Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Centrālās vēlēšanu komisijas lēmums Nr. 18 Rīgā 2025. gada 16. aprīlī Par S. Repņikova svītrošanu no pašvaldības domes vēlēšanu deputātu kandidātu sarakstaŠ.g. 14. aprīlī Centrālajā vēlēšanu komisijā saņemts Severīna Repņikova, p.k. xxxxxx-xxxxx (turpmāk - Kandidāts), iesniegums, kurš reģistrēts CVK lietvedībā ar reģ. Nr. 01.07/271-S) (turpmāk - Iesniegums), kurā Kandidāts, sniedzot situācijas izklāstu, lūdz atcelt Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijas pieņemto lēmumu un apstiprināt viņu par Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu kandidātu no partijas "Republika". Savā iesniegumā kandidāts norāda, ka pieteicies kandidēt Dobeles novada pašvaldības vēlēšanās no partijas "Republika". 2025. gada 10. aprīlī saņēmis Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijas sēdes protokolu par to, ka svītrots no kandidātu saraksta, pamatojoties ar neatbilstību kandidāta statusam. Iesniegumā Kandidāts norāda, ka darba devējs sagatavojis izziņu par to, ka Kandidāts strādā attālināti, neminot faktisko darba izpildes vietu, bet kā pierādījumu pievieno pašparakstītu iesniegumu, kurā pats norāda, ka strādā attālināti no savas deklarētās dzīvesvietas Dobeles novadā. Iesniegumā Kandidāts norāda, ka Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisija nav ievērojusi Administratīvā procesa likuma normas un nav izdevusi šī likuma prasībām atbilstošu administratīvo aktu. Iesniegumam pievienots Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijas 2025. gada 9. aprīļa sēdes protokols Nr. 12, iesniedzēja 2025. gada 8. aprīļa izziņa un kandidāta darba devēja Tietoevry Tech Services Latvia SIA (turpmāk - Darba devējs) izziņa par Kandidāta darba vietu. Pamatojoties uz Administratīvā procesa likumu, Pašvaldības vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju likuma 32. pantu, Kandidāts lūdz atcelt Dobeles novada pašvaldības vēlēšanas komisijas pieņemto lēmumu (sēdes protokolu) un apstiprināt viņu par Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu kandidātu no partijas "Republika". Iepazinusies ar saņemtajiem dokumentiem, Centrālā vēlēšanu komisija konstatē sekojošo: [1] Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 22.1 panta pirmā daļa noteic, ka pašvaldības vēlēšanu komisijas lēmumu par pieteiktā kandidāta svītrošanu no reģistrētā kandidātu saraksta var apstrīdēt Centrālajā vēlēšanu komisijā triju darbdienu laikā no attiecīgā lēmuma pieņemšanas dienas. Atbilstīgi minētā panta otrajai daļai Centrālā vēlēšanu komisija izskata sūdzību un pieņem lēmumu triju dienu laikā no sūdzības saņemšanas dienas. Kandidāta elektroniski parakstīts un iestādes oficiālajā e-adresē 2025. gada 11. aprīlī plkst. 22.02 iesniegts iesniegums saņemts un reģistrēts Centrālajā vēlēšanu komisijā 2025. gada 14. aprīlī. [2] Atbilstīgi Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 22. panta otrajai daļai grozījumus reģistrētajos kandidātu sarakstos var izdarīt komisija, kas šo sarakstu reģistrējusi, svītrojot pieteikto kandidātu, ja kandidāts cita starpā neatbilst šā likuma 8. panta otrās daļas prasībām. Pašvaldības vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju likuma 16. pants noteic, ka vēlēšanu komisija un iecirkņa komisija lēmumus pieņem, atklāti balsojot. Lēmums ir pieņemts, ja "par" nobalso vairākums no komisijas locekļu kopskaita. Atbilstīgi šī likuma 17. panta pirmajai daļai vēlēšanu komisijas un iecirkņa komisijas sēdē raksta sēdes protokolu, kuru paraksta komisijas priekšsēdētājs un sekretārs. Komisijas lēmumi ierakstāmi protokolā. Pašvaldības domes vēlēšanu likums un Centrālās vēlēšanu komisijas 2024. gada 14. decembra instrukcija Nr. 11 "2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu kandidātu sarakstu iesniegšanas instrukcija" neuzliek par pienākumu vēlēšanu komisijai tās lēmumu par kandidāta svītrošanu no kandidātu saraksta noformēt kā atsevišķu administratīvo aktu. Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijas lēmums par Kandidāta svītrošanu no kandidātu saraksta ir ierakstīts Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu 2025. gada 9. aprīļa sēdes protokolā Nr. 12. [3] 2025. gada 9. aprīlī Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijas sēdē izskatīts jautājums par Kandidāta kandidēšanas pamata atbilstību. Sēdes protokolā Nr. 12 norādīts: "No Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes 07.04.2025. saņemta informācija, ka deputāta kandidātam Severīnam Repņikovam p.k. xxxxxx-xxxxx nav bijusi deklarēta dzīves vieta Dobeles novadā bez pārtraukuma vismaz pēdējos 10 mēnešus pirms kandidātu sarakstu iesniegšanas dienas. Zemesgrāmatas informācijas sistēmā redzams, ka kandidātam nav reģistrēts nekustamais īpašums Dobeles novadā. Dobeles novada vēlēšanu komisija sazinājās ar kandidātu ar lūgumu iesniegt darba devēja izziņu par darba vietu Dobeles novadā. Vēlēšanu komisijā saņemta darba devēja izziņa 08.04.2025., kurā nav norādīta darba vieta Dobeles novadā." Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisija konstatējusi un secinājusi, ka Kandidāts neatbilst kandidātam izvirzītajām prasībām, un, ievērojot minēto, komisijai atklāti balsojot, pieņemts lēmums svītrot Severīnu Repņikovu, p.k. xxxxxx-xxxxx, no kandidātu saraksta. [4] Atbilstīgi Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 8. panta otrajai daļai tiesības kandidēt ir personai, kura vēlēšanu dienā sasniegusi 18 gadu vecumu, ir reģistrēta Fizisko personu reģistrā, uz kuru neattiecas neviens no šā likuma 9. pantā minētajiem ierobežojumiem un kura kandidātu saraksta iesniegšanas dienā atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem: 1) tā ir bez pārtraukuma reģistrēta dzīvesvietā attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz pēdējos 10 mēnešus; 2) tā ir attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā nostrādājusi (kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais atbilstoši likumam "Par valsts sociālo apdrošināšanu") vismaz pēdējos četrus mēnešus; 3) tai attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder likumā noteiktajā kārtībā reģistrēts nekustamais īpašums. Līdz ar to, lai tiktu izpildīts likumā noteiktais kandidēšanas pamata nosacījums, nepieciešams konstatēt kandidāta atbilstību vismaz vienam no Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 8.panta otrajā daļa minētajiem priekšnoteikumiem. Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisija savas kompetences robežās ir veikusi likumā noteiktās Kandidāta pārbaudes un konstatējusi, ka Kandidātam nav bijusi deklarēta dzīvesvieta Dobeles novadā bez pārtraukuma vismaz pēdējos 10 mēnešus pirms kandidātu sarakstu iesniegšanas dienas, kā arī to, ka kandidātu saraksta iesniegšanas dienā kandidātam nav reģistrēts nekustamais īpašums Dobeles novadā. Līdz ar to Kandidāts neatbilst Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 8.panta otrās daļas 1. un 3. punktā minētajiem kritērijiem. Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisija 2025. gada 8. aprīlī ir informējusi Kandidātu par to, ka pieteikumā norādītie kandidēšanas pamati neatbilst likumā noteiktajiem kritērijiem, kas dod tiesības kandidēt vēlēšanās noteiktā administratīvajā teritorijā. [5] Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 17. panta trešā daļa noteic, ka, ja par kandidātu ir pieteikta persona, kura nav bez pārtraukuma vismaz pēdējos 10 mēnešus pirms kandidātu saraksta iesniegšanas dienas reģistrēta dzīvesvietā attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā, bet ir šajā teritorijā nostrādājusi (kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais atbilstoši likumam "Par valsts sociālo apdrošināšanu") vismaz pēdējos četrus mēnešus pirms kandidātu saraksta iesniegšanas dienas, kandidātu sarakstam jāpievieno arī attiecīgi darba devēja vai Valsts ieņēmumu dienesta izziņa. Ievērojot Centrālās vēlēšanu komisijas 2024. gada 14. decembra instrukcijas Nr. 11 "2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu kandidātu sarakstu iesniegšanas instrukcija" 29.5. apakšpunktā noteikto, ja par kandidātu pieteikta persona, kura nav bez pārtraukuma vismaz pēdējos 10 mēnešus pirms kandidātu saraksta iesniegšanas dienas reģistrēta dzīvesvietā attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā, bet ir šajā teritorijā nostrādājusi (kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais atbilstoši likumam "Par valsts sociālo apdrošināšanu") vismaz četrus mēnešus pirms kandidātu saraksta iesniegšanas dienas, iesniedzama ne senāk kā mēnesi pirms kandidātu saraksta iesniegšanas dienas izsniegta attiecīgi darba devēja vai Valsts ieņēmumu dienesta izziņa. Atbilstīgi minētās instrukcijas 30.5. apakšpunktam pašvaldības vēlēšanu komisija, pārbaudot dokumentus, pārliecinās, ka izziņā, kas apliecina, ka kandidāts drīkst kandidēt pēc darbavietas, norādītas nepieciešamās ziņas - kandidāta vārds, uzvārds, personas kods, administratīvā teritorija, kurā strādā, no kura datuma, kā arī, vai izziņā norādīta izdošanas vieta, datums, numurs un izdevēja paraksts, paraksta atšifrējums. [5.1] Atbilstīgi Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijas 2025. gada 9. aprīļa sēdes protokolā minētajam Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisija ir veikusi darbības, lai pārliecinātos par kandidāta atbilstību Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 8.panta otrās daļas 2. punktam. Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisija ir sazinājusies ar Kandidātu un izteikusi lūgumu iesniegt darba devēja izziņu par darba vietu attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā. 2025. gada 8. aprīlī saņemta Darba devēja izsniegta izziņa, kuras saturs neatbilst Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 17. panta trešajā daļā noteiktajam kritērijam. Proti - Darba devēja izziņa nesatur ziņas par faktisko darba izpildes vietu, un tajā nav norādīts, ka Kandidāts ir nostrādājis Dobeles novada teritorijā vismaz pēdējos četrus mēnešus pirms kandidātu saraksta iesniegšanas dienas. Kandidāts savā 2025. gada 8. aprīļa iesniegumā Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijai norāda, ka strādā attālināti no savas deklarētās dzīvesvietas, kas, viņaprāt, uzskatāma par darbavietas adresi, un lūdz mainīt kandidēšanas pamatu no deklarētās dzīvesvietas uz darba vietu. [5.2] Darba likuma 40. panta otrās daļas 4. punkts noteic, ka darba līgumā norāda darba vietu (ja darba pienākumu veikšana nav paredzēta kādā noteiktā darba vietā, to, ka darbinieku var nodarbināt dažādās vietās). Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 17. panta trešā daļa noteic, ka, ja par kandidātu pieteiktā persona attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā ir nostrādājusi (kā darba ņēmējs) vismaz pēdējos četrus mēnešus pirms kandidātu saraksta iesniegšanas dienas, kandidātu sarakstam jāpievieno arī attiecīgi darba devēja izziņa. Lai arī Kandidāts savā 2025. gada 8. aprīļa iesniegumā norāda, ka stādā attālināti no savas deklarētās dzīvesvietas Dobeles novadā, kas esot uzskatāma par viņa darbavietas adresi, šo informāciju par konkrēto darba izpildes vietu neapstiprina