LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
KABINETS
Par Iekšlietu ministrijas Drošības policijas
nolikumu
Lēmums Nr. 162
(prot. Nr. 65 4. §)
Apstiprināt pievienoto Iekšlietu ministrijas Drošības
policijas nolikumu.
Ministru prezidents M. GAILIS
Iekšlietu ministrs J. ĀDAMSONS
Rīgā 1994. gada 27. decembrī
APSTIPRINĀTS
ar Ministru kabineta
1994. gada 27. decembra lēmumu Nr. 162
Iekšlietu ministrijas
Drošības policijas
NOLIKUMS
I. Vispārīgie
noteikumi
1. Iekšlietu ministrijas Drošības
policija (tālāk tekstā - «Drošības policija») ir valsts drošības
iestāde, kas veic izlūkošanas (pretizlūkošanas) un operatīvo
darbību valsts drošības apdraudējumu prognozēšanai, atklāšanai,
novēršanai un neitralizācijai likumā noteiktās Kompetences
ietvaros.
2. Drošības policija, būdama
valsts policijas sastāvdaļa, ir atsevišķa patstāvīga Iekšlietu
ministrijas sistēmas struktūrvienība un ir pakļauta iekšlietu
ministram un viņa pilnvarotām Iekšlietu ministrijas
amatpersonām.
3. Drošības policija ir operatīvās
darbības subjekts. Drošības policijas priekšniekam ir operatīvās
darbības iestādes vadītāja tiesības, kuras noteiktas Operatīvās
darbības likumā (16., 21. un 22. pants), un Iekšlietu ministrijas
tiesību aktu noteiktajās robežās šādas tiesības īr arī viņa
vietniekiem un operatīvo struktūrvienību priekšniekiem.
4. Drošības policijas operatīvajām
struktūrvienībām ir izziņas iestādes tiesības, un tās veic izziņu
attiecībā uz noziegumiem savas kompetences ietvaros un gadījumos,
kad izziņas veikšanu Drošības policijai uzdevis
ģenerālprokurors.
5. Drošības policijas darbības
tiesiskais pamats ir Satversme, Valsts drošības iestāžu likums,
Satversmes aizsardzības biroja likums, likums «Par policiju»,
Operatīvās darbības likums, šis nolikums, citi likumi un tiesību
akti, kā arī starptautiskie līgumi, kas reglamentē nacionālās
drošības un valsts ekonomiskās suverenitātes aizsardzību,
sabiedriskās drošības un kārtības nodrošināšanu.
6. Drošības policija ir juridiska
persona. Tai ir zīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas valsts
mazā ģerboņa attēlu un pilnu nosaukumu.
7. Drošības policijai ir karogs,
dienesta žetoni, emblēma un cita simbolika.
II. Drošības policijas
uzdevumi un funkcijās
8. Drošības policijas galvenie
uzdevumi ir šādi:
8.1. valsts drošības apdraudējumu
atklāšana, novēršana un neitralizācija;
8.2. valsts drošības apdraudējumu
prognozēšana, priekšlikumu, rekomendāciju un programmu
izstrādāšana valsts drošības jautājumos savas kompetences
ietvaros;
8.3. politiskās, ekonomiskās,
sociālās, militārās, zinātniskās, tehniskās un citas ar valsts
drošības apdraudējumiem un ekoloģiskajiem apdraudējumiem
saistītās informācijas vākšana, uzkrāšana, analīze un izmantošana
līkumā noteiktajā kārtībā savas kompetences ietvaros;
8.4. valsts noslēpumu un citu
valstij vitāli svarīgu interešu aizsardzība Ministru kabineta
noteiktās kompetences ietvaros;
8.5. valsts varas un pārvaldes
institūciju savlaicīga un pilnīga informēšana par jebkuru valsts
drošības apdraudējumu;
8.6. par valsts drošības jomā
konstatētajiem noziegumiem iegūtās informācijas un materiālu
iesniegšana prokuratūrai;
8.7. izzinās veikšana attiecībā uz
noziegumiem savas kompetences ietvaros un gadījumos, kad izziņas
veikšanu tai uzdevis ģenerālprokurors;
8.8. sadarbība un līdzdalība
starptautiskā miera uzturēšanā:
9. Drošības policijas kompetencē
ir:
9.1. valsts drošības jomā veikt
izlūkošanas (pretizlūkošanas) -un operatīvās darbības pasākumus,
lai apkarotu:
9.1.1. organizēto noziedzību;
9.1.2. ekonomisko noziedzību;
9.1.3. terorismu, diversijas,
kaitniecību un bandītismu;
9.1.4. korupciju un naudas
viltošanu;
9.1.5. narkotisko un citu
(ķīmisko, radioaktīvo) stipras iedarbības vielu, šaujamieroču un
cita veida ieroču un sprāgstvielu nesankcionētu izplatīšanu;
9.2. pretizlūkošanas un operatīvās
darbības pasākumi, kas nepieciešami, lai:
9.2.1. aizsargātu Iekšlietu
ministrijas struktūrvienības;
9.2.2. garantētu Ministru kabineta
noteikto personu drošību.
