LATVIJAS
  REPUBLIKAS AUGSTĀKĀS PADOMES LĒMUMS
  Par Latvijas
  Medicīnas akadēmijas Satversmes apstiprināšanu
  Latvijas Republikas Augstākā Padome nolemj:
  1. Apstiprināt saskaņā ar pielikumu 1991. gadā pieņemto
  Latvijas Medicīnas akadēmijas Satversmi. 3. Lēmums stājas spēkā
  ar tā pieņemšanas dienu.
  Latvijas Republikas Augstākās
  Padomes priekšsēdētājs A. GORBUNOVS
  Latvijas Republikas Augstākās
  Padomes sekretārs I. DAUDIŠS
  1993. gada 23. februārī
  Latvijas Republikas Augstākās
  Padomes
  1993. gada 23. februāra lēmuma
  «Par Latvijas Medicīnas akadēmijas Satversmes
  apstiprināšanu»
  pielikums
  Latvijas
  Medicīnas akadēmijas
  SATVERSME
  1.
  VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI
  1.1. Latvijas Medicīnas akadēmija ir Latvijas Republikas
  autora augstākās medicīniskās un farmaceitiskās izglītības,
  medicīnas un farmācijas zinātņu un veselības aprūpes valsts
  iestāde, kas, balstoties uz pašpārvaldes pamatiem, darbojas
  Latvijai nepieciešamajos medicīnas virzienos.
  1.2. Oficiālajā sarakstē vienlīdzīgi lietojami šādi
  nosaukumi:
  Latvijas Medicīnas akadēmija, saīsināti AML,
  Academia Medicinae Latviensis,
  Medical Academy of Latvia,
  Medizinische Akademie Lettlands,
  L'academie de la medicine de Lettonie,
  Латвийская медицинская академия
  Šo nosaukumu lietošanas un lietvedības kārtību nosaka AML
  lietvedības noteikumi.
  1.3. AML ir juridiskā persona; tai ir savs zīmogs ar Latvijas
  Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu, nepieciešamie spiedogi,
  emblēma, karogs, nozīmes un citi atribūti, patstāvīga bilance un
  savi norēķinu, tajā skaitā valūtas, konti bankās.
  1.4. Savā darbībā AML vadās no Latvijas Republikas likumiem un
  šīs Satversmes.
  1.5. AML Satversmi pieņem AML kolektīva pārstāvju konference
  tā stājas spēkā pēc apstiprināšanas Latvijas Republikas
  Augstākajā Padomē.
  2. AML
  PAMATUZDEVUMI
  2.1. AML pamatuzdevumi saskaņā ar Latvijas Republikas
  veselības aprūpes vajadzībām, realizējot augstāko medicīnisko un
  farmaceitisko izglītību un pēcdiploma specializāciju, ir gatavot
  profesionāli un vispārēji augsti izglītotus veselības aprūpes
  speciālistus un zinātniski pedagoģiskos kadrus, nodrošināt
  Latvijas Republikas veselības aprūpes speciālistu pēcdiploma
  izglītošanu.
  2.2. Organizēt un veikt fundamentālos un lietišķos
  pētījumus
  2.3. Izstrādāt un ieviest praksē jaunas slimību profilakses,
  diagnostikas un ārstēšanas metodes, konsultēt republikas
  iedzīvotājus un sniegt viņiem augsti kvalificētu medicīnisko
  palīdzību.
  2.4. Dot iespēju iegūt augstāko medicīnisko un farmaceitisko
  izglītību un profesionālo sagatavotību jebkuram Latvijas
  pastāvīgajam iedzīvotājam neatkarīgi no dzimuma, sociālā un
  mantiskā stāvokļa, rases un nacionālās piederības, politiskajiem
  uzskatiem un reliģiskās pārliecības.
  3. AML
  TIESĪBAS
  3.1. AML ir tiesības saskaņā ar Latvijas Republikas Izglītības
  likumu patstāvīgi noteikt studiju formas un apstiprināt mācību
  programmas, studentu u. c. klausītāju uzņemšanas noteikumus,
  imatrikulācijas kārtību, AML zinātniskā darba pamatvirzienus.
