Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Nozaru dokumenti Jūs un Jūsu auto Tēmas turpinājums. Sākums "LV" Nr.22 16.01.97., Nr.24 21.01.97., Nr.25 22.01.97., Nr.26 23.01.97 Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas Ceļu satiksmes drošības direkcijas rīkojums Nr. 11-3/43 Rīga 1996. gada 13. decembrī Par "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu tehniskā stāvokļa kontroli Nolūkā nodrošināt "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu tehniskā stāvokļa kontroli atbilstoši ETMK Rezolūcijās noteiktajām prasībām, 1. Apstiprināt klāt pievienotos "Gozījumus ar CSDD direktora 1996. gada 4. janvāra rīkojumu Nr. 11-3/2 apstiprinātajos "Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates noteikumos"" (pielikums Nr. 1). 2. Apstiprināt klāt pievienoto "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu trokšņu līmeņa un atgāzu mērījumu protokolu (pārbaudes protokolu) (pielikums Nr. 2). 3. Noteikt, ka "Grozījumi ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas direktora 1996. gada 4. janvāra rīkojuma Nr. 11-3/2 apstiprinātajos "Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates noteikumos"" stājas spēkā ar 1996. gada 16. decembri. 4. Apstiprināt klāt pievienotās: 4.1. Instrukciju izplūdes gāzu dūmainības mērījumiem ar dīzeļmotoriem aprīkotiem "zaļajiem" un "zaļākajiem un drošajiem" kravas automobiļiem (pielikums Nr. 3). 4.2. Instrukciju "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu ārējā trokšņa līmeņa mērījumiem (pielikums Nr.4). 4.3. Instrukciju par "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu pārbaudes protokola aizpildīšanas un ETMK sertifikāta pagarināšanas kārtību(pielikums Nr. 5). 5. Noteikt, ka šī rīkojuma 4. punktā minētās instrukcijas stājas spēkā ar 1996. gada 16. decembri. 6. Noteikt, ka "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu valsts tehniskās apskates jāveic transportlīdzekļu tehniskās kontroles stacijā Rīgā, Sēlpils ielā 6. 7. Rīkojuma izpildi kontrolēt Tehniskās uzraudzības daļas priekšniekam R.Beikertam. Direktora vietnieks I.Krauklis 1.pielikums Grozījumi ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas direktora 1996. gada 4.janvāra rīkojumu Nr.11-3/2 apstiprinātajos "Transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates noteikumos Apstiprināti ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas 1996.gada 13.decembra rīkojumu Nr. 11-3/43 1. Izteikt 4.1 punktu šādā redakcijā: "4.1 Pamatpārbaude - veic visiem transportlīdzekļiem valsts tehniskās apskates laikā. Pēc klienta vēlēšanās, veicot transportlīdzekļa pamatpārbaudi, novērtē tā tehniskā stāvokļa un aprīkojuma atbilstību "zaļiem" vai "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem noteiktajām prasībām vai tehniskā stāvokļa un aprīkojuma atbilstību starptautiskajiem autopārvadājumiem, bīstamu kravu autopārvadājumiem vai pasažieru taksometru pārvadājumiem izmantojamiem transportlīdzekļiem noteiktajām prasībām." 2. Izteikt 4.3 punktu šādā redakcijā: "4.3. Papildpārbaude - veic transportlīdzekļiem, lai pārbaudītu tā atbilstību "zaļiem" vai "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem noteiktajām prasībām vai atbilstību starptautiskajiem pārvadājumiem, bīstamu kravu pārvadājumiem vai pasažieru taksometru pārvadājumiem izmantojamiem transportlīdzekļiem noteiktajām prasībām gadījumā, ja ir izieta valsts tehniskā apskate un transportlīdzeklim ir derīga valsts tehniskās apskates uzlīme (talons). Šī pārbaude ietver visas pamatpārbaudes prasības." 3. Izteikt 5.8 punkta pirmo daļu šādā redakcijā: "Pēc klienta pieprasījuma, veicot valsts tehnisko apskati, tiek pārbaudīta transportlīdzekļa atbilstība "zaļiem" vai "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem noteiktajām prasībām vai transportlīdzekļa atbilstība starptautiskajiem autopārvadājumiem, bīstamu kravu autopārvadājumiem vai pasažieru taksometru pārvadājumiem izmantojamiem transportlīdzekļiem noteiktajām prasībām." 4. Papildināt 5.8 punktu ar tekstu šādā redakcijā: "Ja transportlīdzeklis atbilst "zaļiem" vai "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem noteiktajām prasībām, inspektors- eksperts izsniedz atbilstošu ETMK sertifikātu." 5. Papildināt 1.pielikumu ar 13.grupu šādā redakcijā:
