Ministru kabineta rīkojums Nr. 858
Rīgā 2025. gada 16. decembrī (prot. Nr. 52 55.
§)
Grozījums Ministru kabineta 2025.
gada 14. oktobra rīkojumā Nr. 673 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas
projekta "Energokopienu procesa digitalizācija" pases
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2025. gada 14. oktobra rīkojumā Nr.
673 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Energokopienu procesa
digitalizācija" pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2025,
199. nr.) šādu grozījumu:
1. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā
(pielikums).
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Klimata un enerģētikas ministra pienākumu
izpildītājs ‒
labklājības ministrs R. Uzulnieks
Klimata un
enerģētikas ministrijas iesniegtajā redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 16. decembra
rīkojumam Nr. 858
"Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 14. oktobra
rīkojumam Nr. 673
2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Energokopienu procesa digitalizācija" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
| 1.1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu (institūcija) |
Būvniecības
valsts kontroles birojs |
| 1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
Valsts vides
dienests1 |
2. Saistīto projektu programma
| 2.1. Programmas nosaukums |
Nav |
| 2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
Nav |
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
| 3.1. Projekta mērķis un galvenais
saturs |
Projekta mērķis ir Energokopienu reģistrācijas procesa
digitalizācija, nodrošinot pilnībā elektronizētu procesu
atbilstoši 2024. gada 10. decembra Ministru kabineta
noteikumiem Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un
darbības noteikumi". Projekta ietvaros paredzēts veikt
pilnveidojumus Energoresursu informācijas sistēmas (ERIS)
Energokopienas reģistrā un pilnveidot ERIS lietojamību. |
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma) |
ERIS
Energokopienu modulis sākotnēji tika izstrādāts pirms 2024.
gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 808
"Energokopienu reģistrēšanas un darbības
noteikumi". Sākotnējā funkcionalitāte paredzēja tikai
informācijas par Energokopienām reģistrēšanu un informācijas
uzkrāšanu. Pēc ieviešanas produkcijā tika secināts, ka, lai
gan ir izstrādāts Energokopienu reģistrācijas modelis,
joprojām Energokopienu reģistrācijas un atļaujas process ir
sarežģīts, nav pilnībā digitalizēts, kā rezultātā netiek
veicināta jaunu energokopienu izveide un reģistrācija. 2024.
gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 808
"Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi"
paredz Energokopienu procesa pilnvērtīgu digitālu pārvaldību,
digitalizējot Energokopienu atļaujas procesu, lai veicinātu
jaunu Energokopienu izveidi. Esošajā Energokopienu modulī nav
iekļautas darba vietas sistēmas operatoriem un
elektroenerģijas tirgotājiem. Ņemot vērā, ka saskaņā ar
minētajiem Ministru kabineta noteikumiem sistēmas operatoriem
ir pienākums aktīvi informāciju sniegt vismaz reizi mēnesī un
kopējo gada pārskatu, par katru energokopienu ir nepieciešams
izveidot darba vietu sistēmas operatoriem, lai tie varētu
ērtā veidā sniegt informāciju par tām Energokopienām, ar
kurām ir noslēgts līgums. |
| 3.3. Projekta ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode
un mērāmais rādītājs2 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks (gads) |
| 3.3.1.
Palielināsies publiskās pārvaldes sektora efektivitāte |
Nodrošināts
digitāls process |
(Pirms - 0; Pēc -
1 gab.) |
2026 |
| 3.3.2.
Informācijas pieejamība par reģistrētajām Energokopienām un
to ieguvumiem |
ERIS un atvērto
datu portālā pieejama publiskā datu kopa par reģistrētajām
Energokopienām, nodrošinot datu tālāku atkalizmantošanu |
(Pirms - 0; Pēc -
1 gab.) |
2026 |
| 3.3.3.
Energokopienu reģistrācijas, atļaujas izsniegšanas un
pārvaldības process |
E-pakalpojums -
Energokopienu reģistrēšana, atļaujas izsniegšana un
pārvaldība ERIS |
(Pirms - 0; Pēc -
1 gab.) |
2026 |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
| 4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums
(kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt4 |
| 541 940 euro
(summa bez PVN) |
113 807 euro |
n/a |
|
|
|
|
|
| Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko
izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais apmērs5 |
Darbības iznākums |
| 4.3. Energokopienu moduļa
pielāgošana atbilstoši MK noteikumiem Nr. 808
"Energokopienu reģistrēšanas un darbības noteikumi"
un ERIS funkcionalitātes uzlabojumi |
655 747
euro (ar PVN)
|
1
|
Pilnveidota ERIS
un Energokopienas modulis atbilstoši MK noteikumiem |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
| Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts6 |
Valsts mākonī
(jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības
saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads,
ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
|
1
|
5.1.1.
Energoresursu informācijas sistēma |
|
Jā - izvēlētais
infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs LVRTC |
2025. gada II
ceturksnis |
2026. gada 31.
maijs |
2000
|
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
| Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji
(institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības
plānu8 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
|
- |
- |
- |
- |
| - |
- |
- |
- |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
| Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads,
ceturksnis) |
| 1 |
Energokopienu
datu kopa |
2026.gada II cet. |
| - |
- |
6. Projekta pārvaldības un
īstenošanas kapacitāte9
|
Projekta aktivitātes tiks īstenotas kā vienots projekts,
un tā sekmīgai īstenošanai tiks izveidots projekta vadības
un uzraudzības organizatoriskais ietvars, nosakot
atbildīgās personas, galvenos uzdevumus, termiņus un
pārskatu sniegšanas mehānismu un izveidojot uzraudzības
padomi, projekta vadības grupu un projekta darba
grupas.
Projekta īstenošanas laikā
projekta vadība, kā arī biznesa prasību precizēšanā un
nodevumu testēšanā tiks iesaistīti esošie cilvēkresursi,
kas nosegs nepieciešamās kompetences un kapacitāti.
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
|
Kopsavilkuma informācija par veikto ieguvumu un izmaksu
analīzi.
Digitalizējot procesu,
būtiskākie ieguvumi paredzami jaunu Energokopienu
izveidošanā un reģistrēšanā, administratīvā sloga
samazinājumā sabiedrībai.
Balstoties uz turpmāk
veiktajiem aprēķiniem, secināms, ka projekta īstenošana ir
ekonomiski izdevīga, jo potenciālie sociālekonomiskie
ieguvumi un administratīva sloga samazinājums pārsniedz
projekta izmaksas, kā arī uzturēšanas izmaksas 10 gadu
periodā.
Projekta īstenošanas izmaksas
655 747 euro (summa ar PVN)
Risinājuma uzturēšanas
izmaksas ik gadu: 58 621 euro (ar PVN)
Administratīva sloga
samazinājums sabiedrībai: 6 099 euro (ar PVN)
Sociālekonomiskais ieguvums
gadā: 1 148 960 euro (bez PVN)
|
Sociālekonomiskais ieguvums
|
Ieguvums gadā, EUR
|
Aprēķins
|
|
Administratīvā sloga samazinājums sabiedrībai |
6
099
|
Administratīvā sloga samazinājuma aprēķins
balstīts uz šādiem pieņēmumiem:
• vidējie ceļa izdevumi
Rīgā (pārvietojas ar sabiedrisko transportu vai
automašīnu un izmanto stāvvietu) 5,00 euro;
(Aprēķinā pieņemts, ka
ceļa garums līdz iestādei un atpakaļ sastāda vidēji
20 km; degvielas 1 l cena - 1,5 euro (1km izmaksas
0,08 euro; 20x0,08=1,6 ~ 2 euro); autostāvvietas
izmaksas Rīgā 2h - 5 euro; sabiedriskā transporta
biļete Rīgā 1.50 euro (turp un atpakaļ - 3
euro)2. ((2+5+3)): 2= 5 euro
• vidējie ceļa izdevumi
reģionā (pārvietojas ar sabiedrisko transportu vai
automašīnu un izmanto stāvvietu) 17,5 euro;
(Aprēķinā pieņemts ceļš
200km turp un atpakaļ (200x0,08=16 euro); 2h
stāvvieta Rīgā - 5 euro; ceļa izdevumi ar sabiedrisko
autobusu turp un atpakaļ - 14 euro (biļetes cena
Saldus-Rīga-Saldus)3. ((16+5+14):2)=17,5
euro
• klātienes pakalpojumi
Rīgā ir 90%; iekļauj Energokopienu reģistrēšanu,
atkārtotu reģistrēšanu un izslēgšanu no reģistra;
• klātienes pakalpojumi
no reģiona ir 95%; iekļauj Energokopienu
reģistrēšanu, atkārtotu reģistrēšanu un izslēgšanu no
reģistra.
• patērētais laiks ceļā, pārvietošanās laiks un
EVA apmeklējums - 2,5h; Energokopienas
pārstāvja patērētais laiks Energokopienu
reģistrēšanai, atkārtotai reģistrēšanai un
izslēgšanai no reģistra un darbības procesā
nepieciešamās informācijas iesniegšanai un
apstrādei:
- Iesnieguma iesniegšana
- Energokopienas statūtu kopijas
iesniegšana
- Iesniedzēja dalībnieku sapulces lēmums par
Energokopienas izveidi un tās reģistrāciju.
• vidējā vienas stundas
darba likme Latvijā 2024. gadā - 11.38 euro, 14.06 ar
darba devēja VSAOI.
Ieguvuma aprēķins (5
euro * 2 skaits * 17 Rīgas komers.skaits + 14.06
euro/h * 17 * 2.5h)+(17,5 euro * 2 * 76 reģionu
komers. skaits +14.06 euro/h * 76 * 2.5h ) = 5 027
euro
Paredzēts, ka līdz
2030. gadam Energokopienas būs reģistrējuši 116
pārstāvji.
|
|
Sociālekonomiskais ieguvums jaunu energokopienu
reģistrēšanai |
1 148 960 |
Digitalizējot un vienkāršojot Energokopienu
reģistrācijas un atļaujas saņemšanas procesu, kā arī
nodrošinot tā vienkāršotu pārvaldību paredzams, ka
būtiski pieaugs energokopienu izveide. Esošais
process tā sarežģītības dēļ kavē komersantus un
privātpersonas no energokopienu reģistrēšanas.
Atvieglojot šo procesu, tiktu panākts, ka tiek
izveidotas un reģistrētas energokopienas un gan
komersantiem, gan privātpersonām veidojas būtisks
ieguvums no energokopienu izveides.
Aprēķinot
sociālekonomisko ieguvumu tika pieņemts, ka
balstoties uz procesa digitalizāciju tiks veicināta
jaunu energokopienu izveide, kur apmēram līdz 16
energokopienām varētu izveidot kopīgas
mājsaimniecības (daudzdzīvokļu namu īpašnieki ar
vidējo dzīvokļu skaitu līdz 50 dzīvokļiem) savukārt
līdz 100 energokopienām izveidot Latvijas uzņēmumi,
kur katra uzņēmuma energopatēriņš gadā ir apmēram 100
000 kWh (atbilst vidējam uzņēmumam ar 100-150
darbiniekiem, mazai ražošanas ēkai vai vidējam
loģistikas uzņēmumam ar mērenu elektroenerģijas
slodzi).
Sociālekonomiskais
ieguvums daudzīvokļu namu īpašniekiem:
Tiek pieņemts, ka uz
ēkas ir iespējams izvietot saules paneļus ar kopējo
sistēmas jaudu 17 kWp. Vidēji Latvijā saules paneļi
ražo 1000 kWh gadā, kas būtu ap 17 000 kWh gadā. Tiek
pieņemts, ka vidējā elektrības cena ir 0,18
euro/kWh.
