Ministru kabineta rīkojums Nr. 786
Rīgā 2025. gada 3. decembrī (prot. Nr. 50 10.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2023.
gada 4. aprīļa rīkojumā Nr. 195 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas
projekta "Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī
izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES
atvērtajā zinātnes mākonī" pases un centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa rīkojumā Nr.
195 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Atbalsts atvērtās
zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes
datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī" pases
un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma
attīstības plāna apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 69.
nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Atbalsts
atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi
zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes
mākonī" (turpmāk - projekts) pasi (1. pielikums) un centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma "Pētniecības datu
repozitorijs DataverseLV un datu kuratoru programma" attīstības
plānu (2. pielikums)."
2. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Apstiprināt projekta izmaksas - Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 3 044 000
euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās
vērtības nodokļa izmaksu segšanai 143 867 euro
apmērā."
3. Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Pieņemt zināšanai, ka pēc projekta pabeigšanas projekta
sistēmiskā risinājuma uzturēšanas, koplietošanas pakalpojuma
nodrošināšanas un datu izmitināšanas izmaksas būs indikatīvi 1
325 596 euro gadā un nepieciešamais finansējums tiks
nodrošināts no Izglītības un zinātnes ministrijas pamatbudžeta
apakšprogrammas 05.02.00 "Zinātnes bāzes finansējums"."
4. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā
(1. pielikums).
5. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā
(2. pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Izglītības un zinātnes ministre D.
Melbārde
Izglītības un zinātnes
ministrijas iesniegtajā redakcijā
1. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 3. decembra
rīkojumam Nr. 786
"1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 4. aprīļa
rīkojumam Nr. 195
2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī
izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES
atvērtajā zinātnes mākonī" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
| 1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu (institūcija) |
Biedrība "Augstākās izglītības un
zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu
centrs", reģ. Nr. 40008314266 (turpmāk - biedrība) |
| 1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Latvijas Universitāte, reģ. Nr. 90000076669 (turpmāk - LU),
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, reģ.
Nr. 90000041898 (turpmāk - LBTU),
Rīgas Stradiņa universitāte, reģ. Nr. 90000013771
(turpmāk - RSU), Rīgas Tehniskā universitāte, reģ. Nr.
90000068977 (turpmāk - RTU)
|
2. Saistīto projektu programma
| 2.1. Programmas nosaukums |
Datu pārvaldības attīstības programma |
| 2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Pašlaik un iepriekšējos periodos programma
ar šādām aktivitātēm nav bijusi. Projekta turpinājums un
rezultātu izmantošana plānota ERAF 1.1.1.6. investīcijas
"Zinātniskās darbības digitalizācija un dalība Eiropas
Atvērtajā zinātnes mākonī" ietvaros |
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
| 3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Projekta ietvaros plānots
attīstīt cilvēkkapitālu un pilnveidot pētniecības datu
pārvaldību, integrējot, attīstot un nodrošinot augstas
kvalitātes zinātnisko un pētniecisko datu sagatavošanu,
apstrādi, anotēšanu un koplietošanu, kā arī tam nepieciešamos
IKT risinājumus |
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/
nepieciešamība/
risināmā problēma) |
Starptautiskajā zinātnē aizvien plašāk tiek ieviestas
atvērtās zinātnes prakses (piemēram, pētniecības datu
publicēšana un atkārtota izmantošana), turklāt pētniecības
datu atvēršana ir kā priekšnosacījums dalībai Eiropas
Savienības zinātnes ietvarprogrammā "Apvārsnis
Eiropa". 2022. gada 1. martā pieņemtā "Latvijas
Atvērtās zinātnes stratēģija 2021.-2027. gadam"
identificē vairākus izaicinājumus kvalitatīvai Latvijas
pētniecības datu pārvaldībai, tostarp datu uzglabāšanas
risinājumu sadrumstalotību, specifisku datu pārvaldības
prasmju trūkumu un vienotu metadatu un datu apmaiņas
standartu trūkumu.
Pētniecības datu sagatavošana prasa noteiktu zināšanu un
kompetenču kopumu attiecībā uz datu apraksta sagatavošanas
tehnisko procesu, pētniecības jomai specifisko
terminoloģiju un metadatu atslēgvārdiem. Šobrīd Latvijas
zinātniskajās institūcijās šādu speciālistu nav. Ir
nepieciešams sistemātiski nodrošināt jaunu datu pārvaldības
speciālistu sagatavošanu un esošā zinātības līmeņa
paaugstināšanu, lai šie speciālisti spētu sniegt plaša
spektra atbalstu zinātniskajam un akadēmiskajam
personālam.
