Ministru kabineta rīkojums Nr. 482
Rīgā 2025. gada 12. augustā (prot. Nr. 31 65.
§)
Par Eiropas
Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam
1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot
digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem,
pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm"
1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu
attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta
"Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas īstenošana"
pases apstiprināšanu
1. Apstiprināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas
programmas 2021.-2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta
mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem,
uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām
iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un
pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam
sektoram" projekta "Robežšķērsošanas risinājumu pirmās
kārtas īstenošana" (turpmāk - projekts)
pasi (pielikums) un projekta izmaksas 2 820
000 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās
attīstības fonda finansējumu 2 397 000 euro apmērā
un valsts līdzfinansējumu 423 000 euro apmērā, un
iekļaut projektu 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un
pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam
sektoram" atbalstāmo projektu sarakstā.
2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai
uzaicināt valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un
televīzijas centrs" iesniegt projekta iesniegumu Eiropas
Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam
1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas
priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības
organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma
"IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana
privātajam sektoram" ietvaros.
3. Projektu finansēt 1.3.1.1. pasākuma "IKT
risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana
privātajam sektoram" ietvaros, ja
projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta 2024. gada 4.
jūnija noteikumos Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas
politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta
mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem,
uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām
iestādēm" 1.3.1.1. pasākumam "IKT risinājumu un
pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam
sektoram" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem
nosacījumiem un projekta iesniegumu atlases
kritērijiem.
4. Noteikt, ka projekta personāla izmaksas kopā
nepārsniedz 40 procentus no projekta kopējām tiešajām
attiecināmajām izmaksām.
5. Noteikt valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts
radio un televīzijas centrs" par projekta iesniedzēju un
atbildīgo par projekta īstenošanu un projekta pasē plānoto mērķu
un rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju)
sasniegšanu.
Ministru prezidente
E. Siliņa
Satiksmes ministrs A. Švinka
Satiksmes
ministrijas iesniegtajā redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 12. augusta
rīkojumam Nr. 482
Eiropas
Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam
1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot
digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem,
pētniecības organizācijām un publiskajām
iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu
un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam
sektoram" projekta "Robežšķērsošanas risinājumu pirmās
kārtas īstenošana" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
1.1. Finansējuma
saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) |
Tiešās pārvaldes iestāde,
pašvaldība, publiskas personas kapitālsabiedrība
(deleģēto pārvaldes uzdevumu veikšanai) vai tiesu varas
institūcija
VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas
centrs"
|
1.2. Projekta īstenošanas
partneri (indikatīvi) |
Projekta īstenošanai var piesaistīt
citu tiešās pārvaldes iestādi, pašvaldību, plānošanas
reģionu, publiskas personas kapitālsabiedrību (deleģēto
pārvaldes uzdevumu veikšanai), tiesu varas institūciju,
biedrību vai nodibinājumu (deleģēto pārvaldes uzdevumu
veikšanai)
VSIA "Autotransporta direkcija"
|
2. Saistītie projekti
2.1. Jomas (domēna)
arhitektūras nosaukums |
Norāda jomas (domēna) arhitektūras
nosaukumu, kurā projekts iekļaujas1
Transporta nozare
|
2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
Norāda galveno saistību ar citiem
projektiem (pabeigtie, īstenošanā esošie vai plānotie
projekti), apliecinot dubultā finansējuma riska
izslēgšanu.
Plānotais projekts: Ministru kabineta 2024. gada 23.
jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 30, 57.§)
"Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Republikas ārējās
robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko
rīcību" tika apstiprināta kopējā risinājuma
realizācija divos posmos, izrietoši plānots projekts
"Robežšķērsošanas risinājumu otrās kārtas
īstenošana". Risinājuma otrā posma realizācija
paredzēta Eiropas Savienības kohēzijas politikas
programmas 2021.-2027. gadam 1.3.1. specifiskā
atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas
priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības
organizācijām un publiskajām iestādēm"
1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un
pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam
sektoram" ietvaros.
|
3. Projekta mērķis un
galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Īsi apraksta projekta mērķi un
galveno saturu (ne vairāk kā 1000 rakstu zīmes)
Projekta vispārējais mērķis ir nodrošināt Eiropas
Savienības (turpmāk - ES) ārējās robežas autoceļu
robežšķērsošanas vietu aprīkošanu ar efektīvu
transportlīdzekļu kustības organizāciju un ieviest
iepriekšēju elektronisko pieteikšanos (rindas
rezervāciju) robežas šķērsošanai, nodrošināt tehniskā
aprīkojuma un informācijas sistēmu savstarpēju
integrāciju.
