Ministru kabineta noteikumi Nr. 812
Rīgā 2025. gada 22. decembrī (prot. Nr. 53 32.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2023.
gada 19. decembra noteikumos Nr. 818 "Eiropas
Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam
4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba
meklētāju, jo īpaši jauniešu - it sevišķi, īstenojot Garantiju
jauniešiem -, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā
situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi
nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot
pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma
"Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības
fondu
2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos
Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas
2021.-2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu
darba meklētāju, jo īpaši jauniešu - it sevišķi, īstenojot
Garantiju jauniešiem -, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū
nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu
piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī
veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma
"Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi"
(Latvijas Vēstnesis, 2023, 250. nr.; 2024, 138. nr.; 2025, 60.
nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt noteikumu nosaukumu šādā redakcijā:
"Eiropas
Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam
4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju,
jo īpaši jauniešu - it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem -,
ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo
grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un
aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un
sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai
uzņēmējdarbībai un sociālās ekonomikas attīstībai" īstenošanas
noteikumi".
2. Izteikt 1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas
programmas 2021.-2027. gadam (turpmāk - programma) 4.3.3.
specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši
jauniešu - it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem -, ilgstošo
bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un
ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un
aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un
sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākumu "Atbalsts sociālajai
uzņēmējdarbībai un sociālās ekonomikas attīstībai" (turpmāk -
pasākums);".
3. Izteikt 1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk - ESF+)
projekta (turpmāk - projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam
un sadarbības partneriem;".
4. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Pasākuma mērķis ir sniegt atbalstu sociālo uzņēmumu izveidei
un attīstībai, sociālās ekonomikas ekosistēmas attīstībai, kā arī
personu vecumā no 65 gadiem (turpmāk - seniori) neformālās un
ikdienējās mācīšanās (turpmāk - senioru skola) pasākumu
attīstībai, lai uzlabotu sabiedrības dzīves kvalitāti,
palielinātu sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju
grupu nodarbinātības iespējas un stiprinātu sociālās ekonomikas
attīstību kopumā."
5. Papildināt ar 3.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.4. biedrības un nodibinājumi;".
6. Papildināt ar 3.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.5. seniori."
7. Izteikt 4.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.3. nacionālais rādītājs - sociālās atstumtības riskam
pakļautie iedzīvotāji nodarbinātībā pēc biznesa plāna īstenošanas
- 98;".
8. Papildināt ar 4.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.4. nacionālais rādītājs - biedrības un nodibinājumi, kas
saņēmuši atbalstu senioru skolas pasākumu īstenošanai, -
25;".
9. Papildināt ar 4.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.5. nacionālais rādītājs - seniori, kuri piedalījušies senioru
skolas pasākumos, - 2 500."
10. Izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Pasākumam plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais
finansējums ir 16 800 000 euro, tai skaitā ESF+
finansējums - 14 280 000 euro un valsts budžeta
līdzfinansējums - 2 520 000 euro."
11. Izteikt II nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"II. Prasības
projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības
partneriem".
12. Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Finansējuma saņēmēja sadarbības partneri, ar kuriem
finansējuma saņēmējs slēdz sadarbības līgumu, kurā iekļauj
informāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas
nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā,
ir:
12.1. akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" -
šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības
īstenošanā;
12.2. atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, kas
atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda likumam veicina
sabiedrības integrāciju un atbalsta publiskā un nevalstiskā
sektora attīstības programmu un projektu īstenošanu, -
Sabiedrības integrācijas fonds - šo noteikumu 13.3.1
apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā."
13. Izteikt 13.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"13.3. sociālo uzņēmumu un sociālas ekonomikas sistēmas
pilnveides pasākumi;".
14. Papildināt ar 13.3.1 apakšpunktu šādā
redakcijā:
"13.3.1 atbalsts senioru skolām;".
15. Izteikt 15.1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.1.2. šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā sadarbības
partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas šo noteikumu
13.1. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai;".
16. Papildināt ar 15.1.3. apakšpunktu šādā
redakcijā:
"15.1.3. šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā sadarbības
partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas šo noteikumu
13.3.1 apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības
īstenošanai;".
17. Papildināt ar 15.3.1 apakšpunktu šādā
redakcijā:
"15.3.1 finanšu atbalsts senioru skolām, ko projekta
iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju;".
18. Izteikt 15.4.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.4.2. iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas
finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru projekta vadības un
īstenošanas personālam šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo
darbību īstenošanai. Iekšzemes komandējumu un darba braucienu
izmaksām piemēro vadošās iestādes metodikas par vienas vienības
izmaksu standarta likmes aprēķinu un piemērošanu 1 km izmaksām un
iekšzemes komandējumu izmaksām;".
19. Izteikt 15.4.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"15.4.4. projekta īstenošanai nepieciešamās informācijas
iegūšanas izmaksas finansējuma saņēmējam un šo noteikumu 12.1.
apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim šo noteikumu 13.1. un
13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros."
20. Izteikt 16.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.2. šo noteikumu 13.1., 13.2., 13.3. un 13.4. apakšpunktā
minētās atbalstāmās darbības īstenošanai var plānot izmaksas
specifisku nozares ekspertu piesaistei sociālās uzņēmējdarbības
uzsācēju biznesa ideju izvērtēšanai, konsultāciju nodrošināšanai
biznesa plānu izstrādei, sociālās uzņēmējdarbības un sociālās
ekonomikas atbalsta sistēmas pilnveidei, pasākuma starprezultātu
novērtēšanai un sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumiem, tai
skaitā jauniešu mācībām;".
21. Izteikt 16.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.4. šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās
darbības īstenošanai šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais
sadarbības partneris var plānot izmaksas informācijas sistēmu
pielāgošanai un pilnveidošanai;".
