Ministru kabineta rīkojums Nr. 816
Rīgā 2025. gada 10. decembrī (prot. Nr. 51 42.
§)
Grozījumi Ministru kabineta
2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 423 "Par
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
2. komponentes "Digitālā transformācija"
2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes,
tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija"
2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" projekta "Vienotā saziņas
platforma, dokumentu krātuve un dokumentu pārvaldības platformu
integrācija" pases, centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr.
423 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes
centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Vienotā
saziņas platforma, dokumentu krātuve un dokumentu pārvaldības
platformu integrācija" pases, centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"
(Latvijas Vēstnesis, 2023, 132. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes
centralizētās platformas un sistēmas" (turpmāk - 2.1.2.1.i.
investīcija) projekta "Vienotā saziņas platforma, dokumentu
krātuve un dokumentu pārvaldības platformu integrācija"
(turpmāk - projekts) pasi (1. pielikums) un centralizētas
funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plānu par
drošas elektroniskās saziņas nodrošināšanu e-adresē fiziskām un
juridiskām personām un iestādēm (2. pielikums)."
2. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Apstiprināt projekta izmaksas ne vairāk kā 7 301
619,60 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu investīcijai - 6
194 760,00 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu
pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai - ne vairāk kā 1
106 859,60 euro apmērā."
3. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrijai uzaicināt finansējuma saņēmēju - Valsts digitālās
attīstības aģentūru - iesniegt projekta iesniegumu Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.
komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.r. reformas
"Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un
sadarbspējas paaugstināšana" un 2.1.2.1.i. investīcijas
nolūka "Digitālo pakalpojumu koplietošanas platformas
attīstība, vienotās saziņas platformas attīstība un dokumentu
pārvaldības platformu integrācija, Valsts un pašvaldības vienotā
klientu apkalpošanas centru tīkla izvēršana un pakalpojuma
sniegšanas atbalsta paplašināšana" ietvaros."
4. Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu
tehniskās uzturēšanas izmaksas ne vairāk kā 558 042 euro
2026. gadā un ne vairāk kā 956 643 euro katrā nākamajā
gadā. Nepieciešamo papildu finansējumu Viedās administrācijas un
reģionālās attīstības ministrijai (ne vairāk kā 558 042
euro 2026. gadā un ne vairāk kā 782 403 euro katrā
nākamajā gadā) un Kultūras ministrijai (ne vairāk kā 174 240
euro 2027. gadā un katrā nākamajā gadā) pieprasīt
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
5. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
6. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Viedās administrācijas
un reģionālās attīstības ministrs R. Čudars
1. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 10. decembra
rīkojumam Nr. 816
"1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. jūlija
rīkojumam Nr. 423
Projekta pase
|
Investīcijas
|
2.1.2.1.i
|
projekta
|
Vienotā
saziņas platforma, dokumentu krātuve un dokumentu
pārvaldības platformu integrācija
|
pase
|
| |
(numurs)
|
|
(projekta nosaukums)
|
|
1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu
| 1.1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu (institūcija) |
Valsts digitālās attīstības
aģentūra (turpmāk - VDAA) |
| 1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija (turpmāk - VARAM)
VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas
centrs"
Kultūras informācijas sistēmu centrs
|
2. Saistīto projektu programma
| 2.1. Programmas nosaukums |
Valsts pakalpojumu platformu
attīstības programma |
| 2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
Turpināt projektos iesāktās aktivitātes un nodrošināt
mērķtiecīgu ilgtermiņa Vienotās saziņas platformas
(iepriekš - Drošas elektroniskās piegādes platforma) jeb
oficiālo elektronisko adrešu (turpmāk - e-adrese)
informācijas sistēmas attīstīšanu, kas izstrādāta un
attīstīta ES struktūrfondu projektos:
1. Nr. 2.2.1.1/16/I/001 "Publiskās pārvaldes
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju arhitektūras
pārvaldības sistēma".
Projekta ietvaros veiktās darbības un sasniegtie
rezultāti:
• Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas
informācijas sistēmas (turpmāk - VIRSIS) izveide un
ieviešana (1. kārta);
• Datu publicēšanas platformas (turpmāk - DPP) izveide
un ieviešana (1. kārta);
• funkcionāli pilnveidots drošas elektroniskas
piegādes risinājums, ieviešot e-adreses centralizēto
risinājumu;
• izstrādāts centralizēto koplietošanas platformu
projektējums (turpmāk - DEPP) (2. kārta);
• DPP (2. kārta), VIRSIS (1. un 2. kārta);
• sabiedrības informācijas un komunikācijas
tehnoloģiju iespēju izmantošanas veicināšana.
2. Nr. 2.2.1.1/17/I/015 "Pakalpojumu sniegšanas
un pārvaldības platforma".
Projekta virsmērķis ir uzlabot pakalpojumu daudzkanālu
pieejamību, efektivitāti un lietojamību un samazināt
administratīvo slogu, attīstot drošas elektroniskās
piegādes platformu (turpmāk - DEPP) un ieviešot
pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platformu (turpmāk
- PSPP). Projekta rezultātā izstrādāta, ieviesta un
attīstīta PSPP, uzsākta DEPP 2. kārtas izstrāde un
ieviešana, nodrošinot e-adreses risinājuma atbilstību
sabiedrības un valsts pārvaldes vajadzībām, uzlabojot
e-adreses risinājuma lietojamību un mērogojamību, kā arī
ievērojot PIKTAPS projektā izstrādāto DEPP 2. kārtas
projektējumu. Veikta sabiedrības informācijas un
komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanas
veicināšana.
3. Nr. 3DP/3.2.2.1.1/09/IPIA/IUMEPLS/007
"Publiskās pārvaldes dokumentu pārvaldības sistēmu
integrācijas vides izveide (EDOK)".
Projekta ietvaros izstrādāta publiskās pārvaldes
dokumentu pārvaldības sistēmu integrācijas vide, lai
nodrošinātu standartizētu e-dokumentu apmaiņu starp
dažādām valsts pārvaldes dokumentu vadības sistēmām un
atbalstītu izstrādāto e-dokumenta standartu.
Projekta īstenotājs, ja nepieciešams, nodrošina šī
projekta darbību salāgošanu ar VDAA īstenotā projekta
"Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas
centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem
e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)"
saistītajām darbībām. Šī projekta ietvaros netiks
īstenotas darbības un aktivitātes, kas tikušas vai tiek
īstenotas citu projektu un to finansējuma ietvaros.