10. Drošības policijas funkcijas
ir šādas;
10.1. savu uzdevumu ietvaros
organizēt un realizēt pasākumus, lai novērstu vai neitralizētu
darbības, kas vērstas uz konstitucionālās iekārtas vardarbīgu
gāšanu vai citādi apdraud valsts drošību; sagatavot priekšlikumus
citām kompetentām valsts institūcijām par pasākumiem minēto
darbību novēršanai vai neitralizēšanai;
10.2. vākt, apstrādāt un analizēt
informāciju, kas saistīta ar valstij vitāli svarīgiem
jautājumiem, savlaicīgi informēt Satversmes aizsardzības biroju
un Ministru kabinetu par operatīvo situāciju, izdarītajiem
secinājumiem un prognozēm;
10.3. valsts drošības interesēs
savas kompetences ietvaros organizēt tādu ārvalstu speciālo
dienestu, organizāciju un firmu praktiskās darbības izpēti, kuri
darbojas Latvijas teritorijā;
10.4. veikt pretterorisma darbību,
arī civilās aviācijas nodrošināšanu pret terorisma aktiem;
10.5. veikt valsts drošībai
nepieciešamos operatīvos pasākumus valsts izpildvaras un
tiesībaizsardzības institūcijās, muitas iestādēs, citās ar valsts
ekonomiskās robežas kontroli saistītajās iestādēs, svarīgākajos
valsts transporta, sakaru, zinātniskās pētniecības un citos
objektos valsts noslēpumu aizsardzības un citos likumā paredzētos
valsts drošības jautājumos;
10.6. veikt drošības pasākumus,
lai:
10.6.1. garantētu Ministru
kabineta un tā noteikto personu (tālāk tekstā - «svarīgas
personas») fizisko drošību viņu darbavietā un dzīvesvietā, kā arī
viņu pārvietošanās laikā Latvijā un ārvalstīs;
10.6.2. nodrošinātu goda un
drošības eskortu, kā arī satiksmes drošību svarīgu personu un
ārvalstu delegāciju pārvietošanās laikā;
10.6.3. novērstu (veiktu
profilaksi) vai pārtrauktu (tiešā veidā, kā arī izmantojot
operatīvās meklēšanas metodes) terora un diversijas aktus un
citus noziegumus, kas vērsti pret svarīgām personām un ārvalstu
delegācijām;
10.7. saskaņojot ar Ārlietu
ministriju un Satversmes aizsardzības biroju, veikt nepieciešamo
operatīvo nodrošinājumu Latvijas Republikas pārstāvniecībās
ārvalstis;
10.8. savu uzdevumu veikšanai
likumā noteiktajā kārtībā nodibināt un uzturēt sakarus ar citu
valstu speciālajiem dienestiem;
10.9. savas kompetences ietvaros veikt citas tiesību aktos
noteiktās funkcijas.