3.pielikums Instrukcija izplūdes gāzu dūmainības mērījumiem ar dīzeļmotoriem aprīkotiem "zaļajiem" un "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem Apstiprināta ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas 1996.gada 13.decembra rīkojumu Nr.11-3/43 1. Vispārīgā daļa 1.1. Šī instrukcija nosaka ar dīzeļmotoriem aprīkotajiem "zaļajiem" un "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem izplūdes gāzu dūmainības mērījumu kārtību. Izplūdes gāzu dūmainību raksturo gaismas absorbcijas koeficients (tālāk tekstā "absorbcijas koeficients") k[m-1], un šī koeficienta noteikšanai lieto motora brīvā paātrinājuma režīma (palielinot kloķvārpstas apgriezienus bez slodzes diapazonā no no līdz nmax) mērījumu metodiku. 1.2. Šīs instrukcijas prasības ir obligātas, veicot periodiskās valsts tehniskās apskates "zaļajiem" un "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem. 1.3. Šī pārbaude tiek veikta tikai tiem automobiļiem, kuriem izgatavotājs vai tā pilnvarots pārstāvis ir izdevis sertifikātu par atbilstību "zaļā" (ETMK Rezolūcija Nr.91/2(CEMT/CM(91)26Final) vai "zaļākā un drošā" (ETMK Rezolūcijas Nr.95/4(CEMT/CM(95)4Final) un Nr.96/5(CEMT/CM(96)5,Annex1) kravas automobiļa prasībām. 1.4. Transportlīdzekļu tehniskās kontroles stacijā tiek vizuāli pārbaudīts automobiļa motora barošanas sistēmas vispārējais tehniskais stāvoklis, augstspiediena sūkņa apgriezienu regulatora plombas stāvoklis un nomērītā absorbcijas koeficienta atbilstība robežvērtībām, kuras norādītas uz izgatavotājuzņēmuma tipa apstiprinājuma plāksnītes vai katalogā Autodata. 2. Prasības mēraparatūrai un aprīkojumam 2.1. Veicot absorbcijas koeficienta mērījumus, jālieto daļējās plūsmas dūmainības mēraparāta tips, kura darbības principa pamatā ir izmantota absorbcijas metode - gaismas stara pavājināšanās pārvietojoties izplūdes gāzu vidē. 2.2. Mēraparātam ir jābūt apstiprinātam un pārbaudītam Latvijas Nacionālajā standartizācijas un metroloģijas centrā. Uz mēraparāta jābūt piestiprinātai atzīmei par pārbaudi un derīguma termiņu. Mēraparāta sagatavošana, apkope un ekspluatācija jāveic saskaņā ar izgatavotājuzņēmuma instrukcijas prasībām. Ekspluatācijas laikā mēraparāts ir periodiski jākalibrē atbilstoši izgatavotājuzņēmuma prasībām. 2.3. Vietējās atsūcošās ventilācijas sistēmas ventilatora jaudai ir jābūt pietiekami lielai, lai atsūktu izplūdes gāzes. Ventilācijas sistēmas atsūcošās caurules uzgalim jābūt izgatavotam atbilstoši dīzeļmotoru izplūdes gāzu dūmainības mērījumu prasībām. 2.4. Mēraparātam automātiski jāreģistrē un jāpieraksta mērījumu rezultāti. Pēc to analīzes tie jāizdrukā. Šajā izdrukā jābūt šādiem nomērītiem parametriem: 2.4.1. motora eļļas vai dzesējošā šķidruma temperatūra [°C]; 2.4.2. brīvgaitas apgriezieni (no) [min-1]; 2.4.3. maksimālie apgriezienu regulatora ieregulētie apgriezieni (nmax) [min-1]; 2.4.4. laiks, kurā motora kloķvārpstas apgriezieni izmainās no no līdz nmax; 2.4.5. absorbcijas koeficients, kurš nomērīts atbilstoši 5.punkta prasībām [m-1]. 2.5. Bez augstāk minētajiem mērījumu datiem jābūt vēl šādiem datiem: 2.5.1. mēraparāta marka un modelis; 2.5.2. tehniskās kontroles stacijas adrese un telefons; 2.5.3. mērījumu veikšanas gads, mēnesis, datums, laiks; 2.5.4. automobiļa īpašnieka vārds un adrese (var atzīmēt ar roku); 2.5.5. automobiļa marka un modelis (var atzīmēt ar roku); 2.5.6. izgatavotāja prasību ierobežojumi (var atzīmēt ar roku, ja izgatavotājs tās ir uzdevis): - absorbcijas koeficientam, - maksimāliem apgriezieniem, ko ierobežo regulators, - brīvgaitas apgriezieniem. 2.6. Mēraparātam ir jābūt aprīkotam ar: 2.6.1. eļļas temperatūras devēju ar regulējama garuma pievadu; 2.6.2. pjezoelektriskiem impulsu devējiem: 2.6.2.1 d=4,5 mm augstspiediena caurulei, 2.6.2.2 d=6,0 mm augstspiediena caurulei, 2.6.2.3 d=6,35 mm augstspiediena caurulei, 2.6.2.4 d=5,8 mm augstspiediena caurulei, 2.6.2.5 d=7,0 mm augstspiediena caurulei; 2.6.3. procesoru, kurš no nomērītā ģeneratora sprieguma frekvences aprēķina kloķvārpstas apgriezienus; 2.6.4. izplūdes gāzu zondēm: 2.6.4.1 universālo izplūdes gāzu zondi, 2.6.4.2 zondi parauga noņemšanai no izplūdes gāzu caurules zem kravas kastes, 2.6.4.3 zondi izplūdes gāzu parauga noņemšanai no izplūdes gāzu caurules, kas atrodas vertikālā plaknē. 