22. Izteikt 16.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
"16.6. jaunu darba vietu aprīkojuma iegādes vai nomas, tai skaitā
aprīkojuma uzturēšanas un remonta, izmaksas finansējuma saņēmēja
un sadarbības partneru projekta vadības un īstenošanas personālam
vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas, ja esošo darba vietu
aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, var paredzēt ne
vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā
projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu
darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100
procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku,
darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas atbilstoši
nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro
daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma
izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam
sadalījumam, kā arī ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu
projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;".
23. Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
"17. Netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs un
sadarbības partneri plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot
netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no tiešajām
personāla izmaksām."
24. Izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
"19. Sociālās uzņēmējdarbības uzsācēji var saņemt šo noteikumu
12.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera piešķirto atbalstu
šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās darbības ietvaros, ja
tie ir ieguvuši sociālā uzņēmuma statusu atbilstoši Sociālā
uzņēmuma likumam."
25. Izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
"20. Lai pretendētu uz šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto
finanšu atbalstu, sociālie uzņēmumi un sociālās uzņēmējdarbības
uzsācēji iesniedz šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētajam
sadarbības partnerim finanšu atbalsta pieteikumu, biznesa plānu
un, ja nepieciešams, citu ar tā īstenošanu saistīto informāciju.
Šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris,
pieņemot lēmumu par:
20.1. finanšu atbalsta piešķiršanu, ar sociālo uzņēmumu slēdz
civiltiesisku līgumu (turpmāk - finanšu atbalsta līgums);
20.2. finanšu atbalsta piešķiršanu ar nosacījumu, nosūta sociālās
uzņēmējdarbības uzsācējam finanšu atbalsta piedāvājumu, ietverot
tajā nosacījumus par atbalsta piešķiršanu, ja sociālās
uzņēmējdarbības uzsācējs divu mēnešu laikā pēc finanšu atbalsta
piedāvājuma saņemšanas kā sabiedrības ar ierobežotu atbildību
pārstāvis ir iesniedzis Labklājības ministrijā iesniegumu sociālā
uzņēmuma statusa iegūšanai un ja tas atbalsta piešķiršanas brīdī
atbilst šo noteikumu 19. punktā minētajam nosacījumam."
26. Izteikt 21. punktu šādā redakcijā:
"21. Sociālie uzņēmumi un sociālās uzņēmējdarbības uzsācēji,
iesniedzot finanšu atbalsta pieteikumu un biznesa plānu, un šo
noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris,
piešķirot finanšu atbalstu, ievēro šādus nosacījumus:
21.1. finanšu atbalstu piešķir ilgtermiņa materiālajiem un
nemateriālajiem ieguldījumiem, apgrozāmajiem līdzekļiem, apmācību
un konsultāciju izdevumiem, kā arī atlīdzības izmaksām sešus
mēnešus biznesa plāna īstenošanas periodā, nepārsniedzot 80
procentus no vidējās darba algas attiecīgajā profesijā.
Sociālajiem uzņēmumiem, kuru mērķis ir sociālās atstumtības
riskam pakļauto iedzīvotāju grupu integrācija darba tirgū
(turpmāk - darba integrācijas sociālie uzņēmumi), finanšu
atbalstu atlīdzības izmaksām sociālās atstumtības riskam pakļauto
iedzīvotāju grupām biznesa plāna īstenošanas periodā piešķir
jaunu darba vietu izveidei, nepārsniedzot 100 procentus no
vidējās darba algas attiecīgajā profesijā;
21.2. finanšu atbalsta apmēru pamato biznesa plānā. Minimālais
finanšu atbalsta apmērs ir 10 000 euro, maksimālais
finanšu atbalsts nepārsniedz:
21.2.1. 40 000 euro - sociālajiem uzņēmumiem, kuri nav
saņēmuši finanšu atbalstu granta veidā 9.1.1.3. pasākuma
"Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" un šo noteikumu 13.1.
apakšpunktā minētās darbības ietvaros (izņemot darba integrācijas
sociālos uzņēmumus, kas var saņemt šo atbalstu atkārtoti);
21.2.2. 200 000 euro - sociālajiem uzņēmumiem, kuru
darbības laiks kopš reģistrācijas Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistrā ir ilgāks par diviem gadiem. Finanšu atbalstu nosaka
atbilstoši saimnieciskās darbības apjomam, nepārsniedzot 50
procentus no vidējā apgrozījuma pēdējos trijos gados un 50
procentus no apgrozījuma pēdējā gadā, tai skaitā izvēlas mazākā
aprēķinātā rādītāja vērtību. Ja atbilstoši apgrozījumam
aprēķinātais finanšu atbalsta apmērs ir mazāks par 40 000
euro, bet biznesa plāna īstenošanai ir nepieciešams
lielāks finanšu atbalsts, to nosaka atbilstoši biznesa plānam,
bet nepārsniedzot 40 000 euro;
21.3. darba integrācijas sociālajiem uzņēmumiem finanšu atbalstu
šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētajā apmērā piešķir, ja
atlīdzības izmaksas sociālās atstumtības riskam pakļautās
iedzīvotāju grupas nodarbinātajiem ir vismaz 40 procentu apmērā
no kopējās finanšu atbalsta summas biznesa plāna īstenošanas
periodā;
21.4. ja sociālā uzņēmuma īpašnieki ir vienīgi biedrības vai
nodibinājumi, finanšu atbalsta apmēra noteikšanā ņem vērā šo
biedrību un nodibinājumu darbības ilgumu un finanšu rādītājus,
kas minēti šo noteikumu 21.2.2. apakšpunktā;
21.5. šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto finanšu atbalstu
piešķir biznesa plāna sociālā mērķa sasniegšanai, ievērojot
saimnieciskā izdevīguma principu, ar nosacījumu, ka minimālā
darījuma summa nevar būt mazāka par 200 euro:
21.5.1. ilgtermiņa materiālajiem ieguldījumiem, kas ietver
aprīkojuma, iekārtu un transportlīdzekļu iegādi. Darba
integrācijas sociālajiem uzņēmumiem finanšu atbalstu piešķir
tādiem ilgtermiņa materiālajiem ieguldījumiem, kas tieši saistīti
ar sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupu
nodarbināto darba pienākumu izpildi;
21.5.2. ilgtermiņa nemateriālajiem ieguldījumiem, kas ietver
patentu, licenču, prečzīmju, firmas zīmju, koncesiju un
datorprogrammu iegādes izmaksas;
21.5.3. apgrozāmajiem līdzekļiem, kas ietver izejvielu un
materiālu iegādes izmaksas, nomas un amortizācijas, kā arī citas
izmaksas (izņemot atlīdzības, ilgtermiņa materiālo un nemateriālo
ieguldījumu, mācību un konsultāciju izmaksas);
21.6. finanšu atbalsta ietvaros nav attiecināmas izmaksas, kas
nav tieši saistītas ar biznesa plāna īstenošanu, kā arī
izmaksas:
21.6.1. nekustamā īpašuma (ēkas un zemes) iegādei;
21.6.2. visu veidu infrastruktūras uzlabošanai, attīstībai,
pārbūvei, kā arī telpu un ēku remontam, ēku un būvju nojaukšanai,
restaurācijai, rekonstrukcijai, renovācijai, būvprojektēšanai,
būvniecībai, teritorijas labiekārtošanai;
21.6.3. finanšu audita izdevumiem, finanšu līzingiem, finanšu
transakcijām, procentu maksājumiem, valūtas maiņas komisijas
maksājumiem un valūtas svārstību radīto zaudējumu segšanai;
21.6.4. naudas sodu, līgumsodu, nokavējuma procentu, tiesāšanās
izdevumu segšanai, muitas nodokļu un nodevu maksāšanai, izņemot
pievienotās vērtības nodokli, tai skaitā ievērojot šo noteikumu
18. punktā minēto nosacījumu;
21.6.5. par kurām nav iesniegti finanšu līdzekļu izlietojumu
apliecinoši dokumenti;
21.7. sociālie uzņēmumi nodrošina komunikācijas un vizuālās
identitātes pasākumus atbilstoši regulas 2021/1060 47. un 50.
pantam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas
Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo
fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā, kā arī
Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un
Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
21.8. sociālie uzņēmumi nevar pretendēt uz finanšu atbalstu,
ja:
21.8.1. sociālais uzņēmums vai persona, kura ir sociālā uzņēmuma
valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, ar tādu prokurora
priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un
kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu
jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
21.8.1.1. noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana,
iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā
vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas
organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
21.8.1.2. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās,
starpniecība kukuļošanā, neatļauta labuma pieņemšana vai
komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labuma pieprasīšana,
pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi;
21.8.1.3. krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizēšana;
21.8.1.4. izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu
samaksas;
21.8.1.5. terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas
izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma
attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai
personas vervēšana un apmācība terora aktu veikšanai;
21.8.1.6. cilvēku tirdzniecība;
21.8.2. sociālais uzņēmums ar tādu attiecīgajā jomā kompetentas
institūcijas lēmumu, prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas
spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un
nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas
izpaužas kā vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav
nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties
Eiropas Savienības dalībvalstī;
21.8.3. sociālais uzņēmums ar tādu attiecīgajā jomā kompetentas
institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un
kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu
konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā
vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt
tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās, izņemot
gadījumu, ja attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences
tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros
sociālo uzņēmumu ir atbrīvojusi no naudas soda vai ir
samazinājusi naudas sodu;
21.9. sociālie uzņēmumi var pretendēt uz finanšu atbalstu, ja no
dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams:
21.9.1. tiesas spriedums, prokurora priekšraksts par sodu vai
citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums saistībā ar šo
noteikumu 21.8.2. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, līdz
finanšu atbalsta pieteikuma iesniegšanas dienai ir pagājuši trīs
gadi;
21.9.2. tiesas spriedums vai citas attiecīgajā jomā kompetentas
institūcijas pieņemtais lēmums saistībā ar šo noteikumu 21.8.3.
apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, līdz finanšu atbalsta
pieteikuma iesniegšanas dienai ir pagājuši 12 mēneši."
27. Izteikt 24. punktu šādā redakcijā:
"24. Maksimālā finanšu atbalsta intensitāte šo noteikumu 21.2.1.
apakšpunktā minētajiem sociālajiem uzņēmumiem ir 90 procenti no
biznesa plānā iekļautajām šo noteikumu 21. punktā minētajām
attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot maksimālo finanšu atbalsta
apmēru - 40 000 euro, savukārt maksimālā finanšu
atbalsta intensitāte šo noteikumu 21.2.2. apakšpunktā minētajiem
sociālajiem uzņēmumiem ir 60 procenti no biznesa plānā
iekļautajām šo noteikumu 21. punktā minētajām attiecināmajām
izmaksām, nepārsniedzot maksimālo finanšu atbalsta apmēru - 200
000 euro, tai skaitā ievērojot šo noteikumu V nodaļā
minētos de minimis atbalsta ierobežojumus. Šo noteikumu
12.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris šo noteikumu 21.
punktā minēto finanšu atbalstu piešķir pamatotu un dzīvotspējīgu
biznesa plānu īstenošanai. Sociālie uzņēmumi biznesa plāna
īstenošanai izmanto arī savus resursus vai piesaista ārējo
finansējumu ar nosacījumu, ka šo noteikumu 21.2.1. apakšpunktā
minētie sociālie uzņēmumi vismaz 10 procentu apmērā un šo
noteikumu 21.2.2. apakšpunktā minētie sociālie uzņēmumi vismaz 40
procentu apmērā no biznesa plānā iekļautajām attiecināmajām
izmaksām izmanto savus resursus vai ārējo finansējumu."