Darba devēja izsniegta izziņa. Ievērojot minēto, secināms, ka nav tiesiska pamata uzskatīt, ka Kandidāta deklarētās dzīvesvietas adrese Dobeles novadā ir arī faktiskā darba izpildes vieta. [6] Administratīvā procesa likuma 14.1 pants noteic, ka iestāde, pieņemot lēmumus, ievēro objektivitāti un dod procesa dalībniekiem pienācīgu iespēju izteikt savu viedokli un iesniegt pierādījumus. Kandidāta iesniegums tika izskatīts Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 16. aprīļa sēdē, kurā piedalījās: Severīns Repņikovs - Kandidāts, saraksta "Republika" kandidāts; Elita Dzērvīte - Dobeles novada vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja; Kaspars Kūriņš - Kandidātu saraksta "Republika" iesniedzējs; Māris Feldmanis - Kandidātu saraksta "Republika" kandidāts. Sēdē Kandidāts uzturēja savu sūdzību, pamatojoties uz 2025. gada 11. aprīļa iesniegumā minētajiem argumentiem. Papildus Kandidāts paskaidroja, ka dzīvo Dobeles novada pašvaldības teritorijā un ir deklarēts Dobeles novada administratīvajā teritorijā esošā adresē pēdējos septiņus mēnešus, no kurienes strādā attālināti. Atbildot uz Centrālās vēlēšanu komisijas locekļu jautājumiem, Kandidāts norādīja, ka viņa darba līgumā norādītā darba vieta ir Rīgā, un ir atļauja strādāt attālināti, kas var būt jebkur arī visā Latvijas teritorijā. Komisijas sēdē Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja Elita Dzērvīte paskaidroja, ka, saņemot darba devēja izziņu, komisija neguva pārliecību par kandidāta darba vietu Dobeles novadā, jo izziņā bija rakstīts, ka darbs ir veicams attālināti. Citus pierādījumus par faktisko darba izpildes vietu un Kandidāta atbilstību Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 8. panta otrās daļas prasībām Kandidāts nesniedza. [7] Ņemot vērā lietas faktiskos apstākļus un Centrālās vēlēšanu komisijas rīcībā esošās ziņas, Centrālā vēlēšanu komisija secina, ka Kandidāta iesniegtā Darba devēja izziņa neietver apliecinājumu likumā noteiktajai prasībai, ka Kandidāts Dobeles novada administratīvajā teritorijā nostrādājis vismaz pēdējos četrus mēnešus no kandidātu saraksta iesniegšanas dienas. Likums neparedz iespēju iesniegt kandidāta pašapliecinājumu par faktisko darba izpildes vietu. Apliecinājums, ka Kandidāts strādā attālināti savā deklarētajā dzīvesvietā, nav pietiekams pierādījums par Kandidāta atbilstību Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 8.panta otrās daļas 2. punkta prasībām. Ievērojot iepriekš minēto, pamatojoties uz likuma "Par Centrālo vēlēšanu komisiju" 6. panta 8. punktu, Pašvaldības vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju likuma 32. pantu, Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 22.1 panta pirmo un otro daļu un ievērojot Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 8. panta otrās daļas 2. punktu un 17. panta trešo daļu, Centrālā vēlēšanu komisija nolemj: Atstāt negrozītu Dobeles novada pašvaldības vēlēšanu komisijas 2025. gada 9. aprīļa sēdē pieņemto lēmumu - svītrot Severīnu Repņikovu, p.k. xxxxxx-xxxxx, no kandidātu saraksta. Atbilstīgi Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 22.1 panta otrajai daļai un 52. panta pirmajai daļai šo lēmumu triju darbdienu laikā no tā pieņemšanas dienas var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja K. Saulīte Centrālās vēlēšanu komisijas sekretārs R. Eglājs |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par S. Repņikova svītrošanu no pašvaldības domes vēlēšanu deputātu kandidātu saraksta
Izdevējs: Centrālā vēlēšanu komisija
Veids:
lēmums
Numurs: 18Pieņemts: 16.04.2025.Stājas spēkā: 16.04.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 77, 22.04.2025.
OP numurs:
2025/77.12
Saistītie dokumenti
|