Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2025/10
2025. gada 21. maijā Par atbalsta pasākumiem mājokļa vides pielāgošanai personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem Aizkraukles novadā
APSTIPRINĀTI
ar Aizkraukles novada domes 2025. gada 21. maija sēdes lēmumu Nr. 2025/294 (prot. Nr. 6, 4. p.) Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 panta piekto daļu 1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka pabalsta mājokļa vides pielāgošanai un vides pieejamības nodrošināšanai personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem (turpmāk – Pabalsts) kritērijus, pieprasīšanas, saņemšanas un finansēšanas kārtību. 2. Noteikumu mērķis ir palīdzēt pielāgot mājokļa vidi pilngadīgām personām un bērniem (turpmāk kopā – Persona) ar invaliditāti, lai nodrošinātu šīs Personas neatkarību, iekļaušanos sabiedrībā, uzlabotu šīs Personas iespējas brīvi pārvietoties, tādējādi dodot iespēju Personai strādāt un socializēties, vienlaikus realizējot ārējos normatīvos aktos, t.sk. starptautiskajos līgumos noteiktās personu ar invaliditāti pamattiesības – līdzdalību un integrāciju sabiedrībā, diskriminācijas aizliegumu, pieejamību un tiesības uz darbu. 3. Ar mājokļa vides pielāgošanas pieejamības nodrošināšanu šo Noteikumu izpratnē saprot: 3.1. pacēlāja ierīkošana – stacionāra, pārvietojama, saliekama vai paceļama inženiertehniska ierīce, kas paredzēta ratiņkrēslu pārvietošanai ar vai bez personas; 3.2. pandusa (uzbrauktuves) ierīkošana – braukšanai ratiņkrēslā piemērota stacionāra ceļa, ietves vai grīdas slīpne divu dažādu līmeņu savienošanai. 4. Pabalstu piešķir pēc faktiskajiem izdevumiem, neizvērtējot Personas un tās ģimenes locekļu ienākumus un materiālo stāvokli līdz 10 000 euro apmērā. 5. Pabalsts tiek finansēts no Aizkraukles novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) budžeta līdzekļiem. Kopējais pieejamais finansējums Pabalsta piešķiršanai vienā budžeta gadā tiek noteikts, apstiprinot Pašvaldības kārtējā gada budžetu. Pabalstu administrēšanu veic Aizkraukles novada Sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests). 6. Sociālajam dienestam ir tiesības, saskaņojot ar Personu, likumisko pārstāvi vai pilnvaroto personu, apsekot dzīvesvietu, lai pārbaudītu mājokļa vides pielāgojuma nepieciešamību vai esamību un to funkcionalitāti. 7. Pabalsta izmaksu nodrošina reģistrēto lēmumu rindas kārtībā, Pašvaldības kārtējā gada budžetā Pabalstam paredzēto līdzekļu ietvaros. Dienests rakstveidā informē Personu, tās likumisko vai pilnvaroto pārstāvi, ka ir pienākusi rinda. 8. Atbalsta saņēmēju reģistrā prioritāri (ārpus rindas) reģistrē divus vai vairākus atbalsta saņēmējus, kuru mājokļi atrodas vienā daudzdzīvokļu mājas sekcijā (kāpņu telpā) ar kopīgu koplietošanas ieeju vai vienā viendzīvokļa mājā, un kam iespējams kopīgs mājokļa ārējās vides pielāgojums. 9. Tiesības saņemt pabalstu ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētai un faktiski dzīvojošai Personai, kurai ir noteikta invaliditāte un kustību funkcionēšanas ierobežojumi, un kura pārvietojas tikai ratiņkrēslā par mājokli, kurš ir: 9.1. Personas vai tās ģimenes locekļa īpašumā; 9.2. Personas vai tās ģimenes locekļu lietošanā un par to ir noslēgts rakstveida līgums uz termiņu, kas būs spēkā vēl vismaz 5 gadus no Pabalsta pieprasīšanas dienas. 10. Pabalsta saņemšanai Persona vai tās likumīgais pārstāvis iesniedz Sociālajā dienestā šādus dokumentus: 10.1. iesniegumu (Noteikumu pielikums). Parakstot un iesniedzot iesniegumu, Persona vai tās likumiskais pārstāvis dod Sociālajam dienestam atļauju izmantot Pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par Pabalsta piešķiršanu vai atteikumu; 10.2. sertificēta ergoterapeita atzinumu par nepieciešamajiem mājokļa vides pielāgojumiem; 10.3. sertificēta un reģistrā iekļauta būvspeciālista atzinumu par tehniski un ekonomiski izdevīgāko risinājumu mājokļa un vides pielāgošanai; 10.4. informāciju par aprīkojumu, ierīci (iekārtas ražotāja preces/iekārtas tehniskās specifikācijas apraksti, aptuvenā tirgus cena), ja tāda attiecināma; 10.5. sagatavotu izdevuma tāmi par plānoto mājokļa pielāgošanas darbu apjomu un izmaksām; 10.6. dokumenta kopiju, kas apliecina mājokļa īpašumtiesības, lietošanas vai īres tiesības (uzrādot oriģinālu), ja šādu informāciju Pašvaldība nevar iegūt pati; 10.7. mājokļa kopīpašnieku rakstisku piekrišanu pacēlāja uzstādīšanai vai mājokļa pielāgošanai, ja mājoklis ir kopīpašums vai būvdarbi skars kopīpašumā esošo daļu vai citus īpašumus; 10.8. mājokļa īpašnieka rakstisku piekrišanu vides pielāgošanai, ja Persona dzīvo citai personai piederošā mājoklī; 10.9. rakstisku apliecinājumu par dzīvokļu īpašnieku kopības (dzīvojamās mājas pārvaldnieka) informēšanu par nodomu veikt darbības vides pieejamības nodrošināšanai, ja dzīvoklis atrodas daudzdzīvokļu dzīvojamajā mājā saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likumā noteikto. 11. Persona nav tiesīga saņemt Pabalstu, ja: 11.1. Persona saņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus vai atrodas ieslodzījuma vietā; 11.2. Persona saņem vai tai ir tiesības saņemt valsts finansējumu vai valsts finansētu atbalsta programmu iekārtu un ierīču uzstādīšanai; 11.3. Personas mājoklim ir uzsākts atsavināšanas process vai pret Personu uzsākts parādu piedziņas vai cits tiesvedības process, kā rezultātā pastāv risks mājokļa atsavināšanai; 11.4. Personas mājoklim ir komunālie parādi, kas pārsniedz 1 000 euro; 11.5. Personas mājoklī ir veikta patvaļīga būvniecība. 12. Atkārtoti Pabalstu var pieprasīt ne ātrāk kā 5 gadus pēc iepriekšējā Pabalsta izmaksāšanas dienas, izņemot, ja: 12.1. iepriekš pielāgotā mājoklī dzīvojošai Personai zudis tiesiskais pamats tur uzturēties, ko apliecina pamatojošie dokumenti un Personai saskaņā ar ļikumu "Par palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā" un Pašvaldībā spēkā esošo normatīvo regulējumu ir piešķirta Pašvaldības īpašumā vai lietošanā esoša dzīvojamā telpu saskaņā ar noslēgto līgumu; 12.2. ir iestājušies nepārvarami, ārkārtēja rakstura apstākļi, kurus Persona iepriekš nevarēja ne paredzēt, ne novērst un kuru rezultātā Persona vairs nevar lietot pielāgoto mājokli, ko apliecina sertificēta būvspeciālista atzinums. Par šādiem apstākļiem uzskatāmas dabas stihijas, ugunsgrēks, eksplozija un citas avārijas, kā rezultātā mājoklis ir bojāts un iepriekš uzstādītās vides pieejamības iekārtas vairs nav funkcionējošas. 13. Pašvaldība neveic atlīdzību par ikmēneša apkopes rezultātā veiktajiem iekārtu, tehnisko līdzekļu remontdarbiem un uzlabojumiem, kas varētu rasties iekārtu ekspluatācijas, apkopes vai garantijas laikā. 