Projekta ietvaros plānotais tvērums nerada dubultā
finansējuma risku ar iepriekš īstenotajiem projektiem, jo
aktivitātes un sistēmas funkcionalitāte nepārklājas ar
iepriekšējos projektos izstrādāto un ieviesto
funkcionalitāti.
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
| 3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Virsmērķis
ir modernizēt publiskās pārvaldes sniegtos
pakalpojumus, uzlabojot un attīstot vienoto saziņas
platformu un paplašinot tās lietojumu. Modernizēt privātā
sektora savstarpēju oficiālo elektronisko saziņu, kā arī
radīt priekšnoteikumus, lai oficiālās elektroniskās
saziņas pakalpojumu sniegšanā iesaistītu privātā sektora
pakalpojuma sniedzējus.
Mērķis
ir paplašināt valstī kritiski svarīgas
informācijas sistēmas, vienotās saziņas platformas un
e-adreses (kuras pamatuzdevums ir drošas un uzticamas
savstarpējas saziņas nodrošināšana starp privātpersonām
un valsti) izmantošanu, nodrošinot oficiālu elektronisku
saziņu arī starp privātpersonām, tai skaitā privātpersonu
izņēmuma statusa pārvaldība, sistēmas arhitektūras
modernizācija un darbības atbilstības nodrošināšana
aktuālām valsts vajadzībām.
E-adrese kā valsts pārvaldē vienots risinājums ir
ieviests, lai elektroniskajā vidē nodrošinātu drošu un
ērtu oficiālo saziņu starp valsts iestādēm, t. sk.
pašvaldībām un privātpersonām, to nodrošinot vienotas
sistēmas ietvaros. E-adreses pārzinis ir VDAA, un tās
sistēmas pieejamība tiek nodrošināta valsts pārvaldes
pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv (turpmāk - portāls
Latvija.gov.lv) un citā veidā, izmantojot
programmsaskarni.
Kopš 2016. gada 2. novembra e-adreses ietvarā:
• izveidots lietotāju autentifikācijas mehānisms
portālā Latvija.gov.lv;
• izveidota lietotāja darba vieta;
• nodrošināta ziņojumu saņemšana un apstrāde
sistēmā;
• ieviesta elektronisko dokumentu aprite.
Kopš e-adrešu informācijas sistēmas darbības sākuma -
2016. gada 2. novembra - līdz 2022. gada 30. jūnijam ir
nosūtīti vairāk nekā 4,3 milj. ziņojumu (2019. gadā
vidēji aptuveni 44 tūkst. mēnesī, 2020. gadā - 84 tūkst.,
2021. gadā - 124 tūkst.), bet līdz 2022. gada 30. jūlija
beigām e-adrese ir aktivizēta 3,2 tūkst. valsts iestāžu,
4,5 tūkst. reģistros reģistrēto tiesību subjektu un 46,5
tūkst. fizisko personu. Lai pilnveidotu e-adresi,
nepieciešams īstenot e-adreses otrās kārtas tehnisko
risinājumu (aprakstīts informatīvajā ziņojumā "Par
oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas
progresu"), kas pieņemts ar Ministru kabineta
(turpmāk - MK) 2024. gada 19. novembra sēdes
protokollēmumu "Informatīvais ziņojums "Par
oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas
progresu"" (prot. Nr. 49 59. §)).
Lai īstenotu e-adreses tehnisko risinājumu, projekta
ietvarā plānots ieviest:
a) privātpersonām un publiskās pārvaldes institūcijām
paredzētus e-adreses attīstības un modernizācijas
risinājumus, kas balstās uz klienta darba vietas
funkcionalitāti un portāla Latvija.gov.lv klientu darba
vietas risinājumu;
b) privātpersonām (komersantiem), kas nodrošina
piekļuvi oficiālās elektroniskās saziņas pakalpojumam
privātpersonām, paredzētu lietojumprogrammas saskarni
saistītajām koplietošanas komponentēm, saskarnēm,
e-pakalpojumiem, integrācijas paplašināšanu un lietotāju
pārvaldību. E-adreses modernizēšana uz atvērtajām
tehnoloģijām ietekmēs visu e-adreses sistēmu kopumā,
izveidojot to par modernāku savstarpējās saziņas sistēmu
valstī.
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma) |
Saskaņā ar Digitālās transformācijas pamatnostādnēm
2021.-2027. gadam (apstiprinātas ar MK 2021. gada 7.
jūlija rīkojumu Nr. 490) un atbilstoši Latvijas
Nacionālajam attīstības plānam 2021.-2027. gadam, kā
viena no būtiskākajām tendencēm publisko pakalpojumu
attīstībā ir fiziskās un digitālās vides pieejamības
palielināšana valsts un pašvaldību infrastruktūrā, kā arī
digitālo risinājumu izmantošanas veicināšana, paaugstinot
iedzīvotāju digitālās prasmes un veicot valsts pārvaldes
un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
infrastruktūras un atbalsta procesu optimizāciju un
centralizāciju. Lai varētu realizēt stratēģijā minētos
uzdevumus, VDAA darbības mērķis ir elektroniskās
pārvaldes attīstība. Elektroniskā pārvalde ir pieeja
valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanai un valsts
pārvaldes realizēšanai, kas pamatojas uz informācijas un
komunikācijas tehnoloģiju un risinājumu iespējām un
biznesam raksturīgiem darbības principiem, nodrošinot
valsts pārvaldes pakalpojumu kvalitātes un efektivitātes
uzlabošanu, kā arī sabiedrības līdzdalības palielināšanu
valsts pārvaldē. Attīstot elektroniskos pakalpojumus,
tiek veicināta efektīva, ekonomiska, atklāta, iekļaujoša
un demokrātiska valsts pārvaldes un informācijas
sabiedrības attīstība, t. sk. valsts pārvaldes
pakalpojumu elektronizācija, uzlabojot publiskās
informācijas un elektronisko pakalpojumu pieejamību un
kvalitāti, veicinot valsts reģistru attīstību un
integrāciju, samazinot administratīvo slogu
iedzīvotājiem, komersantiem, valsts un pašvaldību
iestādēm, kā arī palielinot iespējas iedzīvotājiem
piedalīties valsts pārvaldes darbā un iekļauties citos
sabiedrības dzīves procesos. Kā viens no elektroniskās
pārvaldes informācijas sistēmas attīstības virzieniem ir
e-adreses informācijas sistēmas attīstība. Tā nodrošina
funkcionalitāti, kas noteikta Oficiālās elektroniskās
adreses likumā un kas ir spēkā no 2018. gada 1. marta.
