LATVIJAS
REPUBLIKAS AUGSTĀKĀS PADOMES LĒMUMS
Par Latvijas
Medicīnas akadēmijas Satversmes apstiprināšanu
Latvijas Republikas Augstākā Padome nolemj:
1. Apstiprināt saskaņā ar pielikumu 1991. gadā pieņemto
Latvijas Medicīnas akadēmijas Satversmi. 3. Lēmums stājas spēkā
ar tā pieņemšanas dienu.
Latvijas Republikas Augstākās
Padomes priekšsēdētājs A. GORBUNOVS
Latvijas Republikas Augstākās
Padomes sekretārs I. DAUDIŠS
1993. gada 23. februārī
Latvijas Republikas Augstākās
Padomes
1993. gada 23. februāra lēmuma
«Par Latvijas Medicīnas akadēmijas Satversmes
apstiprināšanu»
pielikums
Latvijas
Medicīnas akadēmijas
SATVERSME
1.
VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI
1.1. Latvijas Medicīnas akadēmija ir Latvijas Republikas
autora augstākās medicīniskās un farmaceitiskās izglītības,
medicīnas un farmācijas zinātņu un veselības aprūpes valsts
iestāde, kas, balstoties uz pašpārvaldes pamatiem, darbojas
Latvijai nepieciešamajos medicīnas virzienos.
1.2. Oficiālajā sarakstē vienlīdzīgi lietojami šādi
nosaukumi:
Latvijas Medicīnas akadēmija, saīsināti AML,
Academia Medicinae Latviensis,
Medical Academy of Latvia,
Medizinische Akademie Lettlands,
L'academie de la medicine de Lettonie,
Латвийская медицинская академия
Šo nosaukumu lietošanas un lietvedības kārtību nosaka AML
lietvedības noteikumi.
1.3. AML ir juridiskā persona; tai ir savs zīmogs ar Latvijas
Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu, nepieciešamie spiedogi,
emblēma, karogs, nozīmes un citi atribūti, patstāvīga bilance un
savi norēķinu, tajā skaitā valūtas, konti bankās.
1.4. Savā darbībā AML vadās no Latvijas Republikas likumiem un
šīs Satversmes.
1.5. AML Satversmi pieņem AML kolektīva pārstāvju konference
tā stājas spēkā pēc apstiprināšanas Latvijas Republikas
Augstākajā Padomē.
2. AML
PAMATUZDEVUMI
2.1. AML pamatuzdevumi saskaņā ar Latvijas Republikas
veselības aprūpes vajadzībām, realizējot augstāko medicīnisko un
farmaceitisko izglītību un pēcdiploma specializāciju, ir gatavot
profesionāli un vispārēji augsti izglītotus veselības aprūpes
speciālistus un zinātniski pedagoģiskos kadrus, nodrošināt
Latvijas Republikas veselības aprūpes speciālistu pēcdiploma
izglītošanu.
2.2. Organizēt un veikt fundamentālos un lietišķos
pētījumus
2.3. Izstrādāt un ieviest praksē jaunas slimību profilakses,
diagnostikas un ārstēšanas metodes, konsultēt republikas
iedzīvotājus un sniegt viņiem augsti kvalificētu medicīnisko
palīdzību.
2.4. Dot iespēju iegūt augstāko medicīnisko un farmaceitisko
izglītību un profesionālo sagatavotību jebkuram Latvijas
pastāvīgajam iedzīvotājam neatkarīgi no dzimuma, sociālā un
mantiskā stāvokļa, rases un nacionālās piederības, politiskajiem
uzskatiem un reliģiskās pārliecības.
3. AML
TIESĪBAS
3.1. AML ir tiesības saskaņā ar Latvijas Republikas Izglītības
likumu patstāvīgi noteikt studiju formas un apstiprināt mācību
programmas, studentu u. c. klausītāju uzņemšanas noteikumus,
imatrikulācijas kārtību, AML zinātniskā darba pamatvirzienus.
