Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 518/1-2 Rīgā 2025. gada 11. septembrī Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm mk-chukotka.ru, prochukotku.ru, novomariinsk.ru, go-pevek.ru, gazetaingush.ru, ingushetia.ru, syzran-small.ru, samddn.ru, mysyzran.ru, anadyr.orgNacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska un Padomes locekle Ilva Milzarāja -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 12. augusta pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/171/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju, konstatē: [1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu. [2] 2025. gada 1. septembrī Padome ir saņēmusi 2025. gada 29. augusta vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu mk-chukotka.ru, prochukotku.ru, novomariinsk.ru, go-pevek.ru, gazetaingush.ru, ingushetia.ru, syzran-small.ru, samddn.ru, mysyzran.ru, anadyr.org pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Kompetentā iestāde norāda, ka tīmekļvietnēs mk-chukotka.ru, prochukotku.ru, novomariinsk.ru, go-pevek.ru, gazetaingush.ru, ingushetia.ru, syzran-small.ru, samddn.ru, mysyzran.ru, anadyr.org kopumā tiek izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, leģitimēta Krievijas nelikumīgi okupēto un anektēto Ukrainas teritoriju piederība Krievijai, nostiprināta Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju kopumā. Kompetentās valsts pārvaldes iestādes ieskatā, tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību. [3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 12. augusta pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/171/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 29. augusta vēstulē Nr. 21/2025/6330-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta vienpusēja, maldinoša un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, leģitimizēta Krievijas nelikumīgi okupēto un anektēto Ukrainas teritoriju piederība Krievijai, nostiprināta Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju kopumā. Tāds saturs tīmekļvietnēs var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību tās starptautiski atzītajās robežās. [3.1] Tīmekļvietnē mk-chukotka.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.1.1] Tīmekļvietne mk-chukotka.ru ir Latvijas Republikā ierobežota interneta laikraksta Moskovskij Komsomoļec (krievu: "Московский Комсомолец") https://www.mk.ru Čukotkas apvidus ziņu tīmekļvietne. Ziņām par notikumiem ārpus Čukotkas apvidus tiek veikta pāradresācija uz Latvijā ierobežotu tīmekļvietni https://www.mk.ru; [3.1.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO veterāns no Nunligranas piedalās izglītības programmā "Čukotkas varoņi"" (krievu: "Ветеран СВО из Нунлиграна участвует в образовательной программе "Герои Чукотки""). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieks no Nunligranas (krievu: "Нунлигран") ciema Čukotkā piedalās reģionālajā izglītības programmā "Čukotkas varoņi" (krievu: "Герои Чукотки"), kas ieviesta pēc Čukotkas apvidus gubernatora iniciatīvas. Tiek uzsvērts, ka šī programma ir daļa no Krievijas prezidenta programmas "Varoņu laiks" (krievu: "Время героев") un tās mērķis ir veicināt Krievijas iebrukuma Ukrainā veterānu profesionālo attīstību, gatavojot jaunus vadītājus valsts pārvaldei un privātajam sektoram. Rakstā tiek akcentēta veterāna labvēlīgā attieksme pret programmu un viņa vēlme ieguldīt iegūtās zināšanas reģiona labā. Šāda iniciatīva kalpo par piemēru tam, kā Krievijas reģionālās un federālās institūcijas veicina kara pret Ukrainu dalībnieku statusa normalizāciju un leģitimāciju, vienlaikus nostiprinot viņu iesaisti valsts pārvaldē un sabiedriskajā dzīvē; [3.1.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Jaunās atbalsta pasākumu iniciatīvas SMO dalībniekiem tika apspriestas Tālajos Austrumos notikušajā veterānu sanāksmē." (krievu: "Новые меры поддержки участников СВО обсудили на дальневосточных сборах ветеранов"). Rakstā sniegta informācija par Krievijas tālajos austrumos notikušām sanāksmēm, kurās apspriesti jauni atbalsta pasākumi Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem. Sanāksmju dalībnieki apsprieda jautājumus, kas saistīti ar veterānu sociālo integrāciju un "vēstures saglabāšanu", medicīnisko rehabilitāciju, iesaisti nodarbinātības programmās, uzņēmējdarbības atbalstu, kā arī priekšlikumus par bezmaksas izglītību un mājokļu pieejamības uzlabošanu. Tika rosināts ieviest kompensācijas mehānismus un atvieglojumus, tostarp attiecībā uz hipotekāro kreditēšanu mājokļu iegādei un aprūpes pabalstiem veterāniem. Šādas iniciatīvas demonstrē Krievijas reģionālo un federālo struktūru ieguldījumu Krievijas iebrukuma Ukrainā veterānu atbalsta mehānismos; [3.1.