3. Priekšnosacījumi mērījumu veikšanai 3.1. Transportlīdzekļu tehniskās kontroles inspektors vizuāli pārbauda augstspiediena sūkņa apgriezienu regulatora plombas stāvokli un barošanas sistēmas tehnisko stāvokli un hermetiskumu (nedrīkst būt šķidrumu vai gāzu noplūdes). Ja visas barošanas sistēmas apkopes ir veiktas izgatavotājuzņēmuma pārstāvja servisā, tad automobiļa vadītājam ir jāuzrāda servisa grāmatiņa, kura garantē veikto tehnisko apkopju atbilstību izgatavotājuzņēmuma prasībām. Automobiļa vadītājs, uzrādot servisa grāmatiņu, parakstās žurnālā, apliecinot, ka automobilis ir tehniskā kārtībā un uzpildīts ar dīzeļdegvielu, kura atbilst izgatavotājuzņēmuma prasībām, un automobilim nav veikta neviena barošanas sistēmas apkope ārpus autorizēta servisa. (Ar terminu "barošanas sistēma" šīs instrukcijas ietvaros tiek saprastas visas detaļas un ierīces, kuras nodrošina degvielas un gaisa padevi un attīrīšanu, degmaisījuma sagatavošanu, izplūdes gāzu izvadīšanu un trokšņu slāpēšanu, kā arī degvielas glabāšanu un tās kvalitātes kontroli.) 3.2. Ja automobiļa vadītājs neiesniedz servisa grāmatiņu (sk.3.1.punktu), tad viņš žurnālā parakstās par to, ka viņš pilnībā uzņemas atbildību par automobiļa barošanas sistēmas tehnisko stāvokli uz tehniskās apskates brīdi, uzpildītās degvielas markas atbilstību izgatavotājuzņēmuma prasībām, kā arī brīdina tehniskās kontroles inspektoru par viņam zināmām tehniskām nepilnībām transporta līdzekļa tehniskajā stāvoklī, kuras var iespaidot atgāzu dūmainības mērījumu rezultātus. 3.3. Visos gadījumos tehniskā stāvokļa kontroles inspektoram obligāti ir jābrīdina automobiļa vadītājs par iespēju sabojāt automobiļa motoru un jāiepazīstina ar šīs instrukcijas 3.nodaļas noteikumiem. Tehniskās kontroles inspektors mērījumus var veikt tikai tad, ja automobiļa vadītājs ir parakstījies žurnālā (saskaņā ar 3.1 vai 3.2 punkta prasībām). 4. Automobiļa sagatavošana mērījumiem 4.1. Automobiļiem, kuri nav tehniskā kārtībā un pastiprināti dūmo, atgāzu absorbcijas koeficients var netikt mērīts (inspektora subjektīvais viedoklis). Ja automobiļa vadītājs to apšauba, viņš ir jābrīdina par to, ka pārmērīgas dūmainības dēļ var aizsērēt mēraparāts un izdevumi, kas saistīti ar tā tīrīšanu, būs jāsedz šim vadītājam. 4.2. Motora eļļas līmeņa mērstieņa vietā ievieto eļļas temperatūras devēju, iepriekš pārvietojot eļļas temperatūras devēja pārvietojamo korķi atbilstoši eļļas līmeņa izmērīšanas stieņa garumam. Automobiļa motoram jābūt uzsildītam līdz darba temperatūrai, kādu paredzējusi izgatavotājrūpnīca. Ja šāda informācija nav pieejama, tad par pietiekami uzsildītu dzinēju var uzskatīt, ja motora eļļas temperatūra ir vismaz +60°C. Ja nav iespējams nomērīt eļļas temperatūru, tad par noteicošo izmanto dzesējošā šķidruma temperatūru, kuru nosaka pēc automobiļa kontroles panelī esošā indikatora rādījuma. Tai ir jābūt tādai, kā noteikusi izgatavotājrūpnīca. Ja šādi dati nav pieejami, tad tai jābūt robežās no +80°C līdz +90°C. 4.3. Motora kloķvārpstas apgriezienus var nomērīt ar trim dažādām metodēm. Veicot mērījumus, jāizvēlas tā metode, kura dod visprecīzāko rezultātu vai arī ir vispiemērotākā konkrētajā situācijā: 4.3.1. Mērot degvielas padeves impulsus augstspiediena sūkņa degvielas caurulē, devējus uzstāda automobilim ar iesildītu (bet izslēgtu) motoru. Pjezodevējus uzstāda uz augstspiediena caurules zonā, kur ir vismaz 20 mm garš taisns posms, tas ir iepriekš jāattīra no netīrumiem un rūsas, izmantojot šim nolūkam smalku smilšpapīru. Attīrot augstspiediena cauruli, to nedrīkst sabojāt. Pēc pjezodevēja nostiprināšanas uz augstspiediena caurules to nedrīkst pagriezt vai pārvietot visā mērījumu laikā. 4.3.2. Mērot atgāzu pulsāciju, mēraparāts var būt apgādāts jau izgatavotājuzņēmumā ar pulsācijas devēju atgāzu zondē. 4.3.3. Jaunākajiem automobiļiem, kuriem uzstādīti "kapsulu" dīzeļmotori, nav iespējams pievienot pjezodevējus. Šādos gadījumos ģeneratora ķēdē nepieciešams pieslēgt ģeneratora sprieguma izmaiņas devēju, kurš savukārt savienots ar procesoru, kurš aprēķina kloķvārpstas apgriezienus. 5. Dūmainības mērīšana 5.1. Motoram darbojoties brīvgaitā, ātri, bet ne spēcīgi, jānospiež akseleratora pedālis, lai panāktu maksimālu degvielas padevi no degvielas sūkņa. Šāds pedāļa stāvoklis jānotur, līdz tiek sasniegti kloķvārpstas maksimālie apgriezieni un sāk darboties apgriezienu regulators. Tiklīdz šie apgriezieni ir sasniegti, jāatlaiž akseleratora pedālis, lai nostabilizētos kloķvārpstas brīvgaitas apgriezieni un opacimetrs būtu gatavs nākamo mērījumu veikšanai. Ja apgriezienu regulators apgriezienus neierobežo, tad tālākus mērījumus neizdara. 