Projekta ietvaros tiks veikta pētniecības datu
pārvaldības prasību un atbalsta ieviešana, Eiropas Atvērtās
zinātnes mākoņa (EOSC (European Open Science Cloud))
un citu pakalpojumu pieejamības nodrošināšana, veidojot
atbalsta sistēmu kvalitatīva pētniecības datu pārvaldības
cikla nodrošināšanai. Projekta ietvaros tiks izstrādāta un
attīstīta starpinstitucionāli vienota datu pārvaldības
pieeja, īstenojot regulāru informācijas apmaiņu starp
augstākās izglītības un zinātnes iestāžu datu pārvaldības
personālu, veicot personāla apmācības un veicinot zināšanu
un metožu koplietošanu, paredzēta arī pētniecībā iesaistīto
apmācība, informēšana un izglītošana Lai nodrošinātu datu
atrodamību, piekļūstamību, sadarbspēju un atkārtotu
izmantošanu atbilstoši starptautiski atpazīstamiem metadatu
standartiem, tiks izveidots DataverseLV pētniecības datu
repozitoriju tīkls un tā integrācijas risinājums ar
saistītajām sistēmām. Notiks jau iepriekš izveidotu datu
identificēšana, kārtošana un deponēšana repozitorijā.
Projekta mērķi:
1. Integrēts atvērtās zinātnes pārvaldības modelis,
projekta partnerinstitūcijās nosakot vienotus standartus,
vadlīnijas, piekļuves nosacījumus un drošības protokolus,
un labās prakses izplatīšana pieredzes apmaiņā ar citām
zinātniskajām institūcijām.
2. Vienota pētniecības datu repozitorija un ar to
saistīto pakalpojumu izveide.
3. Datu kuratoru tīkla izveide un speciālistu apmācības,
t.sk. plašākai ar pētniecības datiem saistītai kopienai
(pētniekiem, mācībspēkiem, studentiem, potenciālajiem datu
avotiem), lai nodrošinātu projekta rezultātu ilgtspēju.
|
| 3.3. Projekta
ieguvumi1 |
Ieguvuma
mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais
rādītājs2 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks
(gads) |
|
3.3.1. Ieguvums
projekta partneriem un nozarei:
Datu pārvaldības atbalsta pakalpojumi un konsultācijas
(datu kuratora pakalpojums)
|
Datu kuratora pakalpojumu
aptvere (biedrības pārstāvēto, kā arī projektā iesaistīto
institūciju zinātniskā, akadēmiskā personāla un maģistrantūrā
un doktorantūrā studējošajiem ar saimniecisko darbību
nesaistītas pētnieciskās darbības attīstībai) |
Aktuālā vērtība - 0
Mērķa vērtība - 60 %
|
2026. |
|
3.3.2. Ieguvums
sabiedrībai:
Datu atkārtota izmantošana, brīvas pieejas atvērti dati,
tostarp komercsektoram
|
Iestādes, kas izmanto projekta
ietvaros izveidoto centralizēti pārvaldīto nozaru datu kopu,
tajā deponējot datus un atkārtoti tos izmantojot |
Aktuālā vērtība - 0
Mērķa vērtība - 4
|
2026. |
|
3.3.3. Ieguvums
sabiedrībai:
DataverseLV repozitorijs un integrācijas risinājumi
|
Izveidots datu repozitorijs,
kurā dati ir atrodami, pieejami, sadarbspējīgi un atkārtoti
izmantojami atbilstoši FAIR (Findable, Accesible,
Interoperable, Reusable) datu pārvaldības principiem |
Aktuālā vērtība - 0
Mērķa vērtība - 1
|
2025. |
|
3.3.4. Ieguvums
projekta partneriem un nozarei:
Datu pārvaldības speciālisti jeb datu kuratori.
Izveidots datu kuratoru tīkls ar vismaz 20 datu
kuratoriem atbilstoši institūciju stratēģiskajai
specializācijai
|
Datu kuratoru atlase un
apmācība |
Aktuālā vērtība - 0
Mērķa vērtība - 20
|
2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
| 4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums
(summa euro bez pievienotās vērtības nodokļa,
kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt4 |
| 3 044 000 euro |
PVN apmērs 143 867 euro |
Avansa maksājuma apmērs 956 360,10 euro |
|
|
|
|
|
| Projekta ietvaros veicamo darbību un
būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais
apmērs5 |
Darbības iznākums |
| 4.3. DataverseLV datu repozitoriju tīkla
izstrāde un ieviešana, integrācijas risinājuma izstrāde un
ieviešana |
354 700 euro |
Nav attiecināms |
Izstrādāts DataverseLV datu repozitoriju
tīkls un integrācijas risinājums, kurā tiek izvietotas
tematiskas datu kopas. Tiek nodrošināta starptautiska datu
apmaiņa ar citiem repozitorijiem |
| 4.4. Datu pārvaldības speciālistu tīkla
izveide, kā arī apmācības, informatīvie un publicitātes
pasākumi. |
2 384 900 euro |
Nav attiecināms |
Izveidots datu pārvaldības speciālistu
tīkls, kas sniedz pētniekiem plaša mēroga atbalstu, tostarp
palīdz plānot datu pārvaldību un aizpildīt datu pārvaldības
plānu, publicēt un arhivēt pētniecības datu kopas.
