Ministru kabineta rīkojums Nr. 666
Rīgā 2025. gada 14. oktobrī (prot. Nr. 43 19.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2023.
gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 44 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas
projekta "E-lietas programma - izmeklēšanas un tiesvedības
procesu pilnveide - 2. posms" pases un centralizētās funkcijas
vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr.
44 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "E-lietas programma -
izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide - 2. posms" pases
un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu
attīstības plāna apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 20.
nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "E-lietas
programma - izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide - 2.
posms" (turpmāk - projekts) pasi (1. pielikums) un centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma "Centralizētas
elektroniskas datu apmaiņas, lietotāju pārvaldības un klientu
pašapkalpošanās iespēju nodrošināšana E-lietas platformā"
attīstības plānu (2. pielikums), kā arī projekta izmaksas -
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
finansējumu 7 238 630 euro apmērā (bez pievienotās
vērtības nodokļa) un valsts budžeta finansējumu 1 426 598
euro apmērā pievienotās vērtības nodokļa segšanai."
2. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai
uzaicināt projekta iesniedzēju iesniegt projekta iesniegumu
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.
komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju
virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" ietvaros."
3. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā
(1. pielikums).
4. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā
(2. pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Tieslietu ministre I.
Lībiņa-Egnere
Tieslietu
ministrijas iesniegtajā redakcijā
1. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 14. oktobra
rīkojumam Nr. 666
"1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra
rīkojumam Nr. 44
2.1.2.1.i. investīcijas projekta
"E-lietas programma - izmeklēšanas un tiesvedības procesu
pilnveide - 2. posms" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu (institūcija) |
Tiesu administrācija |
1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Projekta īstenošanas partneri:
1. Ieslodzījuma vietu pārvalde
2. Valsts probācijas dienests
3. Latvijas Republikas prokuratūra
4. Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
5. SIA "Tiesu namu aģentūra" (TNA)
|
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
E-lietas programma.
Programmas virsmērķis: sabiedriskās kārtības un drošības
procesu, pirmstiesas un tiesvedības procesu, kā arī
nolēmumu izpildes un uzraudzības procesu un saistīto
pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā E-lietas
attīstība.
Projekts "E-lietas programma - izmeklēšanas un
tiesvedības procesu pilnveide - 2. posms"
|
2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Īstenošanā esoši projekti:
1. Latvijas Republikas prokuratūras īstenotais projekts
"Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība -
E-lietas 2. posms" (Nr. 2.1.2.1.i.0/2/23/I/CFLA/001)
AF finansējums, 2023. gada I ceturksnis-2026. gada I
ceturksnis.
2. Iekšlietu ministrijas Informācijas centra īstenotais
projekts "Tehniskā nodrošinājuma un digitālo
risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai
darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa
uzlabošanai" (Nr. 2.1.1.1.i.0/1/23/I/VARAM/009).
E-lietas programmas ietvaros tiek īstenota Kriminālprocesa
informācijas sistēmas
(E-KRASS) izstrādes un ieviešanas 1. kārta, AF finansējums,
2023. gada I ceturksnis-2026. gada I ceturksnis.
Īstenotie projekti:
1. Tiesu informatīvās sistēmas attīstība - ERAF,
15.03.2018.-30.11.2021. (Nr. 2.2.1.1/17/I/013)
2. Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība - ERAF,
16.03.2018.-30.11.2021. (Nr.2.2.1.1/17/I/010)
3. Probācijas klientu uzskaites sistēmas pilnveidošana -
ERAF, 23.04.2018.-30.11.2021. (Nr.2.2.1.1/17/I/011)
4. Ieslodzījuma vietu pārvaldes informācijas sistēmas
pilnveidošana - ERAF, 03.2018.-30.11.2021.
(Nr.2.2.1.1/17/I/012)
5. Jaunās paaudzes Integrētā iekšlietu informācijas
sistēma 2 - ERAF finansējums, 14.04.2020.-13.04.2023. (Nr.
