Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Saldus novada domes saistošie noteikumi Nr. 21

Saldū 2025. gada 23. oktobrī
Izdoti ar Saldus novada domes
2025. gada 23. oktobra sēdes lēmumu
(prot. Nr. 14, 7. §)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
58. panta piekto un sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi "Saldus novada iedzīvotāju padomes nolikums" (turpmāk – Nolikums) nosaka Saldus novada Iedzīvotāju padomes (turpmāk – Padome) kompetenci, darbības teritoriju, Padomes locekļu skaitu, kandidātu izvirzīšanas un ievēlēšanas kārtību, darbības termiņu, darba organizāciju un kārtību, kādā Saldus novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) institūcijas izskata Padomes iesniegumus.

2. Padome ir pēc iedzīvotāju un Saldus novada domes (turpmāk – Dome) iniciatīvas izveidota konsultatīva institūcija, kuras darbības mērķis ir nodrošināt Saldus novada teritoriālā iedalījuma vienību (pagastu un pilsētu) iedzīvotāju interešu pārstāvību un sekmēt efektīvu, atklātu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos Pašvaldības darbā, tādējādi veicinot vietējās sabiedrības saikni ar Pašvaldību, paaugstinot Pašvaldības darba kvalitāti un atbilstību tās iedzīvotāju interesēm.

3. Padome ir sabiedriski aktīva cilvēku grupa, kas darbojas uz brīvprātības principiem un tiek veidota katrā Saldus novada teritoriālajā iedalījuma vienībā: Saldus pilsētā, Brocēnu pilsēta, Blīdenes pagasts, Cieceres pagasts, Ezeres pagasts, Gaiķu pagasts, Jaunauces pagasts, Jaunlutriņu pagasts, Kursīšu pagasts, Lutriņu pagasts, Nīgrandes pagasts, Novadnieku pagasts, Pampāļu pagasts, Remtes pagasts, Rubas pagasts, Saldus pagasts, Šķēdes pagasts, Vadakstes pagasts, Zaņas pagasts, Zirņu pagasts, Zvārdes pagasts. (turpmāk – Pagasts/pilsēta).

II. Padomes uzdevumi, tiesības un pienākumi

4. Padomes uzdevums ir nodrošināt iedzīvotāju interešu pārstāvību Pašvaldībā šādos jautājumos:

4.1. Pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);

4.2. teritorijas un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tā saistīta ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;

4.3. iedzīvotājiem sniedzamais kultūras piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē;

4.4. Pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšana, atbalsts kultūras norisēm;

4.5. atbalsta sniegšana saimnieciskās darbības sekmēšanai.

5. Padomei, pildot uzdevumus, ir šādi pienākumi:

5.1. apzināt vietējo iedzīvotāju vajadzības;

5.2. izskatīt vietējo iedzīvotāju ierosinājumus;

5.3. rakstiska ziņojuma veidā informēt Pašvaldību par iedzīvotāju vajadzībām un ierosinājumiem, nosakot veicamo darbu prioritātes;

5.4. informēt un skaidrot Pagasta/pilsētas iedzīvotājiem par Pašvaldībai iesniegtajiem priekšlikumiem un pieņemtajiem lēmumiem;

5.5. sniegt Domei viedokli pēc tās pieprasījuma. Ja Dome nav norādījusi termiņu viedokļa sniegšanai, Padome viedokli sniedz ne vēlāk kā 30 dienu laikā no lūguma saņemšanas dienas;

5.6. reizi gadā sniegt pārskatu par Padomes darbu, ko publicē tīmekļa vietnes www.saldus.lv sadaļā "Sabiedrība" --> "Iedzīvotāju padomes".

6. Padomei ir šādas tiesības:

6.1. sagatavot lēmumu projektus izskatīšanai Domē par tās kompetencē minētajiem jautājumiem;

6.2. pieaicināt dalībai Padomes sēdē Pašvaldības attiecīgās teritorijas apvienību pārvaldes vadītāju, Domes deputātus un Pašvaldības Centrālas administrācijas pārvalžu un iestāžu vadītājus, speciālistus, nevalstisko organizāciju, komercsabiedrību un iedzīvotāju pārstāvjus;

6.3. pieprasīt un saņemt no Pašvaldības informāciju, kas saistīta ar Nolikuma 4. punktā minēto vietējās kopienas jautājumu izlemšanu;

6.4. novērotāja statusā piedalīties līdzdalības budžeta projektu atlases komisijas sēdēs;

6.5. iniciēt un/vai uzrakstīt projektu kādā konkursā, Pašvaldībai izvērtējot tā virzīšanu Pašvaldības vārdā;

6.6. sadarboties ar citām Saldus novada iedzīvotāju padomēm.

