Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Rēzeknes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 58 Rēzeknē 2025. gada 19. jūnijā Grozījumi Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"APSTIPRINĀTI Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma Izdarīt Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums", turpmāk - saistošie noteikumi, (Latvijas Vēstnesis, 2024., Nr. 130) šādus grozījumus: 1. Izteikt saistošo noteikumu tiesisko pamatojumu šādā redakcijā: "Pašvaldību likuma 58. panta piekto un sesto daļu" 2. Svītrot 2. punktu. 3. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā: "3. Padome tiek izveidota katrā Rēzeknes novada teritoriālā iedalījuma vienībā (turpmāk - pagastā/pilsētā). Padomes locekļa darbs ir brīvprātīgs un nav algots." 4. Svītrot 4. punktā pirmo teikumu. 5. Aizstāt 5.1. apakšpunktā vārdu "pašvaldības" ar vārdiem "Rēzeknes novada pašvaldības (turpmāk - pašvaldības)". 6. Aizstāt 5.7. apakšpunktā vārdus "pašvaldības domes" ar vārdiem "Rēzeknes novada domes (turpmāk - domes)". 7. Papildināt ar 6.5. apakšpunktu šādā redakcijā: "6.5. sniegt domei viedokli pēc domes pieprasījuma." 8. Svītrot 7.2. apakšpunktu. 9. Svītrot 8.1. un 8.2. apakšpunktos vārdus "ne mazāk kā". 10. Svītrot 9. punktu. 11. Svītrot 10. punktā otro teikumu. 12. Izteikt 15. punktu šādā redakcijā: "15. Ja, pēc atkārtota termiņa noteikšanas, nav saņemts pietiekams pieteikumu skaits, padomes izveidošanu atliek, līdz attiecīgā apvienības pārvaldē tiek saņemts iedzīvotāja iesniegums atkārtotai kandidātu izvirzīšanas uzsākšanai." 13. Svītrot 30. punktā otro teikumu. 14. Izteikt 32. punktu šādā redakcijā: "32. Ja padomes darbības laikā padomes locekļu skaits ir mazāks kā noteikumu 8. punktā noteiktais, padome lemj par padomes darbības turpināšanu nepilnā sastāvā vai par padomes darbības izbeigšanu." 15. Izteikt 48. punktu šādā redakcijā: "48. Padomes loceklis, pildot padomes locekļa amatu, darbojas attiecīgās pagasta/pilsētas iedzīvotāju interesēs, ievērojot vispārpieņemtos ētikas principus." 16. Svītrot 49. punktu. 17. Izteikt 52. punktu šādā redakcijā: "52. Pašvaldībai ir pienākums 30 (trīsdesmit) dienu laikā izskatīt iesniegumus, ko iesniegusi padome. Pašvaldības izpilddirektors 7 (septiņu) dienu laikā pieņem lēmumu par padomes iesnieguma turpmāko virzību un atbilstoši kompetencei, nosakot atbildīgo pašvaldības institūciju vai amatpersonu." Rēzeknes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Švarcs
Paskaidrojuma raksts
|
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir izdarīt
grozījumus Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada
4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40
"Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums",
turpmāk - Saistošie noteikumi Nr. 40, stājušies spēkā
2024. gada 9. jūlijā, lai precizētu Saistošo
noteikumu Nr. 40 redakciju atbilstoši Viedās
administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas
2025. gada 16. maija atzinumam Nr. 1-18/2473
"Par saistošajiem noteikumiem Nr. 40".
