Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Konkurences padomes lēmums Nr.34 (Prot. Nr.25, 2.§) Rīgā 2002. gada 17. jūlijā Par pārkāpuma konstatāciju, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu
Lieta Nr.395/01/05/22k Par SIA "Datatel" 23.08.2001. iesniegumu Konkurences padome 23.08.2001. saņēma SIA "Datatel" (turpmāk - Datatel) iesniegumu (saņemtā dokumenta Nr.395) par iespējamo Konkurences likuma pārkāpumu - dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu SIA "Lattelekom SIA" (turpmāk - Lattelekom) darbībās, kas izpaudies ultimatīvā prasībā papildus līgumam par 34 Mbit/s iekšzemes ciparu līnijas (turpmāk ICNL) Rīga - Ventspils nomu noslēgt arī trīspusēju kapacitāšu savienošanas līgumu starp Lattelekom, Datatel un Zviedrijā reģistrēto uzņēmējsabiedrību "Telia Aktiebolag" (turpmāk - Telia AB), nosakot līgumā no 1999.gada 30.decembra par pakalpojumu "kapacitāšu savienošana" ikmēneša (abonēšanas) maksu *(..), kas no 01.07.2001. vienpusēji, bez ekonomiskā pamatojuma tika paaugstināta 3,5 reizes. Kā iemeslu cenu paaugstinājumam Lattelekom norāda uz vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu visiem interneta tranzīta vairumtirdzniecības uzņēmumiem Latvijas tirgū un kā alternatīvu piedāvā lauzt esošo "kapacitāšu savienošanas" līgumu un izmainīt 34 Mbit/s kanāla īrēšanas struktūru, kas Datatel nav finansiāli pieņemams. Lattelekom darbību rezultātā Datatel būšot jāpalielina sava pakalpojuma cena no 1,5-3 reizēm, un rezultātā Datatel pakalpojumi nebūs konkurētspējīgi. Pakalpojums "kapacitāšu savienošana" nodrošina 34 Mbit/s starpsistēmu sakarus starp nacionālo nomāto jaudu (Rīga -Ventspils, ko Datatel nomā no Lattelekom) un starptautisko nomāto jaudu (Ventspils - Stokholma, ko Telia AB nomā no zemūdens telekomunikāciju kabeļu sistēmas starp Ventspili un Zviedriju (turpmāk - LV-S1) īpašniekiem). Pakalpojums "kapacitāšu savienošana" ir nepieciešams, lai Datatel, izmantojot LV-S1, varētu nodrošināt savus klientus ar pieslēgumu globālajam interneta tīklam. Ievērojot Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta sniegto skaidrojumu, ka starptautiskās un nacionālās līnijas elektromehāniskā savienošana saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav uzskatāma par telekomunikāciju pakalpojumu, bet kvalificējama kā vienreizējs savienojuma instalācijas pakalpojums, Datatel uzskata, ka Lattelekom ļaunprātīgi izmanto savu dominējošo stāvokli citā, ar infrastruktūras pārvaldīšanu saistītā pakalpojumu tirgū, un iepriekšminētās darbības ir vērtējamas kā mēģinājums ierobežot konkurenci interneta vairumtirdzniecības pakalpojumu tirgū Latvijas teritorijā. Pamatojoties uz Ministru kabineta 30.12.1997. noteikumu Nr.444 "Konkurences likuma pārkāpumu izskatīšanas kārtība" 6.punktu, Konkurences padome 26.09.2001. pieņēma lēmumu (Prot. Nr.34, 3.§) iesnieguma izskatīšanu apturēt līdz papildu informācijas saņemšanai. Pēc minētās informācijas saņemšanas Konkurences padome 12.12.2001. pieņēma lēmumu (Prot. Nr.43, 5.