|
Ņemot vērā daudzu ANM plāna projektu stratēģisko ievirzi,
veikta projekta izmaksu un ieguvumu analīze, akcentējot
kvalitatīvos rādītājus.
Plānoti šādi kvalitatīvie rādītāji:
1. Tiks nodrošināta vienkopus datu uzkrāšana par
sociālajiem pakalpojumiem sociālās politikas izstrādei.
2. Pašvaldību sociālajiem dienestiem būtiski ieguvumi
tiks nodrošināti gan mājsaimniecību izvērtēšanā, gan
izvērtēšanai nepieciešamo datu ieguvē, apstrādē un
uzkrāšanā.
3. LM un tās padotības iestādēm, Latvijas Bērnu fondam
un pašvaldību sociālajiem dienestiem tiks nodrošināta
vienota platforma informācijas apmaiņai par valsts un
pašvaldību finansētajiem sociālajiem pakalpojumiem.
4. LM un tās padotības iestādēm, kā arī pašvaldību
sociālajiem dienestiem tiks nodrošināta piekļuve klientu
elektroniskajām lietām darba pienākumu veikšanai.
5. Ieviešot sociālo dienestu klientu elektroniskās
lietas, tiks modernizēts sociālo dienestu darbinieku darbs
un paaugstināta darba efektivitāte un kvalitāte, kā arī
tiks nodrošināta klientu elektronisko lietu pieejamība
visām sociālo pakalpojumu sniegšanas procesā iesaistītajām
pusēm.
6. Tiks uzkrāti dati par sniegtajiem sociālajiem
pakalpojumiem. Izmantojot datu analītikas risinājumus,
visām iesaistītajām pusēm tiks nodrošināti efektīvi datu
analīzes risinājumi. Datu analīzes funkcionalitāte gan
pašvaldībām, gan LM nodrošinās informāciju datos balstītu
lēmumu pieņemšanai.
7. Pašvaldību sociālo dienestu darbiniekiem tiks
atslogota administratīvā kapacitāte valsts statistikas
pārskatu izstrādē, kā arī tiks uzlabota informācijas
aprite, būtiski samazināts datu manuāla ievade sistēmās,
nodrošināta informācijas attiecināmības pārbaude.
8. Valsts un pašvaldību institūcijām funkciju izpildei
tiks nodrošināti nepieciešamie dati par kvalificētiem
speciālistiem, kuri ir apmācīti bērnu tiesību aizsardzības
jomā.
9. Bērnu tiesību aizsardzības jomā kvalificēto
speciālistu reģistrs sniegs BAC darbiniekiem atbalstu
speciālistu mācību procesa uzraudzībā, kā arī nodrošinās
datus mācību pieprasījuma plānošanai valsts līmenī.
Lai nodrošinātu koplietošanas pakalpojuma darbināšanu
digitālajā vidē un informācijas sistēmu uzturēšanu, ir
nepieciešams piesaistīt personālu. Optimālai sistēmas
uzturēšanai ir nepieciešams divu līmeņu atbalsta personāls,
kopā 4 amata vietas. Līdz ar to projekta ilgtspējas
nodrošināšanai, sākot ar 2026. gada 1. jūniju, LM
apakšprogrammā 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju
izpilde" nepieciešamās 4 amata vietas tiks
nodrošinātas, pārveidojot sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" ilgstoši
neaizpildītās vakantās amata vietas, kopumā neveidojot
jaunas amata vietas valsts pārvaldē.