E-adreses ieviešanas termiņš atsevišķām lietotāju grupām
ir noteikts atsevišķi. Šobrīd e-adrese ir obligāta valsts
iestādēm, rezerves karavīriem, karavīriem, zemessargiem,
Nacionālo bruņoto spēku civilajiem darbiniekiem,
atvaļinātajiem karavīriem, Aizsardzības ministrijai un
tās padotībā esošajām iestādēm (izņemot Militārās
izlūkošanas un drošības dienestu), kā arī reģistros
reģistrētajiem tiesību subjektiem, savukārt nākotnē tā
būs obligāta visām e-vidē aktīvajām fiziskajām personām
(plānots iesniegt Oficiālās elektroniskās adreses likuma
grozījumus).
E-adreses risinājums produkcijas vidē tika ieviests
2018. gada 1. jūnijā. Katras informācijas sistēmas dzīves
cikls tiek iedalīts 6 attīstības posmos. Pašlaik e-adrese
ir uzturēšanas fāzē. Lai sistēma nenonāktu likvidācijas
fāzē, nepieciešams veikt atjauninājumus esošo
tehnoloģisko risinājumu ietvaros (t. sk. pārejot uz
jaunām versijām), tādējādi pagarinot atlikušo
ekspluatācijas resursu vai arī plānojot daļēju vai
pilnīgu tehnoloģisko risinājumu nomaiņu.
Saskaņā ar Digitālās transformācijas pamatnostādnēm
2021.-2027. gadam (apstiprinātas ar MK 2021. gada 7.
jūlija rīkojumu Nr. 490), lai ieviestu inovatīvu un
efektīvu maksājumu infrastruktūru, nepieciešams e-adresē
nodrošināt funkcionalitāti e-rēķinu apmaiņai. Sagaidāms,
ka e-rēķinu funkcionalitātes nodrošināšana e-adresē
padarīs ērtāku un ātrāku valsts pakalpojumu saņemšanu.
E-rēķinu saņemšanas un nosūtīšanas funkcionalitāte ir
izstrādāta un ieviesta 2020. gadā, kā arī ieviesta
e-rēķina izveides forma klienta darba vietā
Latvija.gov.lv, kur, aizpildot formu, tiek ģenerēta
rēķina paplašināmās iezīmēšanas valodas (turpmāk - xml)
datne vai ir iespēja ielādēt rēķinu jau no eksistējošas
xml datnes.
Lai veicinātu digitalizācijas procesus valstī un
e-adreses integrāciju, plānots ieviest vienotu dokumentu
pārvaldības sistēmu (vienots, centralizēts risinājums)
vismaz 28 Kultūras ministrijas resora iestādēs, to lietos
vismaz 2000 lietotāju un visas institūcijas izmantos
sistēmas e-adreses pieslēgumu. Centralizētā risinājuma
attīstības scenārijs paredz sistēmas izmantošanas iespēju
ārpus resora iestādēm. Risinājuma ieviešana nodrošinās
vienādotu lietvedības elektronisko dokumentu aprites
organizāciju vienotā formātā un nodrošinās e-adreses
integrāciju visās iestādēs. Papildus ieguvumus nodrošinās
centralizēta sistēmas pārraudzības (datu drošības,
sistēmas veiktspējas, funkcionalitātes attīstības,
atbilstības regulējošo institūciju prasībām u. c.)
organizācija. Lai uzlabotu vienoto dokumentu pārvaldības
sistēmu Kultūras ministrijas resorā, tiks nodrošināti
vienotās dokumentu pārvaldības sistēmas
"Namejs" papildinājumi un nodrošinātas licences
līdz projekta īstenošanas beigām, paplašinot uzlabotu
e-adreses lietojumu.
Dokumentu vadības centralizācijas ieviešanas
uzsākšanai valsts pārvaldē, tai skaitā VARAM resorā, tiks
veikta pakalpojuma procesa analīze, pakalpojuma plāna
(Service Blueprint) izstrāde, dokumentu
pārvaldības vadlīniju izstrāde, paplašinot uzlabotu
e-adreses lietojumu. Tādējādi tiks uzsākta labās prakses
veidošana, mazinot administratīvo procesu dublēšanos,
paātrinot procesus un uzlabojot pārvaldības
caurskatāmību, kopumā stiprinot uzticēšanos e-adresei kā
drošam un ilgtspējīgam saziņas risinājumam.