III. Padomes izveides kārtība un darbības termiņš

7. Padomes sastāvā ievēlējamo minimālo Padomes locekļu skaitu nosaka atbilstoši iedzīvotāju skaitam, kāds attiecīgā Pagasta/pilsētas teritorijā ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā (atbilstoši aktuālajiem publiski pieejamiem Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) datiem):

7.1. līdz 1000 iedzīvotāju – ne mazāk kā 3(trīs) ne vairāk kā 5 (pieci) Padomes locekļi;

7.2. vairāk kā 1000 iedzīvotājus – ne mazāk kā 3 (trīs) ne vairāk kā 7 (septiņi) Padomes locekļi.

8. Par Padomes locekli var ievēlēt personu, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešās un ceturtās daļas nosacījumiem un ir deklarējusi savu dzīvesvietu vai deklarējusi papildu adresi Padomes darbības teritorijā. Personai ir tiesības tikt ievēlētai tikai vienā Saldus novada teritoriālās vienības Padomes sastāvā.

9. Padomes izveidi līdz Padomes ievēlēšanas brīdim organizē Pašvaldība.

10. Kandidātu izvirzīšanas kārtība:

10.1. Pašvaldība izsludina pieteikšanos Padomes locekļa amatam, aicinājumu publicējot oficiālajā tīmekļvietnē www.saldus.lv un reģionālajā laikrakstā "Saldus Zeme" un informāciju izvietojot uz informatīvajiem stendiem pagastos;

10.2. pieteikšanās paziņojumā norāda Padomes locekļu kandidātu pieteikuma iesniegšanas kārtību un termiņu, kas nav īsāks par 30 dienām no pieteikšanās paziņojuma publicēšanas dienas;

10.3. ikvienam iedzīvotājam, kas atbilst Nolikuma 8. punktā noteiktajām prasībām, ir tiesības pieteikt savu kandidatūru Padomes locekļa amatam, iesniedzot pieteikumu (1. pielikums) Pašvaldības paziņojumā noteiktajā kārtībā;

10.4. ja noteiktajā termiņā pieteikušos kandidātu skaits nesasniedz Nolikuma 7. punktā noteikto minimālo Padomē ievēlējamo locekļu skaitu, Pašvaldība pagarina pieteikšanās termiņu vēl par 30 (trīsdesmit) dienām, par to publicējot paziņojumu atbilstoši Nolikuma 10.1. apakšpunktā noteiktajam;

10.5. ja, pēc atkārtota termiņa noteikšanas, nav saņemts pietiekams pieteikumu skaits, Padome netiek izveidota.

11. Pašvaldības izpilddirektors izdod rīkojumu par komisijas izveidi Padomes vēlēšanu procesa organizēšanai (turpmāk – Komisija).

12. Komisija 30 (trīsdesmit) dienu laikā apkopo pretendentu pieteikumus darbībai Padomē:

12.1. veic pārbaudi par kandidātu atbilstību 8. punkta nosacījumiem darbībai Padomē;

12.2. organizē balsošanu par Padomes kandidātiem saskaņā ar šī nolikuma "Saldus novada pašvaldības iedzīvotāju padomes vēlēšanu kārtība" (2. pielikums);

12.3. nodrošina dokumentāciju atbilstoši Pašvaldības dokumentu aprites kārtībai.

13. Padomes vēlēšanas ir rīkojamas ne agrāk kā 30 (trīsdesmit) dienas pēc Padomes locekļu kandidātu saraksta publiskošanas.

14. Tiesības vēlēt Padomi ir personai, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas nosacījumiem un kuras dzīvesvieta ir reģistrēta attiecīgās Pagasta/pilsētas teritorijā.

