LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 131
Par Rajona lauksaimniecības
departamentu
Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Rajona lauksaimniecības departamenta
nolikumu.
2. Lauksaimniecības ministrijai:
2.1. līdz 1993. gada 15. martam izstrādāt ieteikumus par
rajona lauksaimniecības departamentu Štatu noteikšanu un to darba
organizāciju;
2.2. kopīgi ar attiecīgajām valsts institūcijām un zinātniski
pētnieciskajām iestādēm līdz 1993. gada 15. martam izveidot darba
grupu lauksaimniecības nolikuma (kodeksa) izstrādāšanai.
3. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas Republikas Ministru
Padomes 1990. gada 19. oktobra lēmumu Nr. 173 «Par rajona Tautas
deputātu padomes izpildkomitejas lauksaimniecības pārvaldi
(departamentu)» (Ziņotājs, 1990,50).
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs J. GODMANIS
Latvijas Republikas
lauksaimniecības ministrs D. ĢĒĢERS
Rīgā 1993. gada 12. martā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1993. gada
12. marta lēmumu Nr. 131
Rajona
lauksaimniecības departamenta
NOLIKUMS
1. Rajona lauksaimniecības departaments (tālāk tekstā -
«departaments») ir Latvijas Republikas valsts pārvaldes
institūcija, kas izveidota Lauksaimniecības ministrijas sistēmā,
lai rajonā realizētu valsts agrāro politiku un nodrošinātu valsts
uzraudzību par lauksaimniecības produkcijas un pārtikas ražošanu,
pārstrādi un realizāciju, kā arī par dabas resursu racionālu
izmantošanu. Departamentu izveido un likvidē, kā arī tā nolikumu
apstiprina Latvijas Republikas Ministru Padome.
2. Departaments savā darbībā ievēro Latvijas Republikas
likumus, Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumus, Latvijas
Republikas Ministru Padomes lēmumus un rīkojumus,
Lauksaimniecības ministrijas pavēles, citus normatīvos aktus un
šo nolikumu.
Departaments, risinot ar lauksaimniecības nozari saistītos
jautājumus, sadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām un
lauksaimnieku pašpārvaldes institūcijām rajonā,
3. Departamentu vada direktors, kuru likumos un citos
normatīvajos aktos noteiktajā kārtība ieceļ amatā un atbrīvo no
amata lauksaimniecības ministrs.
4. Departamenta funkcionālajā pakļautībā ir visas
Lauksaimniecības ministrijas pārziņā esošo valsts iestāžu un
organizāciju struktūrvienības (vai to pārstāvji) rajonā, kuras
īsteno Lauksaimniecības ministrijas nolikumā noteiktās
funkcijas.
5. Departamentam savas kompetences ietvaros ir tiesības:
5.1. izvirzīt prasības un dot rīkojumus, kas ir obligāti visām
pagasta pašvaldību institūcijām, lauksaimniecības nozares
uzņēmumiem, uzņēmējiem un citām fiziskajām un juridiskajām
personām (neatkarīgi no īpašuma formas un uzņēmējdarbības veida),
kas darbojas lauksaimniecības jomā;
5.2. nodrošināt valsts interešu ievērošanu rajona teritorijā
esošajos lauksaimniecības nozares valsts uzņēmumos,
uzņēmējsabiedrībās, kā arī pašvaldību un lauksaimnieku
pašpārvaldes institūcijās;
5.3. pēc speciāla pilnvarojuma saņemšanas pārstāvēt rajonā
valsts kapitālu dažādās lauksaimniecības nozares
uzņēmējsabiedrībās;
5.4. kontrolēt likumdošanas aktu un citu normatīvo aktu
ievērošanu rajonā.
6. Departamenta uzdevumi ir:
6.1. veikt lauksaimniecības nozares darbības analīzi un
izstrādāt priekšlikumus un programmas tās attīstībai;
6.2. realizēt lauksaimniecības nozares struktūrpolitikas un
attīstības valsts programmas, kas tiek finansētas no valsts
budžeta līdzekļiem un mērķfondiem;
6.3. ievērojot likumus un citus normatīvos aktus,
Lauksaimniecības ministrijas noteikto funkciju ietvaros
nodrošināt valsts īpašuma konversiju un privatizāciju,
pretmonopola politikas realizēšanu un tirgus ekonomikas attīstību
rajonā;
6.4. kontrolēt no valsts budžeta iedalīto līdzekļu, speciālo
fondu un valsts investīciju racionālu izlietošanu; izstrādāt
priekšlikumus prioritāro projektu realizēšanai, izmantojot
ārvalstu investīcijas; noteiktā kārtībā īstenot pasūtītāja
funkcijas darbiem, ko veic par valsts budžeta līdzekļiem;
6.5. nodrošināt likumdošanas aktos noteikto valsts uzraudzību
pār meliorācijas sistēmu ekspluatāciju un saglabāšanu, sekmēt
racionālu zemes izmantošanu;
6.6. sekmēt valsts uzraudzību augu, dzīvnieku un dabas resursu
aizsardzībā un ķīmisko vielu pareizā pielietošanā, tehniskā
stāvokļa nodrošināšana, savlaicīgā veterināri sanitāro un
ciltsdarba pasākumu veikšanā;
6.7. nodrošināt ražotājus ar informāciju par standartiem un
kvalitātes prasībām rajonā ražotajai lauksaimniecības produkcijai
