Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-25-328-sn

Rīgā 2025. gada 26. martā (prot. Nr. 142, 134. §)
Par pašvaldības atbalstu komersantiem publisku pasākumu rīkošanai
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) piešķir finanšu līdzekļus (turpmāk – līdzfinansējums) komersantu apvienībām publisku pasākumu (turpmāk – pasākums) rīkošanai Rīgas vēsturiskajā centrā un tā aizsardzības zonā.

2. Noteikumu mērķis ir aktivizēt saimniecisko darbību Rīgas vēsturiskajā centrā un tā aizsardzības zonā laika posmā no janvāra līdz aprīlim un no septembra līdz decembrim, veidot vitālāku pilsētas dzīvi, veicināt iedzīvotāju aktivitātes un mikro un mazo uzņēmējdarbību, atbalstot komersantus klientu piesaistes pasākumu rīkošanā, ar noteikumu, ka pasākuma apmeklētājiem netiek piemērota dalības maksa.

II. Atbalstāmās izmaksas un līdzfinansējuma saņēmēji

3. Līdzfinansējums tiek piešķirts kārtējā kalendārajā gadā pašvaldības budžetā paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros, atvēlot 50 % katram no 2. punktā minētajiem periodiem.

4. Līdzfinansējums vienam projektam ir 50 % no attiecināmajām izmaksām, ja pasākuma norise paredzēta ēkā (aptverot iekštelpas un/vai ārtelpas), vai 75 % no attiecināmajām izmaksām, ja pasākuma norise paredzēta publiskajā ārtelpā, bet ne vairāk kā 20 000 euro.

5. Līdzfinansējuma attiecināmās izmaksas, kas saistītas ar pasākuma rīkošanu, ir:

5.1. atlīdzība māksliniekiem, izpildītājiem, pasākumu vadītājiem un tehniskajam personālam;

5.2. producēšanas un projekta vadības izdevumi;

5.3. pasākuma norises vietas noma;

5.4. pasākuma tehniskais nodrošinājums (t. sk. skatuves uzbūve, apskaņošana, gaismošana u. c.);

5.5. pasākuma vietas vizuālais noformējums (izņemot komersantu vai to piedāvāto produktu reklāmas un mārketinga materiālu izgatavošanu un izvietošanu);

5.6. pasākuma īstenošanai nepieciešamo materiālu iegāde, glāžu, kurām nodrošināta atkārtota lietošana un tiek piemērota depozīta maksa, nodrošināšana un aprīkojuma noma;

5.7. drošības nodrošināšana atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām;

5.8. pasākuma publicitātes izmaksas;

5.9. pievienotās vērtības nodoklis, ja līdzfinansējuma saņēmējs nav reģistrēts Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā.

6. Uz līdzfinansējumu var pretendēt vismaz trīs Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra komercreģistrā reģistrētu komersantu, kas saskaņā ar 2014. gada 17. jūnija Eiropas Komisijas Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, I pielikuma 2. panta 2. un 3. punktu atbilst mikro vai maza uzņēmuma statusam, apvienība (turpmāk – pretendents), kas ir izveidota kopīga pasākuma organizēšanai Rīgas vēsturiskajā centrā vai tā aizsardzības zonas teritorijā un kura solidāri uzņemas atbildību par:

6.1. pasākuma saturisko organizēšanu;

6.2. pasākuma tehnisko organizēšanu (t. sk. drošību, kārtību, satiksmes ierobežošanu, satiksmes organizēšanu pasākuma norises laikā un teritorijas uzkopšanu pēc pasākuma);

6.3. pasākuma atdeves mērīšanu un šo datu iesniegšanu pašvaldībai (kases ieņēmumu dinamika un veikto darījumu dinamika);

6.4. atskaišu par pašvaldības piešķiramā līdzfinansējuma izlietošanu iesniegšanu.

7. Līdzfinansējums tiek piešķirts pretendentam, kura:

7.1. dalībnieki pieteikuma iesniegšanas dienā veic saimniecisko darbību Rīgas vēsturiskā centra vai tā aizsardzības zonas teritorijā;

7.2. dalībniekiem pieteikuma iesniegšanas, lēmuma pieņemšanas un līguma par pasākuma līdzfinansēšanu (turpmāk – līgums) slēgšanas brīdī nav nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parāda, kas pārsniedz 150 euro;

7.3. dalībniekiem nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai nav pasludināts maksātnespējas process, tie netiek apsūdzēti naudas atmazgāšanā un sankciju pārkāpšanas regulējuma neievērošanā, to saimnieciskā darbība nav izbeigta vai apturēta vai tie neatbilst valsts tiesību aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tiem pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;

7.4. dalībnieku Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētais pamatdarbības veids nav:

7.4.1. sprāgstvielu, ieroču un munīcijas ražošana (NACE kods: 20.59 un 25.3) un tirdzniecība (NACE kods: 47.63);

7.4.2. alkoholisko dzērienu ražošana (NACE kods: no 11.01 līdz 11.05), izņemot mazās alkoholisko dzērienu darītavas;

7.4.3. tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu ražošana (NACE kods: 12) un tirdzniecība (NACE kods: 47.26 un 46.3);

7.4.4. azartspēles un derības (NACE kods: 92);

7.4.5. intīma rakstura izklaide (NACE kods: 96.99).