5.2. Ja apgriezienu regulators strādā normāli, 5.1.punktā aprakstītā operācija jāatkārto ne mazāk kā sešas reizes, lai iztīrītu izplūdes sistēmu un nostabilizētos mērīšanas process. Laiks, kurā motors strādā maksimālo apgriezienu režīmā, nedrīkst pārsniegt izgatavotājuzņēmuma noteikto (vai arī pēc kataloga Autodata). 5.3. Jāatzīmē katra secīgā paātrinājuma laikā uzrādītie dūmmēra rādījumi, līdz tiek sasniegtas stabilas vērtības. Mērskaitļi, kas iegūti, motoram darbojoties brīvgaitā pēc katra paātrinājuma, nav jāņem vērā. Nolasītie mērskaitļi jāuzskata kā nostabilizējušies, ja četri secīgi mērījumu rezultāti atrodas 0,25 m-1 joslā un neveido dilstošu skaitļu virkni. Par fiksēto lielumu, kuru izdrukā mēraparatūra un ieraksta protokolā, uzskata šo četru skaitļu vidējo aritmētisko. Šis skaitlis nedrīkst būt lielāks par automobiļa izgatavotājuzņēmuma noteikto, plus 0,5 [m-1] pielaidei. Ja šis skaitlis pārsniedz pieļaujamo, tad ETMK sertifikāts netiek pagarināts. 5.4. Mērījumi jāveic pēc iespējas īsākā laika periodā tā, lai motora eļļas vai dzesējošā šķidruma temperatūra nepārsniegtu izgatavotājuzņēmuma atļauto. 5.5. Ja motors ir aprīkots ar gaisa turbokompresoru un to ir iespējams atvienot, jāveic divi pilni mērījumu cikli ar iepriekšējiem paātrinājumiem; vienā gadījumā gaisa turbokompresoram jābūt pievienotam, otrā - atvienotam. Fiksētajam mērījumu rezultātam jāatspoguļo augstākais no diviem iegūtajiem rezultātiem. 5.6. Dūmainības mērījumi automobiļiem ar dalītu izplūdes sistēmu jāveic atsevišķi katrā izplūdes caurulē. Mērījumu rezultātus novērtē pēc caurules, kurā ir lielāks absorbcijas koeficienta rādījums. 5.7. Pēc mērījumu beigšanas vēl dažas minūtes motoram jāstrādā brīvgaitā. Pēc tam motoru aptur un noņem devējus. Piezīme: nolasot mērījumu vērtības, jāņem vērā arī katras mēraparatūras pieļaujamā kļūda, kādu paredzējusi izgatavotājrūpnīca. 6. Atbildība, veicot izplūdes gāzu dūmainības mērījumus 6.1. Inspektoram pirms mērījumu veikšanas jābrīdina automobiļa vadītājs par viņa atbildību attiecībā uz pārbaudāmā automobiļa tehniskā stāvokļa atbilstību izgatavotājuzņēmuma noteiktajām prasībām. 6.2. Ja mērījumu laikā tiek sabojāts motors, tad tehniskā stāvokļa kontroles inspektors ir atbildīgs tikai gadījumos, kad viņš nav izpildījis šīs instrukcijas prasības. 6.3. Gadījumos, kad inspektors izpildījis visas šīs instrukcijas prasības, atbildība par motora bojājumiem un ar tiem saistītiem zaudējumiem gulstas uz automobiļa vadītāju vai īpašnieku (turētāju). 7. Drošības prasības 7.1. Vietās, kurās veic dūmainības mērījumus, jābūt piespiedu vai dabīgai ventilācijai atbilstoši Valsts standarta prasībām. 7.2. Telpām un aprīkojumam jāatbilst vispārējām drošības prasībām. Turklāt jāievēro drošības prasības, kuras minētas katra mēraparāta instrukcijā. 7.3. Veicot mērījumus, jānodrošina apstākļi, kas izslēdz automobiļa patvaļīgu kustību mērījumu veikšanas laikā. 4.pielikums Instrukcija "zaļo" un"zaļāko un drošo" kravas automobiļu ārējā trokšņu līmeņa mērījumiem Apstiprināta ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas 1996.gada 13.decembra rīkojumu Nr.11-3/43 1. Vispārīgā daļa 1.1. Šī instrukcija nosaka trokšņu līmeņa mērījumu metodiku automobiļiem kustībā, nekustīgiem automobiļiem un saspiestā gaisa troksni (ar pneimo bremžu sistēmām aprīkotiem automobiļiem). 1.2. Šī instrukcija ir obligāta pārbaudes prasība, veicot periodiskās valsts tehniskās apskates "zaļajiem" un "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem. 1.3. Šī pārbaude tiek veikta tikai tiem automobiļiem, kuriem izgatavotājs vai tā pilnvarots pārstāvis ir izdevis sertifikātu par atbilstību "zaļā" (ETMK Rezolūcija Nr.91/2(CEMT/CM(91)26Final) vai "zaļākā un drošā" (ETMK Rezolūcijas Nr.95/4(CEMT/CM(95)4Final un Nr.96/5(CEMT/CM(96)5,Annex1) kravas automobiļa prasībām. 2. Prasības mēraparatūrai un aprīkojumam 2.1. Trokšņu līmeņu mērījumu veikšanai jāizmanto tāda tipa augstas precizitātes trokšņu mērītājs, kuram ir paaugstinātas jutības režīms un A rādījumu skala. 2.2. Mēraparātam ir jābūt apstiprinātam un pārbaudītam Latvijas Nacionālajā standartizācijas un metroloģijas centrā. Mēraparāta sagatavošana mērījumiem, apkope un ekspluatācija jāveic atbilstoši izgatavotājrūpnīcas instrukcijas prasībām. Katras mērījumu sērijas sākumā un beigās trokšņa mērītājs jākalibrē atbilstoši izgatavotāja norādījumiem, izmantojot atbilstošu skaņas avotu. Pārbaude jāuzskata par nederīgu, ja šīs kalibrēšanas laikā reģistrētās trokšņa līmeņa mērierīces kļūdas pārsniedz 1 dB. 2.3. Veicot mērījumus, jālieto tahometrs (kloķvārpstas apgriezienu mērīšanai) un spidometrs (automobiļa ātruma mērīšanai). Šīs instrukcijas ietvaros šo mērījumu veikšanai var lietot minētās mērierīces, kuras uzstādītas uz automobiļa. Šīm mērierīcēm jābūt tehniskā kārtībā. 