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Labdarības gastronomiskās vakariņas SMO karavīru atbalstam notiks Anadirā" (krievu: "Благотворительный гастроужин в поддержку бойцов СВО пройдёт в Анадыре"). Rakstā norādīts, ka Krievijas Anadiras pilsētas restorānā "Oteļ-Čukotka" (krievu: "Otель-Чукотка") norisināsies labdarības gastronomiskās vakariņas "Beringa šaurums" (krievu: "Берингов пролив"), kuru mērķis ir vākt līdzekļus Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieku atbalstam. Norāda, ka visas iegūtās summas tiks novirzītas Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem. Šāds raksts lasītājam parāda Krievijas sabiedrības iesaisti krievu karavīru atbalstam frontē. [3.2] Tīmekļvietnē prochukotku.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.2.1] Tīmekļvietne prochukotku.ru ir Krievijas Federācijas Čukotkas apvidus informācijas aģentūras "Čukotka" (krievu: "Информационное агентство "Чукотка"") tīmekļvietne; [3.2.2] Tīmekļvietnē ir izvietota atsevišķa sadaļa rakstiem par Krievijas iebrukumu Ukrainā. Kopā ar karā bojā gājušo piemiņas rakstiem, minētajā sadaļā izvietoti Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs. Tīmekļvietnē izvietoti arī Krievijas armijas rekrutēšanas reklāmas baneri; [3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Jaunās atbalsta pasākumu iniciatīvas SMO dalībniekiem tika apspriestas Tālajos Austrumos notikušajā veterānu sanāksmē." (krievu: "Новые меры поддержки участников СВО обсудили на дальневосточных сборах ветеранов") Rakstā sniegta informācija par Krievijas tālajos austrumos notikušām sanāksmēm, kurās apspriesti jauni atbalsta pasākumi Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem. Sanāksmju dalībnieki apsprieda jautājumus, kas saistīti ar veterānu sociālo integrāciju, "vēstures saglabāšanu", medicīnisko rehabilitāciju, iesaisti nodarbinātības programmās, uzņēmējdarbības atbalstu, kā arī priekšlikumus par bezmaksas izglītību un mājokļu pieejamības uzlabošanu. Tika rosināts ieviest kompensācijas mehānismus un atvieglojumus, tostarp attiecībā uz hipotekāro kreditēšanu mājokļu iegādei un aprūpes pabalstiem veterāniem. Šādas iniciatīvas demonstrē Krievijas reģionālo un federālo struktūru ieguldījumu Krievijas iebrukuma Ukrainā veterānu atbalsta mehānismos; [3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Labdarības gastronomiskās vakariņas SMO karavīru atbalstam notiks Anadirā" (krievu: "Благотворительный гастроужин в поддержку бойцов СВО пройдёт в Анадыре"). Rakstā ir norādīts, ka Krievijas Anadiras pilsētas restorānā "Oteļ-Čukotka" (krievu: "Otель-Чукотка") norisināsies labdarības gastronomiskās vakariņas "Beringa šaurums" (krievu: "Берингов пролив"), kuru mērķis ir vākt līdzekļus Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieku atbalstam. Norāda, ka visas iegūtās summas tiks novirzītas Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem. Šāds raksts lasītājam parāda Krievijas sabiedrības iesaisti krievu karavīru atbalstam frontē; [3.2.5] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čukotkas mediji nosūtīja motociklu un kvadrokopteru jūras kājniekiem uz fronti" (krievu: "Мотоцикл и квадрокоптер отправили на фронт морпехам чукотские СМИ"). Rakstā norādīts, ka Čukotkas plašsaziņas līdzekļi nosūtījuši motociklu un kvadrokopteru Krievijas karavīriem, kas piedalās karā pret Ukrainā. Tehnika tika iegādāta par līdzekļiem, kas nopelnīti no reklāmas ieņēmumiem divos krievu medijos. Kā norāda rakstā, ziedotā tehnika tiks izmantota taktisko uzdevumu nodrošināšanai. Rakstā norādīts, ka ziedojumu vākšana no sabiedrības turpinās. Dalās ar informāciju, ka 2024. gadā par ziedotajiem naudas līdzekļiem iegādāti kvadrokopteri, termālie tēmekļi, sakaru līdzekļi un medikamenti. [3.3] Tīmekļvietnē novomariinsk.