Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ministru kabineta rīkojums Nr. 742

Rīgā 2025. gada 11. novembrī (prot. Nr. 47 28. §)
Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāns 2025.–2027. gadam

1. Apstiprināt Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plānu 2025.–2027. gadam (turpmāk – plāns). 

2. Noteikt Kultūras ministriju par atbildīgo institūciju plāna īstenošanā, bet par līdzatbildīgajām institūcijām – Iekšlietu ministriju un Tieslietu ministriju.

3. Atbildīgajai institūcijai un līdzatbildīgajām institūcijām plānā paredzētos pasākumus 2025. gadā un turpmāk katru gadu īstenot atbilstoši piešķirtajiem budžeta līdzekļiem.

4. Kultūras ministrijai sagatavot un kultūras ministram līdz 2028. gada 29. septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā plāna ietekmes izvērtējumu.

Ministru prezidentes pienākumu izpildītājs ‒ finanšu ministrs A. Ašeradens

Kultūras ministre A. Lāce
(Ministru kabineta
2025. gada 11. novembra
rīkojums Nr. 742)
Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāns 2025.–2027. gadam

Rīgā, 2025

Satura rādītājs

I. Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāna kopsavilkums

II. Plāna mērķis

III. Situācijas raksturojums

IV. Pasākumi plāna mērķa sasniegšanai

V. Citas iniciatīvas žurnālistu drošības veicināšanai

VI. Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu

Kopsavilkums par Plānā iekļauto uzdevumu īstenošanai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu

Izmantoto saīsinājumu saraksts

EDSO Eiropas Drošības un sadarbības organizācija

ĢP Ģenerālprokuratūra

IeM Iekšlietu ministrija

KM Kultūras ministrija

LU Latvijas Universitāte

LŽA Biedrība "Latvijas Žurnālistu asociācija"

LŽS Biedrība "Latvijas Žurnālistu savienība"

NEPLP Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome

NVO Nevalstiskās organizācijas

RSU Rīgas Stradiņa universitāte

SEPLP Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome

SLAPP Stratēģiska tiesvedība pret sabiedrības līdzdalību

TM Tieslietu ministrija

VP Valsts policija

I. Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāna kopsavilkums

Plāns žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības jautājumu risināšanai 2025.–2027. gadam (turpmāk – Plāns) ir sagatavots saskaņā ar Valdības rīcības plānā1, Nacionālās drošības koncepcijā2 un Latvijas mediju politikas pamatnostādņu 2024.–2027. gadam3 otrajā rīcības virzienā "Droša mediju vide" ietvertajiem uzdevumiem.

Plāna sagatavošanā ir ņemts vērā Eiropas Padomes Ministru komitejas ieteikums CM/Rec(2016)4 dalībvalstīm par žurnālistu aizsardzību un žurnālistu un citu plašsaziņas līdzekļu darbinieku drošību4 (turpmāk – Eiropas Padomes ieteikums), Eiropas Komisijas (ES) 2021/1543 ieteikums par aizsardzības, drošības un pilnvērtīgu iespēju nodrošināšanu žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem Eiropas Savienībā5 (turpmāk – Eiropas Komisijas ieteikums), Eiropas Padomes Ministru komitejas ieteikums CM/Rec(2024)2 dalībvalstīm par cīņu pret stratēģisku tiesas prāvu izmantošanu pret sabiedrības līdzdalību (SLAPP)6, Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2024/1069 par sabiedrības līdzdalībā iesaistījušos personu aizsardzību pret acīmredzami nepamatotām prasībām vai ļaunprātīgu tiesvedību7, kā arī 2024. gadā Rīgas Stradiņa universitātes Kultūras ministrijas uzdevumā veiktais pētījums "Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas izvērtējums" (turpmāk – RSU pētījums)8 un citi nozares dokumenti un pētījumi.

Saskaņā ar EDSO Ministru padomes 2018. gada decembra Lēmumu Nr. 3/18 EDSO dalībvalstis ir apņēmušās izveidot vai stiprināt datu vākšanu, analīzi un ziņošanu par uzbrukumiem un vardarbību pret žurnālistiem. Valsts primārais pienākums ir vākt datus, paļaujoties uz to, ka žurnālisti ziņos par uzbrukumiem. EDSO reģiona valstīs ir lielas atšķirības attiecībā uz draudu un uzbrukumu pret žurnālistiem sistemātisku vākšanu un analīzi. Tādēļ EDSO Mediju brīvības pārstāvis iesaka EDSO dalībvalstīm izveidot nacionāla līmeņa iestādi vai citu mehānismu, kas būtu atbildīga par datu vākšanu par uzbrukumiem pret žurnālistiem9.

Latvija ir iesaistījusies un piedalās Eiropas Padomes Žurnālistu drošības kampaņā Journalists Matter (Žurnālistiem ir nozīme)10 2023.–2027. gadam, tās ietvaros dalībvalstis ir aicinātas izstrādāt rīcības plānu žurnālistu drošības un aizsardzības sekmēšanai.

Plāna sagatavošana tika uzsākta 2024. gadā, un to nodrošināja ar Kultūras ministrijas 2024. gada 10. aprīļa rīkojumu Nr. 2.5-1-47 "Par darba grupas izveidi plāna projekta žurnālistu drošības jautājumu risināšanai izstrādei" izveidotā starpinstitūciju darba grupa (turpmāk – Darba grupa), sadarbojoties tajā iekļautajām institūcijām un organizācijām, kas sniedza priekšlikumus Plāna pasākumiem. Darba grupā tika iekļauti pārstāvji no Kultūras ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Ģenerālprokuratūras, Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes, Tiesībsarga biroja, Tiesu administrācijas, VP, Latvijas Universitātes Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultātes, RSU Komunikācijas fakultātes, Vidzemes Augstskolas Sabiedrības zinātņu fakultātes, biedrības "Baltijas Mediju izcilības centrs", biedrības "Latviesi.com", biedrības "Par legālu saturu", Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas CERT.LV, Latvijas Mediju ētikas padomes, Latvijas Preses izdevēju asociācijas, Latvijas Žurnālistu asociācijas, Latvijas Žurnālistu savienības, Rīgas Ekonomikas Augstskolas projekta Media Hub Riga, Latvijas Reģionālo mediju asociācijas, Latvijas Raidorganizāciju asociācijas, TV3 Group Ziņu dienesta, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Televīzija" un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Radio".

Svarīgi izcelt, ka Plāna aktualitāti pierāda gan iepriekš pieminētie Eiropas Padomes un Eiropas Komisijas ieteikumi, gan RSU pētījums, gan Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumi un Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Vispārējā cilvēktiesību deklarācija. Šie dokumenti pamato, cik būtiska loma demokrātiskas un plurālistiskas sabiedrības aizsardzībā ir žurnālistiem. Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir atzinusi žurnālistus par "sabiedrības sargsuņiem" (public watchdogs) jeb sabiedrisko interešu publiskajiem uzraugiem, viņiem ir tiesības un pienākums sniegt informāciju par sabiedrībai svarīgām tēmām, kuras ir norādītas Eiropas Padomes Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 10. pantā11. Arī Eiropas Mediju brīvības aktā12 ir izcelta žurnālistu nozīme, ņemot vērā, ka viņi ir galvenie uzticama mediju satura veidotāji un sniedzēji, tāpēc ir svarīgi aizsargāt žurnālistu iespējas vākt informāciju un nodrošināt žurnālistikas avotu un konfidenciālas saziņas stingru aizsardzību. Tāpat Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD)13 izgaismo pētniecisko žurnālistu izšķirošo nozīmi korupcijas lietu atklāšanā un izgaismošanā, kā arī viņu lomu cīņai pret nesodāmību, kas attiecīgi pievērš sabiedrības uzmanību un vairo informētību, piemēram, par finanšu un ekonomiskajiem noziegumiem.

Žurnālisti ir tie, kuri demokrātiskās valstīs nodrošina publiskās debates un sabiedrības informētību, tādējādi palīdzot veidot sabiedrisko domu, un līdz ar to ietekmējot arī vēlētāju izvēli vēlēšanās. Šī iemesla dēļ ir svarīgi, lai demokrātiskā sabiedrībā piekļuve žurnālista profesijai nebūtu ierobežota, tāpat žurnālistiem jāspēj darboties neatkarīgi no politiskām un komerciālām interesēm. Šajā kontekstā standartus nosaka Eiropas Cilvēktiesību tiesa, kas savā praksē ir uzsvērusi, ka valstīm ir pienākums radīt labvēlīgu vidi visu sabiedrības locekļu līdzdalībai publiskajās debatēs, ļaujot bez bailēm paust savu viedokli un idejas. Tas nozīmē, ka valstīm ir pienākums garantēt drošu vidi, kurā žurnālisti un citi mediju darbinieki var īstenot savu sabiedrisko interešu publiskā uzrauga funkciju14. Žurnālistiem ir būtiska nozīme, lai aizstāvētu ikviena sabiedrības locekļa pamattiesības uz vārda brīvību, kas ietver brīvību meklēt, saņemt un izplatīt informāciju, šīs tiesības ir nostiprinātas arī Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Vispārējā cilvēktiesību deklarācijā15.

