Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Finansu un kapitāla tirgus komisijas Padomes lēmums Nr. 14/3 Rīgā 2001. gada 12. oktobrī Par "Kredītiestāžu darbības licenču un atļauju izsniegšanas noteikumu" apstiprināšanuPamatojoties uz Finansu un kapitāla tirgus komisijas likuma 6., 7., 8. un 17. pantu, Kredītiestāžu likuma 11. pantu, Finansu un kapitāla tirgus komisijas padome n o l e m j: 1. Apstiprināt "Kredītiestāžu darbības licenču un atļauju izsniegšanas noteikumus" (pielikumā). 2. Lūgt Latvijas Banku pēc 1. punktā minēto noteikumu spēkā stāšanās atcelt ar Latvijas Bankas padomes 12.11.1998. lēmumu Nr. 51/3 apstiprinātos "Kredītiestāžu darbības licenču un atļauju izsniegšanas noteikumus". Finansu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs U. Cērps Kredītiestāžu darbības licenču un atļauju izsniegšanas noteikumi1. Vispārīgie jautājumi 1.1. "Kredītiestāžu darbības licenču un atļauju izsniegšanas noteikumi" (tālāk tekstā - noteikumi) izstrādāti saskaņā ar Finansu un kapitāla tirgus komisijas likumu un Kredītiestāžu likumu. 1.2. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Finansu un kapitāla tirgus komisija (tālāk tekstā - Komisija): 1.2.1. izsniedz licenci kredītiestādes darbībai (tālāk tekstā - licence) Latvijas Republikā reģistrējamām bankām (tālāk tekstā - bankas), kooperatīvajām krājaizdevu sabiedrībām (tālāk tekstā - krājaizdevu sabiedrības) un ārvalstu banku filiālēm; 1.2.2. pārreģistrē licenci Latvijas Republikā reģistrētajām bankām, krājaizdevu sabiedrībām un ārvalstu banku filiālēm; 1.2.3. izsniedz atļauju Latvijas Republikā reģistrēto banku filiāļu ārvalstīs (tālāk tekstā - banku filiāles ārvalstīs) atvēršanai; 1.2.4. saņem informāciju par Latvijas Republikā reģistrēto banku filiāļu (tālāk tekstā - banku filiāles) atvēršanu un Latvijas Republikā reģistrēto banku pārstāvniecību ārvalstīs (tālāk tekstā - banku pārstāvniecības ārvalstīs) atvēršanu; 1.2.5. saņem informāciju par ārvalstu banku pārstāvniecību atvēršanu Latvijas Republikā. 1.3. Licences un atļaujas tiek izsniegtas bez termiņa ierobežojuma. Ja Komisija kredītiestādei vai krājaizdevu sabiedrībai ir atsaukusi licenci vai atļauju, tā netiek atjaunota. 1.4. Par 1.2. punktā minēto licenču un atļauju izsniegšanu un pārreģistrāciju kredītiestādei vai krājaizdevu sabiedrībai pirms licences vai atļaujas saņemšanas vai pārreģistrācijas jāsamaksā valsts nodeva Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā apmērā. 1.5. Komisija pārreģistrē licenci šādos gadījumos: 1.5.1. ja tiek mainīts kredītiestādes vai krājaizdevu sabiedrības nosaukums vai juridiskā adrese; 1.5.2. ja kredītiestādei vai krājaizdevu sabiedrībai atļauj veikt tos finansu pakalpojumus, kuru aizlieguma norāde bija ietverta licencē. 1.6. Latvijas Republikā izstrādātie un apstiprinātie dokumenti un to kopijas jānoformē saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta apstiprināto dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumu prasībām. 1.7. Ārvalstu fizisko un juridisko personu dokumentiem jābūt legalizētiem, ja vien Latvijas Republikas likumos vai Latvijas Republikas Saeimas apstiprinātajos starptautiskajos līgumos nav noteikta cita kārtība. Dokumentiem svešvalodās jābūt ar notariāli apliecinātu tulkojumu latviešu valodā. 2. Bankas licencēšana 2.1. Lai saņemtu licenci, bankai jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti: 2.1.1. bankas dibinātāju pilnvarotas personas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti; 2.1.2. bankas dibināšanas līgums (oriģināls), kas sagatavots atbilstoši likuma, kas nosaka akciju sabiedrības dibināšanas kārtību, prasībām; 2.1.3. bankas statūti (seši oriģināli), kas sagatavoti atbilstoši likuma, kas nosaka akciju sabiedrības dibināšanas kārtību, prasībām; 2.1.4. dokumentu par telpu nodošanu dibināmās bankas vajadzībām, kuri apstiprina tās juridisko adresi (nomas līgums vai vienošanās starp bankas dibinātājiem un bankas izvietošanai paredzēto telpu īpašnieku (valdītāju), īpašuma dokumenti u.tml.), notariāli apliecinātas kopijas; 