Pētniecības dati tiek sagatavoti, apstrādāti un anotēti
atkārtotai izmantošanai. Apmācību, informatīvie un
publicitātes pasākumi nodrošinās cilvēkkapitāla attīstību
pētniecības datu pārvaldības jomā. |
| 4.5. Projekta vadības un īstenošanas
personāla atlīdzības izmaksas |
304 400 euro |
304 400 euro |
Īstenots projekts |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
| Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts6 |
Valsts mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības
saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads,
ceturksnis) |
Risinājums pieejams lietotājiem
(skaits) |
| 1 |
5.1.1. Pētniecības datu repozitorija
DataverseLV integrācijas risinājums |
Pētniecības datu repozitorija DataverseLV
integrācijas risinājums nodrošina dažādu līmeņu zinātnes un
augstākās izglītības iestāžu esošo risinājumu un citu trešo
pušu risinājumu integrāciju automatizētai pētniecības datu
kopu deponēšanai, atkārtotai izmantošanai un apstrādei.
Risinājums paredz gan gatavu, gan pielāgotu moduļu
ieviešanu8 |
jā |
2023. gada II cet. |
2026.gada II cet. |
> 1000 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
| Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji
(institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības
plānu9 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
| 1 |
5.2.1. Pētniecības datu repozitorijs
DataverseLV un datu kuratoru programma |
Biedrības pārstāvētās, kā arī projektā
iesaistītās institūcijas zinātniskais un akadēmiskais
personāls un maģistrantūrā un doktorantūrā studējošie, citas
institūcijas, kuras piedalās formālajā augstākās izglītības
iegūšanas procesā ar nolūku panākt personāla daudzuma un
kvalifikācijas pieaugumu, kā arī atbilstoši programmas
nosacījumiem zinātniskās institūcijas un citas zinātnes un
tehnoloģiju attīstībā iesaistītās organizācijas |
Vienlaikus ar projekta pasi tiek iesniegts centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns.
Risinājuma attīstību pamato Ministru kabineta 2022. gada
1. marta sēdes (prot. Nr. 12 31. §) protokollēmums
"Informatīvais ziņojums "Latvijas atvērtās
zinātnes stratēģija 2021.-2027. gadam""
|
2025. gada III cet. |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
| Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads,
ceturksnis) |
| 1 |
5.3.1. Latvijas Atvērto datu portālā
publicēta aprakstoša datu kopa par DataverseLV repozitorijā
publicētajām pētniecības datu kolekcijām un to
metadatiem. |
2026. gada I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte10
|
Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte
Biedrība projekta pārvaldībai, projekta partneru
pārvaldībai un projekta īstenošanai piesaistīs vienu esošo
darbinieku, kā arī papildus radīs jaunas darba vietas uz
projekta īstenošanas laiku, t.sk. datu kuratoru, projektu
vadītāja, jurista, grāmatveža, u.c. speciālistu atbilstoši
veicamajām aktivitātēm.
Projekts tiks īstenots, slēdzot sadarbības līgumus ar
Latvijas zinātņu universitātēm un vadošajiem pētniecības
institūtiem. Konsorcija partneriem - RTU, LU, LBTU un RSU -
jau ir izveidotas un darbojas informācijas tehnoloģiju,
projektu vadības un projektu īstenošanas struktūrvienības.
Katrs projekta partneris individuāli izvērtēs
nepieciešamību radīt papildu darbavietas vai piesaistīt
esošos darbiniekus projekta īstenošanā.
Valsts pārvaldē netiks radītas darba vietas projekta
īstenošanai, un tam ir neitrāla ietekme uz valsts pārvaldes
darbinieku skaitu.
Projekta īstenošanas un
pārvaldības mehānismi
Projekta īstenošanas uzraudzību veiks projekta
uzraudzības padome, kuras sastāvā, ņemot vērā Ministru
kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk -
MK noteikumi Nr. 435) 22. punktu, būs pārstāvji no:
1) biedrības (finansējuma saņēmēja) vadības - vismaz 1
pārstāvis;
2) projekta sadarbības partneriem (LU, RTU, RSU, LBTU) -
1 pārstāvis no katra partnera;
3) Izglītības un zinātnes ministrijas - vismaz 1
pārstāvis;
4) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas (informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
pārvaldības organizācijas) - 1 pārstāvis.
Finansējuma saņēmējs izveidos projekta uzraudzības
padomi ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc projekta
īstenošanas līguma noslēgšanas. Projekta uzraudzības
padomes sanāksmes tiks sasauktas ne retāk kā reizi sešos
mēnešos.