un pārtikai, kā arī par cenām un tirgus konjunktūru; sekmēt
produkcijas kvalitātes paaugstināšanu, jauna sortimenta
kvalitatīvas produkcijas ražošanu;
6.8. veikt pasākumus ražotāju kooperācijas attīstībai,
lauksaimnieku pašpārvaldes un konsultāciju sistēmas izveidošanai
un darbības sekmēšanai rajonā;
6.9. veicināt ārējo ekonomisko sakaru attīstību,
lauksaimniecības produkcijas un pakalpojumu eksportu;
6.10. sekmēt informātikas sistēmas izveidošanu
lauksaimniecības nozarē;
6.11. sagatavot un iesniegt (ar Lauksaimniecības ministrijas
starpniecību) Latvijas Republikas Ministru Padomei materiālus un
priekšlikumus par to pašvaldību institūciju lēmumu
lauksaimniecības jautājumos apturēšanu, kas ir pretrunā ar
Latvijas Republikas likumiem, Latvijas Republikas Augstākās
Padomes lēmumiem un Latvijas Republikas Ministru Padomes
lēmumiem;
6.12. sagatavot un iesniegt Lauksaimniecības ministrijai
priekšlikumus par likumdošanas aktu un citu normatīvo aktu
pilnveidošanu;
6.13. sagatavot un iesniegt Lauksaimniecības ministrijai un
rajona un pagastu pašvaldību institūcijām priekšlikumus par
pasākumiem, kas veicami, lai uzlabotu agrāro ražošanu un
veicinātu tās attīstību, kā arī par agrāros jautājumos pieņemto,
bet likumdošanas aktu prasībām neatbilstošo lēmumu atcelšanu vai
to izpildes apturēšanu;
6.14. izmantojot valsts investīcijas, veicināt zinātnes
sasniegumu un progresīvo ražošanas tehnoloģiju ieviešanu
ražošanā, informēt par zinātnes progresīvākajām atziņām
selekcijā, ciltsdarbā, ražošanas organizācijā un tehnoloģijā,
veicināt to ieviešanu.
7. Departamenta direktoram un inspektoriem ir pienākums un
tiesības likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā brīdināt, kā arī
ierosināt sodīt par likumdošanas aktu un citu normatīvo aktu
neievērošanu.
8. Lauksaimniecības ministrija veicina departamenta direktora
un citu speciālistu profesionālās sagatavotības paaugstināšanu un
nodrošina viņu darba un sociālo aizsardzību likumā noteiktajā
kārtībā.
9. Departamentu, kā arī Lauksaimniecības ministrijas pārziņā
esošo valsts iestāžu un organizāciju struktūrvienības (vai to
pārstāvjus) rajonā, kas ir departamenta funkcionālajā pakļautībā,
finansē no valsts budžeta līdzekļiem Lauksaimniecības ministrijas
noteiktajā kārtībā.
Departamenta direktoram ir tiesības iedalītos valsts budžeta
līdzekļus noteiktā kārtībā pārdalīt pa izdevumu pantiem (izņemot
investīcijām un darba samaksai paredzētos izdevumus).
10. Departamenta direktors:
10.1. vada departamenta darbu un ir personīgi atbildīga par
departamenta kompetencē esošo jautājumu risināšanu un
uzdevumu-izpildi, kā arī ir tiesīgs apturēt valsts agrārās
politikas īstenošanas, valsts īpašuma saglabāšanas un valsts
interešu ievērošanas jautājumos pieņemto lēmumu un rīkojumu
izpildi, ja šos lēmumus un rīkojumus ir pieņēmušas
Lauksaimniecības ministrijas pārziņā esošo iestāžu un
organizāciju struktūrvienības (vai to pārstāvji) rajonā;
10.2. izdod pavēles un rīkojumus savas kompetences ietvaros,
kas ir obligāti departamenta darbiniekiem un Lauksaimniecības
ministrijas pārziņā esošajām valsts iestādēm un organizācijām
(vai to pārstāvjiem) rajonā, pašvaldību institūcijām,
lauksaimniecības nozares uzņēmumiem, uzņēmējiem un citām
fiziskajām un juridiskajām personām (neatkarīgi no īpašuma formas
un uzņēmējdarbības veida), kas darbojas lauksaimniecības
jomā;
10.3. noteiktā kārtībā apstiprina departamenta izdevumu tāmi,
Štatu sarakstu un algu likmes, kā arī darba algas fonda ietvaros
izdara izmaiņas štatu sarakstā;
10.4. pieņem darbā, noslēdzot rakstisku līgumu, un pārceļ citā
darbā departamenta darbiniekus, uzliek tiem disciplinārsodus, kā
arī izsaka atzinību;
10.5. nosaka departamenta darbinieku pienākumus un
tiesības;
10.6. nodrošina departamenta darbinieku darba un sociālo
aizsardzību, viņu kvalifikācijas paaugstināšanu.
11. Departamenta direktors noteiktā kārtībā var izveidot
komisijas vai padomes ar konsultatīvām un rekomendējošām tiesībām
finansu un tirgus, ražošanas attīstības, darba un sociālajos
jautājumos, kā arī valsts īpašuma pārvaldīšanas un citos
jautājumos.
12. Departaments, kā arī departamenta speciālisti saskaņā ar
Lauksaimniecības ministrijas norādījumiem var pildīt savas
funkcijas vairākos rajonos.
13. Departamentu reorganizē Lauksaimniecības ministrija.
14. Departaments ir juridiska persona. Departamentam ir zīmogs
ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un pilnu
departamenta nosaukumu.
Latvijas Republikas
lauksaimniecības ministrs D. ĢEĢERS