3. Nosacījumi mērījumu veikšanai 3.1. Laukumam, kurā tiek mērīts ārējo trokšņu līmenis, jāatbilst 1.zīmējumā attēlotajām prasībām. Iesvītrotajam laukumam ir jābūt horizontālam un klātam ar pārbaudes segumu (asfaltbetonu, cementbetonu). Tā treka platumam jābūt vismaz 3 m un vismaz 10 m garumam aiz līnijām AA' un BB'. 50 m rādiusā no paātrinājuma posma nedrīkst atrasties lieli skaņu atskaņojoši objekti (ēkas, koki, žogi, tilti, kalni utt.). Virsmai jābūt līdzenai, sausai un tīrai (bez smiltīm, grants, netīrumiem, ūdens vai sniega). 3.2. Mērījumus nedrīkst veikt sliktos meteoroloģiskos apstākļos (nokrišņi, vēja ātrums lielāks nekā 5 m/s, gaisa temperatūra zemāka nekā -5°C vai augstāka nekā +30°C). Jānodrošina, lai rezultātus neietekmētu vēja brāzmas. 3.3. Mērījumu laikā fona trokšņu līmenim pēc A skalas jābūt vismaz par 10 dB(A) zemākam par transportlīdzekļa radīto trokšņu līmeni. Mikrofonam drīkst pierīkot atbilstošu aizsargekrānu ar nosacījumu, ka tiek ņemta vērā tā ietekme uz mikrofona jutību un vērsuma raksturojumu. 4. Automobiļa sagatavošana mērījumiem 4.1. Pirms trokšņu līmeņa mērījumu veikšanas automobiļa gāzu izplūdes sistēmai jābūt tehniskā kārtībā un automobilim jābūt bez piekabes vai puspiekabes (izņemot gadījumus, kad transportlīdzekļi nav atdalāmi). 4.2. Transportlīdzekļa riepām jābūt tāda tipa, ar kādām izgatavotājs aprīko šāda tipa transportlīdzekļus. Spiedienam riepās jāatbilst nenoslogota transportlīdzekļa prasībām. 4.3. Pirms mērījumu uzsākšanas motoram jāsasniedz normāli ekspluatācijas parametri attiecībā uz temperatūru, regulāciju, degvielu utt. Ja transportlīdzeklis ir aprīkots ar automātiskas ieslēgšanās ventilatoru (-iem), mērījumu veikšanas laikā šīs sistēmas darbībā nav jāiejaucas. 5. Pieļaujamās robežvērtības trokšņu līmeņiem 5.1. "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu ārējo trokšņu līmenis nedrīkst pārsniegt šādas robežvērtības (atbilstoši direktīvas 92/97/EEC prasībām): Automobilim kustībā: 78 dB (A) (Ja motora jauda £150 kW) 80 dB (A) (Ja motora jauda > 150 kW) Saspiestā gaisa troksnis nedrīkst pārsniegt 72 dB(A). Fona troksnim jābūt vismaz par 10 dB(A) mazākam nekā automobiļa radītā trokšņa līmenim. 6. Kustīgu automobiļu trokšņu līmeņa mērījumi 6.1. Pārbaudes vietai jāatbilst 3.1.punkta prasībām. 6.2. Mikrofona tuvumā nedrīkst atrasties neviens šķērslis, kas varētu ietekmēt skaņas lauku. Starp mikrofonu un skaņas avotu nedrīkst atrasties neviens cilvēks. Novērotājam, kas veic mērījumus, jāatrodas tādā vietā, lai neiespaidotu mērinstrumenta rādījumus. Mērījumu laikā automobiļa logiem jābūt aizvērtiem. 6.3. Mikrofons jānovieto 7,5 ± 0,2 m attālumā no treka atskaites līnijas CC' (2.zīm.) un 1,2 ± 0,1 m attālumā virs zemes. Tā maksimālās jutības asij jābūt horizontālai un perpendikulārai transportlīdzekļu kustības virzienam (līnija CC'). 6.4. Mērījumu veikšanas nosacījumi 6.4.1.Braukšanas nosacījumi un mērījumu izdarīšanas laiks Veicot visus mērījumus, transportlīdzeklim paātrinājuma posmā jāpārvietojas taisnā virzienā tādējādi, lai vertikālā plakne, kas garenvirzienā šķērso transportlīdzekli tā vidū, būtu pēc iespējas tuva līnijai CC'. Transportlīdzeklim jātuvojas līnijai AA' ar vienmērīgu ātrumu, kā noteikts 6.4.2. un 6.4.3.punktā. Kad transportlīdzekļa priekšgals ir sasniedzis līniju AA', pēc iespējas ātri jānospiež akseleratora pedālis un jānotur tādā stāvoklī tik ilgi, kamēr transportlīdzekļa pakaļgals nešķērso līniju BB', tad akseleratora pedālis pēc iespējas ātri jāatlaiž. Mērījumus veic gan virzienā AA' ®BB', gan BB' ®AA'. (Posmainu transportlīdzekļu piekabes, kas nevar tikt atvienotas, attiecībā uz līnijas BB' šķērsošanu nav jāņem vērā.) 6.4.2. Automobiļa tuvošanās ātrums Transportlīdzeklim jātuvojas līnijai AA' ar vienmērīgu ātrumu, kas ir pēc iespējas tuvāks 50 km/h. Tajā pašā laikā motora apgriezieniem jābūt: 3/4 no MAX, ja motora jauda ir līdz 225 kW 1/2 no MAX, ja motora jauda ir virs 225 kW Tomēr, ja transportlīdzeklim ir automātiska pārnesumkārba un pirms līnijas AA' notiek