Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 513
Rīgā 2025. gada 19. augustā (prot. Nr. 32 43. §) Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.5. pasākuma "Nacionālās nozīmes centru maģistrālo ielu un esošo maršrutu attīstība" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
1. Noteikumi nosaka: 1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1. prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.5. pasākumu "Nacionālās nozīmes centru maģistrālo ielu un esošo maršrutu attīstība" (turpmāk – pasākums); 1.2. pasākuma mērķi un mērķa grupu; 1.3. pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi; 1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam; 1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus; 1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību. 2. Pasākuma mērķis ir to nacionālās nozīmes centru maģistrālo ielu un esošo maršrutu attīstība, kuri nodrošina atsevišķu pilsētu daļu efektīvu savstarpējo sasaisti un sasaisti ar Eiropas transporta tīklu (turpmāk – TEN-T), un alternatīvu kravas ceļu izbūve, pārbūve vai modernizācija, veicot ieguldījumus nacionālās nozīmes centru ielās, kas ietilpst TEN-T pamattīkla vai vispārējā tīkla maršrutu turpinājumos valstspilsētu teritorijās. 3. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs ir valstspilsētas – Jelgavas, Jēkabpils, Jūrmalas, Liepājas un Ventspils – pašvaldība vai tās izveidota iestāde. 5. Pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir ne vairāk kā 18 933 112 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 16 093 145 euro un nacionālais līdzfinansējums (pašvaldību finansējums) – 2 839 967 euro. 6. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. 7. Projekta iesniedzējs projekta īstenošanā, ja nepieciešams, var piesaistīt papildu publiskos līdzekļus attiecināmo izmaksu segšanai. 8. Finansējuma saņēmējiem pasākuma ietvaros pieejamais maksimālais Kohēzijas fonda finansējums ir: 8.1. Jelgavai – 5 888 812 euro; 8.2. Jūrmalai – 1 574 212 euro; 8.3. Jēkabpilij – 7 063 717 euro; 8.4. Liepājai – 375 712 euro; 8.5. Ventspilij – 1 190 692 euro. 10. Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot iznākuma rādītāju – jaunu vai modernizētu autoceļu garums – TEN-T – 5,8 km. 11. Šo noteikumu 10. punktā minētais rādītājs ir sasniegts, kad tiek pabeigti projektā paredzētie būvdarbi un tas tiek pamatots ar iesniegtiem būvdarbu pabeigšanu pamatojošiem dokumentiem, objekti ir nodoti ekspluatācijā saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem un projekts ir pabeigts. 16. Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām, pievienojot projektam veikto izmaksu un ieguvumu analīzi (projektiem, kuru kopējās izmaksas pārsniedz 1 000 000 euro), un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. 17. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības: 17.1. to TEN-T pamattīkla vai vispārējā tīkla maršrutos ietilpstošo nacionālās nozīmes centru maģistrālo ielu un esošo maršrutu attīstība, kuri nodrošina atsevišķu pilsētu daļu efektīvu savstarpējo sasaisti un sasaisti ar TEN-T tīklu, un alternatīvu kravas ceļu izbūve, pārbūve vai modernizācija; 17.2. projekta vadības nodrošināšana. 18. Projekta iesniegumā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa sasniegšanu. 19. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas: 19.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma; 19.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai. 20. Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas: 20.1. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrādes izmaksas; 20.2. vides aizsardzības obligāto prasību nodrošināšanas izmaksas, tostarp ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības jomā; 20.3. zemes iegādes izmaksas, tai skaitā ar īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā saistītās izmaksas, ja zemes iegāde ir tieši nepieciešama projektā paredzētās būvniecības īstenošanai, bet ne vairāk kā 10 procentu apmērā no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas; 20.4. būvlaukuma ierīkošanas un novākšanas izmaksas; 20.5. satiksmes pārvada, gājēju un velosipēdistu tilta, tuneļa un rampas (turpmāk – transportbūves) būvniecības izmaksas; 20.6. apbraucamo ielu būvniecības, nojaukšanas un uzturēšanas izmaksas transportbūvju un ielu būvniecības laikā, bet ne vairāk kā 10 procentu apmērā no būvdarbu attiecināmo izmaksu kopsummas; 20.7. transportbūvei vai ceļa kompleksam piegulošā inženiertīkla pārbūves izmaksas ne vairāk kā 10 procentu apmērā no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas. Izmaksas attiecināmas tikai tad, ja tiek nodrošināts sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka projekta ietvaros, veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas, pārbūves vai pārcelšanas, un ieguldījumi inženiertīkla pārbūvē tiek veikti, nemainot inženiertīkla tehniskos parametrus un neradot priekšrocības to īpašniekiem, kā arī nodrošinot atbilstību valsts atbalsta regulējumam; 20.8. esošo ielu modernizēšanas un pārbūves izmaksas, kā arī krustojumu, apgaismojuma līniju, pieturvietu, lietusūdens savākšanas un attīrīšanas iekārtu izbūves izmaksas, ja minētie objekti ir nedalāmi saistīti ar projekta īstenošanu; 20.9. ar sabiedriskā transporta pieturvietu vides piekļūstamības uzlabošanu saistītās būvniecības izmaksas; 20.10. ar velosipēdu un gājēju ceļiem saistītās izmaksas, ar nosacījumu, ka minētajām darbībām nav nepieciešama zemes iegāde un tās ir nedalāmi saistītas ar projekta īstenošanu; 20.11. labiekārtošanas izmaksas, tai skaitā apzaļumošana; 20.12. ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas, piemēram, ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, gājēju barjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi; 20.13. satiksmes vadības aprīkojuma uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas, piemēram, meteoroloģiskās stacijas, kas nepieciešamas transportbūves un ielu posma seguma stāvokļa un slodzes noteikšanai, un satiksmes intensitātes uzskaites punkti; 20.14. ceļu drošības audita izmaksas; 20.15. būvprojekta izstrādes un ar to saistīto būvekspertīžu izmaksas; 20.16. autoruzraudzības un būvdarbu būvuzraudzības izmaksas atbilstoši būvniecības jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem; 20.17. būvdarbu līgumcenu indeksācijas izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu; 20.18. vides piekļūstamības ekspertu konsultāciju izmaksas; 20.19. projekta vadības personāla izmaksas. 21. Šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 20.19. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Netiešo izmaksu vienoto likmi piemēro projekta vadības personāla izmaksām, kuras radušās uz darba līguma pamata. 22. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem: 22.1. projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli); 22.2. projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli) gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā. 23. Šo noteikumu 20.19. apakšpunktā minētās projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas: 23.1. nepārsniedz 34 422 euro Kohēzijas fonda finansējuma daļai gadā, pieskaitot 0,64 procentus no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām (neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas), ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas nepārsniedz 5 000 000 euro (ieskaitot). Par nepilnu kalendāra gadu fiksēto summu aprēķina proporcionāli projekta īstenošanas mēnešu skaitam; 23.2. nepārsniedz 84 787 euro Kohēzijas fonda finansējuma daļai kalendāra gadā, ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir lielākas nekā 5 000 000 euro. 24. Plānojot šo noteikumu 20.19. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās projekta vadības personāla izmaksas, finansējuma saņēmējs veic darba laika uzskaiti par projekta vadības personāla projekta ietvaros veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku un nodrošina, ka personālam, kas nodarbināts pilnu darba laiku, nepilnu darba laiku vai daļlaiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, tiešajās attiecināmajās projekta vadības personāla izmaksās iekļauj darba algu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, normatīvajos aktos darba tiesību un atlīdzības jomā noteiktās piemaksas un sociālo garantiju izmaksas. 25. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta, tai skaitā izmaksas, kas pārsniedz šo noteikumu 20. punktā minētos izmaksu ierobežojumus. 26. Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem. 27. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas no 2022. gada 25. novembra, izņemot šo noteikumu 20.1., 20.2., 20.15. un 20.16. apakšpunktā minētās izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2021. gada 1. janvāra. Projekta iesniegumā neiekļauj pabeigtas darbības un finansējumu tām nepiešķir. 28. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim. 29. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs: 29.1. nodrošina, ka projekta ietvaros pārbūvējamo vai modernizējamo ielu posmi valstspilsētā ietilpst TEN-T pamattīkla vai vispārējā tīkla maršrutos; 29.2. nodrošina, ka projekta ietvaros pārbūvējamā vai izbūvējamā transporta infrastruktūra atbilst pašvaldības apstiprinātajai attīstības programmai un investīciju plānam; 29.3. uzkrāj datus par faktiski sasniegto šo noteikumu 10. punktā minēto rādītāju; 29.4. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju – objektu skaits, kuros ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība – un citiem horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms); 29.5. izpilda attiecināmās prasības un nodrošina, ka projekts atbilst principiem "Nenodarīt būtisku kaitējumu" un "Klimatdrošināšana" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktajiem Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem vides aizsardzības un klimata jomā; 29.6. sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 29.4. apakšpunktā minētajiem horizontālo principu rādītājiem vienlaikus ar informāciju par šo noteikumu 10. punktā minētā iznākuma rādītāja vērtību sasniegšanu; 29.7. nodrošina, lai pasākuma ietvaros attiecināmās izmaksas nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un novērš dubultā finansējuma risku; 29.8. nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc projekta pabeigšanas; 29.9. nodrošina projekta īstenošanas rezultātā radīto vērtību uzturēšanu, laikus plānojot periodisku nodilušo konstrukciju atjaunošanu par finansējuma saņēmēja vai papildus piesaistītajiem līdzekļiem; 29.10. projekta īstenošanas laikā līdz būvdarbu uzsākšanas brīdim nodrošina, ka transporta infrastruktūras izbūve paredzēta finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā, vai turējumā esošajās zemes vienībās vai ka finansējuma saņēmējam ar īpašuma vai zemes vienību īpašnieku ir noslēgta atbilstoša vienošanās par īpašuma vai zemes vienības ilgtermiņa nomas vai lietojuma tiesībām, vai apbūves tiesībām, kā arī būvniecības, lietošanas, uzturēšanas un attīstības (tai skaitā modernizēšanas, pārbūves) kārtību. Finansējuma saņēmēja tiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu ir nostiprinātas zemesgrāmatā līdz noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē; 29.11. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā; 29.12. izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu; 29.13. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu; 29.14. glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta īstenošanas laikā un uzraudzības periodā, kas nepārsniedz piecus gadus pēc pēdējā noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam. 30. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamās preces un pakalpojumus iegādājas saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides piekļūstamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums – un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai, var īstenot sociāli atbildīgu iepirkumu, kā arī piemērot inovatīvā publiskā iepirkuma nosacījumus, ja attiecināms. 31. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde apstiprina, ievērojot nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts būvdarbu iepirkums vai noslēgts būvdarbu līgums). Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma. 32. Pasākuma īstenošanas teritorija ir valstspilsēta – Jelgava, Jēkabpils, Jūrmala, Liepāja un Ventspils. Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs A. Švinka |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|