Projekta investīcijas veido 6 749 587 euro (bez
pievienotās vērtības nodokļa), valsts budžeta finansējums
pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai nepārsniedz 1
207 413 euro. Projekta rezultātu uzturēšanas
izmaksas plānotas 2026. gadā ne vairāk kā 387 485
euro, 2027. gadā ne vairāk 787 723 euro un
2028. gadā un turpmākajos gados ne vairāk kā 793 794
euro gadā. LM papildus nepieciešamo finansējumu
pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Projekta indikatīvo izmaksu un
ieguvumu analīzes aprēķini
1. Pēc projekta īstenošanas viens no ieguvumiem
būs samazināts administratīvais slogs pašvaldībām attiecībā
uz pārskata iesniegšanu - aizpildītas MK 2017. gada 13.
jūnija noteikumu Nr. 324 "Noteikumi par oficiālās
statistikas veidlapu paraugiem sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības jomā un veidlapu aizpildīšanas un
iesniegšanas kārtību" 4. pielikumā "Pārskats par
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu no
prettiesiskām darbībām cietušām personām ___. gadā"
ietvertās veidlapas iesniegšanu.
Minētais pārskats iesniedzams LM reizi gadā, tas tiek
manuāli apkopots, aizpildīts un iesniegts Excel
formātā.
Datu apkopošanai, kļūdu labošanai un pārskata
precizēšanai pašvaldībai vidēji ir nepieciešams laiks no 2
nedēļām līdz 1 mēnesim (aprēķinā pieņemts, ka viena
pārskata sagatavošanai vidēji ir nepieciešamas 2,5 nedēļas
gada laikā jeb vidēji 100 h gadā (8 h dienā x 12,5
dienas)).
Viena pārskata sagatavošanā pašvaldībā vidēji ir
iesaistīti 1-2 darbinieki.
Informācija ieguvumu
aprēķinam:
Darbinieka vidējā stundas likme - 11,30 euro/h (1
853,85 euro/164 h), tas ir:
o darbinieka vidējā mēnešalga bez valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām (turpmāk - VSAOI) -
vidēji 1500 euro, ar VSAOI - 1853,85
euro/mēnesī,
o vidēji nostrādāto stundu skaits mēnesī - 164 h,
o pašvaldību, kuras iesniedz pārskatus, skaits - 43
pašvaldības.
Vidēji ietaupījums pārskata iesniegšanai gadā uz
pašvaldībām būs 48 590 euro/gadā.
Vidējais ekonomiskais
ietaupījums 10 gadu periodā būs 485 900 euro.
Uz pašvaldībām vidēji gadā tiks ietaupīti aptuveni 48
590 euro, kas savukārt uz vienu pašvaldību ir vidēji
1130 euro gadā. Tā kā ir dažas pašvaldības, kuras
minēto pārskatam nepieciešamo informāciju apkopo katru
mēnesi visa gada garumā, un ir pašvaldības, kuras pārskatu
gatavo tuvāk pārskata perioda nodošanas laikam, tad
projekta ieviešana ļautu pašvaldību darbiniekiem veltīt
vairāk laika individuālajam darbam ar klientu pakalpojuma
kvalitātes nodrošināšanai.
Atbilstoši praktiskajai pieredzei, aizpildot pārskatu
manuāli, rodas ļoti daudzas nesakritības starp tabulām
(piemēram, starp tabulām variē rehabilitēto personu skaits)
vai arī tabulas netiek līdz galam aizpildītas. Kļūdas
pārskatā ir lielākajai daļai pašvaldību, un kļūdu novēršana
pašvaldībām aizņem laiku. Projekta ieviešanas procesā tiks
uzlabota datu kvalitāte un mazināsies kļūdu rašanās
iespējas.
Datu ievadīšana vienuviet nodrošinās datu
atkalizmantošanas iespējas.
2. Īstenojot projektu, tiks mazināts banku
sektora slogs sabiedrībai. Atbilstoši Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likumam (turpmāk - SPSP likums)
sociālo palīdzību klientam sniedz pašvaldības sociālais
dienests, pamatojoties uz viņa materiālo resursu - ienākumu
un īpašuma - izvērtējumu, individuāli paredzot katra
klienta līdzdarbību, izņemot krīzes situācijās.