III. Pieteikumu iesniegšanas kārtība

8. Lai pieteiktos līdzfinansējuma saņemšanai, pretendents Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrā (turpmāk – Centrs) iesniedz:

8.1. pieteikumu (1. pielikums);

8.2. indikatīvu pasākuma izmaksu aplēsi;

8.3. citu informāciju, kuru pretendents uzskata par svarīgu.

9. Pretendents pieteikumu Centrā iesniedz laika posmā no attiecīgā kalendāra gada:

9.1. 1. janvāra līdz 31. martam, ja projekta realizācija paredzēta laika posmā no septembra līdz decembrim;

9.2. 1. jūlija līdz 30. septembrim, ja projekta realizācija paredzēta laika posmā no nākamā gada janvāra līdz aprīlim.

10. Noteikumu 8. punktā minētos dokumentus pretendents iesniedz elektroniskā formātā, nosūtot:

10.1. uz Centra oficiālo elektronisko adresi saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likumu;

10.2. uz elektroniskā pasta adresi: aic@riga.lv.

11. Pretendents var iesniegt vienu pieteikumu katrā no 2. punktā norādītajiem periodiem.

IV. Līdzfinansējuma piešķiršana

12. Centrs pieteikumus izskata to iesniegšanas secībā.

13. Pieteikumi, kas iesniegti pēc pieteikumu iesniegšanas termiņa, netiek izskatīti.

14. Lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu un tā apmēru vai atteikumu piešķirt līdzfinansējumu pieņem Centrs.

15. Līdzfinansējums netiek piešķirts:

15.1. ja tiek pārkāpti noteikumu VI nodaļā ietvertie de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi;

15.2. ja pretendents neatbilst vai nav izpildījis noteikumu prasības;

15.3. ja pretendents nav iesniedzis visu noteikumu 8. punktā minēto informāciju un dokumentus;

15.4. ja pretendents pēdējā gada laikā nav izpildījis vai nav izpildījis pienācīgi saistības pret pašvaldību;

15.5. ja pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros ir izlietots atbalsta programmas mērķim paredzētais finansējums;

15.6. publiskās personas kapitālsabiedrību organizētiem pasākumiem;

15.7. pasākumiem ar militāru, politisku vai primāri reliģisku mērķi;

15.8. pasākumiem, kuros plānota Eiropas Savienības sankcijām pakļautu personu vai Valsts drošības dienesta ārvalstnieku, kuriem ieceļošana Latvijas Republikā ir aizliegta, sarakstā iekļautu personu uzstāšanās;

15.9. sapulcēm, gājieniem un piketiem, kas reglamentēti likumā "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem".

16. Paziņojums par pretendentam piešķirto līdzfinansējumu tiek publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv.

17. Pamatojoties uz Centra lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu un tā apmēru, Centrs un pretendents, kuram piešķirts līdzfinansējums (turpmāk – līdzfinansējuma saņēmējs), slēdz līgumu, nosakot:

17.1. līdzfinansējuma izmaksas kārtību;

17.2. pasākuma atdeves mērīšanas kārtību;

17.3. līguma izpildes kontroles kārtību;

17.4. līdzfinansējuma atmaksu tā piešķiršanas nosacījumu pārkāpšanas gadījumos;

17.5. līguma izbeigšanu;

17.6. strīdu risināšanas kārtību.

V. Līdzfinansējuma izmaksa un līdzfinansējuma saņēmēja pienākumi

18. Lai nodrošinātu piešķirtā līdzfinansējuma izmantošanu tam paredzētajam mērķim, līdzfinansējuma saņēmējs ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc pasākuma norises iesniedz Centram atskaiti (2. pielikums) par piešķiramā līdzfinansējuma izlietošanu atbilstoši līguma nosacījumiem.

19. Pēc atskaites pārbaudes Centrs pieņem lēmumu par līdzfinansējuma izmaksu.

20. Centram ir tiesības lemt par līdzfinansējuma neizmaksāšanu pilnībā vai daļēji, ja līdzfinansējuma saņēmējs:

20.1. nav iesniedzis izdevumus apliecinošus dokumentus, nav iesniedzis atskaiti līgumā noteiktajā termiņā vai iesniedzis to neatbilstošā formā;

20.2. tam piešķiramo līdzfinansējumu izlietojis citu mērķu sasniegšanai, nekā norādīts līgumā ar Centru;

20.3. nav īstenojis pasākumu pieteikumā norādītajā periodā.

21. Līdzfinansējumu izmaksā, pamatojoties uz līgumu un Centra lēmumu par līdzfinansējuma izmaksu, 30 dienu laikā no šī lēmuma pieņemšanas vienā maksājumā uz līgumā norādīto bankas kontu.

VI. De minimis atbalsta nosacījumi

22. Centrs piešķir līdzfinansējumu kā de minimis atbalstu, ievērojot Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā (ES) Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" (turpmāk – Regula) noteiktos piešķiršanas nosacījumus.