3.2. Organizēt padomes, kas veic promociju un habilitāciju,
pie šķirt kvalifikāciju, izsniegt AML diplomus un atestātus, kas
pastāv Latvijas Republikā.
3.3. Piešķirt AML goda nosaukumus, nodibināt un piešķirt AML
prēmijas un personālstipendijas.
3.4. Noteikt savu iekšējo kārtību, ņemot vērā tradicionālo,
starptautiski atzīto augstskolu telpu un teritorijas
neaizskaramību.
3.5. Brīvi veidot attiecības un juridiskos aktus ar iestādēm,
organizācijām, juridiskajām un fiziskajām personām ka Latvijas
Republikā, tā arī ārpus tās.
3.6. Veikt izdevējdarbību, uzņēmējdarbību un saimniecisko
darbību saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem un patstāvīgi
noteikt AML pakalpojumu normatīvus un izcenojumus.
3. 7 Veidot, pārskatīt un mainīt izdevumu tāmes un pantus
esošo finansu līdzekļu kopīgās summas robežās.
3.8. Saskaņā ar AML darba samaksas nolikumu patstāvīgi veidot
darba samaksas sistēmu, noteikt un apstiprināt AML darbinieku
darba algas, kas nav mazākas par tām, kas noteiktas Latvijas
Republikas likumos.
3.9. Veikt citas darbības, kas nav pretruna ar Latvijas
Republikas likumiem un šo Satversmi.
4. AML
PĀRVALDE UN ORGANIZATORISKĀ STRUKTŪRA
4.1. AML pārvaldi un pašpārvaldi realizē, apvienojot
koleģialitātes un vienvadības principus.
AML pārstāvības un vadības institūcijas ir: AML kolektīva
pārstāvju konference, Senāts, Rektorāts, Mācību padome, Zinātnes
padome, Klīniku padome, Saimniecības padome, Revīzijas
komisija.
4.2. AML kolektīva pārstāvju konference ir akadēmijas augstākā
lēmējinstitūcija, kas
1) ievēlē AML Senātu un Revīzijas komisiju (tā ir vienīgi
konferences kompetence);
2) ievēlē un ierosina Latvijas Republikas Augstākajai Padomei
atsaukt rektoru;
3) apstiprina un groza Nolikumu par AML Senātu un
Rektorātu;
4) noklausās un novērtē Senāta pārskatu par paveikto un
plānojamo darbu;
5) pieņem un groza AML Satversmi;
6) izlemj citus AML dzīvei svarīgus jautājumus pēc Senāta vai
konferences delegātu ieteikuma.
Konferenci sasauc ne retāk kā reizi trijos gados, tās delegātu
pārstāvniecības normas nosaka AML Senāts. Ārkārtas konferenci
sasauc ātrāk, ja to pieprasa Senāts, rektors, Studentu padome vai
1/3 fakultāšu un institūtu.
Konference ir tiesīga pieņemt lēmumus, ja tajā piedalās ne
mazāk par 2/3 delegātu. Lēmumus pieņem ar klātesošo delegātu
balsu vienkāršu vairākumu, atklāti balsojot.
Rektors un prorektori konferencē piedalās ar padomdevēja
tiesībām.
4.3. AML Senāts ir akadēmijas augstākā lēmējinstitūcija
konferenču starplaikos, kas sanāk ne retāk kā vienu reizi
semestrī. Senāts darbojas saskaņā ar nolikumu un pārrauga AML
pamatuzdevumu izpildi.
Senātu ievelē kolektīva pārstāvju konference uz trim gadiem.
Ne mazāk kā 2/3 no AML Senāta locekļiem ir akadēmijas mācībspēki.
Pārējie Senāta locekļi ir AML zinātnisko un saimniecisko
struktūrvienību un studentu pārstāvji. Studentu pārstāvjus Senātā
deleģē studentu pašpārvalde. Senāta locekli atsauc, ja to
ierosina darbinieku vai studentu kopa, kas viņu izvirzījusi. Šo
jautājumu galīgi izlemj kārtējā kolektīva pārstāvju konference.