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.3.1] Tīmekļvietne novomariinsk.ru ir Krievijas Federācijas Čukotkas apvidus Anadiras pilsētas rajona oficiālā informācijas un juridiskā resursa (krievu: "Официальный информационно-правовой ресурс городского округа Анадырь") tīmekļvietne; [3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Aizstāvi dzimteni!" (krievu: "Защити Родину!"). Atverot rakstu, lasītājam tiek demonstrēts Krievijas militārās rekrutēšanas baneris ar aicinājumu pievienoties Krievijas armijai un doties dienēt karā pret Ukrainu, saņemot dažādus finansiālus un reputācijas labumus. Tīmekļvietnē raksts ar šādu saturu tiek regulāri atkārtoti izvietots; [3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Vēl 16 SMO veterāni pievienojās atlasei programmā "Čukotkas varoņi"" (krievu: "Ещё 16 ветеранов СВО присоединились к отбору программы "Герои Чукотки""). Rakstā norādīts, ka 16 Krievijas iebrukuma Ukrainā veterāni pievienojušies izglītības programmas "Čukotkas varoņi" (krievu: "Герои Чукотки") atlases procesam, kurā kopumā līdz šim piedalās 87 personas. Programmas mērķis ir nodrošināt veterāniem profesionālo izglītību un attīstīt vadības prasmes, lai viņi varētu ieņemt amatus valsts vai privātajās iestādēs Čukotkā. Programma tiek pasniegta kā papildinājums Krievijas valsts mēroga projektam "Varoņu laiks" (krievu: "Время Героев"). Tādējādi Krievijas valsts īsteno pasākumus, kuru mērķis ir integrēt SMO veterānus pārvaldes struktūrās, nostiprinot naratīvu par "varoņu" nozīmi un viņu pozitīvajām īpašībām, kuras tiek iegūtas karā, tādējādi attaisnojot šo veterānu dalību agresijā pret Ukrainu; [3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Anadirā uzstādītas piemiņas plāksnes kritušajiem SMO dalībniekiem" (krievu: "Мемориальные доски в память о погибших участниках СВО установили в Анадыре"). Rakstā ir norādīts, ka Krievijas Anadiras pilsētā notikusi svinīga ceremonija, kurā uzstādītas piemiņas plāksnes piecu Krievijas karā pret Ukrainu kritušo karavīru piemiņai. Tiek uzsvērts, ka "kritušo varoņu vārdi ir jāiemūžina skolās un bērnudārzos, lai nākamās paaudzes apzinātos draudus, kas bijuši Krievijai, un piemēru, kam līdzināties" (krievu: "Мы будем увековечивать имена наших героев в школах, в детских садах, в образовательных учреждениях, потому что важно, чтобы имена героев не были забыты. Чтобы следующие поколения, наши дети, понимали о том, какая угроза нависала над нашей страной, о том, что были патриоты, герои, принявшие решение защищать нашу Родину и есть на кого равняться"). [3.4] Tīmekļvietnē go-pevek.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.4.1] Tīmekļvietne go-pevek.ru ir Krievijas Federācijas Čukotkas apvidus Pevekas municipālā apgabala (krievu: "Муниципальный округ Певек") oficiālā tīmekļvietne; [3.4.2] Atverot tīmekļvietni, parādās daļēja ekrāna iznirstošā reklāma, kurā lietotājam tiek piedāvāts pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem. Pārejot uz uznirstošajā reklāmā norādīto tīmekļvietni, lietotājs var piekļūt informācijai par atalgojumu, sociālajām garantijām un atbalsta pasākumiem karavīriem, kas iesaistīti Krievijas iebrukumā Ukrainā, kā arī viņu ģimenēm. Rakstā izklāstīti Krievijas reģionā noteiktie pabalsti, garantijas un priekšrocības, tostarp arī bērniem, kuru vecāki piedalās iebrukumā Ukrainā. Tai skaitā tīmekļvietnē izvietoti gan Krievijas bruņoto spēku rekrutēšanas reklāmas baneri, gan reklāmas baneris, kas informē par Čukotkas apvidū organizēto veterānu izglītības programmu "Čukotkas varoņi"; [3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čauskas novadpētniecības muzejā norisinājās labdarības akcija SMO dalībnieku atbalstam un tikšanās ar personām, kuras bijušas frontē" (krievu: "В Чауском краеведческом музее состоялась благотворительная акция в поддержку участников СВО и встреча с людьми, побывавшими на передовой"). Rakstā norādīts, ka pilsētas muzejā notika labdarības akcija, kuras mērķis bija atbalstīt Krievijas iebrukumā Ukrainā iesaistītos Krievijas karavīrus. Pasākumā piedalījās arī personas, kas nesen atgriezušās no kara, kuri dalījās pieredzē par dienestu. Labdarības pasākumā saziedotie līdzekļi tika novirzīti fondam "Pevekas patrioti" (krievu: "Патриоты Певек"), kas nodarbojas ar materiālā atbalsta sniegšanu Krievijas armijai; [3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čukotkā vienreizējais pabalsts SMO dalībniekiem palielināts līdz 2,2 miljoniem rubļu" (krievu: "На Чукотке до 2,2 млн рублей увеличена единовременная выплата участникам СВО"). Rakstā norādīts, ka Čukotkas apvidū līdz 2,2 miljoniem rubļu palielināta vienreizējā izmaksa Krievijas karā pret Ukrainu iesaistītajiem karavīriem, kuri no 2025. gada 29. jūlija noslēdz vismaz gada ilgu līgumu. Norādīts, ka reģionā darbojas vairāk nekā 40 citu atbalsta mehānismi dalībniekiem un viņu ģimenēm, piemēram, komunālo maksājumu atlaides, izglītības un atpūtas kompensācijas. Šī informācija kalpo, lai popularizētu materiālo un sociālo ieguvumu mehānismus, tādējādi veicinot iesaistīšanos Krievijas iebrukumā Ukrainā. [3.5] Tīmekļvietnē gazetaingush.