Eiropas Padomes secinājumos par Eiropas Savienības Rīcības plānu cilvēktiesību un demokrātijas jomā (2020.–2024. gads)16 ir teikts, ka nepieciešams veicināt žurnālistu un citu mediju darbinieku drošību un aizsardzību, tostarp strādājot pie vārda brīvību veicinošas vides un nosodot uzbrukumus un cita veida vajāšanu un iebiedēšanu gan tiešsaistē, gan dzīvē, un pievēršoties konkrētiem draudiem, ar kuriem saskaras žurnālisti. Svarīgi nodrošināt, ka vajātie, iebiedētie vai apdraudētie saņem palīdzību, izmantojot Latvijas cilvēktiesību aizsardzības mehānismu. Tāpat nepieciešams atbalstīt mediju un mediju (tostarp – arī starptautisku) organizāciju iniciatīvas un aicināt valsts iestādes novērst un nosodīt šādu vardarbību un veikt efektīvus pasākumus, lai izbeigtu pāridarītāju nesodāmību, kā arī vainīgos saukt pie atbildības par viņu rīcību saskaņā ar tiesiskumu un cilvēktiesībām.

II. Plāna mērķis

Plāna mērķis ir veidot priekšnosacījumus žurnālistu un citu mediju profesionāļu darbības drošas vides nodrošināšanai. Plānā noteiktie pasākumi tiks īstenoti, ņemot vērā valstī pieejamos resursus.

Lai nodrošinātu Plāna pasākumu secīgu un strukturētu veidošanu, piedāvātie pasākumi un uzdevumi ir sagrupēti trīs rīcības virzienos:

1. pasākumi žurnālistu un mediju jomas profesionāļu drošas darba vides sekmēšanai;

2. izpratnes vairošanas un izglītības pasākumi par žurnālistu drošības un aizsardzības jautājumiem;

3. pasākumi žurnālistu aizsardzības nodrošināšanai specifiskās situācijās un specifiskām mērķa grupām.

Pirmajā rīcības virzienā ir apkopoti vispārējie drošības un aizsardzības pasākumi, kas nepieciešami visiem žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem, tostarp, paredzot mācības tiesībaizsardzības iestāžu darbiniekiem par žurnālistu drošību un stratēģiskajām tiesvedībām.

Otrajā rīcības virzienā ir paredzēti izpratnes veicināšanas un izglītības pasākumi sabiedrībai, tiesībsargājošajām iestādēm un žurnālistiem par žurnālistu drošību un aizsardzību, tās nozīmību, galvenajiem izaicinājumiem un žurnālistu lomu.

Trešajā rīcības virzienā ir paredzēti pasākumi žurnālistu aizsardzībai specifiskās situācijās un specifiskām žurnālistu mērķa grupām – žurnālistēm, žurnālistiem, kas pieder pie minoritārām grupām (piemēram, mazākumtautības, patvēruma meklētāji), atspoguļo tādus notikumus kā demonstrācijas, protestus vai strādā konflikta zonās. Šajā rīcības virzienā ir paredzēts nodrošināt psiholoģisko atbalstu žurnālistiem, lai veicinātu viņu emocionālo labbūtību, kuru ļoti iespaido darbs paaugstinātas psiholoģiskās spriedzes apstākļos.

Plānā ir iekļauta arī atsevišķa sadaļa par citām – nevalstisko organizāciju – iniciatīvām žurnālistu drošības veicināšanai, tajā ir iekļauti Rīgas Ekonomikas augstskolas projekta Media HUB Riga piedāvātie un īstenotie pasākumi.

Lai nodrošinātu Plāna īstenošanu, tajā iekļauto uzdevumu un pasākumu realizācijas regulārai uzraudzībai Kultūras ministrija izveidos monitoringa grupu, kurā tiks iekļautas žurnālistu drošības un aizsardzības jautājumu īstenošanā un pilnveidošanā ieinteresētās institūcijas un organizācijas.

III. Situācijas raksturojums

Eiropas Komisijas ieteikumā par žurnālistu drošību un aizsardzību ir izcelts, ka žurnālisti nereti saskaras ar dažādiem drošības risku izaicinājumiem, kas var būtiski ietekmēt viņu profesionālo darbu, piemēram, iebiedēšana, fiziska un psiholoģiska vardarbība, nelikumīgi aresti un patvaļīga aizturēšana, nelikumīga novērošana, ar dzimumu saistīta vardarbība, aizskaroša izturēšanās vai diskriminējoši uzbrukumi fiziskajā vidē un tiešsaistē17. Bieži vien, pildot viņu tiešos darba pienākumus, žurnālisti tiek pakļauti diskriminācijai un draudiem viņu dzimuma, dzimuma identitātes, seksuālās orientācijas, etniskās vai reliģiskās piederības vai citu pazīmju dēļ. Žurnālistes, būdamas sievietes, bieži vien saskaras ar dzimumu saistītiem uzbrukumiem, tostarp seksismu, mizogīniju, iebiedēšanu, uzmākšanos, seksuālu agresiju un vardarbību. Svarīgi vērst uzmanību, ka šie pārkāpumi arvien biežāk notiek arī tiešsaistē18. Šajā uzskaitījumā minēto pierāda un atklāj arī RSU pētījums, kur papildus tiek izceltas arī tādas problēmas kā kiberuzbrukumi indivīdiem un organizācijām, draudi redakcijām, terorizēšana, troļļošana, uzbrukumi uz ielas, slepkavības kara zonās un citos militāros vardarbīgos konfliktos, žurnālistu privātās informācijas izmantošana, identitātes zagšana, žurnālista vārda un attēla izmantošana safabricētiem vēstījumiem un dezinformācijai.

Ne mazāk svarīga ir tendence, ka pret žurnālistiem uzsāk un vērš acīmredzami nepamatotus vai ļaunprātīgus tiesvedības procesus pret sabiedrības līdzdalību (jeb – SLAPP). SLAPP ir īpaši kaitniecisks aizskaršanas un iebiedēšanas veids, ko izmanto pret personām, kas iesaistās sabiedrības interešu aizstāvēšanā. Šādas nepamatotas vai pārspīlētas tiesvedības parasti ierosina ietekmīgas privātpersonas, lobiju grupas, valsts iestādes, lielie uzņēmumi un korporācijas, un to mērķis ir cenzēt, iebiedēt un apklusināt kritiķus. Visbiežāk SLAPP ir vērsts pret žurnālistiem, tomēr tas attiecas ne tikai uz atsevišķām personām, bet arī medijiem, izdevniecībām, kā arī pilsoniskās sabiedrības organizācijām19.

Noziegumi, kas veikti pret žurnālistiem, atstāj iespaidu ne tikai uz pašu indivīdu, viņa tuviniekiem un ģimeni, bet arī – vārda brīvību, preses brīvību, publiski pieejamo informāciju un citu starptautiski atzītu pamatbrīvību, standartu, līgumu un konvenciju pilnveidošanu. Žurnālistiem šīs tiesības ir vitāli svarīgas savu profesionālo pienākumu veikšanai, lai meklētu un dalītos ar patiesu informāciju. Bez šīs brīvības nav iespējams iztaujāt iedzīvotājus vai pieprasīt informāciju no valsts amatpersonām, sniegt uzticamu un precīzu informāciju cilvēkiem, lai tie varētu pieņemt pārdomātus un izsvērtus lēmumus par savu dzīvi un iesaisti valsts un sabiedrības attīstības procesos20.

Žurnālistu drošības un aizsardzības izaicinājumi ir globāla problēma, un ne mazāk svarīga tā ir Latvijā. To pierāda žurnālistu drošības tēmas aktualizēšana starptautisko organizāciju (Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO), Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD), EDSO, Eiropas Komisija, Eiropas Padome), tostarp starptautisko žurnālistu organizāciju dokumentos, dažādās iniciatīvās un kampaņās, valsts politikas plānošanas dokumentos, kā arī Latvijā fiksētie gadījumi, kad pret žurnālistiem tiek vērsta naida runa, vajāšana, kibermobings, tai skaitā dažādu ietekmīgu sabiedrības grupu, viedokļu līderu u.tml. neslēpta un nepamatota žurnālistu kritizēšana, apsaukāšana un draudu izteikšana.

Lai iegūtu datus par aktuālo situāciju žurnālistu drošības jomā Latvijā, Kultūras ministrijas uzdevumā 2024. gadā tika veikts RSU pētījums. Šī pētījuma mērķis bija analizēt Latvijas žurnālistu drošības problēmas, piedāvāt ieteikumus regulējuma un pašregulācijas normu veidošanai un izstrādāt priekšlikumus drošības problēmu risināšanai mediju uzņēmumu21, mediju nevalstisko organizāciju un žurnālistu profesionālo organizāciju, izglītības iestāžu, mediju politiku veidojošo institūciju līmenī.