2.1.5. dokumenti, kas dod skaidru priekšstatu par plānoto bankas darbību un tai atbilstošu struktūru un organizāciju, saskaņā ar 2.4. un 2.5. punkta prasībām; 2.1.6. bankas dibinātāju saraksts (1. pielikums), kurā norādīts: 2.1.6.1. fiziskajām personām: vārds, uzvārds un personas kods vai personu apliecinoša dokumenta numurs un pilsonība (pavalstniecība), 2.1.6.2. juridiskajām personām: nosaukums, juridiskā adrese, reģistrācijas numurs un vieta, 2.1.6.3. katra dibinātāja parakstīto akciju kopskaits, t.sk. balsstiesīgo akciju skaits, kopējā akciju nominālvērtība un līdzdalības apmērs procentos no dibināšanas pamatkapitāla; 2.1.7. ziņas par bankas dibinātājiem: 2.1.7.1. bankas dibinātāju identificējošo dokumentu kopijas (fiziskajām personām - pases vai cita personu apliecinoša dokumenta kopija, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) - notariāli apliecinātas reģistrācijas apliecības un uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) statūtu (līgumu) kopijas, citām personām - cita veida identificējošu dokumentu kopijas), 2.1.7.2. bankas dibinātāju - uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) - kompetentas institūcijas lēmums (kopija) par līdzdalību bankā, 2.1.7.3. dokumenti par finansiālo stāvokli, kuri ļauj pārliecināties par brīva kapitāla pietiekamību apmaksāto un parakstīto akciju apjomā: Latvijas Republikas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) - Valsts ieņēmumu dienesta (tālāk tekstā - VID) attiecīgā rajona nodaļas izsniegta izziņa, ka uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) nav nodokļu parādu, un pēdējo divu darbības gadu gada pārskatu kopijas ar VID atzīmi par saņemšanu; ārvalstu uzņēmējsabiedrībām - pēdējo divu darbības gadu auditēti gada pārskati; fiziskajām personām - VID apliecināta gada ienākumu deklarācijas kopija (rezidentiem) vai attiecīgās nodokļu administrācijas iestādes apliecināta nodokļu (ienākumu) deklarācijas kopija (nerezidentiem) un apkalpojošās bankas (banku) izziņa par vidējo konta atlikumu pēdējā gada laikā, kā arī citi brīva kapitāla pietiekamību apliecinoši dokumenti, 2.1.7.4. ziņas par bankas dibinātāju tiešā un netiešā ceļā iegūtu būtisku līdzdalību citos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), norādot to nosaukumu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru un vietu, līdzdalības apmēru, kā arī īpaši norādot, ja uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ir kredītiestāde, finansu iestāde vai finansu pārvaldītājsabiedrība; 2.1.8. ziņas par bankas dibinātāju - uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) - īpašniekiem, līdz ir iegūta informācija par īpašniekiem - fiziskajām personām, un visu šo bankas dibinātāju īpašnieku (fizisko, juridisko un citu personu) identificējošo dokumentu kopijas un ziņas par šo īpašnieku tiešā un netiešā ceļā iegūtu būtisku līdzdalību citos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), norādot to nosaukumu, juridisko adresi, līdzdalības apjomu (summa un procenti no pamatkapitāla). Ja bankas dibinātājs vai tā īpašnieks ir publiska akciju sabiedrība, kuras akcijas tiek kotētas kādā Eiropas Savienības valstī reģistrētā fondu biržā vai biržā, kas ir Starptautiskās fondu biržu federācijas locekle, jāsniedz ziņas tikai par tiem publiskās akciju sabiedrības īpašniekiem, kuriem pieder tiešā vai netiešā ceļā iegūta būtiska līdzdalība; 2.1.9. bankas valdes priekšsēdētāja, valdes priekšsēdētāja vietnieka un galvenā grāmatveža kandidatūru raksturojoši dokumenti: paziņojums (2. pielikums), īsa biogrāfija (CV), pases kopija, izglītības dokumentu, darba (darba līgumu) grāmatiņas vai darba līgumu un (ja kandidāts izglītību nav ieguvis valsts valodā) Valsts valodas atestācijas komisijas izsniegtas trešajai (augstākajai) pakāpei atbilstošas valsts valodas prasmes apliecības kopija, ko apliecinājusi bankas dibinātāju pilnvarota persona, vai bankas dibinātāju pilnvarotās personas paskaidrojums, ja objektīvu iemeslu dēļ kredītiestādes valdes priekšsēdētāja vai valdes priekšsēdētāja vietnieka valsts valodas prasme neatbilst minētajām prasībām; ja Komisija paskaidrojumu atzīst par pamatotu, valdes priekšsēdētājam, valdes priekšsēdētāja vietniekam ar tulka palīdzību ir jānodrošina valsts valodas prasmes prasību izpilde; vēlama arī ieteikuma vēstule (rekomendācija) no iepriekšējās vai esošās darbavietas; 2.1.10. Latviešu valodas institūta Valsts valodas konsultāciju dienesta izziņa par bankas nosaukuma atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. 