  3.2. Organizēt padomes, kas veic promociju un habilitāciju,
  pie šķirt kvalifikāciju, izsniegt AML diplomus un atestātus, kas
  pastāv Latvijas Republikā.
  3.3. Piešķirt AML goda nosaukumus, nodibināt un piešķirt AML
  prēmijas un personālstipendijas.
  3.4. Noteikt savu iekšējo kārtību, ņemot vērā tradicionālo,
  starptautiski atzīto augstskolu telpu un teritorijas
  neaizskaramību.
  3.5. Brīvi veidot attiecības un juridiskos aktus ar iestādēm,
  organizācijām, juridiskajām un fiziskajām personām ka Latvijas
  Republikā, tā arī ārpus tās.
  3.6. Veikt izdevējdarbību, uzņēmējdarbību un saimniecisko
  darbību saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem un patstāvīgi
  noteikt AML pakalpojumu normatīvus un izcenojumus.
  3. 7 Veidot, pārskatīt un mainīt izdevumu tāmes un pantus
  esošo finansu līdzekļu kopīgās summas robežās.
  3.8. Saskaņā ar AML darba samaksas nolikumu patstāvīgi veidot
  darba samaksas sistēmu, noteikt un apstiprināt AML darbinieku
  darba algas, kas nav mazākas par tām, kas noteiktas Latvijas
  Republikas likumos.
  3.9. Veikt citas darbības, kas nav pretruna ar Latvijas
  Republikas likumiem un šo Satversmi.
  4. AML
  PĀRVALDE UN ORGANIZATORISKĀ STRUKTŪRA
  4.1. AML pārvaldi un pašpārvaldi realizē, apvienojot
  koleģialitātes un vienvadības principus.
  AML pārstāvības un vadības institūcijas ir: AML kolektīva
  pārstāvju konference, Senāts, Rektorāts, Mācību padome, Zinātnes
  padome, Klīniku padome, Saimniecības padome, Revīzijas
  komisija.
  4.2. AML kolektīva pārstāvju konference ir akadēmijas augstākā
  lēmējinstitūcija, kas
  1) ievēlē AML Senātu un Revīzijas komisiju (tā ir vienīgi
  konferences kompetence);
  2) ievēlē un ierosina Latvijas Republikas Augstākajai Padomei
  atsaukt rektoru;
  3) apstiprina un groza Nolikumu par AML Senātu un
  Rektorātu;
  4) noklausās un novērtē Senāta pārskatu par paveikto un
  plānojamo darbu;
  5) pieņem un groza AML Satversmi;
  6) izlemj citus AML dzīvei svarīgus jautājumus pēc Senāta vai
  konferences delegātu ieteikuma.
  Konferenci sasauc ne retāk kā reizi trijos gados, tās delegātu
  pārstāvniecības normas nosaka AML Senāts. Ārkārtas konferenci
  sasauc ātrāk, ja to pieprasa Senāts, rektors, Studentu padome vai
  1/3 fakultāšu un institūtu.
  Konference ir tiesīga pieņemt lēmumus, ja tajā piedalās ne
  mazāk par 2/3 delegātu. Lēmumus pieņem ar klātesošo delegātu
  balsu vienkāršu vairākumu, atklāti balsojot.
  Rektors un prorektori konferencē piedalās ar padomdevēja
  tiesībām.
  4.3. AML Senāts ir akadēmijas augstākā lēmējinstitūcija
  konferenču starplaikos, kas sanāk ne retāk kā vienu reizi
  semestrī. Senāts darbojas saskaņā ar nolikumu un pārrauga AML
  pamatuzdevumu izpildi.
  Senātu ievelē kolektīva pārstāvju konference uz trim gadiem.
  Ne mazāk kā 2/3 no AML Senāta locekļiem ir akadēmijas mācībspēki.
  Pārējie Senāta locekļi ir AML zinātnisko un saimniecisko
  struktūrvienību un studentu pārstāvji. Studentu pārstāvjus Senātā
  deleģē studentu pašpārvalde. Senāta locekli atsauc, ja to
  ierosina darbinieku vai studentu kopa, kas viņu izvirzījusi. Šo
  jautājumu galīgi izlemj kārtējā kolektīva pārstāvju konference.