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.5.1] Tīmekļvietne gazetaingush.ru ir Krievijas Federācijas Ingušijas Republikas interneta avīzes tīmekļvietne; [3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kārtējā humānā palīdzības krava tika nogādāta SMO kaujiniekiem no Ingušijas" (krievu: "Бойцам СВО из Ингушетии доставили очередной гуманитарный груз"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka 2025. gada jūlijā Krievijas Ingušijas Republikas valsts iestādes nogādāja humanitārās palīdzības kravu karavīriem, kuri piedalās Krievijas iebrukumā pret Ukrainu. Reģiona vadītājs norādīja, ka šāda palīdzība kalpo arī kā morāls atbalsts, apliecinot Ingušijas Republikas lepnumu par saviem karavīriem. Tādējādi tiek stiprināta sabiedrības lojalitāte un atbalsts Krievijas iebrukumam Ukrainā, veicinot priekšstatu par karadarbības leģitimitāti un dienējošo karavīru varonību; [3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO tiks nogādāta kārtējā humanitārās palīdzības krava no Ingušijas policijas darbiniekiem" (krievu: "Бойцам СВО доставят очередной гуманитарный груз от полицейских Ингушетии"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka Ingušijas Republikas policijas darbinieki sagatavojuši un nosūtījuši humanitārās palīdzības kravu Krievijas armijas karavīriem, kas piedalās Krievijas iebrukumā Ukrainā. Tika iegādāti motocikli, ģeneratori, metināšanas iekārtas, zāles pļāvēji, maskēšanās tīkli un remonta instrumenti. Turklāt fonds "Par patiesību" (krievu: "Zа-Правду") iegādājās dzeramo ūdeni, pārtiku un apmaksāja humanitārās palīdzības misiju. Lasītājam arī rakstā norāda, ka sabiedrība var iesaistīties un veikt savu ieguldījumu ar ziedojumiem. Tādējādi tiek veicināta sabiedrības iesaiste un līdzdalība Krievijas iebrukumā pret Ukrainu; [3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ingušijas fonds "Par patiesību" ir sagatavojis kārtējo humānās palīdzības kravu SMO dalībniekiem" (krievu: "Фонд "Zа-правду" Ингушетии собрал очередной гуманитарный груз для бойцов СВО"). Rakstā norādīts, ka Ingušijas labdarības fonds kopā ar "Tautas fronti" nosūtīja humanitārās palīdzības kravu Krievijas karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu. Kravā tika izvietoti pretdronu lietusmēteļi ar aizsardzību pret termokamerām, kvadracikls personāla un kravas ātrai pārvietošanai, 16 paletes ar dzeramo ūdeni, siltas drēbes un pārtika un dīzeļģenerators. Krava tika organizēta ziedojumu kampaņas ietvaros. Tādējādi lasītājam tiek parādīts, ka Krievijas sabiedriskās un reģionālās struktūras aktīvi piedalās militārās infrastruktūras apgādē un veicina sabiedrības iesaisti Krievijas armijas atbalstam karā pret Ukrainu. [3.6] Tīmekļvietnē ingushetia.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.6.1] Tīmekļvietne ingushetia.ru ir Krievijas Federācijas Ingušijas Republikas interneta tīmekļvietne, kurā starp reģiona ziņām tiek arī izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs; [3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ingušijas vadītājs pārrunāja sociālā atbalsta pasākumus ar SМO dalībniekiem un veterāniem" (krievu: "Глава Ингушетии обсудил с участниками и ветеранами СВО меры социальной поддержки"). Rakstā norādīts, ka Ingušijas vadītājs tikās ar Krievijas karavīriem un veterāniem, kuri piedalās iebrukumā Ukrainā, lai pārrunātu sociālā atbalsta pasākumus. Tikšanās laikā informēja par vairāk nekā 20 reģionālām atbalsta programmām, to skaitā zemes piešķiršanu, medicīnisko aprūpi, izglītības iespējām un juridisko palīdzību. Pievērsta uzmanība arī programmai "Varoņa ceļš" (krievu: "Путь Героя"), kas veicina veterānu veiksmīgu iekļaušanos darba tirgū. Tika uzsvērta praktisko profesiju nozīme un veterānu psiholoģiskās rehabilitācijas nodrošināšana. Šī informācija tiek izmantota, lai attaisnotu Krievijas iebrukumu Ukrainā, rādot valsts atbalstu karavīriem un veidojot pozitīvu tēlu par viņu resocializāciju; [3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ingušijas vadītājs pasniedza valsts apbalvojumus kritušo SMO dalībnieku radiniekiem un militārpersonām" (krievu: "Глава Ингушетии передал государственные награды родственникам погибших участников СВО и военнослужащим"). Rakstā norādīts, ka Ingušijas vadītājs pasniedza valsts apbalvojumus krievu karavīriem, kuri piedalījušies Krievijas iebrukumā Ukrainā, kā arī kritušo karavīru radiniekiem. Tika uzsvērts, ka šie apbalvojumi ir simbols