III. Drošības
policijas amatpersonu tiesības un dienests
Drošības policijā
11. Drošības policijas
amatpersonām ir tiesības:
11.1. savas kompetences ietvaros
pieprasīt un saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām un to
amatpersonām, citām organizācijām, iestādēm un uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām) bezmaksas informāciju (no tiesībaizsardzības
institūcijām - arī operatīvo informāciju), dokumentus un citus
materiālus neatkarīgi no to izmantošanas lieguma;
11.2. savas kompetences ietvaros
brīvi iepazīties ar visu veidu valsts un pašvaldību institūciju
informācijas nesēju, arī ar elektronisko datu banku, kartotēkām,
arhīvu materiāliem un citiem dokumentiem neatkarīgi no to
izmantošanas lieguma;
11.3. savu uzdevumu un funkciju
ietvaros un likumā noteiktajā kārtībā pārbaudīt, kā valsts un
pašvaldību institūcijas (un to amatpersonas), citas
organizācijas, iestādes, uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) un
fiziskas personas ievēro likumus un citus tiesību aktus;
11.4. brīdināt personas un
pieprasīt, lai tās izbeidz prettiesiskas darbības un citu rīcību,
kas ir vērsta pret valsts drošību vai var tai kaitēt, vai arī
iesniegt materiālus par šādu prettiesisku darbību prokuroram;
11.5. pildot dienesta pienākumus,
iekļūt (ieiet) iestādēm, uzņēmumiem, organizācijām un
privātpersonām piederošajās nedzīvojamās telpās un zemes gabalu
teritorija, izņemot telpas un zemes gabalu teritoriju, kurām ir
eksteritoriāls statuss.
12. Drošības policijas
amatpersonām ir policijas speciālās dienesta pakāpes, uz Drošības
policijas amatpersonām attiecināmas policijas un valsts drošības
iestāžu amatpersonu tiesības, tiesību ierobežojumi un sociālās
garantijas likuma «Par policiju», Valsts drošības iestāžu līkuma,
citu likumu un tiesību aktu ietvaros.
Drošības policijas struktūrvienību
darbiniekiem, kuru pienākums ir nodrošināt satiksmes drošību
svarīgu personu un ārvalstu delegāciju pārvietošanās laikā, ir
ceļu policijas darbinieku statuss. Viņu pienākumus un tiesības
nosaka Iekšlietu ministrijas atsevišķa instrukcija.
13. Drošības policijas
amatpersonas un darbinieki dod policijas darbinieka zvērestu, kā
arī valsts drošības iestāžu amatpersonu un darbinieku slepenības
zvērestu un ir atbildīgi par savu darbību likumā noteiktajā
kārtībā.
14. Pamatnosacījumus iecelšanai
amatā, profesionālās sagatavotības kritērijus un citus ar
dienestu (darbu) un iecelšanu amatā saistītos jautājumus
reglamentē Valsts drošības iestāžu likums, likums «Par policiju»,
Iekšlietu iestāžu ierindas un komandējošā sastāva dienesta gaitas
reglaments, kā arī citi tiesību akti.
IV. Drošības
policijas struktūra un darbības organizācija
15. Drošības policiju vada
priekšnieks, kurš vienlaicīgi ir arī Valsts drošības iestāžu
padomes loceklis. Priekšnieku pēc iekšlietu ministra ieteikuma
iecel amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets, bet
priekšnieka vietniekus - iekšlietu ministrs.
16. Drošības policijas priekšnieks
savas kompetences ietvaros:
16.1. vada un organizē Drošības
policijas darbu;
16.2. izstrādā priekšlikumus par
Drošības policijas struktūru, personāla skaitlisko sastāvu, amatu
sarakstu un darba samaksu un iesniedz tos apstiprināšanai likumā
noteiktajā kārtībā;
16.3. nosaka struktūrvienību
pienākumu un funkciju sadali;
16.4. izdod pavēles, rīkojumus un
norādījumus;
16.5. saskaņā ar tiesību aktiem
iekšlietu ministra noteiktajā kārtībā pieņem darbā un atbrīvo no
darba Drošības policijas darbiniekus, kā arī piešķir policijas
speciālās dienesta pakāpes, apbalvojumus un uzliek
disciplinārsodus;
16.6. nosaka finansu, tehnisko un
citu līdzekļu izlietošanas un iekšējās kontroles kārtību;
16.7. veic citus likumos un
tiesību aktos noteiktos pienākumus un izmanto tajos norādītās
tiesības.
17. Drošības policijas lietvedības
kārtību nosaka Iekšlietu ministrija.
18. Drošības policijas darbības
kontrole un uzraudzība liek veikta Valsts drošības iestāžu
likumā, Satversmes aizsardzības biroju likumā un citos tiesību
aktos noteiktajā kārtībā.
Iekšlietu ministrs J. ĀDAMSONS