Projekta "Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas
īstenošana" ietvaros plānots nodrošināt gan
telekomunikāciju izbūvi, video novērošanas kameru un
programmatūras uzstādīšanu, gan arī rindas iepriekšējās
pieteikšanās e-pakalpojuma vietnes un IS izstrādi. Gala
risinājums nodrošinās pilnvērtīgas iespējas un
funkcionalitāti rindas reģistrēšanai un pārvaldībai
valsts ārējās robežas autoceļu robežšķērsošanas
vietās.
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) |
Īsi apraksta projekta īstenošanas
nepieciešamību - risināmo problēmu. (ne vairāk kā 2000
rakstu zīmes)
VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
(turpmāk - LVRTC) saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada
23. jūlija sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 30, 57.§)
"Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Republikas ārējās
robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko
rīcību" un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra
sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 45/51.§ "Par
Latvijas Republikas ārējās robežas šķērsošanas
elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas
progresa sistēmas e-pakalpojuma, un robežšķērsošanas
vietas kontroles procesa elektronizētas pārvaldības
risinājumu" ir uzticēts uzdevums izstrādāt
visaptverošu robežas aizsardzības risinājumu ārējās
robežas sauszemes robežšķērsošanas vietās (turpmāk -
RŠV).
Kravas transportlīdzekļu rindu problēma pirms RŠV
aktualizējās 2004. gadā, kad uz Latvijas Republikas un
Krievijas Federācijas valsts robežas sāka veidoties
ievērojamas rindas. Situācija īpaši saasinājās 2006.
gadā, kad kravas transportlīdzekļu rindu garums sasniedza
pat 50 kilometrus. Kopš 2004. gada, ar dažādām
intensitātēm, šādas rindas ir vērojamas regulāri -
faktiski jau 20 gadu garumā.
Šāda situācija negatīvi ietekmē vietējo pierobežas
apdzīvoto vietu iedzīvotāju ikdienu, rada bīstamus
satiksmes apstākļus uz autoceļiem, īpaši ziemas periodā
vai nelabvēlīgos laikapstākļos. Tāpat rodas paaugstināts
provokāciju un hibrīduzbrukumu risks, ko veicina nezināmu
motīvu vadītu personu, tostarp trešo valstu pilsoņu, un
transportlīdzekļu koncentrācija ceļu posmos pirms
robežšķērsošanas vietām.
Lai regulētu rindas, laika gaitā tika īstenoti vairāki
nesekmīgi mēģinājumi ieviest transportlīdzekļu rindas
reģistrāciju. 2013.gada 1.jūlijā stājās spēkā grozījumi
Latvijas Republikas valsts robežas likumā, nosakot, ka
transportlīdzekļu reģistrāciju rindā Ministru kabineta
noteiktajās RŠV veic Valsts robežsardze (turpmāk - VRS),
uz kā pamata stājās spēkā Ministru kabineta 2013. gada
20. augusta noteikumi Nr. 626 "Noteikumi par kravas
transportlīdzekļu reģistrāciju ārējās sauszemes robežas
šķērsošanai", kas noteic, ka kravas
transportlīdzekļu rindas reģistrēšana tiek veikta tikai
pirms Terehovas RŠV. Šie noteikumi ir spēkā vēl
joprojām. Lai iestātos rindā, kravas
transportlīdzeklim ir jāierodas fiziski pie RŠV un
jāsaņem papīra formāta talons. Rindas reģistrācija,
ierodoties pie RŠV praksē nerisina satiksmes drošības
problēmu, jo nereti kravas transportlīdzekļu vadītāji
turpina atrasties uz autoceļiem, tādējādi aizņemot vienu
joslu autoceļā. Ņemot vērā minēto,
efektīvākais risinājums ir iepriekšēja elektroniska
pieteikšanās (rindas rezervācija) robežas
šķērsošanai.
