Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ķekavas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 22/2025

2025. gada 2. oktobrī
Par Ķekavas novada pašvaldības finansiālo atbalstu sabiedrības integrācijas pasākumiem senioriem
Apstiprināti ar Ķekavas novada domes
2025. gada 2. oktobra sēdes lēmumu Nr. 3 (prot. Nr. 7/2025)


Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Šie noteikumi nosaka kārtību, kādā Ķekavas novada (turpmāk – novads) pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) piešķir finansiālo atbalstu pilsoniskās sabiedrības organizācijām (biedrībām un nodibinājumiem) (turpmāk – biedrības) sabiedrības integrācijas pasākumiem (turpmāk – pasākumi) personām virs darbaspējas vecuma (senioriem).

2. Pašvaldības atbalsta mērķis ir sekmēt novadā deklarēto personu grupu virs darbaspējas vecuma integrāciju sabiedrībā, sekmējot pasākumu daudzveidību un pieejamību novada administratīvajā teritorijā.

3. Finansiālo atbalstu piešķir pašvaldības domes par sociālajiem jautājumiem atbildīgā komiteja (turpmāk – komiteja).

II. Finansiālā atbalsta piešķiršanas nosacījumi

4. Uz finansiālo atbalstu var pretendēt biedrība, kas darbojas novada administratīvajā teritorijā, un, kura vienlaicīgi atbilst šādiem nosacījumiem:

4.1. tās darbības nozīmīgākā joma, kas visprecīzāk raksturo biedrības kopējo mērķi, ir vērsta uz personu grupām virs darbaspējas vecuma (senioriem);

4.2. tai nav nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parāda, kas pārsniedz 150,00 euro (viens simts piecdesmit euro un 00 centi);

4.3. tā ir izpildījusi visas līgumsaistības ar pašvaldību līdz finansiālā atbalsta piešķiršanas iesnieguma (turpmāk – iesniegums) iesniegšanas brīdim;

4.4. tai nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai tai nav pasludināts maksātnespējas process.

5. Lai pārliecinātos par biedrības atbilstību, pašvaldība informāciju iegūst no pašvaldībai pieejamajām datu bāzēm. Ja informācija, kas iegūta datu bāzēs, ir nepilnīga vai neatbilst pašvaldības rīcībā esošajai informācijai, pašvaldība var pieprasīt biedrībai iesniegt papildu informāciju.

6. Finansiālo atbalstu, līdz 7000,00 euro (septiņi tūkstoši euro un 00 centi), piešķir biedrībai vienu reizi kārtējā gadā ar pasākumu organizēšanu un īstenošanu saistītu izdevumu segšanai.

7. Finansiālo atbalstu nepiešķir:

7.1. nekustamā īpašuma, inventāra un pamatlīdzekļu iegādei;

7.2. biedrības un pasākuma administratīvajiem izdevumiem;

7.3. biedrības uzturēšanas izdevumiem (kredītiestādes pakalpojumiem, sakaru pakalpojumiem, telpu apsaimniekošanas un uzturēšanas izdevumiem);

7.4. pabalstiem un citiem līdzīgiem maksājumiem privātpersonām;

7.5. peļņas pasākumiem;

7.6. politiskiem vai militāriem pasākumiem;

7.7. pasākumiem, kurus pašvaldība atbalsta finansiāli citā veidā.

8. Biedrība, lai saņemtu finansiālu atbalstu, iesniedz pašvaldībā rakstisku iesniegumu, kurā norāda:

8.1. biedrības datus (nosaukumu, reģistrācijas numuru, adresi, e-pasta adresi, telefona numuru un kredītiestādes konta numuru);

8.2. detalizētu aprakstu par pasākumiem (pasākuma nosaukumu, mērķi, mērogu, mērķa grupu (skaitu), norises vietu, laiku);

8.3. pasākumu izdevumu tāmes.

9. Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus izskata komiteja kārtējā sēdē.

10. Finansiālā atbalsta apjomu nosaka, izvērtējot pasākuma atbilstību novada iedzīvotāju interesēm, pasākuma nozīmi, lietderību, ieguvumus un rezultātus.