2.2. Bankas dibinātāji veic dibināšanas pamatkapitālā iemaksātās naudas pārvedumu Latvijas Bankā atvērtajā pagaidu kontā ne vēlāk kā piecpadsmit kalendārās dienas pirms Komisijas padomes sēdes, kurā lemj par licences izsniegšanu bankai. 2.3. Ja bankas dibinātāji vai to mātesuzņēmumi, kuri tiešā vai netiešā ceļā iegūst būtisku līdzdalību 20 un vairāk procentu apmērā no bankas pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita, ir ārvalstu kredītiestādes, finansu iestādes vai finansu pārvaldītājsabiedrības, tad tiem papildus 2.1. punktā minētajiem dokumentiem jāiesniedz attiecīgās ārvalsts kredītiestāžu vai finansu iestāžu uzraudzības institūcijas atļauja būtiskas līdzdalības iegūšanai bankā, ja šīs valsts normatīvie akti nosaka šādas atļaujas nepieciešamību, vai minētās ārvalsts institūcijas rakstisks apstiprinājums, ka šāda atļauja nav nepieciešama un ka tā neiebilst pret konkrētās kredītiestādes vai finansu iestādes līdzdalību bankā. Papildus minētajai informācijai jāiesniedz attiecīgās ārvalsts kredītiestāžu uzraudzības institūcijas apliecinājums par to, ka tā veic kredītiestāžu uzraudzību uz globāli konsolidētu finansu pārskatu pamata un ka attiecīgās ārvalsts spēkā esošie normatīvie akti atļauj kredītiestāžu uzraudzības institūcijai sniegt citas valsts kredītiestāžu uzraudzības institūcijai un saņemt no tās kredītiestāžu finansu pārskatus un citu informāciju apjomā, kāds nepieciešams uzraudzības funkciju veikšanai, un ka attiecīgās ārvalsts normatīvie akti paredz atbildību par neizpaužamas informācijas izpaušanu. 2.4. Bankas darbības ekonomiskajā pamatojumā (darbības plānā) jāatspoguļo bankas darbības stratēģija, finansiālā prognoze turpmākajiem trīs darbības gadiem (bankas budžets, bilance, peļņas un zaudējumu aprēķins, kapitāla pietiekamības aprēķins), tirgus izpētes plāns u.c. informācija, kuru bankas dibinātāji uzskata par nepieciešamu. 2.5. Bankai jāiesniedz to iekšējās kontroles sistēmas izveidošanai nepieciešamo pamatelementu, politiku un procedūru apraksti, kuras ir būtiskas bankas darbībai un kvalitatīvai finansu pakalpojumu sniegšanai, ievērojot bankas klientu intereses, t.i., šādi bankas dibinātāju apstiprināti dokumenti: 2.5.1. bankas organizatoriskā struktūra ar skaidri norādītiem padomes un valdes locekļu pienākumiem un pilnvarām, kā arī precīzi noteiktiem un sadalītiem bankas struktūrvienību uzdevumiem un struktūrvienību vadītāju pienākumiem (t.sk. iekšējā audita dienesta un tā vadītāja pienākumiem, pilnvarām un pakļautību); 2.5.2. būtisku risku pārvaldīšanas politikas un procedūras; 2.5.3. grāmatvedības politika un uzskaites organizācijas galvenie principi; 2.5.4. vadības informācijas sistēmas apraksts; 2.5.5. aktīvu un informācijas sistēmas aizsardzības noteikumi; 2.5.6. aizdomīgu finansu darījumu identifikācijas procedūras. 3. Krājaizdevu sabiedrības licencēšana 3.1. Licenci krājaizdevu sabiedrības darbībai ir tiesīga saņemt Latvijas Republikā reģistrējama kooperatīvā krājaizdevu sabiedrība (tālāk šīs nodaļas tekstā - sabiedrība), kuras vienīgais darbības veids ir krājaizdevu sabiedrības darbība savu biedru uzdevumā un kuras dibinātāji ir vismaz 20 fiziskās personas, bet biedri var būt tikai Kredītiestāžu likumā sabiedrību dibinātājiem noteiktajām prasībām atbilstošas fiziskās personas, kuru skaits nedrīkst būt mazāks par 20. 