  Ja ievēlētie pārstāvji pārtrauc darba (studiju) attiecības ar
  AML, tad viņi izbeidz Senāta locekļu pilnvaras.
  Rektors un prorektors ir Senāta locekļi.
  AML Senāts uz 3 gadiem no sava vidus ievēlē (ar pārvēlēšanas
  tiesībām) Senāta prezidiju, ieskaitot priekšsēdi, viņa vietnieku
  un sekretāru. Senāta priekšsēdis ir arī Senāta prezidija
  priekšsēdis. Senāta sekretārs vienlaikus ir arī Senāta prezidija
  sekretārs. Senāta prezidijs pārstāv Senātu tā sēžu starplaikos
  saskaņā ar nolikumu.
  AML Senāts
  - ievelē profesorus, docentus un akadēmisko struktūrvienību
  vadītājus, AML goda doktorus un goda biedrus;
  - apstiprina prorektorus un patstāvīgo iestāžu un uzņēmumu
  direktorus (pēc rektora priekšlikuma); institūtu direktorus (pēc
  institūtu priekšlikuma); AML iekšējās darba kārtības noteikumus,
  AML struktūrvienību, padomju u. c. tās pārziņā esošo iestādījumu
  statūtus vai nolikumus; Nolikumu par zinātnisko grādu piešķiršanu
  AML; Studentu pašpārvaldes nolikumu; studentu uzņemšanas
  noteikumus un imatrikulācijas kartību; citus noteikumus, kas
  reglamentē studiju gaitu, studiju rezultātu pārbaudi un
  vērtēšanu; kvalifikācijas piešķiršanu un diplomu izsniegšanas
  kārtību u. c. akadēmijas darbības jomas; AML budžetu un tā
  līdzekļu izmantošanu;
  - lemj par akadēmiskās, zinātniskās un saimnieciskās darbības
  jautājumiem, kas nozīmīgi akadēmijai.
  4.4. AML Rektorāts ir rektora vadīta izpildinstitūcija, kuras
  sastāvu izveido rektors un kas strādā atbilstoši nolikumam.
  Rektoru aizklātā balsošanā saskaņā ar nolikumu ievēlē AML
  kolektīva pārstāvju konference uz pieciem gadiem, bet ne vairāk
  kā divus termiņus pēc kārtas, un apstiprina Latvijas Republikas
  Augstākā Padome. Rektors ir akadēmijas oficiālais pārstāvis visas
  akadēmijas lietās. Viņš nosaka prorektoru kompetenci un vada visu
  akadēmijas darbību, pildot šīs Satversmes prasības, AML kolektīva
  pārstāvju konferences un Senāta lēmumus un ievērojot Latvijas
  Republikas likumus.
  4.5. Mācību padome pārzina studiju organizācijas un
  koordinācijas jautājumus. To izveido mācību prorektors un tā
  darbojas viņa vadībā. Mācību padomē ietilpst fakultāšu dekāni vai
  mācību spēki kas fakultātēs kārto mācību darba jautājumus, kā arī
  citi ar studiju darba organizāciju saistītie speciālisti un
  studentu pārstāvji. Mācību padomes sastāvā ne mazāk kā 70% ir
  mācībspēki.
  4.6. Zinātnes padome pārzina zinātnes organizāciju un
  koordināciju akadēmijā, risina zinātnisko kadru gatavošanas un
  kvalifikācijas jautājumus. Zinātnes padomi izveido zinātņu
  prorektors un tā darbojas viņa vadībā. Zinātnes padomē ietilpst
  fakultāšu dekāni vai personas, kas kārto zinātnes darba
  jautājumus, zinātnisko struktūrvienību vadītāji, kā arī citi
  zinātnes darba organizēšanas speciālisti. Ne mazāk kā 90% no
  Zinātnes padomes sastāva ir mācībspēki un zinātnieki.