Risinājumu paredzēts ieviest piecās ārējās robežas
autoceļu robežšķērsošanas vietās, projekta gaitā kā
1.prioritāti izdalot Robežšķērsošanas vietas (RŠV)
"Terehova", "Grebņeva", "Pāternieki" un
2.prioritāti Robežšķērsošanas vietas "Silene" un
"Vientuļi". Norādāms, ka prioritātes noteiktas,
ņemot vērā šobrīd aktīvās RŠV, kā arī attiecas tikai uz
projekta realizācijas aktivitāšu (piemēram, optiskā un
elektroapgādes tīkla izbūve) plānošanu laika skalā.
Projektā, lai nodrošinātu valsts deleģētā uzdevuma
izpildi, tiks izveidota Elektroniskās rindas rezervācijas
sistēma un tās darbības nodrošināšanai nepieciešamās
infrastruktūras (optiskā tīkla, datu pārraides tīkla,
elektroapgādes u.c.) izbūve un aktīvo iekārtu (kameras
u.c. saistītā aparatūra) ierīkošana.
|
3.3. Projekta ieguvumi
(KPI -
piemēram, kvalitātes, efektivitātes, produktivitātes
rādītāji)
|
Ieguvuma rādītāja mērīšanas
vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs (iekļaujot
norādi par to, kas un kā tiek mērīts un pārbaudīts) |
Vērtība (esošā un
plānotā) |
Sasniegšanas laiks
(gads)2 |
3.3.1. Pārvadātājiem samazināsies izdevumi, kas saistīti ar
ilgstošām kravas transportlīdzekļu dīkstāvēm rindās uz
autoceļiem. |
Dīkstāve uz pierobežas autoceļiem izmaksā vismaz 70
EUR dienā3. Ar šo projektu paredzamais
ietaupījums vienam pārvadātājam vismaz 2 dienas
(pieņēmums, ņemot vērā mainīgo rindu situāciju, rindu
sezonalitāti u.c. faktorus, kas ietekmē rindu
veidošanos).
Aprēķiniem izmantotā
formula:
Laika ietaupījums x 70 EUR
x vidējais auto skaits gadā (2 dienas x 70 EUR x vid. 132
tūkst. auto 2024. gadā= 18 480 000 EUR.
|
Esošā vērtība:
0 EUR ietaupījums;
Plānotā vērtība:
18 480 000
EUR/gadā
|
2028 |
3.3.2. Tiks izveidota ātrdarbīga un noturīga sakaru
infrastruktūra RŠV tuvumā, kā tehnoloģiskais pamats
nākotnes digitalizācijas un automatizācijas risinājumiem,
kas būs ieguvums primāri valsts pārvaldes iestādēm, kas
veic darbu RŠV, kā arī sabiedrībai, kas izmanto valsts
pārvaldes pakalpojumus. |
Atbilstoši projekta prasībām, modernizēta valsts ārējās
robežas tehnoloģiskā infrastruktūra piecu RŠV tuvumā |
Esošā vērtība: 0 RŠV;
Plānotā vērtība: 5 RŠV
|
2028 |
|
|
|
|
3.4. Projektā sasniedzamie
rezultāti |
Mērvienība |
Sasniedzamā vērtība |
Sasniegšanas laiks (gads) |
3.4.1. Izstrādāta Elektroniskās rindas rezervācijas
sistēma |
Skaits |
1 |
2027 |
3.4.2. Veikta optiskā un elektroapgādes tīkla
infrastruktūras projektēšana 1.prioritātes objektiem |
Skaits |
3 objekti |
2026 |
3.4.3. Veikta optiskā un elektroapgādes tīkla
infrastruktūras izbūve 1.prioritātes objektiem |
Skaits |
3 objekti |
2027 |
3.4.4. Veikta optiskā un elektroapgādes tīkla
infrastruktūras projektēšana 2.prioritātes objektiem |
Skaits |
2 objekti |
2027 |
3.4.5. Veikta optiskā un elektroapgādes tīkla
infrastruktūras izbūve 2.prioritātes objektiem |
Skaits |
2 objekti |
2028 |
3.4.6. Veikta aktīvo iekārtu (kameru, sensoru u.tml.)
ierīkošana elektroniskās rindas sistēmas darbības
nodrošināšanai piecās robežšķērsošanas vietās (RŠV).