karavīru drosmei un pašaizliedzībai, kā arī piemiņas zīme republikai par viņu "varoņdarbiem". Citēti Krievijas prezidenta vārdi par nepieciešamību atbalstīt kritušo ģimenes un solīja ilgtermiņa palīdzību. Šī informācija kalpo Krievijas iebrukuma Ukrainā attaisnošanai, akcentējot karavīru upurus kā varonību un valstisku pienākumu; [3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Pusgada rezultāti: Malgobekas rajonā tiek sniegta palīdzība SMO dalībniekiem un viņu ģimenēm" (krievu: "Итоги полугодия: в Малгобекском районе оказывается помощь участникам СВО и их семьям"). Rakstā norādīts, ka pēc Ingušijas vadītāja rīkojuma Malgobekas rajona administrācija turpina sniegt daudzpusīgu palīdzību Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem un viņu ģimenēm. Tiek nodrošināta materiālā palīdzība ģimenēm ar bērniem, tostarp dāvanas un skolas piederumi, pārtikas komplekti, aitu izdale reliģiskajos svētkos, kā arī palīdzība dokumentu kārtošanā brīvprātīgajiem, kas dodas uz fronti. Arī norādīts, ka rajona iedzīvotāji aktīvi pievienojas karadarbībai, pateicoties mobilajam rekrutēšanas punktam. Vairākām ģimenēm tiek nodrošinātas arī komunālo pakalpojumu atlaides. Šī informācija kalpo Krievijas iebrukuma Ukrainā attaisnošanai, rādot plašu institucionālu un sabiedrisku atbalstu karavīriem un viņu ģimenēm, tādējādi veidojot pozitīvu naratīvu par agresiju kā patriotisku pienākumu un upuri tautas labā. [3.7] Tīmekļvietnē syzran-small.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.7.1] Tīmekļvietne syzran-small.ru ir Krievijas Federācijas Sizraņas pilsētas interneta laikraksta "mazā Sizraņa" (krievu: "маленькая Сызрань") tīmekļvietne, kurā starp dažādām reģiona ziņām tiek arī izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs naratīvs; [3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Fedoriševs noliedza baumas par pašnāvību un izteica versiju par to, kas bija to "autors"" (krievu: "Федорищев опроверг слухи о самоубийстве и высказал версию, кто был их "автором""). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka Samaras apgabala gubernators publiski noliedzis baumas par savu pašnāvību, kas tika izplatītas ar viltus video. Gubernators norādīja, ka tā esot viltota satura kampaņas sastāvdaļa, ko, pēc viņa vārdiem, īsteno "ukronacisti" (krievu: "укронацисты"), norādot uz Ukrainas varas iestāžu darbībām. Viņš norādīja, ka baumas izplatītas mērķtiecīgi, saistot tās ar Ukrainas uzbrukumiem pret Sizraņas pilsētā izvietotajiem naftas pārstrādes objektiem. Šāda informācija kalpo Krievijas iebrukuma Ukrainā attaisnošanai, jo tiek veidots naratīvs par Ukrainas darbībām informācijas karā pret Krieviju; [3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Mediji ziņo par Ukrainas diversantu grupējumu provokācijām pie Krievijas Federācijas robežām, bet Aizsardzības ministrija - par mēģinājumiem veikt masveida teroristu uzbrukumu" (krievu: "СМИ сообщают о провокациях украинских диверсионных группировок на границах РФ, Минобороны - о попытках массированной террористической атаки"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka Ukrainas bruņotie formējumi, mēģinājuši veikt diversijas Krievijas Belgorodas un Kurskas apgabalos, kā arī uzbrukumus ar bezpilota lidaparātiem dažādos Krievijas reģionos, tostarp pie stratēģiskiem naftas infrastruktūras objektiem. Ziņo par apšaudēm, civiliedzīvotāju ievainojumiem un elektroapgādes pārtraukumiem. Krievijas Aizsardzības ministrija paziņoja par vairāku raķešu un bezpilota lidaparātu notriekšanu, saucot notikumus par teroristiskiem uzbrukumiem, kurus organizējis "Kijevas režīms" (krievu: "киевский режим"). Šāda informācija tiek izplatīta ar mērķi attaisnot Krievijas iebrukuma Ukrainā. Tiek veidots naratīvs par Ukrainu kā agresoru, kas apdraud Krievijas civiliedzīvotājus un teritoriju. Ukrainas valdība un karaspēks tiek salīdzināti ar nacistiem; [3.7.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Uzbrukumam Belgradai nebija militāras jēgas: ko paziņoja Krievijas Ārlietu ministrija un uz ko aicina starptautiskā sabiedrība Maskavā" (krievu: "Атака на Белгород не имела военного смысла: что сказали в МИД и к чему призывает международное сообщество Москва"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka Ukrainas bruņotie spēki, izmantojot raķešu sistēmas, veikuši uzbrukumu Belgorodas pilsētai, trāpot tirdzniecības centram, kā rezultātā gājuši bojā septiņi cilvēki, tostarp bērns, un ievainoti vēl vairāki, ieskaitot bērnus. Krievijas Ārlietu ministrija notikušo raksturo kā "Kijevas nacistu" uzbrukumu bez militāras nozīmes, vainojot rietumvalstis par Ukrainas "fašistiskā režīmā" (krievu: "фашиствующий режим") apbruņošanu. Šī informācija kalpo Krievijas iebrukuma Ukrainā attaisnošanai, jo tiek uzsvērts civiliedzīvotāju upuru aspekts un vainota gan Ukraina, gan kolektīvie rietumi, tādējādi veidojot naratīvu par nepieciešamību aizstāvēt Krievijas iedzīvotājus. [3.8] Tīmekļvietnē samddn.