  4.7. Klīniku padomi izveido un Vada AML klīniskā darba
  prorektors. Tās sastāvā ietilpst fakultāšu dekāni, mācībspēki,
  studentu pārstāvji un klīnisko bāžu iestāžu galvenie ārsti.
  Klīnikas padome risina studentu klīniskās apmācības un citus ar
  akadēmijas klīnisko darbību saistītus jautājumus.
  4.8. Saimniecības padomi izveido un vada saimniecības
  prorektors. Tā saskaņā ar Senāta lēmumiem un nolikumu realizē
  akadēmijas saimniecisko darbību. Lemjot jautājumus, kas skar
  konkrētas fakultātes, institūtus un citas struktūrvienības vai
  arī studentus, padome jāpiedalās attiecīgo struktūrvienību
  vadītājiem vai viņu vietniekiem, vai arī studentu pašpārvaldes
  deleģētiem pārstāvjiem. Attiecīgo jautājumu izlemšanā
  balsstiesības ir vienam pārstāvim no katras struktūrvienības.
  4.9. Mācību, Zinātnes, Klīniku un Saimniecības padomes sastāvu
  un nolikumus apstiprina Senāts. Šo padomju lēmumi, ja tie
  pieņemti ar vienkāršu balsu vairākumu, ir rekomendējoši, bet tie,
  kas pieņemti ar 2/3 balsu, ja padomē piedalās ne mazāk par
  ]/2 no tās sastāva, - saistoši attiecīgā prorektora
  darbībai. 1/4 no klātesošiem attiecīgajā padomē, kā ari
  attiecīgajam prorektoram ir tiesības pieprasīt jautājuma
  izskatīšanu augstākā institūcijā, arī Senātā.
  4.10. Revīzijas komisiju 5 cilvēku sastāvā izveido kolektīva
  pārstāvju konference, tās sastāvā nedrīkst būt pārstāvēta
  akadēmijas vadība. Revīzijas komisija darbojas saskaņā ar
  nolikumu un pastāvošajiem LR likumiem, revidē AML saimniecisko un
  finansiālo stāvokli un ziņo par to Senātam.
  4.11. AML galvenās sastāvdaļas ir katedras, klīnikas,
  fakultātes un zinātniskās struktūrvienības, kas saskaņā ar
  nolikumiem veic mācību, metodisko, zinātnisko un klīnisko
  darbu.
  Katedra (kurss) ir AML pamatstruktūrvienība, kas saskaņā ar
  nolikumu veic veselības aprūpes speciālistu apmācību un
  pēcdiploma papildapmācību savās mācību disciplīnās, mācību
  metodisko, zinātnisko u. c. darbību. Katedras izveido ar Senāta
  lēmumu pēc rektorāta, fakultātes vai Mācību padomes priekšlikuma.
  Katedras akadēmiskā personāla sēde ir tiesīga izlemt visus
  akadēmiskās, zinātniskās u.c. darbības jautājumus, kas saskaņā ar
  Satversmi nav nodoti fakultātes vai Senāta pārziņā. Katedras
  vadītāju ievēlē Senāts un viņš ir katedras oficiālais pārstāvis
  visās tās lietās.
  Klīnika ietver AML klīnisko katedru un AML klīnikas nodaļu
  (nodaļas). Tā strādā saskaņā ar nolikumu un ir tiesīga izlemt
  visus ar mācību procesa un ārstnieciski diagnostiskā darba
  organizāciju un satura noteikšanu saistītos jautājumus, kas
  saskaņā ar Satversmi nav nodoti fakultātes vai Senāta pārziņā.
  Klīnikas darbību vada vēlēts klīnikas vadītājs.
  Fakultāte ir AML organizatoriska struktūrvienība, kas apvieno
  noteikta profila katedras un klīnikas, apstiprina un koordinē
  studiju programmas profesionālajai sagatavošanai noteiktā
  medicīnas profilā, kā arī nodrošina nepieciešamos apstākļus
  katedru un citu struktūrvienību darbībai. Fakultāti vada dekāns,
  ko ievēlē no fakultātes profesoriem vai docentiem uz pieciem
  gadiem, bet ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas. Dekāns ir
  oficiālais fakultātes pārstāvis visās tas lietās, atbild par
  studiju un zinātniskā darba organizāciju, fakultātes saimniecisko
  un finansiālo darbību. Fakultātes darbību nosaka nolikums, ko
  apstiprina Senāts.