23. Centrs veic de minimis pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Regulas nosacījumiem de minimis atbalsta piešķiršanas brīdī.

24. De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad Centrs noslēdzis līgumu ar atbalsta saņēmēju par līdzfinansējuma piešķiršanu.

25. Piešķirot de minimis atbalstu, Centrs pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Regulas 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Regulas 2. panta 2. punktā noteiktajam.

26. Līdzfinansējums kā de minimis atbalsts tiek piešķirts kā vienreizējs maksājums granta veidā, de minimis atbalsta uzskaites sistēmā, sadalot to proporcionāli vienādās daļās starp visiem līdzfinansējuma saņēmēja dalībniekiem.

27. De minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Centrs piešķir, ievērojot Regulas 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Regulas 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, Centrs atbalstu piešķir tad, ja pretendents nodrošina šo nozaru darbības vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Regulas 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar noteikumiem.

28. Noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, t. sk. citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.

29. Centrs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts.

30. De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas atbilstoši Regulas 6. panta 3. un 7. punktam.

31. De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Noteikumu ietvaros piešķirtā de minimis atbalsta uzskaiti nodrošina Centrs. Pretendents pieteikumā norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru.

32. Ja tiek pārkāpti Regulas nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Centram noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

33. De minimis atbalstu noteikumu ietvaros piešķir līdz 2031. gada 30. jūnijam.

VII. Noslēguma jautājumi

34. 2025. gadā līdzfinansējums tiek piešķirts pašvaldības budžetā paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros, atvēlot 100 % periodam no 2025. gada septembra līdz decembrim.

35. Līdzfinansējuma saņemšanai pasākumam no 2025. gada septembra līdz decembrim pieteikumi iesniedzami no noteikumu spēkā stāšanās dienas līdz 2025. gada 30. jūnijam.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
1. pielikums
Rīgas domes 2025. gada 26. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. RD-25-328-sn
PIETEIKUMS
līdzfinansējuma piešķiršanai publiska pasākuma rīkošanai
1. SADAĻA – ZIŅAS PAR PRETENDENTU
 
1.1. Pretendents (norādīt informāciju par vismaz trim komersantiem)
Nosaukums 
Reģistrācijas Nr. 
De minimis veidlapas Nr. 
Tālrunis 
E-pasta adrese 
  
Nosaukums 
Reģistrācijas Nr. 
De minimis veidlapas Nr. 
Tālrunis 
E-pasta adrese 
  
Nosaukums 
Reģistrācijas Nr. 
De minimis veidlapas Nr. 
E-pasta adrese 
  
1.2. Pretendenta dalībnieks, kura kontā tiks ieskaitīts līdzfinansējums
Nosaukums 
Bankas nosaukums 
Bankas konta Nr. 
Bankas kods 
  
1.3. Pretendenta kontaktpersona
Vārds, uzvārds 
Amata nosaukums 
Tālrunis 
E-pasta adrese 
  
2. SADAĻA – PASĀKUMA RĪKOŠANAS LAIKS
PeriodsPlānotais datums vai kalendāra nedēļa
no janvāra līdz aprīlim

no septembra līdz decembrim

(atzīmēt atbilstošo)

 
 
(norādīt)
  
3. SADAĻA – FINANSIĀLĀ ATBALSTA IZLIETOŠANAS MĒRĶIS

Rīgas valstspilsētas pašvaldības finansiālais atbalsts

(atzīmēt nepieciešamo)

Nepieciešamais finansējuma apmērs (euro)

atlīdzība māksliniekiem, izpildītājiem, pasākumu vadītājiem un tehniskajam personālam

producēšanas un projekta vadības izmaksas

pasākuma norises vietas noma

pasākuma tehniskais nodrošinājums

pasākuma vietas vizuālais noformējums

pasākuma īstenošanai nepieciešamo materiālu iegāde un aprīkojuma noma

pasākuma drošības nodrošināšana

pasākuma publicitātes izmaksas

PVN*

* ja līdzfinansējuma saņēmējs nav reģistrēts Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā.

(atzīmēt atbilstošo)

(norādīt)

  
4. SADAĻA – PASĀKUMA APRAKSTS

Pasākuma norises vieta, mērķauditorija, aktivitāšu izklāsts, mākslinieki, pasākumu vadītāji, kurus iecerēts piesaistīt pasākuma īstenošanai, un cita būtiska informācija par plānotā pasākuma norisi

(ne vairāk par 2000 rakstu zīmēm)


 

 
5. SADAĻA - APLIECINĀJUMS
Parakstot šo pieteikumu, pretendents apliecina, ka:

- ir iepazinies ar Rīgas domes 2025. gada______ saistošajiem noteikumiem Nr. ____ "Par pašvaldības atbalstu komersantiem publisku pasākumu rīkošanai" un atzīst tos par saprotamiem un izpildāmiem;

- šajā pieteikumā un tā pielikumos iekļautā informācija atbilst patiesībai un ir spēkā esoša;