Ja ievēlētie pārstāvji pārtrauc darba (studiju) attiecības ar
AML, tad viņi izbeidz Senāta locekļu pilnvaras.
Rektors un prorektors ir Senāta locekļi.
AML Senāts uz 3 gadiem no sava vidus ievēlē (ar pārvēlēšanas
tiesībām) Senāta prezidiju, ieskaitot priekšsēdi, viņa vietnieku
un sekretāru. Senāta priekšsēdis ir arī Senāta prezidija
priekšsēdis. Senāta sekretārs vienlaikus ir arī Senāta prezidija
sekretārs. Senāta prezidijs pārstāv Senātu tā sēžu starplaikos
saskaņā ar nolikumu.
AML Senāts
- ievelē profesorus, docentus un akadēmisko struktūrvienību
vadītājus, AML goda doktorus un goda biedrus;
- apstiprina prorektorus un patstāvīgo iestāžu un uzņēmumu
direktorus (pēc rektora priekšlikuma); institūtu direktorus (pēc
institūtu priekšlikuma); AML iekšējās darba kārtības noteikumus,
AML struktūrvienību, padomju u. c. tās pārziņā esošo iestādījumu
statūtus vai nolikumus; Nolikumu par zinātnisko grādu piešķiršanu
AML; Studentu pašpārvaldes nolikumu; studentu uzņemšanas
noteikumus un imatrikulācijas kartību; citus noteikumus, kas
reglamentē studiju gaitu, studiju rezultātu pārbaudi un
vērtēšanu; kvalifikācijas piešķiršanu un diplomu izsniegšanas
kārtību u. c. akadēmijas darbības jomas; AML budžetu un tā
līdzekļu izmantošanu;
- lemj par akadēmiskās, zinātniskās un saimnieciskās darbības
jautājumiem, kas nozīmīgi akadēmijai.
4.4. AML Rektorāts ir rektora vadīta izpildinstitūcija, kuras
sastāvu izveido rektors un kas strādā atbilstoši nolikumam.
Rektoru aizklātā balsošanā saskaņā ar nolikumu ievēlē AML
kolektīva pārstāvju konference uz pieciem gadiem, bet ne vairāk
kā divus termiņus pēc kārtas, un apstiprina Latvijas Republikas
Augstākā Padome. Rektors ir akadēmijas oficiālais pārstāvis visas
akadēmijas lietās. Viņš nosaka prorektoru kompetenci un vada visu
akadēmijas darbību, pildot šīs Satversmes prasības, AML kolektīva
pārstāvju konferences un Senāta lēmumus un ievērojot Latvijas
Republikas likumus.
4.5. Mācību padome pārzina studiju organizācijas un
koordinācijas jautājumus. To izveido mācību prorektors un tā
darbojas viņa vadībā. Mācību padomē ietilpst fakultāšu dekāni vai
mācību spēki kas fakultātēs kārto mācību darba jautājumus, kā arī
citi ar studiju darba organizāciju saistītie speciālisti un
studentu pārstāvji. Mācību padomes sastāvā ne mazāk kā 70% ir
mācībspēki.
4.6. Zinātnes padome pārzina zinātnes organizāciju un
koordināciju akadēmijā, risina zinātnisko kadru gatavošanas un
kvalifikācijas jautājumus. Zinātnes padomi izveido zinātņu
prorektors un tā darbojas viņa vadībā. Zinātnes padomē ietilpst
fakultāšu dekāni vai personas, kas kārto zinātnes darba
jautājumus, zinātnisko struktūrvienību vadītāji, kā arī citi
zinātnes darba organizēšanas speciālisti. Ne mazāk kā 90% no
Zinātnes padomes sastāva ir mācībspēki un zinātnieki.