RSU pētījumā22 norādīts, ka situācija Latvijā ar uzbrukumiem žurnālistiem līdzinās citām Eiropas Savienības valstīm – aptuveni trešdaļa aptaujāto Latvijas mediju profesionāļu ir saskārusies ar dažādu veidu apvainojumiem vai uzbrukumiem. Organizācijas "Worlds of Journalism Study" (WJS) 2021. gada Latvijas dati atklāj, ka 78% aptaujāto saskārušies ar pazemojošu vai naidpilnu runu, 24% – ar tiesiskām darbībām darba dēļ, 12% – ar terorizēšanu un iebiedēšanu, 72% – piedzīvojuši sava darba publisku diskreditēšanu, 14% – vajāšanu. Latvijā, līdzīgi kā citur pasaulē, uzbrukumi un draudi visbiežāk tiek vērsti pret pētnieciskajiem žurnālistiem. Uzbrukumu analīzē iezīmējas divas galvenās tendences – personīgi draudi konkrētiem žurnālistiem un vispārēja žurnālistu darba un mediju noniecināšana.

RSU pētījumā23 iegūtie dati par žurnālistu drošības aktuālo situāciju Latvijā rāda, ka būtiskākās kategorijas, uz kuru nozīmību un problemātiku uzmanību vērš Latvijas mediju profesionāļi, ir žurnālistu darba publiska diskreditēšana, draudu izteikšana tiešsaistē un klātienē, kas bieži vien notiek gan privātos, gan darba e-pastos un dažādās ziņapmaiņas lietotnēs, kā arī tiek minēta aizvainojoša un naidpilna runa, vēršoties pret žurnālistu profesionālo darbību. Anonīmi draudi, žurnālistu privāto datu publiskošana un fokusēti dezinformācijas uzbrukumi ir kļuvuši par ikdienas problēmām daudziem žurnālistiem. Žurnālisti arvien biežāk saskaras ar sistemātisku vajāšanu. Vajāšana var izpausties kā ilgstoša novērošana, izsekošana, privāto datu nesankcionēta izplatīšana, draudu saņemšana gan klātienē, gan tiešsaistē. Īpaši neaizsargātas grupas ir žurnālisti no reģionālajiem medijiem, žurnālistes, krievu valodā rakstošu/raidošu mediju žurnālisti, brīvžurnālisti (pašnodarbinātie), kā arī militāru agresiju neatbalstoši žurnālisti no Krievijas un Baltkrievijas, kuri mainīgās un saspīlētās ģeopolitiskās situācijas rezultātā ir atraduši drošu patvērumu Latvijā. Tāpat Latvijā ir raksturīgas situācijas, kad tiesībsargājošās iestādes (VP, Ģenerālprokuratūra un tiesu sistēma) un valsts drošības iestādes un mediju ētikas uzraugi saņem politiķu un valsts institūciju sūdzības par žurnālistiem, kurās var novērot iespējami nepatiesu un nepamatotu sūdzību iesniegšanas faktu. Vienlaikus ir svarīgi norādīt, ka sūdzību iesniegšana, neatkarīgi no to satura, ir uzskatāma par darbību, kas vērsta pret žurnālistiem.

Konceptuāli raugoties uz žurnālistu drošības izaicinājumiem, tieši tiesībsargājošo iestāžu loma ir būtiska žurnālistiem drošas vides sekmēšanai, tāpēc ir svarīga sadarbspēja un uzticēšanās starp mediju organizācijām, žurnālistiem un citiem to darbiniekiem un tiesībsargājošajām institūcijām. 2020. gadā LŽA, LŽS un VP noslēdza sadarbības memorandu24, lai stiprinātu tiesībsargājošo iestāžu sadarbību ar žurnālistiem un nodrošinātu efektīvu rīcību žurnālistu drošības sekmēšanai. Tomēr gan LŽA, gan VP ir norādījušas, ka kopš memoranda noslēgšanas pušu sadarbība būtiski nav uzlabojusies. Šā iemesla dēļ LŽA un VP uzskata, ka memorandu ir nepieciešams pārstrādāt un aktualizēt.

RSU pētījums25 parāda, ka Latvijā mediju profesionāļi neuzticas tiesībsargājošajām institūcijām, jo, piemēram, žurnālistu vairākkārtēji iesniegumi par vajāšanu un naida runu internetā nav uzskatīti par pamatu izmeklēšanas uzsākšanai. Piemēram, Darba grupa, kas strādāja pie Plāna izstrādes, vienā no sanāksmēm uzklausīja TV3 Group pārstāvju pieredzi, kurā šī medija žurnālists pildot darba pienākumus bija saņēmis draudus par fizisku izrēķināšanos. Minētais žurnālists jutās iebiedēts un uztraucās par savas ģimenes drošību, tāpēc nevēlējās pats iesniegt sūdzību policijā un lūdza šī medija palīdzību. TV3 Group iesniedza VP iesniegumu ar lūgumu uzsākt kriminālprocesu par draudiem, personas vajāšanu un iejaukšanos plašsaziņas līdzekļa darbībā. Tomēr VP atteicās uzsākt kriminālprocesu, pamatojoties uz to, ka nav cietušās personas iesnieguma, atsaucoties uz Kriminālprocesa likuma 373. panta pirmo daļu un 377. panta 8. punktu. Pēc tam šis iesniegums tika pārvirzīts uz administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu, pamatojoties uz likuma "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem" 4. panta otro daļu, kurā noteikts, ka nav pieļaujama iejaukšanās masu informācijas līdzekļa darbībā. Taču arī šis process tika izbeigts, jo VP nekonstatēja, ka žurnālista darbība būtu traucēta. Šāda un cita veida pieredze attiecīgi rada situāciju, ka žurnālisti, saskaroties ar jebkāda veida draudiem un uzbrukumiem, policijai neziņo. Šā iemesla dēļ var rasties mānīgs iespaids, ka apdraudējums žurnālistiem nav aktuāla problēma. Iespējamie iemesli, kas rada problēmas šajā kontekstā, ir vairāki – resursu trūkums, tiesībsargājošo institūciju nepietiekama izpratne par (žurnālistu) drošības riskiem, profesionālo lomu, skaidru definīciju trūkums par mediju profesionāļu tiesībām un pienākumiem – kas attiecīgi traucē efektīvi piemērot esošo tiesisko regulējumu. Ņemot vērā šo problēmu, Plānā iekļauto pasākumu rezultatīvie rādītāji par pieaugošu žurnālistu ziņošanas tendenci VP par draudiem un uzbrukumiem nebūtu interpretējami kā kopējās žurnālistu drošības situācijas pasliktināšanās. Tas drīzāk norādīs uz žurnālistu informētību par ziņošanas svarīgumu, kas ir nepieciešama statistikai, kā arī, lai VP veidotos praktiskā pieredze šādu apdraudējumu pret žurnālistiem risināšanā.

Tāpat RSU pētījumā26 secināts, ka atsevišķos pret medijiem vērstos tiesas procesos saskatāmas pazīmes, kas liecina par stratēģisku vēršanos pret publisku līdzdalību. Pētījumā arī minēts, ka, aizstāvot savas tiesības, žurnālisti nereti spiesti darboties individuāli, bez mediju uzņēmuma (darba devēja) atbalsta. Vairākkārt izcelts, ka būtiska problēma ir dažāda veida vēršanās pret žurnālistiem tīmekļa vidē. Latvijas medijos lielākoties nepietiek ne pieredzes, ne resursu savu darbinieku aizstāvībai pret dažādiem drošības apdraudējumiem.

RSU pētījums liecina, ka tiesībsargājošo institūciju pārstāvjiem trūkst precīzu definīciju un vadlīniju, kas dotu iespēju izprast un novērtēt mediju un to darbinieku tiesisko statusu, darbības mērķus, pienākumus un tiesības, izvērtēt viņu darbības atbilstību profesionālajiem principiem. Tiesībsargājošo iestāžu darbiniekiem trūkst izpratnes par vārda brīvību, mediju brīvību un žurnālista darba specifiku. Eiropas Komisijas Mediju plurālisma monitoringa27 2023. gada ziņojumā Latvija ir novērtēta vidēja riska līmenī (40 %) attiecībā uz žurnālistu profesiju, standartiem un aizsardzības rādītāju. Galvenie izaicinājumi ir tiešsaistes uzbrukumi žurnālistiem, mediju organizāciju zemā iesaiste problēmu risināšanā un neatrisinātā žurnālistu sociālā un ekonomiskā situācija. Arī Eiropas Komisijas Tiesiskuma ziņojums par 2023. gadu rāda28, ka žurnālisti Latvijā bieži saskaras ar draudiem tiešsaistē, un īpaši tas skar žurnālistes.

Tāpat, kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā 2022. gada 24. februārī, arvien biežāk žurnālisti no Latvijas dodas uz Ukrainu. Veidot reportāžas konflikta zonās ir īpaši bīstami, un tādēļ ir nepieciešams veicināt žurnālistu sagatavotību sevi pasargāt, ievērojot fiziskās drošības nosacījumus un nodrošinoties ar nepieciešamajiem aizsardzības līdzekļiem.