- pretendentam nav nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parāda, kas pārsniedz 150 euro;

- pretendentam nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai tam nav pasludināts maksātnespējas process, tas netiek apsūdzēts naudas atmazgāšanā un sankciju pārkāpšanas regulējuma neievērošanā, tā saimnieciskā darbība nav izbeigta vai apturēta vai tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;

- ir iepazinies ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunkta regulējumā minēto nozaru uzskaitījumu, izvērtējis tā attiecināmību uz savu uzņēmumu un apliecina, ka nodrošinās nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai nodrošinātu atbilstību regulas prasībām;

- pretendenta rīcībā pieejami stabili un pietiekami finanšu līdzekļi un citi resursi, lai noteiktajā apmērā nodrošinātu pieteikumā aprakstītā pasākuma īstenošanu;

- saimnieciskā darbība tiek veikta Rīgas vēsturiskajā centrā vai tā aizsardzības zonā;

- pieteikumā norādītie fizisko personu dati ir apstrādāti atbilstoši normatīvo aktu prasībām un pieteikumā norādītās personas ir informētas par viņu datu apstrādi, tai skaitā nodošanu Rīgas valstspilsētas pašvaldībai.

Pielikumā:

indikatīva pasākuma izmaksu aplēse (tāme) XLS vai XLSX formātā;

de minimis atbalsta uzskaites valsts informācijas veidlapas izdruka vai datne PDF formātā, ja pieteikumā nav norādīts de minimis atbalsta uzskaites valsts informācijas veidlapas identifikācijas numurs;

ja pretendentam ir nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parāds, pretendents kopā ar pieteikumu iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta vai pašvaldības kompetentās institūcijas izdota lēmuma kopiju par nodokļu samaksas termiņa pagarināšanu vai atlikšanu vai citus objektīvus pierādījumus par nodokļu parādu neesību;

citi dokumenti, kuri sniedz būtisku informāciju, kas ir svarīga pieteikuma izskatīšanā un lēmuma par līdzfinansējuma piešķiršanu pieņemšanā.

(atzīmēt pievienotos pielikumus)

Datums: ______________

   

(Pretendenta iesniedzēja / pārstāvja vārds, uzvārds)

 

(drošs elektroniskais paraksts)

   
   

(Pretendenta iesniedzēja / pārstāvja vārds, uzvārds)

 

(drošs elektroniskais paraksts)

   
   

(Pretendenta iesniedzēja / pārstāvja vārds, uzvārds)

 

(drošs elektroniskais paraksts)

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
2. pielikums
Rīgas domes 2025. gada 26. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. RD-25-328-sn
ATSKAITE
par Rīgas valstspilsētas pašvaldības piešķiramā līdzfinansējuma izlietojumu
1. Līdzfinansējuma saņēmējs

(norādīt informāciju par visiem līdzfinansējumu saņemošajiem komersantiem)

Nosaukums 
Reģistrācijas Nr. 
  
Nosaukums 
Reģistrācijas Nr. 
  
Nosaukums 
Reģistrācijas Nr. 
  
2. Līguma datums un Nr.
 
 
3. Finanšu atskaite par piešķiramā līdzfinansējuma izlietojumu


Atskaites periods no ___.___.20__. līdz ___.___.20___.

Nr.

p. k.

Izmaksu pozīcijas

nosaukums

(atbilstoši noteikumu 5. punktam)

Maksājuma dokuments

(maksājuma uzdevums/ čeks/kvīts u. c.)

Darījumu apliecinošo dokumentu nosaukums

(rēķini, akti, līgumi, avansa norēķini, maksājuma uzdevumi u. c.)

Maksājuma saņēmējs

Summa

Datums

Dokumenta nosaukums, numurs

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

       
       
       
       
       

Kopā

      
 

(pašvaldības piešķirtā granta izlietotā summa vārdiem)

 
4. Pasākuma ieteikme uz saimniecisko darbību – kases ieņēmumu un veikto darījumu skaita dinamika

(norādīt informāciju par visiem līdzfinansējumu saņemošajiem komersantiem)

Komersanta nosaukums 
Datums


____ . ____. _______
(1 kalendārā nedēļa pirms pasākuma norises)


____ . ____ . _______
(pasākuma norises diena)

Veikto darījumu skaits

(dienā izsniegto kases čeku skaits)

  
Kases ieņēmumi

(euro, saskaņā ar Z atskaiti)

  
 
Komersanta nosaukums 
Datums


____ . ____. _______
(1 kalendārā nedēļa pirms pasākuma norises)


____ . ____ . _______
(pasākuma norises diena)

Veikto darījumu skaits

(dienā izsniegto kases čeku skaits)

  
Kases ieņēmumi

(euro, saskaņā ar Z atskaiti)

  
 
Komersanta nosaukums 
Datums


____ . ____. _______
(1 kalendārā nedēļa pirms pasākuma norises)


____ . ____ . _______
(pasākuma norises diena)

Veikto darījumu skaits

(dienā izsniegto kases čeku skaits)

  
Kases ieņēmumi

(euro, saskaņā ar Z atskaiti)

