Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Ministru kabineta rīkojums Nr.436
Rīgā 2002.gada 15.augustā (prot. Nr.34 29.§) Par Latvijas ilgtspējīgas attīstības pamatnostādnēm
2. Vides ministram izveidot Ilgtspējīgas attīstības padomi, apstiprināt tās nolikumu un personālsastāvu. Ilgtspējīgas attīstības padome koordinē Latvijas ilgtspējīgas attīstības pamatnostādņu īstenošanu. (MK 01.09.2003. rīkojuma Nr.549 redakcijā) 3. Noteikt, ka par Latvijas ilgtspējīgas attīstības pamatnostādņu iestrādi nozaru politikas dokumentos atbilstoši kompetencei ir atbildīgas attiecīgās ministrijas, kā arī īpašu uzdevumu ministru sekretariāti. (Grozīts ar MK 01.09.2003. rīkojumu Nr.549) 4. Vides ministrijai, pamatojoties uz Latvijas ilgtspējīgas attīstības pamatnostādnēm, izstrādāt un vides ministram līdz 2003.gada 15.septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā Vides politikas plāna projektu. (MK 19.02.2003. rīkojuma Nr.110 redakcijā) 5. Attiecīgajām ministrijām, kā arī īpašu uzdevumu ministru sekretariātiem, sākot ar 2003.gadu, reizi trijos gados (līdz attiecīgā gada 1.septembrim), kā arī šī rīkojuma 6.punktā minētajos gadījumos iesniegt Vides ministrijā informatīvos ziņojumus par Latvijas ilgtspējīgas attīstības pamatnostādņu īstenošanu. Vides ministrijai, sākot ar 2003.gadu, reizi trijos gados (līdz attiecīgā gada 1.novembrim) sagatavot un iesniegt Ilgtspējīgas attīstības padomē apkopotu informatīvo ziņojumu par Latvijas ilgtspējīgas attīstības pamatnostādņu īstenošanu. (MK 01.09.2003. rīkojuma Nr.549 redakcijā, kas grozīta ar MK 04.02.2004. rīkojumu Nr.70; MK 23.03.2005. rīkojumu Nr.186) 6. Vides ministrijai sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā pārskatu par ilgtspējīgas attīstības procesu Latvijā, ja šādu pārskatu pieprasa Apvienoto Nāciju Organizācija vai Eiropas Komisija. (MK 01.09.2003. rīkojuma Nr.549 redakcijā) Ministru prezidents A.Bērziņš
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs V.Makarovs Saturs 1. Situācijas raksturojums 2. Problēmu formulējums valdības politikas veidošanai ilgtspējīgas attīstības jomā 3. Ilgtspējīgas attīstības pamatprincipi 4. Ilgtspējīgas attīstības pamatnostādņu mērķi 5. Politikas rezultāti, to sasniegšanas rādītāji un rīcības virzieni politikas mērķu un rezultātu sasniegšanai Ūdeņu aizsardzība Klimata pārmaiņas un ozona slāņa aizsardzība Dabas resursu izmantošana Bioloģiskās daudzveidības saglabāšana Atkritumu apsaimniekošana un samazināšana Nabadzības samazināšana Nodarbinātība Izglītība un zinātne Vide un veselība Mājokļa politika Rūpniecība Enerģētika Transports Lauksaimniecība Reģionu attīstība Tūrisms 6. Ietekmes uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem novērtējums 7. Turpmākās rīcības plānojums 8. Pārskatu sniegšana un novērtēšanas kārtība 1. Situācijas raksturojums XX gadsimta 80. gadu beigās pasaulē sākās nozīmīgi starptautiski politiskie procesi, kas iezīmēja jaunas domāšanas aizsākumus. Apvienoto Nāciju Organizācijas izveidotā Pasaules Vides un attīstības komisija ziņojumā Mūsu kopējā nākotne (1987) pirmoreiz izanalizēja un raksturoja pasaules attīstības ainu, parādot strupceļu, kādā pasaule nonāks, ja netiks mainīta politiskā domāšana. Šajā autoritatīvajā dokumentā pirmoreiz starptautiski politiskiem mērķiem tika definēta ilgtspējīga attīstība kā “nepārtraukts, apzināts un loģiski vadīts sabiedrisko pārmaiņu process pasaules, reģionālajā un vietējā līmenī, kura mērķis ir nodrošināt šodienas cilvēku vajadzības, neradot draudus nākamo paaudžu vajadzību apmierināšanai”. Laikā, kas pagājis kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas 1990. gadā, ir paveikts daudz, tomēr tas ir tikai pats neatliekamākais: ir nodibināta demokrātiska valsts iekārta, reāli funkcionē liberāla un atvērta tirgus ekonomika, Latvija sekmīgi veic integrēšanos starptautiskajās struktūrās. Lai gan līdz šim Latvijas ekonomiskā izaugsme ir bijusi pietiekami strauja, tomēr joprojām Latvijas ekonomikā pastāv attīstību ierobežojoši faktori, kas var kavēt ekonomisko attīstību nākotnē. Tādēļ, lai nodrošinātu sabalansētu un ilgtspējīgu izaugsmi, viens no valdības uzdevumiem ir mazināt līdz šim izveidojušās disproporcijas un nepieļaut šādu disproporciju veidošanos turpmāk. Latvijas ekonomiku raksturo zems kvalificēta darbaspēka izmantošanas līmenis un produkcijas ražošana ar mazu pievienoto vērtību. Šāds modelis nespēj nodrošināt pietiekamus ienākumus uzkrājumu un investīciju veidošanai un dinamiskus ekonomikas attīstības tempus, tātad tas neveicina augstas labklājības sasniegšanu nākotnē. Situāciju sarežģī tas, ka augstākā izglītība, kas pēdējos gados ir piedzīvojusi kvantitatīvu lēcienu ar ievērojamu studējošo skaita palielināšanos, vēl nespēj nodrošināt atbilstošus kvalitatīvos rādītājus, tajā skaitā pietiekošu sasaisti ar darba tirgu un atbilstību tā prasībām. Nepieciešams turpināt darbu pie studiju kvalitātes uzlabošanas, kā arī sabalansēt lietišķos un fundamentālos pētījumus, kas veicinātu inovāciju procesu un attīstību. Esošie atšķirīgie reģionālās attīstības līmeņi negatīvi ietekmē attīstības tempus. Latvijā nav teritoriju, kurās vispār nav attīstības iespēju, taču ir liela dažādība šodienas situācijā. Eksistē reģionu sociālekonomiskās atšķirības – dabas un kultūrvides nianses, atšķirības tradīcijās un ekonomiskajā aktivitātē, ienākumu dažādība. Reģionu attīstība ir nelīdzsvarota, netiek izmantotas vietējās priekšrocības. Latvija kļūst par izteikti monocentrisku valsti ar sadrumstalotu administratīvi teritoriālo sistēmu. Latvijas sabiedrības sociālais, ekonomiskais un politiskais neviendabīgums, pat sašķeltība apgrūtina sabiedrības integrāciju. Papildus objektīvajām ekonomiskajām problēmām liela nozīme ir tam, ka sabiedrības daļai trūkst pašapziņas, uzņēmības, ticības sev un valstij, cilvēki jūtas bezpalīdzīgi un nespējīgi mainīt savu dzīvi, piemērojot to jaunajiem apstākļiem. Pasaules tirdzniecības pieaugums dod arvien lielākas iespējas preču izvēlē, padara tās lētākas. Tai pat laikā pieaug arī konkurence, palielinās starptautisko organizāciju un transnacionālu kompāniju ekonomiskā un politiskā ietekme. Šādos apstākļos lielākas priekšrocības izrādās tiem uzņēmumiem, kas ir konkurētspējīgāki un spēj ātrāk reaģēt uz pārmaiņām. Straujās tehnoloģiju izmaiņas, informācijas tehnoloģiju attīstība saistītas gan ar izmaiņām pašos produktos, gan to ražošanā. Arvien lielāka nozīme preču un pakalpojumu konkurētspējā ir to kvalitātei un atbilstībai vides aizsardzības prasībām. Informācijas tehnoloģiju izmantošana saimnieciskajā darbībā ļauj daudz efektīvāk izmantot ražošanas faktorus, veicinot augstāku produktivitāti. Pieaug pieprasījums pēc augsti kvalificēta darba spēka, kas ir spējīgs ātri uztvert jauninājumus un tos apgūt. Darba tirgū izredzes palielinās jauniem cilvēkiem ar labu izglītību. Lai risinātu augstāk minētās problēmas, Latvijā ir izstrādāti dažādi politikas dokumenti: gan konkrētos sektoros, gan arī visaptveroši dokumenti, kuros ietverti ilgtspējīgas attīstības principi. Kā nozīmīgākos no tiem var minēt Latvijas ilgtermiņa ekonomisko stratēģiju un Nacionālo attīstības plānu, bet vides sektorā Vides aizsardzības politikas plānu Latvijai. Vides aizsardzības problēmu risinājumi ir iekļauti arī dažādu sektoru politikas plānos, stratēģijās un normatīvajos aktos. Minētie dokumenti ņemti vērā izstrādājot šīs pamatnostādnes. Faktiskas izmaiņas globālajā politikā sākās 1992. gadā, kad ANO konferencē par vidi un attīstību (Riodežaneiro) tika akceptēta Rīcības programma 21.gadsimtam, parakstītas ANO Vispārējās konvencijas Par bioloģisko daudzveidību un Par klimata pārmaiņām, akceptēti ANO Mežu izmantošanas principi un parakstīta Deklarācija Par vidi un attīstību (Latvijas vārdā to parakstīja Augstākās padomes Prezidija priekšsēdētājs A. Gorbunovs). Arī Eiropas Komisijas atzinumā par Latvijas pieteikumu iestāties Eiropas Savienībā teikts, ka “no Eiropas Savienības līguma (Amsterdamas līgums un atkārtots apstiprinājums Vīnes sanāksmē 1998.gada decembrī) izrietošā vides politika ir vērsta uz ilgtspējību, kas balstīta uz vides aizsardzības ietveršanu ES nozaru politikās,” un ka “ Eiropas līgums prasa, lai Latvija veidotu un īstenotu tādu attīstības politiku, kurā valda ilgtspējīgas attīstības principi un kurā visā pilnībā iestrādāti vides apsvērumi “. Pie ilgtspējīgas attīstības procesa un Riodežaneiro konferences iniciatoriem pieder Zviedrija, Dānija un Somija (kuras sistemātiski veicina ilgstpējīgu attīstību, integrējot vidi saudzējošas prasības sektorālajās politikās). Šajās valstīs ilgtspējīgas attīstības process sākās jau pirms Riodežaneiro konferences un pārsniedz vidējo Eiropas Savienības politikas līmeni šajā jomā, kurš atspoguļots Eiropas Savienības Padomes (Gēteborga, 2001) dokumentos. Pēc Ziemeļvalstu iniciatīvas 1998.gadā Nīborgā (Dānija) Baltijas jūras valstu padome apstiprināja “Baltijas jūras reģiona valstu rīcības programmu 21.gadsimtam”, kas formulēja uzdevumus vides politikas integrācijai 7 nozaru politikās (lauksaimniecībā, enerģētikā, zivsaimniecībā, mežsaimniecībā, rūpniecībā, tūrismā un transportā). Vēlāk šiem sektoriem tika pievienota arī izglītība un Baltijas jūras reģiona telpiskā plānošana. 