3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci 3.1. Sabiedrības mērķgrupa, uz kuru attiecināms Noteikumu regulējums, medību platību īpašnieki, mednieki un visa sabiedrība kopumā, jo Noteikumu ieviešana nodrošinās papildu aizsardzību cilvēku veselībai un īpašumu bojāšanas apdraudējumam. 3.2. Sociālā ietekme – tiks veicināta sabiedrības iesaiste sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanā un postījumu videi, īpašumam un cilvēkiem novēršanā. 3.3. Ietekme uz vidi – ierobežojot nekontrolētu nelimitēti medījamo dzīvnieku populācijas pieaugumu pilsētā, tiks būtiski samazināts to ietekmē radītais kaitējums videi. 3.4. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – samazinot medījamo dzīvnieku skaitu pilsētā, tiks uzlabota sanitārā drošība pilsētvidē, kam ir pozitīva ietekme uz iedzīvotāju veselību. 3.5. Nav ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci, jo medībām pilsētā nav komerciāls raksturs. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Noteikumu izstrādes procesā notika konsultācijas ar pašvaldības institūcijām. Atsevišķas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem (tostarp biedrībām, nodibinājumiem, apvienībām, u.tml.) nenotika. 8.2. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc noteikumu izskatīšanas domes Attīstības komitejā, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā – pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. 8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 13.02.2025. līdz 26.02.2025. tika saņemti 4 iedzīvotāju priekšlikumi vai ieteikumi. 3 priekšlikumi saņemti par to, ka medības Ādažu pilsētā nav organizējamas, tai skaitā, roņu aizsardzībai. Priekšlikumi netika atbalstīti, jo Medību likuma 3. panta otrajā prim daļā pašvaldībai ir noteikts deleģējums izdot saistošos noteikumus par medībām pilsētā. Saistošie noteikumi paredz tiesības veikt medības tikai Ādažu pilsētas teritorijā un tikai tad, ja medījamie dzīvnieki apdraud sabiedrisko kārtību un drošību vai rada postījumus. Savukārt, medības ciemu teritorijās regulē citi normatīvie akti, kurus nenosaka pašvaldība. Tāpat arī roņu medības regulē Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumi Nr. 1165 "Kārtība, kādā izsniedz atļaujas nemedījamo sugu indivīdu iegūšanai, ievieš Latvijas dabai neraksturīgas savvaļas sugas (introdukcija) un atjauno sugu populāciju dabā (reintrodukcija)". Roņu medību pamatotības izvērtēšana ir Dabas aizsardzības pārvaldes kompetencē. 8.3.1. Netika atbalstīts priekšlikums noteikumos attēlot Ādažu pilsētas teritoriju, kurā atļauts organizēt medības, lai nerastos nekādi pārpratumi, kur sākas, vai kur beidzas Ādažu pilsēta, jo Ādažu pilsētas robežas ir redzamas portāla kadastrs.lv karšu pārlūkā valsts adrešu reģistrā, atrodot pilsētu Ādaži. 8.3.2. Netika atbalstīts priekšlikums noteikumos iekļaut nosacījumus par kārtību, kā sabiedrība tiek informēta par medībām Ādažu pilsētā, jo priekšlikums ir nekonkrēts, nav saprotams sniedzamās informācijas apjoms un mērķauditorija, kā arī nav skaidrs šīs informēšanas mērķis.Medību norises dokumentēšanas un informācijas aprites kārtību medību jomā nosaka Ministru kabineta 22.07.2014. noteikumi Nr. 421 "Medību noteikumi" u.c. normatīvie akti. 8.3.3. Tika saņemts priekšlikums izvērtēt, kurās pilsētas daļās un kuru sugu savvaļas dzīvnieki var radīt traucējumu. Tādējādi konkrētām sugām un vietās ar piemērotām metodēm iespējams novērst cēloņus, dēļ kuriem dzīvnieki var mitināties pilsētas daļās, kur to atrašanās ir nevēlama vai var radīt būtisku kaitējumu, jo izvēloties tikai līdzekļus (izķeršanu vai nonāvēšanu) tāda izmantošana ir tikai cīņa ar sekām, nevis cēloņiem. Priekšlikums netika atbalstīts, jo savvaļas dzīvnieki var neradīt traucējumus cilvēkiem, taču var radīt bojājumus infrastruktūrai, kura jāuztur kārtībā cilvēkiem. To, kādos gadījumos, ko, kur un cik daudz drīkst medīt, nosaka Medību likums un citi medību jomu reglamentējošie normatīvie akti. 8.3.4. Netika atbalstīts priekšlikums izstrādāt mehānismu, kā preventīvos pasākumus sabalansēt ar sabiedrības kopējām interesēm, jo ne visiem pilsētas iedzīvotājiem savvaļas dzīvnieki rada traucējumu un atsevišķas preventīvās darbības var negatīvi ietekmēt pilsētvides izmantošanu dažādos citos sabiedrībai nozīmīgos veidos – rekreācija, aktīvais dzīvesveids, vides izglītība utt. Minētā mehānisma izveide nav saistošo noteikumu priekšmets. 