15. Padomes locekļu vēlēšanas tiek uzskatītas par leģitīmām, ja tajās piedalās noteikts skaits no attiecīgajā Pagastā/pilsētā reģistrēto iedzīvotāju skaita, kas ņemti pēc pēdējiem publiski pieejamiem PMLP datiem:

15.1. pagastos vismaz 5 % (pieci);

15.2. Saldus pilsētā vismaz 1 % (viens);

15.3. Brocēnu pilsētā vismaz 2 % (divi).

16. Padomē tiek ievēlēti tie kandidāti, kuri balsošanā saņēmuši lielāko balsu skaitu. Ja par diviem vai vairākiem kandidātiem nodots vienāds balsu skaits, viņi sarindojami kandidāta pieteikuma iesniegšanas secībā.

17. Dome ar lēmumu apstiprina vēlēšanu rezultātus un Padomes sastāvu, kā vienotu iznākumu, neizvērtējot atsevišķu kandidātu piemērotību, pamatojoties uz iedzīvotāju balsojumu. Ja Dome neapstiprina vēlēšanu rezultātus, tai ir pienākums rakstiski pamatot šādu lēmumu un iesniegt to Komisijai 10 darba dienu laikā.

18. Pēc Domes lēmuma pieņemšanas, Pašvaldības tīmekļvietnē www.saldus.lv tiek publicēts apstiprinātais Padomes sastāvs un informācija par to, cik balsis saņēmis katrs Padomes locekļa kandidāts.

19. Ja Dome noraida vēlēšanu rezultātus, Komisija organizē jaunu vēlēšanu kārtu viena mēneša laikā, nodrošinot to atbilstību iepriekš noteiktajai kārtībai.

20. Ja ievēlētā Padomes locekļa pilnvaras tiek izbeigtas pirms pilnvaru termiņa beigām, šī Padomes locekļa vietā līdz attiecīgā pilnvaru termiņa beigām stājas nākamais balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušais kandidāts.

21. Ja balsošanā vairāki kandidāti saņēmuši vienādu balsu skaitu, tad priekšroka tiek dota pieteikumu iesniegšanas secībā.

22. Ja Padomes darbības laikā Padomes locekļu skaits ir mazāks kā 7. punktā noteiktais minimālais skaits, un nav iespējams izpildīt 20. punkta nosacījumus, tiek rīkotas ārkārtas Padomes locekļu vēlēšanas, ne vēlāk kā viena mēneša laikā no Padomes locekļa darbības izbeigšanas. Vēlēšanas tie rīkotas atbilstoši šiem noteikumiem, nosakot pieteikšanās termiņu ne īsāku par 15 dienām un ne garāku par 30 dienām.

23. Ja ārkārtas Padomes locekļu vēlēšanas beidzas bez rezultāta, Padome beidz pastāvēt.

24. Padomes pilnvaru termiņš ir 4 (četri) gadi.

IV. Padomes darba organizācija

25. No Padomes locekļu vidus tiek ievēlēts Padomes priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieks un sekretārs.

26. Padomes locekļu darbs nav algots.

27. Padomi vada tās priekšsēdētājs vai viņa prombūtnē – priekšsēdētāja vietnieks.

28. Padomes sēdes sasauc Padomes priekšsēdētājs pēc nepieciešamības vai, ja to pieprasa Padomes loceklis.

29. Padomes gaitu protokolē Padomes sekretārs, un to paraksta Padomes priekšsēdētājs. Protokolu oriģinālu glabāšanu, nodrošina attiecīgās administratīvās teritorijas pārvalde.

30. Padome ir lemttiesīga, ja Padomes sēdē piedalās vairāk par pusi no Padomes locekļiem.

31. Padomes lēmumiem ir ieteikuma raksturs, un tie tiek pieņemti Padomes locekļiem atklāti balsojot. Ja balsu skaits ir vienāds, noteicošā ir Padomes priekšsēdētāja balss.

32. Padomes sēdes ir atklātas un tajās ir tiesības piedalīties ikvienam attiecīgās teritorijas iedzīvotājam. Padomes sēdes var notikt attālināti, izmantojot tiešsaistes videokonferences sarunu rīku.