Lai nodrošinātu e-adreses darbību un drošu saziņu,
garantētu dokumentu piegādi un elektronisko dokumentu
apriti starp valsts pārvaldi un privātpersonām, tiks
veikti informācijas resursa lietojamības un
funkcionalitātes uzlabojumi un modernizācija, kas ietver
šādus galvenos darba uzdevumus:
1) uzlabojumi un modernizācija sistēmā - nepieciešams
pārstrādāt vai nomainīt tehnoloģiski novecojušo
arhitektūras elementu risinājumus uz aktuālākām,
veiktspējīgām un ilgtspējīgām tehnoloģiskajām platformām,
kā arī tehnisko risinājumu migrēt uz koplietošanas
skaitļošanas pakalpojumu sniedzēju nodrošinātu
pakalpojumu izmantošanu (valsts federētā mākonī). Ieviest
iespēju modificēt (palielināt/samazināt) ziņojumu
apjomu;
2) saziņas paplašināšana starp juridiskām un fiziskām
personām - nepieciešams veikt izmaiņas gan e-adreses
informācijas sistēmas pusē, gan portāla Latvija.gov,lv
e-adreses klienta programmatūrā, lai iespējotu saraksti
starp noteiktu grupu fiziskām un juridiskām personām, tai
skaitā pieslēdzot ārējos datu avotus tādu personu
identificēšanai, kurām pieejama šādas sarakstes
iespēja;
3) lietojamības paplašināšana un uzlabošana - portāla
Latvija.gov.lv e-adreses WEB klienta programmatūras
lietojamības uzlabošana un pilnveidošana atbilstoši
lietotāju vajadzībām;
4) vienvirziena sūtīšanas funkcionalitāte no iestādes
sistēmas uz e-adresi to iestāžu vajadzībām, kas citu
iestāžu vārdā no informācijas sistēmām nosūta e-adreses
ziņojumus;
5) funkcionalitātes nodrošināšana e-rēķinu tipa
e-adreses ziņojumu iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam
- portāla Latvija.gov.lv lietotājiem automātiski ziņojuma
nosūtīšanas brīdī, programmsaskarnes lietotājiem ar
bibliotēkas izmantošanas iespēju;
6) e-formu attīstība - e-formu risinājuma tehnoloģijas
maiņa uz atvērtā koda produktiem un e-formu veidošanas
risinājuma liberalizācija;
7) e-rēķinu attīstība - portāla Latvija.gov.lv
e-adreses WEB klienta programmatūras e-rēķinu moduļa
lietojamības un funkcionalitātes uzlabošana. Portālā
Latvija.gov.lv pieejamā e-rēķinu risinājuma pilnveide,
lai nodrošinātu pilnvērtīgu e-rēķinu izveides un
apstrādes procesu, tostarp uzlabotu e-rēķinu izveides
formas lietojamību mobilā skatā atbilstoši PEPPOL BIS
specifikācijai un LVS EN 16931-1+A1+AC standartam
"Elektroniskie rēķini. 1. daļa: Elektronisko rēķinu
pamatelementu semantisko datu modelis";
8) pašapkalpošanās funkcionalitāte - nodrošināt
iespēju juridiskām personām patstāvīgi izveidot un
pārvaldīt slēgumus e-adreses informācijas sistēmai, ja
tiek izmantota viņu pašu dokumentu vadības sistēma. VDAA
paredzēta procesu automatizācija, nodrošinot pieslēguma
izveides automatizētu gaitu un dodot klientiem iespēju
pašiem veidot pieslēgumus, kuru statuss būs pārskatāms
administratora saskarnē;
9) pilnvarojumu funkcionalitātes pilnveidošana, lai
vismaz varētu pilnvarot uzņēmuma darbinieku vai
ārpakalpojuma sniedzēja darbinieku (piemēram,
grāmatvedības pakalpojuma sniedzējs) darbībām tikai ar
e-rēķiniem;
10) statistikas lapas iestrāde e-adreses
pašapkalpošanās vides administratora pusē - uzlabot
e-adreses pašapkalpošanās funkcionalitāti, lai
administratora lapā automātiski tiktu iestrādāta
statistikas lapa, efektīvākai resursu izmantošanai, kļūdu
samazināšanai un datu kvalitātes uzlabošanai;
11) veiktspējas uzlabošana - šobrīd esošais risinājums
ir identificēts kā nepietiekams, lai nodrošinātu stabilu
un ātru ziņojumu apstrādi pie plānotā slodzes pieauguma.
Veiktspējas ierobežojumu dēļ pastāv risks, ka pie
palielinātas lietošanas intensitātes var veidoties ilgas
ziņojumu apstrādes rindas, kas būtiski ietekmēs kopējo
sistēmas darbības kvalitāti. Paredzēts īstenot
veiktspējas palielināšanas pasākumus, nodrošinot sistēmas
spēju laikus un efektīvi apstrādāt prognozēto ziņojumu un
e-rēķinu apjoma pieaugumu. Tas nepieciešams, lai
garantētu sistēmas darbības nepārtrauktību, lietotāju
apmierinātību un pakalpojumu stabilitāti ilgtermiņā. Tas
risinās arī kritisko e-adreses datu apstrādes mezglu
kiberdrošības stiprināšanu, paaugstinot veiktspēju, un
sadalītās infrastruktūras (virtualizācijas platformas)
noturības uzlabojumus un papildinājumus.
|
| 3.3. Projekta
ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 |
Vērtība
|
Sasniegšanas laiks
(gads)
|
| 3.3.1. Palielinājies e-adreses
lietotāju skaits |
Lietotāju uzskaites
monitorings, kurā automātiski tiek reģistrēti visi jaunie
lietotāji. Uzskaite tiek veikta ar pārlūkprogrammu
www.dati.gov.lv. (palielinājies lietotāju skaits par vismaz
169 297 lietotājiem, salīdzinot ar 2022. gada
30. jūniju.) |
+ 80 %
(procentuālais palielinājums)
jeb
223 560 pieslēgtu lietotāju
|
2026
|
| 3.3.2. Uzlabota e-adreses
funkcionalitāte un paplašinātas funkcijas |
Nosūtīto ziņojumu uzskaites
monitorings, kurā automātiski tiek reģistrēti visi
nosūtītie ziņojumi. Uzskaite tiek veikta ar pārlūkprogrammu
www.dati.gov.lv. (palielinājies nosūtīto ziņojumu skaits
par vismaz 3 013 350 ziņojumiem, salīdzinot ar
2022. gada 30. jūniju.) |
+ 70 %
(procentuālais palielinājums)
jeb
7 318 135 nosūtītu sūtījumu
|
2026
|
| 3.3.3. Centralizēta dokumentu
pārvaldības sistēma Kultūras ministrijas resorā |
Kultūras ministrijas resora
iestādēs tiks novērsta decentralizēta pieeja dažādu
risinājumu izmantošanā (vērtība uz 2022. gada
1. decembri - 0) |
100 %
Ieviests vienots dokumentu pārvaldības sistēmas modulis
Kultūras ministrijas resorā
|
2024
|
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
| 4.1. Atveseļošanas fonda plāna
finansējums (kopā) |
4.2. Plānotais
pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks
pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja
plānots to pieprasīt4 |
|
6 194 760,00 EUR
|
Plānotais PVN apmērs, ja
tiks pieprasīts,
1 106 859,60 EUR
(tiks pieprasīts no valsts budžeta līdzekļiem)
|
Avanss - 0,00 EUR
(netiks pieprasīts)
|
|
Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs
apzīmējums
|
Izmaksu apmērs
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apmērs5
|
Darbības iznākums
|
| 4.3. E-adreses modernizācija
uz atvērtajām tehnoloģijām atbilstoši lietotāja
vajadzībām |
3 946 397 EUR
|
3 946 397 EUR
|
Modernizēta e-adrešu
informācijas sistēma atbilstoši lietotāja vajadzībām |
| 4.4. Vienotās dokumentu
pārvaldības sistēmas ieviešana Kultūras ministrijas
resorā |
1 288 000 EUR
|
1 288 000 EUR
|
Ieviesta vienota dokumentu
pārvaldības sistēma (vienots, centralizēts risinājums)
vismaz 28 Kultūras ministrijas resora iestādēs |
| 4.5. Dokumentu vadības
centralizācijas uzsākšana valsts pārvaldē, tai skaitā VARAM
resorā, paplašinot uzlabotu e-adreses lietojumu, veicot
pakalpojuma procesa analīzi, pakalpojuma plāna (Service
Blueprint)) izstrādi, dokumentu pārvaldības vadlīniju
izstrādi |
36 363 EUR
|
50 000 EUR
|
Pakalpojuma procesa
pilnveidošanas priekšlikumi, pakalpojuma plāns (Service
Blueprint), dokumentu pārvaldības vadlīnijas |
| 4.6. Projekta vadība, kuras
ietvaros tiks nodrošināta projekta darbību plānošana un
pārvaldība, projekta administratīvo dokumentu sagatavošana
un uzglabāšana, projekta publicitātes obligāto pasākumu
īstenošana |
924 000 EUR
|
924 000 EUR
|
Projekts realizēts atbilstoši
projekta plānam |
Finansējuma sadalījums starp aktivitātēm ir provizorisks un
var mainīties atbilstoši attiecīgo iepirkumu rezultātiem.