  AML zinātniskās struktūrvienības ir zinātniskās pētniecības
  institūts (ZPI) un zinātniskā laboratorija (grupa).
  ZPI organizē, lai risinātu LR nozīmīgas fundamentālas un
  lietišķas zinātnes problēmas. ZPI ir AML katedru vai klīniku
  sastāvdaļa vai arī patstāvīga struktūrvienība. Institūta darbību
  vada tā direktors, kuru uz pieciem gadiem ievēlē no institūta
  profesoriem vai vadošajiem pētniekiem, bet ne vairāk kā divas
  reizes pēc kārtas.
  Zinātnisko laboratoriju organizē AML katedras vai klīnikas
  sastāvā vai arī kā patstāvīgu struktūrvienību, lai risinātu LR
  medicīnai nepieciešamu tēmu (problēmu).
  Zinātniskās pētniecības institūta vai laboratorijas izveidi
  ierosina konkursā pieņemto zinātnisko tēmu vadītāji. Zinātniskās
  pētniecības institūta un zinātniskās laboratorijas darbību
  reglamentē nolikums, ko apstiprina Senāts.
  4.12. Vēlētus administratīvos un akadēmiskos amatus var ieņemt
  personas līdz 65 gadu vecumam.
  5.
  AML DARBINIEKI UN KLAUSĪTĀJI
  5.1. AML darbinieki ir akadēmiskais, pārvaldes, saimnieciskais
  un palīgpersonāls, kam AML ir pamatdarba vieta.
  5.2. AML akadēmiskais personāls - mācībspēki un zinātnieki
  -veic pedagoģisko darbu, zinātniskos pētījumus un praktisko savā
  nozarē, kopīgi ar medicīnas nozaru speciālistiem izstrādā studiju
  programmas un organizē to izpildi.
  AML akadēmiskie amati ir:
  mācībspēkiem - profesors, docents, lektors, asistents;
  zinātniekiem - profesors, vadošais pētnieks, pētnieks u.
  c.
  Akadēmiskā personāla ievēlēšanas kārtību, tiesības un
  pienākumus nosaka nolikums un AML iekšējās darba kārtības
  noteikumi.
  53. Par AML mācībspēkiem un zinātniekiem var strādāt LR
  pilsoņi vai uz līguma pamata pieaicināti ārvalstu u. c. augsti
  kvalificēti speciālisti saskaņā ar akadēmijas Iekšējās darba
  kārtības noteikumiem.
  5.4. AML klausītāji ir studenti, rezidenti, doktoranti,
  pēcdiploma izglītības ciklu veselības aprūpes speciālisti u. c.
  studējošie. Tiesības kļūt par AML studentu ir LR pastāvīgajiem
  iedzīvotājiem, kuru iepriekšējās izglītības līmenis atbilst LR
  noteiktajam vispārējās izglītības līmenim, kas nepieciešams
  augstākās izglītības iegūšanai, un kuri izpildījuši AML
  uzņemšanas nosacījumus. Citu valstu iedzīvotāji var kļūt par AML
  studentiem saskaņā ar starp valstu līgumiem un LR likumiem.
  Valsts pasūtījumā noteiktai studentu daļai mācību maksu
  akadēmijā sedz valsts. Mācību maksu par papildu apmācāmajiem
  studentiem u. c. klausītājiem maksā viņi paši vai juridiskās un
  fiziskās personas bez nosacījumiem vai ar nosacījumiem, kas
  fiksēti studenta un AML savstarpējā līgumā.
  Uzņemšanas noteikumus apstiprina Senāta prezidijs pēc Mācību
  padomes ieteikuma.