Biedrības izpildinstitūcijas ir padome un valde. Katrs
projekta partneris ne retāk kā reizi 12 mēnešos sagatavos
un iesniegs biedrībai individuālu pārskatu par projekta
īstenošanas gaitu, savukārt finanšu izlietojuma un
konsolidētos pārskatus sagatavo biedrība. Projekta
īstenošanas un uzraudzības institūcija var pieprasīt arī
papildu pārskatus par termiņu, kas nav īsāks par trim
mēnešiem (ceturkšņa pārskats).
Projekta īstenošana paredz regulāru ar projekta
īstenošanu saistītās informācijas apmaiņu un konsultācijas
starp projekta īstenošanā iesaistītajām pusēm. Biedrība
organizēs regulāras darba grupu sanāksmes, kurās projekta
īstenošanā iesaistītie speciālisti pārrunās aktualitātes,
apmainīsies ar pieredzi un izvērtēs piemērotākos projekta
īstenošanas paņēmienus, kā arī veiks citas saistītās
aktivitātes. Projekta īstenošana paredz gan katras
iesaistītās puses individuālas, gan kopīgas
aktivitātes.
Projekta īstenošanas finanšu
kapacitāte
Biedrības finanšu kapacitāti veido ikgadējas biedra
naudas un dotācija, kas veido 275 000 euro gadā.
Konsorcija partneriem - RTU, LU, LBTU un RSU - finanšu
kapacitāti veido ieņēmumi no pamatdarbības, nesaimnieciska
rakstura ieņēmumi, valsts dotācijas un transferti, ka arī
saimnieciskās darbības ieņēmumi (dienesta viesnīcas un
līgumdarbi). 2021. gadā RTU finanšu kapacitāte bija 85 339
354 euro, LU - 130 046 492 euro, LBTU - 27
806 081 euro un RSU - 91 813 537 euro
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
|
Datu apstrādes un pārvaldības izmaksas:
Eiropas Atvērtās zinātnes mākoņa (EOSC) ieviešanas
ceļakartē11 norādīts, ka datu pārvaldībai vēlams
paredzēt 5 % no kopējām pētniecības izmaksām. EOSC
pilotprojekta rekomendācijās politikas
veidotājiem12 norādīts, ka EOSC pakalpojumi
ilgtermiņā var radīt apjomradītu ietaupījumu.
Ņemot par atskaites punktu 2021. gada finansējumu
pētniecībai un attīstībai (232 milj. euro, EUROSTAT)
un pieņemot, ka tiktu radīts 10 % ietaupījums, 13 gadu
laikā datu pārvaldības un koplietošanas centralizēšanas
rezultātā rastos 15,08 milj. euro
ietaupījums.
Pieņemot, ka projekts par 5 % samazina komercsektora
vajadzības pēc jauniem datiem un jaunas pētniecības, jo var
izmantot otrreizējos un atvērtos datus, un ņemot par pamatu
2021. gada komercsektora finansētās pētniecības apjomu (76
milj. euro), ekonomiski sociālais efekts uz
komercsektoru 13 gados būs 49,4 milj.
euro.
Valsts pārvaldes darbinieku skaitu nav paredzēts
palielināt. Datu kuratori tiks nodarbināti augstskolās,
zinātniskajos institūtos vai biedrībā.
Projekta īstenošanas laikā nav paredzēti ieņēmumi
|
8. Cita būtiska informācija
|
Projekta sasaiste ar citiem programmas projektiem nav
identificēta.
Projektam ir tieša ietekme uz Latvijas Atvērtās zinātnes
stratēģijas 2021.-2027. gadam uzdevumu izpildi un mērķu
sasniegšanu (DataverseLV datu repozitoriju tīkla un
saistīto sistēmu integrācijas izveide, datu kuratoru tīkla
izveide) un Digitālās transformācijas pamatnostādņu
2021.-2027. gadam 4.4.12. rīcības virziena "Zinātnes
procesu digitālā transformācija" mērķu īstenošanu.
Projekta finansējuma saņēmēja
un īstenotāja izvēles pamatojums
Izvēloties projekta īstenotāju, jāņem vērā, ka MK
noteikumu Nr. 435 8.2. apakšpunktā ir norādīts, ka
"dalība Eiropas Atvērtās zinātnes mākonī sekmēs
Eiropas stratēģisko autonomiju pētniecības datu pārvaldības
jomā", tādēļ būtiska ir projekta īstenotāja dalība
EOSC asociācijā.
Atbilstoši EOSC asociācijas statūtu 2.1. punktam
valdības, ministrijas un to departamenti nevar būt EOSC
asociācijas biedri (skat.
https://eosc.eu/sites/default/files/20220524_EOSC-A_Revised%20Articles%20of%20Association_PDF.pdf).