33. Padomes loceklis var izbeigt darbību padomē, rakstveidā paziņojot par to Padomei. Padomes locekļa darbība Padomē tiek izbeigta iesniegumā norādītajā termiņā vai ar jauna padomes locekļa apstiprināšanu, ja termiņš nav norādīts. Padome paziņo Komisijai par padomes locekļa darbības izbeigšanu Padomē.

34. Padomes locekli, priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku var atbrīvot no pienākumu pildīšanas Padomē gadījumos, ja Padomes loceklis, priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieks 3 (trīs) reizes pēc kārtas nav piedalījies Padomes sēdēs bez attaisnojoša iemesla. Par Padomes locekļa atbrīvošanu lēmumu pieņem Padome. Padome paziņo Komisijai par padomes locekļa darbības izbeigšanu Padomē.

35. Ja Padomes priekšsēdētājs nepilda savus pienākumus, Padome var atbrīvot tās priekšsēdētāju no priekšsēdētāja pienākumu pildīšanas, ja par to nobalso vairāk nekā puse no Padomes locekļiem.

V. Padomes darbības nodrošināšana

36. Padomes sēžu organizēšanai Padome var izmantot Pašvaldības īpašumā esošās telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš to saskaņojot ar attiecīgās administratīvās teritorijas pārvaldi.

37. Pašvaldības norīkots speciālists sniedz metodisku atbalstu, lai sekmētu Padomes spēju sagatavot kvalitatīvus iesniegumus, priekšlikumus un lēmumprojektus.

38. Informāciju par plānoto Padomes sēdi Padome, vismaz 5 (piecas) darba dienas pirms Padomes sēdes, nosūta uz Pašvaldības Centrālās administrācijas e-pasta adresi: pasts@saldus.lv ievietošanai Pašvaldības tīmekļa vietnē www.saldus.lv. Paziņojumā norādot Padomes sēdes norises vietu, laiku un izskatāmos jautājumus.

39. Padomes sēdes protokolu nosūta uz Pašvaldības Centrālās administrācijas e-pasta adresi: pasts@saldus.lv ievietošanai Pašvaldības tīmekļa vietnes www.saldus.lv sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" --> "Iedzīvotāju padomes".

VI. Sadarbība ar Pašvaldību un Domi

40. Domes deputāti ne retāk kā reizi gadā tiekas ar Padomi, lai apspriestu ar Padomes darbību saistītus jautājumus.

41. Pašvaldībai ir pienākums 30 (trīsdesmit) dienu laikā izskatīt iesniegumus, ko iesniegusi Padome, un lemt par iesnieguma turpmāko virzību, nosakot par to atbildīgo Pašvaldības institūciju.

42. Sagatavotos Padomes lēmumprojektus izskata tuvākajā attiecīgās komitejas/domes sēdē.

43. Padomes locekļiem, pārstāvot Padomi, ir tiesības piedalīties Domes sēdēs un komiteju sēdēs ar padomdevēja tiesībām.

VII. Noslēguma jautājums

44. Ar minēto noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Saldus novada domes 2023. gada 27. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 13 "Saldus novada iedzīvotāju padomes nolikums" (sēdes protokols Nr. 6, 5. §).

Saldus novada domes priekšsēdētājs M. Zusts
1. pielikums
Saldus novada pašvaldības
saistošajiem noteikumiem Nr. 21
"Saldus novada iedzīvotāju padomes nolikums"
   
 (teritoriālās vienības nosaukums) 

IEDZĪVOTĀJU PADOMES LOCEKĻA KANDIDĀTA PIETEIKUMS

Vārds (vārdi)Uzvārds
Personas kodsDeklarētā adrese
Tālruņa numursE-pasta adrese: 
Īss apraksts (1–2 teikumi), kādēļ kandidē darbībai iedzīvotāju padomē
Iedzīvotāju padomes locekļa kandidāta apliecinājums

Es, __________________________________ (vārds, uzvārds), apliecinu, ka:

1) atbilstu Pašvaldību likuma 58. panta trešās daļas nosacījumiem.

