Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 10
Liepājā 2025. gada 24. jūlijā (prot. Nr. 8, 14. §)
Valsts mērķdotācijas sadales kārtība interešu izglītības programmu finansēšanai Liepājas valstspilsētas pašvaldībā
1. Saistošie noteikumi nosaka valsts budžeta mērķdotācijas (turpmāk – mērķdotācija) sadales kārtību interešu izglītības programmu finansēšanai Liepājas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – pašvaldība).
2
2. Mērķdotāciju piešķir interešu izglītības pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.
3
3. Uz mērķdotāciju var pretendēt šādi interešu izglītības programmu (turpmāk – programma) īstenotāji:
3.1. pašvaldības dibināta interešu izglītības iestāde (turpmāk – pašvaldības iestāde);
3.2. fiziska persona, kura ir reģistrēta komercreģistrā kā individuālais komersants vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā kā saimnieciskās darbības veicējs, vai juridiskā persona, kas pašvaldībā ir saņēmusi licenci interešu izglītības programmas īstenošanai un programma tiek īstenota pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajiem vispārējās izglītības iestāžu izglītojamiem (turpmāk – privātais īstenotājs).
4
4. Lēmumu par mērķdotācijas sadali programmu īstenotājiem pieņem pašvaldības domes izveidota Komisija valsts budžeta mērķdotācijas interešu izglītībai un profesionālās ievirzes izglītībai sadalei (turpmāk – komisija).
5
5. Programmu īstenošanas pārraudzību veic Liepājas Bērnu un jaunatnes centra attiecīgās jomas izglītības metodiķis.
6
6. Komisija kārtējā gada jūlijā pieņem lēmumu par sadalei novirzāmās mērķdotācijas apmēru 3. punktā minētajiem īstenotājiem šādās jomās:
6.1. zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas programmas, tehniskā jaunrade;
6.2. kultūrizglītības un jaunatnes darba programmas;
6.3. sporta izglītības programmas;
6.4. mazākumtautību valodas un kultūrvēstures programmas.
7
7. Privātajiem īstenotājiem novirzāmās mērķdotācijas apmērs ir līdz 10 procentiem no attiecīgajā gadā pašvaldībai piešķirtās mērķdotācijas summas. Pārējā mērķdotācijas summa novirzāma sadalei pašvaldības iestādēm.
8
8. Komisija, lemjot par mērķdotācijas apmēru katrai jomai, ievēro šādu procentuālo attiecību no pašvaldībai piešķirtās mērķdotācijas summas:
8.1. zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas programmām – ievērojot normatīvajā aktā, kas noteic interešu izglītības programmu un valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtību, noteikto procentuālo apmēru attiecīgajam mācību gadam;
8.2. kultūrizglītības un jaunatnes darba programmām – ne mazāk kā 30 procentu apmērā;
8.3. sporta izglītības programmām – ne mazāk kā 20 procentu apmērā;
8.4. mazākumtautību valodas un kultūrvēstures izglītības programmām – ievērojot normatīvajā aktā, kas noteic interešu izglītības programmu un valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtību, noteikto procentuālo apmēru.
9
9. Komisija nosaka izglītības metodiķa likmju skaitu pašvaldības iestādē, ievērojot normatīvajos aktos noteikto izglītojamo skaitu, uz kādu nosakāma viena izglītības metodiķa darba likme.
10
10. Ja attiecīgajā gadā piešķirtās mērķdotācijas apmērs netiek apgūts, komisija var lemt par mērķdotācijas pārdali atbilstoši objektīvai nepieciešamībai starp 3. punktā minētajiem īstenotājiem.
11
11. Ja saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu par mērķdotāciju sadalījumu janvārim – augustam mērķdotāciju samazina, komisija var samazināt 3. punktā minētajiem īstenotājiem piešķiramās mērķdotācijas apmēru, lēmumu paziņojot trīs darba dienu laikā, izmantojot elektroniskos sakarus.