  AML studenti ir tiesīgi:
  - saskaņā ar AML apstiprinātajiem mācību plāniem iegūt
  akadēmisko medicīnisko izglītību, veikt zinātnisko darbu un iegūt
  akadēmiskos grādus;
  - izvēlēties fakultatīvo studiju programmas un virzienus;
  - noteiktā kārtībā pārtraukt un atsākt mācības;
  - saskaņā ar Iekšējās darba kārtības noteikumiem izmantot AML
  telpas, laboratorijas, klīnikas, bibliotēkas, iekārtas, aparatūru
  u. c.;
  - vēlēt un tikt ievēlētiem studentu pašpārvaldē, līdzdarboties
  AML visu līmeņu pārvaldes un vadības institūcijās;
  - veidot biedrības, pulciņus, klubus u. tml.
  5.5. AML studentiem ir sava pašpārvalde, kas darbojas saskaņā
  ar studentu izstrādātiem statūtiem, kurus apstiprina AML Senāts,
  Studentu pašpārvaldes pārstāvjiem ir tiesības uz līdzdalību visu
  līmeņu lēmējinstitūcijās, piedalīties studentu sadzīves jautājumu
  risināšanā un kā novērotājiem ieskaitēs un eksāmenos.
  5.6. Darbinieku un klausītāju tiesības un pienākumus
  reglamentē AML iekšējās darba kārtības noteikumi.
  5.7. AML darbinieki un klausītāji ir atbildīgi par savu
  pienākumu pildīšanu. Kārtību, kas nosaka pārkāpumus un sodus par
  pienākumu nepildīšanu, izlemj Senāts saskaņā ar pastāvošajiem
  likumiem
  5.8. AML vadība nodrošina darbinieku un klausītāju normālus
  darba apstākļus, rūpējas par viņu veselību un atpūtu, nodrošina
  apstākļus profesionālai darbībai, dod iespēju paaugstināt savu
  kvalifikāciju un pārkvalificēties.
  6. AML
  ĪPAŠUMS, SAIMNIECISKĀ DARBĪBA UN FINANSU LĪDZEKĻI
  6.1. AML valdījumā un lietojumā var būt zeme, kustamais,
  nekustamais un intelektuālais īpašums, kā arī naudas
  līdzekļi.
  AML operatīvajā pārvaldīšanā nodotais īpašums ir akadēmijas
  celtnes, iekārtas, aparatūra, inventārs un cita manta, kā arī
  finansu līdzekļi, kuri glabājas tekošajos, norēķinu un valūtas
  kontos.
  6.2. AML īpašuma un līdzekļu daļu Senāts, paturot rīcības
  tiesības, nodod lietojumā AML struktūrvienībām, lai tās realizētu
  savu patstāvīgo darbību. Senāts (Senāta prezidijs)
  struktūrvienībām var nodot ari ierobežotas rīcības tiesības uz
  AML rīcībā esošo LR valsts īpašumu.
  6.3. AML finansu līdzekļus veido akadēmijas pamatuzdevumu
  veikšanai iedalītie LR valsts budžeta līdzekļi (kurus AML saņem
  no LR Labklājības ministrijas vai citā Ministru Padomes
  noteiktajā kārtībā), ienākumi no uzņēmējdarbības, juridisko un
  fizisko personu maksājumi, līdzekļi, kas glabājas banku kontos un
  procenti par tiem, banku kredīti, ziedojumi, dāvinājumi un citi
  ienākumi.
  6.4. Visās darbībās AML ir bezpeļņas iestāde. Ārpusbudžeta
  līdzekļus akadēmija izmanto savu pamatuzdevumu veikšanai, un tie
  neietekmē AML finansēšanu no LR valsts budžeta.
  6.5. Visu AML finansu līdzekļu izmantošanu reglamentē AML
  Senāts un kontrolē AML Revīzijas komisija.
  7. AML
  DARBĪBAS IZBEIGŠANA
  7.1. Latvijas Medicīnas akadēmijas darbības izbeigšana ir AML
  kolektīva pārstāvju konferences un LR Valdības kompetence. Lēmums
  par AML darbības izbeigšanu stājas spēkā pēc tā apstiprināšanas
  LR Augstākajā Padomē.
  Latvijas Republikas Augstākās
  Padomes sekretārs I. DAUDIŠS