3.2. Lai sabiedrība saņemtu licenci, tai jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti: 3.2.1. sabiedrības dibinātāju pilnvarotas personas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti; 3.2.2. sabiedrības dibināšanas līgums (oriģināls), kas sagatavots atbilstoši likuma, kas nosaka krājaizdevu sabiedrības dibināšanas kārtību, prasībām; 3.2.3. sabiedrības dibināšanas sapulces protokols (oriģināls), kas sagatavots atbilstoši likuma, kas nosaka krājaizdevu sabiedrības dibināšanas kārtību, prasībām; 3.2.4. sabiedrības statūti (seši oriģināli), kas sagatavoti atbilstoši likuma, kas nosaka krājaizdevu sabiedrības dibināšanas kārtību, un šo noteikumu prasībām; 3.2.5. Latvijas Republikā reģistrētas bankas izziņa, kas apliecina dibināšanas pamatkapitāla iemaksu; 3.2.6. dokumentu par telpu nodošanu sabiedrības vajadzībām, kuri apstiprina sabiedrības juridisko adresi (nomas līgums vai vienošanās ar sabiedrības izvietošanai paredzēto telpu īpašnieku (valdītāju), īpašuma dokumenti u.tml.), notariāli apliecinātas kopijas; 3.2.7. dokumenti, kas sniedz skaidru priekšstatu par plānoto sabiedrības darbību un tai atbilstošo organizāciju, saskaņā ar 3.3. un 3.4. punkta prasībām; 3.2.8. sabiedrības dibinātāju saraksts (3. pielikums), kurā norādīts personu vārds, uzvārds un personas kods, kā arī katram dibinātājam piederošo paju skaits un nominālvērtība; 3.2.9. ziņas par sabiedrības dibinātājiem: 3.2.9.1. pasu kopijas, kurās skaidri salasāma pieraksta atzīme, 3.2.9.2. dokumenti, kuri apliecina biedru piederību vienam uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), vienai iestādei, vienas pašvaldības administratīvajā teritorijā esošām iestādēm vai uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), - sabiedrības dibinātāju darba (darba līgumu) grāmatiņas vai darba līguma kopija, kā arī attiecīgā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai iestādes statūtu (nolikuma) un reģistrācijas apliecības notariāli apliecināta kopija, bet, ja sabiedrībā apvienojas vairāku vienas pašvaldības administratīvajā teritorijā esošu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vai iestāžu darbinieki, - arī VID izziņas, kas apliecina visu šo uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) reģistrēšanos par nodokļu maksātājiem attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā, 3.2.9.3. dokumenti, kuri apliecina biedru piederību vienai Latvijas Republikas likumdošanas aktos noteiktā kārtībā izveidotai arodbiedrībai, sabiedriskajai vai reliģiskajai organizācijai, - attiecīgās organizācijas vadītāja izsniegta izziņa, kas apliecina katra dibinātāja piederību šai organizācijai, kā arī attiecīgās organizācijas reģistrācijas apliecības un statūtu notariāli apliecināta kopija; 3.2.10. sabiedrības valdes priekšsēdētāja, valdes priekšsēdētāja vietnieka un galvenā grāmatveža kandidatūru raksturojoši dokumenti: paziņojums (2. pielikums), īsa biogrāfija (CV), pases kopija, izglītības dokumentu, darba (darba līgumu) grāmatiņas vai darba līgumu un (ja kandidāts izglītību nav ieguvis valsts valodā) Valsts valodas atestācijas komisijas izsniegtas trešajai (augstākajai) pakāpei atbilstošas valsts valodas prasmes apliecības kopija, ko apliecinājusi sabiedrības dibinātāju pilnvarota persona; vēlama arī ieteikuma vēstule (rekomendācija) no iepriekšējās vai esošās darbavietas (darbavietām); 3.2.11. Latviešu valodas institūta Valsts valodas konsultāciju dienesta izziņa par sabiedrības nosaukuma atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. 3.3. Sabiedrības darbības ekonomiskajā pamatojumā (darbības plānā) jāatspoguļo sabiedrības darbības stratēģija, finansiālā prognoze turpmākajiem trīs darbības gadiem (sabiedrības budžets, bilance, peļņas un zaudējumu aprēķins, kapitāla pietiekamības aprēķins), sabiedrības biedriem sniedzamo finansu pakalpojumu plāns un cita informācija, kuru sabiedrības dibinātāji uzskata par nepieciešamu. 3.4. Sabiedrībai jāiesniedz to iekšējās kontroles sistēmas izveidošanai nepieciešamo pamatelementu, politiku un procedūru apraksti, kuras ir būtiskas sabiedrības darbībai un kvalitatīvai finansu pakalpojumu sniegšanai, ievērojot biedru intereses, t.i., šādi dibinātāju apstiprināti dokumenti: 3.4.1. sabiedrības organizatoriskā struktūra ar skaidri norādītiem sabiedrības atbildīgo darbinieku (amatpersonu) pienākumiem un pilnvarām (t.sk. iekšējā revīzijas dienesta un tā vadītāja pienākumiem, pilnvarām un pakļautību); 3.4.2. būtisku risku pārvaldīšanas politikas un kontroles procedūras; 3.4.3. grāmatvedības politika un uzskaites organizācijas galvenie principi; 3.4.4. aktīvu un informācijas sistēmas aizsardzības noteikumi; 3.4.5. aizdomīgu finansu darījumu identifikācijas procedūras. 