Norādītais izmaksu maksimālais apmērs iespējams tikai tādā
gadījumā, ja citā projekta izmaksu pozīcijā būs izmaksu
samazinājums un netiks pārsniegts projektam paredzētais
kopējais finansējums.
Īstenojot projektu, netiks pārsniegts kopējais projektam
piešķirtais Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
finansējums 6 194 760,00 EUR.
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk - IKT)
risinājumi
|
Skaits
|
IKT risinājuma
nosaukums
|
Īss
apraksts6
|
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
IKT risinājumu attīstības
saskaņošanas termiņš7
(gads, ceturksnis)
|
Ieviešanas termiņš
(gads, ceturksnis)
|
Risinājuma lietotāji
(skaits)
|
|
2
|
5.1.1.
E-adrešu informācijas sistēma |
E-adrese ir ieviesta valsts un
pašvaldību iestāžu drošai saziņai ar iedzīvotājiem un
uzņēmējiem, kā arī iestāžu saziņai savā starpā atbilstoši
Oficiālās elektroniskās adreses likumam (pieņemts Saeimā
2016. gada 16. jūnijā, stājās spēkā
2018. gada 1. martā) |
Jā
LVRTC
|
2023. gada
1. ceturksnis |
2026. gada
1. ceturksnis |
223 560
e-adreses lietotāji, (valsts, juridiskas un fiziskas
personas, statistikas dati no.2022. gada
1. oktobra)
|
5.1.2.
Vienotā dokumentu pārvaldības sistēma |
Risinājuma ieviešana nodrošinās vienādotu lietvedības
elektronisko dokumentu aprites organizāciju vienotā
formātā un nodrošinās e-adreses integrāciju visās
iestādēs.
Risinājums plānots kā paplašināms arī ārpus resora ar
iespēju sistēmu izmantot arī citām iestādēm
|
Jā
Valsts datu apstrādes mākonis
|
2023. gada
1. ceturksnis |
2026. gada
31. marts |
28 Kultūras ministrijas resora
iestādes, kurās ieviesta vienota dokumentu pārvaldības
sistēma |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
|
Skaits
|
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa)
|
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu8
|
Ieviešanas termiņš (gads,
ceturksnis)
|
|
1
|
5.2.1. Drošas elektroniskās
saziņas nodrošināšana e-adresē fiziskām un juridiskām
personām un iestādēm |
Tiešā pārvaldes iestāde,
valsts institūcija, kas nav padota MK, atvasināta publiska
persona un tās iestāde, tiesu iestāde, prokuratūra,
zvērināts tiesu izpildītājs un maksātnespējas procesa
administrators, kā arī privātpersona, kurai deleģēts valsts
pārvaldes uzdevums. Tiesību subjekts, kas reģistrēts
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra reģistros (turpmāk -
reģistri), reģistros nereģistrēta persona vai fiziskā
persona, kurai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās
adreses konts |
Tiek iesniegts vienlaikus ar
projekta pasi |
2026. gada
1. ceturksnis. |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
|
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Piekļuves nodrošināšanas
termiņš (gads, ceturksnis)
|
|
|
|
6. Projekta pārvaldības un
īstenošanas kapacitāte9
|
Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāti veidos
šādas projekta organizatoriskās struktūras:
• Projekta uzraudzības padome - projekta
uzraudzības struktūra, kas tiek izveidota uz projekta
īstenošanas laiku, lai nodrošinātu projekta mērķa
sasniegšanu. Projekta uzraudzības padome ir atbildīga par
projekta rezultātiem, tā uzrauga projekta aktivitāšu
īstenošanu un projekta rezultātu atbilstību galalietotāju
un sadarbības partneru vajadzībām, kā arī apstiprina
ārēju faktoru ietekmē radušos izmaiņu nepieciešamību
projektā. Projekta uzraudzības padomes sastāvā tiks
iekļauti finansējuma saņēmēja vadības, projekta
sadarbības partneru, nozares ministrijas, programmas
padomes vadītāja (ja attiecināms) un informācijas un
komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizācijas
pārstāvji. Projekta uzraudzības padome tiks izveidota pēc
projekta īstenošanas līguma noslēgšanas atbilstoši MK
2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.
komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.
reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes,
tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija"
īstenošanas noteikumi" 22. punktam.
• Projekta vadības grupa - projekta vadības
struktūra, kas tiek izveidota uz projekta īstenošanas
laiku noteiktu projekta aktivitāšu rezultātu
sasniegšanai. Tā ir atbildīga par projekta darbību
īstenošanu, dod uzdevumus projekta vadītājam un projekta
komandai, lemj par nepieciešamajām izmaiņām projekta
darbību īstenošanā, atbild par projektu rezultātu
sasniegšanu projekta uzraudzības padomei, kā arī sniedz
tai priekšlikumus. Projekta vadības grupas sastāvā tiks
iekļauti finansējuma saņēmēja un atbildīgo
struktūrvienību vadītāji, projekta vadītājs, sadarbības
partneru pārstāvji, var tikt pieaicināti projekta
komandas pārstāvji un projektā iesaistīto trešo pušu
pārstāvji (piemēram, komersantu pārstāvji, eksperti u.
c.). Projektā var tikt veidotas vairākas projekta vadības
grupas dalījumā pa loģiskiem projekta apgabaliem
(piemēram, projekta darbībām vai izstrādājamiem
risinājumiem). Projekta vadības grupa tiek veidota ar
VDAA direktora rīkojumu.