Katra valsts, kas piedalās EOSC, var vienai
organizācijai piešķirt nacionālo mandātu pārstāvēt valsts
intereses EOSC asociācijā. Atbilstoši Latvijas Atvērtās
zinātnes stratēģijai 2021.-2027. gadam šis mandāts ir
piešķirts biedrībai "Augstākās izglītības un zinātnes
informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu
centrs", kuras līdzdibinātāji ir Latvijas zinātņu
universitātes (LU, RSU, RTU, LBTU). Biedrība veicinās
Latvijas augstākās izglītības un pētniecības iestāžu
attīstību un starptautisko konkurētspēju, integrējot,
attīstot un sniedzot kvalitatīvus koplietošanas
informācijas tehnoloģiju pakalpojumus. Biedrībai
jānodrošina valsts finansēti pamatpakalpojumi visām
pētniecības iestādēm, kā arī jāparedz iespēja organizācijas
darbībā iesaistīt citas pētniecības iestādes. Biedrība
nodrošinās vērtīgu, kvalitatīvu un drošu atvērto datu
infrastruktūru, kas balstīta uz starptautiskām
specifikācijām un standartiem, izmantojot atvērtā koda
sistēmas un programmatūru. Biedrībai ir būtiska loma
atvērtās zinātnes stratēģijas īstenošanā, jo tā nodrošinās
nepieciešamo digitālās koplietošanas infrastruktūru
pētniecības iestādēm un pētniekiem, kā arī veicinās
iesaistīšanos starptautiskās iniciatīvās. Dalība EOSC
asociācijā nodrošina biedrībai un tās biedriem iespēju
piedalīties EOSC darbsemināros, apmācībās u. c.
aktivitātēs.
MK noteikumu Nr. 435 punkts nosaka, kas var būt
finansējuma saņēmējs. Biedrība "Augstākās izglītības
un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas
pakalpojumu centrs" atbilst MK noteikumu Nr. 435 11.6.
apakšpunktam ("biedrība, kura pilda pārvaldes uzdevumu
izveidot un uzturēt augstākās izglītības un pētniecības
digitālos pakalpojumus"), jo atbilstoši Ministru
kabineta 2015. gada 26. marta rīkojuma Nr. 160 "Par
Latvijas dalību Eiropas akadēmiskajā tīklā GEANT"
1.2 punktam (izveidots ar Ministru kabineta
2022. gada 6. decembra rīkojumu Nr. 865 "Grozījumi
Ministru kabineta 2015. gada 26. marta rīkojumā Nr. 160
"Par Latvijas dalību Eiropas akadēmiskajā tīklā
GEANT"") Izglītības un zinātnes ministrija līdz
2022. gada 31. decembrim ir noslēgusi deleģēšanas līgumu ar
biedrību "Augstākās izglītības un zinātnes
informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu
centrs" par EduGAIN un Eduroam pakalpojumu
nodrošināšanu Latvijas augstākās izglītības iestādēm un
zinātniskajām institūcijām 2023.-2027. gadā. 2022. gada 30.
decembrī starp Izglītības un zinātnes ministriju un
biedrību noslēgts līgums "Deleģēšanas līgums par
Eiropas akadēmiskā tīkla GEANT autentifikācijas servisa
EduGAIN un vispasaules viesabonēšanas pieejas servisa
Eduroam pakalpojumu nodrošināšanu 2023.-2027. gadam"
(līgums Nr. 2-2e/22/503). Līdz ar to biedrība jau pilda
pārvaldes uzdevumu "izveidot un uzturēt augstākās
izglītības un pētniecības digitālos pakalpojumus".
Neviena cita biedrība Latvijas Republikā šādus pārvaldes
uzdevumus neveic.
https://eosc.eu/sites/default/files/20220524_EOSC-A_Revised
Articles of Association_PDF.pdf
Komercdarbības atbalsta
pazīmju izvērtējums
Projekta ietvaros tiks veikta pētniecības datu
pārvaldības prasību un atbalsta ieviešana, EOSC un citu
pakalpojumu pieejamības nodrošināšana, veidojot atbalsta
sistēmu kvalitatīva pētniecības datu pārvaldības cikla
nodrošināšanai augstākās izglītības iestādēs un
zinātniskajās institūcijās. Projekta darbības un atvērtās
zinātnes platforma nerada ieņēmumus.
Projekta līdzekļi tiks ieguldīti zinātnisko rezultātu
izplatīšanas darbībās - pētniecības datu repozitorija
DataverseLV izveidē un tā integrācijā ar saistītajām
sistēmām, un datu kuratoru programmas izveidē, kas nav ar
komerciāliem mērķiem saistītas darbības. Netiek plānota
preču vai pakalpojumu laišana tirgū, un projekta
finansējums tiek piešķirts tikai darbībām, kurām nav
ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības
iekšējā tirgū.