Objekti tiks aprīkoti projekta gaitā, atbilstoši izbūves
prioritātēm. |
Skaits |
5 |
2028 |
4. Projekta finansējums un
īstenošanas termiņš
4.1. Projekta finansējums |
Norāda projekta kopējo projekta
finansējumu euro
Projekta "Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas
īstenošana" kopējais finansējums ir 2 820 000
euro ( Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums -
2 397 000 euro un valsts budžeta
līdzfinansējums - 423 000 euro).
|
4.2. Projekta īstenošanas termiņš |
Norāda projekta īstenošanas termiņu
mēnešos
Projekta īstenošanas termiņš ir 36 mēneši.
|
5. Projekta ieguldījums
1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība
un iespēju radīšana privātajam sektoram" mērķa rādītāju
sasniegšanā
5.1. Ietekme uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas
programmas rādītājiem4
Ietekme |
Atbilstības novērtējums
(var būt vairāki varianti) |
Īss ietekmes apraksts |
5.1.1. Uzņēmumu
digitalizācijas veicināšana |
Dati par kravas transportlīdzekļiem, kas ir šķērsojuši
ārējo sauszemes robežu Grebņevas, Terehovas, Pāternieku
RŠV par laika posmu 2022.g. - 2024.g.:
2022 - 158821,
2023 - 138722
2024 - 132489.
Ņemot vērā kravas pārvadājumu komerciālo raksturu,
projektā ieviestos digitālos procesus lietos pārvadātāju
uzņēmumi.
Atbilstoši ATD datiem, 2024.gadā Krievijas
vienreizējās starptautisko kravu autopārvadājumu atļaujas
ir iegādājušies 557 Latvijas uzņēmumi (kopā izsniegtas
41947 atļaujas), 2025.gadā līdz 08.05.2025. - 410
Latvijas uzņēmumi (kopā izsniegtas 11241 atļaujas).
2022.gadā Baltkrievijas vienreizējās starptautisko kravu
autopārvadājumu atļaujas ir iegādājušies 492 Latvijas
uzņēmumi (kopā bija izsniegtas 19110 atļaujas). Aktuālāki
dati par Latvijas uzņēmumiem, kuri veic kravas
pārvadājumus uz Baltkrieviju, nav pieejami, ņemot vērā,
ka kopš 2023.gada ar Baltkrieviju atļauju apmaiņa
nenotiek (Latvijas pārvadātāji atļaujas iegādājas
Baltkrievijā).
Norādīt
plānoto integrējamo saimnieciskās darbības veicēju
skaitu, kuri ir transformējuši savus procesus, balstoties
uz jaunizveidotajiem vai ievērojami uzlabotajiem valsts
digitālajiem procesiem
|
Pārvadātāju uzņēmumiem, kas veic kravu pārvadājumus
caur valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas vietām,
normatīvajos aktos tiks noteikts pienākums reģistrēties
elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Projektā paredzētais risinājums ne tikai uzlabos
drošību pierobežā, mazinot transportlīdzekļu ilgstošu
pulcēšanos, bet arī veicinās uzņēmumu digitālo
transformāciju, sniegs iespēju kravu pārvadātājiem
savlaicīgi un elektroniski veikt rindas reģistrēšanu un
arī efektīvi plānot uzņēmuma resursus.
|
5.1.2. Eiropas Savienības
prasību izpilde |
Neatbilst
Norāda Eiropas
Savienības tiesību aktu un konkrēto normu, kas ar
projektu tiks izpildīta
|
- |
5.1.3. IKT atbalsta ilgtspēja
(t.sk. resursu un tehnoloģiju konsolidācija) |
Atbilst
(Atbilst/Neatbilst)
|
Ar IKT atbalstu tiks nodrošināta transportlīdzekļu
kustības valsts pierobežā digitālā transformācija, radot
iespēju procesus, kas iepriekš tika veikti tikai
ierodoties fiziski klātienē, veikt attālināti un
elektroniski (reģistrēt transportlīdzekļus rindā
elektroniski).