2.2.1.1/19/I/010)
Finansējuma saņēmējs apliecina, ka nepastāv dubultā
finansējuma risks ar īstenošanā esošajiem un īstenotajiem
projektiem, kuru ietvaros tika izstrādāti vai attīstīti IKT
risinājumi un koplietošanas pakalpojumi vai kuriem tiek
plānota turpmāka attīstība
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais
saturs |
Esošo E-lietas platformas
koplietošanas risinājumu pilnveidošana un jaunu E-lietas
platformas koplietošanas risinājumu izstrāde. Pilnveidojumu
ietvaros tiks pilnveidota standartizēta pieeja datu apmaiņai
starp tajā iekļautajām informācijas sistēmām, nodrošināti
papildu tehniskie risinājumi, lai standartizētu un atvieglotu
institūciju darbu ar E-lietu, kā arī pilnveidots un
paplašināts sabiedrībai pieejamo elektronisko pakalpojumu
klāsts |
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) |
Projekts paredz pilnveidot elektronisko lietu pirmstiesas,
tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos, nodrošinot
informācijas pieejamību elektroniskajā vidē visiem procesā
iesaistītajiem dalībniekiem.
Paredzēts pilnveidot pirmstiesas, tiesvedības un
nolēmumu izpildes elektronisko procesu, kas ļaus samazināt
gan pirmstiesas, gan tiesvedības termiņus, nodrošināt
informācijas pieejamību un atklātību. Pilnveidojumu pamata
mērķis ir padarīt administratīvo procesu, civilprocesu,
kriminālprocesu, administratīvo pārkāpumu procesu un
nolēmumu izpildes procesu ātrāku, lētāku, efektīvāku,
caurskatāmāku un drošāku.
Risināmās problēmas:
1. Pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes
procesos lietas dalībniekiem nepietiekamā apjomā
nodrošināta piekļuve visiem elektroniskās lietas
datiem.
2. Pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes
procesos nepietiekami nodrošināta automatizēta un
strukturēta elektronisko datu apmaiņa starp
institūcijām.
3. Pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesu
ietvaros nepietiekami nodrošinātas elektroniskas
saziņas/pieteikumu iesniegšanas un citu pakalpojumu
pieejamības iespējas no publiskā E-lietas portāla.
4. E-lietas platformā integrētās informācijas sistēmas
nenodrošina visu nepieciešamo atbalsta funkcionalitāti
elektronisku datu apmaiņai pirmstiesas, tiesvedības un
nolēmumu izpildes procesos.
5. E-lietas platforma nenodrošina visus nepieciešamos
tehnoloģiskos risinājumus pilnvērtīgai elektronisku un
strukturētu datu apmaiņai un pieejamībai pirmstiesas,
tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos.
6. Ieslodzītajām personām pašlaik netiek nodrošināta
iespēja piekļūt elektroniskās lietas datiem
|
3.3. Projekta ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode
un mērāmais rādītājs2 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks
(gads) |
3.3.1. Ieguvums
institūcijām, nozarei:
palielināts E-lietas platformas lietotāju (institūciju)
skaits, kuri nodrošinās elektronisku datu apmaiņu starp
informācijas sistēmām.
Papildus ieguvums ir vienotas valsts infrastruktūras
izmantošana šo sistēmu uzturēšanai, nodrošinot to darbību
atbilstoši centralizētās pārvaldības un drošības prasībām
Tiesu namu aģentūras infrastruktūrā.
|
Ieguvuma mērīšanas
metode - esošo E-lietas platformas lietotāju
(institūciju) informācijas sistēmu skaita palielinājums
attiecībā pret esošo E-lietas platformas lietotāju skaitu
Mērāmais
rādītājs - jaunu lietotāju (institūciju)
informācijas sistēmu skaits, kuri nodrošinās elektronisku
datu apmaiņu E-lietas platformā, pret esošo lietotāju
skaitu, kuri ir integrēti E-lietas platformā
Sākotnējā
vērtība - 4 institūciju 4 informācijas sistēmas
|
4 institūciju 6 informācijas
sistēmas |
2026. gada I ceturksnis |
3.3.2. Ieguvums
institūcijām, nozarei:
palielināts elektroniskā formā reģistrēto lietu
materiālu skaits E-lietas platformā
|
Ieguvuma mērīšanas
metode - elektronizēto lietas materiālu skaita
palielinājums attiecībā pret pašlaik E-lietas platformā
reģistrēto lietu materiālu skaitu
Mērāmais
rādītājs - elektronizēto lietas materiālu apjoms,
kuri tiks publicēti E-lietas platformā, pret pašlaik
E-lietas platformā reģistrēto lietu materiālu apjomu
(procentos)
Sākotnējā
vērtība - E-lietas platformā reģistrēto
elektroniskās lietas materiālu skaits - 9 475 542
|
10 425 542 materiāli
(pieaugums par 10 %) |
2026. gada I ceturksnis |
3.3.3. Ieguvums
sabiedrībai:
nodrošināta piekļuve elektroniskai lietai ieslodzītajiem
un citām personām
|
Ieguvuma mērīšanas
metode - to lietotāju apjoma palielinājums, kuri var
piekļūt elektroniskajai lietai E-lietas platformā
Mērāmais
rādītājs - to lietotāju apjoms, kuri var piekļūt
elektroniskajai lietai, pret kopējo ieslodzīto un citu
personu apjomu, kuri ir lietas dalībnieki (procentos)
Sākotnējā
vērtība - 1 % lietotāju, kuri var piekļūt
elektroniskajai lietai
|
20 % |
2026. gada I ceturksnis |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums
(kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt4 |
7
238 630 EUR |
1
426 598 EUR |
Avansa maksājuma
apmērs, ja tiks pieprasīts |
|
|
|
|
Projekta ietvaros veicamo darbību un
būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais apmērs5 |
Darbības iznākums |
4.3.