Atbilstoši Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobra
paziņojuma "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai
piešķiramā valsts atbalsta nostādnes" 20. punkta (a)
apakšpunkta (iii) apakšpunktam Eiropas Komisija pētniecības
rezultātu plašu izplatīšanu bez ekskluzivitātes un
diskriminēšanas (piemēram, izmantojot mācīšanu, brīvas
piekļuves datubāzes, atklātās publikācijas vai atklātā
pirmkoda programmatūru) uzskata par darbību bez
saimnieciska rakstura.
Projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai minēto darbību
īstenošanai, iegādājoties pakalpojumus Publisko iepirkumu
likumā noteiktajā kārtībā. Plānotais publiskais
finansējums tiks piešķirts tikai tādām darbībām, kurām
publisko resursu piešķīrums nekvalificējas kā
komercdarbības atbalsts.
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija
EOSC - Eiropas Atvērtās zinātnes mākonis (angl. European
Open Science Cloud)"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tā sauktajā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
8 Dataverse integrāciju ceļvedis
https://guides.dataverse.org/en/latest/admin/integrations.html
9 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
10 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
11 Eiropas Atvērtās zinātnes mākoņa (EOSC)
ieviešanas ceļakarte.
https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=SWD(2018)83&lang=en
12 EOSC pilotprojekta rekomendācijas politikas
veidotājiem.
https://eoscpilot.eu/content/d36-final-policy-recommendations
Izglītības un zinātnes
ministrijas iesniegtajā redakcijā
2. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 3. decembra
rīkojumam Nr. 786
"2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 4. aprīļa
rīkojumam Nr. 195
Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojuma "Pētniecības datu repozitorijs
DataverseLV un datu kuratoru programma" attīstības
plāns
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
|
Pētniecības datu repozitorijs DataverseLV un datu
kuratoru programma nodrošinās divus koplietošanas
pakalpojumus:
• Tehniskās infrastruktūras nodrošināšana pētniecības
datu deponēšanai un pieejamībai. Projektā tiks izveidots un
uzturēts pētniecības datu repozitoriju DataverseLV, kurā
Latvijas zinātniekiem būs iespējams deponēt, uzglabāt un
iegūt atkārtotai izmantošanai pētniecības datus, kas
sagatavoti un pilnvērtīgi anotēti atbilstoši
starptautiskajiem metadatu standartiem un FAIR datu
principiem (findable, accessible, interoperable,
reusable) - dati ir atrodami, pieejami, sadarbspējīgi
un atkārtoti izmantojami. DataverseLV platformā uzglabātos
datus varēs atkārtoti izmantot gan zinātniskās
institūcijas, gan valsts institūcijas, gan arī privātā
sektora uzņēmumi. Pētniecības datu repozitorija izveidē
tiks ievēroti un iestrādāti datu pārvaldības nosacījumi.
Latvijas Atvērto datu portālā (https://data.gov.lv) tiks
publicēta aprakstoša datu kopa par DataverseLV repozitorijā
publicētajām pētniecības datu kolekcijām un to
metadatiem.
• Konsultatīvais atbalsts pētniecības datu pārvaldībā.
Projektā tiks izveidots pētniecības datu pārvaldības
jautājumos apmācītu speciālistu (datu kuratoru) tīkls, kuri
sniegs konsultatīvo atbalstu pētniekiem un Latvijas
zinātnisko institūciju vadības personālam dažādos
jautājumos visā pētniecības datu izmantošanas procesā,
ietverot gan juridiskus, regulējuma, tehniskus,
metodoloģiskus jautājumus, atbalstu datu kopu sagatavošanā
u.c. Tiks nodrošināti nepieciešamie mācību un informatīvie
materiāli un pasākumi, lai celtu pētnieku un citu
pētniecības datu izmantotāju kompetenci un zināšanu
difūziju pētniecības un attīstības sistēmā. Tiks uzturēta
pakalpojuma attīstība - datu kuratoru kompetenču attīstība,
jaunu konsultāciju un materiālu izstrāde.
Projektā īstenotie pakalpojumi ir priekšnosacījums FAIR
datu pārvaldības principu ieviešanai, dalībai Eiropas
Atvērtās zinātnes mākonī (EOSC) un dalībai starptautiskajos
Eiropas datu procesos un norisēs. Programma sekmēs Eiropas
un Latvijas stratēģisko autonomiju pētniecības datu
pārvaldības jomā.
|
2. Pakalpojuma sniedzējs
|
Biedrība "Augstākās izglītības un zinātnes
informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu
centrs", reģ. Nr. 40008314266 (turpmāk - biedrība).
Partneri:
Latvijas Universitāte, reģ. Nr. 90000076669 (turpmāk -
LU),
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, reģ.
