Ministru kabineta noteikumi Nr. 778
Rīgā 2025. gada 16. decembrī (prot. Nr. 52 40.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2024.
gada 18. jūnija noteikumos Nr. 388 "Eiropas Savienības kohēzijas
politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta
mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem
pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot
pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un
mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.6. pasākuma
"Profesionālās izglītības iestāžu un koledžu mācību vide nozarēm
aktuālo prasmju apguvei" pirmās, otrās, trešās un ceturtās
projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības
fondu
2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 6. un 13. punktu
Izdarīt Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumos Nr.
388 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas
2021.-2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot
vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem
izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu
infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās
attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.6. pasākuma
"Profesionālās izglītības iestāžu un koledžu mācību vide nozarēm
aktuālo prasmju apguvei" pirmās, otrās, trešās un ceturtās
projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"
(Latvijas Vēstnesis, 2024, 118., 227. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 8. punktu šādā redakcijā:
"8. Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais
finansējums ir 53 275 541 euro, tai skaitā Eiropas
Reģionālās attīstības fonda finansējums - 45 284 208
euro (no tā valsts budžeta finansējums, kas pārsniedz
pasākumam pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda
finansējumu, - 5 878 924 euro) un valsts budžeta
līdzfinansējums - 7 991 333 euro, tai skaitā:
8.1. pirmajai atlases kārtai pieejamais kopējais attiecināmais
finansējums ir 26 146 530 euro, tai skaitā Eiropas
Reģionālās attīstības fonda finansējums - 22 224 550
euro (no tā valsts budžeta finansējums, kas pārsniedz
pasākumam pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda
finansējumu, - 580 136 euro) un valsts budžeta
līdzfinansējums - 3 921 980 euro;
8.2. otrajai atlases kārtai pieejamais kopējais attiecināmais
finansējums ir 8 427 790 euro, tai skaitā Eiropas
Reģionālās attīstības fonda finansējums - 7 163 621 euro
(no tā valsts budžeta finansējums, kas pārsniedz pasākumam
pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu, - 935
000 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums -1 264 169
euro;
8.3. trešajai atlases kārtai pieejamais kopējais finansējums ir
8 995 895 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības
fonda finansējums - 7 646 510 euro un valsts budžeta
līdzfinansējums - 1 349 385 euro;
8.4. ceturtajai atlases kārtai 8.1.3. specifiskā atbalsta mērķa
projektu otrā posma īstenošanai pieejamais kopējais attiecināmais
finansējums ir 9 705 326 euro, tai skaitā Eiropas
Reģionālās attīstības fonda finansējums - 8 249 527 euro
(no tā valsts budžeta finansējums, kas pārsniedz pasākumam
pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu, - 4 363
788 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums - 1 455 799
euro."
2. Svītrot 10. punktu.
3. Svītrot 12. punktu.
4. Izteikt 28.12. apakšpunktu šādā redakcijā:
"28.12. iekārtu un aprīkojuma iegādes un pakalpojumu izmaksas
horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija
un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai šo noteikumu 15.
un 18. punktā minētajiem finansējuma saņēmējiem un 14. un 17.
punktā minētajiem sadarbības partneriem."
5. Izteikt 43. punktu šādā redakcijā:
"43. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina, ka
projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta,
korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, un paredz, ka
projekta vadībā iesaistītais projekta personāls ir informēts par
korupcijas un Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23.
septembra Regulas (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu
noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam
(pārstrādāta redakcija), 61. pantā noteiktajiem interešu
konflikta novēršanas jautājumiem, par krāpšanas pazīmēm un
pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī par ziņotāju
aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam."
6. Izteikt 51. punktu šādā redakcijā:
"51. Lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā
komercdarbības atbalsts, infrastruktūrā, kuru izmanto šo
noteikumu 14. (izņemot 14.13. apakšpunktu), 17. un 18. punktā
minēto profesionālās izglītības iestāžu vajadzībām,
pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā ir
pieļaujams veikt papildinošu saimniecisko darbību ne vairāk kā 20
procentu apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika
vai finanšu izteiksmē un ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus.
Ar papildinošu saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši
saistītas ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešamas
vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību
nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram,
materiāli, aprīkojums, darbaspēks, pamatkapitāls) apjomu kā ar
saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām. Ar
papildpakalpojumiem saprot tādus pakalpojumus infrastruktūrā,
kurus galvenokārt izmanto tikai ar saimniecisko darbību
nesaistītai darbībai un kuriem pašiem par sevi nebūtu ietekmes uz
tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū."
7. Izteikt 52. punktu šādā redakcijā:
"52. Sadarbības iestāde saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādāto
papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzības metodiku
nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību visā projekta
dzīves ciklā (10 - 15 gadu robežās) saskaņā ar šo noteikumu 50.
un 51. punkta nosacījumiem. Pirmās un trešās atlases kārtas
ietvaros sadarbības partneris, bet ceturtās atlases kārtas
ietvaros finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā ik gadu
sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu
un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo
dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības
uzraudzībai. Ja pirmās un trešās atlases kārtas ietvaros
sadarbības partneris, bet ceturtās atlases kārtas ietvaros
finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 51.
punktā minētais 20 procentu ierobežojums no infrastruktūras gada
jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās
investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas
nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas saskaņā
ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu
noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par
konstatēto šo noteikumu 50. un 51. punktā minēto nosacījumu
pārkāpumu."