4. Ārvalstu bankas filiāles vai pārstāvniecības atvēršana 4.1. Licenci ārvalstu bankas filiāles atvēršanai ir tiesīga saņemt tādas ārvalsts banka, kura atbilst šādiem kritērijiem: 4.1.1. attiecīgās ārvalsts banku uzraudzības institūcija uz globāli konsolidētu banku finansu pārskatu pamata nodrošina pienācīgu, pilnīgu, efektīvu un starptautiskajiem banku uzraudzības standartiem atbilstošu uzraudzību; 4.1.2. attiecīgās ārvalsts spēkā esošie normatīvie akti atļauj banku uzraudzības institūcijai sniegt un saņemt no ārvalstu banku uzraudzības institūcijas banku finansu pārskatus un citu informāciju apjomā, kāds nepieciešams uzraudzības funkciju veikšanai, un attiecīgās ārvalsts normatīvie akti paredz atbildību par neizpaužamas informācijas izpaušanu; 4.1.3. attiecīgās ārvalsts spēkā esošie normatīvie akti paredz starptautiskajiem standartiem atbilstošu prasību piemērošanu citā valstī reģistrētu banku filiāļu atvēršanai attiecīgajā ārvalstī vai attiecīgās ārvalsts banku uzraudzības institūcija ir noslēgusi sadarbības līgumu ar Komisiju pārrobežu banku uzraudzības jomā; 4.1.4. attiecīgās ārvalsts spēkā esošajos normatīvajos aktos noteiktā noguldījumu garantiju (apdrošināšanas) sistēma nav vājāka par Fizisko personu noguldījumu garantiju likumā noteikto un tiek attiecināta arī uz noguldījumiem, kas izdarīti attiecīgās ārvalsts bankas filiālē citā valstī, vai arī attiecīgās ārvalsts spēkā esošie normatīvie akti neaizliedz vai nenosaka ierobežojumus attiecīgās ārvalsts bankas filiālei veikt maksājumus saskaņā ar Fizisko personu noguldījumu garantiju likuma prasībām. 4.2. Lai ārvalstu bankas filiāle saņemtu licenci, ārvalstu bankai jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti: 4.2.1. ārvalstu bankas pilnvarotas amatpersonas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti; 4.2.2. attiecīgās ārvalsts banku uzraudzības institūcijas atļauja bankas filiāles atvēršanai Latvijas Republikā, ja attiecīgās ārvalsts spēkā esošie normatīvie akti paredz šādas atļaujas nepieciešamību, vai šādas institūcijas rakstisks apstiprinājums, ka šāda atļauja nav nepieciešama un ka tā neiebilst pret filiāles atvēršanu, kā arī minētās institūcijas sagatavota izziņa par attiecīgās ārvalsts normatīvo aktu prasībām banku uzraudzības un noguldījumu apdrošināšanas jautājumos, kas nodrošina iespēju pārliecināties par to atbilstību 4.1. punktā izvirzītajām prasībām; 4.2.3. ārvalstu bankas reģistrācijas dokumentu, statūtu un licences kredītiestādes darbībai kopija; 4.2.4. ārvalstu bankas pēdējo divu darbības gadu gada pārskati (kopijas); 4.2.5. ārvalstu bankas kompetentas pārvaldes institūcijas vai amatpersonas lēmuma par filiāles atvēršanu kopija un šādas institūcijas vai amatpersonas apstiprināts filiāles nolikums (pieci oriģināli); 4.2.6. ārvalstu bankas filiāles vadītāja un galvenā grāmatveža paziņojums (2. pielikums), īsa biogrāfija (CV), pases kopija, izglītības dokumenta un filiāles vadītājam bankas izsniegtās pilnvaras kopija; galvenajam grāmatvedim - arī darba (darba līgumu) grāmatiņas vai darba līgumu un (ja kandidāts izglītību nav ieguvis valsts valodā) Valsts valodas atestācijas komisijas izsniegtas trešajai (augstākajai) pakāpei atbilstošas valsts valodas prasmes apliecības notariāli apliecināta kopija vai ārvalstu bankas pilnvarotās personas paskaidrojums, ja objektīvu iemeslu dēļ ārvalstu bankas filiāles vadītāja valsts valodas prasme neatbilst minētajām prasībām; ja Komisija paskaidrojumu atzīst par pamatotu, ārvalstu bankas filiāles vadītājam ar tulka palīdzību ir jānodrošina valsts valodas prasmes prasību izpilde; 4.2.7. dokumentu par telpu nodošanu ārvalstu bankas filiāles vajadzībām, kuri apstiprina tās juridisko adresi (nomas līgums vai vienošanās ar filiāles izvietošanai paredzēto telpu īpašnieku (valdītāju), īpašuma dokumenti u.tml.), notariāli apliecinātas kopijas; 4.2.8. dokumenti, kas dod skaidru priekšstatu par plānoto ārvalstu bankas filiāles darbību un tai atbilstošu struktūru un organizāciju, saskaņā ar šo noteikumu 4.3. un 4.4. punkta prasībām. 