2. Problēmu formulējums valdības politikas veidošanai ilgtspējīgas attīstības jomā Latvijas starptautiskās saistības un reģionālie procesi nosaka nepieciešamību Latvijai līdz Johannesburgas konferencei 2002. gada septembrī izstrādāt Nacionālo ilgtspējīgas attīstības stratēģiju ilgtermiņa laika posmam. Šo pamatnostādņu mērķis ir noteikt valsts ilgtspējīgas attīstības virzienus. Konkrētu problēmu formulējums detalizētāk izklāstīts šo pamatnostādņu 5.nodaļā sadaļās situācijas raksturojums. Kā nozīmīgus ilgtspējīgas attīstības elementus jāmin iekšējo un ārējo stabilitāti, sabiedrības pārliecību par izaugsmes perspektīvām, sabiedrības pilsonisko saskaņu un sadarbību izvirzīto mērķu sasniegšanai. Īstenojot valdības prioritātes ilgtspējīgas attīstības jomā: Valsts ekonomiskās, politiskās un sociālās drošības garantēšanai Latvijai tuvākajā laikā jāintegrējas NATO un Eiropas Savienībā. Kā viens no svarīgākajiem priekšnoteikumiem ekonomiskai un sociālai attīstībai jāsasniedz augsts sabiedrības izglītības līmenis. Jānodrošina, lai pieņemtie politiskie un ekonomiskie lēmumi būtu saskaņā ar valsts ilgtermiņa mērķiem. Jāveicina sabiedrības ekonomisko un sociālo kohēziju, nodrošinot vienādas iespējas visiem sabiedrības locekļiem, ikviena indivīda līdzdalības iespējas ekonomiskajos, politiskajos un sociālajos procesos, kā arī jānodrošina visas sabiedrības saliedēšanu un integrāciju. Jāveicina pilsoniskas sabiedrības un tiesiskas valsts attīstību kopumā. Izmantojot iedzīvotāju potenciālu, mentalitāti un saites ar citām valstīm, Latvijai aktīvi jāiekļaujas reģionālajā un globālajā saimnieciskajā darbībā, cieši sadarbojoties ar Eiropas un pasaules valstīm, kļūstot par Baltijas reģiona biznesa, finansu, zinātnes, augsto tehnoloģiju un komunikāciju aktīvu daļu. 3. Ilgtspējīgas attīstības pamatprincipi Ilgtspējīga attīstība ir attīstība, kas nodrošina mūsdienu paaudzes vajadzības, neradot grūtības nākamām paaudzēm nodrošināt savas vajadzības. Attīstība ir kvalitātes jēdziens, kas ietver idejas par uzlabošanu un progresu, kā arī kultūras, sociālās un ekonomiskās sfēras pilnveidošanu. Ilgtspējīga attīstība ir orientēta uz cilvēkiem, un tās mērķis ir uzlabot cilvēku dzīves apstākļus, saglabājot dabu un vidi, tāpēc ir nepieciešams respektēt dabu, kas apgādā cilvēkus ar resursiem un visu nepieciešamo dzīvei. Šādā perspektīvā ilgtspējīga attīstība nozīmē cilvēku dzīves apstākļu kvalitatīvu uzlabošanu, ja netiek pārsniegta ekosistēmas atbilstošā kapacitāte. 4. Ilgtspējīgas attīstības pamatnostādņu mērķi Globālie ilgtspējīgas attīstības politiskie principi ir definēti Riodežaneiro Deklarācijā. Latvijas Ilgtspējīgas attīstības mērķi izriet no šiem principiem, tās ģeopolitiskās vietas pasaulē, dabas īpatnībām, sociālās un ekonomiskās attīstības pieredzes un pašreizējā stāvokļa. Tie ir: Latvijai jāveido labklājības sabiedrība, kura augstu vērtē un attīsta demokrātiju, līdztiesību, godīgumu un savu kultūras mantojumu. Latvijai jāveido stabila tautsaimniecība, kas nodrošina sabiedrības vajadzības, vienlaicīgi panākot, lai ekonomiskās izaugsmes tempi pārsniegtu vides piesārņojuma un resursu patēriņa tempus. Latvijai jānodrošina droša un veselību neapdraudoša vide pašreizējai un nākamajām paaudzēm. Latvijai jānodrošina pietiekami pasākumi bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai. Latvijai sabiedrībā jāattīsta atbildīga attieksme pret dabas resursiem un nepārtraukti jāpaaugstina resursu izmantošanas efektivitāte. Latvijai no starptautiskas palīdzības saņēmējas valsts pakāpeniski jākļūst par valsti, kas spēj pati nodrošināt savas vajadzības un nepieciešamības gadījumā pat sniegt palīdzību citām valstīm. Latvijai jānodrošina vides jautājumu integrācija un jāattīsta plašs vides politikas līdzekļu pielietojums visās citās nozaru politikās. Latvijai jānodrošina, lai tirgus ekonomikas mehānismi kalpotu ilgtspējīgai attīstībai. Latvijai jānodrošina sabiedrības līdzdalība ilgtspējīgas attīstības procesos. Latvijai nepārtraukti jānovērtē tās progress noteikto ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā. 5. Politikas rezultāti, to sasniegšanas rādītāji un rīcības virzieni politikas mērķu un rezultātu sasniegšanai Ūdeņu aizsardzība Situācijas raksturojums Latvija ir bagāta ar ūdens resursiem, kas pilnībā nodrošina valsts vajadzības. Vairāk nekā 12 400 upju, ap 4000 ezeru un ūdenskrātuvju kopā aizņem 3,7 % valsts teritorijas. Neskatoties uz bagātajiem virszemes ūdens krājumiem (aptuveni 33–35km3) un iespēju nodrošināt praktiski visu Latvijas teritorijas ūdensapgādi no pazemes ūdens avotiem (1,3 milj.m3/diennaktī), ūdens krājumu taupīšana un to saprātīga izmantošana ir aktuāla vides problēma. Latvijas pilsētās un lauku teritorijās ūdensapgādei galvenokārt izmanto pazemes ūdeni no urbumiem, raktām akām un avotiem. Dzeramā ūdens kvalitāte ūdens ņemšanas avotos, izņemot dzelzs saturu, atbilst ES standartiem, tomēr novecojušie ūdens sadales tīkli ietekmē dzeramā ūdens mikrobioloģisko un ķīmisko kvalitāti. Pēdējo 10 gadu laikā ir samazinājies ūdens patēriņš. Tas izskaidrojams ar rūpnieciskās un lauksaimnieciskās ražošanas apjoma samazināšanos, kā arī ar ūdens patēriņa uzskaites ieviešanu, kas veicinājusi ūdens racionālu izmantošanu. Ūdeņu aizsardzības jomā, kura ir viena no galvenajām prioritātēm Latvijas vides aizsardzības politikā, sasniegti labi rezultāti. Sekmīgi darbojas investīciju shēmas, ievērojami uzlabots stāvoklis notekūdeņu attīrīšanā. Labākas uzskaites un vidi saudzējošu tehnoloģiju ieviešanas rezultātā kopējais notekūdeņu daudzums valstī samazinājies divkārt, neattīrīto notekūdeņu īpatsvars samazinājies līdz 5% no kopapjoma, bet komunālo notekūdeņu radītais piesārņojums ir samazinājies vairāk nekā 2 reizes. Politikas mērķi • Veicināt ilgtspējīgu un racionālu ūdens resursu lietošanu. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāte. Rīcības mērķu sasniegšanai • Pilnveidot ūdens aizsardzības un apsaimniekošanas sistēmu un uzlabot upju baseinu stāvokli, plānojot un īstenojot pasākumus. Klimata pārmaiņas un ozona slāņa aizsardzība Situācijas raksturojums Latvijā, tāpat kā daudzviet citur, ir vērojama gaisa temperatūras paaugstināšanās un 20. gs. otrā pusē arī nokrišņu pieaugums. Daļa šī pieauguma ir saistīta ar pilsētvides efektu. Zinātnieki uzskata, ka nākotnē “siltumnīcas” efekta ietekmē saīsināsies sniega segas periods, pagarināsies augu veģetācijas periods, upēm veidosies citāda caurtece un izmainīsies nokrišņu sadalījums. Ģeogrāfiskais stāvoklis nosaka Latvijas jutīgumu pret laika apstākļiem un jūras ūdens līmeņa izmaiņām pasaules okeānā. Baltijas jūrā un Rīgas līcī ūdens līmeņa svārstības ir atkarīgas galvenokārt no vēja radītiem uzplūdiem un atplūdiem caur Zunda jūras šaurumu. Spēcīgu vētru laikā krasta joslā, sevišķi līčos, ūdens masu sadzinumi var sasniegt pat 2–2,3 m augstumu, kā tas bija 1969. gada rudens viesuļvētras laikā. Jūras piekrastes apdraudētajās zonās būtu jāveic speciāli pētījumi, lai noteiktu iespējamo izmaiņu apmērus un sekotu tiem. Šie dati jāņem vērā visu līmeņu teritoriju plānojumos, lai paredzētu un laikus novērstu materiālo vērtību zaudējumus. Lauksaimniecība un mežsaimniecība ir tautsaimniecības nozares, kuras ir visjutīgākās pret klimata pārmaiņām. Ilglaicīgas pārmaiņas ekosistēmās izraisa ražīguma izmaiņas, kas ietekmē šīs nozares. Prognozējot klimata izmaiņas, jāstrādā pie