Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2

Talsos 2025. gada 27. februārī (prot. Nr. 5, 4. p., lēmums Nr. 25)
Par aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka aprūpes mājās pakalpojuma bērniem un jauniešiem ar invaliditāti (turpmāk – aprūpes mājās pakalpojums) piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai un prasības aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējam.

2. Tiesības saņemt aprūpes mājās pakalpojumu ir Talsu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētai un faktiski dzīvojošam/-ai:

2.1. bērnam līdz 18 gadu vecumam, kurai noteikta invaliditāte un Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (turpmāk – VDEĀVK) ir izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību (turpmāk – persona);

2.2. personai pēc pilngadības sasniegšanas, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja pēc pilngadības ir noteikta invaliditāte un VDEĀVK ir izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību (turpmāk – persona).

3. Noteikumu 2. punktā minētajām personām aprūpes mājās pakalpojumu nodrošina, ja personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības, izglītības programmas apguves, dalības nodarbinātības pasākumos, vai citu objektīvu iemeslu dēļ personas dzīvesvietā nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību personai nepieciešamajā apjomā un sociālā darba speciālists konstatējis aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamību.

4. Aprūpes mājās pakalpojums ir pasākumu kopums, kura ietvaros tiek nodrošināta personas aprūpe (palīdzība personīgās higiēnas nodrošināšanā, palīdzība apģērbties un noģērbties, ēdiena pagatavošana un pasniegšana, palīdzība ēšanas procesa nodrošināšanā, palīdzība iekļūt un izkļūt no gultas, pozicionēšana, pārvietošana, ārstniecības personu izsaukšana, medikamentu lietošanas nodrošināšana), uzraudzība, pašaprūpes spēju attīstība un brīvā laika saturīga pavadīšana.

5. Aprūpes mājās pakalpojums tiek sniegts Talsu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā.

6. Aprūpes mājās pakalpojumu ir tiesīga sniegt:

6.1. personas likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes izvēlēta fiziska persona, kurai ir darba vai personīga pieredze saskarsmē ar personu ar invaliditāti vai kurai ir atbilstoša izglītība, un izvēlētā persona nav personas pirmās pakāpes radinieks un nedzīvo ar personu vienā mājsaimniecībā (turpmāk – aprūpētājs);

6.2. juridiska persona, kurš attiecīgā pakalpojuma sniegšanai ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un spēj nodrošināt, ka aprūpes mājās pakalpojumu sniedz darbinieki, kuriem ir darba vai personīgā pieredze saskarsmē ar personu ar invaliditāti vai atbilstoša izglītība, un ar kuru Pašvaldība publiskos iepirkumus regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā noslēgusi līgumu par attiecīgā pakalpojuma sniegšanu (turpmāk – pakalpojuma sniedzējs).

7. Aprūpes mājās pakalpojums tiek finansēts no Talsu novada pašvaldības budžeta, sedzot aprūpes mājās pakalpojuma vienas pakalpojuma stundas izmaksas, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu. Samaksa par vienu aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanas stundu ir kārtējam gadam valstī noteiktās minimālās stundas tarifa likmes apmērā, izņemot, ja aprūpes mājās pakalpojumu sniedz pakalpojuma sniedzējs saskaņā ar šo saistošo noteikumu 6. punkta 6.2. apakšpunktu.

8. Primāri personai tiek nodrošināts aprūpes mājās pakalpojums Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu ietvaros, bet ja tas nav iespējams, vai projekta ietvaros piešķirtais aprūpes mājās pakalpojuma apjoms nav pietiekams, personai piešķir pašvaldības finansētu aprūpes mājās pakalpojumu šajos saistošajos noteikumos noteiktā kārtībā un apjomā.

II. Aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršana

9. Lai saņemtu aprūpes mājās pakalpojumu, likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis iesniedz iesniegumu Talsu novada Sociālajam dienestam (turpmāk – Sociālais dienests). Iesniegumu var iesniegt rakstveidā iesniedzot pašvaldības Apmeklētāju centrā Kareivju ielā 7, Talsos, Talsu novadā vai sūtot pa pastu uz adresi Kareivju iela 7, Talsi, Talsu novads, LV-3201, nosūtot elektroniskā veidā (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu) uz e-pasta adresi socialais.dienests@talsi.lv vai sūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi vai izteikt mutvārdos. Mutvārdos izteiktu iesniegumu, ja nepieciešams, privātpersonas klātbūtnē noformē rakstveidā un izsniedz tā kopiju iesniedzējam.

10. Parakstot un iesniedzot iesniegumu, personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis dod Sociālajam dienestam atļauju izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par iesnieguma iesniedzēja mājsaimniecību, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu, izbeigšanu, pārtraukšanu vai atteikumu.

11. Iesniegumā norāda:

11.1. personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzīvesvietas adresi, kur nepieciešams sniegt aprūpes mājās pakalpojumu;

11.2. personas likumiskā pārstāvja personas kodu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;

11.3. vēlamo aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamības pamatojumu, vēlamo saņemšanas apjomu, norādot kopējo stundu skaitu kalendāra mēnesī;

11.4. konkrētās dienas, kad aprūpes mājās pakalpojums būs nepieciešams (ja tas ir zināms);

11.5. vēlamā aprūpes mājās pakalpojuma sniedzēja vārdu un uzvārdu/nosaukumu, personas kodu/reģistrācijas numuru, kontaktinformāciju un norēķina rekvizītus.

12. Iesniegumam pievieno:

12.1. darba devēja apliecinājumu, ka personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis ir darba ņēmējs, norādot darba pienākumu veikšanai izmantotās darba stundas kalendāra mēnesī;

12.2. informāciju par saimnieciskajai darbībai izmantojamajām stundām kalendāra mēnesī, ja personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis ir pašnodarbinātā persona vai individuālais komersants;

12.3. izglītības iestādes apliecinājumu, ja personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis apgūst attiecīgu programmu konkrētajā izglītības iestādē, kurā norādīta izglītības programma (klātienē/ neklātienē), studiju mācību dienas un laiks mācību gada laikā un sesijas laikā;

12.4. Nodarbinātības valsts aģentūras apliecinājumu, ja personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis piedalās Nodarbinātības valsts aģentūras organizētajos pasākumos, norādot pasākumā pavadāmās stundas kalendāra mēnesī;

12.5. dienas aprūpes centra, dienas centra vai cita sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēja apliecinājumu, ja personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis izmanto attiecīgus pakalpojumus, norādot tajos pavadāmās stundas kalendāra mēnesī;

12.6. ģimenes ārsta vai ārsta speciālista apliecinājumu, ja personas likumiskajam pārstāvim vai audžuģimenes pārstāvim nepieciešami veselības aprūpes pakalpojumi vai medicīniskā rehabilitācija, norādot pakalpojumu saņemšanas periodu;

12.7. vēlamā aprūpētāja apliecinājumu par piekrišanu sniegt aprūpes mājās pakalpojumu, norādot aprūpētāja personas datus, kontaktinformāciju un norēķinu rekvizītus;

12.8. citus dokumentus, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai pēc Sociālā dienesta pieprasījuma, ja tie nav valsts vai pašvaldību iestāžu rīcībā.

13. Pēc iesnieguma un šo saistošo noteikumu 12. punktā minēto dokumentu saņemšanas Sociālais dienests:

13.1. pārliecinās VDEĀVK Invaliditātes informatīvajā sistēmā, vai personai ir noteikta invaliditāte un izsniegts atzinums par īpašās kopšanas nepieciešamību;

13.2. pārliecinās valsts un pašvaldību reģistros, vai personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis ir reģistrēts kā saimnieciskās darbības veicējs un apmeklē NVA rīkotos nodarbinātību veicinošos pasākumus, apgūst izglītību, saņem dienas aprūpes centra vai citus sociālo pakalpojumu sniedzēju pakalpojumus;