Saskaņā ar MK 2020. gada 17. decembra noteikumu Nr. 809
"Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas
izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" (turpmāk
- MK noteikumi Nr. 809) 3. punktu mājsaimniecības
materiālās situācijas izvērtēšanai sociālais dienests
izmanto pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo
pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu SOPA un MK
noteikumu Nr. 809 2. punktā minētajos dokumentos iekļautās
ziņas un elektroniski sagatavo iztikas līdzekļu deklarāciju
(turpmāk - deklarācija), kas ir MK noteikumu Nr. 809 2.
pielikums. Savukārt MK noteikumu Nr. 809 3.1. apakšpunkts
nosaka, ka deklarāciju sagatavo atbilstoši normatīvajiem
aktiem par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību,
ievērojot pamata sociālās palīdzības pabalstiem un trūcīgas
un maznodrošinātas mājsaimniecības statusam noteikto
periodu (turpmāk - deklarācijas periods).
SPSP likuma 36. panta trešā daļa nosaka, ka pamata
sociālās palīdzības pabalstus un trūcīgas vai
maznodrošinātas mājsaimniecības statusu:
1) piešķir uz trim kalendāra mēnešiem, ja mājsaimniecībā
ir vismaz viena persona darbspējīgā vecumā;
2) piešķir uz sešiem kalendāra mēnešiem, ja
mājsaimniecībā nav nevienas personas darbspējīgā vecumā vai
uz personu attiecas SPSP likuma 36. panta otrajā daļā
noteiktie izņēmumi;
3) var piešķirt uz vienu kalendāra mēnesi, ja
mājsaimniecības ienākumi nepārsniedz SPSP likuma 33. pantā
noteiktos ienākumu sliekšņus, taču ir konstatējama
neatbilstība kādam no SPSP likuma 9. panta pirmajā daļā,
36. panta pirmās daļas 2. punktā un otrajā daļā
noteiktajiem nosacījumiem vai MK noteiktajiem sociālās
palīdzības saņemšanai vai trūcīgas un maznodrošinātas
mājsaimniecības statusa piešķiršanai nepieciešamajiem
dokumentiem. Mājsaimniecības personām ir pienākums
sadarboties ar pašvaldības sociālo dienestu un citām
institūcijām minēto neatbilstību novēršanai.
Atbilstoši SPSP likuma 38. panta ceturtajai daļai
sociālais dienests no jauna izvērtē mājsaimniecības
materiālo situāciju un pārskata lēmumu par atbilstību
trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam un
sociālās palīdzības pabalstu apmēru un veidiem, ja
pasliktinās mājsaimniecības materiālā situācija vai mainās
sociālā situācija.
Minētais nozīmē, ka materiālās situācijas izvērtēšanai
vai pārvērtēšanai (t. i., deklarācijas aizpildīšanai) visām
mājsaimniecībā dzīvojošām personām, kurām ir atvērti konti
bankās, ir jāiesniedz kontu pārskati. Ja mājsaimniecībā ir
darbspējīgas personas, tad kontu pārskati jāuzrāda reizi
trijos mēnešos, bet, ja mājsaimniecībā nav darbspējīgo
personu, - reizi sešos mēnešos vai arī biežāk, ja klientam
ir nepieciešams pārvērtēt materiālo situāciju.
Pabalstu izmaksa galvenokārt tiek veikta ar
pārskaitījumu uz klientu kontiem, līdz ar to var secināt,
ka lielākajai daļai sociālās palīdzības saņēmēju ir atvērti
konti bankās. Pēc statistikas datiem 2022. gadā Latvijā
bija 102 419 pilngadīgu sociālās palīdzības saņēmēju.