Nr. 90000041898 (turpmāk - LBTU),
Rīgas Stradiņa universitāte, reģ. Nr. 90000013771
(turpmāk - RSU),
Rīgas Tehniskā universitāte, reģ. Nr. 90000068977
(turpmāk - RTU)
|
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma
līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)
Pakalpojums "Tehniskās infrastruktūras
nodrošināšana pētniecības datu deponēšanai un
pieejamībai"
| PLVN rādītāji |
PLVN
rādītāja mērvienība |
PLVN
rādītāja vērtība |
PLVN
rādītāja apraksts |
| Pieļaujamais pakalpojuma pieejamības
pasliktināšanās vai pārtraukumu ilgums |
Stundas mēnesī |
5 |
DataverseLV platformas pieejamība
paredzēta 24/7/365, ar jaudu līdz 1000 vienlaicīgiem
lietotājiem. Iespējamais pakalpojuma darbības
pasliktināšanās vai pārtraukums - 30 minūtes dienā vai
līdz 5 stundām mēnesī, kas iekļauj laiku IKT
infrastruktūras modernizēšanas un uzturēšanas
darbiem. |
| Pakalpojuma atbalsta darba laiks |
Dienas un stundas |
Darba dienās
8:00-17:00 |
Laiks, kad ir pieejama klātienes
palīdzība saistībā ar pakalpojuma pieprasīšanu un
saņemšanu. |
Pakalpojums
"Konsultatīvais atbalsts pētniecības datu
pārvaldībā"
| PLVN rādītāji |
PLVN
rādītāja mērvienība |
PLVN
rādītāja vērtība |
PLVN
rādītāja apraksts |
| Pakalpojuma darbības laiks |
Dienas un stundas |
Darba dienās
9:00-17:00
|
Kuratoru pakalpojumi būs pieejami
pētniekiem un citiem pētniecības datu izmantotājiem
(zinātniskajam, akadēmiskajam personālam, maģistrantūrā
un doktorantūrā studējošajiem) institūcijās, kas aptver
vismaz 60 % no šīs mērķauditorijas. Ar datu pārvaldību
saistītie informatīvie un mācību materiāli būs pieejami
VPC un konsorcija dalībnieku mājaslapās atbilstoši
noteiktajiem pakalpojuma piekļuves nosacījumiem. |
| Pakalpojuma konsultatīvo ekspertu
pieejamība |
Skaits |
20 |
Nodrošināti vismaz 20 datu pārvaldības
speciālisti - datu kuratori, kuri aptvers zinātnes
jomas, kurās strādā konsorcijā pārstāvētās
iestādes. |
Latvijas zinātniskās institūcijas un augstākās
izglītības iestādes pakalpojumiem varēs pieteikties,
sazinoties ar datu kuratoriem. Pakalpojuma apraksts,
saņemšanas kārtība un ar programmu saistītā informācija
tiks publicēta biedrības mājaslapā.
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
| Pakalpojums paredzēts biedrības pārstāvēto,
kā arī projektā iesaistīto institūciju zinātniskajam un
akadēmiskajam personālam un maģistrantūrā un doktorantūrā
studējošajiem, arī citiem studējošajiem un citām
institūcijām, kuras piedalās formālajā augstākās izglītības
iegūšanas procesā ar nolūku panākt personāla daudzuma un
kvalifikācijas pieaugumu, kā arī - atbilstoši programmas
nosacījumiem - zinātniskajām institūcijām un citām zinātnes
un tehnoloģiju attīstībā iesaistītajām organizācijām |
5. IKT risinājums, kas nodrošina
pakalpojuma sniegšanu
|
Pakalpojums tiks nodrošināts, izmantojot Dataverse tehnisko
risinājumu. Dataverse ir atvērtā pirmkoda
lietojumprogramma, kas paredzēta pētniecības datu
izplatīšanai, uzglabāšanai, citēšanai, izpētei un analīzei.
Tā iespējo un atvieglo datu izplatīšanu gan datu autoriem,
gan to lietotājiem. Pētnieki, akadēmiskie žurnāli, datu
autori, izdevēji, datu izplatītāji un viņu piederības
institūcijas iegūst redzamību un citējamību.
Dataverse repozitorijs ir lietojumprogrammas
instalācija, kurā izmitina vairākus virtuālos arhīvus,
kurus sauc par Dataverse kolekcijām. Katra Dataverse
kolekcija satur datu kopas, un katra datu kopa satur
aprakstošus metadatus un datu datnes, tostarp dokumentāciju
un kodu, kas ir pievienota datiem. Dataverse kolekcijas var
tikt pakārtotas citām Dataverse kolekcijām
|
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
|
Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums
balstīts uz:
1) Zinātniskās darbības likuma 9. pantu;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2019. gada 20.
jūnija Direktīvu 2019/1024 par atvērtajiem datiem un
publiskā sektora informācijas atkalizmantošanu;
3) šobrīd izskatīšanā esošo priekšlikumu Eiropas
Savienības regulai par Eiropas veselības datu telpu
(COM(2022) 197) un Personas datu otrreizējas izmantošanas
likumu - šis regulējums būs jāņem vērā, izstrādājot un
ieviešot pakalpojumu.
