LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 433
Par Latvijas Republikas ministriju
kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) paraugnolikumu
Lai ministrijās nodrošinātu kontroles un revīzijas darbu,
Latvija Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas ministriju
kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) paraugnolikumu, kas
izstrādāts 53. skaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 7. jūlija lēmumu Nr. 259 «Par ministriju un pašvaldību
darba pilnveidošanu revīzijas jautājumos».
2. Latvijas Republikas ministrijām saskaņā ar šo
paraugnolikumu mēneša laikā izstrādāt un apstiprināt ministrijas
kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) nolikumu, kurā
konkretizēt tās uzdevumus, ņemot vērā nozares specifiku.
3. Noteikt, ka ministrs ir personīgi atbildīgs par kontroles
un revīzijas darbu ministrijā un visos tās ietekmes sfēras
uzņēmumos un iestādēs.
4. Latvijas Republikas ministrijām mēneša laikā sagatavot un
iesniegt Latvijas Republikas Ministru Padomei apstiprināšanai
priekšlikumus par papildinājumiem un grozījumiem ministriju
nolikumos atbilstoši šī lēmuma un paraugnolikuma prasībām.
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs I. GODMAN1S
Latvijas Republikas finansu
ministrs E. ŠILIŅŠ
Rīgā 1992. gada 19. oktobrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 19. oktobra lēmumu Nr. 433
Latvijas
Republikas ministriju kontroles un revīzijas pārvaldes
(daļas)
PARAUGNOLIKUMS
1. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) ir patstāvīga
ministrijas struktūrvienība.
2. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) ir pakļauta tieši
ministram.
3. Kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) darbu priekšnieks,
kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata ministrs.
4. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) sava darbība
pamatojas uz Latvijas Republikas likumiem un spēkā esošajiem
normatīvajiem aktiem.
5. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) koordinē savu
darbību un sadarbojas ar valsts uzņēmumu revīzijas komisijām,
rajonu un pilsētu valsts finansu inspekcijām, kā arī citām
Latvijas Republikas kontroles iestādēm un vietējām
pašvaldībām.
6. Kontroles un revīzijas pārvaldes (daļas) pamatuzdevumi
ir:
6.1. pārbaudīt ministrijas ietekmes sfērā esošajos uzņēmumos,
uzņēmējsabiedrībās un valsts budžeta iestādēs darījumu ar pamat
līdzekļiem atbilstību spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un
sagatavot priekšlikumus par nelikumīgu darījumu rezultātā
nodarīto zau dējumu atlīdzināšanu valstij;
6.2. pārbaudīt jautājumus, kas saistīti ar valsts uzņēmumu pār
veidošanu citās uzņēmējsabiedrības formās un to reģistrāciju
Uzņēmumu reģistrā;
6.3. kontrolēt finansu disciplīnas ievērošanu, naudas un
materiālo vērtību ekonomisku izmantošanu, valsts īpašuma
saglabāšanu, grāmatvedības uzskaiti un norēķinus ar budžetu;
6.4. ne retāk kā reizi divos gados izdarīt revīzijas un šajā
darbā iesaistīt ari ministrijas ekonomiskā dienesta,
grāmatvedības, celtniecības un citu nozaru speciālistus.
Revīzijas un pārbaudes var tikt izdarītas arī citos termiņos
saskaņā ar Latvijas Republikas Valdības, tiesībaizsardzības
iestāžu un finansu institūciju lēmumiem, kā arī citos
likumdošanas aktos paredzētajos gadījumos, bet ne biežāk kā divas
reizes gadā;
6.5. izskatīt sūdzības un iesniegumus par kontroles un
revīzijas pārvaldes (daļas) kompetencē esošajiem jautājumiem.
7. Kontroles un revīzijas pārvaldei (daļai) ir tiesības:
7.1. pārbaudīt revidējamās iestādēs un uzņēmumos naudas
dokumentus, grāmatvedības uzskaites dokumentus, atskaites,
plānus, tāmes un citus dokumentus, skaidrās naudas summas,
vērtspapīrus un materiālās vērtības;
7.2. saņemt no amatpersonām paskaidrojumus un vajadzīgās
izziņas un, ja nepieciešams, izņemt dokumentus, noformējot to
izņemšanas aktu;
7.3. ja nepieciešams, pēc saskaņošanas ar ministrijas vadību
pieprasīt un saņemt no bankām un citām kredītiestādēm ar
revidējamo iestāžu un uzņēmumu operācijām, rēķiniem un
apgrozījumu tajos un citiem jautājumiem saistītās vajadzīgās
ziņas, izziņas un dokumentu norakstus;
7.4. pieprasīt un saņemt no citām iestādēm, uzņēmumiem un
organizācijām neatkarīgi no to īpašuma formas izziņas un
dokumentu norakstus par operācijām un norēķiniem ar revidējamām
iestādēm un uzņēmumiem;
7.5. revīziju un pārbaužu laika kopīgi ar revidējamo iestāžu
un uzņēmumu vadītājiem veikt nepieciešamos pasākumus, lai
novērstu konstatētos finansu disciplīnas pārkāpumus, kā arī dot
revidēto iestāžu un uzņēmumu vadītājiem obligātus norādījumus
konstatēto trūkumu novēršanai un kontrolēt to izpildi;
7.6. ja revīzijās un pārbaudēs tiek konstatēta likumu
neievērošana, nopietni valsts finansu disciplīnas pārkāpumi vai
naudas un materiālo vērtību izšķērdēšana, ierosināt jautājumu par
to amatpersonu, kuras vainojamas šajos pārkāpumos, atbrīvošanu no
darba un nodot revīziju un pārbaužu materiālus tiesībaizsardzības
iestādēm, lai vainīgās personas sauktu pie atbildības.
8. Revīziju un pārbaužu rezultāti tiek noformēti ar aktu, kurā
jāatspoguļo visi atklātie pārkāpumi, jānorāda, kādi konkrēti
likumdošanas vai normatīvie dokumenti nav tikuši ievēroti, kā arī
amatpersonas, kuras pieļāvušas šos pārkāpumus.
9. Par revīziju un pārbaužu rezultātiem ir jāinformē
ministrs.
10. Kontroles un revīzijas pārvalde (daļa) kārto savu
lietvedību un saskaņā ar apstiprināto nomenklatūru nodrošina
lietu saglabāšanu.
11. Pārskatu par veikto kontroles un revīzijas darbu
attiecīgās ministrijas kontroles un revīzijas pārvalde (daļa)
reizi gadā (līdz nākamā gada 15. janvārim) iesniedz Valsts
kontrolei, Finansu ministrijai un Galvenajai Valsts finansu
inspekcijai.