11. Komiteja piešķir finansējumu no budžetā apstiprinātās summas, saskaņā ar šiem noteikumiem.

12. Komitejai ir tiesības:

12.1. pārbaudīt iesniegumā norādītās ziņas un pieprasīt papildus informāciju;

12.2. neizskatīt iesniegumu par finansiālā atbalsta piešķiršanu un sniegt rakstisku atbildi iesnieguma iesniedzējam, ja:

12.2.1. iesniegumā nav norādītas visas nepieciešamās ziņas un nav pievienoti dokumenti, atbilstoši šiem noteikumiem;

12.2.2. iesniegumā norādītās ziņas ir nepatiesas;

12.2.3. nepiešķirt finansiālo atbalstu, ja iesniegums atzīts par nepieņemamu vai tas neatbilst sabiedrības interesēm.

13. Pēc komitejas lēmuma pieņemšanas 10 (desmit) darba dienu laikā noslēdz līgumu un finansiālo atbalstu 100 % apmērā no piešķirtās summas pārskaita uz biedrības iesniegumā norādīto kredītiestādes kontu 10 (desmit) darba dienu laikā pēc līguma noslēgšanas.

14. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka visos ar konkrētā pasākuma īstenošanu saistītajos reklāmas, publicitātes un informatīvajos materiālos (tostarp, bet ne tikai, preses publikācijās, afišās, reklāmas izvietojumos, sociālo mediju ierakstos u.c.) tiek norādīts, ka pasākums tiek īstenots ar pašvaldības finansējuma atbalstu. Norādei jāatbilst pašvaldības simbolikas lietošanas nosacījumiem, ievērojot pašvaldības logotipa lietojumu un noteikto tekstuālo noformējumu. Logotipa lietojums saskaņojams ar pašvaldības iestādi "Ķekavas novada centrālā administrācija".

III. Finansiālā atbalsta izlietojuma kontrole

15. Finansiālā atbalsta saņēmējs atskaitās par izlietotajiem finanšu līdzekļiem pašvaldībā ne vēlāk kā 1 (vienu) mēnesi pēc pasākuma īstenošanas, iesniedzot pašvaldībā rakstveida atskaiti (pielikums) ar attaisnojuma dokumentiem. Izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir faktiski radušās un apliecinātas ar darījumu apliecinošiem dokumentiem, un maksājumu apliecinošiem dokumentiem, paredzētas iesniegumā iesniegtajā pasākuma izdevumu tāmē un komiteja ir lēmusi tām piešķirt finansējumu.

16. Izpildi kontrolē pašvaldības atbildīgā struktūrvienība, kura ir tiesīga pieprasīt papildus informāciju par pasākumu.

17. Gadījumā, ja pasākums netiek īstenots noteiktajā termiņā, atbilstoši iesniegtajam pieteikumam, vai piešķirtais finansējums netiek izlietots paredzētajam mērķim, vai iesniegtie attaisnojošie dokumenti neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām vai neapliecina finansējuma izlietošanu, biedrība, 10 (desmit) darba dienu laikā pēc atbildīgās struktūrvienības lēmuma par piešķirtā finansējuma atmaksu, ieskaita piešķirto finansējumu atpakaļ pašvaldības kredītiestādes kontā.

IV. Noslēguma jautājumi

18. Finansiālo atbalstu pasākumiem piešķir pēc pašvaldības kārtējā gada budžeta apstiprināšanas (sākot ar pašvaldības 2026. gada budžetu).

19. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē pašvaldības 2024. gada 3. oktobra saistošie noteikumi Nr. 25/2024 "Ķekavas novada sabiedrības integrācijas, izglītošanas, aktīva dzīvesveida un kultūras iniciatīvu projektu konkursa nolikums".

Ķekavas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Baire
Pielikums
Ķekavas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 22/2025
"Par Ķekavas novada pašvaldības finansiālo
atbalstu sabiedrības integrācijas pasākumiem senioriem"
ATSKAITE
PAR PIEŠĶIRTĀ FINANSĒJUMA IZLIETOJUMU
Finansējuma saņēmējs: 
Pasākuma nosaukums: 

1. Ķekavas novada pašvaldības piešķirtie finanšu līdzekļi____________EUR apmērā, ir izlietoti šādi:

Nr.p.k.Iesniegumā norādītās aktivitātes nosaukumsIzmaksu apliecinošo dokumentu nosaukums
(maksājuma uzdevuma Nr. vai kases izdevumu ordera Nr., izmaksas datums.) un izmaksas saņēmējs
Kopējās izmaksas (EUR)
    
    
    

2. Saturiskā atskaite par pasākumu

norādīt pasākumā veiktās darbības;

norādīt sasniegtos rezultātus;

norādīt īstenotos publicitātes un sabiedrības informēšanas pasākumus, atskaitei pievienojot fotofiksācijas;

u.c.