4.3. Ārvalstu bankas filiāles darbības ekonomiskajā pamatojumā (darbības plānā) jāatspoguļo tās darbības stratēģija, finansiālā prognoze turpmākajiem trīs darbības gadiem, tirgus izpētes plāns un cita informācija, kuru ārvalstu banka uzskata par nepieciešamu. 4.4. Ārvalstu bankai jāiesniedz to ārvalstu bankas filiāles iekšējās kontroles sistēmas izveidošanai nepieciešamo pamatelementu, politiku un procedūru apraksti, kuras ir būtiskas ārvalstu bankas filiāles darbībai un kvalitatīvai finansu pakalpojumu sniegšanai, ievērojot klientu intereses, t.i., šādi ārvalstu bankas kompetentas pārvaldes institūcijas vai amatpersonas apstiprināti dokumenti: 4.4.1. ārvalstu bankas filiāles organizatoriskā struktūra ar precīzi noteiktiem un sadalītiem struktūrvienību uzdevumiem un struktūrvienību vadītāju pienākumiem (t.sk. iekšējā revīzijas dienesta un tā vadītāja pienākumiem, pilnvarām un pakļautību); 4.4.2. būtisku risku pārvaldīšanas politikas un procedūras; 4.4.3. grāmatvedības politika un uzskaites organizācijas galvenie principi; 4.4.4. vadības informācijas sistēmas apraksts; 4.4.5. aktīvu un informācijas sistēmas aizsardzības noteikumi; 4.4.6. aizdomīgu finansu darījumu identifikācijas procedūras. 4.5. Ārvalstu banka rakstiski informē Komisiju par ārvalstu bankas pārstāvniecības atvēršanu Latvijas Republikā pirms ārvalstu bankas pārstāvniecības darbības uzsākšanas. Ārvalstu bankas pilnvarotas amatpersonas parakstītā Komisijai adresētā iesniegumā jānorāda ārvalstu bankas pārstāvniecības nosaukums Latvijas Republikā, tās atrašanās vieta Latvijas Republikā, pārstāvniecības vadītājs, iesniegumam jāpievieno ārvalstu bankas reģistrāciju apliecinošu dokumentu un licences kredītiestādes darbībai kopija. Komisija nekavējoties paziņo ārvalstu bankai par minētā iesnieguma saņemšanu. 4.6 Ja Komisija piecpadsmit darba dienu laikā pēc 4.5. punktā minētās informācijas saņemšanas neaizliedz ārvalstu bankai atvērt pārstāvniecību Latvijas Republikā, uzskatāms, ka Komisija ir devusi piekrišanu ārvalstu bankas pārstāvniecības atvēršanai Latvijas Republikā. 4.7. Ja ārvalstu banka nolemj slēgt bankas pārstāvniecību, kura darbojas Latvijas Republikā, tā par šo lēmumu rakstiski informē Komisiju ne vēlāk kā septiņu darba dienu laikā pēc pārstāvniecības slēgšanas. 5. Ārvalstu bankas filiāles vai pārstāvniecības atvēršana 5.1. Atļauju bankas filiāles atvēršanai ārvalstīs ir tiesīga saņemt Latvijas Republikā reģistrēta banka, kura izpilda visas kredītiestāžu darbību regulējošās prasības un nodrošina tādu organizatorisko struktūru un finansu pakalpojumu sniegšanas politikas un procedūras, tehnisko aprīkojumu, informācijas sistēmas un iekšējās kontroles sistēmu, kas ļautu operatīvi kontrolēt minētās bankas filiāles darbību ārvalstīs un nodrošinātu katras darba dienas kopsavilkuma bilances sagatavošanu ne vēlāk kā nākamās darba dienas sākumā. 5.2. Latvijas Republikā reģistrēta banka var saņemt atļauju bankas filiāles atvēršanai ārvalstīs, ja attiecīgajā ārvalstī spēkā esošie normatīvie akti: 5.2.1. neierobežo bankas filiāles tiesības regulāri sniegt bankai jebkura veida informāciju par tās darbību un sniegtajiem finansu pakalpojumiem, finansu pārskatus, kā arī Komisijai - uzraudzības funkciju veikšanai nepieciešamo informāciju; 5.2.2. atļauj Komisijai veikt regulāras bankas filiāles darbības pārbaudes attiecīgajā ārvalstī; 5.2.3. atļauj attiecīgās ārvalsts banku uzraudzības institūcijai sniegt Komisijai un saņemt no tās informāciju tādā apjomā, kāds nepieciešams uzraudzības funkciju veikšanai, un paredz atbildību par neizpaužamas informācijas izpaušanu. 