12
12. Mērķdotācijas saņemšanai vienā programmas grupā jāuzņem šāds minimālais izglītojamo skaits:
12.1. zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas programma, tehniskā jaunrade, kā arī programma, kurā ir nepieciešama individualizēta apmācība vai specifiska mācību – treniņa procesa organizācija – seši;
12.2. kultūrizglītība un jaunatnes darbs – 10;
12.3. sporta izglītības programma – 10;
12.4. mazākumtautību valodas un kultūrvēstures programma – 10.
13
13. Ja programmu īsteno bērniem ar invaliditāti, programmā uzņemamo izglītojamo skaitu nosaka komisija.
14
III. Mērķdotācijas pieprasīšanas un sadales kārtība pašvaldības dibinātai interešu izglītības iestādei
14. Pašvaldības dibināta interešu izglītības iestāde līdz kārtējā gada 10. augustam iesniedz Liepājas Izglītības pārvaldē (turpmāk – pārvalde) un komisijā plānoto īstenojamo programmu sarakstu kārtējam mācību gadam (turpmāk – plāns), norādot šādu informāciju: programmas nosaukums, joma, mērķis, grupu skaits, plānotais dalībnieku skaits, iepriekšējā mācību gada izvērtējums, ja attiecināms, vai programmai ir pedagogs. Ja iestāde plāno veikt plānā izmaiņas, tā rakstveidā informē pārvaldi un komisiju vienu mēnesi iepriekš.
15
15. Komisija lēmumu par mērķdotācijas sadali pašvaldības iestādei pieņem kārtējā gada augustā, ievērojot 8. punktā attiecīgai programmu jomai noteikto minimālo mērķdotācijas procentuālo apmēru.
16
IV. Mērķdotācijas pieprasīšanas un piešķiršanas kārtība privātajam īstenotājam un izlietojuma kontrole
16. Liepājas Bērnu un jaunatnes centrs kārtējā gada augustā publicē paziņojumu par privāto īstenotāju pieteikšanos mērķdotācijas saņemšanai pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv, nosakot termiņu pieteikuma iesniegšanai – 10 dienas.
17
17. Privātais īstenotājs pieteikumu mērķdotācijas saņemšanai sagatavo un iesniedz tiešsaistē, aizpildot pieteikuma formu Liepājas e-pakalpojumu sistēmā. Privātajam īstenotājam ir tiesības pieteikumam pievienot papildu dokumentus, kurus tas uzskata par būtiskiem pieteikuma izvērtēšanai.
18
18. Privātais īstenotājs var pretendēt uz mērķdotāciju, ja programmas īstenošanas laiks ir vismaz viens mācību gads, ieskaitot arī brīvdienu laiku.
19
19. Privātam īstenotājam piešķir mērķdotāciju par ne vairāk kā 30 izglītojamiem katrā no 6. punktā noteiktajām programmu jomām un ne vairāk kā par 10 mēnešiem mācību gadā, ieskaitot brīvdienu laiku.
20
20. Komisija 10 dienu laikā pēc pieteikumu iesniegšanas termiņa beigām:
20.1. izskata visiem administratīviem vērtēšanas kritērijiem atbilstošos pieteikumus, novērtējot to atbilstību kvalitatīviem vērtēšanas kritērijiem (pielikumā). Mērķdotācijas piešķiršanai virza pieteikumus, kuri pēc kvalitatīviem vērtēšanas kritērijiem ir saņēmuši ne mazāk kā astoņus punktus. Punktu skaitu nosaka, dalot klātesošo komisijas locekļu piešķirto punktu summu ar komisijas locekļu skaitu;
20.2. pieņem lēmumu par mērķdotācijas sadali kārtējam mācību gadam privātajiem īstenotājiem, kuru pieteikumi atbilst noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem. Mērķdotāciju pieejamā finansējuma ietvaros piešķir secīgi, sākot ar pieteikumu, kas ir saņēmis augstāko punktu skaitu. Ja vairāki pieteikumi saņēmuši vienādu punktu skaitu, finansējumu piešķir pieteikumu iesniegšanas secībā, sākot ar agrāk saņemto.
21
21. Komisijas lēmumu trīs darba dienu laikā paziņo privātajam īstenotājam, izmantojot elektroniskos sakarus un nosūta Liepājas Bērnu un jaunatnes centram.