(Vidējā cena,
aprēķināta pēc statistikas pārvaldes cenu rādītājiem
par elektroenerģijas vidējās cenas mājsaimniecībām
(EUR/KWH) 2023-2024. gadam, kur vidēja
mājsaimniecības cena ir 0,25785 eur/kWh4
no tās atņemot vidējo maksu par elektroenerģijas
piegādi elektroenerģijas līnijās 0,4 kV un 6-20kV
0,058513, tiek iegūta vidējā cena 0,199338 eur/kWh,
iekļaujot 10% kļūdas iespējamību vidēja cena
samazināta par 0,019934 eur/kWh, kur iegūta vidējā
cena 0,179404 eur/kWh, kas aprēķina nolūkos noapaļota
uz 0,18 eur/kWh5.
Aprēķinot
Energokopienas kopīgi saražotos 17 000 kWh ar vidējo
elektrības cenu 0,18 euro/kwh veidojas ieguvums - 3
060 euro uz vienu energokopienu. Paredzot, ka varētu
tikt izveidotas līdz 16 šādas privātmāju
energokopienas, kopējais ieguvums ir līdz 48 960 euro
gadā.
Sociālekonomiskais
ieguvums uzņēmumiem izveidojot energokopienu:
Tiek pieņemts, ka četri
vidējie uzņēmumi izveidos sistēmu ar jaudu līdz 100
kWp. Tiek pieņemts, ka vidēji viens šāds uzņēmums
vidēji gadā patērē līdz 100 000 kWh.
Tiek pieņemts, ka
uzņēmumiem vidējā elektrības cena ir 0,14 euro/kWh
bez PVN.6
(Vidējā cena,
aprēķināta pēc statistikas pārvaldes cenu rādītājiem
par elektroenerģijas vidējās cenas gala patērētājiem,
kas nav mājsaimniecības (EUR/KWH) 2023-2024. gadam,
kur vidēja mājsaimniecības cena ir 0,16725
eur/kWh7 no tās atņemot vidējo maksu par
elektroenerģijas piegādi elektroenerģijas līnijās un
kopnēs 0,4 kV un 6-20kV 0,049201, tiek iegūta vidējā
cena 0,118049 eur/kWh, iekļaujot 10% kļūdas
iespējamību vidēja cena samazināta par 0,011805
eur/kWh, kur iegūta vidējā cena 0,106244 eur/kWh, kas
aprēķina nolūkos noapaļota uz 0,11 eur/kWh.
Izveidojot
energokopienu ar jaudas sistēmu līdz 100 kWp, gadā
tiek saražotas 100 000 kWh. Līdz ar to ieguvums
izveidojot šādu energokopienu ir apmēram 11 000 euro
gadā. Pieņemot, ka procesa vienkāršošana un
digitalizācija veicinās līdz šādu 100 energokopienu
izveidi, tad veidojas sociālekonomiskais ieguvums
uzņēmumiem 1 100 000 euro gadā.
Līdz ar to kopējais
sociālekonomiskais ieguvums, kas tiek iegūts no
procesa digitalizācijas un vienkāršošanas
privātpersonām ir 1 148 960 euro gadā.
|
Ietekmi uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu -
pārvaldes darbinieku amata vietu samazinājumu vai
palielinājumu - iekļauj izmaksu/ieguvumu analīzē un tieši
norāda kopsavilkumā arī tad, ja pārvaldes darbinieku skaita
ietaupījums norādīts projekta ieguvumos (3. punktā)
Darbinieku skaita izmaiņas
nav plānotas
|
8. Cita būtiska informācija
|
Norāda būtisku informāciju, tai skaitā nosacījumus projekta
īstenošanai, riskus, projekta sasaisti ar citiem
projektiem, sasaisti ar atklātas stratēģiskās autonomijas
un drošības jautājumiem.