Projekts ļaus efektivizēt norises pierobežā, veicinās
digitālo sadarbību un datu apmaiņas iespējas starp
iestādēm, vienlaikus uzlabojot arī satiksmes drošību uz
valsts autoceļiem.
Ja atbilst,
norāda kāds process vai pakalpojums tiks centralizēts/
konsolidēts
|
5.2. Modernizēto pārvaldes procesu IKT
risinājumi5
Skaits
|
IKT risinājuma
nosaukums
|
Īss
apraksts6
|
Lietotāju skaits
(ar
atšifrējumu - saimnieciskās darbības veicēji vai
iestādes)
|
Termiņš ieviešanai
produkcijā
(gads,
ceturksnis)
|
1
|
Robežšķērsošanas risinājumu pirmās kārtas īstenošana:
ārējās robežas šķērsošanas elektroniskās iepriekšējās
pieteikšanās un rindas progresa sistēma |
Projekta ietvaros tiks izstrādāta rindas elektroniskās
iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma, kas
nodrošinās plūsmas dažādu veidu transportlīdzekļiem
(kravas, autobusi, pasažieru u.c.). Perspektīvā pienākums
reģistrēties transportlīdzekļu elektroniskajā rindā būtu
jāattiecina uz visa veida transportlīdzekļiem, nosakot
tam obligātu raksturu ārējā normatīvajā regulējumā.
VIRSIS identifikators: 44365 (Pakalpojuma statuss:
Plānots).
|
Jebkura fiziska vai juridiska persona, t.sk. vidēji
550 uzņēmumi. |
2027.gada IV cet. |
… |
|
|
|
5.3. Ietekme uz pārvaldes
centralizētām funkcijām un koplietošanas pakalpojumiem
Ja pasākuma ietvaros plānots
pilnveidot pārvaldes centralizētu funkciju vai koplietošanas
pakalpojumu, jānorāda informācija par MK jau apstiprinātu
centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma
attīstības plānu (piemēram, Atveseļošanas fonda investīciju
ietvaros). Plānojot jaunas centralizētas funkcijas vai
koplietošanas pakalpojuma attīstību to ilgtspējīgs modelis
vispirms jāapstiprina MK.
Skaits
|
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa)
|
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu
|
0
|
-
5.3.1. Būtību
raksturojošs nosaukums
|
Norāda vismaz 3 institūcijas |
Normatīvā akta numurs |
5.4. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai
(gads,
ceturksnis)
|
1
|
Datu kopas par izbraukšanai
reģistrēto transporta līdzekļu skaitu noteiktā laika
periodā vai rindu situāciju pirms RŠV u.c. datu kopas tiks
veidotas saderīgas ar Latvijas transporta datu platformu
"Latvijas nacionālais piekļuves punkts (NPP)" un
Atvērto datu portālu. |
2028.g. II cet. |
… |
|
6. Izmaksu un ieguvumu
analīze
Kopsavilkuma informācija par veikto
ieguvumu un izmaksu analīzi.
Izmaksu un ieguvumu analīze projektam ir veikta
atbilstoši Centrālās finanšu un līgumu aģentūras
publicētajam paraugam un metodiskajiem norādījumiem
projektu izmaksu un ieguvumu analīzes
veikšanai7.
Projekta īstenošana radīs kvantitatīvos ekonomiskos
ieguvumus sabiedrībai - kravu pārvadātājiem samazināsies
izdevumi, kas saistīti ar ilgstošām transportlīdzekļu
dīkstāvēm rindās uz autoceļiem. Dīkstāve uz pierobežas
autoceļiem izmaksā vismaz 70 EUR dienā8. Ar šo
projektu paredzamais ietaupījums vienam braucienam vismaz
2 dienas (šobrīd transportlīdzekļu gaidīšanas laiks uz
autoceļiem mēdz sasniegt pat 15 diennaktis; aprēķinos
izmantots pieņēmums, ka rindā jāpavada vidēji 2 dienas,
ņemot vērā mainīgo rindu situāciju, rindu sezonalitāti
u.c. faktorus, kas ietekmē rindu veidošanos).