Tiesu administrācija: |
4 918 760 EUR |
5
118 760 EUR* |
Tiks veikti papildinājumi TIS,
VKR, VNJPR, E-lietas platformā |
1. Esošo E-lietas platformas koplietošanas risinājumu
pilnveidošana |
(600 000 EUR) |
(650 000 EUR)* |
2. Jaunu E-lietas platformas koplietošanas risinājumu
izstrāde |
(300 000 EUR) |
(350 000 EUR)* |
3. Tiesu informatīvās sistēmas (TIS) pilnveide |
(3 311 322 EUR) |
(3 311 322 EUR) |
4. E-lietas portāla attīstība |
(407 438 EUR) |
(457 438 EUR)* |
5. Valsts
nodrošinātas juridiskās palīdzības reģistra (VNJPR), Valsts
kompensācijas reģistra (VKR) un datu apmaiņas E-lietas
platformā pilnveide |
(300 000
EUR) |
(350 000
EUR)* |
4.4. Projekta vadības un administrēšanas,
programmas īstenošanas koordinēšanas un publicitātes pasākumu
izmaksas |
880
000 EUR |
930 000
EUR* |
Tiks nodrošinātas projekta vadības un
administrēšanas, programmas īstenošanas koordinēšanas
aktivitātes un publicitātes pasākumi |
4.5. Valsts probācijas dienests:
Valsts probācijas dienesta Probācijas klientu uzskaites
sistēmas (PLUS) un datu apmaiņas E-lietas platformā
pilnveide
|
503
554 EUR |
503
554 EUR |
Tiks veikti papildinājumi PLUS |
4.6. Ieslodzījuma vietu pārvalde:
IIS un datu apmaiņas E-lietas platformā pilnveide
|
760
083 EUR |
760
083 EUR |
Tiks veikti papildinājumi IIS |
4.7. Tieslietu sektora kibernoturības
stiprināšana - centralizēta drošības uzraudzība |
176
233 EUR |
176
233 EUR |
Tiks uzlabota drošības un incidentu
pārraudzība |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts6 |
Valsts mākonī (jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības
saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads,
ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
6 |
5.1.1. E-lietas platforma |
E-lietas platformas funkcionālie
papildinājumi, jaunu koplietošanas risinājumu izstrāde un
ieviešana |
NĒ
Infrastruktūras pakalpojuma
sniedzējs - atbilstoši TNA migrācijas plānam
|
saskaņots - 17.04.2023. VARAM atzinums Nr.11-1/2221);
saskaņoti izmaiņu
pieprasījumi 04.09.2025. VARAM atzinums Nr. 11-1/4302
|
2026. gada I ceturksnis |
21 812 |
5.1.2. Tiesu informatīvā sistēma |
TIS funkcionālie pilnveidojumi, lai
nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu
E-lietas platformā, ieviesto koplietošanas risinājumu
izmantošanas un attīstības aktivitātes |
NĒ
Infrastruktūras pakalpojuma
sniedzējs - atbilstoši TNA migrācijas plānam
|
saskaņots - 17.04.2023. VARAM
atzinums Nr.11-1/2221) |
2026. gada I ceturksnis |
2682 |
5.1.3. Ieslodzīto informācijas sistēma |
IIS funkcionālie pilnveidojumi, lai
nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu
E-lietas platformā, ieviesto koplietošanas risinājumu
izmantošanas un attīstības aktivitātes |
NĒ
Infrastruktūras pakalpojuma
sniedzējs - atbilstoši TNA migrācijas plānam
|
saskaņots -17.04.2023. VARAM atzinums Nr.11-1/2221);
saskaņoti izmaiņu
pieprasījumi 04.09.2025. VARAM atzinums Nr. 11-1/4302
|
2026. gada I ceturksnis |
921 |
5.1.4. Probācijas klientu uzskaites
sistēma |
PLUS funkcionālie pilnveidojumi, lai
nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu
E-lietas platformā, ieviesto koplietošanas risinājumu
izmantošanas un attīstības aktivitātes |
NĒ
Infrastruktūras pakalpojuma
sniedzējs - atbilstoši TNA migrācijas plānam
|
saskaņots -17.04.2023. VARAM atzinums Nr.11-1/2221);
saskaņoti izmaiņu
pieprasījumi 04.09.2025. VARAM atzinums Nr. 11-1/4302
|
2026. gada I ceturksnis |
370 |
5.1.5. Valsts nodrošinātas juridiskās
palīdzības reģistrs |
VNJPR funkcionālie pilnveidojumi, lai
nodrošinātu sistēmā pieejamo datu apmaiņu E-lietas platformā,
ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības
aktivitātes |
NĒ
Infrastruktūras pakalpojuma
sniedzējs - atbilstoši TNA migrācijas plānam
|
saskaņots - 13.04.2023. VARAM
atzinums Nr.11-1/2221 |
2026. gada I ceturksnis |
700 |
5.1.6. Valsts kompensācijas reģistrs |
VKR funkcionālie pilnveidojumi, lai
nodrošinātu sistēmā pieejamo datu apmaiņu E-lietas platformā,
ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības
aktivitātes |
NĒ
Infrastruktūras pakalpojuma
sniedzējs - atbilstoši TNA migrācijas plānam
|
saskaņots - 13.04.2023. VARAM
atzinums Nr.11-1/2221 |
2026. gada I ceturksnis |
1000 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji
(institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības
plānu8 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
1 |
Elektronisku datu apmaiņas nodrošināšana
E-lietas platformā, izmantojot koplietošanas tehnoloģiskos
risinājumus |
1. Tiesu administrācija
2. Ieslodzījuma vietu pārvalde
3. Valsts probācijas dienests
4. Latvijas Republikas prokuratūra
5. Latvijas tiesas
6. Sabiedrība
7. Speciālisti (zvērināti advokāti)
|
Tiek apstiprināts vienlaikus
ar projekta (2.1.2.1.) pasi |
31.05.2026. |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads,
ceturksnis) |
5 |
5.3.1. Elektroniski iesniegto pieteikumu
statistika |
2026. gada I ceturksnis |
5.3.2. Anonimizēto nolēmumu statistika un
pieejamība |
2026. gada I ceturksnis |
5.3.6. Sabiedriskā darba izpildes
statistika |
2026. gada I ceturksnis |
5.3.7. Uzraudzības izpildes statistika |
2026. gada I ceturksnis |
5.3.8. Krimināllikuma pantu, kuru ietvaros
noteikta uzraudzība, statistika |
2026. gada I ceturksnis |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte9
E-lietas programmas īstenošanas uzraudzību nodrošinās:
• E-lietas uzraudzības padome, kas izveidota saskaņā ar
Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likuma
11.pantu;
• Tieslietu padome;
• Starpinstitucionālā darba grupa, kas izveidota saskaņā
ar Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa rīkojumu Nr. 241
"Par starpinstitucionālas darba grupas izveidi
vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotas
e-lietas arhitektūras īstenošanai un attīstībai, kā arī
turpmākai e-lietas pārvaldības mehānisma
īstenošanai";
• E-lietas programmas padome (2023.gada 12.janvāra
rīkojums Nr. 1-1/10 "Par E-lietas programmas padomes
izveidi";
• Projekta "E-lieta - izmeklēšanas un tiesvedības
procesu pilnveide - 2. posms" uzraudzības padome
(2023. gada 6. novembra rīkojums Nr. 1-2/268
"Par "E-lietas programma - izmeklēšanas un
tiesvedības procesu pilnveide - 2. posms"
projekta uzraudzības padomes apstiprināšanu";
• E-lietas projekta "Prokuratūras informācijas
sistēmas attīstība II" koordinācijas darba grupa
(saistītais programmas projekts).