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.8.1] Tīmekļvietne samddn.ru ir Krievijas Federācijas Samāras apgabala tautu draudzības nama (krievu: "Дом дружбы народов Самарской области") tīmekļvietne, kurā starp reģiona ziņām tiek arī izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā un citu valstu sabiedrību migrēšanu uz Krieviju atbalstošs saturs; [3.8.2] Tīmekļvietnē izvietota sadaļa "savējie" (krievu: "Свои"), kurā tiek izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs. Apakšsadaļā "savējie" (krievu: "СВОи") tiek izvietots saturs, kurā izrāda cieņu Krievijas karavīriem, kas saņēma medaļas par dalību frontē vai arī gāja bojā Krievijas iebrukumā Ukrainā. Bojā gājušie Krievijas karavīri rakstos tiek saukti par varoņiem, kuru atmiņa tiks saglabāta; [3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Rīkojums par bezvalstnieku, kuri noslēguši līgumu par militārā dienesta pildīšanu Krievijas Federācijas Bruņotajos spēkos vai militārajos formējumos, kā arī viņu ģimenes locekļu uzņemšanu Krievijas Federācijas pilsonībā paātrinātā kārtībā" (krievu: "Указ о приеме в гражданство РФ по упрощенной процедуре лиц без гражданства, заключивших контракт о прохождении военной службы в ВС РФ или воинских формированиях, а также членов их семей"). Rakstā norādīts, ka Krievijas prezidents ir parakstījis rīkojumu, kas ļauj personām bez Krievijas pilsonības, kuri noslēguši līgumu par dienestu Krievijas bruņotajos spēkos, kā arī viņu ģimenes locekļiem, iegūt Krievijas pilsonību paātrinātā kārtībā. Tādas pašas tiesības piešķirtas arī Krievijas pilsoņu laulātajiem, bērniem un vecākiem, ja šie pilsoņi piedalās vai ir piedalījušies Krievijas iebrukumā Ukrainā. Rakstā tiek veidots naratīvs par militārā dienesta prestižu un pievilcību, motivējot cilvēkus no ārvalstīm, iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, piedāvājot par to būtiskas sociālās priekšrocības; [3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kritušo ārvalstu pilsoņu, kas piedalījušies SMO, radinieki varēs pieteikties Krievijas pilsonībai." (krievu: "Родственники погибших на СВО иностранцев смогут подать на гражданство России"). Rakstā norāda, ka Krievijas prezidents ir parakstījis rīkojumu, kas ļauj Krievijas iebrukuma Ukrainā kritušo ārvalstnieku tuviniekiem (laulātajiem, bērniem un vecākiem) pieteikties Krievijas pilsonībai paātrinātā kārtībā. Tiek uzsvērts, ka šiem pieteikumiem nebūs jāievēro nosacījums par piecu gadu pastāvīgu dzīvi Krievijā. Šī informācija kalpo Krievijas iebrukuma Ukrainā atbalstīšanai, jo tā rada priekšstatu par valsts rūpēm un materiālu atbalstu kritušo karavīru ģimenēm, motivējot ārvalstniekus iesaistīties Krievijas iebrukumā Ukrainā. [3.9] Tīmekļvietnē mysyzran.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.9.1] Tīmekļvietne mysyzran.ru ir Krievijas Federācijas Sizraņas pilsētas interneta laikraksts, kurā starp reģiona ziņām tiek arī izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs; [3.9.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sizraņa turpina sniegt atbalstu militārpersonām SMO zonā" (krievu: "Сызрань продолжает поддерживать военнослужащих в зоне СВО"). Rakstā norāda, ka Siziraņas pilsētas brīvprātīgie turpina sniegt materiālu atbalstu karavīriem, kas piedalās Krievijas iebrukumā Ukrainā. Tiek ziņots, ka uz fronti nosūtīta jauna humānās palīdzības krava ar maskēšanās tīkliem, pārtiku, gultas piederumiem, medikamentiem un citiem priekšmetiem. Šī informācija kalpo veicina sabiedrības līdzdalību un atbalstu karadarbībai; [3.9.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Samāras apgabalā SMO dalībnieki un viņu tuvinieki saņem zemes gabalus" (krievu: "В Самарской области участники СВО и их близкие получают земельные участки"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieki no Samaras apgabala un viņu tuvinieki var saņemt bezmaksas zemes gabalus. Ziņots, ka šādas tiesības ir specoperācijas dalībniekiem, kuri ir piedalījušies kara darbībās frontē, kā arī to tuviniekiem. Šī informācija kalpo Krievijas iebrukuma Ukrainā attaisnošanai, jo demonstrē materiālu ieguvumu iespējas, motivējot iesaistīties karadarbībā Krievijas armijā; [3.9.