22
22. Liepājas Bērnu un jaunatnes centrs 10 dienu laikā pēc komisijas lēmuma par mērķdotācijas piešķiršanu pieņemšanas slēdz līgumu ar privāto īstenotāju par mērķdotācijas saņemšanu programmas īstenošanai attiecīgajā periodā. Ja līgums starp abām pusēm netiek noslēgts noteiktajā termiņā, komisijas lēmums par mērķdotācijas piešķiršanu zaudē spēku.
23
23. Privātajiem īstenotājiem ir pienākums samazināt vecāku līdzmaksājumu vienam izglītojamajam mēnesī atbilstoši piešķirtās mērķdotācijas apmēram.
24
24. Privātie īstenotāji līdz kārtējā gada 10. janvārim un 10. septembrim iesniedz atskaiti Liepājas Bērnu un jaunatnes centram par piešķirtā finansējuma izlietošanu.
25
25. Ja privātais īstenotājs piešķirto finansējumu izlieto neatbilstoši mērķim vai tiek konstatēti citi būtiski pārkāpumi, komisija pieņem lēmumu par programmas finansēšanas pārtraukšanu un par neatbilstoši izlietotā finansējuma atgūšanu.
26
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš
Pielikums
Liepājas valstspilsētas pašvaldības
domes 2025. gada 24. jūlija
saistošajiem noteikumiem Nr. 10
1. Administratīvie vērtēšanas kritēriji
Nr.p.k. | Kritērijs | Vērtēšanas sistēma (punkti) atbilst – 1 punkts neatbilst – 0 punkti |
1.1. | Pieteikums iesniegts paredzētajā kārtībā un termiņā | jā – atbilst administratīvajam kritērijam nē – neatbilst administratīvajam kritērijam |
1.2. | Pretendents ir fiziska persona, kura ir reģistrēta komercreģistrā kā individuālais komersants vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā kā saimnieciskās darbības veicējs, vai juridiskā persona, kas pašvaldībā ir saņēmusi / vai apliecina licences saņemšanu 30 dienu laikā programmas īstenošanai | jā – atbilst administratīvajam kritērijam nē – neatbilst administratīvajam kritērijam |
1.3. | Pretendents nav valsts vai pašvaldības iestāde vai kapitālsabiedrība | jā – atbilst administratīvajam kritērijam nē – neatbilst administratīvajam kritērijam |
1.4. | Pretendentam pieteikuma iesniegšanas dienā nav valstij maksājamo nodokļu parādi, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot gadījumus, ja ir noslēgta vienošanās par nodokļu parādu apmaksas grafiku | jā – atbilst administratīvajam kritērijam nē – neatbilst administratīvajam kritērijam |
1.5. | Programmas īstenošanas adrese ir norādīta Liepājas administratīvajā teritorijā | jā – atbilst administratīvajam kritērijam nē – neatbilst administratīvajam kritērijam |
1.6. | Pretendents pieteikumā norādījis tikai un vienīgi izdevumus pedagoģiskā personāla darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām | jā – atbilst administratīvajam kritērijam nē – neatbilst administratīvajam kritērijam |
2. Kvalitatīvie vērtēšanas kritēriji
Nr.p.k. | Kritērijs | Vērtēšanas sistēma (punkti) |
2.1. | Pretendentam ir iepriekšēja pieredze | 1 – nav vispār vai nav saistīta ar interešu izglītību 2 – interešu izglītībā |
2.2. | Mērķauditorija ir bērni un jaunieši vecumā no 3–25 gadiem | 0 – neatbilst 1 – atbilst |
2.3. | Programmas satura apraksts | 0 – aprakstā trūkst detalizēta izklāsta un minimāli atbilst programmas mērķa sasniegšanai 1 – apraksts ir daļēji izklāstīts, nevar gūt pilnīgu priekšstatu par programmas mērķi, saturu un plānotajiem rezultātiem 2 – apraksts ir skaidri aprakstīts un pamatots, aktivitāšu kopums vērsts uz mērķa sasniegšanu |
2.4. | Dalībnieku skaits vienā grupā | 0 – skaits nav norādīts 1 – minimālais dalībnieku skaits 2 – dalībnieku skaits pārsniedz minimālo |
2.5. | Pretendents piedāvā jaunu, inovatīvu vai līdz šim maz pārstāvētu piedāvājumu realizēšanu Liepājā | 0 – programmas apraksts nesatur pietiekamu faktoloģisku informāciju par atbilstību jaunam, inovatīvam un maz pārstāvētām piedāvājumam 1 – programmas apraksts satur faktoloģisku informāciju par vismaz vienu aspektu – jauns, inovatīvs vai maz pārstāvēts |