Kā norāda Pētījums par mediju plurālismu digitālajā laikmetā Eiropas Savienības valstīs29 (turpmāk – Pētījums par mediju plurālismu), fiziskās drošības rādītājā, kas ietver fiziskus draudus (un patvaļīgu ieslodzīšanu), Latviju vērtē vidēja riska līmenī. Žurnālisti ir sabiedrībā pamanāmas personas, un viņu digitālo drošību raksturo rādītājs, kas ietver pret viņiem vērsto naida runu, netieši vai nepārprotami vardarbības draudi, pakļaušana novērošanai, e-pasta uzlaušana, kibermobings, kā arī publiski draudi sociālo mediju platformās un pat privātajā e-pastā. Minētajā pētījumā uzsvērts, ka, pat ja valstij žurnālistu digitālās drošības rādītājā ir zems riska vērtējums, tas nenozīmē, ka tajā digitālās drošības draudi nepastāv, bet tas var izskaidrot ar to, ka žurnālisti bieži vien par šiem draudiem izvēlas neziņot. Drošības draudu rādītājā Latvijai ir identificēts augsts risks, un tas ir augstāks nekā tuvajās kaimiņvalstīs – Lietuvā, Igaunijā, Polijā un Somijā, kurās drošības draudi ir novērtēti kā vidēji. Pētījumā ir raksturots arī pozitīvo saistību rādītājs, ar kuru tiek vērtēts, vai valstis ievieš visus nepieciešamos pasākumus, lai garantētu žurnālistiem labvēlīgu vidi, kas balstīta uz Eiropas Padomes standartiem (Eiropas Padomes 2016. gada ieteikums), tiek vērtēts nesodāmības īpatsvars (vai pret žurnālistiem vērsto noziegumu izdarītājiem tiek ierosināta krimināllieta), tiesiskā regulējuma esamība par stratēģiskām tiesvedībām pret sabiedrības līdzdalību (SLAPP) – Latviju šajā rādītājā vērtē ar vidēja riska atzīmi.

Ņemot vērā Pētījumā par mediju plurālismu30 iegūtos datus un Latvijas vērtējumu dažādos rādītājos, ir identificētas problēmas gan ar draudu, naida runas, kibermobinga novēršanu, gan ar to, ka trūkst atbilstoša tiesiskā regulējuma šo un citu draudu ierobežošanai. Šī pētījuma dati parāda problēmas aktualitāti Latvijā un nepieciešamību pēc risinājumiem žurnālistu drošības un aizsardzības sekmēšanai.

Lai sekmētu mediju aizsardzību pret SLAPP pazīmēm atbilstošām tiesvedībām, juridiskais birojs "Cobalt" ir veicis izpēti un izvērtējumu31 par nepieciešamajām izmaiņām Latvijas tiesību aktos. Izvērtējumā ir norādīts, ka nepieciešams veikt grozījumus esošajos nacionālajos tiesību aktos, kas regulē procesuālās tiesības, primāri – Civilprocesa likumā.

Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības un aizsardzības veicināšanai ir nepieciešamas ne tikai drošības garantijas un aizsardzības līdzekļi, bet svarīgi ir nodrošināt žurnālistu, mediju uzņēmumu un žurnālistu profesionālo organizāciju, tiesībaizsardzības iestāžu darbinieku izglītošanu un kompetenču uzlabošanu par žurnālistu aizsardzību. Darba grupas sanāksmēs tika identificēts, ka Latvijā netiek nodrošināta žurnālistu un tiesībsargājošo iestāžu darbinieku izglītošana un informēšana par žurnālistu aizsardzību un rīcību pret žurnālistu veiktas agresijas gadījumā. Iespējamie risinājumi varētu būt žurnālistu drošības tēmas iekļaušana komunikācijas un tieslietu augstākās izglītības programmās un pašapmācību sistēmas nodrošināšana mediju uzņēmumos, mediju nevalstiskajās organizācijās un žurnālistu profesionālajās organizācijās. Policijas darbinieku zināšanu un kompetenču pilnveides nolūkā ir apsverama mūžizglītības pasākumu nodrošināšana, piemēram, Iekšējās drošības akadēmijas un Valsts policijas koledžas mācību programmās.

Būtiska loma ir arī tieslietu sistēmas darbinieku zināšanu un kompetenču nodrošināšanai, tāpēc ir izveidota Tieslietu akadēmija32 (darbu sāka 2025. gada 1. janvārī), kas nodrošinās tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru un prokuroru palīgu kvalifikācijas pilnveidi. Ņemot vērā, ka Tieslietu akadēmija ir jauns kvalifikācijas pilnveides mācību centrs, tā fokusā būs pamatapmācību nodrošināšana, taču pietiekamu cilvēkresursu un budžeta līdzekļu rezultātā mācību programmā ir paredzēts iekļaut arī žurnālistu drošības aspektus, lai pilnveidotu tiesībaizsardzības institūciju darbinieku kompetenci par žurnālistu drošību un aizsardzību, stratēģisko tiesvedību atpazīšanu un ierobežošanu u.tml.

Var secināt, ka žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošas vides nodrošināšanai ir svarīgi meklēt un identificēt nepieciešamos risinājumus un nodrošināt to īstenošanu praksē. Tā kā žurnālistu drošība ir horizontāla atbildības joma, ir jāveicina žurnālistu un tos pārstāvošo organizāciju, tiesībsargājošo iestāžu, valsts iestāžu un akadēmisko spēku savstarpējā sadarbība.

IV. Pasākumi plāna mērķa sasniegšanai

Nr. p.k.PasākumsDarbības rezultātsRezultatīvais rādītājsAtbildīgā institūcijaLīdzatbildīgās institūcijasIzpildes termiņš (līdz pusgadam)
Plāna mērķisVeicināt žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošību un aizsardzību pret uzbrukumiem, vajāšanu, naida runu, stratēģiskām tiesvedībām un ar dzimumu saistītu vardarbību, nodrošinot pasākumus žurnālistu drošības un aizsardzības sekmēšanai.

1. Rīcības virziens

Pasākumi žurnālistu un citu mediju jomas profesionāļu drošas darba vides sekmēšanai

1. rīcības virziena politikas rezultāti

Uzlabojusies žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības un aizsardzības situācija, pieaugusi tiesībaizsardzības iestāžu kompetence žurnālistu aizsardzības jautājumos, tostarp izpratne par stratēģiskajām tiesvedībām.

Rezultatīvie rādītāji

- Nodrošināta administratīvo sodu piemērošana par uzbrukumiem un vēršanos pret žurnālistiem, tostarp digitālajā vidē.

- Mediju uzņēmumi un profesionālās organizācijas spēj un zina, kā nodrošināt savu darbinieku vai biedru interešu pārstāvību.

- Notiek regulāra informācijas apmaiņa un sadarbība starp medijus pārstāvošajām profesionālajām organizācijām un VP.

1.1.

Risinājuma izstrāde administratīvo pārkāpumu efektīvākai izmeklēšanai, nodrošinot likumpārkāpēju identificēšanu un saukšanu pie atbildības gadījumos, kad administratīvais pārkāpums tiek vērsts pret žurnālistu interneta vidē.

Sagatavoti priekšlikumi grozījumiem normatīvajos aktos (Administratīvās atbildības likuma 112. pantā), nodrošinot efektīvāku likumpārkāpēju identificēšanu (IP adrešu iegūšanu) un saukšanu pie atbildības.

1) Pilnveidots normatīvais regulējums lai identificētu un sauktu pie atbildības likumpārkāpējus par nelikumīgām darbībām pret žurnālistiem interneta vidē.

2) VP kontaktpunktā no žurnālistiem saņemto ziņojumu (par pārkāpumiem interneta vidē) skaits.

TMIeM, VP

1) 2026. gada 2. pusgads

2) 2027. gada 2. pusgads

1.2.

Risinājuma izstrāde, kas mediju uzņēmumiem un žurnālistu profesionālajām organizācijām atvieglo iespējas pārstāvēt savus darbiniekus vai biedrus lietu ierosināšanā, kad jāvēršas policijā ar iesniegumu par veiktu pārkāpumu vai noziedzīgu nodarījumu pret žurnālistu.

Izdiskutēti iespējamie risinājumi, lai mediju uzņēmumiem un profesionālajām organizācijām būtu zināšanas un gatavība pārstāvēt savus darbiniekus (žurnālistus un citus mediju jomas speciālistus) un biedrus.

Iesaistot ieinteresētās puses, sagatavots risinājums (piemēram, algoritms vai skaidrojums) un izvērtēts esošais normatīvais regulējums (nepieciešamības gadījumā, veicot grozījumus), kā mediju uzņēmumam vai žurnālistu profesionālajai organizācijai pārstāvēt savus darbiniekus un biedrus kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanā, kad jāvēršas policijā ar iesniegumu par veiktu pārkāpumu vai noziedzīgu nodarījumu pret žurnālistu.

KMTM, IeM, NEPLP, SEPLP, LŽA

2026. gada 2. pusgads

1.3.

Mūsdienīgu žurnālista un citu mediju profesionāļu definīciju nostiprināšana normatīvajos aktos.

1) Papildināti esošie vai izstrādāti jauni normatīvie akti (primāri – likumā "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem"), iestrādājot žurnālistu un citu mediju profesionāļu definīcijas, kas atbilst mediju darbības specifikai mūsdienās, skaidri identificē žurnālistu pēc vispārzināmām pazīmēm.

2) Mūsdienīgas žurnālista definīcijas esamība, kas iekļauj žurnālistu pienākumus un tiesības, ļauj nepārprotamāk nostiprināt žurnālista avotu aizsardzību.

1) Definētas un nostiprinātas mūsdienu plašsaziņas mediju vides procesiem atbilstošas definīcijas (kritēriju kopa), kas attiecas uz likuma subjektiem, žurnālista pienākumiem un tiesībām, profesionālo pienākumu izpildes traucēšanu, plašsaziņas medija atbildību, nepublicējamu informāciju u.c. aspektiem.

2) Tiesībsargājošajās iestādēs strādājošajiem atvieglots darbs žurnālistu drošības un apdraudējuma gadījumu izmeklēšanā.

KMLŽA

2026. gada 2. pusgads

1.4.

Nacionālā regulējuma izstrāde, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu (ES) 2024/1069 par sabiedrības līdzdalībā iesaistījušos personu aizsardzību pret acīmredzami nepamatotām prasībām vai ļaunprātīgu tiesvedību ("stratēģiska tiesvedība pret sabiedrības līdzdalību").

Pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 11. aprīļa direktīva (ES) 2024/1069 par sabiedrības līdzdalībā iesaistījušos personu aizsardzību pret acīmredzami nepamatotām prasībām vai ļaunprātīgu tiesvedību (stratēģiska tiesvedība pret sabiedrības līdzdalību).

1) Direktīva pārņemta Latvijas normatīvajā regulējumā.

2) Radīts juridiskais regulējums SLAPP gadījumu izskatīšanai.

TM 1) 2026. gada 1. pusgads.

2) 2026. gada 2. pusgads

1.5.

VP kontaktpunkta žurnālistu drošības jautājumos un mediju pārstāvju sadarbības stiprināšana.

Īstenota regulāra VP kontaktpunkta un mediju pārstāvju sadarbība, kas fokusēta uz aktuālās situācijas apzināšanu un informācijas apriti, vienlaikus veicinot žurnālistu izpratni par nepieciešamību sniegt iesniegumus VP.

1) Aktualizēts VP un Latvijas Žurnālistu asociācijas sadarbības memorands pastāvīga dialoga nodrošināšanai (tostarp, papildu dalībnieku un kompetentu amatpersonu, institūciju un mehānismu iekļaušana, vadlīniju pārskatīšana sadarbībai notikumu vietās un vienotas rīcības protokola izstrāde apdraudējumu gadījumiem, kopīgu mācību un semināru organizēšana).

2) Notiek regulāras (ne retāk kā reizi pusgadā vai pēc nepieciešamības) visu ieinteresēto pušu – tostarp, VP un žurnālistu pārstāvju – tikšanās, lai apspriestu izaicinājumus, ar ko saskaras visas puses, plānotu un īstenotu uzlabojumus problēmu novēršanā.

VP,

KM

Žurnālistu profesionālās organizācijas

1) 2025. gads;

2) 2026. gada 1. pusgads

1.6.

VP kapacitātes stiprināšana darbam ar žurnālistu drošības jautājumiem.

Izvērtēts, kā nodrošināt specializētu, ar žurnālistu drošības jautājumu risināšanu saistīta mehānisma izveidi VP.

VP ir vismaz 10 darbinieki, kas ir apguvuši mācību kursu, kā atpazīt uzbrukumus žurnālistiem un apdraudējumu žurnālistu drošībai, un var strādāt ar žurnālistu drošības un aizsardzības jautājumiem.

VP 

2026. gada 1. pusgads

1.7.

Regulārs žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas monitorings un izvērtējums.

1) Izveidots mehānisms (darba grupa vai koordinācijas padome) starpiestāžu regulāras sadarbības un informācijas apmaiņas nodrošināšanai žurnālistu drošības jautājumos.

2) Nodrošināts regulārs situācijas monitorings un pētījumi par žurnālistu drošības situāciju Latvijā.

1) Regulāras (ne retā kā reizi pusgadā) sanāksmes, lai sekotu Plāna īstenošanai, apmainītos ar informāciju par aktuālajiem žurnālistu drošības apdraudējuma gadījumiem, apkopotu labās prakses piemērus u.tml.

2) Reizi trijos gados veikts padziļināts žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas pētījums (galvenie izaicinājumi, žurnālistu drošības pašvērtējums, nepieciešamie labojumi tiesiskajā regulējumā, ņemot vērā mediju nozares kategoriju darbības specifiku).

KM, LŽA,

VP

IeM, LU, RSU, Vidzemes Augstskola

2027. gada 2. pusgads

1.8.

Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāna ietekmes izvērtēšana.

Nodrošināta plāna ietekmes izvērtēšana.

Izvērtējums par Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāna 2025.-2027. gadam izpildi.

KM 

2028. gada 2. pusgads

1.9.

Žurnālistu drošības nacionālā kontaktpunkta darbības nodrošināšana.

1) Nodrošināta regulāra saziņa ar žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem un ātra reaģēšana žurnālistu drošības apdraudējuma gadījumos.

2) Nodrošināta operatīva saziņa ar tiesībsargājošajām iestādēm efektīvas prevencijas un reaģēšanas nodrošināšanai.

3) Regulāra informācijas aprite starp iestādēm.

1) Regulārs dialogs ar žurnālistiem, citiem mediju profesionāļiem un tiesībsargājošajām iestādēm žurnālistu drošības jautājumos.

2) Iesaiste ikgadējā žurnālistu drošības situācijas monitorēšanā un izvērtēšanā: žurnālistu apdraudējuma risku un uzbrukuma veidu identificēšana, to biežuma, ziņošanas aktivitātes, izskatīto iesniegumu un ierosināto pārkāpumu lietu skaita apzināšana un citi jautājumi.

3) Izveidotas skaidri pārskatāmas struktūras un modeļi efektīvai sadarbībai ar tiesībsargājošajām iestādēm (piemēram, sadarbība ar VP).

KMŽurnālistu drošības kontaktpunkts, VP

2026. gada 2. pusgads

  

2. Rīcības virziens

Izpratnes vairošanas un izglītības pasākumi par žurnālistu drošības un aizsardzības jautājumiem

2. rīcības virziena politikas rezultāti

Sabiedrībai, tiesībsargājošajām iestādēm un žurnālistiem ir uzlabojusies izpratne par žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošību un aizsardzību un tās nozīmi pilnvērtīgai žurnālistu profesionālo darbu veikšanai sabiedrības informēšanā.

Rezultatīvie rādītāji

- Augusi sabiedrības (piemēram, studentu, sabiedrības grupu, kuras skar iespēju nevienlīdzība u.tml.), viedokļu līderu (piemēram, deputātu, politiķu, pilsoniskās sabiedrības pārstāvju) un tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonu un darbinieku (tajā skaitā, tiesnešu, prokuroru, policistu) izpratne par žurnālistu darbu un viņu drošības nozīmi demokrātiskā sabiedrībā.

- Dilstoša neziņoto gadījumu skaita tendence, pieaugot VP reģistrēto ziņošanas gadījumu skaitam par uzbrukumu un apdraudējumu žurnālistiem (2019. gadā – 3 reģistrēti gadījumi, 2023. gadā – 1 reģistrēts gadījums).

2.1.

Sabiedrības izpratnes sekmēšana par žurnālistu drošības jautājumiem, veicinot diskusijas sabiedrībā par žurnālistu nozīmi un mediju lomu demokrātijas stiprināšanā.

Diskusiju rosināšana starp NVO, aktīviem pilsoņiem un medijiem par profesionālu žurnālistu, žurnālistikas un mediju vietu un lomu demokrātiskā sabiedrībā, sekmējot dažādu sabiedrības grupu (tostarp, jaunieši, izglītotāji, viedokļu līderi, politiķi u.c.) izpratni.

1) Ik gadu kādā no Latvijas reģioniem noticis vismaz viens seminārs sabiedrības pārstāvjiem (piemēram, NVO, skolās u.c.) sadarbībā ar žurnālistiem un medijiem.

2) Sabiedrības informēšanas un izglītošanas kampaņas, piesaistot tās starptautiski noteiktajām atzīmējamajām dienām, piemēram, Pasaules preses brīvības diena (3. maijs), Starptautiskā diena, lai likvidētu nesodāmību pret žurnālistiem (2. novembris), Starptautiskā tiesības zināt diena (28. septembris).

KMMediju un žurnālistu profesionālās organizācijas

2027. gada 2. pusgads

2.2.

Informatīvi izglītojoši pasākumi tiesībsargājošo iestāžu darbiniekiem (prokuroriem, tiesnešiem, policijas darbiniekiem u.c.).

Nodrošināti pasākumi profesionālās kvalifikācijas celšanai, tostarp izstrādāti informatīvi izglītojoši mācību materiāli tiesībsargājošo iestāžu darbinieku mērķgrupām par žurnālistu drošības un aizsardzības tēmām (žurnālistu tiesības, pienākumi, ētika, profesionālās procedūras darbā ar informāciju un avotiem), tai skaitā SLAPP.

1) Ik gadu vismaz 10-12 policijas darbiniekiem nodrošinātas mācības par žurnālistu drošību un mediju lomu demokrātiskā valstī.

2) Tiesnešiem un prokuroriem (nepieciešamības gadījumā – arī citām tiesībsargājošajām iestādēm) nodrošināta piekļuve izglītojošiem materiāliem par žurnālistu drošības un aizsardzības jautājumiem, kas sagatavoti ar Kultūras ministrijas atbalstu.

1) VP

2) KM

1) Iekšējās drošības akadēmija KM, LŽA

2) TM, Tieslietu akadēmija, ĢP, LŽA

2026. gada 1. pusgads

2026. gada 2. pusgads

2.3.

Mediju un policijas sadarbības veicināšana žurnālistu apdraudējumu apzināšanā un uzbrukumu novēršanā.

Nodrošināti palīgmateriāli – vadlīnijas un citi rīki – žurnālistu aizsardzībai no uzbrukumiem un notikušu pārkāpumu atvieglotai identificēšanai un aprakstīšanai.

1) Sagatavotas vadlīnijas (algoritmi) policijas darbinieku un mediju profesionāļu sadarbībai žurnālistu drošības apdraudējuma gadījumos.

2) Izstrādātas ērti lietojamas iesniegumu formas žurnālistiem, kas izmantojamas, lai vērstos tiesībsargājošajās institūcijās.

KMVP, LŽA, IeM

2026. gada 1. pusgads

2.4.

Mācības žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem par kiberdrošības jautājumiem, tostarp to praktisko pielietojumu.

Žurnālisti un mediju profesionāļi ir zinoši par savas kiberdrošības nodrošināšanu un sagatavoti praktiskam zināšanu pielietojumam tiešsaistes uzbrukuma gadījumā.

- Ik gadu nodrošinātas mācības vismaz 20-25 žurnālistiem par kiberdrošību un rīcību gadījumos, kad konstatē pret tiem vērstus pikšķerēšanas vai datorvīrusu izpildes mēģinājumus.

CERT.lvKM

2026. gada 31. decembris

2.5.

Žurnālistu drošības plāna rezultatīvo rādītāju izvērtēšana.

Nodrošināta Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāna 2025.-2027. gadam rezultatīvo rādītāju mērīšana un izvērtēšana.

1) Aptauja sabiedrības, viedokļu līderu un tiesībsargājošo iestāžu izpratnes izvērtējumam par žurnālistu drošību, to nozīmi demokrātijā u.tml. (plānots reizi 3 gados)

2) Aptauja par žurnālistu un citu mediju profesionāļu prasmēm un zināšanām par pareizu rīcību strādājot krīzes, iespējama fiziska apdraudējuma un psiholoģiskas spriedzes, tostarp masu protestu un demonstrāciju laikā (plānots reizi 3 gados).

KM 

2026. gada 1. pusgads

  

3. Rīcības virziens

Pasākumi žurnālistu aizsardzības nodrošināšanai specifiskās situācijās un specifiskām mērķa grupām

3. rīcības virziena politikas rezultāti

Nodrošināti īpaši drošības un aizsardzības pasākumi žurnālistēm un žurnālistiem, kas atspoguļo notikumus demonstrācijās, protestos, krīzes zonās, paaugstinātas psiholoģiskās slodzes apstākļos vai citās neikdienišķās situācijās.

Rezultatīvie rādītāji

- Pilnveidotas un nostiprinātas žurnālistu un citu mediju profesionāļu prasmes un zināšanas par pareizu rīcību, strādājot krīzes, iespējama fiziska apdraudējuma un psiholoģiskas spriedzes, tostarp masu protestu un demonstrāciju laikā.

- Uzlabota žurnālistu un citu mediju profesionāļu, kas strādā paaugstinātas psiholoģiskās slodzes apstākļos, emocionālā labbūtība. (Preses brīvības indeksa drošības indikators: 2023. gadā – 18. vieta, 2024. gadā – 26. vieta)

3.1.

Mācības drošam žurnālistu darbam sapulču, gājienu un piketu laikā.

Policijas darbinieki, žurnālisti un citi mediju profesionāļi ir informēti par faktoriem, kas ņemami vērā masu protestu un demonstrāciju laikā.

Policijas darbiniekiem, žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem domātu rekomendāciju izstrāde un iepazīstināšana ar tām (pārņemot ārvalstu labās prakses piemērus) darbam pasākumos un notikumos, kas saistīti ar žurnālistu fiziskās drošības apdraudējumu.

KM, LŽA, VPIeM

2026. gada 31. decembris

3.2.

Risinājums Latvijā piespiedu emigrācijā, tostarp piespiedu emigrācijā atrodošos mediju uzņēmumu vadībā esošo un nodarbināto, žurnālistu privāto datu aizsardzības nodrošināšanai.

Risinājuma izstrāde, kas nodrošina uz Latviju piespiedu emigrācijā pārcēlušos citu valstu žurnālistu un mediju uzņēmumu privāto datu aizsardzību, lai novērstu iespējamus pārrobežu un vietējo izsekotāju uzbrukumus un draudus žurnālistiem un viņu ģimenes locekļiem.

Sagatavots izvērtējums un risinājums (ja risku izvērtējuma rezultātā ir identificēti pastāvoši riski)

par mediju uzņēmuma adrešu publiskas pieejamības riskiem Uzņēmuma reģistra vestajos reģistros un citu publisko iestāžu datubāzēs, ja mediju uzņēmuma adrese ir arī žurnālista dzīvesvietas adrese.

KMTM
(attiecībā uz Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem),
Tiesībsarga birojs,
citas publiskas iestādes, kuru datubāzēs pieejama informācija par mediju uzņēmumu adresēm (papildu iestādes tiks identificētas izvērtējuma gaitā)

2026. gada 2. pusgads

3.3.

Darba devēja (mediju uzņēmuma) atbalsta (juridiskie un rehabilitācijas) pasākumi žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem.

Sagatavots risinājums, lai darba devējs saviem darbiniekiem varētu nodrošināt juridiskus un rehabilitācijas (piemēram, psiholoģiskā) atbalsta pasākumus kā daļu no savas saimnieciskās darbības

Normatīvajos aktos darba devējam ir noteiktas tiesības nepieciešamības gadījuma nodrošināt saviem darbiniekiem (žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem) juridiska un psiholoģiska atbalsta pasākumus.

KMŽurnālistu profesionālās organizācijas

2027. gada 2. pusgads

V. Citas iniciatīvas žurnālistu drošības veicināšanai

Nr. p.k.PasākumsDarbības rezultātsRezultatīvais rādītājsPartneriIzpildes termiņš (līdz pusgadam)
 Plāna 2. rīcības virziena pasākumu papildināšana
1.

Sabiedrības informēšana par žurnālistu, mediju darbu un to nozīmi demokrātiskā sabiedrībā, tai skaitā riski, ar ko saskaras

Veicināta sabiedrības izpratne par žurnālistu darbu (piemēram, organizētas intervijas, sūtītas preses relīzes, konferences, mācības, aktīva dalība Saeimas komisijas sēdēs, organizēti pasākumi festivālos)

Vismaz 5 intervijas, 10 pasākumi, 3 preses relīzes, u.t.t.

Ilgtspējas fonds, Media Hub Riga, Baltijas Mediju Izcilības centrs, LŽA u.c.

Valsts pārvalde (izmantojot jau esošo NVO un Saeimas forumu formātu)

2027. gada 1. pusgads
2.

Studiju kursi par žurnālistu drošību iekļaušana augstākās un profesionālās izglītības komunikācijas un tieslietu apguves programmās.

Komunikācijas un tieslietu augstākās izglītības programmu saturā ir iekļautas praktiskas starpdisciplināras mācības par žurnālistu drošību, tostarp nodrošinot dziļāku izpratni par žurnālistu drošības tiesiskajiem aspektiem un riskiem.

Ik gadu 10-15 komunikācijas un tieslietu studiju absolventi ir ieguvuši zināšanas par žurnālistu drošības jautājumiem, tostarp tiesībām un juridiskajiem drošības aspektiem, saskaroties ar draudiem, vajāšanu u.c. veida uzbrukumiem.

LU, RSU, Vidzemes Augstskola

2027. gada 2. pusgads
 

Plāna 3. rīcības virziena pasākumu papildināšana

3.

Atbalsts žurnālistiem krīzes situācijās ikdienas, preventīvos vai rehabilitācijas nolūkos.