Bieži vien sociālās palīdzības saņēmēji ir personas ar
invaliditāti vai pensionāri, arī maznodrošinātie, un nereti
šīm personām nav pieejama internetbanka vai personas
datorprasmes ir ierobežotas vai nepilnīgas, līdz ar to
izziņu par materiālo stāvokli persona nevar sagatavot
patstāvīgi. Tāpēc personām jāizmanto banku pakalpojumi, lai
sagatavotu izziņu par personas materiālo stāvokli. Konta
pārskata sagatavošanas izmaksas ir atkarīgas no tā, kurā
bankā personai ir atvērts konts, piemērām, akciju
sabiedrībā "Citadele banka" konta izraksta
sagatavošana filiālē maksā 10 euro par vienu mēnesi,
un, ņemot vērā, ka sociālais dienests izvērtē iepriekšējo
triju mēnešu ienākumus, klientam jāiesniedz konta izraksts
par trim mēnešiem. Tas klientam izmaksā 30 euro.
Līdz ar to, ja pieņem, ka vidēji 45 % pilngadīgo
sociālās palīdzības saņēmēju (2022. gada dati) izmanto
bankas pakalpojumus, lai saņemtu izziņu par klienta
materiālo situāciju, tad indikatīvais ietaupījums
sabiedrībai ir 1 382 657 euro (aprēķins: (45
% no 102 419 personām) x 30 euro (izziņu cena par
trim mēnešiem)).
Vidējais ekonomiskais
ietaupījums 10 gadu periodā būs 13 826 570 euro.
Tā kā bieži vien mazākās pašvaldībās banku filiāles
neatrodas tuvumā, personai uz banku jādodas ar sabiedrisko
transportu vai savu automašīnu, vai ar
kaimiņu/draugu/radinieku automašīnu. Veikt tiešus aprēķinus
par izmaksām, kuras klientam rodas, dodoties uz banku pēc
izziņas, nav iespējams, jo nav statistikas datu, cik un
kādā veidā personas mēro ceļu līdz banku filiālēm. Līdz ar
to aprēķinos pieņem, ka personas, kuras izmanto banku
pakalpojumus izziņas par materiālo stāvokli saņemšanai,
mērojot ceļu līdz banku filiālei Rīgas pilsētā, izmanto
sabiedrisko transportu (indikatīvi aprēķins nosedz arī
izdevumus par sabiedriska transporta izmantošanu arī citās
Latvijas pašvaldībās un daļēji degvielas izmantošanu
personām, kuras dodas uz banku filiālēm ar
automašīnām).
Informācija ieguvumu
aprēķinam:
o personu, kuras izmanto banku pakalpojumus, skaits - 46
089 personas (aprēķins: 45 % no 102 419 personām (no
pilngadīgajiem sociālās palīdzības saņēmējiem (2022. gada
dati)),
o ceļa izdevumi Rīgas sabiedriskajam transportam
(turp-atpakaļ) - 3 euro par 2 braucieniem.
Vidējās ceļa izmaksas personām, dodoties uz bankas
filiāli pēc izziņas, - 138 267 euro.
Vidējais ekonomiskais
ietaupījums 10 gadu periodā būs 1 382 670 euro.
3. Bērnu tiesību aizsardzības jomā kvalificēto
speciālistu reģistrs ļaus centralizēti valsts līmenī
apkopot un uzkrāt datus par speciālistiem, kas ir apguvuši
mācības bērnu tiesību aizsardzības jomā, ieskaitot
atkārtotas mācības. Aptuvenais plānotais reģistrā
reģistrēto speciālistu skaits, kuri apguvuši obligātās
mācības, līdz 2029. gadam ir vidēji 10 000. Reģistru lietos
BAC, Valsts policija, Tiesu administrācija un 43
pašvaldības (tai skaitā arī pašvaldību iestādes: policija,
sociālie dienesti, administratīvās komisijas, bērnu aprūpes
iestādes, izglītības iestādes). Kopējais organizāciju
skaits - 46. To darbinieki mēnesī velta vidēji 1-2 h
reģistra datu administrēšanai (datu ievadīšana, pārbaude,
mācību plānošana), tas ir vidēji 46-92 h mēnesī jeb
552-1104 h gadā. Ieviešot bērnu tiesību aizsardzības jomā
kvalificēto speciālistu reģistru, uzraudzība no pašvaldību
personāldaļu puses un datu tabulu uzturēšana vairs nebūs
nepieciešama, kā arī tiks nodrošināta efektīvāka mācību
plānošana.