2.6. | Programmas īstenošanas vieta | 1 – programmas īstenošana paredzēta pilsētas centrā (Vecliepāja) 2 – programmas īstenošana paredzēta ārpus pilsētas centra (jebkurā citā no 9 mikrorajoniem) |
2.7. | Izcilības veicināšana vietējā, nacionālā un/vai starptautiskā līmenī | 0 – programmas aprakstā izcilības veicināšana dalībnieku dalībai nav paredzēta vai nav norādīta 1 – programmas aprakstā izcilības veicināšana dalībnieku dalībai paredzēta vietējā līmenī 2 – programmas aprakstā izcilības veicināšana dalībnieku dalībai paredzēta nacionālā un/vai starptautiskā līmenī |
2.8. | Iekļaujošās izglītības (darbs ar bērniem un jauniešiem ar speciālām vajadzībām vai sociālās atstumtības riskiem) principu ievērošana | 0 – nav paredzēta vai nav norādīta 1 – vispārīgi minēta atvērtība dažādām mērķgrupām, bez konkrētības 2 – ir paredzēts, aprakstā konkrēti aprakstīts, norādīti pielāgojumi |
2.9. | Pakalpojuma īstenošanas kapacitāte (cilvēkresurss, materiāltehniskā bāze esošā) | 1 – pretendents jauns pakalpojuma sniedzējs, kapacitāti plāno stiprināt pēc mērķdotācijas saņemšanas 2 – pretendentam ir īstenošanas kapacitāte, jo neatkarīgi no mērķdotācijas jau ir kapacitāte cilvēkresursā un iegādāta materiāltehniskā bāze |
2.10. | Līdzšinējā publicitāte, tēls | 1 – par pretendentu publiskajā telpā nav pieejama informācija vai tā ir pieejama tikai par pēdējā gada aktivitātēm 2 – par pretendentu publiskajā telpā regulāri pieejama informācija, kas aptver ilgāku laika periodu nekā viens gads |
2.11. | Programmas apguves apjoms | 1 – viena nodarbība nedēļā grupai 2 – vismaz divas reizes nedēļā grupai |
Saistošo noteikumu "Valsts mērķdotācijas sadales kārtība interešu izglītības programmu finansēšanai Liepājas valstspilsētas pašvaldībā"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu "Valsts mērķdotācijas sadales kārtība interešu izglītības programmu finansēšanai Liepājas valstspilsētas pašvaldībā " (turpmāk – saistošie noteikumi) mērķis ir noteikt vienotu kārtību, kādā Liepājas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – pašvaldība) tiek sadalīta valsts budžeta mērķdotācija interešu izglītības programmu finansēšanai pašvaldības dibinātām interešu izglītības iestādēm un privātajiem īstenotājiem. Pašreiz valsts budžeta mērķdotācijas sadales kārtību noteic Liepājas pilsētas domes 2018. gada 15. februāra nolikums Nr. 7 "Valsts budžeta mērķdotācijas sadales kārtība interešu izglītībā". Izvērtējot esošo kārtību, secināts, ka pastāvošais tiesiskais regulējums ir nepilnīgs un nenodrošina efektīvu mērķdotācijas sadali. Jaunais regulējums noteic mērķdotācijas sadales apmēru dažādām interešu izglītības programmu jomām, grupā uzņemamo minimālo izglītojamo skaitu, mērķdotācijas sadales kārtību pašvaldības dibinātai interešu izglītības iestādei, mērķdotācijas pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību privātajam īstenotājam. Tiek noteikts, ka privātajiem īstenotājiem būs jānovirza līdz 10 procentiem no attiecīgajā gadā pašvaldībai piešķirtās mērķdotācijas summas, pārējo finansējumu novirzot sadalei pašvaldības dibinātām interešu izglītības iestādēm. Mērķdotāciju privātajiem īstenotājiem piešķirs, izvērtējot pieteikumu atbilstību administratīviem un kvalitatīviem vērtēšanas kritērijiem (saistošo noteikumu pielikumā). Privātajam īstenotajam tiek noteikts pienākums samazināt vecāku līdzmaksājumu vienam dalībniekam mēnesī atbilstoši piešķirtajai mērķdotācijai. Piešķirtā mērķdotācija izlietojama pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. punktu gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību, ir pašvaldības autonomā funkcija. No Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumu Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība" 10.1. apakšpunkta izriet, ka pašvaldībā ir jāizstrādā un jāapstiprina mērķdotācijas sadales kārtība. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošajiem noteikumiem nav fiskāla ietekme uz pašvaldības budžetu, jo mērķdotāciju piešķir no valsts budžeta līdzekļiem. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – tiks veicināta vienlīdzīga iespēja bērniem un jauniešiem apmeklēt interešu izglītības nodarbības, kā arī daļēji samazināsies vecāku līdzmaksājums, apmeklējot privāto interešu izglītības programmu nodarbības. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – apmeklējot sporta interešu izglītības programmas, tiks veicināts dalībnieku veselīgs dzīvesveids. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – noteikumu tiesiskais regulējums sniegs atbalstu privātajiem interešu izglītības programmu īstenotājiem – fiziskām personām, kas ir reģistrējušās kā saimnieciskās darbības veicēji vai juridiskām personām, kuras pašvaldībā īsteno licencētas interešu izglītības programmas. Ietekme uz konkurenci – provizoriski palielināsies konkurence interešu izglītības programmu piedāvājumu dažādošanai. Saistošajiem noteikumiem nav ietekme uz vidi. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošajiem noteikumiem nebūs ietekme uz kopējo administratīvo slogu, jo netiek veidotas jaunas institūcijas. Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Liepājas Izglītības pārvalde un Liepājas Bērnu un jauniešu centrs, kā arī pašvaldības domes izveidotā Komisija valsts budžeta mērķdotācijas interešu izglītībai un profesionālās ievirzes izglītībai sadalei. Privātajiem īstenotājiem tiek atvieglota administratīvā procedūra, paredzot iespēju iesniegt pieteikumu mērķdotācijas saņemšanai, izmantojot tiešsaistes formu Liepājas e-pakalpojumu sistēmā. Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi skar pašvaldības funkciju izglītības jomā. Ar saistošo noteikumu apstiprināšanu saturiski netiek veidota jauna pašvaldības autonomā funkcija, bet tiek precizēts esošās saturs. Saistošo noteikumu izpildes administrēšanu nodrošinās Liepājas Izglītības pārvalde. Jaunas darba vietas netiks veidotas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Liepājas Izglītības pārvalde un Bērnu un jauniešu centrs esošo funkciju un uzdevumu ietvaros, kā arī Komisija valsts budžeta mērķdotācijas interešu izglītībai un profesionālās ievirzes izglītībai sadalei. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo institūciju reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – noteikt vienotu kārtību valsts budžeta mērķdotācijas sadalei interešu izglītības programmu finansēšanai pašvaldības dibinātām interešu izglītības iestādēm un privātajiem īstenotājiem, un paredz tikai to, kas ir nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekta izstrādē ir piedalījusies un to apstiprinājusi Komisija valsts budžeta mērķdotācijas interešu izglītībai un profesionālās ievirzes izglītībai sadalei 2025. gada 17. jūnija sēdē. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2025. gada 1. jūlija līdz 14. jūlijam tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv, paredzot iespēju ikvienam interesentam iesniegt savus priekšlikumus un komentārus, kā arī informācija tika izvietota pašvaldības telpās Rožu ielā 6 apmeklētājiem pieejamā vietā. Noteiktā termiņa ietvaros priekšlikumi par saistošo noteikumu projekta redakciju netika saņemti. |
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš