Jelgavas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 5
Jelgavā 2025. gada 18. jūnijā
Par aizliegumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanai Jelgavas novada administratīvajā teritorijā
1. Jelgavas novada administratīvajā teritorijā, kurā ietilpst Cenu pagasts, Elejas pagasts, Glūdas pagasts, Jaunsvirlaukas pagasts, Kalnciema pagasts, Lielplatones pagasts, Līvbērzes pagasts, Ozolnieku pagasts, Platones pagasts, Salgales pagasts, Sesavas pagasts, Svētes pagasts, Valgundes pagasts, Vilces pagasts, Vircavas pagasts un Zaļenieku pagasts, ir aizliegts audzēt jebkādus ģenētiski modificētos kultūraugus. 2
2. Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana Jelgavas novada administratīvajā teritorijā aizliegta 15 (piecpadsmit) gadus no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas. 3
3. Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanas aizlieguma mērķis ir saglabāt Jelgavas novadā esošo bioloģisko daudzveidību, veicināt ekoloģiskas pārtikas audzēšanu un bioloģisko lauksaimniecību, kā arī novērst cilvēku un dzīvnieku veselības un vides piesārņojuma riskus. 4
4. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Jelgavas novada pašvaldības 2021. gada 22. septembra saistošie noteikumi Nr. 8 "Par aizliegumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanai Jelgavas novada administratīvajā teritorijā"(protokols Nr. 20, 50. §). 5
Jelgavas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītāja D. Tauriņa
Jelgavas novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 5 "Par aizliegumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanai Jelgavas novada administratīvajā teritorijā" paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija | 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Ģenētiski modificēto organismu aprites likuma 22. panta otrā un trešā daļa nosaka, ka pašvaldības ar saistošajiem noteikumiem var noteikt aizliegumu ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanai attiecīgajā administratīvajā teritorijā vai tās daļā uz laiku, kas nav īsāks par pieciem gadiem. Saistošie noteikumi tiek pieņemti, lai nodrošinātu ģenētiski modificēto organismu drošu apriti, novērstu negatīvo ietekmi uz cilvēku veselību, saglabātu bioloģisko daudzveidību un veicinātu ilgtspējīgas lauksaimniecības attīstību. Ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšana mazinātu bioloģisko kultūraugu audzētāju konkurētspēju. Audzējot ģenētiski modificētos kultūraugus, to izplatība blakus esošajās teritorijās ir neizbēgama. Bioloģiskā lauksaimniecība nevar pastāvēt līdzās ģenētiski modificēto kultūraugu audzēšanai. | 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošana neatstās fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu. | 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Saistošo noteikumu īstenošana neatstās sociālo ietekmi uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekmi uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību. 3.2. Saistošo noteikumu īstenošana novērsīs tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, saglabās bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu un visu minēto jomu mijiedarbību. 3.3. Saistošo noteikumu īstenošana novērsīs tiešu ietekmi uz iedzīvotāju veselību. 3.4. Saistošo noteikumu īstenošana pašvaldības teritorijā veicinās bioloģiskās un konvencionālās lauksaimniecības, biotehnoloģijas esošās uzņēmējdarbības ilgtspējīgu attīstību. | 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Saistošo noteikumu piemērošanā privātpersona var griezties Pārtikas un veterinārajā dienestā, Valsts vides dienestā, Valsts augu aizsardzības dienestā un Valsts darba inspekcijā, kas atbilstoši kompetencei uzrauga un kontrolē ģenētiski modificēto organismu apriti regulējošo normatīvo aktu izpildi. 4.2. Administratīvās procedūras notiek Ģenētiski modificēto organismu aprites likuma noteiktajā kārtībā. | 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Saistošie noteikumi tiek izstrādāti, pašvaldības funkcijas – veicināt dabas kapitāla ilgtspējīgu pārvaldību un apsaimniekošanu, kā arī noteikt publiskā lietošanā esoša pašvaldības īpašuma izmantošanas kārtību, ja likumos nav noteikts citādai izpildei. 5.2. Saistošo noteikumu īstenošanā nav nepieciešami papildus pašvaldības cilvēkresursi, pienākumi iekļauti esošo cilvēkresursu amatu aprakstos. | 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē pašvaldībā netiks veidotas jaunas institūcijas, tās uzraugošās darbības veic 4.1. punktā minētās institūcijas. | 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa un pašvaldības autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai. 7.2. Mērķa sasniegšanai saistošie noteikumi nosaka samērīgas prasības teritorijas apsaimniekošanai, uzturēšanai un teritorijas ilgtspējīgai attīstībai kā arī nosaka samērīgu atbildību par saistošo noteikumu neievērošanu. | 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2025. gada 21. maija līdz 2025. gada 4. jūnijam tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, nodrošinot iespēju ikvienai personai iesniegt savus priekšlikumus vai iebildumus. Publicēšanas laikā par Saistošo noteikumu projektu netika saņemti sabiedrības viedokļi. |
Jelgavas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītāja D. Tauriņa
|
|
Saistītie dokumenti
-
Tiesību akti, kuriem maina statusu
-
Izdoti saskaņā ar
-
Citi saistītie dokumenti
|