5.3. Lai saņemtu atļauju bankas filiāles atvēršanai ārvalstī, Latvijas Republikā reģistrētai bankai jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti: 5.3.1. bankas pilnvarotas amatpersonas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā norādīta bankas filiāles juridiskā adrese un uzskaitīti tam pievienotie dokumenti; 5.3.2. bankas kompetentas pārvaldes institūcijas lēmums (kopija) par bankas filiāles atvēršanu ārvalstī; 5.3.3. bankas statūtos noteiktā kārtībā apstiprināts bankas filiāles nolikums (pieci oriģināli); 5.3.4. bankas filiāles vadītāja īsa biogrāfija (CV) un pases kopija; 5.3.5. attiecīgās ārvalsts banku uzraudzības institūcijas sagatavota izziņa par šīs ārvalsts normatīvo aktu prasībām banku uzraudzības jautājumos, kas nodrošina iespēju pārliecināties par to atbilstību 5.2. punktā izvirzītajām prasībām. 5.4. Banka rakstiski informē Komisiju par bankas pārstāvniecības atvēršanu un atrašanās vietu ārvalstīs pirms bankas pārstāvniecības darbības uzsākšanas ārvalstīs. Bankas pilnvarotas amatpersonas parakstītā Komisijai adresētā iesniegumā jānorāda bankas pārstāvniecības atrašanās vieta ārvalstīs un pārstāvniecības vadītājs, iesniegumam jāpievieno pārstāvniecības vadītāja pases kopija. 5.5. Ja Komisija ne vēlāk kā piecpadsmit darba dienu laikā pēc 5.4. punktā minētās informācijas saņemšanas neaizliedz bankai atvērt pārstāvniecību ārvalstīs, uzskatāms, ka Komisija ir devusi piekrišanu bankas pārstāvniecības atvēršanai ārvalstīs. 5.6. Ja Latvijas Republikā reģistrēta banka nolemj slēgt pārstāvniecību ārvalstīs, tā par šo lēmumu rakstiski informē Komisiju ne vēlāk kā septiņu darba dienu laikā pēc pārstāvniecības slēgšanas. 6. Bankas filiāles un citu struktūrvienību atvēršana Latvijā 6.1. Banka rakstiski informē Komisiju par to bankas filiāļu un citu tās struktūrvienību atvēršanu Latvijas Republikā, atrašanās vietu un sniedzamajiem finansu pakalpojumiem, kuras sniedz finansu pakalpojumus vietā, kas nav bankai izsniegtajā licencē norādītā juridiskā adrese, pirms bankas filiāļu vai citu tās struktūrvienību darbības uzsākšanas. Bankai jānodrošina tāda organizatoriskā struktūra un finansu pakalpojumu sniegšanas politikas un procedūras, tehniskais aprīkojums, informācijas sistēmas un iekšējās kontroles sistēma, kas ļautu operatīvi kontrolēt minēto bankas struktūrvienību darbību un nodrošinātu katras darba dienas kopsavilkuma bilances sagatavošanu ne vēlāk kā nākamās darba dienas sākumā. 6.2. Ja Komisija septiņu darba dienu laikā pēc 6.1. punktā minētās informācijas saņemšanas neaizliedz bankai atvērt bankas filiāli vai citu tās struktūrvienību, uzskatāms, ka Komisija ir devusi piekrišanu bankas filiāles vai citas tās struktūrvienības atvēršanai Latvijas Republikā. 6.3. Ja banka nolemj slēgt bankas filiāli vai citu tās struktūrvienību Latvijas Republikā, kura sniedz finansu pakalpojumus vietā, kas nav bankai izsniegtajā licencē norādītā juridiskā adrese, tā par šo lēmumu rakstiski informē Komisiju ne vēlāk kā septiņu darba dienu laikā pēc minēto bankas struktūrvienību slēgšanas. 7. Iesniegumu izskatīšanas kārtība 7.1. Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus licences vai atļaujas saņemšanai bankas vai krājaizdevu sabiedrības dibinātāju pilnvarots pārstāvis vai bankas pilnvarota persona personiski iesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai, un par to tiek sagatavots dokumentu pieņemšanas un nodošanas akts, ko paraksta dokumentu iesniedzējs un minētās daļas darbinieks. 7.2. Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļa nepieņem, ja netiek iesniegti visi nepieciešamie dokumenti vai ja tie nav sagatavoti atbilstoši normatīvo aktu prasībām. 7.3. Iesniegumu licences kredītiestādes darbībai saņemšanai Komisija izskata un lēmumu par licences izsniegšanu vai atteikumu pieņem triju mēnešu laikā pēc visu nepieciešamo normatīvo aktu prasībām atbilstoši sagatavotu un noformētu dokumentu saņemšanas. 7.4. Iesniegumu atļaujas bankas filiāles atvēršanai ārvalstīs saņemšanai Komisija izskata un lēmumu par atļaujas izsniegšanu vai atteikumu pieņem mēneša laikā pēc visu nepieciešamo normatīvo aktu prasībām atbilstoši sagatavotu un noformētu dokumentu saņemšanas. 