Tieslietu ministrijas izstrādātie iekšējie normatīvie
akti uzraudzības funkcijas nodrošināšanai:
• 2022. gada 8. augusta iekšējie noteikumi Nr. 1-2/20
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna investīciju projektu iepirkumu
pirmspārbaužu veikšanas kārtība";
• 2022. gada 8. augusta iekšējie noteikumi Nr. 1-2/19
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna investīciju projektu īstenošanas un
uzraudzības noteikumi";
• 2022. gada 11. jūlija iekšējie noteikumi Nr. 1-2/17
"Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ietvaros
īstenotā projekta progresa pārskata izskatīšana un
pārbaudes projekta īstenošanas vietā".
Projekta pārvaldības nodrošināšanai ir izveidota
projekta programmas pārvaldības struktūra. Tiesu
administrācija kā programmas vadītājs nodrošina kopējo
projekta ieviešanu un koordinēšanu, savukārt projektā
iesaistītās institūcijas apakšprojektu un ar to saistīto
īstenojamo pasākumu ietvaros nodrošina apakšprojektu gaitas
koordinēšanu, attīstību un pārvaldību.
Institūcijām ir nodrošināta nepieciešamā personāla
kapacitāte, lai īstenotu projekta aktivitātes atbilstoši to
tvērumam. Personāla iesaiste ir nodrošināta no esošajiem
resursiem vai, ja būs nepieciešams, tiks piesaistīti
papildu personālresursi, ņemot vērā projekta vajadzības
īstenošanas gaitā.
Projekta atbalsta funkcijas, tostarp projekta vadība,
arhitektūra, analīze un testēšana, ir nodrošinātas
sadarbībā ar ārpakalpojuma sniedzēju saskaņā ar noslēgto
līgumu.
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīze galvenokārt ir balstīta uz
institūcijas, nozares un sabiedrības ilgtermiņa ieguvumu.
Pilnveidotie un jaunizveidotie E-lietas platformas
koplietošanas risinājumi nodrošinās ātrāku un efektīvāku
dokumentu apriti starpinstitucionālā līmenī, normatīvo
prasību izpildi un kontroli, uz datiem balstītu nākotnes
attīstības plānošanu ilgtermiņā.
Projekta ietvaros tiks pilnveidota E-lietas platforma ar
mērķi radīt efektīvāku izmeklēšanas, tiesvedības un
nolēmumu izpildes procesu, tādējādi samazinot procesuālos
termiņus, kā arī nodrošinot procesu caurspīdīgumu.
Projekta ietvaros tiks uzlabota arī saziņa ar procesos
iesaistītajām personām - cietušajiem, lieciniekiem,
aizdomās turētajiem u. c. personām, sniedzot iespēju
iepazīties ar lietas materiāliem elektroniskajā vidē.
Projekta ieguvums tiks sasniegts, pilnveidojot
informācijas sistēmu sadarbspēju, kas nodrošinās:
• kriminālprocesa, administratīvā procesa un
civilprocesa, kā arī administratīvo pārkāpumu procesa
materiālu digitalizāciju, veicinot to pieejamību plašākam
sabiedrības lokam;
• lietas materiālu padarīšanu elektroniski pieejamu gan
procesā iesaistītajām iestādēm, gan privātpersonām
e-pakalpojumu veidā, veicinot iestāžu sadarbību un mazinot
birokrātisko slogu gan valsts iestādēm, gan
privātpersonām;
• datu uzglabāšanas un apmaiņas risinājumu pilnveidošanu
un informācijas sistēmu funkcionalitāti, kas cels
iesaistīto institūciju darba efektivitāti.
Sociālekonomiskie ieguvumi:
1. Izmaksu samazinājums, pilnveidojot E-lietas
platformas datu sagatavošanas un apmaiņas procesus.
Palielināts elektroniskā formā reģistrēto lietu materiālu
skaits E-lietas platformā, paaugstinot administratīvā
procesa efektivitāti, samazinot informācijas pieprasījumu
un nepieciešamo atbilžu skaitu un saīsinot lēmuma
pieņemšanas termiņus (tai skaitā valsts kompensācijas
pieteikuma izvērtēšanas procesā un izmaksāto kompensāciju
piedziņas procesā (kriminālprocesa virzītāji un zvērināti
tiesu izpildītāji) līdz 75 % tiek samazināts informācijas
aprites laiks), paplašināta piekļuve lietas materiāliem
elektroniskā veidā pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu
izpildes procesos, kas kopā veido ieguvumu 4 382 334,06 EUR
apmērā (10 gadu laikā pēc projekta rezultātu
ieviešanas).
2. Laika ietaupījums sabiedrībai lietas materiālu
izskatīšanai. Kopējais gada laikā izskatīto lietu
skaits - 124 782 lietas (nozares dati), un vidēji tajās
piedalās trīs lietas dalībnieki, kas nav amatpersonas.
Vienas stundas darbaspēka izmaksas Latvijā 2024. gadā
atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem bija
11,38 EUR/h. Vienas lietas izskatīšanai vidēji patērē trīs
stundas, turklāt klātienē dodas uz atbilstošo institūciju,
ceļā patērē laiku un ceļa izdevumus, kas 2025. gadā veido 3
EUR (sabiedriskā transporta biļetes cena 1,5 EUR/gab. x 2
biļetes). Paplašinot piekļuvi lietas materiāliem un
iespējas sazināties ar institūcijām elektroniskā veidā
pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos,
lietas materiāli ir pieejami visiem lietas dalībniekiem
(ieslodzītajiem un citām personām) vienuviet elektroniskā
veidā, un tos nav nepieciešams atsevišķi pieprasīt.
Procesos iesaistītajām institūcijām nav jāveic atsevišķu
pieprasījumu apstrāde, un tas kopā veido ieguvumu 27 806
420,88 EUR apmērā (10 gadu laikā pēc projekta rezultātu
ieviešanas).
Projekta ieguvums kopā veido 32 188 754,94 EUR, no kura
atņemot projekta izstrādāto risinājumu uzturēšanas izmaksas
1 582 000,00 EUR apmērā un projekta investīcijas 8 665
228,00 EUR apmērā, iegūst kopējo projekta lietderīgumu - 21
941 526,94 EUR.
|
8. Cita būtiska informācija
Projekta aktivitātes īstenošanas gaitā jāņem vērā šādu
iespējamo vispārīgo risku iestāšanās varbūtība un
nepieciešamība tos laikus novērst:
1. Nepietiekami efektīva programmas un tajā ietilpstošo
projektu pārvaldības nodrošināšana, ņemot vērā iesaistīto
partneru skaitu un īstenojamo risinājumu apjomu.
2. Netiek veikta savstarpēji integrēta biznesa vajadzību
identifikācija un prioritizēšana, datu un biznesa procesu
modeļu saskaņošana starp biznesa procesu īpašniekiem
(procesos, kur iesaistīta vairāk nekā viena biznesa
informācijas sistēma).
3. Nav laikus veikta normatīvajos tiesību aktos
nepieciešamo grozījumu identifikācija un normatīvo
iniciatīvu virzība, lai uzsāktu risinājumu
ekspluatāciju.
4. Neplānotas ģeopolitiskās situācijas izmaiņas.
5. Dubultā finansējuma riska iestāšanās.
Projekta ietvaros veicamo aktivitāšu īstenošana primāri
tiks izvērtēta no dubultā finansējuma riska iestāšanās
perspektīvas, ņemot vērā, ka projektā tiek attīstīti un
pilnveidoti risinājumi, kas izstrādāti ERAF 2.2.1.
specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu
atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes
un privātā sektora mijiedarbību" projektu
ietvaros.
Projekta virzība ir cieši saistīta ar projektu
"Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība -
E-lietas 2. posms" un "Jaunās paaudzes Integrētā
iekšlietu informācijas sistēma" īstenošanu.
Projektā netiek sniegts atbalsts saimnieciskai darbībai
un komercdarbības atbalsts, bet tiek attīstīti tieslietu
resora informācijas tehnoloģiju koplietošanas risinājumi.
Projekta īstenošanas periodā ir nodrošināta iekšējās
kontroles sistēma, lai netiktu pieļauts interešu konflikts,
korupcija un krāpšana, dubultfinansējums, kā arī
komercdarbības atbalsts
|
Lietotie saīsinājumi:
Saīsinājums |
Skaidrojums |
AF |
Atveseļošanas fonda plāns |
ERAF |
Eiropas Reģionālās attīstības fonds |
IIS |
Ieslodzīto informācijas sistēma |
IKT |
informācijas un komunikācijas
tehnoloģijas |
PLUS |
Probācijas klientu uzskaites sistēma |
TIS |
Tiesu informatīvā sistēma |
TNA |
SIA "Tiesu namu aģentūra" |
VARAM |
Viedās administrācijas un reģionālās
attīstības ministrija |
VKR |
Valsts kompensācijas reģistrs |
VNJPR |
Valsts nodrošinātas juridiskās palīdzības
reģistrs |
"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā punktā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda šīs pases 5. sadaļā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a". *
Projekta izmaksu maksimālais AF apmērs nevar pārsniegt
projektam piešķirto AF finansējumu.
6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
Tieslietu
ministrijas iesniegtajā redakcijā
2. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 14. oktobra
rīkojumam Nr. 666
"2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra
rīkojumam Nr. 44
Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojuma "Centralizētas elektroniskas datu
apmaiņas, lietotāju pārvaldības un klientu pašapkalpošanās
iespēju nodrošināšana E-lietas platformā" attīstības
plāns
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
Pakalpojuma "Centralizētas elektroniskas datu
apmaiņas, lietotāju pārvaldības un klientu pašapkalpošanās
iespēju nodrošināšana E-lietas platformā" attīstības
ietvaros (E-lietas programmas 2. posms) plānots pilnveidot
E-lietas platformā integrēto sistēmu sadarbspēju un
pieejamo datu apmaiņu elektronisko lietu katalogā, ieviest
koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības
aktivitātes, lai nodrošinātu un nostiprinātu vienotu pieeju
datu apmaiņā pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes
procesos, tai skaitā pilnveidojot informācijas sistēmu
biznesa funkcionalitāti.
Iesaistītās valsts institūcijas:
1. Tiesu administrācija
2. Ieslodzījuma vietu pārvalde
3. Valsts probācijas dienests
4. Latvijas Republikas prokuratūra
5. Tiesu namu aģentūra
Savukārt Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
īsteno projektu "Jaunās paaudzes Integrētās iekšlietu
informācijas sistēmas (IIIS2) programmatūras izstrāde un
uzturēšana", kura ietvaros plānota datu apmaiņa
kriminālprocesā un E-lietas platformas koplietošanas
komponenšu izmantošana
|
2. Pakalpojuma sniedzējs
Tiesu administrācija - centralizētās funkcijas
nodrošinātājs un E-lietas platformas uzturētājs.
Institūcijas, kas izmanto E-lietas platformas
koplietošanas risinājumus datu apmaiņas procesā:
• Ieslodzījuma vietu pārvalde
• Valsts probācijas dienests
• Latvijas Republikas prokuratūra
• Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
(pievienosies E-lietas platformai pakalpojuma attīstības
ietvaros, īstenojot no E-lietas programmas nodalītu
institūcijas projektu)
|
Piezīme. Latvijas Republikas prokuratūra ANM
projektu programmas "E-lietas programma - pirmstiesas un
tiesvedības procesu pilnveide - 2. posms" (programmas
vadošā projekta īstenotāja ir Tiesu administrācija) ietvaros
īsteno sava projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas
attīstība - E-lietas 2. posms" pieteikuma sagatavošanu
un apstiprināšanu, savukārt kopējo E-lietas programmas 2.
posma organizatorisko pārvaldību nodrošinās Tiesu
administrācija |
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma
līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))
Pakalpojuma apraksts
|
Plānotā vērtība
|
E-lietas platformas risinājumu
pieejamība |
99 % |
E-lietas platformas lietotāju pārvaldības
atbalsta pieejamība |
Darbdienās pl. 8.00-18.00 |
Pašapkalpošanās iespēju pieejamība E-lietas
portālā |
24/7 |
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Tiesu administrācija - E-lietas platformas uzturētājs.
Esošie pakalpojuma lietotāji:
• Ieslodzījuma vietu pārvalde
• Valsts probācijas dienests
• Latvijas Republikas prokuratūra
• Latvijas tiesas
• speciālisti (zvērināti advokāti)
• sabiedrība
Jaunie pakalpojuma lietotāji:
• Iekšlietu ministrijas informācijas centrs
• speciālisti (juridiskās palīdzības sniedzēji)
• citi pakalpojuma nākotnes lietotāji
Pakalpojuma lietošanu reglamentē Ministru kabineta 2022.
gada 5. aprīļa noteikumi Nr. 217 "E-lietas platformas
datu apstrādes noteikumi".
