LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 225
Par valsts
īpašuma privatizācijas komisijām un ekspertu pieaicināšanu
privatizācijas procesā
Saskaņā ar Latvijas Republikas
Augstākās Padomes 1992. gada 17. marta lēmumu «Par Latvijas
Republikas likuma «Par valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas komisijām» spēkā stāšanās kārtību» Latvijas
Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Nolikumu
par valsts īpašuma privatizācijas komisiju darbības uzsākšanas un
finansēšanas kārtību.
2. Apstiprināt pievienoto Kārtību,
kādā valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas procesā
pieaicināmi eksperti.
3. Ieteikt pašvaldībām to
privatizācijas komisiju darba finansēšanai piemērot šī lēmuma 1.
punktā minēto nolikumu.
4. Noteikt, ka pašvaldībām 10
dienu laikā pēc pašvaldības īpašuma privatizācijas komisijas
sastāva apstiprināšanas, kā ari lēmuma par šīs komisijas
reorganizāciju vai likvidāciju pieņemšanas jāinformē par to
Ekonomisko reformu ministrija, norādot attiecīgās pašvaldības
institūcijas lēmuma numuru un pieņemšanas datumu, komisijas
priekšsēdētāja, viņa vietnieka un komisijas locekļu vārdu,
uzvārdu, ieņemamo amatu un darba telefona numuru.
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas ekonomisko
reformu ministrs A. KREITUSS
Rīgā 1993. gada 4. maijā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1993. gada 4. maija lēmumu Nr. 225
NOLIKUMS
par valsts īpašuma privatizācijas komisiju darbības uzsākšanas un
finansēšanas kārtību
1. Nolikums par valsts īpašuma
privatizācijas komisiju darbības uzsākšanas un finansēšanas
kārtību izstrādāts saskaņā ar Latvijas Republikas likuma «Par
valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām».
2. Nolikums nosaka vienotus valsts
īpašuma privatizācijas komisiju izveides un finansēšanas
principus.
Nolikums nav attiecināms uz
privatizācijas komisijām, kas izveidojamas saskaņā ar Latvijas
Republikas 1993. gada 19. janvāra likumu «Par piena pārstrādes
uzņēmumu privatizāciju» un Latvijas Republikas 1993. gada 30.
marta likumu «Par īpašuma privatizāciju agroservisa
uzņēmumos».
Valsts īpašuma
privatizācijas komisijas izveidošana
3. Katra valsts īpašuma objekta
privatizācijai tiek izveidota viena valsts īpašuma privatizācijas
komisija (turpmāk tekstā - «privatizācijas komisija»).
Valsts īpašuma objekts šī nolikuma
izpratnē ir valsts uzņēmums (valsts statūtsabiedrība) kopumā, kā
arī tā atsevišķa struktūrvienība (cehs, ražotne u. tml.),
filiāle, pārstāvniecība, ja tā tiek privatizēta atsevišķi, bet,
ja likvidē valsts uzņēmumu, - tā nekustamā un kustamā manta.
Viena privatizācijas komisija var
tikt izveidota vairāku īpašuma objektu privatizācijai, ja tie ir
viena valsts uzņēmuma (valsts statūtsabiedrības) sastāvdaļas.
4. Privatizācijas komisijas sastāju
pēc nozares ministrijas (komitejas), kuras pārziņā ir
privatizējamais īpašuma objekts (uzņēmums), ierosinājuma
apstiprina Ekonomisko reformu ministrija.
5. Iebildumi pret apstiprinātās
privatizācijas komisijas sastāvu jāiesniedz Ekonomisko reformu
ministrijai trīs nedēļu laikā pēc attiecīgās pavēles
parakstīšanas.
6. Ievērojot apstiprināto valsts
īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektu, nozares
ministrija (komiteja) ir tiesīga iesniegt Ekonomisko reformu
ministrijai priekšlikumus par izmaiņām attiecīgā īpašuma objekta
(uzņēmuma) privatizācijas komisijas sastāvā.
Privatizācijas
komisijas darbības finansēšana
7. Izdevumi, kas saistīti ar
privatizācijas komisijas darbību, tai skaitā komisijas locekļu,
pieaicināto ekspertu_ (ari ārzemju ekspertu), ja tos uzaicinājusi
privatizācijas komisija, kā arī izsoles organizētājfirmu darba
samaksu, sedzami no naudas līdzekļiem, kas iegūti valsts īpašuma
objekta (uzņēmuma) privatizācijas rezultātā.