Norāda informāciju par projekta izskatīšanu IKT vadītāju
paplašinātajā forumā, ja attiecināms
Eiropas reģionālās attīstības projekta
"Ekonomikas ministrijas resora administratīvā
procesa digitālā transformācija" ietvaros tika
izstrādāta ERIS pamata funkcionalitāte un Energokopienu
moduļa pamata funkcionalitāte Energokopienu reģistrēšanai
un informācijas uzkrāšanai par Energokopienām. Projekts
tika pabeigts un ieviests produkcijā 2022. gadā.
Šī projekta ietvaros ir
paredzēts pilnveidot līdz šim jau izstrādāto
funkcionalitāti, lai nodrošinātu Energokopienas moduļa
atbilstību 2024. gada 10. decembra Ministru kabineta
noteikumiem Nr. 808 "Energokopienu reģistrēšanas un
darbības noteikumi", kā arī nodrošinātu pilnu
Energokopienas reģistrācijas, atļaujas izsniegšanas un
kopienu pārvaldības procesa digitalizāciju.
2024. gada 16. jūlija
Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas sēdē tika
izskatīts un atbalstīts Viedās administrācijas un
reģionālās attīstības ministrijas sagatavotais priekšlikums
par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas
2021.-2027.gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa
"Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem,
uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām
iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un
pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam
sektoram" investīciju ieceru pirmās kārtas projektiem,
starp kuriem atbalsts tika saņemts arī Būvniecības valsts
kontroles biroja plānotajam projektam "Vienota
kontaktpunkta izveide jaunu elektroenerģijas jaudu
ieviešanai". Projekta ietvaros tiks pilnveidota ERIS
programmatūra, izveidojot Enerģētikas kontaktpunkta
(Kontaktpunkta) portālu un digitalizēts elektroenerģijas
ražošanas no atjaunojamiem resursiem atļauju process.
Minētā projekta ietvaros nav paredzēts ieguldījums ERIS
Energokopienu modulī un funkcionalitāte, kas tiek
izstrādāta šī projekta (ERIS Energokopienu procesa
digitalizācija) ietvaros.
Finansējuma saņēmējs ir tiešā valsts pārvaldes iestāde
un atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 30.septembra
noteikumu Nr.576 "Būvniecības valsts kontroles biroja
nolikums" 3.punktam īsteno informācijas sistēmu
izstrādi un uzturēšanu būvniecības un enerģētikas jomās.
Savukārt projekta īstenošanas partneris - Valsts vides
dienests (Klimata un enerģētikas ministrijas pakļautībā
esoša tiešās pārvaldes iestāde) īsteno energokopienu
reģistra administrēšanu un pilnveidošanu.
Finansējuma saņēmējam un projekta īstenošanas partnerim
sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts
saimnieciskai darbībai vai kā komercdarbības atbalsts.
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija"
1 Atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 26.
augusta rīkojumam Nr. 533 "Par Enerģētikas un vides
aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam" ar 2025.
gada 1. oktobri Enerģētikas un vides aģentūra tiek likvidēta,
to pievienojot Valsts vides dienestam
2
https://www.rigassatiksme.lv/lv/biletes/bilesu-klasts-un-cenas-1/laika-bilete/
3
https://www.bezrindas.lv/lv/bus/choose/45/47/1/20250917/0/0/ba501a5748c8c8c1558c4ddf32263e51bdb4896?
4 https://data.stat.gov.lv/sq/26685;
https://stat.gov.lv/lv/metadati/3032-elektroenergijas-cena
5 https://likumi.lv/ta/id/342097
6 https://likumi.lv/ta/id/342097
7 https://data.stat.gov.lv/sq/26685;
https://stat.gov.lv/lv/metadati/3032-elektroenergijas-cena
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|