Informācija ieguvumu
aprēķinam:
o darbinieka vidējā mēnešalga bez VSAOI - vidēji 1500
euro, ar VSAOI - 1853,85 euro/mēnesī,
darbinieka vidējā stundas likme - 11,30 euro/h,
o vidēji nostrādāto stundu skaits mēnesī - 164 h,
o kopējais organizāciju skaits - 46 organizācijas,
o datu administrēšanai plānotais reģistrā iesaistīto
darbinieku stundu skaits gadā - vidēji 552-1104 h.
Provizoriskais vidējais ietaupījums, ieviešot reģistru
speciālistu uzskaitei pašvaldībās, - no 6237,60
euro līdz 12 475,20 euro.
Vidējais ekonomiskais
ietaupījums 10 gadu periodā būs no 62 376 euro līdz
124 752 euro.
4. Ieviešot BARIS pārlūku, tiks samazināts
administratīvais slogs gan BAC darbiniekiem (informācijas
pieprasīšana, datu ievadīšana vienā datnē, saņemto datu
pārbaužu un precizējumu veikšana), gan pašvaldību
darbiniekiem (bāriņtiesās), kuri ir iesaistīti pārbaužu
sagatavošanas procesā.
Informācija ieguvumu
aprēķinam:
o vidējā noslodze, kas tiek veltīta pārbaužu datu
sagatavošanai, no darbinieka pilnās slodzes - 0,4
slodzes,
o cilvēkstundu skaits, kas tiek veltīts informācijas
sagatavošanai, - vidēji 201,6 cilvēkstundas/gadā,
o darbinieka vidējā mēnešalga bez VSAOI - vidēji 1500
euro, ar VSAOI - 1853,85 euro/mēnesī,
o darbinieka vidējā stundas likme - 11,30
euro/h.
Provizoriski vidējais ietaupījums BAC saistībā ar
pārbaudēm - 2278,08 euro (noapaļojot 2279
euro).
Vidējais ekonomiskais
ietaupījums 10 gadu periodā būs 22 790 euro.
Tā kā bāriņtiesu lietas jāsagatavo bāriņtiesām (kopā 42
pašvaldības) tādā pašā apjomā, kā tiek pieprasīts, var
pieņemt, ka tas aizņem tikpat daudz laika kā BAC
speciālistiem, apkopojot, vērtējot un analizējot
informāciju. Kopējais izgūstamo datu apjoms ir aptuveni 770
datu vienības no vienas bāriņtiesas, kas kopā veido 33 110
datu vienības no visām pašvaldību bāriņtiesām kopā. Vienām
bāriņtiesām tas aizņem mazāk laika, citām vairāk, bet
kopējais laiks varētu būt aptuveni 201,6 cilvēkstundas.
Līdz ar to provizoriski vidējais ietaupījums bāriņtiesām
- 2278,08 euro (noapaļojot 2279
euro).
Vidējais ekonomiskais
ietaupījums 10 gadu periodā būs 22 790 euro.
Kopējais projekta provizoriskais lietderīgums 10 gadu
pārskata periodā ir no 320 536 euro līdz 382 912
euro. Tas aprēķināts, no projekta ieguvumiem
kopsummā vidēji no 15 803 096 euro līdz 15 865 472
euro atņemot investīcijas 6 749 587 euro
apmērā, pievienotās vērtības nodokli 1 207 413 euro
apmērā un provizoriskās uzturēšanas izmaksas 10 gadu
periodā 7 525 560 euro apmērā.
ANM paredz veicināt Eiropas Savienības dalībvalstu
digitālo transformāciju, atbalstīt ekonomiku un mazināt
ietekmi uz vidi. Šis projekts pilnībā atbilst ANM plānā
paredzētajām digitālajām transformācijām investīciju
apguvē, nodrošinot pozitīvu ietekmi uz valsts pārvaldes
attīstību
|