4.7. Klīniku padomi izveido un Vada AML klīniskā darba
prorektors. Tās sastāvā ietilpst fakultāšu dekāni, mācībspēki,
studentu pārstāvji un klīnisko bāžu iestāžu galvenie ārsti.
Klīnikas padome risina studentu klīniskās apmācības un citus ar
akadēmijas klīnisko darbību saistītus jautājumus.
4.8. Saimniecības padomi izveido un vada saimniecības
prorektors. Tā saskaņā ar Senāta lēmumiem un nolikumu realizē
akadēmijas saimniecisko darbību. Lemjot jautājumus, kas skar
konkrētas fakultātes, institūtus un citas struktūrvienības vai
arī studentus, padome jāpiedalās attiecīgo struktūrvienību
vadītājiem vai viņu vietniekiem, vai arī studentu pašpārvaldes
deleģētiem pārstāvjiem. Attiecīgo jautājumu izlemšanā
balsstiesības ir vienam pārstāvim no katras struktūrvienības.
4.9. Mācību, Zinātnes, Klīniku un Saimniecības padomes sastāvu
un nolikumus apstiprina Senāts. Šo padomju lēmumi, ja tie
pieņemti ar vienkāršu balsu vairākumu, ir rekomendējoši, bet tie,
kas pieņemti ar 2/3 balsu, ja padomē piedalās ne mazāk par
]/2 no tās sastāva, - saistoši attiecīgā prorektora
darbībai. 1/4 no klātesošiem attiecīgajā padomē, kā ari
attiecīgajam prorektoram ir tiesības pieprasīt jautājuma
izskatīšanu augstākā institūcijā, arī Senātā.
4.10. Revīzijas komisiju 5 cilvēku sastāvā izveido kolektīva
pārstāvju konference, tās sastāvā nedrīkst būt pārstāvēta
akadēmijas vadība. Revīzijas komisija darbojas saskaņā ar
nolikumu un pastāvošajiem LR likumiem, revidē AML saimniecisko un
finansiālo stāvokli un ziņo par to Senātam.
4.11. AML galvenās sastāvdaļas ir katedras, klīnikas,
fakultātes un zinātniskās struktūrvienības, kas saskaņā ar
nolikumiem veic mācību, metodisko, zinātnisko un klīnisko
darbu.
Katedra (kurss) ir AML pamatstruktūrvienība, kas saskaņā ar
nolikumu veic veselības aprūpes speciālistu apmācību un
pēcdiploma papildapmācību savās mācību disciplīnās, mācību
metodisko, zinātnisko u. c. darbību. Katedras izveido ar Senāta
lēmumu pēc rektorāta, fakultātes vai Mācību padomes priekšlikuma.
Katedras akadēmiskā personāla sēde ir tiesīga izlemt visus
akadēmiskās, zinātniskās u.c. darbības jautājumus, kas saskaņā ar
Satversmi nav nodoti fakultātes vai Senāta pārziņā. Katedras
vadītāju ievēlē Senāts un viņš ir katedras oficiālais pārstāvis
visās tās lietās.
Klīnika ietver AML klīnisko katedru un AML klīnikas nodaļu
(nodaļas). Tā strādā saskaņā ar nolikumu un ir tiesīga izlemt
visus ar mācību procesa un ārstnieciski diagnostiskā darba
organizāciju un satura noteikšanu saistītos jautājumus, kas
saskaņā ar Satversmi nav nodoti fakultātes vai Senāta pārziņā.
Klīnikas darbību vada vēlēts klīnikas vadītājs.
Fakultāte ir AML organizatoriska struktūrvienība, kas apvieno
noteikta profila katedras un klīnikas, apstiprina un koordinē
studiju programmas profesionālajai sagatavošanai noteiktā
medicīnas profilā, kā arī nodrošina nepieciešamos apstākļus
katedru un citu struktūrvienību darbībai. Fakultāti vada dekāns,
ko ievēlē no fakultātes profesoriem vai docentiem uz pieciem
gadiem, bet ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas. Dekāns ir
oficiālais fakultātes pārstāvis visās tas lietās, atbild par
studiju un zinātniskā darba organizāciju, fakultātes saimniecisko
un finansiālo darbību. Fakultātes darbību nosaka nolikums, ko
apstiprina Senāts.