• Projekta vadītājs - projekta vadības
personāls, kas atbildīgs par projekta īstenošanu saskaņā
ar projekta iesniegumu un projekta īstenošanu
reglamentējošajiem iekšējiem un ārējiem normatīviem
aktiem. Projekta vadītājs ar rīkojumu un/vai vienošanos
tiks norīkots no VDAA projektu vadītāju vidus vai nolīgts
jauns darbinieks uz projekta īstenošanas laiku (viena
amata vieta uz pilnu slodzi). Projekta vadītāja darba
uzdevumi un pienākumi tiks noteikti amata aprakstā.
• Projekta komanda - projekta īstenošanas
organizatoriskā struktūra projekta darbību īstenošanai un
ieviešanai. Projektā var tikt veidotas vairākas projekta
komandas dalījumā pa loģiskiem projekta apgabaliem.
Projekta komandu veido:
• projekta darba grupa - VDAA un sadarbības
partneru deleģētie pārstāvji, kas uz rīkojuma pamata
piesaistīti projektam un atbildīgi par konkrētu darbu
izpildi saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu un
projekta vadības grupas noteiktajiem uzdevumiem. Projekta
darba grupas sastāvā ir projekta īstenošanas personāls -
4-5 VDAA un vismaz viens VARAM kā sadarbības partnera
darbinieks vai ierēdnis, no kuriem daļa tiks norīkota no
esošo darbinieku vidus, bet daļa - nolīgstot jaunus
darbiniekus uz projekta īstenošanas laiku. Šis projekta
īstenošanas personāls tiks nodarbināts, pamatojoties uz
darba līgumu, vienošanos un/vai rīkojumu, un tā pienākumi
tiks noteikti amata aprakstā. Projekta darba grupu
atkarībā no projekta specifikas vada projekta vadītājs
vai norīkots atbildīgais speciālists. Projektā var tikt
veidotas vairākas projekta darba grupas dalījumā pa
loģiskiem projekta apgabaliem (piemēram, projekta
darbībām vai izstrādājamiem risinājumiem);
• ārējie izstrādātāji - ja nepieciešams,
piesaistīti informācijas sistēmu un risinājumu izstrādes
un ieviešanas, kā arī pilnveides pakalpojumu sniedzēji,
kas projekta īstenošanā darbojas uz līgumu pamata;
• pieaicinātie eksperti - piesaistīti pēc
nepieciešamības, nosakot to pienākumus rīkojumā vai
līgumā, ja tie ir trešās puses pārstāvji.
Citas projekta īstenošanā un
uzraudzībā iesaistītās puses
• Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
pārvaldības organizācija - Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
uzraudzību nodrošinošā institūcija - VARAM -, ar ko
slēdzama vienošanās par projekta īstenošanu, kad finanšu
saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde, kas atbilst
VDAA.
• Nozares ministrija - Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
uzraudzību nodrošinošā institūcija - VARAM -, ar ko
slēdzama vienošanās par projekta īstenošanu, kad finanšu
saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde, kas atbilst
VDAA.
• Sadarbības partneri - projekta ietvaros kā
sadarbības partneri tiks iesaistīti VARAM, Kultūras
informācijas sistēmu centrs un VAS "Latvijas Valsts
radio un televīzijas centrs". Informācija par
projekta sadarbības partneriem un tā plānotajām projekta
darbībām un izmaksām tiks iesniegta līdz ar projekta
iesniegumu. Ar projekta sadarbības partneri tiks slēgts
sadarbības līgums. Sadarbības partnerim VARAM paredzēts
no projekta budžeta piešķirt finansējumu projekta
īstenošanas personāla apmaksai vismaz 1 amata vieta uz
pilnu slodzi visu projekta īstenošanas laiku.
• Programmas padome - Valsts pakalpojumu
platformu attīstības programmas padome, kuru izveido
VARAM.
Aprakstītā projekta organizācija tiks izveidota, VDAA
parakstot vienošanos par projekta īstenošanu.
Projekta ietvaros būs nepieciešami 9-11 darbinieki
(amati), kuri būs esošie VDAA darbinieki. Darbinieki, kas
būs nepieciešami: produkta portfeļa vadītājs, sistēmu un
biznesa procesu analītiķi, IKT pakalpojumu vadītāji,
viens projekta vadītājs.
Iepriekš minētais attiecībā uz cilvēkresursu
nepieciešamību nozīmē, ka projekts tiks īstenots,
nepārsniedzot projektam paredzēto budžetu, slēdzot
terminētus līgumus ar speciālistiem uz projekta
īstenošanas laiku. Pēc projekta beigām jaunas štata
vietas VDAA netiks veidotas.
Projekta īstenošanas laikā tiks ievērota VARAM kā
nozares ministrijas izstrādāta iekšējās kontroles
sistēma, tai skaitā finanšu pārvaldības iekšējās
kontroles sistēma, un tiks nodrošinātas vismaz šādas
kontroles darbības:
• interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas
nepieļaušana projekta ietvaros;
• dubultfinansējuma nepieļaušana projekta ietvaros un
sasaistē ar pārrobežu un daudzvalstu projektiem, kur
attiecināms;
• komercdarbības atbalsta nepieļaušana projekta
ietvaros
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
|
Projekts ir vērsts uz e-adreses attīstīšanu. To
īstenojot, radīsies būtiski sociālekonomiskie ieguvumi
gan valsts iestādēm, gan plašākai sabiedrībai.
Sociālekonomiskie ieguvumi aprēķināti, izmantojot
eksperta metodi, iepriekšējo VDAA pieredzi līdzīgos
projektos un pieņēmumus par iespējamajiem ieguvumiem.
E-adreses pilnveidošana ļaus iestādēm ietaupīt finanšu
resursus, samazinot papīra dokumentu plūsmu un ietaupot
pakalpojumu sniedzošo iestāžu darbinieku laiku -
pusstundu uz vienu pakalpojumu. Pieņemot, ka gadā katrs
no esošajiem e-adreses lietotājiem (līdz 61 000
lietotāju) saņems vismaz par 2 sūtījumiem vairāk nekā
pašreiz (5 132 376 sūtījumu), iestāžu ietaupījumi
projekta pārskata periodā sasniegs vismaz 5,89 milj.
euro (diskontētā vērtība).