3. Pielikumā attaisnojoši dokumenti uz _____________lapām.

Biedrības vadītājs   
 

/vārds uzvārds/

 

/paraksts/

Apstiprinu, ka Ķekavas novada pašvaldības pārskaitītie līdzekļi sabiedrības integrācijas pasākuma realizācijas gaitā izlietoti atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem tiesību aktiem un pasākumā paredzētajiem mērķiem. Ar pasākuma izdevumiem saistītā finanšu dokumentācija tiks saglabāta –

 

(finansējuma saņēmēja nosaukums – organizācija)

 

(adrese, tālrunis )

 
  
(datums) 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Atskaiti pieņēma Ķekavas novada pašvaldības darbinieks 
 

(vārds uzvārds)

  
   
  

Atskaite apstiprināta /datums, paraksts/

Ķekavas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Baire
Paskaidrojuma raksts
Ķekavas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 22/2025 "Par Ķekavas novada pašvaldības finansiālo atbalstu sabiedrības integrācijas pasākumiem senioriem"

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsSaistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek finansiāli atbalstītas pilsoniskās sabiedrības organizācijas (biedrībām un nodibinājumiem) (turpmāk – biedrības) sabiedrības integrācijas pasākumu īstenošanā personu grupām virs darbaspējas vecuma (senioriem).

Pašvaldības pilnvarojums izstrādāt saistošos noteikumus izriet no Pašvaldību likuma 44. panta otrās daļas, kas noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

Šobrīd pašvaldībā darbojas Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 3. oktobra saistošie noteikumi Nr. 25/2024 "Ķekavas novada sabiedrības integrācijas, izglītošanas, aktīva dzīvesveida un kultūras iniciatīvu projektu konkursa nolikums", saskaņā ar kuriem biedrības var saņemt finansējumu dažādu sabiedrības integrācijas, izglītošanas, aktīva dzīvesveida un kultūras pasākumu īstenošanai.

Konstatēts, ka šajos noteikumos paredzēto projektu rezultāti bieži dublējas ar pasākumiem, kas tiek īstenoti, pamatojoties uz Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 20. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 25/2023 "Par Ķekavas novada pašvaldības kultūras un mākslas finansiālo atbalstu un naudas balvām", kā arī ar pašvaldības organizētajiem apkaimju svētkiem un citiem pasākumiem, kuri tiek īstenoti pēc biedrību iniciatīvas.

Lai novērsu situāciju, ka sociāli mazaizsargāto personu grupu sabiedrības integrācijas pasākumi konkurētu ar pārējiem pasākumiem, tiem tiek atvēlēta atsevišķa budžeta līnija. Savukārt, lai novērstu pašvaldības finansējuma piešķiršanas dublēšanos un veicinātu sabiedrības iesaisti, Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 3. oktobra saistošajos noteikumos Nr. 25/2024 "Ķekavas novada sabiedrības integrācijas, izglītošanas, aktīva dzīvesveida un kultūras iniciatīvu projektu konkursa nolikums" noteiktos pasākumus plānots nākotnē īstenot līdzdalības budžeta ietvarā, kur iedzīvotāji, biedrības var pieteikt savas idejas, un tās tiek nodotas sabiedrības balsojumam.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuPalielināta ietekme uz Ķekavas novada pašvaldības budžetu nav plānota, jo pašvaldība piešķir finanšu līdzekļus biedrībām sabiedrības integrācijas pasākumiem.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciSociālā ietekme – tiesiskais regulējums attiecināms uz sociāli mazaizsargāto personu grupām – personām virs darbaspējas vecuma (senioriem), ar mērķi pozitīvi ietekmēt viņu sociālo integrāciju sabiedrībā.

Ietekme uz vidi – saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi.

Ietekme uz iedzīvotāju veselību – pozitīva, biedrības var iesniegt iesniegumus, par finansējuma piešķiršanu pasākumiem, kas ir vērsti veselīga dzīvesveida veicināšanai.

Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – saistošo noteikumu izpilde neietekmēs uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

Ietekme uz konkurenci – saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmVisas izmaksas, kas saistītas ar iesnieguma par finansiālā atbalsta saņemšanu sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.

Saņemtos iesniegumus izskatīs atbildībā Ķekavas novada pašvaldības struktūrvienība, lēmumu par finansējuma piešķiršanu pieņems par sociālo jomu atbildīgā Ķekavas novada domes komiteja, kontroli par finansējuma izlietošanu veiks Ķekavas novada pašvaldības atbildīgā struktūrvienība.