AML zinātniskās struktūrvienības ir zinātniskās pētniecības
institūts (ZPI) un zinātniskā laboratorija (grupa).
ZPI organizē, lai risinātu LR nozīmīgas fundamentālas un
lietišķas zinātnes problēmas. ZPI ir AML katedru vai klīniku
sastāvdaļa vai arī patstāvīga struktūrvienība. Institūta darbību
vada tā direktors, kuru uz pieciem gadiem ievēlē no institūta
profesoriem vai vadošajiem pētniekiem, bet ne vairāk kā divas
reizes pēc kārtas.
Zinātnisko laboratoriju organizē AML katedras vai klīnikas
sastāvā vai arī kā patstāvīgu struktūrvienību, lai risinātu LR
medicīnai nepieciešamu tēmu (problēmu).
Zinātniskās pētniecības institūta vai laboratorijas izveidi
ierosina konkursā pieņemto zinātnisko tēmu vadītāji. Zinātniskās
pētniecības institūta un zinātniskās laboratorijas darbību
reglamentē nolikums, ko apstiprina Senāts.
4.12. Vēlētus administratīvos un akadēmiskos amatus var ieņemt
personas līdz 65 gadu vecumam.
5.
AML DARBINIEKI UN KLAUSĪTĀJI
5.1. AML darbinieki ir akadēmiskais, pārvaldes, saimnieciskais
un palīgpersonāls, kam AML ir pamatdarba vieta.
5.2. AML akadēmiskais personāls - mācībspēki un zinātnieki
-veic pedagoģisko darbu, zinātniskos pētījumus un praktisko savā
nozarē, kopīgi ar medicīnas nozaru speciālistiem izstrādā studiju
programmas un organizē to izpildi.
AML akadēmiskie amati ir:
mācībspēkiem - profesors, docents, lektors, asistents;
zinātniekiem - profesors, vadošais pētnieks, pētnieks u.
c.
Akadēmiskā personāla ievēlēšanas kārtību, tiesības un
pienākumus nosaka nolikums un AML iekšējās darba kārtības
noteikumi.
53. Par AML mācībspēkiem un zinātniekiem var strādāt LR
pilsoņi vai uz līguma pamata pieaicināti ārvalstu u. c. augsti
kvalificēti speciālisti saskaņā ar akadēmijas Iekšējās darba
kārtības noteikumiem.
5.4. AML klausītāji ir studenti, rezidenti, doktoranti,
pēcdiploma izglītības ciklu veselības aprūpes speciālisti u. c.
studējošie. Tiesības kļūt par AML studentu ir LR pastāvīgajiem
iedzīvotājiem, kuru iepriekšējās izglītības līmenis atbilst LR
noteiktajam vispārējās izglītības līmenim, kas nepieciešams
augstākās izglītības iegūšanai, un kuri izpildījuši AML
uzņemšanas nosacījumus. Citu valstu iedzīvotāji var kļūt par AML
studentiem saskaņā ar starp valstu līgumiem un LR likumiem.
Valsts pasūtījumā noteiktai studentu daļai mācību maksu
akadēmijā sedz valsts. Mācību maksu par papildu apmācāmajiem
studentiem u. c. klausītājiem maksā viņi paši vai juridiskās un
fiziskās personas bez nosacījumiem vai ar nosacījumiem, kas
fiksēti studenta un AML savstarpējā līgumā.
Uzņemšanas noteikumus apstiprina Senāta prezidijs pēc Mācību
padomes ieteikuma.
AML studenti ir tiesīgi:
- saskaņā ar AML apstiprinātajiem mācību plāniem iegūt
akadēmisko medicīnisko izglītību, veikt zinātnisko darbu un iegūt
akadēmiskos grādus;
- izvēlēties fakultatīvo studiju programmas un virzienus;
- noteiktā kārtībā pārtraukt un atsākt mācības;
- saskaņā ar Iekšējās darba kārtības noteikumiem izmantot AML
telpas, laboratorijas, klīnikas, bibliotēkas, iekārtas, aparatūru
u. c.;
- vēlēt un tikt ievēlētiem studentu pašpārvaldē, līdzdarboties
AML visu līmeņu pārvaldes un vadības institūcijās;
- veidot biedrības, pulciņus, klubus u. tml.
5.5. AML studentiem ir sava pašpārvalde, kas darbojas saskaņā
ar studentu izstrādātiem statūtiem, kurus apstiprina AML Senāts,
Studentu pašpārvaldes pārstāvjiem ir tiesības uz līdzdalību visu
līmeņu lēmējinstitūcijās, piedalīties studentu sadzīves jautājumu
risināšanā un kā novērotājiem ieskaitēs un eksāmenos.
5.6. Darbinieku un klausītāju tiesības un pienākumus
reglamentē AML iekšējās darba kārtības noteikumi.
5.7. AML darbinieki un klausītāji ir atbildīgi par savu
pienākumu pildīšanu. Kārtību, kas nosaka pārkāpumus un sodus par
pienākumu nepildīšanu, izlemj Senāts saskaņā ar pastāvošajiem
likumiem
5.8. AML vadība nodrošina darbinieku un klausītāju normālus
darba apstākļus, rūpējas par viņu veselību un atpūtu, nodrošina
apstākļus profesionālai darbībai, dod iespēju paaugstināt savu
kvalifikāciju un pārkvalificēties.
6. AML
ĪPAŠUMS, SAIMNIECISKĀ DARBĪBA UN FINANSU LĪDZEKĻI
6.1. AML valdījumā un lietojumā var būt zeme, kustamais,
nekustamais un intelektuālais īpašums, kā arī naudas
līdzekļi.
AML operatīvajā pārvaldīšanā nodotais īpašums ir akadēmijas
celtnes, iekārtas, aparatūra, inventārs un cita manta, kā arī
finansu līdzekļi, kuri glabājas tekošajos, norēķinu un valūtas
kontos.
6.2. AML īpašuma un līdzekļu daļu Senāts, paturot rīcības
tiesības, nodod lietojumā AML struktūrvienībām, lai tās realizētu
savu patstāvīgo darbību. Senāts (Senāta prezidijs)
struktūrvienībām var nodot ari ierobežotas rīcības tiesības uz
AML rīcībā esošo LR valsts īpašumu.
6.3. AML finansu līdzekļus veido akadēmijas pamatuzdevumu
veikšanai iedalītie LR valsts budžeta līdzekļi (kurus AML saņem
no LR Labklājības ministrijas vai citā Ministru Padomes
noteiktajā kārtībā), ienākumi no uzņēmējdarbības, juridisko un
fizisko personu maksājumi, līdzekļi, kas glabājas banku kontos un
procenti par tiem, banku kredīti, ziedojumi, dāvinājumi un citi
ienākumi.
6.4. Visās darbībās AML ir bezpeļņas iestāde. Ārpusbudžeta
līdzekļus akadēmija izmanto savu pamatuzdevumu veikšanai, un tie
neietekmē AML finansēšanu no LR valsts budžeta.
6.5. Visu AML finansu līdzekļu izmantošanu reglamentē AML
Senāts un kontrolē AML Revīzijas komisija.
7. AML
DARBĪBAS IZBEIGŠANA
7.1. Latvijas Medicīnas akadēmijas darbības izbeigšana ir AML
kolektīva pārstāvju konferences un LR Valdības kompetence. Lēmums
par AML darbības izbeigšanu stājas spēkā pēc tā apstiprināšanas
LR Augstākajā Padomē.
Latvijas Republikas Augstākās
Padomes sekretārs I. DAUDIŠS