1.2. Šobrīd Rēzeknes novada iedzīvotāju padomju izveidošanas un darbības nosacījumus, tostarp: 1) padomes kompetenci vietējās kopienas jautājumu izlemšanā papildus šajā likumā noteiktajam; 2) padomes darbības teritoriju; 3) padomes locekļu skaitu un kandidātu izvirzīšanas kārtību no katras šīs daļas 2. punktā minētās teritorijas iedzīvotāju vidus, nodrošinot iespēju iedzīvotājiem izvirzīt savus kandidātus; 4) padomes locekļu ievēlēšanas kārtību, paredzot iespēju iedzīvotājiem tieši balsot par padomes locekļu kandidātiem; 5) padomes darbības termiņu; 6) padomes darba organizāciju; 7) kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata iedzīvotāju padomes iesniegumus nosaka Saistošie noteikumi Nr. 40 (izsludināti Latvijas Vēstnesī 08.07.2024., Nr. 130). Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas 2025. gada 16.maija atzinumā Nr. 1-18/2473 "Par saistošajiem noteikumiem Nr. 40" (turpmāk - atzinums) ir norādījusi uz Saistošo noteikumu Nr. 40 atsevišķu punktu redakcijas izvērtēšanu, pārskatīšanu un precizēšanu 2., 3., 4., 8., 10., 15., 32., 48., 49. un 52. Rēzeknes novada pašvaldība izvērtējot saņemto atzinumu, ir secinājusi par nepieciešamību veikt atsevišķu Saistošo noteikumu Nr. 40 punktu vai punktu daļu svītrošanu, punktu redakcijas precizēšanu vai papildināšanu. 1.3. Neizdod saistošos noteikumus "Grozījumi Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"" nav iespējams redakcionāli precizēt Saistošos noteikumus Nr. 40. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
2.1. Saistošo noteikumu "Grozījumi Rēzeknes novada
pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos
noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju
padomes nolikums"" īstenošanas fiskālās ietekmes
prognoze uz pašvaldības budžetu:
2.1.1. nav attiecināms uz budžeta ieņēmumu daļu; 2.1.2. nav attiecināms uz izdevumu daļu; 2.1.3. nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. 2.2. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, nav nepieciešami papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - saistošo noteikumu "Grozījumi
Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija
saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada
iedzīvotāju padomes nolikums"" atstāj pozitīvu
sociālo ietekmi, sabiedrībai tiek dota iespēja iesaistīties
pašvaldības darbā. Iedzīvotājiem ir vieglāk iesaistīties un
izteikt savus ierosinājumus pašvaldības darbā.
3.2. Ietekme uz vidi - ar saistošo noteikumu "Grozījumi Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"" īstenošanu netiek izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - saistošo noteikumu "Grozījumi Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"" īstenošana neietekmēs cilvēku veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā saistošie noteikumi " Grozījumi Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"" neietekmē. 3.5. Ietekme uz konkurenci - saistošie noteikumi "Grozījumi Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"" īstenošanu neietekmē konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
4.1. Saistošo noteikumu "Grozījumi Rēzeknes novada
pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos
noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju
padomes nolikums"" piemērošanas jautājumos var
vērsties Centrālajā pārvaldē - Atbrīvošanas alejā 95A,
Rēzeknē vai jebkurā no Rēzeknes novada pašvaldības iestādēm
- Dricānu apvienības pārvaldē, Kaunatas apvienības
pārvaldē, Maltas apvienības pārvaldē, Nautrēnu apvienības
pārvaldē, Viļānu apvienības pārvaldē.
4.2. Piedāvātais regulējums nemaina līdzšinējo kārtību. 4.3. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Saistošie noteikumi "Grozījumi Rēzeknes novada
pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos
noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju
padomes nolikums"" tiek izstrādāti pamatojoties
uz Pašvaldību likuma 58. panta piektās un sestās daļas
deleģējumu.
5.2. Papildu cilvēkresursu iesaiste saistošo noteikumu īstenošanā netiek paredzēta. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
6.1. Saistošo noteikumu "Grozījumi Rēzeknes novada
pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos
noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju
padomes nolikums"" izpildē iesaistītā institūcija
ir Rēzeknes novada pašvaldības Centrālās pārvalde, Dricānu
apvienības pārvalde, Kaunatas apvienības pārvalde, Maltas
apvienības pārvalde, Nautrēnu apvienības pārvalde, Viļānu
apvienības pārvalde.
6.2. Saistošo noteikumu "Grozījumi Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"" izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Saistošie noteikumi "Grozījumi Rēzeknes novada
pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos
noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju
padomes nolikums"" ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai.
7.2. Pašvaldības izraudzītais līdzeklis saistošo noteikumu "Grozījumi Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju padomes nolikums"" izdošanai ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai, nav citu saudzējošāku līdzekļu, lai sasniegtu leģitīmo mērķi un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
8.1. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai
daļai saistošo noteikumu "Grozījumi Rēzeknes novada
pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos
noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju
padomes nolikums"" projekts 2025. gada
20. maijā nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai,
publicējot Rēzeknes novada pašvaldības tīmekļa vietnē
www.rezeknesnovads.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš
noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas Sabiedrības
viedokļa noskaidrošanai "Grozījumi Rēzeknes novada
pašvaldības 2024. gada 4. jūlija saistošajos
noteikumos Nr. 40 "Rēzeknes novada iedzīvotāju
padomes nolikums"" projekts nosūtīts Rēzeknes
novada pašvaldības pagastu un Viļānu pilsētas
konsultatīvajām padomēm.