2) esmu iepazinies(-usies) ar Saldus novada pašvaldības 2025. gada 23. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 21 "Saldus novada iedzīvotāju padomes nolikums" un izprotu, ka manas kandidatūras izvērtējumam ir nepieciešama manu personas datu apstrāde, kas tiek veikta atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkta prasībām, saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta trešās daļas nosacījumiem. Papildu informāciju par personas datu apstrādi var iegūt Saldus novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.saldus.lv , sadaļā – Citas lapas/ Privātuma politika vai iepazīstoties klātienē.

3) ievēlēšanas gadījumā godprātīgi pildīšu iedzīvotāju padomes locekļa pienākumus saskaņā ar Pašvaldību likumu un Saldus novada pašvaldības 2025. gada 23. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 21 "Saldus novada iedzīvotāju padomes nolikums".

Datums, laiks _________________________________________

Paraksts, atšifrējums ___________________________________

2. pielikums
Saldus novada pašvaldības
saistošajiem noteikumiem Nr. 21
"Saldus novada iedzīvotāju padomes nolikums"
SALDUS NOVADA PAŠVALDĪBAS IEDZĪVOTĀJU PADOMES VĒLĒŠANU KĀRTĪBA

1. "Saldus novada pašvaldības Iedzīvotāju padomes vēlēšanu kārtība" (turpmāk – Kārtība) nosaka kārtību, kādā tiek organizētas Saldus novada iedzīvotāju padomju (turpmāk – Padome) vēlēšanas (turpmāk – Vēlēšanas) saskaņā ar Saldus novada domes (turpmāk – Dome) 2025. gada 23. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 21 "Saldus novada Iedzīvotāju padomes nolikums" (turpmāk – Saistošie noteikumi).

2. Lēmumu par Vēlēšanu organizēšanas vietu un laiku pieņem ar Saldus novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) izpilddirektora lēmumu izveidota komisija (turpmāk – Komisija). Komisija Pašvaldības tīmekļa vietnē www.saldus.lv un reģionālajā izdevumā "Saldus zeme" publicē Padomes locekļu kandidātu sarakstu, norādot turpmāko Vēlēšanu norises kārtību.

3. Vēlēšanas tiek organizētas klātienē un attālināti.

3.1. klātienē – Pašvaldības iestādes "Saldus novada bibliotēka" un tās struktūrvienībās vai Valsts un/vai pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centrā (turpmāk – Vēlēšanu vieta) to darba laikā;

3.2. attālināti – elektroniski parakstītu Saldus novada iedzīvotāju padomes vēlēšanu veidlapu (pielikums) (turpmāk – Balsošanas veidlapa) nosūtot uz Pašvaldības e-adresi vai e-pasta adresi: pasts@saldus.lv.

4. Balsošanas termiņš ir ne mazāks kā divas nedēļas.

5. Komisija:

5.1. iepazīstina Vēlēšanu vietas atbildīgo darbinieku ar Saldus novada domes 2025. gada 23. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 21 "Saldus novada Iedzīvotāju padomes nolikums". Atbildīgais darbinieks paraksta apliecinājumu par Vēlēšanu kārtības ievērošanu un fizisko personu datu neizpaušanu;

5.2. veic balsu skaitīšanu;

5.3. pārbauda, vai balsotājs atbilst šo noteikumu 14. punkta nosacījumiem.

6. Atbildīgais darbinieks nodrošina, ka balsošanas urnai un Balsošanas veidlapām nepiekļūst nepiederošas personas.

7. Vēlēšanu norise klātienē:

7.1. vēlētājs var balsot tikai personiski;

7.2. vēlētājs uzrāda personu apliecinošu dokumentu;

7.3. atbildīgais darbinieks pārbauda personu apliecinošu dokumentu un to, ka ziņas par vēlētāju ir iekļautas balsstiesīgo iedzīvotāju sarakstā;

7.4. atbildīgais darbinieks izsniedz Balsošanas veidlapu ar konkrētās teritoriālās iedalījuma vienības kandidātiem, vēlētājs par veidlapas saņemšanu parakstās vēlētāju sarakstā;

7.5. vēlētājs aizpilda Balsošanas veidlapu;

7.6. vēlētājs ievieto aizpildīto Balsošanas veidlapu balsošanas urnā.