28. Izteikt 30.1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.1.1. informē šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minēto sadarbības
partneri, ja uzņēmums ir zaudējis sociālā uzņēmuma statusu;".
29. Izteikt 30.1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.1.4. ir tiesīgs pieprasīt un atgūt no sociālajiem uzņēmumiem
šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera
izmaksāto finanšu atbalstu, ja netiek ievērota šo noteikumu 28.
punktā minētā prasība;".
30. Izteikt 30.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.3. šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības
partneris:
30.3.1. izvērtē sociālās uzņēmējdarbības uzsācēju biznesa plānus,
kas izstrādāti šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās
darbības ietvaros, kā arī sociālo uzņēmumu biznesa plānus un to
atbilstību komercdarbības atbalstu regulējošajiem normatīvajiem
aktiem un pieņem lēmumu par finanšu atbalsta piešķiršanu vai par
atteikumu piešķirt atbalstu;
30.3.2. izstrādā iekšējo procedūru par finanšu atbalsta
piešķiršanu un sociālo uzņēmumu uzraudzību, ietverot atbilstības
pārbaudi noteiktam biznesa plānā paredzētam mērķim, un par
finanšu atbalsta piedāvājuma sagatavošanu sociālās
uzņēmējdarbības uzsācējiem, kā arī savā tīmekļvietnē publicē
finanšu atbalsta pieteikuma veidlapas, pārskatu veidlapas,
informāciju par biznesa plānu vērtēšanas procesu un nosacījumiem
un citus pieteikuma iesniedzējam nepieciešamos dokumentus un
informāciju;
30.3.3. piešķir finanšu atbalstu sociālajiem uzņēmumiem
atbilstoši normatīvajiem aktiem par komercdarbības
atbalstu;
30.3.4. nodrošina piešķirtā finanšu atbalsta uzskaiti un
uzraudzību biznesa plāna īstenošanas laikā;
30.3.5. pieprasa un atgūst no sociālajiem uzņēmumiem nepamatoti
piešķirto un biznesa plāna īstenošanas laikā neatbilstoši
izmantoto finanšu atbalstu un pēc atgūšanas atmaksā to
finansējuma saņēmējam, izņemot šādus gadījumus:
30.3.5.1. šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības
partneris dokumentāri pierāda, ka ir veicis pietiekamus un
samērīgus pasākumus sociālo uzņēmumu uzraudzībai un neatbilstoši
izmantotā finanšu atbalsta atgūšanai, taču to nav bijis iespējams
atgūt;
30.3.5.2. neatbilstoši izmantotā finanšu atbalsta atgūšana
saskaņā ar šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā sadarbības
partnera izstrādātajiem finanšu atbalsta piedziņas noteikumiem,
kuri saskaņoti ar Finanšu ministriju un finansējuma saņēmēju,
tiek uzskatīta par valsts budžeta neefektīvu izmantošanu, proti,
atgūstamā finanšu atbalsta apmērs ir mazāks vai vienāds ar
piedziņas procesa izmaksām;
30.3.6. šo noteikumu 30.3.5. apakšpunktā minēto atgūto finanšu
atbalstu var izmantot šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās
atbalstāmās darbības īstenošanai."
31. Izteikt 32.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.3. sociālo uzņēmumu un sociālās ekonomikas partnerības
stiprināšanas un veicināšanas pasākumus;".
32. Izteikt 32.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"32.4. pētījumu (tai skaitā izvērtējumu par sociālo uzņēmumu un
sociālās ekonomikas darbību un attīstību) veikšanu;".
33. Papildināt ar 32.1 punktu šādā
redakcijā:
"32.1 Šo noteikumu 13.3.1 apakšpunktā
minētās atbalstāmās darbības īstenošanai Sabiedrības integrācijas
fonda padome nodrošina šo noteikumu 32.22. apakšpunktā
minētās projektu pieteikumu atlases organizēšanu un uzrauga
finansējuma izlietojumu atbilstoši Sabiedrības integrācijas fonda
likumā un normatīvajos aktos par Sabiedrības integrācijas fonda
nolikumu noteiktajiem pienākumiem."
34. Papildināt ar 32.2 punktu šādā
redakcijā:
"32.2 Īstenojot šo noteikumu 13.3.1
apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību, šo noteikumu 12.2.
apakšpunktā minētais sadarbības partneris, ja nepieciešams,
piesaistot pakalpojuma sniedzēju:
32.21. nodrošina veiktspējas stiprināšanas pasākumus
šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētajai mērķa grupai, kura īsteno
vai plāno īstenot senioru skolas pasākumus;
32.22. organizē atklātu projektu pieteikumu atlasi un
sniedz finanšu atbalstu šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētajai
mērķa grupai senioru skolas pasākumu īstenošanai;
32.23. veic šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētajai
mērķa grupai sniegtā atbalsta ietekmes izvērtējumu."
35. Papildināt ar 32.3 punktu šādā
redakcijā:
"32.3 Šo noteikumu 32.21. apakšpunktā
minētos veiktspējas stiprināšanas pasākumus nodrošina šo
noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā sadarbības partnera projekta
īstenošanas personāls vai tā izvēlēts pakalpojumu sniedzējs,
kurš:
32.31. izstrādā vadlīnijas senioru skolu pasākumu
satura izveidei šādu prasmju attīstībai:
32.31.1. digitālā pratība;
32.31.2. veselības pratība;
32.31.3. finanšu pratība;
32.31.4. sociālā līdzdalība un aktīvs
dzīvesveids;
32.31.5. radošās un kultūras aktivitātes;
32.31.6. mūžizglītība un intelektuālā attīstība;
32.31.7. iekļaušanai darba tirgū nepieciešamās
prasmes;
32.32. organizē informatīvus pasākumus un sniedz
konsultācijas par senioru skolu pasākumu organizēšanu;
32.33. sagatavo vismaz trīs mācību video par senioru
skolu pasākumu saturu;
32.34. organizē informatīvus pasākumus par senioru
skolu izveidi un attīstību."