8.2. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanas termiņā līdz 2025. gada 3. jūnijam ir saņemts M. S. viedoklis un Viļānu pilsētas iedzīvotāju padomes priekšsēdētājas V. Pizičas saskaņojums saistošo noteikumu projektam bez iebildumiem. Attiecībā uz viedokļa jautājumiem, kas skar saistošo noteikumu projektu tiek sniegts šāds vērtējums. 1. Tiek ņemts vērā izteiktais viedoklis par saistošo noteikumu projektu attiecībā uz to, ka padomes locekļa darbs ir brīvprātīgs un par to netiek noteikta atlīdzība, papildinot Saistošo noteikumu Nr. 40 3. punktu ar otro teikumu šādā redakcijā: "Padomes locekļa darbs ir brīvprātīgs un nav algots.". 2. Netiek ņemti vērā šādi izteiktie viedokļi par saistošo noteikumu projektu: 2.1. attiecībā uz saistošo noteikumu projekta 2. un 4. punkti, ar kuriem paredzēts svītrot Saistošo noteikumu Nr. 40 2. punktu un 4. punkta pirmo teikumu, jo uz to iz norādījusi VARAM atzinumā atsaucoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3. punktu paredz, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas vai dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās vai pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu. Pašvaldība, izvērtējot VARAM atzinumā norādīto kopsakarā ar Pašvaldību likuma 58. panta pirmajā daļā ietverto iedzīvotāju padomes izveidošanas mērķi (lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam), secinājusi par nepieciešamību svītrot Saistošo noteikumu Nr. 40 2. punktu un 4. punkta pirmo teikumu, kā arī ar šo šiem secinājumiem ir saistīti arī saistošo noteikumu projekta 3., 5. un 6. punkti; 2.2. attiecībā uz saistošo noteikumu projekta 11. punktu, ar kuru paredzēts svītrot Saistošo noteikumu Nr. 40 10. punkta otro teikumu, jo uz to ir norādījusi VARAM atzinumā atsaucoties uz Pašvaldību likuma 58. panta trešo daļu par padomes locekli var būt fiziskā persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsonis vai tāds Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas Republikas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā, bet atbilstoši 58. panta ceturtajai daļai par padomes locekli nav atļauts būt domes deputātam, pašvaldības izpilddirektoram un viņa vietniekam, norādot, ka pašvaldība nav tiesīga noteikt papildu kritērijus padomes loceklim - tiesības tikt ievēlētai tikai vienā Rēzeknes novada teritoriālās vienības padomes sastāvā; 2.3. attiecībā uz saistošo noteikumu projekta 16. punktu, ar kuru paredzēts svītrot Saistošo noteikumu Nr. 40 49. punktu, jo uz to ir norādījusi VARAM atzinumā atsaucoties uz to, ka tā kā saistošajos noteikumos nav atrunāts, kas ir saprotams ar padomes locekļa interešu konfliktu, būtu piemērojams likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", vēršot uzmanību, ka minētais likums attiecas tikai uz tajā noteiktajām personām un situācijām un ievērojot, ka padomes loceklis nav valsts amatpersona, bet ir pašvaldības konsultatīvas institūcijas pārstāvis, kura kompetencē neietilpst nedz lēmumu ar galīgu noregulējumu pieņemšana, nedz rīcība ar pašvaldības mantu, kamēr pašvaldības dome šādas pilnvaras nepiešķir. Pašvaldība, izvērtējot VARAM atzinumā norādīto secinājusi par nepieciešamību svītrot Saistošo noteikumu Nr. 40 49. punktu; 2.4. attiecībā uz Saistošo noteikumu Nr. 40 51. punkta grozīšanu, paredzot apvienības pārvaldei obligātu pienākumu rīkot iedzīvotāju sapulces vismaz divas reizes gadā, jo punkta reglamentēts pašvaldības domes priekšsēdētāja un deputātu pienākums vismaz 1 (vienu) reizi gadā tikties ar padomi. Padomei ir tiesības sasaukt sēdes pēc savas izvēles un nepieciešamības, bez tam Saistošo noteikumu Nr. 40 36. punkts jau nosaka minimālo padomes sēžu sasaukšanas skaitu - ne retāk kā 1 (vienu) reizi pusgadā. |
Rēzeknes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Švarcs