Žurnālistiem ir pieejamas un nodrošinātas speciālistu psiholoģiskā atbalsta konsultācijas Rīgā.

Sniegtas (360) psiholoģiskā atbalsta konsultācijas (60) žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem.

Ilgtspējas fonds, Media Hub Riga un citas organizācijas

2027. gada 2. pusgads
4.

Labbūtības aktivitātes žurnālistēm un citām mediju darbiniecēm.

Žurnālistēm un citām mediju darbiniecēm ir uzlabojusies psiholoģiskā noturība un veselība.

Organizētas (36) atbalsta un terapiju grupu nodarbības (144) žurnālistēm un citām mediju darbiniecēm psiholoģiskās noturības un veselības sekmēšanas nolūkam.

Ilgtspējas fonds, Media Hub Riga un citas organizācijas

2027. gada 2. pusgads
5.

Juridiskās un atbalsta konsultācijas mediju darbiniekiem un pārstāvjiem, kuri saskaras ar apdraudējumu

Sniegtas juridiskās un atbalsta konsultācijas mediju darbiniekiem saistībā ar viņu profesionālo darbību, kas radījusi apdraudējumu viņa un ģimenes locekļu drošībai.

Sniegtas vismaz 120 konsultācijas, atbalstīti 45 mediju darbinieki

Ilgtspējas fonds, Media Hub Riga, Baltijas Mediju Izcilības centrs

2027. gada 2. pusgads
6.

Mācības mediju darbiniekiem par viņu tiesībām un pienākumiem.

Organizēti izglītojoši pasākumi mediju darbiniekiem par Latvijas tiesību aktiem, kas attiecas uz žurnālistu, mediju darbību.

2 pasākumi (vismaz 50 personas)

Ilgtspējas fonds, Media Hub Riga, Baltijas Mediju Izcilības centrs un citas organizācijas

2027. gada 1. pusgads
7.

Žurnālistu darba devēju (mediju uzņēmumu) iesaiste žurnālistu drošības un psiholoģiskās noturības problēmas aktualizēšanā un risināšanā.

Žurnālisti un viņu darba devēji ir informēti par likumos noteiktajiem un nodrošināmajiem psiholoģiskā atbalsta mehānismiem.

Žurnālistu darba līgumi papildināti ar psiholoģiskā atbalsta nodrošināšanu.

(30) žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem ir sniegts atbalsts paaugstinātas psiholoģiskās slodzes apstākļos, atsaucoties uz Darba likuma 66. pantu.

LŽA,

Žurnālistu profesionālās organizācijas

2027. gada 2. pusgads

VI. Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu

Kopsavilkums par Plānā iekļauto uzdevumu īstenošanai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu

Nr.Uzdevums/ pasākumsBudžeta resorsBudžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukumsVidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējumsNepieciešamais papildu finansējums 
2025. gads2026. gads2027. gads2026.  gads2027. gadsturpmākajā laikposmā līdz pasākuma pabeigšanai (ja pasākuma īstenošana ir terminēta)turpmāk ik gadu (ja pasākuma izpilde nav terminēta)Pasākuma īstenošanas gads (ja pasākuma īstenošana ir terminēta)
  Finansējums plāna realizācijai kopā 20 00050 00050 000     
  tai skaitā:         
  14. Iekšlietu ministrija         
   tai skaitā:        
   06.01.00 "Valsts policija"        
  22. Kultūras ministrija 20 00050 00050 000     
   tai skaitā:        
   26.01.00 "Sabiedrības integrācijas pasākumu īstenošana"030 00030 000     
   27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"20 00020 00020 000     
1.1.

Risinājuma izstrāde administratīvo pārkāpumu efektīvākai izmeklēšanai, nodrošinot likumpārkāpēju identificēšanu un saukšanu pie atbildības gadījumos, kad administratīvais pārkāpums tiek vērsts pret žurnālistu interneta vidē.33

19. Tieslietu ministrija97.00.00 "Nozaru vadība un politikas īstenošana"        
1.2.

Risinājuma izstrāde, kas mediju uzņēmumiem un žurnālistu profesionālajām organizācijām atvieglo iespējas pārstāvēt savus darbiniekus vai biedrus lietu ierosināšanā un aizstāvībā, kad jāvēršas policijā ar iesniegumu par veiktu pārkāpumu pret žurnālistu.34

22. Kultūras ministrija27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"        
1.3.

Mūsdienīgu žurnālista un citu mediju profesionāļu definīciju nostiprināšana normatīvajos aktos.35

22. Kultūras ministrija27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"        
1.4.

Nacionālā regulējuma izstrāde, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu (ES) 2024/1069 par sabiedrības līdzdalībā iesaistījušos personu aizsardzību pret acīmredzami nepamatotām prasībām vai ļaunprātīgu tiesvedību ("stratēģiska tiesvedība pret sabiedrības līdzdalību").36

19. Tieslietu ministrija97.00.00 "Nozaru vadība un politikas īstenošana"        
1.5.

Valsts policijas kontaktpunkta žurnālistu drošības jautājumos un mediju pārstāvju sadarbības stiprināšana.37

14. Iekšlietu ministrija06.01.00 "Valsts policija"        
1.6.

Valsts policijas kapacitātes celšana darbam ar žurnālistu drošības jautājumiem.38

14. Iekšlietu ministrija06.01.00 "Valsts policija"        
1.7.

Regulārs žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas monitorings un izvērtējums.

22. Kultūras ministrija26.01.00 "Sabiedrības integrācijas pasākumu īstenošana"0030 000     
14. Iekšlietu ministrija06.01.00 "Valsts policija"        
1.8.

Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāna ietekmes izvērtēšana.39

22. Kultūras ministrija27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"        
1.9.

Žurnālistu drošības nacionālā kontaktpunkta darbības nodrošināšana

22. Kultūras ministrija27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"20 00020 00020 000     
2.1.

Sabiedrības izpratnes sekmēšana par žurnālistu drošības jautājumiem, veicinot diskusijas sabiedrībā par žurnālistu nozīmi un mediju lomu demokrātijas stiprināšanā.40

22. Kultūras ministrija27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"        
2.2.

Informatīvi izglītojoši pasākumi tiesībsargājošo iestāžu darbiniekiem (prokuroriem, tiesnešiem, policijas darbiniekiem u.c.).41

14. Iekšlietu ministrija06.01.00 "Valsts policija"000     
19. Tieslietu ministrija03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas"        
22. Kultūras ministrija27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"
2.3.

Mediju un policijas sadarbības veicināšana žurnālistu apdraudējumu apzināšanā un uzbrukumu novēršanā.42

14. Iekšlietu ministrija06.01.00 "Valsts policija"        
2.4.

Mācības žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem par kiberdrošību, tostarp praktisko pielietojumu.43

10. Aizsardzības ministrija30.00.00 "Valsts aizsardzības politikas realizācija"        
2.5.

Žurnālistu drošības plāna rezultatīvo rādītāju izvērtēšana.44

22. Kultūras ministrija26.01.00 "Sabiedrības integrācijas pasākumu īstenošana"030 0000     
3.1.

Mācības drošam žurnālistu darbam sapulču, gājienu un piketu laikā.45

22. Kultūras ministrija27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"        
14. Iekšlietu ministrija06.01.00 "Valsts policija"        
3.2.

Latvijā piespiedu emigrācijā, tostarp piespiedu emigrācijā atrodošos mediju uzņēmumu vadībā esošo, žurnālistu privāto datu aizsardzības nodrošināšana.46

22. Kultūras ministrija27.00.00 "Mediju politikas īstenošana"        
3.3.

Darba devēja (mediju uzņēmuma) atbalsta (juridiskie un rehabilitācijas) pasākumi žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem.47

22. Kultūras ministrija27.00.00  "Mediju politikas īstenošana"        

1 Valdības rīcības plāns Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta darbību īstenošanai. Apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr.55 (prot. Nr.2 52.§). Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/349266-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-evikas-silinas-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai

2 Nacionālās drošības koncepcija 2023. Apstiprināta ar Latvijas Republikas Saeimas 2023. gada 28. septembra lēmumu. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/345911

3 Latvijas mediju politikas pamatnostādnes 2024.-2027. gadam. Apstiprinātas ar Ministru kabineta 2024. gada 1. oktobra rīkojumu Nr. 798. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/355321-latvijas-mediju-politikas-pamatnostadnes-2024-2027-gadam

4 Eiropas Padomes Ministru komitejas ieteikums (CM/Rec(2016)4) dalībvalstīm par žurnālistu aizsardzību un žurnālistu un citu plašsaziņās līdzekļu darbinieku drošību. Pieejams: https://search.coe.int/cm?i=0900001680983254 (angliski) un https://www.vvc.gov.lv/lv/starptautiskie-tiesibu-akti/ministru-komitejas-ieteikums-cmrec201641-dalibvalstim-par-zurnalistikas-aizsardzibu-un-zurnalistu-un-citu-plassazinas-lidzeklu-darbinieku-drosibu (latviski)