8. Privatizācijas komisija līdz
tās darbības izbeigšanai visus 7. punktā minētos izdevumus (tai
skaitā sociālā nodokļa pieskaitījumus un apgrozījuma nodokli)
sedz no privatizējamā valsts īpašuma objekta (uzņēmuma)
līdzekļiem.
9. Valsts īpašuma privatizācijas
fondā ieskaitāmo līdzekļu summa tiek samazināta par
privatizācijas komisijas darbībai nepieciešamo izdevumu summu,
kas segti no īpašuma objekta (uzņēmuma) līdzekļiem.
10. Ja privatizējamais īpašuma
objekts (uzņēmums) atrodas likvidācijas stadijā, ir
maksātnespējīgs vai arī tiek atsevišķi pārdota (iznomāta) valsts
īpašuma objekta (uzņēmuma) nekustamā un kustamā manta,
privatizācijas komisijas darbības izdevumus sedz no valsts
īpašuma privatizācijas fonda līdzekļiem.
11. Ar privatizācijas komisijas
darbību saistīto izdevumu uzskaitei privatizācijas komisija
sastāda paredzamo izmaksu tāmi un iesniedz to apstiprināšanai
valsts īpašuma privatizācijas fonda rīkotājam.
12. Privatizācijas komisija tās
darbībai nepieciešamo naudas līdzekļu summu sadala patstāvīgi,
pieņemot attiecīgu lēmumu un fiksējot to protokolā.
13. Pēc valsts īpašuma objekta
(uzņēmuma) privatizācijas pabeigšanas protokolu norakstus un
galīgo izmaksu tāmi privatizācijas komisija iesniedz valsts
īpašuma privatizācijas fonda rīkotājam, pievienojot attaisnojuma
dokumentu kopijas.
14. Naudas līdzekļu summu
privatizācijas komisijas locekļu darba samaksai (bez sociālā
nodokļa pieskaitījumiem) nosaka procentos no katra konkrētā
privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) realizācijas cenas šādos
apmēros:
līdz 500 latiem - 10%;
no 500 līdz 5000 latiem - 5%, bet ne
mazāk par 50 latiem;
virs 5000 latiem - 0,35%, bet ne
mazāk par 250 latiem.
15. Pieaicinātos ekspertu un
specializēto sabiedrību - izsoļu organizētāju un auditorfirmu -
darba samaksas apmēru privatizācijas komisija nosaka
patstāvīgi.
Ja pieaicināto ekspertu (tai
skaitā no valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļiem
apmaksāto ārvalstu ekspertu) darba samaksa pārsniedz 20% no
īpašuma objekta (uzņēmuma) nosacītās cenas (ja cena vel nav
noteikta, - 40% no atlikušās bilances vērtības) noslēdzot līgumu
ar ekspertu, nepieciešama valsts īpašuma privatizācijas fonda
rīkotāja atļauja.
16. Pieaicinātajiem ekspertiem par
darbu maksā pēc veiktā darba nodošanas, bet privatizācijas
komisijas locekļiem - pēc juridiska akta parakstīšanas par valsts
īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizāciju.
Par valsts īpašuma objekta (uzņēmuma)
privatizācijas juridisku aktu šī nolikuma izpratnē uzskatāms:
16.1. valsts īpašuma objekta
(uzņēmuma) pirkuma-pārdevuma līgums;
16.2. līgums par valsts īpašuma
objekta (uzņēmuma) normu ar izpirkumu;
16.3. uzņēmējsabiedrības dibināšanas
līgums, ja valsts īpašuma objekts (uzņēmums) tiek pārveidots par
uzņēmējsabiedrību.
17. Ar valsts īpašuma privatizācijas
fonda rīkotāja atļauju pēc īpašuma objekta (uzņēmuma)
novērtēšanas pabeigšanas privatizācijas komisija ir tiesīga
saņemt avansu par paveikto darbu ne vairāk kā 0,07% apmērā no
privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) nosacītās cenas.