Aprēķiniem izmantotā formula: Laika ietaupījums x
70EUR x vidējais auto skaits gadā (2 dienas x 70 EUR x
vid. 132 tūkst. auto 2024. gadā = 18 480 000
EUR).
Izmaksu un ieguvumu analīze liecina, ka projekts
sasniegs šādus ekonomiskās atdeves rādītājus:
• Ekonomiskās naudas plūsmas neto pašreizējā vērtība
(ENPV) = 81 757 985 EUR;
•Ekonomiskā iekšējā ienesīguma norma (ERR) =
157.24%;
• Ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) = 31.4.
Projekta izmaksu un ieguvumu analīze ļauj secināt, ka
projekta ekonomiskie ieguvumi pārsniedz Projekta
investīciju un darbības izmaksas visā projekta dzīves
ciklā un projekta īstenošana ir sabiedrībai izdevīga.
Projekta izmaksu un ieguvumu attiecība ir 31.4
punkti.
Papildus jānorāda, ka ņemot vērā ģeopolitisko
situāciju reģionā, projekta īstenošana ir nozīmīga valsts
drošības interesēs, jo tas mazinās provokāciju un
hibrīduzbrukumu risku, nepieļaujot nezināmu motīvu vadītu
cilvēku, tai skaitā trešo valstu pilsoņu, un
transportlīdzekļu koncentrāciju uz ceļiem pirms
robežšķērsošanas vietām. Projektu īstenošana ļaus
efektīvāk plānot kravu pārvadājumus, samazinot finanšu
slogu pārvadātājiem, un arī nodrošināt balansētu ārējās
robežas šķērsošanu, piemēram, pasažieru pārvadājumiem un
vietējai satiksmei, veicinās ceļu satiksmes drošību pirms
robežšķērsošanas vietām un palīdzēs nodrošināt atbilstoša
transportlīdzekļu skaita ierašanos RŠV, ievērojot
kompetento iestāžu kapacitāti. Projektam būs arī pozitīva
ietekme uz vidi, jo, samazinot rindā gaidošo kravas
transportlīdzekļu tukšgaitu, tiks radīts mazāks CO₂
izmešu apjoms.
|
7. Cita būtiska
informācija
Norāda būtisku informāciju, tai
skaitā projektu vadības kapacitāti, nosacījumus projekta
īstenošanai, riskus, projekta sasaisti ar citiem
projektiem, sasaisti ar atklātas stratēģiskās autonomijas
un drošības jautājumiem.
Projekta īstenošanas nepieciešamība un nozīmība,
risināmās problēmsituācijas (un to risināšanas scenāriji)
sākotnēji aprakstīti Satiksmes ministrijas Informatīvajā
ziņojumā "Par Latvijas Republikas ārējās robežas
stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko
rīcību" (turpmāk - informatīvais ziņojums), kas tika
sagatavots, lai izpildītu Ministru kabineta 2019. gada
22. oktobra sēdē saistībā ar informatīvo ziņojumu
"Par Latvijas Republikas ārējās robežas
stiprināšanu" (TA-1809) VAS "Latvijas Valsts radio
un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC) doto
uzdevumu (turpmāk - MK 22.10.2019. uzdevums), Ministru
kabineta 2021.gada 6.jūlija sēdes protokollēmuma (prot.
Nr.51, 2.§) 15.punktā (Dienesta vajadzībām) doto uzdevumu
(turpmāk - MK 06.07.2021. uzdevums) un Ministru
prezidentes 2023. gada 23. decembra uzdevumu Nr.
23-MPI-40 (turpmāk - MP 23.12.2023. uzdevums).