Finansiālā atbalsta izmaksu nodrošinās pašvaldības iestādes "Ķekavas novada centrālā administrācija" atbildīgā struktūrvienība.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemSaistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanuIesniegumus par finansējuma piešķiršanu izskatīs atbildīgā Ķekavas novada pašvaldības struktūrvienība, lēmumu par finansējuma piešķiršanu pieņems par sociālo jomu atbildīgā Ķekavas novada domes komiteja, kontroli par finansējuma izlietojumu veiks Ķekavas novada pašvaldības atbildīgā struktūrvienība.

Finansiālā atbalsta izmaksu nodrošinās pašvaldības iestādes "Ķekavas novada centrālā administrācija" atbildīgā struktūrvienība.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmSaistošo noteikumu izstrādes procesā konsultācijām tika izmantota sabiedriskā apspriešana, lai sasniegtu mērķa grupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. Sabiedriskā apspriešana notika no 2025. gada 9. septembra līdz 2025. gada 23. septembrim. Līdz 2025. gada 23. septembrim tika saņemti trīs sabiedrības viedokļi.

1.

Noteikumu projekta 2. un 3. punkts paredz, ka atbalsta mērķis ir sekmēt sociāli mazaizsargāto novadā deklarēto personu grupu integrāciju sabiedrībā, sekmējot pasākumu daudzveidību un pieejamību novada administratīvajā teritorijā. Vienlaikus pašvaldība paredz atbalstu piešķirt TIKAI šādām personu grupām: personām virs darbaspējas vecuma (senioriem), politiski represētām personām, kā arī Čornobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem, Čornobiļas atomelektrostacijas avārijas dēļ cietušām personām.

Saistošo noteikumu projekta anotācijā nav paskaidrots, kāpēc atbalsta sniegšanai izvēlētas tikai šīs trīs iedzīvotāju grupas. Kādi ir pašvaldības apsvērumi, neatbalstot, piemēram, daudzbērnu ģimenes? Vai, pašvaldības ieskatā, šīs trīs iedzīvotāju grupas ir vienīgās, kurām nepieciešams atbalsts šo noteikumu izpratnē?

Papildus nav saprotams, kāpēc pašvaldība uzskata, ka tieši šis trīs iedzīvotāju kategorijas nav pietiekami integrētas sabiedrībā. Manuprāt, gan pensionāri, gan politiski represētie, gan personas, kas bija iesaistītas Čornobiļas avārijas seku likvidēšanā, ir pietiekami labi integrējušies sabiedrībā un papildus pasākumi, kas saistīti ar integrāciju, šīm iedzīvotāju kategorijām nav nepieciešami.

Vēršu uzmanību, ka latviešu literārajā valodā kopš 2022. gada lieto vietvārdu "Čornobiļa", nevis "Černobiļa" (skatīt, piemēram https://www.lsm.lv/temas/cernobilja/).

Pašvaldības paskaidrojums: Saistošie noteikumi paredz atbalstu sociāli mazaizsargāto personu grupām, kas ir virs darbaspējas vecuma, un kam ir vislielākais risks nonākt nabadzībā. Pašvaldībā aktīvi darbojas vairākas šo personu grupu biedrības, kuru sabiedrības integrācijas pasākumi līdz šim ir finansiāli atbalstīti no pašvaldības puses.

Viedoklis par Ukrainas pilsētas Černobiļas nosaukumu lietošanu ņemts vērā, un, ņemot vērā Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas 2022. gada 31. marta lēmumā Nr. 1-15/1 "Par Ukrainas pilsētu nosaukumu atveidi latviešu valodā" noteikto, saistošajos noteikumos labots uz Čornobiļa.

2.

Iesniedzējs norāda, ka saistošo noteikumu 9. punktā ir kļūdaini noteikts, ka par KATRU pasākumu ir jāiesniedz pieteikums pašvaldībai, kur tad Sociālo lietu komiteja lemj. Ne NVO, ne Sociālo lietu komitejai nav tādas kapacitātes lai skatītu simtiem iesniegumu.