13.3. ja nepieciešams, pieprasa papildus informāciju no VDEĀVK, citām institūcijām vai personas likumiskā pārstāvja;

13.4. nosakot aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamību, izvērtē:

13.4.1. personas likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes nodarbinātību un citus objektīvos apstākļus, kuru dēļ viņi nevar nodrošināt personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā;

13.4.2. ar personu kopā dzīvojošo ģimenes (mājsaimniecības) locekļu vai citu tuvinieku iespējas sniegt nepieciešamo atbalstu;

13.4.3. laiku, ko persona pavada izglītības iestādē, dienas aprūpes centrā vai citās aktivitātēs;

13.4.4. citu sociālo pakalpojumu vai atbalsta pasākumu esamību, kas pamatoti izslēdz vai samazina aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamību;

13.4.5. bērna pašaprūpes un ar mājas dzīvi saistītās prasmes (atbilstoši bērna vecuma posmam un funkcionālo traucējumu veidam).

13.5. nosaka personai nepieciešamo aprūpes mājās pakalpojuma apjomu:

13.5.1. līdz 25 stundām mēnesī, ja aprūpes mājās pakalpojums tiek pieprasīts vienreizēju pasākumu apmeklēšanai un saturīga brīvā laika pavadīšanai;

13.5.2. līdz 40 stundām mēnesī, ja persona klātienē iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, vai saņem dienas aprūpes centra pakalpojumu, vai saņem specializētās darbnīcas pakalpojumu un personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbināta nepilnu darba laiku vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā;

13.5.3. līdz 60 stundām mēnesī, ja persona klātienē iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, vai saņem dienas aprūpes centra pakalpojumu, vai saņem specializētās darbnīcas pakalpojumu un personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbināta pilnu darba laiku vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā;

13.5.4. līdz 80 stundām mēnesī, ja persona iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, neapmeklējot izglītības iestādi klātienē vai persona ieguvusi valstī noteikto obligāto pamatizglītību un mācības neturpina veselības stāvokļa, spēju un attīstības līmeņa dēļ, un personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbināta nepilnu darba laiku vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā;

13.5.5. līdz 160 stundām mēnesī, ja persona iegūst izglītību vispārējās, profesionālās vai speciālās izglītības iestādē, neapmeklējot izglītības iestādi klātienē vai persona ieguvusi valstī noteikto obligāto pamatizglītību un mācības neturpina veselības stāvokļa, spēju un attīstības līmeņa dēļ, un personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbināta pilnu darbu laiku vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā.

14. Sociālais dienests viena mēneša laikā pēc iesnieguma un visu lēmuma pieņemšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:

14.1. par aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu, nosakot:

14.1.1. aprūpes mājās pakalpojuma apjomu (stundas mēnesī);

14.1.2. aprūpes mājās pakalpojuma saņemšanas periodu atbilstoši personai noteiktajam invaliditātes periodam, bet ne ilgāk par diviem gadiem. Ja šo saistošo noteikumu 12. punktā pievienotajos dokumentos vai šo saistošo noteikumu 13. punktā minētajās informācijas sistēmās vai reģistros ir norādīta informācija par īsāku periodu, kurā aprūpes mājās pakalpojums būtu nodrošināms, aprūpes mājās pakalpojumu piešķir atbilstoši minētajos dokumentos, informācijas sistēmās vai reģistros norādītajam periodam. Personas likumiskā pārstāvja izglītības apguves laikā aprūpes mājās pakalpojumu piešķir tikai studiju dienās mācību gada laikā un sesijas laikā;

14.2. par atteikumu piešķirt aprūpes mājās pakalpojumu, ja persona:

14.2.1. neatbilst normatīvajos aktos minētajiem aprūpes mājās pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem un šajos saistošajos noteikumos noteiktajiem kritērijiem;

14.2.2. atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā.