§) uzsākt lietas izpēti par Konkurences likuma 17.pantā noteiktā dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma iespējamo pārkāpumu Lattelekom darbībās. Ņemot vērā, ka 01.01.2002. stājās spēkā 14.10.2001. pieņemtais Konkurences likums, lietas izpēte tika turpināta par Konkurences likuma 13.pantā noteiktā aizlieguma iespējamo pārkāpumu Lattelekom darbībās. Lietas apstākļu izvērtēšanas gaitā tika iegūta papildu informācija no Uzņēmumu reģistra, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas, Lattelekom, Datatel, SIA "Telia Latvija" un Dr.Sc., asoc. prof. Gunāra Lauka, SIA "Delfi Internet", SIA "Latnet Serviss" un LU Matemātikas un informātikas institūta. Konkurences padome, pamatojoties uz 14.10.2001. Konkurences likuma 7.panta pirmās daļas 1.punktu un ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas piekrišanu (15.02.2002., Nr.2.22-216), lūdza neatkarīgā eksperta - Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas Telekomunikāciju departamenta Pakalpojumu kvalitātes nodaļas vadītāja Aleksandra Čerņakova - Neimarka atzinumu. Konkurences padomes Birojs, pamatojoties uz 30.12.1997. Ministru kabineta noteikumu Nr.444 "Konkurences likuma pārkāpumu izskatīšanas kārtība" 21.punktu, pirms Konkurences padomes lēmuma pieņemšanas 22.04.2002. nosūtīja Lattelekom vēstuli Nr.5-339, kurā informēja par lietā esošajiem pierādījumiem un aicināja izteikt savu viedokli, iepazīties ar lietas materiāliem un iesniegt pierādījumus gadījumā, ja Lattelekom nepiekrīt izklāstītajiem lietas apstākļiem. Lattelekom izteica savu viedokli 13.05.2002. vēstulē Nr.16-3/05-182 (turpmāk - Lattelekom viedoklis). Izvērtējot Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju un ar lietu saistītos apstākļus, Konkurences padome k o n s t a t ē j a : 1. Datatel 23.08.2001. iesniegums par Lattelekom darbībām attiecas uz laika periodu, kad spēkā bija 04.05.1993. likums Par telekomunikācijām, un Lattelekom darbības turpinājās arī pēc 01.11.2001. likuma Par telekomunikācijām pieņemšanas. 04.05.1993. likuma Par telekomunikācijām 5.panta pirmās daļas 1. un 2.punktā telekomunikāciju organizācijai (Lattelekom) ir noteiktas ekskluzīvas tiesības pārvaldīt, attīstīt un ekspluatēt publisko telekomunikāciju tīklu un veikt uzņēmējdarbību, sniedzot telekomunikāciju lietotājiem Latvijas Republikā visu veidu telekomunikāciju pamatpakalpojumus, izņemot tos telekomunikāciju pamatpakalpojumus, kuri ietverti publisko mobilo radiotelekomunikāciju tīklu izveidošanas atļaujās (licencēs). Atbilstoši likuma 13.panta 1.punktam viens no telekomunikāciju pamatpakalpojumu veidiem ir telekomunikāciju tīklu līniju iznomāšana. Saskaņā ar 01.11.2001. likuma Par telekomunikācijām pārejas noteikumu 1.punkta 1.apakšpunktu un 2.punkta 2. un 3.apakšpunktu ekskluzīvās tiesības pārvaldīt, attīstīt un ekspluatēt fiksēto telekomunikāciju tīklu un nodrošināt nomāto līniju pakalpojumus Latvijas Republikā Lattelekom tiek saglabātas līdz 2003.gada 1. janvārim. Konkurences likuma 1.panta 1.punktā noteikts, ka "dominējošais stāvoklis - tirgus dalībnieka vai vairāku tirgus dalībnieku ekonomisks (saimniecisks) stāvoklis konkrētajā tirgū, ja šā dalībnieka vai šo dalībnieku tirgus daļa