8. Vēlēšanu norise attālināti:

8.1. vēlētājs var balsot tikai personiski;

8.2. vēlētājs elektroniski aizpilda Balsošanas veidlapu, kas pieejama Pašvaldības tīmekļa vietnes www.saldus.lv sadaļā "Sabiedrība" --> "Iedzīvotāju padomes";

8.3. vēlētājs elektroniski parakstītu Balsošanas veidlapu nosūta uz Pašvaldības e-adresi vai e-pasta adresi: pasts@saldus.lv.;

8.4. elektroniski tiek pieņemtas Balsošanas veidlapas, kas ir saņemtas, sākot no pirmās Vēlēšanu dienas plkst. 00.00 līdz pēdējās Vēlēšanu dienas plkst. 23.59.

9. Katram vēlētājam ir iespēja izdarīt atzīmes pie kandidātiem, veicot atzīmes "+" vai "-".

10. Balsu skaitīšanu nodrošina Komisija šādā kārtībā:

10.1. ja par kandidātu nav izdarīta atzīme, kandidāts iegūst vienu punktu;

10.2. ja par kandidātu ir izdarīta "+" atzīme, kandidāts iegūst divus punktus;

10.3. ja par kandidātu ir izdarīta "-" atzīme, kandidāts punktu neiegūst.

11. Kopējo balsu skaitu rēķina pēc iegūto punktu summas.

12. Balsu skaitīšanas rezultātus Komisija nodod Domei lēmuma par Padomes sastāva apstiprināšanu pieņemšanai.

Pielikums
Saldus novada pašvaldības
iedzīvotāju padomes vēlēšanu kārtība
SALDUS NOVADA IEDZĪVOTĀJU PADOMES BALSOŠANAS VEIDLAPA
  
 teritorijas nosaukums 

Atzīmē + , ja atbalsti kandidatūru

Atzīmē – , ja neatbalsti kandidatūru

Nr.___________________ iedzīvotāju
padomes kandidāta
Vārds, Uzvārds
Atbalstu
šī kandidāta darbību
+
Neatbalstu
šī kandidāta darbību
-
1.   
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   

Paldies par balsojumu!

Paskaidrojuma raksts
saistošajiem noteikumiem Nr. 21 "Saldus novada iedzīvotāju padomes nolikums"
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija 
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir izveidot konsultatīvu institūciju – Saldus novada iedzīvotāju padomi. Saldus novada pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienību iedzīvotāju padomes tiek veidotas šādās teritoriālajās vienībās: Saldus pilsēta, Brocēnu pilsēta, Blīdenes pagasts, Cieceres pagasts, Ezeres pagasts, Gaiķu pagasts, Jaunauces pagasts, Jaunlutriņu pagasts, Kursīšu pagasts, Lutriņu pagasts, Nīgrandes pagasts, Novadnieku pagasts, Pampāļu pagasts, Remtes pagasts, Rubas pagasts, Saldus pagasts, Šķēdes pagasts, Vadakstes pagasts, Zaņas pagasts, Zirņu pagasts, Zvārdes pagasts. Saldus novada iedzīvotāju padomes nodrošinās iedzīvotāju interešu pārstāvību un sekmēs efektīvu, atklātu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos Saldus novada pašvaldības darbā, paaugstinot pašvaldības darba kvalitāti un atbilstību tās iedzīvotāju interesēm.

Līdz šim Saldus novadā ir darbojušās iedzīvotāju padomes, bet ne visās pagastu teritoriālajās vienībās tās tika izveidotas. Šie saistošie noteikumi izstrādāti jaunā redakcijā, kas dos iespēju sabiedrībai aktīvāk iesaistīties pašvaldības darbā un tās lēmumu pieņemšanā.