14. Pēc šo noteikumu 10. punktā minēto dokumentu saņemšanas Sociālais dienests viena mēneša laikā: 14.1. izvērtē Personas atbilstību noteikumu prasībām un Personas vajadzības pēc pieprasītā pabalsta; 14.2. pārbauda saņemto dokumentu atbilstību noteiktajiem kritērijiem; 14.3. pārbauda, vai Persona nesaņem vai tai nav tiesības saņemt valsts finansējumu vai valsts finansētu atbalsta programmu iekārtu un ierīču uzstādīšanai; 14.4. apseko personu dzīvesvietā, novērtējot personas pašaprūpes spējas, individuālās vajadzības un nepieciešamību veikt mājokļa ārējās vides pielāgošanas pasākumus; 14.5. ja nepieciešams, pieprasa papildus informāciju no citām institūcijām vai Personas, Personas likumiskā pārstāvja; 14.6. nodod Aizkraukles novada Būvvaldei Personas iesniegto speciālista atzinumu (Noteikumu 10.3. apakšpunkts) un tāmi (Noteikumu 10.5. apakšpunkts) izskatīšanai un atzinuma sniegšanai. 15. Sociālais dienests pēc Noteikumu 14. punktā veiktajām darbībām un Noteikumu 14.6. apakšpunktā minētā atzinuma saņemšanas pieņem vienu no šādiem lēmumiem un informē par to Personu vai tās likumisko pārstāvi: 15.1. par atbalsta pasākumu nepieciešamību mājokļa pielāgošanai un Pabalsta piešķiršanu un iekļaušanu reģistrā; 15.2. par atteikumu piešķirt Pabalstu un neiekļaut reģistrā, ja persona neatbilst noteikumos noteiktajām prasībām pabalsta saņemšanai. 16. Ja Personas mājokļa pielāgošanai ir paredzēts veikt darbus, kuriem ir nepieciešama normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavota būvniecības dokumentācija, Persona, tās likumiskais pārstāvis vai pilnvarotā persona veic nepieciešamās darbības mājokļa pielāgošanas darbu realizācijai līdz to nodošanai ekspluatācijā. 17. Pašvaldība pabalstu izmaksā mantiskā veidā, apmaksājot komersanta mājokļa vides pielāgošanas darbus, kas veikti, ievērojot normatīvajos aktos noteiktās prasības, pamatojoties uz trīspusēju līgumu, kas noslēgts starp Personu/mājokļa īpašnieku (ja persona nav mājokļa īpašnieks), Personas izvēlēto Komersantu un Sociālo dienestu. 18. Pašvaldība 10 (desmit) darba dienu laikā pēc tam, kad noteikumu 17. punktā minētie mājokļa pielāgošanas darbi pabeigti un būve normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieņemta ekspluatācijā, ko apstiprina attiecīgs būvvaldes saskaņojums un pozitīvs atzinums, kā arī saskaņā ar Noteikumu 17. punktā noslēgtā līguma nosacījumiem, izmaksā Pabalstu, veicot norēķinus ar saimnieciskās darbības veicēju vai būvkomersantu par sniegtajiem pakalpojumiem (projekta dokumentācijas izstrāde, būvdarbi un citas attiecināmās izmaksas), saskaņā ar darbu pieņemšanas – nodošanas aktu un strukturētu e-rēķinu, atbilstoši faktiskajiem izdevumiem, bet nepārsniedzot noteikumu 4. punktā noteikto pabalsta apmēru, vai pēc tam, kad Persona ir apmaksājusi maksājuma daļu, kas pārsniedz noteikumu 4. punktā noteikto pabalsta apmēru un par to ir saņemts maksājumu apliecinošs dokuments. 19. Personai vai tās likumiskajam pārstāvim ir tiesības un pienākums izvēlēties sertificētu saimnieciskās darbības veicēju vai komersantu, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesīgs veikt mājokļa iekšējās un ārējās vides pielāgošanas darbus un kuram nav nodokļu parādu saskaņā ar normatīvos aktos noteikto. 20. Personai ir pienākums uzturēt un lietot mājokļa pielāgojumu atbilstoši tā funkcijām un ar pienācīgu rūpību saskaņā ar tehnisko iekārtu, palīglīdzekļu rūpnīcas un ekspluatācijas noteikumiem. 21. Pēc iekārtu uzstādīšanas Personai vai tās likumīgajam pārstāvim ir pienākums noslēgt līgumu par to tehnisko apkopi ar brīvi izvēlētu pakalpojumu sniedzēju, līguma kopiju iesniedzot Sociālajā dienestā. 22. Personai vai tās likumīgajam pārstāvim ir pienākums nodrošināt finansējuma daļu, kas pārsniedz Noteikumu 4. punktā paredzēto pabalsta apmēru. 