Jaunu pakalpojumu attīstība un lietotāju piesaiste
noteikta ar Tiesu administrācijas IKT stratēģiju
2022.-2027. gadam. Jaunu lietotāju piesaistes nodrošināšanā
būtisku lomu ieņem E-lietas uzraudzības padome, kura
darbojas saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa
noteikumiem Nr. 216 "E-lietas uzraudzības padomes
nolikums" un kuras funkcija ir nodrošināt vienotas
nacionāla līmeņa e-lietas attīstību
|
5. Pakalpojuma sniegšanu
nodrošinošais IKT risinājums
1. E-lietas platforma (TA uzturētā informācijas sistēma)
2. Tiesu informatīvā sistēma (TA uzturētā informācijas
sistēma)
3. Ieslodzīto informācijas sistēma (IeVP uzturētā
informācijas sistēma)
4. Probācijas klientu uzskaites sistēma (VPD uzturētā
informācijas sistēma)
5. Valsts nodrošinātas juridiskās palīdzības reģistrs
(TA uzturētā informācijas sistēma)
6. Valsts kompensācijas reģistrs (TA uzturētā
informācijas sistēma)
7. Prokuratūras informācijas sistēma (LRP uzturētā
informācijas sistēma)
|
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
1. Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas
likums, kas regulē IKT risinājumu kopumu, kas nodrošina
kriminālprocesa, administratīvā pārkāpuma procesa,
administratīvā procesa, civilprocesa, audzinoša rakstura
piespiedu līdzekļu piemērošanas bērniem un nolēmumu
izpildes procesa īstenošanu elektroniskā vidē
2. Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa noteikumi Nr.
217 "E-lietas platformas datu apstrādes
noteikumi"
3. Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumi
Nr. 766 "E-lietas datu arhivēšanas noteikumi"
4. Tiesu administrācijas IKT stratēģija 2022.-2027.
gadam
5. E-lietas jomas mērķarhitektūra (Apstiprināta Valsts
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības
vadītāju foruma 23.04.2025. sēdē)
https://www.varam.gov.lv/lv/media/43751/download?attachment
|
7. Pakalpojuma finansēšanas
pieeja1
Plānotā pakalpojuma finansēšanas pieeja:
Tiesu administrācija - centralizētās funkcijas
nodrošinātājs un E-lietas platformas uzturētājs - E-lietas
platformas un tajā ietilpstošo tehnoloģisko komponenšu
uzturēšanu nodrošina un turpinās nodrošināt no valsts
budžeta līdzekļiem.
Pēc investīcijas projekta pabeigšanas (no 2026. gada 31.
maija) katru gadu finansējums 158 200 euro apmērā
(ieskaitot PVN) projekta ietvaros veikto ieguldījumu
uzturēšanas izdevumu segšanai tiks pieprasīts normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
E-lietas platformā integrētās valsts informācijas
sistēmas, kas vienlaikus ir pakalpojuma saņēmēji un savu
informācijas sistēmu uzturēšanu plāno valsts budžeta
ietvaros, ir:
• Ieslodzījuma vietu pārvalde
• Valsts probācijas dienests
• Latvijas Republikas prokuratūra
• Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
|
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai
vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma
apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un
izmaksas2
Pēc investīcijas projekta pabeigšanas (no
2026. gada 31. maija) katru gadu finansējums 179 524
euro apmērā (ieskaitot PVN) projekta ietvaros veikto
ieguldījumu uzturēšanas izdevumu segšanai, kas veido 10 % no
projekta ietvaros paredzētajām E-lietas platformas
pilnveidojumu izstrādes izmaksām, ietverot arī veicamos
kiberdrošības pasākumus, tiks pieprasīts normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā. |
Lietotie saīsinājumi:
Saīsinājums |
Skaidrojums |
ANM |
Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāns |
IeVP |
Ieslodzījuma vietu pārvalde |
IKT |
informācijas un komunikācijas
tehnoloģijas |
LRP |
Latvijas Republikas prokuratūra |
PVN |
pievienotās vērtības nodoklis |
SLA |
pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. -
Service Level Agreement) |
TA |
Tiesu administrācija |
VPD |
Valsts probācijas dienests |
Piezīmes.
1. Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par valsts
pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
2. Aizpilda, ja šā plāna 7. sadaļā norādītā izvēlētā
finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu
pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem
budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no
pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai
ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks
pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|