E-adresē nosūtīto pakalpojumu rezultātu saņemšana
elektroniski sabiedrībai sniegs ieguvumu, ietaupot laika
un finanšu resursus, kuri tērēti ceļā uz pakalpojumu
saņemšanas iestādi un no tās, kā arī pakalpojumu
rezultātu saņemšanas laikā. Paredzēts, ka projekta
pārskata perioda ietvaros sabiedrības ieguvums sasniegs
vismaz 4,51 milj. euro (diskontētā vērtība)
|
8. Cita būtiska informācija
|
Kā viens no iespējamiem riskiem projekta īstenošanas
periodā ir izmaiņas normatīvajos aktos, kas paredzētu
e-adreses sistēmas integritāti privātā tiesību jomā,
nodrošinot saziņu starp uzņēmējiem (uzņēmējs uzņēmējam).
Šis projekts ir sasaistīts ar Nacionālo digitālo
pakalpojumu koplietošanas centrālo platformu
klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem
sabiedrībai (Latvija.gov.lv) un Eiropas Reģionālās
attīstības fonda līdzfinansēto projektu Nr.
2.2.1.1/21/I/001 "Datu izplatīšanas un pārvaldības
platforma (DAGR)", jo no šī projekta tiek izgūti
e-adreses dati, kā arī šis projekts ir saistīts ar
informācijas sistēmu "Vienotās pieteikšanās
modulis". Abu projektu īstenojamās aktivitātes
nepārklāsies, un tiks novērsts dubultā finansējuma
risks.
Apliecinām, ka sadarbības partneri projekta ietvaros
iegādātās vērtības un izveidoto programmatūru izmantos
tikai un vienīgi projektā paredzētajiem mērķiem, savukārt
Kultūras informācijas sistēmu centrs un VAS
"Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
nodrošinās projektā sasniedzamo rezultātu uzturēšanu un
sistēmu tehnisko darbību. Ar izveidotajām vērtībām netiks
veikta saimnieciskā darbība. Projekta ietvaros
modernizētie tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā
pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas
rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu vai priekšrocības
attiecībā pret citiem Eiropas Savienības
komersantiem.
VDAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav
kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks
piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai."
|
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek vienlaikus iesniegts ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
2. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 10. decembra
rīkojumam Nr. 816
"2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. jūlija
rīkojumam Nr. 423
Centralizētas funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
| Norāda
pakalpojuma saturu atspoguļojošu nosaukumu un īsu satura
aprakstu, kas obligāti ietver pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas galvenos nosacījumus |
|
Drošas elektroniskās saziņas nodrošināšana e-adresē
identificējamām fiziskām un juridiskām personām un
iestādēm 24/7 režīmā.
Pamatojums - Oficiālās elektroniskās adreses likums
(https://likumi.lv/ta/id/283229-oficialas-elektroniskas-adreses-likums),
Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumi Nr.
546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas
sistēmas noteikumi"
(https://likumi.lv/ta/id/293497-oficialo-elektronisko-adresu-informacijas-sistemas-noteikumi)
|
2. Pakalpojuma sniedzējs
| Institūcijas -
centralizētās funkcijas nodrošinātājas vai pakalpojuma
sniedzējas nosaukums |
| Pakalpojuma pārzinis un turētājs ir Valsts
digitālās attīstības aģentūra (turpmāk - VDAA) |
3. Pakalpojuma rādītāji
(pakalpojuma līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))
| Norāda
pakalpojuma kvalitātes, apjoma un līmeņa rādītāju īsus
aprakstus un plānotās vērtības |
|
E-adreses informācijas sistēmas (turpmāk - IS)
pakalpojums tiek nodrošināts katru dienu, 24 h diennaktī.
Pakalpojuma pieejamības rādītājs:
• darba dienās darba laikā no plkst. 8.30 līdz 17.00 -
99,0 % mēnesī no paredzētā pakalpojuma sniegšanas
laika;
• visā pārējā laikā - 97,0 % mēnesī no paredzētā
pakalpojuma sniegšanas laika.
Reakcijas laiki:
• pieteikuma apstrāde lietvedībā pēc sākotnējās
saņemšanas iestādē un pirms nodošanas ekspertam - 3 darba
dienas;
• pieteikuma apstrādes uzsākšana pie eksperta pēc tā
saņemšanas lietvedībā - 1 darba diena;
• atbalsta sistēmas uzdevuma izpildes uzsākšana
atbalsta sistēmā no pieteikuma saņemšanas brīža darba
laikā - 2 h;
• atbalsta sistēmas uzdevuma izpilde atbalsta sistēmā
(ja nav atliktais izpildes datums) - 14 darba dienas;
• atbildes sniegšana e-pasta konsultācijā - 48 h.
Oficiālās elektroniskās adreses (turpmāk - e-adrese)
pakalpojums tiek nodrošināts divdesmit četras stundas
diennaktī 7 dienas nedēļā
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
| Raksturo
pakalpojuma saņēmēju loku, pakalpojuma izvēršanas gadījumā
nodalot esošo, projekta rezultātā plānoto (obligāti) un
turpmākas attīstības perspektīvu |
| Pakalpojumu lieto privātpersonas un tiešās
pārvaldes iestādes, valsts institūcijas, kas nav padotas
Ministru kabinetam, atvasinātas publiskas personas un tās
iestādes, tiesu iestādes, prokuratūras, zvērināti tiesu
izpildītāji un maksātnespējas procesa administratori, kā
arī privātpersonas, kurām deleģēts valsts pārvaldes
uzdevums. Pašlaik e-adrese ir pieslēgta 61 274 lietotājiem,
bet plānots, ka lietotāju skaits palielināsies līdz 223 560
pieslēgtiem lietotājiem |
5. Pakalpojuma sniegšanu
nodrošinošais IKT risinājums
|
Norāda IKT risinājumu (risinājumus), kas pēc būtības
nodrošina pakalpojumu sniegšanu un kuru
darbināšana/uzturēšana veido būtisku daļu no pakalpojumu
sniegšanas izmaksām (mazāk nozīmīgus atbalsta risinājumus
nenorāda)
Pakalpojumu sniegšanu veic:
• e-adreses sistēma, kura nodrošina integrācijas
iespējas ar iestāžu un juridisko personu dokumentu
vadības sistēmām un biznesa sistēmām;
• portāls Latvija.lv, kas ar kvalificētiem un
kvalificētiem paaugstinātas drošības personu
elektroniskās identifikācijas līdzekļiem nodrošina
privātpersonu piekļuvi e-adresei;
• datu agregators (DAGR), kas nodrošina datus par
fiziskām un juridiskām personām Oficiālās elektroniskās
adreses likuma un Ministru kabineta 2017. gada 12.
septembra noteikumu Nr. 546 "Oficiālo elektronisko
adrešu informācijas sistēmas noteikumi" izpildei
|
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
|
Norāda esošo un plānoto (projekta īstenošanas laikā)
tiesisko regulējumu.