8.3.5. Netika atbalstīts priekšlikums aizliegt medniekiem, zemes īpašniekam (Ādažu pilsētas teritorijā) izvietot barotavas dzīvnieku piebarošanai, kas piesaista dzīvnieku tuvošanos pilsētas teritorijai, kā arī iestrādāt sankcijas par šāda noteikuma pārkāpumu. Pašvaldībai nav deleģējuma regulēt attiecīgus jautājumus saistošajos noteikumos. Prasības noteiktas Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumos Nr. 1483 "Savvaļā dzīvojošo medījamo dzīvnieku piebarošanas noteikumi" 8.3.6. Saņemts priekšlikums ierobežot medībās izmantojamo šaujamieroču klāstu. Medību likuma 3. panta otrajā prim daļā noteikts, ka pašvaldība izdod saistošos noteikumus par medībām pilsētā, nosakot teritorijas (zonas), kurās atļauts medīt, un, ja nepieciešams, papildus medību jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajiem ierobežojumiem nosakot arī medībās izmantojamos rīkus, līdzekļus, metodes, paņēmienus un drošības nosacījumus. Nav atbalstīts, jo nav sniegta argumentācija papildus medību jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajiem ierobežojumiem noteikt arī medībās izmantojamos rīkus. 8.3.7. Priekšlikums, ka par medībām pirms to organizēšanas ir jāinformē Valsts Meža dienests Dabas aizsardzības pārvalde, pašvaldības policija un citas uzraugošās institūcijas, jo viena no šī dienesta funkcijām ir medību reglamentācijas ievērošanas kontrole, ir atbalstīts daļēji. Par medībām ir jāinformē pašvaldības policija. Pašvaldībai nav tiesību noteikt medniekiem papildu informēšanas pienākumus ārējos normatīvajos aktos noteiktajām institūcijām, kas kontrolē medību jomu. 8.3.8. Priekšlikums noteikt, ka pirms medību veikšanas ir jāinformē sabiedrība, kā arī jānosaka teritorija, kur tās plānotas ar mērķi neapdraudēt pilsētas iedzīvotājus, viņu mājdzīvniekus, kas nejauši var tikt nošauti, jo Noteikumi nenosaka nekādus ierobežojumus par pilsētā nomedījamo dzīvnieku skaitu, nav atbalstīts. Medību norises dokumentēšanas un informācijas aprites kārtību medību jomā nosaka Ministru kabineta 22.07.2014. noteikumi Nr. 421 "Medību noteikumi" u.c. normatīvie akti. 8.3.9. Priekšlikums noteikta, ka medības ir aizliegts organizēt dabas parkā "Piejūra". Dabas parks "Piejūra" ir aizsargājamā dabas teritorija, nav atbalstīts. Medību likuma 3. panta otrajā prim daļā noteikts, ka pašvaldība izdod saistošos noteikumus par medībām pilsētā. 8.3.10. Priekšlikums noteikt ierobežotu nomedījamo dzīvnieku skaitu. Medību likuma 3. panta otrajā prim daļā noteikts, ka pašvaldība izdod saistošos noteikumus par medībām pilsētā un tas neparedz tiesību noteikt ierobežotu nomedījamo dzīvnieku skaitu. 8.3.11. Priekšlikums papildināt noteikumus ar kartēm (pielikumā), iezīmējot, kuras būs medību, nav atbalstīts. Ādažu pilsētas robežas ir redzamas portāla kadastrs.lv karšu pārlūkā valsts adrešu reģistrā, atrodot pilsētu Ādaži. Nav plānots atsevišķi noteikt un shematiski attēlot Ādažu pilsētas atsevišķas daļas. 8.3.12. Priekšlikums noteikumos iekļaut nopietnāku instanču uzraudzību nekā tikai vietējo policiju, nav atbalstīts, jo ārējos normatīvajos aktos ir noteiktas institūcijas, kas kontrolē medību jomu. 8.3.13. Ierosinājums noteikumos iekļaut prasību izveidot humānākas metodes par dzīvnieku nogalināšanu, piemēram, aplikt kokus ar ierobežojošu metāla stiepli teritorijās, kur ir bebru postījumi, nevis brutāli nogalināt dzīvniekus, nav atbalstīts, jo priekšlikums attiecās uz īpašumu apsaimniekošanu un nav piekritīgs medībām. 9. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas. |