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kārtējā lielā humānās palīdzības krava no Sizraņas nogādāta kaujiniekiem SMO zonā" (krievu: "Очередная крупная партия гуманитарной помощи доставлена бойцам в зону СВО из Сызрани"). Rakstā norādīts, ka Sizraņas pilsētā sagatavota un nogādāta kārtējā liela apjoma humanitārās palīdzības krava Krievijas iebrukumā Ukrainā iesaistītajiem karavīriem. Kravā ietilpa tehniskie līdzekļi kaujas uzdevumu veikšanai, medikamenti, maskēšanās tīkli, būvmateriāli, rezerves daļas automašīnām, darba instrumenti, pārtika un apsveikuma kartītes. Palīdzības vākšanā piedalījās vietējās izglītības iestādes, brīvprātīgie un pilsētas iedzīvotāji. Šāda informācija tiek izplatīta, lai veicinātu un uzturētu sabiedrības atbalstu karam pret Ukrainu, demonstrējot vietējo iedzīvotāju iesaisti. [3.10] Tīmekļvietnē anadyr.org cita starpā izvietota šāda informācija: [3.10.1] Tīmekļvietne anadyr.org ir Krievijas Federācijas Anadiras pilsētas interneta laikraksts, kurā starp reģiona tiek arī izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs. Tīmekļvietne funkcionē arī kā forums, kurā lietotāji var ievietot savus rakstus; [3.10.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO dalībnieki un viņu ģimenes Čukotkā varēs bez maksas saņemt zemes gabalus" (krievu: "Участники СВО и их семьи смогут бесплатно получить на Чукотке земельные участки"). Rakstā norādīts, ka Čukotkas apvidus dalībnieki, kas piedalās Krievijas karā pret Ukrainu, kā arī bojāgājušo vai ievainoto karavīru ģimenes locekļi, varēs bez maksas saņemt zemes gabalus visā apvidus teritorijā. Tos atļauts izmantot dārzkopībai, piemājas saimniecībai, individuālajai māju celtniecībai un personīgām vajadzībām. Šāda informācija kalpo, lai motivētu un attaisnotu sabiedrības iesaistīšanos Krievijas karā pret Ukrainu; [3.10.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Vladislavs Kuzņecovs pastāstīja par atbalstu SMO dalībniekiem un palīdzību Novoluhanskai" (krievu: "О поддержке участников СВО и помощи Новолуганскому рассказал Владислав Кузнецов"). Rakstā norāda, ka Čukotkas gubernators uzsvēris vairāk nekā 40 reģionālo atbalsta pasākumu pieejamību Krievijas karā pret Ukrainu iesaistītajiem un viņu ģimenēm. Uzsvērts, ka 2024. gadā krievu karavīru atbalstam savākusi vairāk nekā 70 miljonus rubļu transportam, droniem, pārtikai un citām vajadzībām frontē. Šāda informācija kalpo, lai attaisnotu Krievijas karadarbību un parādītu lasītājam, ka iesaistīšanās un atbalsts Krievijas karā pret Ukrainu sniedz labumu sabiedrībai; [3.10.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Anadirā ir iemūžināta SMO dalībnieku piemiņa" (krievu: "Память участников СВО увековечили в Анадыре"). Rakstā norādīts, ka Anadirā uz trim dzīvojamām ēkām atklātas piemiņas plāksnes Krievijas karā pret Ukrainu kritušajiem dalībniekiem. Ceremonijās piedalījās kritušo radinieki, vietējās varas pārstāvji, sabiedrisko organizāciju un militāro struktūru pārstāvji un kadetu audzēkņi. Uzsvērts, ka kritušie karavīri brīvprātīgi iesaistījās un tiek saukti par "īstenajiem dzimtenes aizstāvjiem". Norāda, ka pilsētā jau ir 15 šādas piemiņas plāksnes. Šī informācija kalpo, lai slavinātu kritušos karavīrus un stiprinātu sabiedrības atbalstu Krievijas karam pret Ukrainu. [4] Minēto tīmekļvietņu saturs ir pakārtots attiecīgo Krievijas administratīvo teritoriju - Čukotkas autonomā apvidus, Ingušijas Republikas un Samaras apgabala - aktuālajām norisēm politikā, ekonomikā, sabiedrībā, kultūrā, izglītībā un sportā. Vienlaikus minētajos resursos tiek atspoguļota Krievijas valsts institūciju un augstāko amatpersonu darbības aktualitātes un oficiālie viedokļi; Tajā pašā laikā minēto tīmekļvietņu saturā nozīmīga loma ir piešķirta Krievijas kara Ukrainā (atbilstoši Krievijas oficiālajai terminoloģijai - speciālā militārā operācija) tematam. Kompetentās iestādes izvērtējums liecina, ka šajās tīmekļvietnēs ir konstatējams viennozīmīgs informatīvais atbalsts Krievijas karam Ukrainā. Krievijas kara Ukrainā attaisnošanai un leģitimizēšanai tiek izplatītas Krievijas dezinformācijas un propagandas kampaņās plaši izmantotās tēzes par Ukrainas demilitarizēšanu un denacifikāciju, mierīgo civiliedzīvotāju (sievietes, bērni, Otrā pasaules kara veterāni) aizstāvību, Rietumu agresiju un apdraudējumu Krievijai un tās iedzīvotājiem, vēstures pārrakstīšanu u. tml.; Tāpat arī to saturā regulāri tiek