Izskaidro pakalpojumu
ieviešanas un saņēmēju loka izvēršanas stratēģiju, ja tā
nav balstīta uz tiesiskā regulējuma noteiktu obligātu
centralizētās funkcijas vai pakalpojuma izmantošanu
|
|
E-adreses darbību regulē Oficiālās elektroniskās adreses
likums
(https://likumi.lv/ta/id/283229-oficialas-elektroniskas-adreses-likums)
un Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumi
Nr. 546 "Oficiālo elektronisko adrešu informācijas
sistēmas noteikumi"
(https://likumi.lv/ta/id/293497-oficialo-elektronisko-adresu-informacijas-sistemas-noteikumi).
DAGR darbību regulē Ministru kabineta 2023. gada 31.
oktobra noteikumi Nr. 624 "Datu izplatīšanas un
pārvaldības platformas noteikumi"
(https://likumi.lv/ta/id/346999)
|
7. Pakalpojuma finansēšanas
pieeja1
|
Norāda, vai pakalpojuma sniegšanas finansēšanā ir
plānots iesaistīt arī pakalpojumu saņēmējus, piemēram,
pārdalot no pakalpojumu saņēmējiem vai ar tiešiem
maksājumiem saņemot daļu no pakalpojuma sniegšanai
nepieciešamā finansējuma, vai arī pakalpojums tiks
finansēts no valsts budžeta pakalpojuma sniedzēja
izdevumu programmas.
Īpaši norāda (un aizpilda
8. punktu), ja pakalpojumu sniegšanu nevarēs nodrošināt
atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem
|
|
Pakalpojumu plānots attīstīt un uzturēt no Atveseļošanas
un noturības mehānisma projekta un valsts budžeta
līdzekļiem.
Pakalpojuma uzturēšana tiek finansēta no valsts
budžeta pakalpojuma sniedzēja izdevumu programmas, jo,
īstenojot ERAF līdzfinansētos projektus "Publiskās
pārvaldes informācijas un komunikāciju tehnoloģiju
arhitektūras pārvaldības sistēma" un
"Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības
platforma", VDAA ir pieprasījis un saņēmis
uzturēšanas līdzekļus ERAF projektu īstenošanas
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Līdz šim e-adreses
uzturēšanai tika piešķirti 189 034 euro gadā:
- projekta Nr. 2.2.1.1/16/I/001 "Publiskās
pārvaldes informācijas un komunikāciju tehnoloģiju
arhitektūras pārvaldības sistēma" rezultātu
uzturēšanai tika piešķirti 182 450 euro gadā
(preces un pakalpojumi);
- projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/015 "Pakalpojumu
sniegšanas un pārvaldības platforma" rezultātu
uzturēšanai tika piešķirti 6 584 euro gadā (preces
un pakalpojumi).
Iesniedzot Ministru kabineta rīkojumu par projekta
"Vienotā saziņas platforma, dokumentu krātuve un
dokumentu pārvaldības platformu integrācija"
īstenošanu, anotācijā ir iekļauti projekta rezultātu
uzturēšanas budžeta aprēķini, lai VDAA var uzturēt
pakalpojuma darbināšanai nepieciešamo jauno
funkcionalitāti. Papildus jau piešķirtajiem valsts
budžeta līdzekļiem pakalpojuma uzturēšanai tiek
pieprasīti līdzekļi 15 % apmērā no projektā radītās
sistēmas jaunās funkcionalitātes izstrādes izmaksām, kas
ir ne vairāk kā 956 643 euro gadā
|
8. Pakalpojuma sniegšanas
uzsākšanai vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta
finansējuma apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un
izmaksas2
|
Pamato papildu izmaksas, ņemot vērā ieguvumus.
Konkrēti norāda plānotos ieguvumus un ietaupījumus, kas
var ietvert arī pārvaldes darbinieku skaita samazinājumu,
norādot ietaupījumu sadalījumu pa institūcijām vai
resoriem. Ja papildu izmaksas ir saskaņotas, pieņemot
saistīto tiesisko regulējumu, tad atsaucas ar atbilstošām
saitēm uz pamatojošajiem pierādījumiem.
Pamatojumam no izmaksu
viedokļa norāda nepieciešamo papildu finansējumu mēnesī,
sadalot to pa būtiskām izmaksu pozīcijām un pamatojot
katru no tām
|
|
Pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanai pēc projekta
beigām, ņemot vērā šā pielikuma 7. punktā aprakstīto
finansēšanas pieeju, ir nepieciešams papildu valsts
budžeta finansējums risinājuma uzturēšanai un
darbināšanai. Budžeta finansējums - 956 642,70
euro gadā - tiks pieprasīts normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
Projekta īstenošanai nepieciešamie valsts budžeta
līdzekļi tiks pieprasīti normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. Ņemot vērā projekta pases 3.3. punktā norādītos
plānotos ieguvumus un 7. punktā norādītos plānotos
ietaupījumus, kā arī ievērojot sistēmu uzturēšanas
principus, VDAA uzskata par lietderīgu paredzēt līdz 15 %
no faktiskajām sistēmas specializētās programmatūras
izstrādes/pilnveides izmaksām. Finansējums projekta
ietvarā izstrādāto risinājumu uzturēšanai tiks pieprasīts
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc projekta
beigām, kas kopā nepārsniedz 956 643 euro
gadā.
|
Lietotie saīsinājumi:
SLA - pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. - Service
Level Agreement)
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
Piezīmes.
1. Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par valsts
pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
2. Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā finansēšanas
pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu pakalpojuma sniedzējs
nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem un ir
nepieciešama finansējuma pārdale no pakalpojuma izmantotājiem
(citām valsts budžeta iestādēm) vai ir nepieciešams papildu
valsts budžeta finansējums, kas tiks pieprasīts normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā."
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|