36. Papildināt ar 32.4 punktu šādā
redakcijā:
"32.4 Šo noteikumu 32.22. apakšpunktā
minētās projektu pieteikumu atlases īstenošanai šo noteikumu
12.2. apakšpunktā minētais sadarbības partneris:
32.41. izveido projektu pieteikumu atlases vērtēšanas
komisiju (turpmāk - vērtēšanas komisija) Sabiedrības integrācijas
fonda likumā noteiktajā kārtībā;
32.42. izstrādā projektu pieteikumu atlases nolikumu,
kurā ietver informāciju par projektu pieteikumu iesniegšanas un
vērtēšanas kārtību, vērtēšanas kritērijus un to piemērošanas
metodiku, šo noteikumu 32.61. apakšpunktā minētā
līguma projektu un citu projektu konkursa atlasei nepieciešamo
informāciju, tai skaitā ietverot šādus nosacījumus projektu
pieteikumu atlasei un projektu pieteikumu iesniedzējiem:
32.42.1. projekta pieteikumu var iesniegt biedrības un
nodibinājumi, kuru statūtos ir noteikts darbs ar senioriem;
32.42.2. katrā plānošanas reģionā var apstiprināt
vismaz piecus projektu pieteikumus senioru skolu pasākumu
īstenošanai. Ja kādā no plānošanas reģioniem nav iespējams
apstiprināt piecus projektu pieteikumus, pēc saskaņošanas ar
finansējuma saņēmēju finansējumu var pārplānot citā plānošanas
reģionā iesniegtajiem projektu pieteikumiem atbilstoši iegūtajam
vērtējumam, ievērojot šo noteikumu 4.4. apakšpunktā noteikto
atbalstāmo senioru skolu skaitu;
32.42.3. apstiprinātā projekta īstenošana ilgst vismaz
12 mēnešus, bet ne ilgāk kā 24 mēnešus, un minētajā laikposmā
senioru skolas nodrošina neformālās un ikdienējās mācīšanās
pasākumus vismaz par četrām šo noteikumu 32.31.
apakšpunktā minētajām tēmām;
32.42.4. minimālais finanšu atbalsta apmērs vienam
projektam un senioru skolas pasākumu īstenošanai ir 10 000
euro, un tā ietvaros senioru skolas pasākumus īsteno ne
mazāk kā 22 unikālām šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās mērķa
grupas personām. Maksimālais finanšu atbalsts nepārsniedz 45 000
euro, un tā ietvaros senioru skolas pasākumus
īsteno ne mazāk kā 100 unikālām šo noteikumu 3.5. apakšpunktā
minētās mērķa grupas personām. Ja senioru skolas pasākumus īsteno
no 23 līdz 99 unikālām šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās
mērķa grupas personām, finanšu atbalstu samazina proporcionāli
mērķa grupas personu skaitam. Projekta ietvaros paredz:
32.42.4.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas, kas
ietver projekta vadības un īstenošanas personāla, tai skaitā
senioru skolas pasniedzēju un pedagogu, atlīdzības izmaksas, kas
radušās uz darba tiesisko attiecību vai iepirkumu līguma pamata.
Personāla izmaksām ir jābūt atbilstošām senioru skolas pasākumu
īstenotāja atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par
līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstošām vidējai darba samaksai
saskaņā ar Latvijas Republikas Centrālās statistikas pārvaldes
datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē;
32.42.4.2. pārējās attiecināmās izmaksas, ko projektā
saskaņā ar regulas 2021/1060 56. panta 1. punktu plāno kā vienu
izmaksu pozīciju 40 procentu apmērā no šo noteikumu
32.42.4.1. apakšpunktā minētajām izmaksām;
32.42.5. prasību projekta pieteikumam pievienot
informāciju par telpu pieejamību senioru skolas pasākumu
īstenošanai visu projekta īstenošanas laiku;
32.43. izsludina atklātu projektu pieteikumu atlasi
pēc projektu pieteikumu atlases nolikuma apstiprināšanas
Sabiedrības integrācijas fonda padomē;
32.44. visu ar projektu pieteikumu atlasi saistīto
informāciju publicē šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā
sadarbības partnera oficiālajā tīmekļvietnē;
32.45. projektu pieteikumu sagatavošanai un
iesniegšanai paredz ne ilgāk kā divus mēnešus, kā arī nosaka, ka
projektu pieteikumu atlases ietvaros šo noteikumu
32.42.1. apakšpunktā minētās biedrības un nodibinājumi
var iesniegt vienu projekta pieteikumu;
32.46. nodrošina, ka vērtēšanas komisija izvērtē
iesniegtos projektu pieteikumus atbilstoši šo noteikumu
32.42. apakšpunktā minētajā projektu pieteikumu
atlases nolikumā noteiktajai kārtībai un kritērijiem un Eiropas
Savienības fondu 2021.- 2027. gada plānošanas perioda vadības
likumā noteiktajiem projekta iesniedzēja izslēgšanas
noteikumiem;
32.47. nodrošina, ka Sabiedrības integrācijas fonda
padome, ņemot vērā vērtēšanas komisijas vērtējumu, apstiprina
projektu pieteikumu vērtēšanas rezultātus un pieņem lēmumu par
projekta pieteikuma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu
vai noraidīšanu, ievērojot, ka lēmumu par:
32.47.1. projekta pieteikuma apstiprināšanu pieņem, ja
tas atbilst šo noteikumu 32.42. apakšpunktā minētajā
projektu pieteikumu atlases nolikumā noteiktajiem kritērijiem un
to piemērošanas metodikā noteiktajiem nosacījumiem;
32.47.2. projekta pieteikuma apstiprināšanu ar
nosacījumu pieņem, ja projekta pieteikuma pieteicējam ir jāveic
šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā sadarbības partnera
noteiktās darbības, lai nodrošinātu projekta pieteikuma
atbilstību šo noteikumu 32.42. apakšpunktā minētajā
projektu pieteikumu atlases nolikumā noteiktajiem kritērijiem un
to piemērošanas metodikā noteiktajiem nosacījumiem. Ja kāds no
lēmumā noteiktajiem nosacījumiem nav izpildīts vai nav izpildīts
lēmumā noteiktajā termiņā, projekta pieteikums ir uzskatāms par
noraidītu. Ja nosacījumi ir izpildīti, šo noteikumu 12.2.