Informatīvā ziņojuma pamatmērķis: informēt Ministru
kabinetu par paveikto saistībā ar MK 22.10.2019. uzdevumu
un MK 06.07.2021. uzdevumu: izvērtēt nepieciešamos
risinājumus un noteikt nepieciešamos pasākumus, kas ļautu
preventīvi aizsargāt no hibrīduzbrukumiem, provokācijām,
kā arī efektivizēt kompetento iestāžu darbu un ieviestu
elektronisku reģistrēšanos rindā robežšķērsošanai,
tādējādi radot pēc iespējas labvēlīgākus apstākļus
robežšķērsotājiem, izstrādāt visaptverošu robežas
aizsardzības risinājumu, robežšķērsošanas vietās (RŠV),
kā arī saistībā ar MP 23.12.2023. uzdevumu iesniegt
iespējamos risinājumus fiziskās rindas un gaidīšanas
laika mazināšanai Pāternieku, Terehovas un Grebņevas
robežkontroles punkta šķērsošanai, tai skaitā
transportlīdzekļu elektroniskās rindas vadības sistēmas
vai līdzīgu risinājumu ieviešana.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija
sēdes protokollēmumam (prot. Nr. 30, 57.§) "Informatīvais
ziņojums "Par Latvijas Republikas ārējās robežas
stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko
rīcību" un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra
sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 45/51.§ "Par Latvijas
Republikas ārējās robežas šķērsošanas elektroniskās
iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas
e-pakalpojuma, un robežšķērsošanas vietas kontroles
procesa elektronizētas pārvaldības risinājumu",
LVRTC nodrošinās pirmā posma ieviešanu, e-pakalpojuma
izstrādi un uzturēšanu, savukārt Autotransporta direkcija
būs pirmajā posmā izveidotās informācijas sistēmas
pārzinis, kā arī nodrošinās informatīvo kampaņu (kampaņas
finansējums atbilstoši MK 22.10.2024. sēdes
protokollēmumam Nr. 45/51.§). Savstarpējo pienākumu
sadalījumu LVRTC un Autotransporta direkcija saskaņos ar
Satiksmes ministriju un atrunās slēdzot līgumu. Funkcijas
LVRTC un ATD ir deleģētas, nosakot pienākumus
"Latvijas Republikas valsts robežas likumā"
(akta ID: 24-TA-2478). Abu iesaistīto pušu atbildības
sadalījuma likumiskais pamats, tostarp ATD un LVRTC
atbildība un konkrētās funkcijas, iesaistoties sistēmas
izveides, attīstības un uzturēšanas procesā, tiks
noteiktas, sistēmas pārzinim saskaņojot funkciju
sadalījumu ar Satiksmes ministriju, kā arī noslēdzot
attiecīgu deleģējuma līgumu (vienošanos) ar LVRTC.
|
8. Atbildīgā
kontaktpersona
Vārds Uzvārds
|
Amats
|
Kontaktinformācija
|
Aļona Rastihina
|
LVRTC Projektu vadības
daļas Projektu vadītāja
|
alona.rastihina@lvrtc.lv,
26684544
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
MK - Ministru kabinets
1
https://www.varam.gov.lv/lv/valsts-parvaldes-jomu-domenu-arhitekturas
2 Projekta laikā vai 2 gadus pēc
projekta noslēguma, ja attiecināms
3 Atbilstoši Tiesību akta projekta
"Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas
likumā" (24-TA-2478) sākotnējās
ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums
(anotācija) sniegtajai informācijai.
4 Projekta kopējais finansējums tiek
ieskaitīts ERAF 1.3.1.1.pasākuma iznākuma
rādītāja "saimnieciskās darbības
veicējiem izstrādāto digitālo pakalpojumu,
produktu un procesu vērtība"
vērtībā.
5 5.2.punktā norādītie
lietotāji netiek ieskaitīti 1.3.1.1.pasākuma
rezultāta rādītājā "Jaunu un
modernizētu publisko digitālo pakalpojumu, produktu
un procesu lietotāji".
6 Iekļaujot norādi pakalpojumam,
procesam vai produktam, kas izstrādāts -
izveidots/pilnveidots un reģistrēts Valsts
informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas
informācijas sistēmā (VIRSIS)
7
https://www.cfla.gov.lv/lv/izmaksu-un-ieguvumu-analize
8 Atbilstoši Tiesību akta projekta
"Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas
likumā" (24-TA-2478) sākotnējās
ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums
(anotācija) sniegtajai informācijai.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|