2023. gada 1. janvārī spēkā ir stājies Pašvaldību likums, kura 58. pants paredz pašvaldībām iespēju izveidot iedzīvotāju padomes. Pašvaldību likuma 58. panta sestā daļa nosaka, ka dome izdod padomes nolikumu – saistošos noteikumus, kuros nosaka padomes izveidošanas un darbības nosacījumus.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Padomes locekļu darbs nav algots. Padomes sēžu organizēšanai padome izmanto pašvaldības īpašumā esošas telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš to saskaņojot ar pārvaldes vadītāju. Tādējādi tiek izmantoti pašvaldības rīcībā esošie resursi un netiek radītas papildu izmaksas.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Pozitīva sociālā ietekme, sabiedrībai tiek dota iespēja iesaistīties pašvaldības darbā. Kandidēt padomes locekļu vēlēšanās var jebkura persona, kura atbilst vecuma un nodarbošanās ierobežojumiem, kuri ir noteikti Pašvaldību likuma 58. panta trešajā un ceturtajai daļā. Iedzīvotājiem un uzņēmējiem ir vieglāk iesaistīties un izteikt savus ierosinājumus pašvaldības darbā.
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Administratīvās procedūras ir bezmaksas, pašvaldība par saviem līdzekļiem organizē padomes locekļu vēlēšanas un nodrošina padomes locekļus ar darbam nepieciešamajām telpām un iekārtām.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi:

1. gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;

2. sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegt atbalstu kultūras norisēm;

3. sekmēt saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu;

Padomes darbības nodrošināšanā tiek iesaistīti pašvaldības Administrācijas darbinieki, attiecīgā pagasta apvienības pārvaldes vadītājs un darbinieki. Netiek veidotas jaunas darba vietas.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Ar saistošajiem noteikumiem tiks izveidotas jaunas institūcijas – Saldus novada iedzīvotāju padomes.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Vienīgais veids kā izveidot iedzīvotāju padomi ir, pieņemot padomes nolikumu kā saistošos noteikumus. Pašvaldībai ir dotas tiesības izveidot šādu institūciju Pašvaldību likuma 58. pantā.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Saistošo noteikumu projekts no 2025. gada 22. septembra līdz 2025. gada 8. oktobrim (ne mazāk kā divas nedēļas) publicēts Saldus novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.saldus.lv, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.

Noteiktā laika periodā saņemti 5 priekšlikumi no pašvaldības administrācijas un domes deputātes, proti:

1) Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamatojums papildināms ar atsauci uz Pašvaldību likuma 58. panta piekto daļu, jo noteikumos ir ietverti ar dzīvesvietu saistītas darbības personu dalībai iedzīvotāju padomes vēlēšanās atbilstoši Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas otrajā teikumā ietvertajam pilnvarojumam – priekšlikums ņemts vērā un iestrādāts noteikumu tiesiskajā pamatojumā.

2) Noteikumos noteiktā iedzīvotāju padomes tiesības iesniegt pārskatu (6.6. apakšpunkts svītrots) tiek noteiktas kā iedzīvotāju padomes pienākums (papildināts ar 5.6. apakšpunktu), lai nodrošinātu vienlīdzīgu nosacījumu visām padomēm un sniegtu atgriezenisko saikni iedzīvotājiem – priekšlikums ņemts vērā un iestrādāts noteikumos.

3) Svītrota 10.5. apakšpunkta beigu daļa, to aizstājot ar vārdiem "netiek izveidota" – priekšlikums ņemts vērā un iestrādāts noteikumos.

4) Ierosināts papildināt noteikumu 22. punkta pirmo teikumu ar vārdiem "ne vēlāk kā viena mēneša laikā no Padomes locekļa darbības izbeigšanas" un papildināt ar otro teikumu "Vēlēšanas tiek rīkotas atbilstoši šiem noteikumiem, nosakot pieteikšanās termiņu ne īsāku par 15 dienām un ne garāku par 30 dienām" – priekšlikums ņemts vērā un iestrādāts noteikumos.

5) Ierosināts izteikt 23. punktu jaunā redakcijā "Ja ārkārtas Padomes locekļu vēlēšanas beidzas bez rezultāta, Padome beidz pastāvēt" – priekšlikums ņemts vērā un iestrādāts noteikumos.

6) Noteikumos veikti redakcionāli precizējumi un gramatiski labojumi, izdarīti labojumi noteikumu numerācijā un 2. pielikuma 2. punktā precizēta kārtība ārkārtas vēlēšanu norisei.

Noteikumi tikuši izskatīti un atbalstīti Attīstības komitejā.

Saldus novada domes priekšsēdētājs M. Zusts
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Saldus novada iedzīvotāju padomes nolikums Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Saldus novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 21Pieņemts: 23.10.2025.Stājas spēkā: 30.10.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 209, 29.10.2025. OP numurs: 2025/209.15
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
363988
30.10.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"