8. Papildināt ar 52.1 punktu šādā
redakcijā:
"52.1 Ja sadarbības iestāde projekta dzīves cikla
laikā konstatē, ka ēkā, ēkas daļā vai ēku grupā, par kuru
iesniegts projekta iesniegums, tiek veikta saimnieciskā darbība,
kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, vai tiek veikta
papildinoša saimnieciskā darbība, kas pārsniedz šo noteikumu 51.
punktā minēto apmēru, vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas
nav uzskatāma par papildinošu saimniecisko darbību, pirmās un
trešās atlases kārtas ietvaros sadarbības partnerim, bet ceturtās
atlases kārtas ietvaros finansējuma saņēmējam proporcionāli tai
gada jaudas daļai platības, laika vai finanšu izteiksmē, par kuru
kopumā ir konstatēts pārkāpums, ir pienākums atmaksāt sadarbības
iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar
procentiem, kurus aprēķina par laikposmu, kas sākas pārkāpuma
gadā, no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta,
saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V
nodaļas nosacījumiem."
9. Papildināt ar 52.2 punktu šādā
redakcijā:
"52.2 Atbalsts infrastruktūrai, kura tiek izmantota šo
noteikumu 14.13. apakšpunktā minētās profesionālās izglītības
iestādes un šo noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā minēto
profesionālās vidējās kultūrizglītības iestāžu vajadzībām, netiek
kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, ja tajā īstenotā
saimnieciskā darbība atbilst šādiem nosacījumiem:
52.21. tai nav saimnieciska rakstura, ja pašu ieņēmumi
atbalstītajā infrastruktūrā nepārsniedz 50 procentus no projektā
atbalstītās infrastruktūras gada budžeta;
52.22. ja pašu ieņēmumi projektā atbalstītajā
infrastruktūrā ir lielāki par 50 procentiem no projektā
atbalstītās infrastruktūras gada budžeta, tad projektam ir
saimniecisks raksturs, tomēr tas nav kvalificējams kā atbalsts
komercdarbībai, ja projektam nav ietekmes uz konkurenci un
tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū, ko vērtē
atbilstoši kādam no šādiem kritērijiem:
52.22.1. no visiem kultūras jomā sniegto pakalpojumu
saņēmējiem vai projektā atbalstītās infrastruktūras
apmeklētājiem, vai profesionālās vidējās kultūrizglītības iestāžu
audzēkņiem gadā 85 procenti vai vairāk ir Latvijas
iedzīvotāji;
52.22.2. īstenotie kultūras un kultūrizglītības
pasākumi pārsvarā notiek latviešu valodā;
52.22.3. projektā atbalstītā infrastruktūra netiek
plaši reklamēta ārpus Latvijas teritorijas, tai skaitā netiek
veiktas starptautiskas mārketinga aktivitātes un citas darbības
pārrobežu reklāmas jomā."
10. Papildināt ar 52.3 punktu šādā
redakcijā:
"52.3 Sadarbības iestāde saskaņā ar Kultūras
ministrijas izstrādāto Komercdarbības atbalsta piemērošanas
metodiku nodrošina šo noteikumu 14.13. apakšpunktā minētās
profesionālās izglītības iestādes un šo noteikumu 15.1. un 15.2.
apakšpunktā minēto profesionālās vidējās kultūrizglītības iestāžu
infrastruktūrā veikto investīciju atbilstības uzraudzību
atbilstoši šo noteikumu 52.2 punkta nosacījumiem visā
projekta dzīves ciklā. Šo noteikumu 14.13. apakšpunktā minētais
sadarbības partneris un šo noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā
minētie finansējuma saņēmēji visā projekta dzīves ciklā ik gadu
sagatavo pārskatu par saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina
minētā pārskata un aprēķinus pamatojošās dokumentācijas
pieejamību saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja šo noteikumu
14.13. apakšpunktā minētais sadarbības partneris un šo noteikumu
15.1. un 15.2. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmējs
konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 52.2 punktā
minētais ierobežojums un pašu ieņēmumi projektā
atbalstītajā infrastruktūrā ir lielāki par 50 procentiem no
projektā atbalstītās infrastruktūras gada budžeta, tas, ievērojot
saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteikto termiņu,
iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto nosacījumu
pārkāpumu."
11. Papildināt ar 52.4 punktu šādā
redakcijā:
"52.4 Ja sadarbības iestāde projekta dzīves cikla
laikā konstatē, ka ēkā, ēkas daļā vai ēku grupā, par kuru
iesniegts projekta iesniegums, īstenotā saimnieciskā darbība
neatbilst šo noteikumu 52.2 punktā minētajiem
nosacījumiem, šo noteikumu 14.13. apakšpunktā minētajam
sadarbības partnerim, šo noteikumu 15.1. un 15.2. apakšpunktā
minētajam finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības
iestādei saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar
procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta,
saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V
nodaļas nosacījumiem."
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Izglītības un zinātnes ministre D.
Melbārde