  
   

5. Pasākuma publicitāte

(publikācijas presē (norādīt un pievienot kopijas); informācija tīmekļvietnēs vai sociālajos tīklos (norādīt saites); sižeti radio/televīzijā (norādīt datumu, laiku, medija nosaukumu); vizuālās informācijas izvietošana (norādīt vietu un pievienot fotogrāfijas)

 

 
6. Pievienotie dokumenti
maksājumus apliecinoši dokumenti;

fotofiksācijas JPG vai PNG formātā;

publikācijas presē kopija;

citi:__________________________________________________

 
7. Atskaites sagatavotājs
Vārds, uzvārds 
Amata nosaukums 
Tālrunis, e-pasta adrese 
Datums 
Drošs elektroniskais paraksts 

Datums: ______________

   

(Līdzfinansējuma saņēmēja/pārstāvja vārds, uzvārds)

 

(drošs elektroniskais paraksts)

   
   

(Līdzfinansējuma saņēmēja/pārstāvja vārds, uzvārds)

 

(drošs elektroniskais paraksts)

   
   

(Līdzfinansējuma saņēmēja/pārstāvja vārds, uzvārds)

 

(drošs elektroniskais paraksts)

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2025. gada 26. marta saistošajiem noteikumiem Nr. RD-25-328-sn "Par pašvaldības atbalstu komersantiem publisku pasākumu rīkošanai"
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi

Saistošo noteikumu "Par pašvaldības atbalstu komersantiem publisku pasākumu rīkošanai" (turpmāk – saistošie noteikumi) mērķis ir sekmēt saimniecisko darbību Rīgas vēsturiskajā centrā un tā aizsardzības zonā.

Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam Rīgas pilsētas ilgtermiņa mērķu sasniegšanai pašvaldības plašās kompetences ietvaros noteikti 19 rīcības virzieni, tostarp labvēlīga uzņēmējdarbības vide un augsta ekonomiskā aktivitāte1. Rīcības virzienos noteiktie uzdevumi un plānotie pasākumi aprakstīti Rīgas attīstības programmā.

Rīgas attīstības programmas 2022.–2027. gadam 2. prioritātes 1. uzdevums izvirza nepieciešamību veicināt vitālāku pilsētas dzīvi, iedzīvotāju aktivitātes un mazo uzņēmējdarbību ēku pirmajos stāvos.2 Lai gan 2. prioritātes 1. uzdevums attiecināts uz apkaimju centriem, šis princips viennozīmīgi ir vispārināms un attiecināms arī uz Rīgas vēsturisko centru un tā aizsardzības zonu.

Publiskās diskusijās, darba grupās, uzņēmēju aptaujās un intervijās uzņēmēji regulāri norāda, ka Rīgas vēsturiskajā centrā un it īpaši Vecrīgā ir samazinājies "dzīvīgums", kas izpaužas kā mazāk piepildītas ielas ar cilvēkiem un nepietiekami aizpildītas pirmo stāvu tirdzniecības platības. Covid-19 krīzes ietekmē un pēc Krievijas Federācijas iebrukuma Ukrainā mainījusies gan tūrisma nozare, gan pašu Rīgas un Pierīgas iedzīvotāju un apmeklētāju paradumi.

Rīgas attīstības programmas 2022.–2027. gadam 8. prioritātes 6. uzdevums akcentē pilsētas uzņēmējdarbības vides stiprināšanu, meklējot risinājumus dažādu ekonomikas nozaru konkurētspējas celšanai dialogā ar nozaru organizācijām.3

Pamatojoties uz Rīgas domes Pilsētas īpašuma komitejas 2024. gada 20. augusta lēmumu, sadarbībā ar Latvijas Nekustamo īpašumu darījumu asociāciju (LANĪDA) tika izveidotas darba grupas nodokļu, ārtelpas un mobilitātes, attīstības un īpašumu jautājumos. Darba grupās iesaistīti pārstāvji no Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Latvijas Restorānu biedrības, Rīgas Uzņēmēju biedrības u. c. Darba grupu ietvaros tika izstrādāti 57 priekšlikumi, tostarp aicinājums rast risinājumu publisku pasākumu sasaistei ar uzņēmēju vajadzībām4. Šādi aicinājumi saņemti arī no uzņēmējiem, kas vērsušies Rīgas uzņēmēju atbalsta kontaktpunktā individuāli vai uzrunājuši kontaktpunkta darbiniekus dažādos sadarbības pasākumos, akcentējot, ka īpaši asi klientu plūsmas samazināšanās tiek izjusta tūrisma klusajā sezonā jeb laika posmā no septembra līdz aprīlim, kad ir arī mazāks pilsētas organizēto pasākumu īpatsvars.

Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 12. punktā noteikta pašvaldības autonomā funkcija – sekmēt saimniecisko darbību attiecīgajā administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu. Viens no instrumentiem uzņēmējdarbības attīstības veicināšanai ir finansiāla atbalsta sniegšana.

