākšanas un atiešanas dokumentu noformēšana;
7.3. ostas kuģu ceļu dziļuma, navigācijas līdzekļu pareizas
darbības un pietauvošanas ierīču un aizsargierīču tehniskā
stāvokļa kontrole piestātnēs;
7.4. kuģu kustības organizācija ostas akvatorijā un pieejā
ostai, kuģu ievešana ostā un izvešana no tās, ievērojot kuģošanas
drošību;
7.5. jūrnieku grāmatiņu, diplomu un kvalifikācijas apliecību
izdošana tajās ostās, kurās to noteikusi Jūras lietu
ministrija;
7.6. glābšanas operāciju organizēšana ostā, kuģu avāriju
iepriekšējā izmeklēšana;
7.7. ledlaužu darbības koordinācija ziemas periodā;
7.8. mazo jūras kuģu un laivu reģistrācija, šo kuģu un laivu
tehniskās uzraudzības organizācija;
7.9. kuģu apgāde ar kārtējo navigācijas un hidrometeoroloģisko
informāciju;
7.10. atļauju izdošana nogrimušas mantas izcelšanai, kā ari
nepieciešamo celtniecības darbu un citu darbu veikšanai ostas
akvatorijā;
7.11. līdzdalība ostas hidrotehnisko būvju projektu
apstiprināšanā un to pieņemšanā ekspluatācijā.
III. Ostas
kapteiņa tiesības
8. Ostas kapteinis var aizliegt kuģim iziet no ostas šādos
gadījumos:
8.1. ja kuģis nav derīgs kuģošanai vai pārkāpti iekraušanas un
apgādes noteikumi, nav ievērotas prasības par apkalpes sastāvu
vai arī ja ir citi trūkumi, kas apdraud kuģošanas drošību, jūras
tīrību vai uz kuģa esošo cilvēku veselību;
8.2. ja kuģa dokumenti neatbilst noteiktajām prasībām;
8.3. ja nav samaksātas ostas nodevas un citi obligātie
maksājumi vai nav attiecīgā to samaksas nodrošinājuma;
8.4. ja ir kompetentu valsts iestāžu aizliegums.
Izdevumi, kas rodas, ja ostas kapteinis realizē šajā pantā
paredzētās tiesības, jāsedz kuģa īpašniekam.
9. Ostas kapteinis var aizturēt kuģi, ja pret kuģi tiek
izvirzīta prasība, kas saistīta ar vispārēju avāriju, kravas
pārvadājumu līguma neievērošanu, glābšanas darbiem, kuģa sadursmi
vai ja ostai nodarīts kaitējums. Kuģa aizturēšana iespējama ari
tad, ja ostas dienests izvirza prasības sakarā ar ostas būvju vai
cita ostas īpašuma, arī navigācijas zīmju, bojājumiem. Tādā
gadījumā kuģi var aizturēt līdz laikam, kamēr kuģa vai kravas
īpašnieks nedod attiecīgas garantijas, ka zaudējumu
atlīdzinās.
Rīkojums par kuģa aizturēšanu sakara ar minētajam prasībām ir
spēkā trīs diennaktis. Ja šajā laikā nav pieņemts tiesas lēmums
par kuģa aizturēšanu, kuģis nekavējoties atbrīvojams. Par
zaudējumiem, kas rodas, nepamatoti aizturot kuģi, atbild
personas, pēc kuru pieprasījuma aizturēšana notikusi.
10. Ostas kapteinim ir tiesības pieprasīt no ostā esošo kuģu
kapteiņiem un no visiem ostas teritorijā izvietotajiem
uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), organizācijām un iestādēm, kā
arī no ostā esošajām personām nodot viņa rīcībā nepieciešamos
peldošos un tehniskos līdzekļus, ja tie nepieciešami cilvēku
glābšanai.
11. Ostas kapteinis pieņem darbā un atbrīvo no darba ostas
kapteiņa dienesta darbiniekus.
APSTIPRINĀTAS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1991. gada 29. novembra lēmumu Nr. 330
No kuģiem ņemamās ostas
nodevas
Latvijas ostās un sadalījums
1. Latvijas ostās ir šādas ostas nodevas:
1.1. tonnāžas nodeva;
1.2. kanāla nodeva;
1.3. bāku nodeva;
1.4. loču nodeva;
1.5. tauvošanās nodeva;
1.6. piestātnes nodeva;
1.7. kravas nodeva;
1.8. sanitārā nodeva;
1.9. ugunsdrošības nodeva.
2. Noteikt, ka līdz jaunu ostas nodevu un pakalpojumu tarifu
izstrādāšanai visās ostās ir piemērojami spēkā esošie ar Jūras
lietu ministriju saskaņotie ostas nodevu tarifi un maksa par
pakalpojumiem, ko ostā sniedz kuģiem. Šis nosacījums neattiecas
uz maksu par kravu pārstrādāšanu un uzglabāšanu. (Tarifos
paredzēto maksu par kuģu aģentēšanu var samazināt, bet ne vairāk
kā par 30 procentiem).
Šī punkta prasības neattiecas uz zvejas kuģiem, uz kuriem
paliek spēkā zivsaimniecības sistēmai noteiktie nodevu un
pakalpojumu tarifi.
Šajā punktā paredzētos maksājumus kuģi ar ārvalstu karogiem
var veikt starpvalstu nolīgumā noteiktajā valūtā.
3. Noteikt, ka līdzekļi, kas veidojas no ostas nodevām (50% no
tonnāžas nodevas, 100% no kanāla nodevas, 100% no bāku nodevas,
100% no loču nodevas, ieskaitot maksu par radaru izmantošanu, un
100% no tauvošanās nodevas), tiek sadalīti šādā kārtībā:
3.1. 20% no kopējās summas tiek ieskaitīti republikas budžetā
valsts jūrniecības dienestu uzturēšanai;
3.2. 10% no kopējās summas tiek ieskaitīti pašvaldības
budžetā;
3.3. 70% no kopējās summas tiek ieskaitīti attiecīgās ostas
administrācijas budžetā.
4. Noteikt, ka ostas teritorijā esošo uzņēmumu ienākumi
veidojas no ostas nodevām un no maksas par kuģiem sniegtajiem
pakalpojumiem (50% no tonnāžas nodevas 100% no piestātnes
nodevas, 100% no kravas nodevas, 100% no sanitārās nodevas, 100%
no ugunsdrošības nodevas,
100% no maksas par velkoņu pakalpojumiem, kā arī no maksas par
citiem pakalpojumiem).
Piestātnes nodevas un kravas nodevas netiek iekasētas no tiem
kuģiem, kuru īpašniekiem pieder šīs piestātnes.
APSTIPRINĀTA
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1991. gada 29. novembra lēmumu Nr. 330
Latvijas
Republikas Jūras kodeksa izstrādāšanas
DARBA GRUPA
Darba grupas vadītājs
G. Šteinerts - jūras lietu ministra vietnieks
Darba grupas locekļi:
A. Bekasovs - Latvijas Republikas Augstākās Padomes
deputāts
A. Fogels - Latvijas Universitātes docents,
Starptautisko tiesību katedras vadītājs
A. Mačtams - Latvijas Republikas Augstākās Padomes
deputāts
V. Skripņiks - Latvijas kuģniecības Juridiskās daļas
priekšnieks
I. Miļūna
I. Sarmulis
B. Zeiliņš