šajā tirgū ir vismaz 40% un šis dalībnieks vai šie dalībnieki spēj ievērojami kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci jebkurā konkrētajā tirgū pietiekami ilgā laika posmā, darbojoties pilnīgi vai daļēji neatkarīgi no konkurentiem, klientiem vai patērētājiem". Ņemot vērā Lattelekom ar likumu piešķirtās ekskluzīvās tiesības, Konkurences likuma 1.panta 1.punkta izpratnē Lattelekom atrodas dominējošā stāvoklī (monopolstāvoklī) telekomunikāciju līniju iznomāšanas tirgū Latvijā. 2. SIA "Lattelekom SIA" ir reģistrēta Uzņēmumu reģistrā 09.01.1992. ar reģistrācijas Nr.000305278, un tās galvenie darbības veidi ir fiksētā telekomunikāciju tīkla telekomunikāciju pamatpakalpojumu sniegšana, datu pārraides, līniju nomas, interneta un informācijas tehnoloģijas pakalpojumu sniegšana. Līniju nomas pakalpojumu skaitā ir iekšzemes ciparu nomāto līniju (ICNL) un starptautisko ciparu nomāto līniju (SCNL) ar kapacitāti 34Mbit/s ierīkošanas un iznomāšanas pakalpojums. Lattelekom ir savi neatkarīgi starptautiski pieslēgumi globālajam interneta tīklam, uz kā bāzes Lattelekom piedāvā interneta pieslēguma nodrošinājumu ar iezvanpieejas pakalpojumu un pastāvīgā interneta pieslēguma pakalpojumu ar dažādiem pieslēguma risinājumiem, kā arī citus interneta pakalpojumus, izmantojot "Apollo" preču zīmi un Lattelekom fiksēto telekomunikāciju tīklu. Lattelekom pērk globālo interneta pieslēguma operatoru pakalpojumus un sniedz starptautiskā interneta pieslēguma vairumtirdzniecības pakalpojumu "Tiešais pieslēgums", kas nodrošina klienta piekļuvi globālajam interneta tīklam. Globālā interneta pieslēguma klienti (pircēji) var izmantot internetu savām vajadzībām vai arī uz šī pieslēguma bāzes veidot savus interneta pieslēguma pakalpojumus un sniegt tos lietotājiem. Tādējādi Konkurences likuma 1.panta 5.punkta izpratnē konkrētais tirgus, kurā darbojas Lattelekom, ir interneta starptautiskā pieslēguma pakalpojuma vairumtirdzniecības tirgus un interneta pieslēguma pakalpojuma mazumtirdzniecības tirgus jeb, tos apvienojot, - interneta pieslēguma tirgus Latvijā. 3. Saskaņā ar Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra 17.10.2001. vēstulē Nr. 2.4-31292sd sniegto informāciju: 3.1. SIA "Datatel" Uzņēmumu reģistrā reģistrēta 29.03.1995., un visu sabiedrības kapitāla daļu 100% īpašniece ir Telia AB. Saskaņā ar 02.03.2000. statūtu Nr.000325135 grozījumu 5.2.punktu Telia AB ir augstākā Datatel pārvaldes institūcija. Atbilstoši 29.03.1995. statūtiem Nr.000325135 Datatel galvenie darbības virzieni ir telekomunikāciju pakalpojumi, bezvadu komunikāciju pakalpojumi u.c. saimnieciskā darbība, un sabiedrības darbību vada tās īpašnieks (Telia AB), Valde un Direktors - Rīkotājs. 