Līdzfinansējuma programmas komersantiem publisku pasākumu rīkošanai izstrāde kā viena no aktivitātēm Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas aktivizēšanai ir iekļauta Rīgas attīstības programmas 2022.–2027. gadam Rīcības plānā (APS1878), deleģējot šo uzdevumu Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centram5.

Pasākumu saturu un intensitāti pielāgot katra komersanta individuālajai situācijai visefektīvāk var pats komersants, tādēļ izstrādātā atbalsta programma dod iespēju komersantiem pašiem ietekmēt pasākumu intensitāti un saturu, sekmējot uzņēmējdarbību un vienlaicīgi padarot Rīgas vēsturisko centru vitālāku un iedzīvotājiem interesantāku.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, pašvaldības dome var izdot saistošos noteikumus. Saistošie noteikumi nepieciešami, lai reglamentētu minētā atbalsta sniegšanu, kas ir pašvaldības brīvprātīga iniciatīva. Pašvaldību likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus

Finansējums tiek piešķirts no budžeta programmas 01.25.00. "Apkaimju attīstības programma" līdzekļiem.

Pašvaldības budžeta izdevumi atkarīgi no iesniegto projektu skaita un to realizācijai piešķirtajiem finanšu līdzekļiem.

Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2025. gada budžetā programmas līdzfinansējums ir 120 000 euro.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)

Līdzfinansējuma apmērs vienam projektam ir ierobežots līdz 20 000 euro, kas veido 50 % no attiecināmajām izmaksām, ja pasākuma norise paredzēta ēkā, vai 75 % – ja pasākuma norise paredzēta publiskajā ārtelpā.

Atbalsta summa ir samērīga mikro un mazo uzņēmumu atbalstam. Mikro un mazajam uzņēmumam ir jāatbilst 2014. gada 17. jūnija Eiropas Komisijas Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, I pielikuma 2. panta 2. un 3. punktā noteiktajam uzņēmuma statusam, proti, līdzfinansējumam varēs pieteikties uzņēmumi, kuri nodarbina līdz 50 darbiniekiem un apgroza līdz 10 miljoniem euro gadā.

Paaugstināta atbalsta intensitāte pasākumiem, kas tiek rīkoti publiskajā ārtelpā, noteikta, pieņemot, ka to radītais apmeklētāju pieplūdums dos pozitīvu efektu ne tikai tiešajiem atbalsta saņēmējiem, bet arī citiem pasākuma norises vietas tuvumā esošajiem komersantiem.

Šie nosacījumi nodrošina, ka atbalsts ir pietiekams, lai veicinātu uzņēmējdarbības attīstību, bet nav tik liels, lai radītu būtiskas priekšrocības salīdzinājumā ar citiem tirgus dalībniekiem.

Lai izslēgtu sniegtā atbalsta negatīvu ietekmi uz iedzīvotāju veselību un labbūtību, atbalsts netiks piešķirts komersantu apvienībai, kurā kaut viena no komersantiem Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētais pamatdarbības veids ir:

1) sprāgstvielu, ieroču un munīcijas ražošana (NACE kods: 20.59 un 25.3) un tirdzniecība (NACE kods: 47.63);

2) alkoholisko dzērienu ražošana (NACE kods: no 11.01 līdz 11.05), izņemot mazās alkoholisko dzērienu darītavas;

3) tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu ražošana (NACE kods: 12) un tirdzniecība (NACE kods: 47.26 un 46.3);

4) azartspēles un derības (NACE kods: 92);

5) intīma rakstura izklaide (NACE kods: 96.99).

NACE kods intīma rakstura izklaidei noteikts pēc konsultācijas ar Centrālo statistikas pārvaldi un nav specifisks tikai NACE kodā 96.99 minētajam darbības veidam, tādēļ, pieņemot lēmumu par līdzfinansējuma izmaksu, tiks vērtēts, vai minētā darbība atbilst Ministru kabineta 2008. gada 2. septembra noteikumos Nr. 704 "Intīma rakstura izklaides ierobežošanas noteikumi" dotajai intīma rakstura izklaides definīcijai, proti, tādu izklaides vietu darbība un pasākumi, kuros tiek demonstrēti intīma rakstura, tai skaitā pornogrāfiski, priekšnesumi.

Saistošie noteikumi paredz, ka pasākuma apmeklētājiem netiek piemērota dalības maksa.

Līdzfinansēto pasākumu īstenošana veicinās ekonomisko aktivitāti un radīs labvēlīgus apstākļus mikro un mazās uzņēmējdarbības attīstībai, kā arī veicinās vitālāku pilsētas dzīvi un iedzīvotāju aktivitātes Rīgas vēsturiskajā centrā un tā aizsardzības zonā, radot jaunas iespējas gan uzņēmējiem, gan iedzīvotājiem.

Saistošie noteikumi paredz, ka līdzfinansējums tiek piešķirts kā de minimis atbalsts, ievērojot Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra  Regulas (ES) Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" nosacījumus. Tas nozīmē, ka atbalsta apmērs ir ierobežots un tiek uzraudzīts, lai nepieļautu pārmērīgu atbalstu vienam uzņēmumam, kas varētu izkropļot konkurenci tirgū.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām

Saistošie noteikumi paredz administratīvas procedūras pretendentiem, kas vēlas saņemt līdzfinansējumu.

Vismaz trīs komersantiem ir jāapvienojas un solidāri jāuzņemas atbildība par publiska svētku un izklaides pasākuma norisi. Tiem pieteikuma iesniegšanas dienā ir jāveic saimnieciskā darbība Rīgas vēsturiskajā centrā vai tā aizsardzības zonas teritorijā.

Ar saistošajiem noteikumiem noteikts dokumentu apjoms, kas jāiesniedz kopā ar pieteikumu. Katrā no periodiem, kad tiek atbalstīta pasākumu norise, var iesniegt vienu pieteikumu.

Līdzfinansējuma izmaksa paredzēta pēc plānotā pasākuma norises un atskaites iesniegšanas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

Saistošie noteikumi var veicināt Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 12. punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas – sekmēt saimniecisko darbību attiecīgajā administratīvajā teritorijā – izpildi.

Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas un darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Izpildes nodrošināšana

Saistošo noteikumu izpildi nodrošina pašvaldības iestāde – Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka tiesību normām. Saistošie noteikumi neparedz papildu ierobežojumus privātpersonām, tādējādi nav nepieciešams veikt samērīguma pārbaudi. Pašvaldības ieguldījums un izvirzītās prasības ir samērīgas attiecībā pret atbalstu, ko saņems privāto tiesību juridiskas personas. Saistošie noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt lielāku atbalstu uzņēmējdarbībai, kas veicina nodarbinātību un sabiedrisko dzīvi pašvaldības administratīvajā teritorijā.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija

Saņemta Finanšu ministrijas 2025. gada 11. februāra vēstule Nr. 7-4/18/441 par plānotā komercdarbības atbalsta sākotnējo izvērtēšanu, kurā norādīts, ka saistošo noteikumu projekts atbilst komercdarbības atbalsta regulējuma (Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam") normām, un ministrijai nav iebildumu pret saistošo noteikumu apstiprināšanu.

Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2025. gada 17. februāra līdz 2025. gada 3. martam saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv. Tika saņemti astoņi viedokļi/priekšlikumi, tostarp Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (turpmāk – LTRK) 2025. gada 3. marta vēstule Nr. 2025/114.

Tika saņemti šādi ierosinājumi:

1. Ļaut klasificēties atbalstam arī uzņēmumiem individuāli, nevis tikai apvienību formātā; izņemt nosacījumu par "vismaz trīs Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra komercreģistrā reģistrētus komersantus".

2. Precizēt saistošo noteikumu 1. punktu, paredzot, ka finanšu līdzekļus pasākumu rīkošanai var saņemt ne tikai komersantu apvienības, bet arī viens vai divi komersanti.

Priekšlikumi netika atbalstīti, jo saistošajos noteikumos ietverts nosacījums komersantiem apvienoties pasākuma organizēšanai, lai:

- veicinātu to savstarpēju sadarbību;

- sasniegtu iespējami lielāku efektivitāti izvirzītā mērķa sasniegšanai programmā pieejamā budžeta ietvaros.

Veicināt uzņēmēju tīklošanos ir vispārēji aprobēta prakse, kas sekmē uzņēmēju zināšanu un pieredzes apmaiņu un sadarbību, gūstot jaunus biznesa kontaktus, idejas un aktuālu problēmu risinājumus. Savstarpējā sadarbība veicina arī jaunu interešu pārstāvniecības organizāciju veidošanos vai esošo stiprināšanu, kas sekmē efektīvu un ātru sadarbību ar pašvaldību. 

3. Ņemot vērā Latvijas ģeogrāfisko novietojumu un sezonalitāti (jo īpaši septembra līdz decembra sezonā), nediferencēt līdzfinansējumu atkarībā no pasākuma vietas (ārtelpas/iekštelpas), bet piešķirt līdzfinansējumu 75 % apmērā neatkarīgi no norises vietas. Tādā veidā tiek izlīdzināta nevienlīdzība, ar ko gada nogalē / citā laikapstākļiem pakļautajā laikā saskaras tieši tie pasākumu organizētāji, kuri savas aktivitātes veic iekštelpās.

Priekšlikums netika atbalstīts, jo paaugstināta atbalsta intensitāte pasākumiem, kas tiek rīkoti publiskajā ārtelpā, noteikta, pieņemot, ka to radītais apmeklētāju pieplūdums dos pozitīvu efektu ne tikai tiešajiem atbalsta saņēmējiem, bet arī citiem pasākuma norises vietas tuvumā esošajiem komersantiem, kā arī šādi pasākumi ir mazāk pakļauti apmeklētāju skaita ierobežojumam un atvērtāki spontāniem apmeklētājiem, kas savu apmeklējumu nav plānojuši iepriekš.

4. Papildināt saistošo noteikumu 7.5. apakšpunktu ar NACE kodiem, lai būtu skaidrs, kas var un kas nevar saņemt atbalstu.

Priekšlikums ir atbalstīts, un saistošo noteikumu 7.5. apakšpunkti papildināti ar NACE kodiem.