23. Personai, tā likumiskajam pārstāvim vai pilnvarotajam pārstāvim bez Sociālā dienesta rakstveida piekrišanas nav pieļaujams pandusu un pacēlāju demontēt, pārdot, nodot trešajai personai lietošanā. 24. Ja Persona pati ir iniciējusi Noteikumu 9.2. apakšpunktā noteiktā līguma laušanu pirms termiņa, tad Personai ir pienākums atlīdzināt Pašvaldībai tās veikto ieguldījumu mājokļa vides pielāgošanā. 25. Gadījumā, ja tiek konstatēts fakts, ka piešķirtais Pabalsts nav izlietots noteiktā aprīkojuma iegādei un/vai uzstādīšanai, uzturēšanai, vai bez attaisnojoša iemesla netiek ievērotas citas noteikumu vai normatīvos aktos noteiktās prasības, vai konstatēts, ka vides pielāgošanas darbi veikti, neievērojot noteiktās būvnormatīvu prasības, vai pārbūvi veicis nesertificēts būvnieks, Sociālais dienests normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atprasa piešķirto pabalstu un nodrošina piešķirtā pabalsta atgūšanu un Personai vai tās likumiskajam pārstāvim ir pienākums atgriezt nepamatoti piešķirto Pabalstu. 26. Sociālā dienesta lēmumus var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu Aizkraukles novada pašvaldības domē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 27. Aizkraukles novada domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Aizkraukles novada domes priekšsēdētāja vietnieks
tautsaimniecības un vides jautājumos A. Zālītis
IESNIEGUMSPamatojoties uz Aizkraukles novada domes saistošajiem noteikumiem "Par atbalsta pasākumiem mājokļa vides pielāgošanai personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem Aizkraukles novadā", lūdzu piešķirt pabalstu:
lai veiktu:
Iesniegumam pievienotie dokumenti:
Pabalsta pieprasītājs apliecina, ka darbi vides pielāgošanai ir veikti un pilnībā pabeigti un apņemas: /aizpilda pēc lēmuma saņemšanas par pabalsta piešķiršanu un visu darbu pabeigšanas/
Jūsu personas datu (vārds, uzvārds, kontaktinformācija un cita informācija, ko Jūs sniedzat savā dokumentā) apstrādes mērķis – nodrošināt Aizkraukles novada pašvaldības kompetencē esoša jautājuma, ko Jūs minat savā dokumentā, izskatīšanu. Nepieciešamības gadījumā var tikt iegūta informācija no citām datu sistēmām, lai izskatītu jautājumu. Personas datu saņēmēji – attiecīgās Aizkraukles novada pašvaldība un/vai valsts pārvaldes iestādes un/vai struktūrvienības, pašvaldības kapitālsabiedrības, kuru kompetencē ietilpst saņemtā dokumenta izskatīšana. Tiesiskais pamats Jūsu personas datu apstrādei ir pārzinim tiesību aktos noteikto juridisko pienākumu izpilde. Informējam, ka Jums kā datu subjektam ir tiesības: 1. pieprasīt pārzinim piekļūt Jūsu kā datu subjekta apstrādātajiem personas datiem, lūgt neprecīzo personas datu labošanu vai dzēšanu, iesniedzot pamatojumu Jūsu lūgumam, likumā noteiktajos gadījumos lūgt Jūsu personas datu apstrādes ierobežošanu, kā arī iebilst pret apstrādi; 2. iesniegt sūdzību par nelikumīgu Jūsu personas datu apstrādi Datu valsts inspekcijā. Saistošo noteikumu Nr. 2025/10 "Par atbalsta pasākumiem mājokļa vides pielāgošanai personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem Aizkraukles novadā"
paskaidrojuma raksts
Aizkraukles novada domes priekšsēdētāja vietnieks
tautsaimniecības un vides jautājumos A. Zālītis |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par atbalsta pasākumiem mājokļa vides pielāgošanai personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem ..
Statuss:
Vēl nav spēkā
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|