Latvijas Republikas ekonomisko
reformu ministrs A. KREITUSS
APSTIPRINĀTA
ar Latvijas Republikas
Ministru Padomes
1993. gada 4. maija lēmumu Nr. 225
KĀRTĪBA,
kādā valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas procesā
pieaicināmi eksperti
1. Kārtība, kādā valsts un
pašvaldību īpašuma privatizācijas procesā pieaicināmi eksperti,
izstrādāta saskaņā ar Latvijas Republikas 1992. gada 17. marta
likumu «Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas
komisijām», 1992. gada 10. jūnija likumu «Par privatizējamo
valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas
novērtēšanas kārtību» un 1992. gada 16. jūnija likumu «Par valsts
un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas
kārtību».
2. Par ekspertu (šajā kārtībā
lietotajā nozīmē) uzskatāma jebkura fiziska vai juridiska
persona, kurai ir attiecīga kvalifikācija vai kura darbojas
attiecīgajā jomā un kuru pieaicinātajā institūcija ir atzinusi
par pietiekami kvalificētu atzinumu sniegšanai par privatizējamo
īpašuma objektu (uzņēmumu) vai izstrādāto privatizācijas
.projektu, vai kādas citas ar privatizāciju saistītas darbības
veikšanai.
Par ekspertiem nevar pieaicināt
fiziskas personas, kas atrodas pirmās pakāpes radniecības
attiecībās ar privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) direktoru
(ģenerāldirektoru, pārvaldnieku), privatizācijas komisijas
locekļiem vai privatizācijas projekta autoriem.
3. Privatizējot īpašuma objektu
(uzņēmumu), ekspertus pieaicina privatizācijas komisija. Citas
institūcijas ir tiesīgas pieaicināt ekspertus ar privatizācijas
komisijas atļauju, izņemot 4. punktā minētos gadījumus.
Ekspertus īpašuma privatizācijas
procesā ir tiesīgi pieaicināt arī:
- Latvijas Republikas Ministru
Padome;
- Latvijas Republikas Ekonomisko
reformu ministrija;
- rajona, pilsētas, pilsētas
rajona vai pagasta valde (turpmāk tekstā - «pašvaldība»);
- nozares ministrija (komiteja) -
iesniegto valsts īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas
projektu izskatīšanā.
4. Ārvalstu ekspertus īpašuma
privatizācijas procesā ir tiesīgi pieaicināt:
- valsts īpašuma objekta
(uzņēmuma) privatizācijas komisija - ar Latvijas Republikas
Ekonomisko reformu ministrijas atļauju;
- pašvaldību īpašuma
privatizācijas komisija - ar attiecīgās pašvaldības atļauju.
Pēc saskaņošanas ar īpašuma
objekta (uzņēmuma) privatizācijas komisiju ārvalstu ekspertus ir
tiesīga pieaicināt:
- Latvijas Republikas Ministru
Padome;
- Latvijas Republikas Ekonomisko
reformu ministrija;
- attiecīgā pašvaldība.
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētāja izveidotā privatizācijas projektu
izskatīšanas darba grupa ir tiesīga pieaicināt ārvalstu ekspertus
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes atļauju, kura noformēta
Latvijas Republikas Ministru Padomes rīkojuma īormā, ja ekspertu
darbu paredzēts finansēt no valsts līdzekļiem.
5. Pieaicinot privatizācijas
procesā ekspertus, ar fiziskām personām tiek slēgts darba līgums,
bet ar juridiskām personām - līgums par pakalpojumu veikšanu.
Ja ekspertus pieaicina
privatizācijas komisija, līgumu ar ekspertiem pēc pieaicinātajā
lūguma, ievērojot viņa prasības, noslēdz Ekonomisko reformu
ministrija vai pašvaldības valde.
6. Slēdzot ar ekspertu līgumu, tiek
noteikti viņa pienākumi, tiesības un atbildība par veicamo darbu
kvalitāti, kā arī darbu veikšanas termiņi un samaksas
kārtība.
7. Ja ekspertu uzdevums ir
privatizācijas projekta novērtēšana, viņu darbs tiek apmaksāts no
attiecīgā privatizācijas fonda līdzekļiem.
Latvijas Republikas ekonomisko
reformu ministrs A. KREITUSS