5. Projektu ieteicams papildināt, attiecināmajās izmaksās iekļaujot arī depozīta sistēmas nodrošināšanu.

Priekšlikums ir atbalstīts, papildināts saistošo noteikumu 5.6. apakšpunkts: "pasākuma īstenošanai nepieciešamo materiālu iegāde, glāžu, kurām nodrošināta atkārtota lietošana un tiek piemērota depozīta maksa, nodrošināšana un aprīkojuma noma".

6. Projektā norādīts, ka pasākuma organizētāji nevar nodarboties ar alkohola ražošanu, izņemot mazās darītavas. Vecrīgas Ziemassvētku tirdziņa gadījumā aktuāls ir karstvīns, un mazie ražotāji tirdziņa dalībnieku vidū ir tikai pāris.

Priekšlikums netika atbalstīts, jo saistošie noteikumi neparedz prasību klientiem piedāvāt tikai mazo alkoholisko dzērienu darītavu dzērienus. Saistošo noteikumu 7.4.2. apakšpunkts ir attiecināms uz līdzfinansējuma saņēmēju, paredzot, ka to Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētais pamatdarbības veids nav alkoholisko dzērienu ražošana (NACE kods: no 11.01 līdz 11.05), izņemot mazās alkoholisko dzērienu darītavas. Norma ietverta ar mērķi izslēgt sniegtā atbalsta negatīvu ietekmi uz iedzīvotāju veselību un labbūtību.

7. Skaidrot, kā pašvaldība redz atskaitīšanos par pasākuma atdeves mērīšanu, kases ieņēmumu un darījumu dinamikas atskaiti pasākumiem, kas tiek veidoti, piemēram, kā Pavasara vai Ziemassvētku tirdziņš, kurā rīkotājs piesaista vairākus desmitus vai simtus tirgotāju. LTRK ieskatā ir būtiska atšķirība starp to, vai divi komersanti, piemēram, veido festivālu, tad atskaitīties par saviem ieņēmumiem teorētiski ir iespējams. Taču apkopot visu iesaistīto tirgotāju ieņēmumus vai darījumu skaitu tirdziņā vai festivālā ir būtisks birokrātiskais slogs, turklāt arī datu ticamība ir salīdzinoši zema un dinamiku pret iepriekšējo nedēļu nav iespējams veikt. Ņemot vērā minēto, LTRK aicina izvērtēt šīs normas nepieciešamību vispār vai paredzēt diferencēšanu.

Saistošie noteikumi neietver prasību mērīt visu iesaistīto pasākuma dalībnieku vai tirgotāju veikto darījumu skaitu vai kases ieņēmumus. Noteikumu 6.3. apakšpunktā ietvertā prasība "pasākuma atdeves mērīšana un šo datu iesniegšana pašvaldībai (kases ieņēmumu dinamika un veikto darījumu dinamika)" ir attiecināta uz atbalsta saņēmēju reģistrēto saimniecisko darbību Rīgas vēsturiskā centra vai tā aizsardzības zonas teritorijā un pamatota ar datu nepieciešamību šīs atbalsta programmas izvirzītā mērķa – saimnieciskās darbības aktivizēšana – izvērtēšanai. 

8. Skaidrot, vai pasākums, kuram iespējams pretendēt uz pašvaldības atbalstu, var būt kā bezmaksas norišu daļa no kāda lielāka pasākuma, kur, piemēram, kāda sadaļa ir par maksu.

Saistošie noteikumi paredz, ka pasākuma, kas realizēts ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības līdzfinansējumu, dalībniekiem netiek piemērota nekāda dalības maksa. Izvērtējot attiecināmo izmaksu specifiku, ir pieņemams, ka izmaksu nošķiršana uzliktu nesamērīgu administratīvo slogu abām pusēm.


1 Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam – https://www.rdpad.lv/strategija/

2 Rīgas attīstības programma 2022.–2027. gadam – https://www.rdpad.lv/wp-content/uploads/2022/07/AP2027_Programma_Apstiprinata_1284.pdf

3 Rīgas attīstības programma 2022.–2027. gadam – https://www.rdpad.lv/wp-content/uploads/2022/07/AP2027_Programma_Apstiprinata_1284.pdf

4 Rīgas domes Pilsētas īpašuma komitejas 2024. gada 3. decembra sēde Nr. 90, 38. § "Par darba grupās izskatītajiem priekšlikumiem Rīga centra atdzīvināšanai" – https://www.riga.lv/lv/strukturvieniba/pilsetas-ipasuma-komiteja#sezu-darba-kartibas

5 Rīgas attīstības programmas 2022.–2027. gadam Rīcības plāns - https://www.rdpad.lv/wp-content/uploads/2025/01/AP2027_Ricibas_plans_RD-25-4190-le.pdf

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par pašvaldības atbalstu komersantiem publisku pasākumu rīkošanai Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Rīgas dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: RD-25-328-snPieņemts: 26.03.2025.Stājas spēkā: 01.04.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 63, 31.03.2025. OP numurs: 2025/63.8
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
359584
01.04.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"