apakšpunktā minētais sadarbības partneris izdod atzinumu par
lēmumā noteikto nosacījumu izpildi;
32.47.3. projekta pieteikuma noraidīšanu pieņem, ja
senioru skolas projekta pieteikuma pieteicējs atbilst Eiropas
Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības
likumā noteiktajiem projekta iesniedzēja izslēgšanas noteikumiem,
projekta pieteikums neatbilst šo noteikumu 32.42.
apakšpunktā minētajā projektu pieteikumu atlases nolikumā
noteiktajiem kritērijiem un to piemērošanas metodikā noteiktajiem
nosacījumiem vai šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētajam
sadarbības partnerim nav pieejams finansējums šo noteikumu
32.22. apakšpunktā minētā finanšu atbalsta
sniegšanai."
37. Papildināt ar 32.5 punktu šādā
redakcijā:
"32.5 Šo noteikumu 32.47. apakšpunktā
minētos Sabiedrības integrācijas fonda padomes pieņemtos lēmumus
var pārsūdzēt Sabiedrības integrācijas fonda likumā noteiktajā
kārtībā."
38. Papildināt ar 32.6 punktu šādā
redakcijā:
"32.6 Projektu un senioru skolas pasākumu īstenošanai
šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais sadarbības
partneris:
32.61. mēneša laikā no dienas, kad stājies spēkā
lēmums par projekta pieteikuma apstiprināšanu vai atzinums par
lēmumā ietverto nosacījumu izpildi, slēdz līgumu par projekta un
senioru skolas pasākumu īstenošanu ar šo noteikumu 3.4.
apakšpunktā minētās mērķa grupas personu. Līgumā iekļauj vismaz
šādu informāciju:
32.61.1. pušu rekvizītus;
32.61.2. tiesības un pienākumus, tai skaitā nosaka, ka
projekta īstenotājs nodrošina senioru skolas darbību atbilstoši
apstiprinātajam projekta pieteikumam un, ja projekta izmaksas
pieaug, sadārdzinājumu sedz no saviem līdzekļiem;
32.61.3. projekta īstenošanas un uzraudzības
nosacījumus, tai skaitā dokumentu, pārskatu un citas informācijas
iesniegšanas un izskatīšanas kārtību;
32.61.4. laikposmu, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt
par attiecināmām;
32.61.5. maksājumu pieprasīšanas un veikšanas
kārtību;
32.61.6. īstenošanai piešķirto finanšu līdzekļu
izmaksas apturēšanas, izmaksas turpināšanas un atgūšanas
kārtību;
32.61.7. darbības laiku, tā grozīšanas un izbeigšanas
kārtību;
32.61.8. rīcību nepārvaramas varas gadījumā;
32.61.9. strīdu izšķiršanas kārtību;
32.62. veic maksājumus projekta īstenotājam un
pārbauda finansējuma izlietošanas atbilstību šo noteikumu
32.61. apakšpunktā minētā līguma prasībām;
32.63. konsultē un sniedz informatīvu atbalstu šo
noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas personai šo
noteikumu 32.61. apakšpunktā minētā līguma prasību
izpildei;
32.64. uzrauga projekta īstenošanas un rezultātu
sasniegšanas progresu;
32.65. pārbauda, vai projekta īstenošanas laikā
nepastāv interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas, kā arī
dubultā finansējuma risks."
39. Papildināt ar 32.7 punktu šādā
redakcijā:
"32.7 Projekta un senioru skolas pasākumu īstenošanai
šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas persona:
32.71. īsteno apstiprināto projektu atbilstoši šo
noteikumu 32.61. apakšpunktā minētajam līgumam;
32.72. veic iepirkumus atbilstoši Publisko iepirkumu
likumam vai Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumiem
Nr. 104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas
kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" (turpmāk - noteikumi
Nr. 104). Ja iepirkumus veic atbilstoši noteikumiem Nr. 104,
ievēro tajos norādīto līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas
procedūru un ierobežojumus šādu līgumu slēgšanai, tai skaitā
aizpilda un paraksta noteikumu Nr. 104 1. pielikumā norādīto
apliecinājumu par interešu konflikta neesību un pievieno to
iepirkuma līgumu slēgšanas dokumentācijai;
32.73. nodibina darba tiesiskās attiecības ar projekta
vadības un īstenošanas personālu vai piesaista pakalpojumu
sniedzēju šo noteikumu 32.72. apakšpunktā minētajā
kārtībā. Darba tiesisko attiecību gadījumā, paredzot atlīdzības
izmaksas, personālu nodarbina normālu vai nepilnu darba laiku,
tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika izmaksu
attiecināmības principu. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika
izmaksu attiecināmības principu, veic personāla darba laika
uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
32.74. piesaista projekta īstenošanai nepieciešamo
projekta vadības un īstenošanas personālu šo noteikumu
32.73. apakšpunktā minētajā kārtībā un nodrošina, ka
projekta īstenošanas laikā ir ievēroti interešu konflikta,
korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot,
ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls ir
informēts par korupcijas un interešu konflikta novēršanas
jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, kā arī par pienākumu ziņot par
konstatētajām aizdomām un ziņotāju aizsardzību atbilstoši
Trauksmes celšanas likumam;
32.75. var sadarboties ar citām šo noteikumu 3.4.
apakšpunktā minētās mērķa grupas personām kopīgu senioru skolu
pasākumu īstenotāju piesaistē. Šādā gadījumā šo noteikumu 3.4.