3.2. SIA "Telia Latvija" (turpmāk - Telia Latvija) Uzņēmumu reģistrā reģistrēta 10.02.1992., un visu sabiedrības kapitāla daļu 100% īpašniece ir Telia AB. Saskaņā ar 18.05.2000. statūtiem Nr.000305757 sabiedrības darbības pamatvirzieni ir telesakari, datu apstrāde, ar datu bāzi saistītas darbības, pārējās ar datoriem saistītās darbības u.c. saimnieciskā darbība, un sabiedrības izpildinstitūcijas ir Direktoru valde un Rīkotājdirektors. Konkurences likuma 1.panta 9.punkts nosaka "(..) Ja tirgus dalībniekam vai vairākiem tirgus dalībniekiem kopā ir izšķiroša ietekme uz vienu vai vairākiem citiem tirgus dalībniekiem, tad visus tirgus dalībniekus šā likuma izpratnē var uzskatīt par vienu tirgus dalībnieku". Pamatojoties uz to, ka sabiedrībām Datatel un Telia Latvija ir viens īpašnieks - Telia AB un abu sabiedrību izpildinstitūciju sastāvā ir vienas un tās pašas amatpersonas, visām trijām sabiedrībām ir savstarpēja izšķiroša ietekme attiecībā uz lēmumu pieņemšanu Datatel un Telia Latvija pārvaldes institūcijās, Konkurences likuma 1.panta 2.punkta un 9.punkta izpratnē Datatel, Telia Latvija un Telia AB ir vērtējamas kā viens tirgus dalībnieks. 4. Atbilstoši Datatel 14.09.2001.(saņemtā dokumenta Nr.432) sniegtajai informācijai Datatel piedāvā starptautiskā telekomunikāciju operatora Telia International Carrier AB pakalpojumu - Telia Internet Tranzīta - vispasaules savienojamības nodrošinājuma pakalpojumu Latvijas vietējiem interneta pakalpojumu sniedzējiem (interneta pieslēguma mazumtirdzniecības tirgus dalībniekiem) - Telia Latvija (Līgums ar Datatel noslēgts 03.03.2000.) un *(..). Telia Latvija sniedz interneta pieslēguma pakalpojumu, izmantojot iezvanpieejas risinājumu, pastāvīgā interneta pieslēgumu ar dažādiem pieslēguma risinājumiem, tīrā kanāla pieslēgumu, kā arī citus interneta pakalpojumus. Tīrā kanāla pieslēgums ir pastāvīgs interneta pieslēgums no klienta datoru tīkla līdz Telia International Carrier starptautiskajam maģistrālajam tīklam (starptautiskajam interneta tīklam) pa sakaru kanālu, kas atdalīts no kanāliem, ko lieto pārējie Telia interneta lietotāji (ar TDM tehnoloģijas palīdzību). Tādējādi, ņemot vērā, ka Datatel un Telia Latvija Konkurences likuma izpratnē ir vērtējamas kā viens tirgus dalībnieks, tad konkrētais tirgus, kurā darbojas Datatel (Telia Latvija), ir interneta starptautiskā pieslēguma pakalpojuma vairumtirdzniecības tirgus un interneta pieslēguma pakalpojuma mazumtirdzniecības tirgus jeb apvienojot - interneta pieslēguma tirgus Latvijā. 5. Informācijas izplatīšana un apmaiņa internetā ir tehnoloģiski unikāla sistēma, kura nav aizvietojama ar citu pakalpojumu. Interneta pieslēguma pakalpojumus Latvijas teritorijā nodrošina virkne interneta pakalpojumu sniedzēju, tajā skaitā Lattelekom, Telia Latvija, a/s "Delfi Internet", SIA "Latnet Serviss" u.c. Interneta starptautiskā pieslēguma pakalpojuma vairumtirdzniecības tirgū ir divi tirgus dalībnieki - Lattelekom un Datatel (Telia AB), kur Datatel tirgus daļa ir aptuveni 20% (no pieslēgumu kapacitātes) (Datatel 23.08.2001., saņemtā dokumenta Nr.395). Interneta pieslēguma tirgus dalībnieki interneta pieslēguma nodrošināšanai klientiem piedāvā pastāvīgo pieslēgumu, iezvanpieeju un daļa no lielākajiem interneta pakalpojuma sniedzējiem interneta starptautiskā pieslēguma nodrošinājumam sev un klientiem izmanto arī tiešo satelītsavienojumu ar globālo interneta tīklu. Saskaņā ar neatkarīgā eksperta Dr.Sc., asoc.prof. G.Lauka 22.03.2002. vērtējumā (saņemtā dokumenta Nr.145) sniegto informāciju interneta pakalpojumu izplatītāji (mazumtirdzniecības tirgus dalībnieki) Latvijā pērk interneta starptautiskā pieslēguma pakalpojumu no Lattelekom vai Datatel un rada jaunus pakalpojumus ar pievienoto vērtību, kā, piemēram, vadu vai bezvadu piekļuves tīkla izveide galalietotājiem u.c. Šos pakalpojumus pērk galalietotājs. Pakalpojumu cenas galalietotājiem ir daļēji atkarīgas no Lattelekom vai Datatel pakalpojumu noteiktajām cenām. No interneta pakalpojumu sniedzēju viedokļa Lattelekom un Datatel pakalpojumi ir savstarpēji aizvietojami un notiek sāncensība starp tirgus dalībniekiem par tirgus daļu iekarošanu. Eksperts *(..) savā atzinumā norāda, ka "(..) vērtējot konflikta situāciju, nav jāsalīdzina dažādi iespējamie Datatel un Lattelekom tehniskie risinājumi, bet jāsalīdzina to tirgus produkti, tas ir, to interneta pakalpojumi (..)". "(..) Pakalpojuma analīze pēc būtības ļauj secināt, ka SIA Datatel un SIA Latteelom pakalpojumi ir savstarpēji aizvietojami vai aizstājami un veido konkurenci Latvijas tirgū (..)". Lattelekom un Datatel sniegto interneta starptautiskā pieslēguma pakalpojumu savstarpējo aizvietojamību no klienta viedokļa pēc pakalpojuma funkcionālā uzdevuma, pielietošanas un kvalitātes apliecina arī interneta pieslēguma tirgus dalībnieks, interneta pakalpojumu sniedzējs - Latvijas Universitātes Matemātikas un Informātikas institūts (turpmāk - LU MII) (Konkurences padomes un LU MII pārstāvju 29.04.2002. tikšanās protokols). Tātad veids, kādā klientam tiek nodrošināta iespēja izmantot internetu, t.i., tehniskais risinājums, neietekmē pakalpojuma būtību - interneta pieslēgumu, un pakalpojumi, kas tiek nodrošināti ar dažādu tehnisko risinājumu pielietošanu, patērētājam ir aizvietojami. Ņemot vērā minēto, Lattelekom un Datatel (Telia Latvija) Konkurences likuma 1.panta 6.un 7.punkta izpratnē ir konkurenti interneta pieslēguma pakalpojuma tirgū Latvijā. 6. Sakarā ar Lattelekom ekskluzīvajām tiesībām sniegt telekomunikāciju līniju iznomāšanas pakalpojumu, katra sabiedrība, kura darbojas interneta pieslēguma pakalpojumu tirgū, ir vērtējama kā saimniecisko darbību veicoša sabiedrība, kas ir vertikāli saistīta un atkarīga no Lattelekom darbības, jo tās visas ir Lattelekom klienti - telekomunikāciju līniju iznomāšanas pakalpojuma saņēmēji Latvijā. Līdz ar to Lattelekom minētajā tirgū ir īpašs ekonomisks (saimniecisks) stāvoklis, jo tas var darboties neatkarīgi no konkurentiem un klientiem. Atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 3.un 5.punktam konkrētā pakalpojuma (preces) tirgus ir telekomunikāciju līniju iznomāšanas pakalpojuma tirgus Latvijā. Tā kā Lattelekom Latvijas teritorijā atrodas dominējošā stāvoklī, tad uz to ir attiecināms Konkurences likuma 13.pantā noteiktais dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegums. Konkurences likuma 13.pants nosaka, ka "Jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā stāvoklī, ir aizliegts jebkādā veidā ļaunprātīgi to izmantot Latvijas teritorijā. Dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpausties arī kā (..) 4) netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai citu netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana;(..)". Lattelekom darbības satur minētā aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmes. 6.1. Lattelekom ļaunprātīgi izmanto ar ekskluzīvajām tiesībām nodrošināto dominējošo stāvokli telekomunikāciju līniju iznomāšanas pakalpojuma tirgū, netieši uzspiežot ekonomiski nepamatotu un līdz ar to netaisnīgu ikmēneša maksu par vienreizēju kabeļa instalācijas pakalpojumu "kapacitāšu savienošana". Saskaņā ar Konkurences likuma 13.pantu dominējošam tirgus dalībniekam tiek uzlikti papildu pienākumi (ierobežojumi) - dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegums, no kuriem viens ir aizliegums piemērot netaisnīgu (mākslīgi paaugstinātu, ekonomiski nepamatotu, bez saprātīgas sakarības ar pakalpojuma pašizmaksu) pārdošanas cenu. *(..) Konkurences padome secina, ka Lattelekom, sniedzot pakalpojumu "kapacitāšu savienošana" Datatel, kas ir tās konkurents interneta pieslēguma pakalpojuma tirgū Latvijas teritorijā, ir izmantojusi savu dominējošo stāvokli telekomunikāciju līniju iznomāšanas pakalpojumu tirgū un ir uzspiedusi ekonomiski nepamatotu ikmēneša maksu par vienreizēju kabeļu instalācijas pakalpojumu "kapacitāšu savienošana", un no 01.07.2001. ir uzspiedusi ekonomiski nepamatotu paaugstinātu ikmēneša maksu pakalpojumam "kapacitāšu savienošana", kurš Datatel (Telia Latvija) nepieciešams, lai veiktu uzņēmējdarbību interneta pieslēguma pakalpojumu tirgū. Līdz ar to Lattelekom darbības telekomunikāciju līniju iznomāšanas tirgū atbilst Konkurences likuma 13.panta 4.punktā minētā dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmēm. 7. Saskaņā ar Konkurences likuma 14.panta pirmo un otro daļu, ja Konkurences padome konstatē tirgus dalībnieku darbībās šā likuma 13.panta pārkāpumu, tā pieņem lēmumu arī par naudas soda uzlikšanu līdz 5 procentu apmēram no tirgus dalībnieka pēdējā finansu gada neto apgrozījuma. Lai noteiktu naudas soda apmēru, Konkurences padome ņēma vērā vispārējos soda noteikšanas principus un izvērtēja pārkāpuma veidu, pārkāpuma smagumu un ilgumu, pārkāpuma radītās sekas konkurencei, pārkāpēja iegūto komerciālo labumu, kā arī to, kā normatīvajos aktos tiek regulēts konkrētais tirgus, kurā darbojas pārkāpējs. Vērtējot pārkāpuma smagumu, Konkurences padome ņēma vērā, ka: 1) dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpums ir vērtējams kā smags pārkāpums; 2) Konkurences likuma pārkāpums ir palielinājis Lattelekom vienīgā interneta pieslēguma vairumtirdzniecības tirgus dalībnieka - Datatel sniegto pakalpojumu izmaksas. Ņemot vērā minēto, Lattelekom pārkāpums ir vērtējams kā vidēji smags pārkāpums. Pamatojoties uz to, ka pārkāpums ildzis vairāk nekā divus gadus (no 2000. gada janvāra), pārkāpums vērtējams kā vidēji ilgstošs. Saņemot ikmēneša (abonēšanas) maksu par kabeļu instalācijas pakalpojumu *(..) Lattelekom laika periodā no 01.01.2000. līdz 01.07.2001. ir kopā iekasējis *(..), bet pēc maksas paaugstināšanas *(..) periodā no 01.07.2001. līdz 01.07.2002. ir iekasējis *(..), kas kopā sastāda *(..). Nosakot soda naudas apmērus, tika ņemts vērā Lattelekom 2001.gada pārskatos uzrādītais neto apgrozījums Ls 143 919 557 (viens simts četrdesmit trīs miljoni deviņi simti deviņpadsmit tūkstoši pieci simti piecdesmit septiņi) (Uzņēmumu reģistrs 08.07.2002. uz Konkurences padomes 02.07.2002. Nr.5-597). Ievērojot minēto un pamatojoties uz 04.10.2001. Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 13.panta 4.punktu, 14.panta pirmo daļu, Padome
n o l ē m a: 1. Konstatēt, ka SIA "Lattelekom SIA", atrodoties dominējošā stāvoklī telekomunikāciju līniju iznomāšanas tirgū Latvijā, ir gan tieši, gan netieši bez ekonomiskā (izmaksu) pamatojuma uzspiedusi SIA "Datatel" kabeļu instalācijas pakalpojuma "kapacitāšu savienošana" ikmēneša maksu *(..) trīspusējā 30.12.1999. Starpsistēmu sakaru līguma starp Telia AB, SIA "Datatel" un SIA "Lattelekom SIA" ietvaros un, bez ekonomiskā izmaksu pamatojuma vienpusēji no 01.07.2001. paaugstinot pakalpojuma "kapacitāšu savienošana" ikmēneša maksu *(..), ir tieši uzspiedusi nepamatoti augstu un līdz ar to netaisnīgu pakalpojuma "kapacitāšu savienošana" ikmēneša maksu konkurentam interneta pieslēguma pakalpojuma tirgū - SIA "Datatel", tādējādi netieši ietekmējot konkurenta sniegto pakalpojumu izmaksas, ir ļaunprātīgi izmantojusi dominējošo stāvokli un pārkāpusi 04.10.2001. Konkurences likuma 13.panta 4.punktā noteikto dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumu. 2. Uzlikt Lattelekom tiesisko pienākumu ar lēmuma saņemšanas brīdi pārtraukt pakalpojuma "kapacitāšu savienošana" nepamatotas ikmēneša maksas *(..) iekasēšanu un turpmāk piemērot ekonomiski pamatotu (uz izmaksām balstītu) maksu par kabeļu instalācijas pakalpojuma "kapacitāšu savienošana" uzturēšanu. 3. Uzlikt naudas sodu Ls 143 919 (viens simts četrdesmit trīs tūkstoši deviņi simti deviņpadsmit) apmērā, kas ir 0,1 procents no SIA "Lattelekom SIA" 2001.finansu gada neto apgrozījuma summas Ls 143 919 557 (viens simts četrdesmit trīs miljoni deviņi simti deviņpadsmit tūkstoši pieci simti piecdesmit septiņi). Uzlikto naudas soda Ls 143 919 (viens simts četrdesmit trīs tūkstoši deviņi simti deviņpadsmit) summu līdz 1.oktobrim 2002.gadam ieskaitīt valsts budžetā (Valsts kasē reģ. Nr.90000050138, konta Nr.000361101, subkonta Nr.10600010109, Latvijas Bankā, kods LACBLV2X). 4. Mēneša laikā pēc norādītajiem termiņiem Lattelekom ziņot Konkurences padomei par 2.un 3.punktā uzlikto pienākumu izpildi. Konkurences padomes lēmums ir pārsūdzams Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu saskaņā ar 04.10.2001. Konkurences likuma 8.panta otro daļu, LR Civilprocesa likuma Pārejas noteikumu 1.punktu un Civilprocesa kodeksa 24.A nodaļu. Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks *(..) - ierobežotas pieejamības informācija |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par pārkāpuma konstatāciju, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu
Izdevējs: Konkurences padome
Veids:
lēmums
Numurs: 34Pieņemts: 17.07.2002.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 121, 29.08.2002.
|