publicēta informācija par Krievijas valsts un reģionāla līmeņa piedāvāto finansiālo atbalstu, sociālajām garantijām, nodokļu atvieglojumiem, medicīnas un rehabilitācijas pakalpojumiem jaunu karavīru rekrutēšanai dalībai karadarbībā Ukrainā, sociālo un materiālo atbalstu Ukrainā karojošo Krievijas karavīru ģimenes locekļiem, kā arī dažāda veida atbalsta sabiedriskajām palīdzības akcijām Ukrainā karojošo Krievijas karavīru vajadzībām; Papildus minētajās tīmekļvietnēs konstatējama izteikta Ukrainā karojošo Krievijas karavīru pozitīva tēla un varonības kulta veidošana. Krievijas karavīri tiek pozicionēti kā varoņi un pielīdzināti Otrā pasaules kara padomju armijas karavīriem. Šajā kontekstā pastiprināta uzmanība ir veltīta tieši pozitīvām publikācijām par demobilizēto Krievijas armijas karavīru militāro pieredzi Ukrainā (ar Krievijai un tās armijai labvēlīgu skatījumu un Ukrainas un tās bruņoto spēku militāro spēju noniecināšanu), veiksmīgo reintegrāciju un resociāliziju (dalība izglītības, kultūras un sporta programmās un pasākumos, līdzdalība palīdzības vākšanas akcijās Ukrainā karojošo Krievijas karavīru atbalstam), kā arī tiem pieejamo rehabilitācijas un medicīnas pakalpojumu klāstu. Ar šo publikāciju starpniecību tiek veidots priekšstats par Krievijas valsts un reģionāla līmeņa institūciju gādību un ieinteresētību Krievijas armijas karavīru situācijā un apstākļos, kā arī popularizēta karavīru rekrutēšanas kampaņa. Informācija, kas tiek publicēta iepriekš minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, pat netieši aicinot Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai. Ievērojot konstatēto, Padome secina: [5] Padome 2025. gada 11. septembra sēdes laikā ir pārliecinājusies par Lēmuma 3. punktā minēto tīmekļvietņu, izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību. Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai. [6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai izplatītu lai izplatītu Krievijas propagandu, kas vērsta pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju un rietumvalstīm kopumā, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību. [7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību. [8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi. [8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu. [8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai. [8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam. [8.4] Administratīvā akta samērīgumu - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs. [9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs mk-chukotka.ru, prochukotku.ru, novomariinsk.ru, go-pevek.ru, gazetaingush.ru, ingushetia.ru, syzran-small.ru, samddn.ru, mysyzran.ru, anadyr.org tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību. [10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3.punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama. [11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." [12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv. Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome nolemj: 1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm mk-chukotka.ru, prochukotku.ru, novomariinsk.ru, go-pevek.ru, gazetaingush.ru, ingushetia.ru, syzran-small.ru, samddn.ru, mysyzran.ru, anadyr.org, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm. 2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu mk-chukotka.ru, prochukotku.ru, novomariinsk.ru, go-pevek.ru, gazetaingush.ru, ingushetia.ru, syzran-small.ru, samddn.ru, mysyzran.ru, anadyr.org dublējošām spoguļlapām. 3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem. 4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā. 5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota. 6. Atbildīga par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību. Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts. 1 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts. 2 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts. 3 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts. 4 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts. Nacionālās elektronisko plašsaziņas
līdzekļu |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm mk-chukotka.ru, prochukotku.ru, novomariinsk.ru, go-pevek.ru, ..
Izdevējs: Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
Veids:
lēmums
Numurs: 518/1-2Pieņemts: 11.09.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 179, 17.09.2025.
OP numurs:
2025/179.3
Saistītie dokumenti
|