apakšpunktā minētās mērķa grupas personas vienojas, kura no tām
veiks kopīgu iepirkumu šo noteikumu 32.72. apakšpunktā
noteiktajā kārtībā, un izmaksas sedz proporcionāli šo noteikumu
3.5. apakšpunktā minētās mērķa grupas personu skaitam attiecīgajā
senioru skolas pasākumā;
32.76. nodrošina, ka projektā paredzētās darbības un
projektā sniegto atbalstu šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās
mērķa grupas personām nefinansē un neplāno finansēt no citiem
valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem,
kā arī nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos;
32.77. pārbauda šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētās
mērķa grupas personu atbilstību iesaistei projekta īstenošanā un
veic dalībnieku uzskaiti, kā arī iesniedz šo noteikumu 12.2.
apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim dokumentu, kas
apliecina dalībnieku dalību, norādot dalībnieka vārdu un uzvārdu,
informāciju par personas atbilstību šo noteikumu 3.5. apakšpunktā
minētajai mērķa grupai, kā arī citu personas datus nesaturošu
informāciju, kas nepieciešama maksājuma pieprasījumu
sagatavošanai;
32.78. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes
pasākumus atbilstoši regulas 2021/1060 47. un 50. pantam un
normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu
vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu
2021.-2027. gada plānošanas periodā."
40. Papildināt ar 32.8 punktu šādā
redakcijā:
"32.8 Šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais
sadarbības partneris nodrošina šo noteikumu 3.4. apakšpunktā
minētās mērķa grupas personai maksājumus atbilstoši šo noteikumu
32.61. apakšpunktā minētajam līgumam, ievērojot šādu
maksājumu pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību:
32.81. avansa maksājumu var saņemt, pamatojot avansa
maksājuma apmēru, un tas nevar pārsniegt 30 procentus no projekta
kopējā finansējuma apmēra. Piešķirtais avanss ir jāizlieto sešu
mēnešu laikā no tā piešķiršanas dienas;
32.82. starpposma maksājumu, pamatojot tā apmēru, var
saņemt ne retāk kā reizi ceturksnī;
32.83. šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais
sadarbības partneris, veicot avansa un starpposma maksājumus,
nodrošina, ka veikto avansa un starpposma maksājumu kopsumma
nepārsniedz 95 procentus no projekta kopējā finansējuma
apmēra;
32.84. noslēguma maksājumu šo noteikumu 12.2.
apakšpunktā minētais sadarbības partneris veic pēc projekta
īstenošanas un šo noteikumu 32.61. apakšpunktā
minētajā līgumā noteikto dokumentu un informācijas
pārbaudes."
41. Izteikt 33. punktu šādā redakcijā:
"33. Šo noteikumu 13.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības
īstenošanu nodrošina finansējuma saņēmējs un šo noteikumu 12.
punktā minētie sadarbības partneri saskaņā ar finansējuma
saņēmēja izstrādātu sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumu
plānu, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju, kas
nodrošina sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumus, tai
skaitā:
33.1. izstrādā saturu sabiedrības izpratnes veidošanai
paredzētiem pasākumiem (piemēram, informēšanas un izglītošanas
pasākumiem, diskusijām, konsultācijām) par sociālajiem
uzņēmumiem, sociālo uzņēmumu atbalsta sistēmu, to nozīmi un
iespējamo ieguldījumu tautsaimniecības izaugsmes un sabiedrības
dzīves kvalitātes uzlabošanā un iekļaujošas nodarbinātības
veicināšanā, kā arī par šo noteikumu 3.4. un 3.5. apakšpunktā
minētajai mērķa grupai sniegto atbalstu;
33.2. nodrošina sabiedrības izpratnes veidošanas pasākumu
organizēšanu (piemēram, telpu īri un nomu, kancelejas preču
iegādi, tulkošanu, kafijas pauzes);
33.3. nodrošina informatīvo un vizuālo elementu (piemēram,
plakātu, drukāto materiālu, audiovizuālo materiālu, reklāmas vai
reprezentatīvo materiālu) izgatavošanu."
42. Izteikt 34. punktu šādā redakcijā:
"34. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības
partneri:
34.1. nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar
projekta īstenošanas personālu un vadības personālu vai īsteno
iepirkumus šo noteikumu 34.4. apakšpunktā minētajā kārtībā.
Paredzot projekta īstenošanas un projekta vadības personālam
atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka šis personāls tiek nodarbināts
normālu vai nepilnu darba laiku, tai skaitā atlīdzībai var
piemērot daļlaika attiecināmības principu. Ja personāla
atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veic
personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām
funkcijām;
34.2. apliecina, ka brīdī, kad tiek iesniegts projekta iesniegums
vai noslēgts sadarbības līgums ar finansējuma saņēmēju, ir
izstrādāta iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu
konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā
atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumiem
Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām
korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas
personas institūcijā", nosakot vismaz:
34.2.1. pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta
piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos - preventīvus
pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska
kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus
-, tostarp ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu
saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra
Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko
piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
(turpmāk - regula 2024/2509), 61. pantu;
34.2.2. krāpšanas un korupcijas risku novēršanas
mehānismus;
34.2.3. iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus
par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska
novēršanu;
34.2.4. ētikas kodeksu vai ētikas pamatprincipus;
34.2.5. kārtību, kādā darbiniekiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot
par iespējamiem pārkāpumiem, tai skaitā iespējamām koruptīvām
darbībām, ietverot pasākumus ziņotāja anonimitātes un
aizsardzības nodrošināšanai;
34.2.6. pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
34.2.7. mehānismu dubultā finansējuma novēršanai no citiem
finansēšanas avotiem, tai skaitā no Eiropas Savienības kohēzijas
politikas programmas 2021.-2027. gadam, Eiropas Savienības
struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas
perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem
ārvalstu finanšu instrumentiem;
34.2.8. trauksmes celšanas sistēmu;
34.2.9. procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
34.2.10. ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par
potenciāliem administratīvajiem vai kriminālpārkāpumiem;
34.3. piesaistot šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo
darbību veikšanai nepieciešamo personālu, nodrošina, ka projekta
īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un
krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta
vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls ir informēts par
korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un
krāpšanas pazīmēm, pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā
arī par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas
likumam;
34.4. nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā atbilstoši regulas
2024/2509 61. pantam un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu
jomā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas
novēršanas nosacījumi;
34.5. pakalpojuma sniedzēja un piegādātāja piesaistīšanai
iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko
iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu,
atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru, un, kur tas ir
attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, īsteno
sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus, kā arī nodrošina, ka
sociālie uzņēmumi iepirkuma procedūras veic saskaņā ar
noteikumiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību
pasūtītāja finansētajiem projektiem. Ja uz pakalpojuma sniedzēja
izvēli nav attiecināmas Publisko iepirkumu likuma procedūras,
pakalpojuma sniedzēju piesaista, ievērojot pārredzamu,
nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, izņemot
gadījumu, ja finansējuma saņēmējs šo noteikumu 13.3. apakšpunktā
minētās atbalstāmās darbības ietvaros slēdz līgumu ar publisko
reģistru un informācijas sistēmas turētājiem par datu un
informācijas apmaiņu;
34.6. šo noteikumu 15.4.1. apakšpunktā minētajos iepirkuma
līgumos avansa maksājumus paredz ne vairāk kā 20 procentu apmērā
no attiecīgā līguma summas. Šo noteikumu 12.1. apakšpunktā
minētais sadarbības partneris, piešķirot šo noteikumu 13.1.
apakšpunktā minēto finanšu atbalstu sociālajiem uzņēmumiem,
avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 50 procentu apmērā no
kopējā piešķirtā finanšu atbalsta;
34.7. novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina, ka projektā
sniegtais atbalsts šo noteikumu 3. punktā minētajām mērķa grupām
netiek finansēts un to nav plānots finansēt no citiem valsts,
pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
34.8. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus
atbilstoši regulas 2021/1060 47. un 50. pantam un normatīvajiem
aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā
iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027.
gada plānošanas periodā, kā arī savā tīmekļvietnē un sociālajos
tīklos ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu
informāciju par projekta īstenošanu;
34.9. iesniedz atbildīgajā iestādē informācijai šo noteikumu 33.
punktā minēto sabiedrības izpratnes veicināšanas pasākumu plānu,
kā arī tā īstenošanas laikā organizē vismaz vienu sabiedrības
izpratnes veidošanas pasākumu, kurā iesaista Eiropas Komisijas
pārstāvniecību Latvijā, atbildīgo iestādi, vadošo iestādi un
sadarbības iestādi;
34.10. uzkrāj un iesniedz sadarbības iestādē informāciju par
atbalstu saņēmušajām šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minētajām
mērķa grupām un šo noteikumu 3.5. apakšpunktā minētajām mērķa
grupas personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.
gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas
Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I
pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu
Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas
kārtība 2021.-2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam;
34.11. uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība,
iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana"
rādītājiem:
34.11.1. konsultatīva rakstura pasākumu skaits par dzimumu
līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma
nediskriminācijas, etniskās un citas piederības un pamattiesību
jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem
aspektiem;
34.11.2. mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas
pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti
cilvēkiem ar dažādu veidu funkcionālajiem traucējumiem
piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā,
subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu
ieraksti);
34.11.3. specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušo personu ar
invaliditāti skaits (piemēram, darbavietu pielāgošana,
ergoterapeita, surdotulka, mentora, specializētā transporta
pakalpojumi, atbalsta personas);
34.11.4. personu ar invaliditāti skaits atbalsta saņēmēju
vidū;
34.11.5. personu skaits vecumā no 50 gadiem atbalsta saņēmēju
vidū;
34.11.6. sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū;
34.11.7. etnisko minoritāšu pārstāvju skaits atbalsta saņēmēju
vidū;
34.12. ir tiesīgs pieprasīt un bez maksas saņemt no fiziskajām un
juridiskajām personām, kā arī valsts un pašvaldību institūcijām
projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju, ja citos ārējos
normatīvajos aktos nav noteikts citādi."
43. Izteikt 37. punktu šādā redakcijā:
"37. Finanšu atbalstu šo noteikumu 20. punktā minētā atbalsta
ietvaros šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais sadarbības
partneris un šo noteikumu 22. punktā minēto kompensāciju un šo
noteikumu 23. punktā minēto mācību un konsultāciju atbalstu
(turpmāk - de minimis atbalsts) finansējuma saņēmējs
(turpmāk abi kopā - atbalsta sniedzējs) sociālajam uzņēmumam
(turpmāk - atbalsta saņēmējs) sniedz saskaņā ar Komisijas 2023.
gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas
Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de
minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis,
2023. gada 15. decembris, sērija L) (turpmāk - Komisijas regula
Nr. 2023/2831) vai Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK)
Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un
108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības
un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis,
2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190) (turpmāk - Komisijas regula Nr.
717/2014) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas
saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra
Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu
tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr.
1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.
104/2000 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 28.
decembris, Nr. L 354) (turpmāk - regula Nr. 1379/2013)."
44. Izteikt 41.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"41.2. dienu, kad šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētais
sadarbības partneris atzinis par izpildītu šo noteikumu 20.2.
apakšpunktā minēto nosacījumu un informējis atbalsta saņēmēju par
atbalsta piešķiršanu, ja atbalsta saņēmējs atbalsta pieteikuma
iesniegšanas brīdī ir sociālās uzņēmējdarbības uzsācējs."
Ministru prezidente E. Siliņa
Labklājības ministrs R.
Uzulnieks