pārslēgšanās, tad transportlīdzekļa ātrums jāpalielina, bet ne vairāk kā līdz 60 km/h. 6.4.3. Automobiļa pārnesuma izvēle Automobiļiem, kuriem ir pārnesumu kārba ar rokas vadību un vairāk par četriem pārnesumiem braukšanai uz priekšu, pārbaude jāveic secīgi ar ieslēgtu otro un trešo pārnesumu. Jāaprēķina abos gadījumos fiksēto trokšņa līmeņu vidējais aritmētiskais. Transportlīdzekļi, kuriem ir papildu pārnesumi, jāpārbauda, pēc kārtas izmantojot pārnesumus, kas nodrošinātu 6.4.2 punkta prasības. Pārbaudes rezultāts tiks iegūts, braucot ar pārnesumu, kas rada maksimālo trokšņa līmeni. Pārnesumu pārslēgšanu uz augšu jāpārtrauc pārnesumā, kad pēdējo reizi pirms līnijas BB' šķērsošanas motora kloķvārpstas apgriezieni sasniedz motora maksimālajai jaudai atbilstošos kloķvārpstas apgriezienus. 6.4.4. Transportlīdzeklim ar automātisko pārnesumkārbu, kuras paaugstinātajam pārnesumam ir rokas vadība, pārbaude veicama, pārslēdzējam atrodoties izgatavotāja "normālai" braukšanai ieteiktajā pozīcijā. Ārējā pārnesuma pazemināšanas ierīce ir jāizslēdz. 6.5. Mērījumu raksturs un skaits A skalas decibelos (dB(A)) izteiktais maksimālais trokšņa līmenis jāmēra tad, kad transportlīdzeklis atrodas starp līnijām AA' un BB' (2.zīm.). Mērījums nav jāņem vērā, ja tiek fiksēta nenormāla atšķirība starp lielāko mērskaitli un vispārīgo trokšņa līmeni. Katrā transportlīdzekļa pusē jāizdara vismaz divi mērījumi. 6.6. Rezultātu interpretācija 6.6.1. Lai ņemtu vērā mērinstrumentu neprecizitātes, no katra mērījuma nolasītā rezultāta jāatņem 1 dB(A). 6.6.2. Mērījumi uzskatāmi par derīgiem, ja atšķirība starp diviem secīgiem mērījumiem vienā un tajā pašā transportlīdzekļa pusē nepārsniedz 2 dB(A). 6.6.3. Augstākais izmērītais trokšņa līmenis jāuzskata par pārbaudes rezultātu. Ja rezultāts par 1 dB(A) pārsniedz pārbaudāmā transportlīdzekļa kategorijai pieļaujamo trokšņa līmeni (78+1 dB(A) vai 80+1 dB(A)), jāveic divi atkārtoti mērījumi, attiecīgi novietojot mikrofonu. Trijiem no četriem izdarītajiem mērījumiem pie šāda mikrofona novietojuma jāiekļaujas noteiktajās robežās. 7. Nekustīga automobiļa trokšņu mērījumi 7.1. Trokšņa līmenis jāmēra gāzu izplūdes sistēmas izejas atveres tuvumā atbilstoši 3.zīmējumam. Mērījumu veikšanas laikā pārnesumu pieslēgšanas svirai jāatrodas neitrālā stāvoklī. 7.2. Pārbaudes vietai ir jābūt taisnstūra formā (atbilstoši 3.zīmējumam), kura malas atrodas vismaz 3 m attālumā no transportlīdzekļa gabarītiem. Šajā taisnstūrī nedrīkst atrasties nekādi ievērojami šķēršļi, t.i., neviens cits cilvēks kā tikai mērījumu veicējs un transportlīdzekļa vadītājs. Transportlīdzeklis minētajā taisnstūrī jānovieto tā, lai mikrofons atrastos vismaz 1m attālumā no jebkāda veida apmales. Katrā mērīšanas punktā jāizdara vismaz trīs mērījumi. 7.3. Mikrofonam jābūt novietotam vienā līmenī ar izplūdes sistēmas izejas atveri vai 0,2 m augstumā virs pārbaudes treka, vadoties pēc augstākā novietojuma. Mikrofona diafragmai jābūt vērstai pret izplūdes sistēmas izejas atveri un jāatrodas 0,5 m attālumā no tās. Mikrofona maksimālās jutības asij jābūt paralēlai pārbaudes treka virsmai un jāveido 45° ± 10° leņķis pret emitēto izplūdes gāzu noteikto vertikālo plakni (3.zīmējums). Mikrofons jānovieto tajā šīs vertikālās plaknes pusē, kas nodrošina lielāko iespējamo attālumu starp mikrofonu un transportlīdzekļa apveidu. 7.4. Ja izplūdes sistēmai ir vairākas izejas atveres, kuras neatrodas tālāk kā 0,3 m cita no citas un kuras ir savienotas ar vienu un to pašu trokšņu slāpētāju, mikrofonam jābūt vērstam pret izejas atveri, kura atrodas tuvāk transportlīdzekļa apveidam vai kura atrodas augstāk virs treka virsmas. Visos citos gadījumos mērījumi jāveic pie katras izejas atveres, par rezultātu uzskatot augstāko fiksēto vērtību. 7.5. Ja transportlīdzekļa izplūdes izejas atvere ir vērsta vertikāli, mikrofonam jābūt novietotam vienā līmenī ar izejas atveri un vērstam uz augšu, paralēli tās asij. Tam jāatrodas 0,5 m attālumā no tās transportlīdzekļa puses, kurai tuvāk atrodas izejas atvere. 7.6. Ja transportlīdzekļa konstrukcija ir tāda, ka mikrofonu nevar novietot 3.zīmējumā parādītajā pozīcijā tādu traucēkļu dēļ, kas ir transportlīdzekļa sastāvdaļas (piem., rezerves ritenis, degvielas tvertne, akumulatora nodalījums), pēc mērījumu veikšanas ir jāizgatavo rasējums, kas skaidri parāda mikrofona pozīciju. Ciktāl tas ir iespējams, mikrofonam jāatrodas tālāk par 0,5 m no tuvākā šķēršļa, un tā maksimālās jutības asij jābūt vērstai pret izejas atveri no tāda stāvokļa, kuru vismazāk iespaido augstāk minētie šķēršļi. 