Pakalpojuma ieviešanas stratēģija balstīta uz šādiem
dokumentiem:
1) Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.-2027.
gadam (4.4.12. rīcības virziens);
2) informatīvais ziņojums "Latvijas atvērto datu
stratēģija";
3) informatīvais ziņojums "Latvijas atvērtās
zinātnes stratēģija 2021.-2027. gadam".
Pakalpojuma ieviešanas stratēģija paredz noteikt katram
konsorcija dalībniekam pieejamo datu kuratoru skaitu/laika
resursu proporcionāli dalībnieka zinātnes bāzes finansējuma
apjomam un atsevišķu datu pakalpojuma nodrošināšanai
pārējiem tā saņēmējiem.
Pakalpojuma izveidošana un ieviešana tiks realizēta
vairākos posmos, kur katrs posms sastāv no posmā
īstenojamās aktivitātes mērķa definēšanas, mērķa
sasniegšanai nepieciešamo resursu noteikšanas, īstenošanas
fāzes un dokumentēšanas un rezultātu fiksēšanas fāzes.
Projekta ieviešanas aktivitāšu atskaites sagatavos katrs
konsorcija dalībnieks atsevišķi, ieviešanas aktivitāšu un
finanšu izlietojuma un konsolidētos pārskatus iesniegs
biedrība.
|
7. Pakalpojuma finansēšanas pieeja1
|
Pakalpojuma uzturēšanas izmaksas veido:
1) ikmēneša IKT infrastruktūras resursu izmaksas -
skaitļošanas resursi, datu krātuves, rezerves kopijas;
2) ikmēneša IKT infrastruktūras uzturēšana un darbības
nodrošināšana - darbaspēka un ārpakalpojumu izmaksas;
3) izmaksas projekta pēcuzraudzībai un
monitorēšanai;
4) ikmēneša datu kuratoru tīkla uzturēšanas atlīdzības
izmaksas
|
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai vai izvēršanai
nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma apmērs un tā
pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un
izmaksas2
|
Pakalpojuma uzturēšana sastāv no šādām būtiskākajām
aktivitātēm un izmaksām:
1) ikmēneša IKT infrastruktūras resursu izmaksas, kas
ietver skaitļošanas resursus (serveri), datu krātuves,
rezerves kopijas, - aptuvens izmaksu aprēķins veidots
komerciālam mākoņa risinājumam ar vismaz 200 TB kopīgu
redundantu datu krātuvi un pieciem LINUX lietojuma
serveriem un veido 8900,00 euro mēnesī jeb 106
800,00 euro gadā. Projekta uzsākšanas brīdī izmaksas
paredzētas mazākā apjomā atbilstoši faktiskajai noslodzei
un uzglabājamo datu apjomam;
2) ikmēneša IKT infrastruktūras uzturēšana un darbības
nodrošināšana - darbaspēka/ārpakalpojuma izmaksas, kas
nodrošina IKT risinājuma ikdienas darbību un drošības
atjauninājumu ieviešanu un veido indikatīvi 6600
euro mēnesī jeb 79 200 euro gadā. Minēto
izmaksu sadalījums - ārpakalpojums 50 000 euro,
atlīdzība 29 000 euro;
3) projekta pēcuzraudzības un monitorēšanas izmaksas -
54 076 euro gadā;
4) ikmēneša datu kuratoru tīkla uzturēšanas izmaksas
indikatīvi ir 82 260 euro atlīdzībai un 8200
euro darba vietas uzturēšanai, apmācībai,
informatīvajiem pasākumiem, komandējumiem (vietējie,
ārzemju) un pieredzes apmaiņai un veido 1 085 520
euro gadā.
Kopējās uzturēšanas un darbības uzturēšanas izmaksas
veido 1 325 596 euro gadā (t. sk. PVN).
Lai nodrošinātu projektā paredzēto ilgtspējīgo
risinājumu darbību pēc projekta termiņa beigām, sākot ar
2026. gada jūniju, ir plānojamas izstrādāto risinājumu
uzturēšanas izmaksas. Plānotās uzturēšanas (turpmākās
sistēmu darbināšanas) izmaksas indikatīvi ir 1 325 596
euro gadā (t. sk. PVN), no tiem 240 076 euro
paredzēti IKT infrastruktūras (mākoņpakalpojums), IKT
infrastruktūras uzturēšanas/apkalpošanas un projekta
pēcuzraudzības un monitoringa nodrošināšanai un 1 085 520
euro ir finansējums 20 datu kuratoriem.
Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu, lai
nodrošinātu finansējuma palielinājumu Izglītības un
zinātnes ministrijas budžetā, izskatāms likumprojekta
"Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru
2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas procesā
kopā ar visu ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu
prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta
finansiālajām iespējām.
|
Lietotie saīsinājumi:
SLA - pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. - Service
Level Agreement)
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas"
1 Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par
valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
2 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā
finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu
pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem
budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no
pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai
ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks
pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|