politikas un stratēģijas, kas paredzētu pielāgošanos šīm pārmaiņām. Latvija uzņēmusies pildīt starptautiskās saistības globālo klimata pārmaiņu novēršanai, parakstot ANO Vispārējo konvenciju par klimata pārmaiņām 1992. gadā un ratificējot to Saeimā 1995. gadā. Šīs konvencijas ietvaros 1997. gada nogalē tika pieņemts Kioto protokols, kuru Latvija parakstīja 1998. gadā un Saeima ratificēja 2002. gadā. Tas nosaka, ka laikā no 2008. līdz 2012. gadam Latvijai antropogēnie tiešie “siltumnīcas” efektu izraisošo gāzu (CO2, CH4, N2O, halogēnūdeņraži un SF6) izmeši jāsamazina par 8% no izmešu daudzuma 1990. gadā. Spriežot pēc pašreizējām tendencēm, Latvijai šāds mērķis ir sasniedzams. Tomēr ekonomiskās attīstības pieauguma tempi var būt straujāki nekā paredzēts programmatiskajos dokumentos. Tādā gadījumā ekonomikas attīstība, pieaugošā iedzīvotāju mobilitāte neuzlabojot energoefektivitāti rūpniecībā un mājsaimniecības sektorā radīs CO2 pieaugumu. Tāpēc ļoti svarīgi ir rosināt energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu realizēšanu visās energoietilpīgajās nozarēs (enerģētikā, rūpniecībā, būvniecībā, mājokļu apsaimniekošanā, transportā), kā arī vietējo atjaunojamo energoresursu izmantošanu, palielinot “siltumnīcas” efektu izraisošo gāzu piesaisti biomasai fotosintēzes procesā. Latvijā siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisija ir viena no mazākajām Eiropā (emisijas ekvivalents uz vienu iedzīvotāju ir neliels). Galvenais uzdevums šajā jomā ir nodrošināt, lai valsts ekonomiskās attīstības gaitā siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas tiktu ierobežotas. Fluora, hlora un broma organisko savienojumu izmeši ir galvenais ozona slāņa noārdīšanās iemesls. Šīs vielas nonākot stratosfērā sagrauj ozona slāni, kas absorbē kaitīgo saules utravioleto starojumu. Ozona slāņa samazināšanās ietekmē fotoķīmiskos procesus atmosfērā, līdz ar to gaisa piesārņojuma palielināšanos, rada kaitējumus augu un dzīvnieku valstij, kā arī cilvēka veselībai. Latvija ratificēja Vīnes konvenciju “Par ozona slāņa aizsardzību” un tās Monreālas protokolu “Par ozona slāni noārdošām vielām” 1995. gadā. Bez tam Latvija ir pieņēmusi Monreālas protokola 1990. gada Londonas, 1992. gada Kopenhāgenas un 1998. gada Monreālas labojumus. Pateicoties Globālā vides aizsardzības fonda un ANO Vides programmas tehniskajai palīdzībai Latvija pilnībā pilda Monreālas protokola saistības. Ozona slāni noārdošo vielu lietošana Latvijā strauji samazinājusies pēc 1997. gada. Līdz 2030. gadam paredzēts ozona slāni noārdošās vielas pilnībā aizstāt ar videi nekaitīgākām vielām. Politikas mērķi • Nodrošināt Latvijas starptautisko saistību izpildi ozona slāni noārdošo vielu ierobežošanai. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • “Siltumnīcas” efektu radošo izmešu kopējais daudzums valstī. Rīcības mērķu sasniegšanai • Samazināt importējamo energoresursu izmantošanu enerģijas ražošanā, veicinot: – sabiedrībā tādas sapratnes veidošanos, kura motivētu energoefektīvai rīcībai, • Palielināt atjaunojamo energoresursu izmantošanu enerģijas ražošanā veicinot: – biogāzes savākšanu sadzīves atkritumu poligonos un fermās un tās tālāku izmantošanu; • Veicināt CO2 piesaistes palielināšanu, atbalstot: – lauksaimnieciskā ražošanā neizmantoto zemju mērķtiecīgu apmežošanu ar vietējām koku sugām; • Panākt, lai plašai sabiedrībai būtu saprotama globālo klimata pārmaiņu novēršanas nepieciešamība un iespējas, potenciālās izmaksas, kā arī tālejošās sekas tam, ja nekas netiktu darīts “siltumnīcas” efektu radošo izmešu daudzuma samazināšanai. • Nodrošināt, lai “siltumnīcas” efektu radošo izmešu daudzums sākot ar 2008. gadu nepārsniegtu 92% no 1990. gada līmeņa. • Nodrošināt ozona slāni noārdošo vielu ievešanas, izmantošanas un tirdzniecības kontroli, veicināt to izņemšanu no aprites un aizstāšanu ar videi nekaitīgām vielām. • Izveidot fiskālo un sociālo stimulu sistēmu, nolūkā veicināt mūsdienīgu tehnoloģiju ieviešanu rūpnieciskās pārstrādes procesos un “siltumnīcas” efektu izraisošo gāzu izmešu samazinājumu. • Līdz 2030. gadam pilnībā izņemt no saimnieciskās aprites ozona slāni noārdošās vielas. Dabas resursu izmantošana Situācijas raksturojums Dabas resursu saprātīga lietošana ir valsts tautsaimniecības ilgtspējīgas attīstības pamats. Latvija nav bagāta ar minerālu un kurināmā resursiem, tā vienmēr būs atkarīga no citu valstu resursiem, īpaši naftas, dabas gāzes, ogļu, metālu un minerālvielu resursu importa. Daudzas tautsaimniecības nozares balstās uz neatjaunojamo un daļēji atjaunojamo resursu izmantošanu, tāpēc tās ir pilnībā atkarīgas no resursu krājumiem un kvalitātes. Ģeogrāfiskais stāvoklis, mežu daudzums un to kvalitāte nosaka Latvijas piederību valstīm, kurās meža produkcija kalpo ne tikai vietējā patēriņa apmierināšanai, bet ieņem ievērojamu vietu ārējā tirdzniecībā. Koksne un koksnes izstrādājumi ir nozīmīgākā Latvijas eksportprece, tā sastāda 40% no kopējā preču eksporta. Kopējā mežu platība ir 2,9 milj.ha, koksnes krājas pieaugums gadā ir 16,5 milj. m3 . Pēc valdošās koku sugas lielākās mežaudžu platības (38%) Latvijā aizņem priede. Nozīmīgākais meža izmantošanas veids ir koksnes ieguve. Ikgadējie mežizstrādes apjomi laikā no 1991. gada līdz 2000. gadam pieauguši no 4 milj. m3 līdz 11 milj. m3. Straujais mežizstrādes pieaugums izskaidrojams ar privāto mežu iekļaušanu saimnieciskajā apritē, mežistrādes un kokapstrādes uzņēmumu privatizāciju un ražošanas jaudu attīstību. Lai nodrošinātu mežu bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu, dabas un vides aizsardzību, mežsaimnieciskie darbi netiek veikti 11% no kopējās mežu platības, kailcirte aizliegta 13% mežaudžu. Dažādu kategoriju aizsargājamās teritorijās ir iekļauti 17% mežu. Lielās mežu platības Latvijā labvēlīgas lielu medījamo dzīvnieku populāciju uzturēšanai. Vispopulārākie medību dzīvnieki ir pārnadži (aļņi, brieži, stirnas, mežacūkas). Latvijā šo sugu medības tiek limitētas. Limiti ir atkarīgi no medījamās dzīvnieku sugas populācijas lieluma medību platībās. Samazinoties populācijas indivīdu skaitam, nākošajā medību sezonā tiek noteikts mazāks nomedīšanas limits un otrādi. Medību saimniecībās mērķtiecīgi tiek veikti biotehniskie pasākumi noteiktu medījamo sugu īpatņu skaita palielināšanai. Zivsaimniecības nozare, kas ietver zvejniecību, zivju apstrādi un akvakultūru, ir cieši saistīta ar Latvijas ekonomiskās zonas un teritoriālo ūdeņu, kā arī iekšējo ūdenstilpņu dzīvo dabas resursu racionālu un ilgtspējīgu izmantošanu, tai skaitā bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu. No Baltijas jūrā un piekrastes ūdeņos reģistrētajām 63 zivju sugām rūpnieciska nozīme ir 34 sugām. No tām galvenā ekonomiskā vērtība ir Baltijas jūras un Rīgas jūras līča zivīm – brētliņām, reņģēm, mencām un lašiem, kuru nozveja sastāda aptuveni 72–80 tūkst. tonnu gadā, jeb gandrīz 99% no kopējā nozvejas apjoma Latvijas teritoriālajos ūdeņos. Iekšējo ūdeņu, tai skaitā dīķsaimniecību, nozvejas svārstās ap 900–1000 tonnām gadā. Latvijas iekšējos ūdeņos sastopamas 42 zivju sugas un 3 nēģu sugas. Visvairāk zvejotās zivju sugas iekšējos ūdeņos un dīķos ir plauži, karūsas, līņi, līdakas, zandarti, nēģi, zuši, foreles un karpas. Latvijā tiek veikta zivju mazuļu audzēšana to ielaišanai dabiskās ūdenstilpnēs, lai daļēji kompensētu zaudējumus, kādi zivju resursiem radušies sakarā ar hidroelektrostaciju celtniecību, intensīvu zveju un citu saimniecisko darbību. Tādejādi tiek papildināti iekšējās ūdenstilpnes ar vērtīgām zivju sugām, veidojot stabilu iekšzemes ūdeņu zivju resursu bāzi, kas rada apstākļus arī tādas jaunas jomas kā makšķerēšanas tūrisma attīstībai. Latvijas dabas un klimatiskajos apstākļos viens no nozīmīgākajiem faktoriem lauksaimnieciskajā ražošanā ir augsnes resursi. Latvijā 40% augšņu ir ar paaugstinātu skābumu, t.sk. skābās augsnes (pHKCl <5,6) – 23%. Latvijā nokrišņu daudzums ievērojami pārsniedz summāro iztvaikošanu (no 200–500 mm/gadā), kā rezultātā pārmitrās zemes aizņem ap 90% no lauksaimniecībā izmantojamās zemes (turpmāk tekstā LIZ) kopplatības, kas ir daudz vairāk kā vairumā Centrālās un Austrumu Eiropas valstu. 