5 Eiropas Komisijas ieteikums (ES) 2021/1534 (2021. gada 16. septembris) par aizsardzības, drošības un pilnvērtīgu iespēju nodrošināšanu žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem Eiropas Savienībā. Pieejams: EUR-Lex - 32021H1534 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

6 Eiropas Padomes Ministru komitejas ieteikums CM/Rec(2024)2 dalībvalstīm par cīņu pret stratēģisku tiesas prāvu izmantošanu pret sabiedrības līdzdalību (SLAPP – strategic lawsuits against public participation). Pieejams: CM/Rec(2024)2 (coe.int) (angliski) un https://www.vvc.gov.lv/lv/starptautiskie-tiesibu-akti/ministru-komitejas-ieteikums-cmrec20242-dalibvalstim-par-cinu-pret-strategiskas-tiesvedibas-pret-sabiedribas-lidzdalibu-slapp-izmantosanu (latviski)

7 Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2024/1069 par sabiedrības līdzdalībā iesaistījušos personu aizsardzību pret acīmredzami nepamatotām prasībām vai ļaunprātīgu tiesvedību. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401069

8 Rožukalne, A., Skulte, I., Stakle, A., (2024). Pētījuma "Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas izvērtējums" ziņojums. Pieejams: https://www.km.gov.lv/lv/media/48810/download?attachment

9 OSCE (2022). Data Collection, Analysis and Reporting on Attacks and Violence against Journalists. Pieejams: Microsoft Word - Special report on monitoring and data collection on attacks and threasts against journalists 1.docx (osce.org)

10 Eiropas Padomes žurnālistu drošības kampaņa. Pieejams: https://www.coe.int/en/web/freedom-expression/safety-of-journalists-campaign

11 Council of Europe (2023). Campaign for the safety of journalists. Pieejams: 1680ab0d11 (coe.int)

12 Eiropas Parlamenta un Padomes regula (ES) 2024/1083, ar ko izveido vienotu satvaru mediju pakalpojumu iekšējā tirgū un groza Direktīvu 2010/13/ES (Eiropas Mediju brīvības akts). Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri =CELEX%3A32024R1083

13 Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) (2018). The Role of the Media and Investigative Journalism in Combating Corruption. Pieejams: https://www.oecd.org/en/publications/the-role-of-the-media-and-investigative-journalism-in-combating-corruption_7590ec9d-en.html

14 Centre for Media Pluralism and Media Freedom (2022). Monitoring media pluralism in the digital age. Pieejams: MPM2023_General_report.pdf (eui.eu)

15 Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Vispārējā cilvēktiesību konvencija. Stājās spēkā 1976. gada 23. martā. Pieejams: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-civil-and-political-rights

16 Eiropas Padomes secinājumi par Eiropas Savienības Rīcības plānu cilvēktiesību un demokrātijas jomā (2020.–2024. gads). Pieejams: st12848-en20.pdf (europa.eu)

17 Eiropas Komisijas ieteikums (ES) 2021/1534 (2021. gada 16. septembris) par aizsardzības, drošības un pilnvērtīgu iespēju nodrošināšanu žurnālistiem un citiem mediju profesionāļiem Eiropas savienībā.

18 Eiropas Padomes Ministru komitejas ieteikums dalībvalstīm par žurnālistu aizsardzības un žurnālistu un citu plašsaziņas līdzekļu darbinieku drošību (CM/Rec(2016)4).

19 Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2024/1069 par sabiedrības līdzdalībā iesaistījušos personu aizsardzību pret acīmredzami nepamatotu vai ļaunprātīgu tiesvedību ("stratēģisku tiesvedību pret sabiedrības līdzdalību"). Pieejams: EUR-Lex - 52022PC0177 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

20 Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācija (UNESCO) (2020). Guideline for prosecutors on cases of crimes against journalists. Pieejams: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375138

21 Ar RSU pētījumā un Plānā izmantoto jēdzienu "mediju uzņēmums" pamatā tiek saprasts "masu informācijas līdzekļa īpašnieks (dibinātājs) un izdevējs" likuma "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem" izpratnē, kas atbilst terminam "mediju pakalpojumu sniedzējs" Eiropas mediju brīvības akta izpratnē (skat. likumprojektu "Grozījumi likumā "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem"", 25-TA-360). Mediju uzņēmums (arī – masu informācijas līdzekļa īpašnieks (dibinātājs) un izdevējs jeb mediju pakalpojumu sniedzējs) parasti ir arī žurnālistu un citu mediju profesionāļu darba devējs.

22 Rožukalne, A., Skulte, I., Stakle, A., (2024). Pētījuma "Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas izvērtējums" ziņojums, (11.-12).

23 Rožukalne, A., Skulte, I., Stakle, A., (2024). Pētījuma "Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas izvērtējums" ziņojums, (15, 20).

24 LŽA (2020). LŽA un VP parakstītais sadarbības memorands palīdzēs novērst žurnālistu apdraudējumu. Pieejams: https://latvijaszurnalisti.lv/lza-un-vp-parakstitais-sadarbibas-memorands-palidzes-noverst-zurnalistu-apdraudejumu/

25 Rožukalne, A., Skulte, I., Stakle, A., (2024). Pētījuma "Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas izvērtējums" ziņojums, (2, 28).

26 Rožukalne, A., Skulte, I., Stakle, A., (2024). Pētījuma "Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības situācijas izvērtējums" ziņojums, (53).

27 Eiropas Komisija (2024). Study on putting in practice by Member States of the Recommendation on the protection, safety and empowerment of journalists. Pieejams: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/16ec94a3-090e-11ef-a251-01aa75ed71a1/language-en

28 Eiropas Komisija (2023). 2023 Rule of Law Report, Country Chapter on the Rule of Law situation in Latvia. Pieejams: 33_1_52613_coun_chap_latvia_en.pdf (europa.eu)

29 Centre for Media Pluralism and Media Freedom (2022). Monitoring media pluralism in the digital age. Pieejams: MPM2023_General_report.pdf (eui.eu)

31 Liepa L. (2023). Iespējamās izmaiņas Latvijas Republikas tiesību aktos, kas sekmētu ES direktīvas priekšlikumu mērķu sasniegšanu Latvijā, paredzot mediju augstāku aizsardzību pret SLAPP pazīmēm atbilstošām tiesvedībām. Latvijas Mediju ētikas padome. Pieejams: https://ej.uz/juridatzinums

32 Tieslietu akadēmijas likums. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/356029-btieslietu-akademijasb-likums?&search=on (likumi.lv).

Tieslietu ministrija (2024). 2025. gada 1. janvārī darbu sāks Tieslietu akadēmija. Pieejams: https://www.tm.gov.lv/lv/jaunums/2025-gada-1-janvari-darbu-saks-tieslietu-akademija

33 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Tieslietu ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo pasākums saistīts ar risinājuma izstrādi, kas papildu finanšu resursus neprasa.

34 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Kultūras ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo pasākums saistīts ar risinājuma meklēšanu, kas papildu finanšu resursus neprasa.

35 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Kultūras ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo pasākuma īstenošana saistīta ar atbildīgo darbinieku amata pienākumiem, kas papildu finanšu resursus neprasa.

36 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Tieslietu ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo pasākuma īstenošana saistīta ar atbildīgo darbinieku amata pienākumiem, kas papildu finanšu resursus neprasa.

37 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Iekšlietu ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo pasākuma īstenošana saistīta ar atbildīgo darbinieku amata pienākumiem un nemateriālu sadarbības veicināšanu, kas papildu finanšu resursus neprasa.

38 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Iekšlietu ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

39 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Kultūras ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

40 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Kultūras ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

41 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Iekšlietu ministrijai, Tieslietu ministrijai un Kultūras ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

42 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Iekšlietu ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo pasākuma īstenošana papildus materiālus resursus neprasa.

43 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Aizsardzības ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

44 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Kultūras ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

45 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Kultūras ministrijai un Iekšlietu ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

46 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Kultūras ministrijas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo pasākums saistīts ar nepieciešamā risinājuma izvērtēšanu un sagatavošanu, kas papildu materiālus resursus neprasa.

47 Plānā iekļautais pasākums tiks īstenots Kultūras ministrijai esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, jo pasākums saistīts ar risinājuma sagatavošanu, kas papildu materiālus resursus neprasa.

Kultūras ministre A. Lāce
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāns 2025.–2027. gadam Izdevējs: Ministru kabinets Veids: rīkojums Numurs: 742Pieņemts: 11.11.2025.Stājas spēkā: 11.11.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 221, 13.11.2025. OP numurs: 2025/221.12
Politikas plānošanas dokuments Nosaukums: Žurnālistu un citu mediju profesionāļu drošības plāns 2025.–2027. gadam Veids: plānsPolitikas joma: Masu informācijas (plašsaziņas) līdzekļu politika Atbildīgā iestāde: Kultūras ministrija
Saistītie dokumenti
  • Saistītais politikas plānošanas dokuments
  • Protokols
  • Tiesību akta projekts
  • Politikas plānošanas dokumenti
  • Citi saistītie dokumenti
364395
11.11.2025
85
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"