7.7. Motora apgriezieniem jānostabilizējas pie apgriezieniem, kuri ir 3/4 no apgriezieniem, pie kuriem motors attīsta maksimālo jaudu. Kad ir sasniegti konstanti motora apgriezieni, akseleratora pedālis ātri jāatgriež brīvgaitas stāvoklī. Trokšņa līmenis jāmēra darbības perioda laikā, kas ietver īsu konstantu motora apgriezienu uzturēšanu un pilnīgu palēnināšanas periodu (t.i., no 3/4 nmax līdz no). Par rezultātu jāuzskata trokšņa mērītāja lielākais rādījums. Jāņem vērā tikai tās vērtības, kas iegūtas triju secīgu mērījumu laikā un neatšķiras vairāk kā par 2 dB(A). Par pārbaudes rezultātu jāuzskata augstākā no šīm trijām vērtībām. Piezīme. Mērījumiem pie nmax ir tikai informatīvs raksturs, un šī mērījuma rezultātus neņem vērā. 8. Saspiestā gaisa troksnis (Veic tad, ja automobiļa pilna masa ir virs 2800 kg un aprīkots ar pneimatisko bremžu sistēmu.) 8.1. Mērījums jāveic, novietojot mikrofonu 4.zīmējumā parādītajā 2. un 6.pozīcijā, kad transportlīdzeklis ir nekustīgs. Jāfiksē augstākais trokšņa līmenis pēc A skalas, kad gaiss iziet caur spiediena regulatoru un kad tiek izmantota gan pamatbremze, gan stāvbremze. Troksnis, kad gaiss iziet caur spiediena regulatoru, tiek mērīts, motoram strādājot brīvgaitā. Gaisa izplūšanas troksnis tiek mērīts, lietojot pamatbremzi un stāvbremzi; pirms katra mērījuma gaisa kompresoram jāsasniedz augstākais darba spiediens, un tad jāatslēdz saspiestā gaisa padeve uz resīveriem. 8.2. Rezultātu novērtējums Katrā mikrofona pozīcijā ir jāizdara divi mērījumi. Lai kompensētu mērinstrumentu neprecizitātes, rādījums jāsamazina par 1dB(A) un par rezultātu jāuzskata šī samazinātā vērtība. Rezultāti jāuzskata par derīgiem, ja atšķirība starp mērskaitļiem vienā un tajā pašā mikrofona pozīcijā nepārsniedz 2 dB(A). Par pārbaudes rezultātu jāpieņem augstākais rādījums. Ja rezultāts par 1dB(A) pārsniedz pieļaujamo trokšņa līmeni, jāveic divi atkārtoti mērījumi, attiecīgi novietojot mikrofonu. Trijiem no četriem izdarītajiem mērījumiem pie šāda mikrofona novietojuma jāiekļaujas noteiktajās robežās. Trokšņa līmenis nedrīkst pārsniegt 72 dB(A). 1.zīmējums. Minimālās prasības, kas izvirzītas pārbaudes laukumam 2.zīmējums. Mikrofona novietojums mērījumiem, kad transporta līdzeklis ir kustībā 3.zīmējums. Pārbaudes vieta un mikrofona novietojums mērījumiem, kad automobilis ir nekustīgs (visi attālumi doti metros) 4.zīmējums. Mikrofona novietojums saspiestā gaisa radītā trokšņa mērīšanai 5.pielikums Instrukcija par "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu pārbaudes protokola aizpildīšanas un ETMK sertifikāta pagarināšanas kārtību Apstiprināta ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas 1996. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 11-3/43 1. Pārbaude tiek veikta tikai tiem kravas automobiļiem, kuriem izgatavotājs vai tā pilnvarots pārstāvis ir izdevis sertifikātu par atbilstību "zaļā" vai "zaļākā un drošā" kravas automobiļa prasībām. "Zaļajiem" kravas automobiļiem jāatbilst ETMK rezolūcijas Nr. 91/2 (CEMT/CM(91)26Final) prasībām, bet "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem jāatbilst ETMK rezolūcijas Nr. 95/4(CEMT/CM(95)4Final) prasībām. (Izņēmums - sk. 10. punkta piezīmi.) 2. Pirms "zaļo" vai "zaļāko un drošo" kravas automobiļu pārbaudes veikšanas automobiļa vadītājs ir jāiepazīstina ar instrukciju par "izplūdes gāzu dūmainības mērījumiem ar dīzeļmotoriem aprīkotiem "zaļiem" un "zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem". Vadītājs ar parakstu žurnālā apliecina, ka viņš ir iepazīstināts par iespējām sabojāt motoru un savu atbildību par automobiļa tehnisko stāvokli (sk. 3. un 6. nodaļas prasības iepriekšminētajā instrukcijā). Piemērs: "Esmu iepazinies ar instrukcijas par "izplūdes gāzu dūmainības mērījumiem ar dīzeļmotoriem aprīkotiem "zaļajiem" un "zaļākiem un drošajiem" kravas automobiļiem" (īpaši 3. un 6. nodaļas prasībām) un ar savu parakstu apliecinu, ka automobilis atbilst šīm prasībām. (Ja automobilis šī punkta prasībām neatbilst vai vadītājs atsakās to parakstīt, tad šim automobilim tālākā pārbaude atbilstoši 13. grupas prasībām netiek veikta.)