Līdz ar to lūdz labot:

1. 9.2. punktā vārdu PASĀKUMU labot uz PASĀKUMUS un 9.3. arī vārdu PASĀKUMU labot uz PASĀKUMUS;

2. 13.2.3. labot PAŠVALDĪBAS uz SABIEDRĪBAS interesēm, jo nevalstisko organizāciju interesēm nav obligāti jāatbilst pašvaldības interesēm un mērķiem;

3. 14. punktā pēc vārdiem pieņemšanas un papildināt ar vārdiem 10 (desmit) darba dienu laikā noslēdz līgumu.

Priekšlikumi ņemti vērā.

3..

Vienā iesniegumā vairākas biedrības ir izteikušas savu viedokli un komentārus par saistošajiem noteikumiem.

NVO iebilst par SN minēto mērķa grupu, kurām ir paredzēts piešķirt finansējumu SN ietvaros, sašaurinājumu, jo šis ir vienīgais, ikvienam NVO līdz šim pieejamais atbalsta instruments no Ķekavas novada pašvaldības, un ir devis būtisku pienesumu iedzīvotāju aktivizēšanā, vietas piederības un lokālpatriotisma veidošanā, atsevišķu mērķa grupu vajadzību risināšanā un zināšanu pilnveidošanā. NVO iesaka divus risinājumus:

1. Pārstrādāt SN un ielikt tajos iespēju ikvienai NVO piedalīties projektu konkursā par sabiedrības integrācijas pasākumu realizēšanu Ķekavas novadā;

2. Sagatavot atsevišķus Ķekavas novada domes SN pārējām NVO grupām – iedzīvotāju kopienu, nozaru un noteiktu mērķa grupu biedrībām un organizācijām, lai būtu iespēja saņemt finansējumu aktivitāšu realizācijai, kas atbilst konkrēto NVO grupu vajadzībām.

NVO pārstāvji vēlas arī tikties ar Ķekavas novada domes un pašvaldības pārstāvjiem, lai rastu NVO pieņemamu risinājumu un ilglaicīgu atbalsta instrumentu izstrādi novadā jau 2026. gadam dažādu aktivitāšu realizācijai, kas ir nozīmīgas novada iedzīvotājiem.

Papildus vēlamies saņemt informāciju par sekojošiem SN paskaidrojuma rakstā iekļautiem apgalvojumiem:

1. SN Paskaidrojuma rakstā ir minēts, ka "Šobrīd pašvaldībā darbojas saistošie noteikumi Nr. 25/2024 "Ķekavas novada sabiedrības integrācijas, izglītošanas, aktīva dzīvesveida un kultūras iniciatīvu projektu konkursa nolikums", saskaņā ar kuriem biedrības var saņemt finansējumu dažādu sabiedrības integrācijas, izglītošanas, aktīva dzīvesveida un kultūras pasākumu īstenošanai. Konstatēts, ka šajos noteikumos paredzēto projektu rezultāti bieži dublējas ar pasākumiem, kas tiek īstenoti, pamatojoties uz 20.12.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 25/2023 "Par Ķekavas novada pašvaldības kultūras un mākslas finansiālo atbalstu un naudas balvām", kā arī ar pašvaldības organizētajiem apkaimju svētkiem un citiem pasākumiem, kuri tiek īstenoti pēc biedrību iniciatīvas."

Mēs vēlamies zināt, kuri konkrētie 2025. gadā NVO realizētie projekti (realizētājs, projekta nosaukums, aktivitātes) saskaņā ar SN Nr. 25/2024 dublējas ar SN Nr. 25/2023 pasākumiem. Kā arī kuras NVO ir saņēmušas finansējumu un realizējušas jebkādus pasākumus atbilstoši SN Nr. 25/2023.

2. SN Paskaidrojuma rakstā ir minēts, ka "Savukārt, lai novērstu pašvaldības finansējuma piešķiršanas dublēšanos un veicinātu sabiedrības iesaisti saistošo noteikumu Nr. 25/2024 noteiktos pasākumus plānots nākotnē īstenot līdzdalības budžeta ietvarā, kur iedzīvotāji, biedrības var pieteikt savas idejas, un tās tiek nodotas sabiedrības balsojumam."

Šobrīd SN "Ķekavas novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums" projekta 8.6. punktā ir minēts, ka "projekts ir saistīts ar jaunas infrastruktūras radīšanu vai jau esošas infrastruktūras uzlabošanu", un SN projekts ir nodots komentāru sniegšanai sabiedrībai. Ņemot vērā iepriekš minēto, vēlamies zināt, vai šajos noteikumos jau šogad tiks iestrādāta iespēja pieteikt projektus uz tādām aktivitātēm kā pasākumi, mācības, pieredzes braucieni un diskusijas, ja topošajos SN par sabiedrības integrāciju ir pateikts, ka SN 25/2024 pasākumus paredzēts īstenot līdzdalības budžeta ietvarā?

Atgriežoties pie ilglaicīgiem atbalsta instrumentiem NVO Ķekavas novadā, vēlamies sniegt savu viedokli par nepieciešamo atbalsta instrumentu struktūru, kas vairākas reizes ir jau minēta un pārrunāta arī tikšanās reizēs un pasākumos ar pašvaldības pārstāvjiem:

1. Atbalsts dažādām NVO aktivitātēm – pasākumiem, mācībām, pieredzes braucieniem, u.c., jeb 2025. gadā realizētie sabiedrības integrācijas pasākumi. Atsevišķi, ar atvieglotiem pieteikšanās, realizācijas un atskaitīšanās nosacījumiem, varētu tikt izdalīts atbalsts senioriem, jauniešiem, u.c. mērķa grupām.

2. Atbalsts apkaimēm un iedzīvotāju kopienām, to biedrībām pasākumu organizēšanai. Vēlamies norādīt, ka, lai noorganizētu kvalitatīvu kopienas pasākumu, ir nepieciešami vismaz 4000–5000 EUR līdzšinējo 2000 EUR vietā.

3. Atbalsts NVO darbības nodrošināšanai jeb daļējai administratīvo izmaksu segšanai.

4. Atbalsts jaunajām NVO darbības aktivizēšanai, nelielu pasākumu realizācijai.

5. Atbalsts NVO līdzfinansējumam citos atblasta instrumentos pieteiktajiem projektiem.

Kā jau minējām iepriekš, vēlamies un esam gatavi tikties un diskutēt ar domes un pašvaldības pārstāvjiem gan par šobrīd topošajiem SN sabiedrības integrācijas pasākumiem, gan arī par jauniem atbalsta instrumentiem, kā arī savas kompetences ietvaros labprāt izskatītu vai līdzdarbotos dokumenta sagatavošanā

Tāpat būtu ļoti vēlams, ja pašvaldības darbinieks, kurš ir atbildīgs par sabiedrības iesaisti, tiktu iesaistīts visu, uz NVO attiecināmo SN vai citu dokumentu izstrādē, lai attiecīgais darbinieks pārzinātu kopējo situāciju pašvaldībā, un varētu veidot konstruktīvu dialogu starp NVO un domi/ pašvaldību.

Nobeigumā vēlamies akcentēt NVO lomu sabiedrības un ikviena iedzīvotāja iesaistē pilsoniskajos procesos, vietas piederības un lokālpatriotisma veidošanā, un savstarpējā sadarbībā. NVO pasaules mērogā tiek uzskatītas par nozīmīgu trešo sektoru līdzās valstij un privātajam sektoram. Tās darbojas neatkarīgi, balstās uz biedru iniciatīvu un brīvprātīgu iesaisti, un to primārais mērķis ir sabiedriskā labuma radīšana, nevis peļņa. NVO raksturo ātra reaģēšana uz sabiedrības vajadzībām, elastība, spēja izmēģināt inovatīvas pieejas un plaša sabiedrības uzticēšanās. Šādas organizācijas stiprina pilsonisko līdzdalību, cilvēktiesību ievērošanu un kopienu spēju pašām risināt savas problēmas.

Ķekavas novadā tas nozīmē, ka biedrības ir tieši saistītas ar vietējo iedzīvotāju ikdienu un spēj rīkoties tur, kur valsts vai pašvaldības resursi ir ierobežoti. NVO bieži ir pirmais kontakta punkts tiem iedzīvotājiem, kuri citādi nepiedalās sabiedriskās aktivitātēs vai neizmanto formālos pakalpojumus. Šādā veidā tās palīdz mazināt sociālās izolācijas riskus, veicina piederības sajūtu novadam, rada jēgpilnas iespējas līdzdalībai un ilgtermiņā papildina pašvaldības pakalpojumus.

Svarīgi uzsvērt, ka atalgojums speciālistiem NVO darbībā nav peļņas instruments, bet gan kvalitātes nodrošināšanas mehānisms. Samaksa par profesionālu darbu ļauj piesaistīt kompetentus pasākumu vadītājus, lektorus un citus speciālistus, nodrošinot, ka iedzīvotāji saņem kvalitatīvu, drošu un viņu vajadzībām atbilstošu atbalstu vai pakalpojumu. Visi finanšu resursi tiek reinvestēti sabiedrības labā, nodrošinot noturīgu ieguvumu Ķekavas novada kopienai. Eiropas Savienības mērogā, piemēram, Polijā ir aprēķināts, ka katrs NVO investētais eiro no valsts vai pašvaldības līdzekļiem, atgriež pienesumu vismaz 5 EUR apmērā, vai nu ar citu finanšu instrumentu piesaisti NVO aktivitātēm, vai NVO veiktajām aktivitātēm.

Tāpat vēlamies norādīt, ka mums ir zināmi valsts un Eiropas mēroga finanšu instrumenti, kas pieejami NVO sektoram, piemēram, Sabiedrības integrācijas fonds, Erasmus+, EEZ un Norvēģijas grants, Nord Plus, u.c., tomēr šajos projektu konkursos ir jākonkurē ne tikai ar Latvijas, bet arī Eiropas Savienības valstu NVO, un pēc attiecīgā finansējuma pieprasījums ir ļoti augsts un projektu konkursos ir liela konkurence. Tas nozīmē, ka NVO ir jābūt ļoti labiem projektu sagatavotājiem, lai varētu konkurēt ar vietējām un citu valtu organizācijām, bet tas savukārt nozīmē, ka NVO ir jābūt finansējumam, lai šādus projektu sagatavotājus algotu, bet mums lielākā daļa administratīvā darba NVO tiek veikta brīvprātīgi. Tāpēc ir ļoti būtiski veidot ilglaicīgu, stabilu un demokrātisku NNO finansējuma sistēmu novadā, līdzīgi kā tas ir citos, uz sadarbību vērstos novados Latvijā, piemēram, Olaines, Saldus.

Pašvaldības viedoklis – Uzticēšanās publiskajām institūcijām ir cieši saistīta ar sabiedrības līdzdalību. Viens no atzītiem veidiem kā iesaistīt sabiedrību lēmumu pieņemšanā ir biedrības un nodibinājumi, ar kurām sadarbība gan valsts līmenī, gan pašvaldību līmenī darbojas jau ilgstoši.

Latvijā sabiedriskajās organizācijās iesaistās vien aptuveni 20 % iedzīvotāju. Līdz ar to, sabiedrības iesaistei tiek meklēti arī citi risinājumi. Meklējot veidus, kā to vairot, daudzviet pasaulē radīti interaktīvi risinājumi, to vidū – līdzdalības budžets. Šobrīd jau ar likumu par valsts budžetu tiek noteikts pašvaldības budžeta apjoms sabiedrības līdzdalības veicināšanai – līdzdalības budžetam. Pašvaldība šobrīd koncentrējas uz iedzīvotāju līdzdalības un iesaistes nodrošināšanu ar līdzdalības budžeta projektu procesu un notiek darbs pie jaunu saistošo noteikumu izstrādes. Ņemot vērā citu pašvaldību pieredzi, saskatām iespēju, ka nākotnē līdzdalības budžeta ietvarā varētu tikt finansēti un īstenoti ne tikai infrastruktūras projekti.

Regulāri tiek vērtēti mehānismi, lai saprastu – kā vislabāk sasniegt izvirzīto mērķi – iedzīvotāju iesaisti. Un ne vienmēr tas jānodrošina tieši ar finansiālo atbalstu. Pamatmērķis ir iesaistīt sabiedrību lēmumu pieņemšanā, izmantojot dažādas atbalsta formas – telpas, pašvaldības rīkoti pasākumi, līdzdalības budžets. Tiešs finansiāls atbalsts konkrētām organizācijām ir tikai viens no instrumentiem un nevar būt pašmērķis organizācijas pastāvēšanai.

Pašvaldība šobrīd ir saglabājusi līdzdalību Partnerībā Daugavkrasts, kurā tā veic dalībnieka iemaksas, lai nodrošinātu iespēju Ķekavas novada administratīvajā teritorijā darbojošām biedrībām piedalīties stratēģijas izstrādē ES finansējuma apguvei, kas piešķirts LEADER ietvaros 2021.–2027. gada plānošanas perioda ietvaros un atbilstošu viņu izdiskutētai stratēģijai un atbalsta jomām startēt izsludinātajos konkursos, kas tieši dod iespēju pieteikties mācībām, apkaimju pasākumiem un citām aktivitātēm. Vēršam uzmanību, ka no 2025. gada 20. oktobra tiek atvērta projektu pieteikšana LEADER un šis ir viens no pašvaldības atbalsta veidiem biedrībām, ko pašvaldība ir nodrošinājusi ar savu līdzdalību Partnerībā Daugavkrasts.

Pašvaldība ļoti plaši atbalsta biedrību darbību vairākās jomās, bet jārēķinās, ka pie esošās starptautiskās situācijas no visiem budžeta turētājiem tiek sagaidīti taupības pasākumi budžetos un koncentrēts atbalsts. Tāpēc šobrīd pašvaldība izvērtē iepriekšējos periodos atbalstītos projektus – jomas, sasniegto iedzīvotāju skaitu, iesaistītās mērķgrupas, lai atbalsts tiktu sniegts sasniedzot lielāko dalībnieku loku un panāktu iesaisti lēmumu pieņemšanā, atbildības veicināšanā par savu apkaimi, līdzcilvēkiem utt.

Šajos saistošajos noteikumos tiek noteikts mērķēts atbalsts konkrētai mērķgrupai – senioriem, politiski represētām personām, Čornobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem un Čornobiļas atomelektrostacijas avārijas dēļ cietušām personām, kuriem nav kapacitātes pretendēt un konkurēt vienā līmenī ar citām biedrībām, sagatavojot projekta pieteikumu, bet šī mērķgrupa ir ļoti plaša.

Pašvaldība arī turpmāk turpinās nodrošināt atbalstu biedrībām, gan ar telpu un infrastruktūras nodrošināšanu biedrību organizētajiem pasākumiem, darbosies vairāki saistošie noteikumi par finansiālo atbalstu kultūras, sporta, vasaras nometņu organizēšanā, jaunatnes jomā un energoefektivitātes jomā.

Pašvaldība 2024. gadā sniedza finansiālu atbalstu biedrībām 398 683,78 euro apmērā, informācija pieejama pašvaldības 2024. gada publiskajā gada pārskatā (https://kekava.lv/wp-content/uploads/2025/06/Kekavas-novada-pasvaldibas-publiskais-parskats-par-2024.gadu_.pdf) un šobrīd, 2025. gadā, atbalsts sniegts jau 317 971 euro apmērā.

Veicot pēdējo trīs gadu laikā pašvaldības atbalstīto nevalstisko organizāciju projektu un pasākumu izvērtējumu, tika konstatēts, ka vienāda veida pasākumus pašvaldība atbalsta dažādos veidos, piemēram, Biedrības Darām Daugmalei organizētais pasākumus "Nāves sala un tās vēstures personas" un reliģiskās organizācijas Latvijas Ev. Luter. Baznīcas Katlakalna draudze organizētais pasākums "Kultūrvides projekts "Garlībam Merķelim 225"", kā arī biedrības Katlakalna doms organizētais pasākums "Kultūrvides projekts "Zem Hāberlanda kupola. Kristoferam Hāberlandam 275"", finansiālais atbalsts tika piešķirts saskaņā ar saistošajiem noteikumiem Nr. 25/2024, savukārt biedrības "Maestro Jāņa Dūmiņa piemiņas atbalstīšanai" organizētas pasākums Jāņa Dūmiņa Dziesmu un Deju svētkus "PAAUDŽU PAAUDZĒS" tika atbalstīts saskaņā ar saistošajiem noteikumiem Nr. 25/2023.

4.

Kultūras, sporta un tūrisma komitejas 2025. gada 24. septembra sēdē tika atbalstīts priekšlikums papildināt saistošo noteikumu 3. punktu ar 3.4. apakšpunktu "personām ar funkcionāliem traucējumiem, invaliditāti".

5.

Izskatot jautājumu Finanšu komitejas 2025. gada 25. septembra sēdē, tika atbalstīts uz domes sēdi virzīt komitejā izskatītos alternatīvos saistošos noteikumus ar nosaukumu "Par Ķekavas novada pašvaldības finansiālo atbalstu sabiedrības integrācijas pasākumiem senioriem", kas paredz pašvaldības finansiālo atbalstu sabiedrības integrācijas pasākumiem tikai personām virs darbaspējas vecuma (senioriem).

Ķekavas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Baire
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Ķekavas novada pašvaldības finansiālo atbalstu sabiedrības integrācijas pasākumiem senioriem Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ķekavas novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 22/2025Pieņemts: 02.10.2025.Stājas spēkā: 08.10.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 193, 07.10.2025. OP numurs: 2025/193.7
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
363526
08.10.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"