7.5. Kredītiestādes un krājaizdevu sabiedrības iesniegumu licences saņemšanai izskata un lēmumu par licences izsniegšanu vai atteikumu, kā arī lēmumu par bankas vai krājaizdevu sabiedrības valdes priekšsēdētāja, valdes priekšsēdētāja vietnieka un galvenā grāmatveža apstiprināšanu amatā un lēmumu par ārvalstu bankas filiāles vadītāja un galvenā grāmatveža apstiprināšanu amatā pieņem Komisijas padome. 7.6. Personas, kuras kandidē uz bankas vai krājaizdevu sabiedrības valdes priekšsēdētāja, valdes priekšsēdētāja vietnieka vai ārvalstu bankas filiāles vadītāja amatu, pirms viņu kandidatūru izskatīšanas Komisijas padomē tiek uzaicinātas uz pārrunām Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļā. 7.7. Komisija izsniedz Komisijas padomes lēmumus trīs darba dienu laikā pēc attiecīgo lēmumu pieņemšanas. Vienlaikus ar lēmumu par licences izsniegšanu Komisija izsniedz saskaņotu bankas vai krājaizdevu sabiedrības statūtu vai ārvalstu bankas filiāles nolikuma eksemplārus ar Komisijas priekšsēdētāja atzīmi uz tiem. 7.8. Pēc kredītiestādes vai krājaizdevu sabiedrības reģistrācijas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā notariāli apliecināta kredītiestādes vai krājaizdevu sabiedrības reģistrācijas apliecības kopija, kredītiestādes vai krājaizdevu sabiedrības statūti (nolikums), padomes un valdes locekļu saraksti un personu ar paraksta tiesībām saraksts ar Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra atzīmi par reģistrāciju ne vēlāk kā septiņu darba dienu laikā jāiesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai. 7.9. Komisija izsniedz Komisijas priekšsēdētāja parakstītu licenci trīs darba dienu laikā pēc 7.8. punktā minēto dokumentu saņemšanas. 7.10. Kredītiestādes vai krājaizdevu sabiedrības nosaukuma vai juridiskās adreses maiņas gadījumā licenci pārreģistrē trīs darba dienu laikā pēc tam, kad kredītiestāde vai krājaizdevu sabiedrība iesniedz Komisijai notariāli apliecinātu attiecīgās reģistrācijas apliecības kopiju un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrētus statūtu grozījumus. 7.11. Ja licence kredītiestādes darbībai nozaudēta, kredītiestādei vai krājaizdevu sabiedrībai nekavējoties jāpublicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" paziņojums par licences nozaudēšanu un jāiesniedz Komisijā iesniegums par licences dublikāta saņemšanu. Komisija izsniedz licences dublikātu pēc valsts nodevas Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā apmērā samaksas. 7.12. Ja atteikta licences vai atļaujas izsniegšana, Komisijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā no atteikuma saņemšanas. 7.13. Ja persona, kura kandidē uz bankas vai krājaizdevu sabiedrības valdes priekšsēdētāja, valdes priekšsēdētāja vietnieka, galvenā grāmatveža vai ārvalstu bankas filiāles vadītāja amatu, sniegusi par sevi nepatiesas ziņas, viņa nevar kandidēt uz minētajiem amatiem. 8. Noslēguma jautājumi 8.1. Pēc atļaujas bankas filiāles atvēršanai ārvalstīs izsniegšanas ne vēlāk kā 30 kalendāro dienu laikā pēc reģistrācijas attiecīgajā ārvalstī, bet ne vēlāk kā 13 mēnešu laikā pēc minētās atļaujas saņemšanas Komisijā bankai jāiesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai reģistrāciju apliecinošo dokumentu kopijas, kā arī attiecīgās ārvalsts kompetentās institūcijas izsniegtās licences vai atļaujas kopija, ja ārvalstī spēkā esošie normatīvie akti paredz licences vai atļaujas nepieciešamību. 8.2. Ja banka neizpilda 8.1. punkta prasību, Komisija var anulēt izsniegto atļauju bankas filiāles atvēršanai ārvalstīs. Pēc atļaujas atsaukšanas bankai izsniegtā Komisijas padomes lēmuma kopija septiņu darba dienu laikā pēc attiecīgā Komisijas lēmuma par atļaujas atsaukšanu saņemšanas jāiesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai. 1.pielikums 2.pielikums 3.pielikums |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par "Kredītiestāžu darbības licenču un atļauju izsniegšanas noteikumu" apstiprināšanu
Statuss:
Zaudējis spēku
Saistītie dokumenti
|