3. Pirms pārbaudes veikšanas obligāti jāveic šasijas numuru un motora numuru salīdzināšana, lai pārliecinātos, ka konkrētajam automobilim izgatavotājfirma ir izdevusi sertifikātu par atbilstību "zaļā" vai "zaļākā un drošā" automobiļa prasībām. Ja šo agregātu numuri neatbilst vai rodas pamatotas aizdomas par to neoriģinālo izpildījumu, tad šim automobilim tālākā pārbaude atbilstoši 13. grupas prasībām netiek veikta. 4. Pēc numuru salīdzināšanas un to ierakstīšanas pārbaudes protokolā vispirms tiek pārbaudīts automobiļa tehniskais stāvoklis atbilstoši tehniskās apskates pamatpārbaudes prasībām. 5. Pirms atgāzu mērījumu veikšanas nosaka absorbcijas koeficienta k (m-1) vērtību pēc izgatavotājrūpnīcas plāksnītes vai (ja plāksnīte nav uzstādīta) kataloga "Autodata". Šo skaitli ieraksta pārbaudes protokolā. 6. Pārbaudes protokolā ieraksta automobiļa motora maksimālo jaudu pie atbilstošiem apgriezieniem (no izgatavotāja izsniegtā sertifikāta vai pēc kataloga "Autodata"), aprēķina 3/4 vai 1/2 no šo apgriezienu skaita un ieraksta pārbaudes protokolā. 7. Atbilstoši instrukcijai par "izplūdes gāzu dūmainības mērījumiem ar dīzeļmotoriem aprīkotiem "zaļajiem" un"zaļākiem un drošiem" kravas automobiļiem" veic absorbcijas koeficienta mērījumus un rezultātus ieraksta pārbaudes protokolā. 8. Atbilstoši instrukcijai par "kravas automobiļu ārējā trokšņu līmeņa mērījumiem" veic trokšņu līmeņa mērījumus un to rezultātus ieraksta pārbaudes protokolā. 9. Inspektors aizpilda visu pārbaudes protokolu un protokola labajā malā pielīmē opacimetra izdruku, kā arī uzspiež personīgo spiedogu arī uz protokola un izdrukas. 10. Inspektors aizpilda ETMK sertifikātu, uzspiež apaļo zīmogu, ieraksta sertifikāta derīguma termiņu un brīdina par to automobiļa vadītāju. (Piezīme - kaut arī sertifikātu derīguma termiņš ir viens gads, 1996. gada izsniegto sertifikātu derīguma termiņš būs 6 mēneši, tātad līdz 1997. gada jūnijam.) Piezīme: pārbaudes protokola augšējā daļā ir jāizsvītro burti, kuriem neatbilst automobilis. Ir iespējams, ka jāatstāj gan L, gan U burts (ja "zaļais" automobilis iebrauc Austrijā, tad papildus tiek pieprasīts arī Austrijas parauga sertifikāts). L -apzīmējums (balts burts uz zaļa fona) atbilst kravas automobilim, kuram ir izsniegts Austrijas parauga sertifikāts par trokšņu līmeni (Lärmarmes Kraftfahrzeug). Šādam automobilim var pagarināt šo sertifikātu, tikai tajā gadījumā sertifikātā teksts ECMT - Resolution ECMT No. 91/2 (CEMT/CM(91)26/Final) - jāizsvītro un jāuzraksta - ECE R51; 84/424/EEC. Otrajā sertifikāta pusē jāizsvītro 49; Annex 1/Chap. VI KDV 1967 un tā vietā jāieraksta 24 un absorbcijas koeficienta vērtība (piem., k=2,07), un ailē par atgāzu mērījumu rezultātiem ievelk svītriņas. Piezīme: automobilis ar apzīmējumu L nav ne "zaļš", ne "zaļāks un drošs", jo garantē tikai atbilstību trokšņu līmeņa prasībām. U - apzīmējums (balts burts uz zaļa fona) atbilst "zaļajam" kravas automobilim ("green lorry"). Šiem automobiļiem jāatbilst trokšņu prasību līmenim (tās pašas prasības, kas automobiļiem ar L apzīmējumu) + uz automobiļa ir jābūt uzstādītam EURO-1 dzinējam. (Iespējams, ka apzīmējumā tiek lietots burts E burta U vietā.) S - apzīmējums (zaļš burts uz balta fona) atbilst "zaļākam un drošam" kravas automobilim ("greener and safe lorry"). Šiem automobiļiem jāatbilst trokšņa līmeņa prasībām (līdzīgi kā automobiļiem ar apzīmējumu L) + uz automobiļa ir jābūt uzstādītam EURO-2 dzinējam + jābūt izsniegtam izgatavotāja vai tā pilnvarotā pārstāvja sertifikātam par atbilstību tehniskajām, drošības un tehnisko apskašu prasībām. 11. Nokopē rūpnīcas sertifikātu un izsniegto ETMK sertifikātu. Oriģinālus atdod automobiļa vadītājam (pie katra izsniegtā ETMK sertifikāta angļu valodā jābūt pievienotām baltām, bet neaizpildītām kopijām vācu un franču valodā). Visas dokumentu kopijas (arī pamata pārbaudes protokola) iešuj atsevišķos vākos izsniegto ETMK sertifikātu numuru augošā secībā. 12. Visos neskaidrību un šaubu gadījumos inspektoram jākonsultējas ar CSDD tehniskās uzraudzības daļas darbiniekiem. Piezīme: "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu sertifikāti var būt izsniegti angļu, vācu vai franču valodā. Aizpildītiem jābūt tikai vienā valodā, neaizpildītiem sertifikātu paraugiem pārējās valodās jābūt uz baltām lapām un piestiprinātiem pie aizpildītā sertifikāta. |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par "zaļo" un "zaļāko un drošo" kravas automobiļu tehniskā stāvokļa kontroli
Statuss:
Zaudējis spēku
Saistītie dokumenti
|