1,56 milj. Ha, jeb 63% lauksaimniecībā izmantojamās zemēs ir izbūvētas nosusināšanas sistēmas. Grants un smilts, māla, kaļķakmens, dolomīta un ģipša ieguve pēdējos gados ievērojami samazinājusies, tomēr turpmāk prognozējams ieguves intensitātes pieaugums, jo krājumi nodrošina nepieciešamos celtniecības materiālus un būvmateriālu ražošanas izejvielas. Visā valstī uzskaitīti apmēram 2500 karjeru, kuri aizņem 0,1 % valsts teritorijas. Savukārt kūdras atradnes aizņem 10,4% valsts teritorijas. Tās klāj ne tikai purvi, bet arī daži slapjo mežu tipi uz kūdras augsnēm. Kūdras ieguves lauku platība veido 0,4 % no valsts teritorijas. Pašlaik izmanto apmēram 25% no kūdras iegūšanai sagatavotajiem kūdras laukiem un ievērojama jaunu lauku izveidošana nav paredzēta. Politikas mērķi • Novērst mežu seguma samazināšanu. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Koksnes ieguves apjoms (m3). Rīcības mērķu sasniegšanai • Veikt darbības, lai nesamazinātos esošās meža platības. Bioloģiskās daudzveidības saglabāšana Situācijas raksturojums Latvijā ir saglabājusies liela dabīgo ekosistēmu daudzveidība, kas veidojusies atšķirīgu augsnes un klimatisko faktoru ietekmē, kā arī atšķirīgas cilvēka saimnieciskās darbības intensitātes un atšķirīgu tradīciju rezultātā. Tālāk attīstoties tautsaimniecībai, var sākties strauja daudzu bioloģiskajai daudzveidībai nozīmīgu biotopu platību samazināšanās un pat izzušana atsevišķos valsts reģionos. Dažādi cilvēka darbības veidi jau ir izmainījuši sugu sastāvu un to proporcijas lielā daļā saimnieciski izmantojamo mežu, kā arī ezeros un upēs. Latvija pieder pie tām Eiropas valstīm, kurās ir bagātākie bioloģiskās daudzveidības resursi. Šobrīd Latvijā reģistrētas 18 047 savvaļas dzīvnieku (t.sk. 507 mugurkaulnieku), 5396 augu un aptuveni 4000 sēņu sugas. No šīm sugām 3,3% tiek uzskatītas par retām un apdraudētām. Vairākām Eiropā vai pat pasaulē apdraudētām sugām Latvijas populācija veido būtisku daļu no sugas kopējās populācijas, tādējādi pastiprinot Latvijas starptautisko atbildību šo sugu saglabāšanā. Savvaļas augi un dzīvnieki ir nozīmīga ikvienas ekosistēmas sastāvdaļa. Kādai sugai izzūdot, tiek izjauktas sugu savstarpējās saiknes. Tāpat neatgriezeniski var izzust iespēja nākotnē cilvēka labā izmantot pašreiz nezināmas šīs sugas īpašības. 31 augu un dzīvnieku suga Latvijā, domājams, jau ir izzudusi. Izzušanu veicinājis piemērotu biotopu trūkums, to būtiska degradācija, vides piesārņojums. Augu un dzīvnieku sugu pilnvērtīga eksistence ir iespējama tikai dabiskos apstākļos to dabiskajās dzīvotnēs. Tikai tad varam cerēt uz sugu reālu saglabāšanu. Latvija ir bagāta ar daudzveidīgiem meža biotopiem, kuru īpatsvars sastāda 45% no valsts teritorijas. Latvijas bioloģisko daudzveidību ievērojami bagātina Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes ūdeņi. Taču kādreiz bagātīgie zivju resursi pamazām sāk izsīkt. Rīgas līcis un Irbes šaurums ir nozīmīga ūdensputnu ziemošanas vieta. Latvijā ir vairāk nekā 12 400 upju un ap 4000 ezeru un ūdenskrātuvju, kas kopā aizņem 3,7 % valsts teritorijas. Purvi aizņem 4,9 % valsts teritorijas. Purvu ekosistēmas ir nozīmīgas gan klimata, gan ūdensrežīma uzturēšanai. Purvos ir izveidojusies specifiska augu un dzīvnieku valsts, tajos saglabājušās sugas – pēcleduslaikmeta relikti. 12 % purvu pašlaik atrodas valsts aizsardzībā. Pļavas un ganības aizņem 33 % no kopējās lauksaimniecībā izmantojamo zemju platības. 40% reto un izzūdošo sugu aug pļavās. Tās ir vairāku putnu sugu ligzdošanas un barošanās vietas. Pašlaik īpaši aizsargājamo dabas teritoriju statuss piešķirts 8,7% Latvijas teritorijas. Kopš 90. gadu sākuma aizsargājamo teritoriju īpatsvars ir palielinājies apmēram par trešdaļu. Latvijā ar likumu ir noteikti 4 dabas rezervāti, 3 nacionālie parki, 211 dabas liegumi, 22 dabas parki, kā arī viens biosfēras rezervāts. Politikas mērķi • Saglabāt un atjaunot ekosistēmu un to dabiskās struktūras daudzveidību. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Latvijas aizsargājamo sugu skaita noturība. Rīcības mērķu sasniegšanai • Integrēt bioloģiskās daudzveidības aizsardzības prasības mežsaimniecības, lauksaimniecības, zivsaimniecības un citu nozaru attīstības programmās. Atkritumu apsaimniekošana un samazināšana Situācijas raksturojums Latvijā ik gadus rodas 600 000 – 700 000 tonnu sadzīves atkritumu un aptuveni puse no šī daudzuma ir uzskatāmi par bioloģiski noārdāmiem. Katrs iedzīvotājs gadā vidēji rada 200 kg atkritumu. Apmēram 20% no atkritumiem veido izlietotais iepakojums, kura apjoms Latvijā pēdējos gados pieaug. Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas organizēšanu savā administratīvajā teritorijā ir atbildīgas pašvaldības. Sadzīves atkritumu savākšanu un apglabāšanu Latvijā lielākajā teritorijas daļā veic pašvaldību uzņēmumi, tomēr privātie uzņēmumi apkalpo gandrīz 50 % Latvijas iedzīvotāju. Lielākā savāktā sadzīves atkritumu un citu savākto atkritumu daļa tiek apglabāta izgāztuvēs bez iepriekšējas apstrādes. Apmēram 40 % no savāktajiem atkritumu tiek apglabāti Rīgas rajonā, Getliņu izgāztuvē. Ir izstrādāta valsts investīciju programma atkritumu apsaimniekošanas jomā un uzsākta tās realizācija, paredzot Latvijas teritorijā izveidot reģionālu pieeju sadzīves atkritumu apsaimniekošanai ar 10–12 jaunu sadzīves atkritumu poligonu un citu atkritumu apstrādes iekārtu būvniecību un esošo izgāztuvju slēgšanu un rekultivāciju. Vides politikas uzdevums ir samazināt atkritumu nelabvēlīgo ietekmi uz vidi, izveidojot jaunu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, kas nodrošinās atkritumu savākšanu un noglabāšanu atbilstoši sanitārajām un vides aizsardzības normām. Ir aizliegta dažādu atkritumu veidu sajaukšana, kā arī atkritumu ievešana Latvijā apglabāšanai vai ilgstošai uzglabāšanai. Pašlaik bīstamie atkritumi tiek īslaicīgi uzglabāti uzņēmumos un speciāli aprīkotās atkritumu uzglabāšanas vietās. Ir ierīkotas 3 speciālas vietas nederīgo pesticīdu uzglabāšanai. Reizi gadā uzņēmumi iesniedz informāciju par saražotajiem un uzglabātajiem atkritumiem vides aizsardzības institūcijām. Ir plānots, ka uzglabātos atkritumus vai nu sadedzinās, vai arī apglabās bīstamo atkritumu poligonā. Politikas mērķi • Ierobežot atkritumu rašanos, palielinoties ekonomiskajai izaugsmei, un nodrošināt ievērojamu kopējā radīto atkritumu daudzuma samazināšanu, izmantojot labākas atkritumu rašanās novēršanas iespējas, labākos pieejamos tehniskos paņēmienus, resursu izmantošanas efektivitātes palielināšanu un ilgtspējīgākas patērētāju uzvedības veicināšanu. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Sadzīves atkritumu izgāztuvju skaits. Rīcības mērķu sasniegšanai • Veicināt atkritumu daudzuma samazināšanu, iepakojuma apsaimniekošanas sistēmu ieviešanu, mazatkritumu tehnoloģiju ieviešanu rūpnieciskās pārstrādes procesos ar nodokļu sistēmas starpniecību. Nabadzības samazināšana Situācijas raksturojums Nabadzība ir daudzdimensiju problēma, tās efektīvs risinājums ir atkarīgs no tā, cik saskaņoti darbojas tās risināšanā iesaistītās sistēmas. Viena sektora nesaskaņoti risinājumi vai atpalicība izraisa sekas, kas pēc atbildības ir jārisina citiem sektoriem. Kā ir pierādījusi citu valstu prakse, būtiski situācijas uzlabojumi ir panākami tikai vēršot pūles uz nabadzības cēloņiem. Vienlaikus jāatzīmē, ka lielas sabiedrības daļas stāvoklis jau patlaban prasa neatliekamus pasākumus esošo nabadzības seku mazināšanai. Latvijā ir pazīmes, ka sāk veidoties noteiktas sabiedrības grupas un atsevišķas apdzīvotās vietas, kas bez īpaša valsts un pašvaldību atbalsta nav spējīgas izrauties no nabadzības. Tas rada draudus, ka nākotnē varētu pastiprināties nabadzības pašatražošanās, kas līdzi nes būtiskus draudus sabiedrībai kopumā – nepietiekama izglītība, nespēja piemēroties un konkurēt darba tirgū, bezdarbs, neaktīvās sabiedrības daļas pieaugums, zemi vai vispār neesoši ienākumi no darba, trūcīgs uzturs, slikta veselība, nepiemēroti dzīves apstākļi, nepietiekama veselības aprūpe, neveselīgi bērni, kas rada alkoholisma un vardarbības pieaugumu, kā arī kriminogēnās situācijas pasliktināšanos. Tautsaimniecības attīstībā valstī kopumā ir vērojamas nelielas pozitīvas izmaiņas, tomēr sabiedrības trūcīgākās daļas stāvoklis neuzlabojas. Politikas mērķi • Samazināt absolūtā nabadzībā dzīvojošo personu skaitu un uzlabot šo personu dzīves kvalitāti. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Iedzīvotāju pirktspējas līmenis. Rīcības mērķu sasniegšanai • Radīt efektīvu sociālās palīdzības pabalstu sistēmu, t.sk., pabalstu garantētā minimālā ienākuma nodrošināšanai. Nodarbinātība Situācijas raksturojums Nodarbinātība ir viens no svarīgākajiem tautsaimniecības attīstības un valsts ekonomiskās izaugsmes rādītājiem. Lai arī nodarbināto iedzīvotāju skaits pēdējo gadu laikā nav būtiski mainījies, tomēr darba meklētāju skaits samazinās. Galvenokārt to var izskaidrot ar to, ka jaunieši izvēlas turpināt mācības, nevis sāk strādāt tūlīt pēc darbaspējas vecuma sasniegšanas. Sarūk ilgstošo bezdarbnieku skaits un to īpatsvars reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā. Tomēr nodarbinātību veicinošie pasākumi un ekonomiskās aktivitātes pieaugums pagaidām nenodrošina cerētās pozitīvās izmaiņas daudzos lauku rajonos. Saglabājas ievērojamas bezdarba līmeņa atšķirības starp Latvijas reģioniem. Daudz augstāks par vidējo bezdarba līmeni valstī tas ir Latgales reģionā: Rēzeknes, Balvu, Krāslavas, Preiļu un Ludzas rajonos. Tomēr minētajos, kā arī vairākos citos rajonos, bija manāma tendence bezdarba līmenim nedaudz samazināties. Bezdarbnieku kopskaitā nedaudz pieaug bezdarbnieku daļa vecumā no 50 līdz 60 gadiem un vairāk. Tas zināmā mērā saistīts ar pensijas vecuma pakāpenisku paaugstināšanu. Šajā vecuma grupā ir grūtāk iekārtoties darbā. No nodarbinātajiem iedzīvotājiem 17,5% ir ar pamatizglītību un zemāku par pamatizglītību, kas atstāj negatīvu ietekmi uz darba ražīguma pieaugumu un produkcijas vai pakalpojumu kvalitāti. Šim apjomam pēdējos gados ir tendence samazināties. Toties palielinās darba meklētāju ar pamata vai zemāku izglītību skaits un arī īpatsvars kopējā darba meklētāju skaitā. Nodarbinātības jautājums saistībā ar darbaspēka kvalifikācijas paaugstināšanu un pielāgošanu darba tirgus prasībām ir aktuāls gan kopumā Latvijā, gan katrā reģionā. Lauku apvidos tā aktualitāti nosaka augstais lauksaimniecībā nodarbināto skaits – turpinoties lauksaimniecības modernizācijai lielam skaitam lauku iedzīvotāju būs jāmeklē alternatīvi nodarbinātības veidi, kas tuvākā nākotnē, ja problēma netiks savlaicīgi risināta, var izraisīt vēl lielāku bezdarba līmeņa pieaugumu laukos. Politikas mērķi • Paaugstināt darbaspēka kvalitāti atbilstoši darba tirgus prasībām. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Nodarbinātības līmenis, salīdzinot ar vidējo līmeni ES. Rīcības mērķu sasniegšanai • Attīstīt darba tirgus prasībām atbilstošu izglītības sistēmu. Izglītība un zinātne Situācijas raksturojums Augsti izglītota darbaspēka sagatavošana, investīcijas cilvēkkapitālā, sabiedrības motivācija zināšanu apguvei jāuzskata par izšķirošu faktoru Latvijas attīstībai 21. gadsimtā, lai nodrošinātu Latvijas konkurētspēju Eiropas un globālā mērogā. Latvijas ģeopolitiskais stāvoklis, ierobežotie izejvielu un enerģētikas resursi nosaka, ka galvenais Latvijas konkurētspēju noteicošais faktors ir izglītoti iedzīvotāji un kvalificēts darbaspēks. Izveidotais vispārējās izglītības iestāžu tīkls nodrošina pamatizglītības ieguvi dzīves vietas tuvumā, kā arī iespēju vecākiem un skolēniem izvēlēties vispārējās izglītības iestādi. Studentu skaits 2001. gadā ir palielinājies par apmēram 10 procentiem, bet pēdējo 5 gadu laikā divkāršojies. Šāds studentu skaita pieauguma temps nav novērots nevienā ES valstī un ES kandidātvalstī. Latvijā ir vairāk kā 400 studenti uz 10 000 iedzīvotāju. Mazākumtautībām tiek nodrošinātas līdzvērtīgas izglītības iespējas, sekmējot nacionālās kultūras saglabāšanos un uzturēšanu. Mazākumtautību izglītības programmu īstenošana veido Latvijas sabiedrības integrācijai nepieciešamos nosacījumus. Finansu nodrošinājums efektīvas vispārējās izglītības politikas realizācijai ir nepietiekams. Tas nodrošina šīs nozares uzturēšanu, bet neveicina attīstību. Izglītības sistēmā kopumā trūkst kvalificētu darbinieku, novērojama pedagogu vidējā vecuma palielināšanās. Kvalitatīvas izglītības pieejamības un ieguves iespējas pilsētās un laukos ir atšķirīgas, atšķirīgas ir arī izglītības programmu izvēles iespējas dažādos reģionos. Nav atjaunota materiāltehniskā bāze lielākajā daļā visu līmeņu un veidu izglītības iestādēs. Tas ievērojami mazina mācību procesa kvalitāti, kā arī ievērojami sadārdzina iestāžu uzturēšanas izmaksas. Akadēmiskā personāla vecuma struktūra nav proporcionāla. Zemā atalgojuma dēļ ir grūtības piesaistīt gados jaunus mācību spēkus un pētniekus. Valstī kopumā ir plašs tālākizglītības piedāvājums, kas attīstās saskaņā ar pieprasījumu. Nepieciešams izveidot tālākizglītības programmu kvalitātes novērtēšanas sistēmu. Nav likumdošanas, kas nosaka tālākizglītības finansēšanas kārtību un atbildības sadalījumu tālākizglītības finansēšanai. Darba devējiem ir izšķirošā loma, nodrošinot prakses vietas. Pašlaik prakses nodrošinājums ir nepietiekams, tādēļ ir nepieciešami ekonomiskie stimuli, lai veicinātu uzņēmumu ieinteresētību prakšu nodrošināšanā profesionālās un augstākās izglītības studentiem. Valstī ir arī nepietiekami attīstīta mācekļu sistēma. Zinātniskās pētniecības un inovāciju attīstība, zināšanu un augstu tehnoloģiju intensīva izmantošana ir galvenais un reālais Latvijas tautsaimniecības attīstības ceļš, kas var nodrošināt stabilu labklājības līmeni. Lai novērtētu Latvijas zinātnes potenciālu, kā arī, lai veiktu strukturālus pārkārtojumus zinātnes organizācijā un sagatavotu zinātnes administratīvās sistēmas reformu, ir veiktas atkārtotas Latvijas zinātnes sistēmas ekspertīzes, kurās Latvijas zinātnes līmenis un administratīvā sistēma ir vērtētas pozitīvi, uzsverot Latvijas pāreju uz grantu sistēmu, t.i., uz sistēmu, kas atbilst pasaules praksē pieņemtajiem zinātnisko pētījumu finansējuma principiem un nodrošina iekšēju konkurenci, ir demokrātiska, profesionāla un ar zemām administratīvām izmaksām. Neskatoties uz sasniegumiem un starptautiskās sadarbības attīstību, ierobežotā finansējuma dēļ zinātnē nav iespējams pietiekoši nodrošināt augstākās kvalifikācijas speciālistu sagatavošanu. Tikai 3% no zinātniekiem ir jaunāki par 36 gadiem. Zinātnieku vidējais vecums Latvijā ir 55 gadi, 30% Latvijas zinātnieku ir vecāki par 60 gadiem. Nenotiek jaunās paaudzes zinātnieku iesaistīšana pētniecībā. Tai pašā laikā pasaulē notiek ekonomiskās attīstības orientācija uz inovatīvo darbību. Iekšzemes kopprodukta pieaugums ir tieši proporcionāls inovatīvu, uz jaunām tehnoloģijām balstītu produktu eksportam. Ir jāpalielina valsts atbalsts zinātnei un pētniecībai, īpaši sekmējot lietišķos pētījumus un inovatīvu darbību valstij prioritārajās nozarēs. Jāveicina jaunās zinātnieku paaudzes ienākšanu pētniecībā, paaugstinot doktorantūras stipendijas. Jāaktivizē ārvalstīs strādājošo speciālistu atgriešanos Latvijā, radot pievilcīgu vidi darbam un pētniecībai. Ņemot vērā ekonomisko attīstību, par prioritārām uzskatāmas inženierzinātnes un dabas zinātnes. Politikas mērķi • Nodrošināt izglītības pieejamību visiem. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Vidējo un augstāko izglītību ieguvušo iedzīvotāju skaits. Rīcības mērķu sasniegšanai • Izveidot vienotu profesionālās orientācijas sistēmu. Vide un veselība Situācijas raksturojums Latvijā ir zems jaundzimušo vidējais paredzamais mūža ilgums, kā arī novērojamas būtiskas atšķirības vīriešu un sieviešu mūža ilgumā. Pēc subjektīvās veselības uztveres tikai neliela Latvijas iedzīvotāju daļa savu veselību vērtē kā labu vai ļoti labu (mazāk nekā 30% salīdzinājumā ar 36% Igaunijā un 70–80% Ziemeļvalstīs). Pētījumi liecina, ka nepilnības veselības aprūpē neapšaubāmi ietekmē mirstības rādītājus, tomēr attiecībā uz noteiktām slimībām un ārējiem cēloņiem to nozīmīgums nav tik liels. Mirstības rādītāju pieauguma būtiskākais iemesls ir slimību un nelaimes gadījumu skaita palielināšanās, ko, savukārt, nosaka visai nedaudzu veselību ietekmējošo faktoru darbība. Veselību ietekmējošie faktori ir: Fizikālie, ķīmiskie, bioloģiskie un psihosociālie faktori. Ar dzīvesveidu un paradumiem saistītie riska faktori, piemēram, smēķēšana, alkohola, narkotisko un psihotropo vielu lietošana, nesabalansēts uzturs, mazkustīgs dzīvesveids un nedroša seksuālā uzvedība. Riska apstākļi, it īpaši sociālā un ekonomiskā nevienlīdzība, ilgstošs bezdarbs, nabadzība un sociālā izolētība, kas būtiski ietekmē arī dzīvesveidu un paradumus. Sadarbībā ar citiem sektoriem, sabiedrības veselības politika, stratēģija un prakse lielā mērā var mazināt šo faktoru ietekmi. Politikas mērķi • Palielināt dzīves ilgumu Latvijas iedzīvotājiem, uzlabojot vides stāvokli un sociālos apstākļus. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Iedzīvotāju vidējais dzīves ilgums. Rīcības mērķu sasniegšanai • Pilnveidot gaisa kvalitātes monitoringa sistēmu pilsētās. Mājokļa politika Situācijas raksturojums Mājoklis ir galvenais cilvēka dzīves darbībai un eksistencei nepieciešamās vides nodrošinājums un reizē arī viens no tautas labklājības rādītājiem. Tā kā mājokļu kvalitāti kopumā nosaka vispārējais dzīves līmenis valstī, tad valsts dalība mājokļu attīstībā no makroekonomiskā viedokļa ir jāvērtē kā būtisks ieguldījums tautas attīstībā. Tirgus ekonomikas apstākļos mājoklis atbilst mājokļa īpašnieka materiālajam stāvoklim un izpratnei par patēriņa prioritātēm – cik augstu patēriņa prioritāšu skalās atrodas mājoklis un cik daudz līdzekļu persona ir gatava par to izdot. Šodien aktuāli, lai mājoklis būtu ērts, ekonomisks un reāli uzturams, kā arī būtu arhitektoniski izteiksmīgs un iekļautos apkārtējā vidē. Mājokļa vidējā kopējā platība uz vienu iedzīvotāju Latvijā ir apmēram par 2–3 reizēm mazāka kā Eiropas Savienības valstīs, kur dzīvojamajā fondā pārsvarā ir 3,2–5,3 istabu mājokļi, bet Latvijā – 1–2 istabu mājokļi. Salīdzinot ar Eiropas Savienības valstīm, Latvijā mājokļa kvalitāte ir zemāka, dzīvojamās ēkas ir salīdzinoši vecas un nekvalitatīvas, it sevišķi no siltuma patēriņa viedokļa. Mājokļu fonda piederības struktūras izmaiņu rezultātā 76% no visa dzīvojamā fonda ir privātīpašumā un vairs tikai 24% valsts vai pašvaldību īpašumā. Dzīvojamo māju privatizācijas process ir radījis lielu skaitu dzīvokļu īpašnieku (ap 350 000), kuriem trūkst zināšanas un iemaņas sava īpašuma un kopīpašuma apsaimniekošanā. Lielākā problēma ir mājokļu fonda ievērojamais nolietojums un neapmierinošā kvalitāte. Aptuveni 1/3 ēku ir būvētas pirms 2. Pasaules kara. Rūpnieciski būvēto daudzdzīvokļu dzīvojamo māju norobežojošo konstrukciju siltumizolācijas spēja ir zema, siltuma patēriņš – pārmērīgs, līdz ar to mājokļu ekspluatācija ir ne tikai neekonomiska, bet arī videi nedraudzīga. Mājokļu labiekārtotības pakāpe valstī ir nelīdzsvarota, ja lielpilsētās tā ir laba, tad mazpilsētās un laukos mājokļu labiekārtojums ir salīdzinoši zemākā līmenī, tas kopumā nesasniedz Eiropas attīstīto valstu līmeni. Politikas mērķi • Valsts politikas īstenošana mājokļa jautājumos ar publiskās aģentūras starpniecību un tās institucionālās kapacitātes palielināšana reģionos. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Mājokļa vidējā kopējā platība uz 1 iedzīvotāju. Rīcības mērķu sasniegšanai • Turpināt īstenot mērķtiecīgu iedzīvotāju apziņas un sapratnes veidošanu mājokļa energoefektīvā apsaimniekošanā. Rūpniecība Situācijas raksturojums Rūpniecības attīstībai ir būtiska loma, lai sasniegtu valsts ekonomiskās attīstības pamatmērķi: panākt stabilu, sabalansētu un ilgtspējīgu ekonomikas izaugsmi. Ilgtspējīga attīstība rūpniecības sektorā prasa nepārtrauktus un secīgus ekonomiskos, sociālos, tehnoloģijas un vides uzlabojumus. Lielākā daļa rūpniecības ir koncentrēta Rīgā un Rīgas reģionā. Vāji rūpniecība attīstās citos Latvijas reģionos. Pašreizējā posmā Latvijas rūpniecībā dominē pārtikas rūpniecība, kokapstrāde un vieglā rūpniecība. Lielākā rūpniecības nozare ir pārtikas rūpniecība, kas veido vairāk nekā 1/4 daļu no rūpniecības pievienotās vērtības. Pārtikas rūpniecībai valstī ir labas attīstības perspektīvas, jo ir pieejamas kvalitatīvas izejvielas gaļas, piena, zivju un graudu pārstrādei. Pastāv arī plašas iespējas attīstīt ekoloģiski tīru, kā arī netradicionālu pārtikas produktu ražošanu. Otra lielākā rūpniecības nozare ir kokapstrāde, kas veido gandrīz 1/5 daļu no rūpniecības pievienotās vērtības. Tā ir nozare ar lielāko izaugsmi neatkarības gados. Nozarei ir stabila izejvielu bāze, labi izglītots darba spēks, tuvi un stabili noietu tirgi (galvenokārt ES valstīs), labas iespējas palielināt ienākumus, eksportējot pilnīgāk apstrādātu koksni. Ārvalstu investīcijas ir ļāvušas ieviest jaunās tehnoloģijas, piekļūt tirgiem, iegūt zināšanas un pieredzi mārketingā un menedžmentā, kā arī risināt jautājumu par kokapstrādes procesā radušos koksnes atlikumu racionālu izmantošanu ne tikai kā kurināmo, bet arī izejvielu citu produktu ražošanai. Vieglajā rūpniecībā tikai 7 % no saražotās produkcijas paliek Latvijā. Lielākā daļa nozares produkcijas tiek eksportēta uz Eiropas Savienības valstīm. Apģērbu ražošanas uzņēmumi galvenokārt ražo produkciju pēc ārvalstu pasūtījuma. Metālapstrādes un mašīnbūves nozares attīstībā ir vērojama stabilitāte, kas ir pamats tās turpmākajai izaugsmei. No nozares ražošanas kopapjoma eksports sastāda 75–80%. Pēdējā laikā vērojama tendence palielināties vietējā tirgus daļai. Attīstoties būvniecībai, pieaug pieprasījums pēc gatavo metālu izstrādājumiem. Nozarē dominē vietējie uzņēmēji, jo šī ir kapitālietilpīga nozare, kur ieguldītās investīcijas atpelnās ilgākā laika periodā. Elektronikas un elektrotehnikas nozare kāpina ražošanas un eksporta apjomus, apgūstot augstas tehnoloģijas produktus un jaunākās tehnoloģijas, sadarbojoties ar ārvalstu partneriem, iesaistoties starptautiskajos projektos. Kaut arī ķīmiskai rūpniecībai Latvijā stabilas tradīcijas, augsti kvalificēti speciālisti, ilgstoši ir ražota plaša spektra produkcija gan gala patēriņam gan starppatēriņam, ir laba ķīmijas zinātniskās pētniecības bāze, tomēr tās ražošanas apjomi pēdējos gados jūtami ir samazinājušies. Lai iekļautos rietumu tirgos, nozarei nepieciešama apjomīga modernizācija un restrukturizācija. Kopumā rūpniecībā joprojām dominē nozares, kas saistītas ar dabas resursu pārstrādi un lēta darbaspēka izmantošanu. Augstas tehnoloģijas nozaru produktu īpatsvars eksporta struktūrā Latvijā nepārsniedz 6%, bet attīstītajās pasaules valstīs tas ir ap 20–30%. Latvijas rūpniecības uzņēmumiem pieaug interese par vides pārvaldības sistēmām. Politikas mērķi • Ražošanas modernizācija un restrukturizācija, t.i. apkārtējai videi draudzīgs un atjaunojamos dabas resursus izmantojošs ražošanas process un tehnoloģisko jaunievedumu pielietošana. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Zinātnietilpīgo tehnoloģiju nozaru īpatsvara pieaugums IKP struktūrā. Rīcības mērķu sasniegšanai • Rosināt zināšanu un tehnoloģiju pārnesi uz ražošanu. Enerģētika Situācijas raksturojums Latvijas primāro energoresursu bilancē pēdējos gados imports sastāda 65–70% no enerģijas kopējā patēriņa. Primārās enerģijas, tai skaitā elektroenerģijas (ieskaitot, importu), piedāvājums Baltijas reģionā pārsniedz pieprasījumu, tādēļ šobrīd ir zemas elektroenerģijas pārrobežas tirdzniecības cenas. Tomēr šīs cenas neatspoguļo elektroenerģijas ražošanas ilgtermiņa robežizmaksas un nav iespējams pārliecinoši prognozēt cenu līmeni pat termiņā, kas pārsniedz gadu. Pašreizējā situācija nedod ekonomiskus signālus jaunu ražošanas jaudu ieviešanai, tādējādi apgrūtinot ilgtermiņa apgādes uzdevuma ekonomiski pamatotu izpildi. Latvijā ir potenciāls enerģijas ieguvei no atjaunojamajiem energoresursiem, sevišķi koksnes un vēja, kuri elektrības ražošanā ir izmantoti nelielā apmērā. Apmēram 19 % no kopējā enerģijas apjoma Latvijā iegūst, izmantojot koksni un ūdens potenciālo enerģiju. Pēdējos gados pieaugusi vietējo energoresursu izmantošana un līdz ar to koksnes un hidroresursu īpatsvars enerģijas ieguvē. Atjaunotas vairākas mazās hidroelektrostacijas un tiek projektētas jaunas. Ievērojamas teritorijas aizņem enerģētikas infrastruktūra un elektropārvades līnijas. Elektroenerģijas apgādes stabilitāte (frekvence, spriegums u.c.) un kvalitāte ir apmierinoša, bet klimatiskie apstākļi pēdējos gados ir bijuši maigi, un tas rada iespaidu, ka stāvoklis ir labāks, nekā patiesībā. Elektroenerģijas apgādes sistēmu drošuma izvērtējumā jāvadās pēc viskritiskākajiem apstākļiem, un rezultātiem jābūt publiski pieejamiem. Elektroenerģijas ieguve Latvijas hidroelektrostacijās ir nozīmīgs resurss visām Baltijas valstīm, bet sarežģīta ir tās izstrādes prognozēšana no apgādes drošuma viedokļa. Daugavas baseina īpatnība ir krasās noteces maiņas ne tikai pa gadiem un sezonām, bet arī īsākos laika periodos. Politikas mērķi • Veicināt enerģētikas nozares attīstību atbilstoši tautsaimniecības sabalansētai un ilgtspējīgai izaugsmei. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Enerģijas, īpaši elektroenerģijas patēriņa pieaugums attiecībā pret iekšzemes kopprodukta pieaugumu. Rīcības mērķu sasniegšanai • Izmantojot valdības noteikto atbalstu elektroenerģijas ražošanai koģenerācijas procesā izmantot ekonomiski pamatotu lielāko Latvijas pilsētu siltumslodžu potenciālu. Transports Situācijas raksturojums Latvijas ļoti izdevīgais ģeogrāfiskais stāvoklis, izvietojums pie Baltijas jūras, neaizsalstošās jūras ostas un robežas ar Igauniju, Lietuvu, Krieviju un Baltkrieviju paver tai lieliskas iespējas attīstīt iekšzemes un starptautiskos kravu un pasažieru pārvadājumus, veikt kvalitatīvus un konkurētspējīgus tranzītpakalpojumus, būt par svarīgu posmu tirdzniecības attīstībā starp austrumiem un rietumiem. Transports ir viena no visnozīmīgākajām un dinamiskākajām tautsaimniecības nozarēm valstī. 2000. gadā transporta un sakaru daļa valsts iekšzemes kopproduktā veido 16,2%, bet transporta un sakaru nozarē nodarbināto skaits sastāda 8,2% no valstī kopējā nodarbināto skaita. Transporta infrastruktūra (autoceļi, dzelzceļš, ostas, lidostas, maģistrālie cauruļvadi) nodrošina Latvijas iekšējās vajadzības un apkalpo tranzīta plūsmu austrumu– rietumu un ziemeļu– dienvidu virzienā. Gandrīz 80% no dzelzceļa kravu pārvadājumiem, 90% no ostās pārkrautajām kravām, kā arī ap 60% autopārvadājumu no un uz ostām ir tranzītpārvadājumi. Lai gan Latvijā ir optimāls transporta infrastruktūras izvietojums, tomēr daudzviet tās zemā kvalitāte ietekmē transporta pakalpojumu kvalitāti un konkurētspēju. Lai Latvijas autoceļu un dzelzceļa tīkli varētu integrēties Trans– Eiropas transporta tīklā, nepieciešams tos sakārtot atbilstoši ES standartiem. Šeit ir svarīgas investīcijas Trans– Eiropas transporta tīkla nākotnes elementos– Latvijas galvenajā autoceļu un dzelzceļa tīklā, Ventspils, Rīgas un Liepājas ostās un to terminālos un lidostās. Latviju šķērso I Eiropas transporta koridors (Via Baltica un Via Hanseatica). Ļoti svarīga ir Ventspils, Rīgas un Liepājas jūras ostu sasaiste ar I, II un IX Eiropas transporta koridoru. Valstī ir jāizveido efektīva vienota pasažieru pārvadājumu sistēma, lai nodrošinātu iedzīvotājus ar kvalitatīviem un pieejamiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem, kā arī jāveido Baltijai un Eiropas ziemeļu daļai kopējs pasažieru un kravu pārvadājumu tīkls. Transporta infrastruktūra un pārvadāšanas process jāattīsta tā, lai nodrošinātu Latvijas transporta sistēmas integrāciju un konkurētspējīgu darbību Eiropas transporta sistēmā. Ir uzsākts darbs, lai izpētītu dzelzceļa satiksmes (Rail Baltica) atjaunošanas iespējas maršrutā Via Baltica (Tallina – Rīga – Kauņa – Varšava – Berlīne). Politikas mērķi • Samazināt transporta radīto gaisa piesārņojumu un troksni. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Transporta līdzekļu emisiju daudzums un emisijas apjoms uz vienu transporta līdzekļa nobraukto km. Rīcības mērķu sasniegšanai • Izveidot vienotu pasažieru pārvadājumu sistēmu, lai nodrošinātu iedzīvotājus ar kvalitatīviem un pieejamiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Lauksaimniecība Situācijas raksturojums Lauksaimniecības zemes aizņem 39 % valsts teritorijas. Lauksaimniecības daļa IKP pēdējo 3 gadu laikā ir nostabilizējusies 2,5% apmērā. Lauksaimniecības gala produkcijas vērtības struktūrā 2001.gadā lopkopība sastādīja 52 %, augkopība 42 %, bet pārējā lauksaimniecības produkcija – 6%. 2001. gadā lauksaimniecībā bija nodarbināti 14,7% no tautsaimniecībā nodarbinātajiem iedzīvotājiem. Lauksaimniecības attīstībai ir ierobežotas finansu piesaistes iespējas. 2001. gadā kredītu tirgus lauksaimniekiem piedāvāja kredītus ar vidējo procentu likmi 13–16%, kas neveicināja investīciju piesaistīšanu. Lai uzlabotu situāciju valdība apstiprināja “Lauksaimniecības ilgtermiņa investīciju kreditēšanas programmu”. Turpmākajiem 15 gadiem ir atvēlēti vairāk kā 70 miljoni lati ar procentu likmi 7%. Viens no lauksaimniecības ražošanas zemās efektivitātes cēloņiem ir novecojis tehnikas parks un tehnoloģijas. 2001. gadā no lauksaimnieku īpašumā esošajiem traktoriem tikai 24% ir jaunāki par 10 gadiem. Viena zemnieku saimniecība vidēji apsaimnieko 35,1 ha (21,4 ha LIZ), bet piemājas saimniecība – 12,1 ha ( 7,4 ha LIZ) zemes. Graudaugu ražība laika posmā no 1996. līdz 2001.gadam svārstījās no 1,9 t/ha līdz 2,2 t/ha. Subsidētajās sējplatībās vidējā graudaugu ražība pārsniedz 2,5 t/ha. Lopkopības nozarē izmantojamo dzīvnieku skaits salīdzinot ar 1990. gadu ir būtiski samazinājies, tomēr pēdējos 3 gados dzīvnieku produktivitāte un kvalitāte palielinās. Tas tiek panākts izmantojot vietējos dzīvnieku ģenētiskos resursus, kā arī veicot plānveidīgu selekcijas darbu un uzlabojot vietējos resursus ar ārvalstu ģenētisko materiālu. Paralēli tradicionālajai lauksaimniecībai attīstās arī netradicionālās lauksaimniecības nozares, kuras nākotnē varētu ieņemt aizvien stabilāku vietu lauksaimnieciskajā ražošanā. Piemēram, 2001.gadā bioloģiskās lauksaimniecības platības aizņēma 0,57% no LIZ un ar to nodarbojās 219 sertificētas saimniecības. Pēdējos gados pakāpeniski pieaug augsnes degradācijas procesi, kurus izraisa augsnes paskābināšanās, organiskās un augu barības vielu satura samazināšanās augsnē u.c. faktori. Lauksaimniecībā izmantojamās zemes agroķīmiskās izpētes dati liecina, ka augšņu ar paaugstinātu skābumu Latvijā ir apmēram 40%, t.sk. skābo augšņu (pH<5,6) – 25%. Nepietiekams organisko vielu saturs (<2%) novērojams 46% minerālaugšņu. To veicinājusi vienveidīga augmaiņa un organiskā mēslojuma trūkums (laika posmā no 1990. līdz 1997. gadam samazinājies par 73%). Augšņu degradācijas risku Latvijā palielina arī neapstrādāto lauku platību pieaugums. Apsekojumu rezultāti atspoguļo, ka pēdējos gados, sakarā ar lauksaimnieciskās ražošanas apjomu samazinājumu, lauksaimniecībā izmantojamās zemes tiek izmantotas aizvien mazāk– ja 1996. gadā no apsekotām LIZ netika izmantoti 15,5 %, tad 2001. gadā jau 21,7%. Ir pieaudzis arī ar nezālēm piesārņoto un ar krūmiem aizaugušo platību īpatsvars. Ja sākotnēji zemes neizmantošana veicināja bioloģiskās daudzveidības uzlabošanos, turpinoties šim procesam, lauksaimniecībai raksturīgie biotopi var izzust. Minerālmēslu un augu aizsardzības līdzekļu (AAL) lietošana, salīdzinot ar 1990.gadu ir samazinājusies vairākas reizes, līdz ar to ir samazinājusies negatīvā lauksaimniecības noslodze uz vidi. Pielietoto minerālmēslu, AAL un sējumu platību kā arī to ražības analīze norāda uz to, ka, samazinoties pielietoto AAL un minerālmēslu apjomiem, vidējās ražības samazinājums nav būtisks. Tas norāda, ka to lietošana ir kļuvusi efektīvāka un vairāk pamatota. Lai veicinātu pareizu minerālmēslu un AAL lietošana un samazinātu kaitējumu apkārtējai videi, tiek veicināta Labas lauksaimniecības prakses nosacījumu popularizēšana. Politikas mērķi • Patērētāju vajadzību pēc kvalitatīvas pārtikas apmierināšana. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Lauksaimniecībā nodarbināto skaits. Rīcības mērķu sasniegšanai • Nodrošināt produkcijas nekaitīguma prasības. Reģionu attīstība Situācijas raksturojums Reģiona kā valsts teritoriālas vienības līdzsvarota un ilgtspējīga attīstība ir pamats valsts kopējai izaugsmei. Reģionu līdzsvarotas un ilgtspējīgas attīstības pamatā ir mērķtiecīgi veidota reģionālās attīstības politika, reģionu attīstības plānošana un mērķtiecīga virzība atbilstoši noteiktajai stratēģijai. Reģionālās attīstības jautājumu, t.sk. teritorijas ilgtspējīgas un līdzsvarotas attīstības nodrošināšanas, visefektīvākā risināšana ir “reģionāla griezuma” integrācija visos, arī atsevišķu nozaru un valsts kopējās attīstības prioritātēs jau to plānošanas stadijā. Attīstības plānošana Latvijā notiek četros līmeņos. Nacionālajā līmenī, reģionālajā līmenī – piecos plānošanas reģionos, kas izveidoti, savstarpēji vienojoties administratīvajiem rajoniem un lielajām pilsētām. Rajonu līmenī attīstības plānošanu īsteno administratīvie rajoni. Savukārt vietējā līmenī to veic vietējās pašvaldības – pagasti, novadi un pilsētas, kas izstrādā savus attīstības plānus, iesaistot vietējo sabiedrību lēmumu pieņemšanā. Katrs valsts reģions ir uzskatāms par unikālu teritorijas vienību, kas ienes kopējā valsts tēlā tā specifikās īpatnības. Lai saglabātu to specifiku un veicinātu tālāku izaugsmi, ir nepieciešams pievērst īpašu uzmanību pilnvērtīgai reģionu teritorijas (t.sk., pieejamo dabas resursu) izmantošanai un to iedzīvotāju labklājības nodrošināšanai . Saistībā ar to ir minami divi aspekti. Pirmais ir saistīts ar piecu Latvijas reģionu – Kurzemes, Vidzemes, Latgales, Zemgales un Rīgas –, to lauku un pilsētu teritoriju ilgtspējīgu attīstību, lai pilnvērtīgi izmantotu katra reģiona atšķirīgās priekšrocības un ekonomiskos dzinējspēkus valsts kopējās izaugsmes nodrošināšanai, tajā pašā laikā saskaņojot saimniecisko darbību ar dabas un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un vairošanu. Otrais aspekts izriet no lauku un pilsētu atšķirīgajām iezīmēm. Galvenais darbības virziens ir ekonomiskā un sociālā izlīdzināšana, kas sekmē, lai ekonomikas augšupeja nodrošinātu līdzsvarotu valsts un dažādu sabiedrības grupu attīstību, kā arī multiplikatīvo efektu visā valsts teritorijā. Atšķirības darba samaksas un līdz ar to arī iedzīvotāju dzīves līmeņa ziņā starp Rīgu un pārējo Latviju pēdējos piecos gados ne tikai nav samazinājušās, bet daudzviet pat pieaugušas. Politikas mērķi • Veidot mērķtiecīgu valsts plānošanas reģionu (un atsevišķu valsts teritorijas daļu) atbalsta politiku. Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Reģionālo atšķirību samazināšanās tādos rādītājos kā: - nodarbinātība; Rīcības mērķu sasniegšanai • Novērst īpaši atbalstāmo teritoriju attīstību bremzējošos faktorus un stimulēt īpaši atbalstāmo teritoriju tālāku attīstību. – ekonomisko attīstību – piesaistot investīcijas, izveidojot modernu infrastruktūru, atbalstot uzņēmējdarbību, iekļaujoties jaunās ekonomikas modelī; Tūrisms Situācijas raksturojums Saskaņā ar Pasaules Tūrisma organizācijas prognozēm, tūrisma apjoms pasaulē dažādu faktoru rezultātā turpinās pieaugt, divdesmit gadu laikā dubultojot pašreizējo apjomu. Dažādojoties tūrisma produkta pieprasījumam, par lielāko pasaules tūrisma galamērķi kļūs Eiropa (717 miljoni tūristu gadā), kurā jūtami pieaugs ekonomiski īpaši aktīvā Baltijas jūras reģiona, tai skaitā arī Latvijas, nozīme. Mūsu valstij ar tās nepārblīvēto dzīves telpu, mēreno klimatu, bagāto dabas un kultūras mantojumu, maz pārveidoto dabu, kūrortu tradīcijām, kvalificētiem speciālistiem, viesmīlīgiem cilvēkiem un labiem makroekonomiskiem priekšnoteikumiem izaugsmei ir visas iespējas kļūt par pievilcīgu zemi ārvalstu un vietējiem tūristiem. Latvijā ir resursi jaunu tūrisma produktu izveidei, esošo apzināšanai un to konkurētspējas palielināšanai. Latvija un Baltijas valstis strauji attīstās kā ekonomiski aktīvs reģions, kas arvien vairāk būs darījumu braucienu galamērķis, starptautisku konferenču un sanāksmju organizēšanas vieta. Pasaules un Eiropas mērogā Latvija ir jauns tūrisma galamērķa piedāvājums – salīdzinoši lēts, pietiekami kvalitatīvs, ērts, nepārslogots un neizpētīts. Ir svarīgi nodrošināt stratēģiskā tūrisma produkta attīstību, kas rada nozarei papildus izaugsmes iespējas. Latvijas stratēģiskajam tūrisma produktam ir jābūt tādam: – kas vispilnīgāk spēj izmantot Latvijas tūrisma stratēģiskos resursus – kultūras (īpaši, Rīgas) mantojumu, ainaviski bagāto un daudzveidīgo dabu, nodrošinot to ilgtspējīgu attīstību un racionālu izmantošanu, – pēc kura Eiropas valstīs tuvākajā nākotnē veidosies lielāks pieprasījums. Līdztekus var tikt izmantotas stratēģiskās priekšrocības, ko dod Latvijas ģeogrāfiskais novietojums nozīmīgu tūrisma reģionu tuvumā. Politikas mērķi • Attīstīt ienākošo tūrismu (tūrisma pakalpojumu eksportu). Politikas mērķu sasniegšanas rādītāji • Tūrisma īpatsvars IKP. Rīcības mērķu sasniegšanai • Populārākajos tūrisma, atpūtas un sporta objektos noteikt tūristu plūsmas intensitāti un piemērotākos atpūtas veidus. 6. Ietekmes uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem novērtējums Ilgtspējīgas attīstības pamatnostādnes ietver galvenokārt politikas iniciatīvas, kas jau ir minētas dažādos politiskos dokumentos. Šajās pamatnostādnēs minētie vides, sociālie un ekonomiskie mērķi un rīcības prasīs papildus investīcijas gan no valsts, gan pašvaldības budžetiem. Konkrētās ietekmes ir jau izvērtētas dažādos politikas dokumentos, papildus tam būs izvērtējumi vides politikas plānā un citos politikas dokumentos, kas tiks izstrādāti ņemot vērā Ilgtspējīgas attīstības pamatnostādnes. Ekonomisko mērķu sasniegšanā nozīmīgākas būs privātās investīcijas. Pamatprincips uz ko balstās šīs pamatnostādnes ir – īstenojot šajās pamatnostādnēs ietvertās rīcības, ekonomiskajai izaugsmei, kā arī valsts un pašvaldības budžetu ieņēmumiem jābūt lielākiem nekā izdevumiem šo rīcību īstenošanai. 7. Turpmākās rīcības plānojums Ilgtspējīgas attīstības padome koordinēs šo pamatnostādņu ieviešanu un iestrādi nozaru politikas dokumentos un likumdošanā. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija līdz 2002. gada beigām izstrādās un iesniegs Ministru kabinetā Vides politikas plānu, ņemot vērā šīs pamatnostādnes kā arī Eiropas Komisijas 6. Vides rīcības programmu. Nozaru ministrijas, kuru politikas dokumentos un likumdošanā nav iestrādātas vai nepilnīgi iestrādātas šo pamatnostādņu mērķi un rīcības sagatavo un iesniedz attiecīgos grozījumus un papildinājumus. Politikas dokumentu un normatīvo aktu anotācijās tiek ņemta vērā ietekme uz ilgtspējīgu attīstību – vides, sociālo un ekonomisko jomu. Valsts kancelejai izvērtēt iespēju iekļaut sadaļu par ietekmi uz līdzsvarotu attīstību normatīvo aktu anotācijās. Finansu ministrijai izvērtēt iespēju sagatavot grozījumus normatīvajos aktos, kas reglamentē valsts un pašvaldību pasūtījumu, nosakot prioritāti videi draudzīgām precēm un pakalpojumiem. 8. Pārskatu sniegšana un novērtēšanas kārtība Latvijas vides aģentūra katru gadu sagatavo Nacionālās ilgtspējīgas attīstības indikatoru pārskatu, kā arī sniedz nepieciešamo informāciju starptautiskajiem indikatoru pārskatiem. Katru gadu sākot ar 2003. gadu atbildīgās ministrijas līdz 1.augustam iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā pārskatus par šajās pamatnostādnēs noteikto mērķu sasniegšanu un rīcību izpildi. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija sagatavo ikgadēju pārskatu par Vides politikas plāna izpildi. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija apkopo iesniegtos ziņojumus un iesniedz pārskatu Ilgtspējīgas attīstības padomei un Ministru kabinetam. Novērtējumu veic Ilgtspējīgas attīstības padome, kas tad arī ierosina politikas korekcijas un citus pasākumus. Izmantotā literatūra Eiropas Komisijas 2001. gada 6. februāra paziņojums “Desmit gadi pēc Rio. Gatavojoties 2002. gada Pasaules sammitam par ilgtspējīgu attīstību”. Eiropas Savienības Ilgtspējīgas attīstības stratēģija. Eiropas Komisijas 2002. gada 12. jūlija paziņojums “Korporatīvā sociālā atbildība: biznesa ieguldījums ilgtspējīgā attīstībā”. Latvijas ilgtermiņa ekonomiskā stratēģija, EM, Rīga 2001. Bioloģiskās daudzveidības nacionālā programma. VARAM, Rīga 2000. Vides aizsardzības politikas plāns, VARAM, Rīga 1995. Nacionālais attīstības plāns, 2001. Būvniecības nacionālā programma, VARAM, 2001. Latvijas Republikas Trešais nacionālais ziņojums ANO Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām ietvaros. BO valsts SIA Vides projekti, Rīga 2001. Latvijas Tūrisma attīstības nacionālā programma 2001.–2010.gadam, VARAM, Rīga 2001. Rio+10 ziņojums, VARAM, Rīga 2002. Ziņojums par Latvijas tautsaimniecības attīstību. EM, Rīga 2001. Mājokļa attīstības kreditēšanas programma, VARAM, Rīga 2002. Vides veselības plāns. Latvija: no vīzijas uz darbību. Ilgtspējīgas attīstības koncepcija. Rīga, 2000. SAPARD Lauku attīstības programma, 2001. Enerģētikas politika elektroenerģijas sektorā, EM, Rīga 2001. Pamatnostādnes nabadzības novēršanai, LM, Rīga 2001. Sabiedrības veselības stratēģija, LM, Rīga 2001. Klimata pārmaiņu samazināšanas politikas plāns Latvijai. VARAM, Rīga 1998. |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Latvijas ilgtspējīgas attīstības pamatnostādnēm
Statuss:
Zaudējis spēku
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|