15. Sociālais dienests 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 14. punktā minētā lēmuma pieņemšanas par to informē pakalpojuma pieprasītāju (personas likumisko pārstāvi/audžuģimeni) Paziņošanas likuma noteiktajā kārtībā.

16. Ja personai nepieciešams saņemt aprūpes mājās pakalpojumu atkārtoti vai ir mainījies aprūpes mājās pakalpojuma pieprasīšanas pamatojums un tādēļ personai nepieciešams mainīt piešķirtā aprūpes mājās pakalpojuma apjomu, personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene iesniedz Sociālajā dienestā iesniegumu un izmaiņas nepieciešamības dokumentus, ja tādi attiecināmi, par aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu šajos saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā.

III. Aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanas nosacījumi

17. Pēc lēmuma pieņemšanas par aprūpes mājās pakalpojuma piešķiršanu Sociālais dienests:

17.1. slēdz līgumu ar personas likumisko pārstāvi un aprūpētāju, līgumā nosakot aprūpes mājās pakalpojuma apjomu, tā sniegšanas periodu, līdzēju tiesības, pienākumus un atbildību, norēķinu kārtību, citus būtiskus jautājumus, kas saistīti ar aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanu, kā arī līguma izbeigšanas nosacījumus;

17.2. izsniedz nosūtījumu aprūpes mājās pakalpojuma saņemšanai, ja pakalpojuma sniegšanu nodrošina šo saistošo noteikumu 6. punkta 6.2. apakšpunktā norādītais pakalpojuma sniedzējs.

18. Pakalpojuma sniedzējs šo noteikumu 17. punktā minētajā līgumā noteiktajā kārtībā reizi mēnesī iesniedz Sociālajā dienestā apliecinājumu par iepriekšējā mēnesī sniegto aprūpes mājās pakalpojumu. Apliecinājumā norāda dienas, kad sniegts aprūpes mājās pakalpojums, un tajās nostrādāto stundu skaitu, kuru paraksta aprūpes mājās pakalpojuma pieprasītājs un pakalpojuma sniedzējs.

IV. Aprūpes mājās pakalpojuma izbeigšanas un pārtraukšanas kārtība

19. Aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanu personai izbeidz, ja:

19.1. personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis iesniedz Sociālajā dienestā iesniegumu par atteikšanos no piešķirtā aprūpes mājās pakalpojuma;

19.2. personas dzīvesvieta deklarēta citas pašvaldības administratīvajā teritorijā;

19.3. beidzies šo noteikumu 14.1.2. apakšpunktā minētajā lēmumā noteiktais aprūpes mājās pakalpojuma periods;

19.4. Sociālais dienests konstatē, ka persona neatbilst normatīvajos aktos minētajiem aprūpes mājās pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem un šajos saistošajos noteikumos minētajiem kritērijiem vai persona atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā vai ieslodzījuma vietā;

19.5. Sociālais dienests konstatē, ka aprūpes mājās pakalpojums faktiski netiek izmantots divus kalendāros mēnešus pēc kārtas, izņemot šo noteikumu 20. punktā minētos gadījumos.

20. Aprūpes pakalpojuma sniegšana personai tiek pārtraukta uz laiku, kamēr tā atrodas stacionārā ārstniecības iestādē.

21. Aprūpes pakalpojuma sniegšana tiek pārtraukta, ja persona ir mirusi.

V. Lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtība

22. Sociālā dienesta lēmumu var apstrīdēt Pašvaldības izpilddirektoram Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

23. Pašvaldības izpilddirektora lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš
Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2025. gada 27. februāra saistošajiem noteikumiem Nr. 2 "Par aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti"
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi
 
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešā daļā noteikts, ka kārtību, kādā saņemami pašvaldību sniegtie sociālie pakalpojumi, nosaka pašvaldību saistošajos noteikumos. Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumu Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti" 44. punkts, nosaka, bērnam ar invaliditāti, kuram komisija izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai pēc pilngadības sasniegšanas turpinās īpašas kopšanas nepieciešamība, aprūpes mājās pakalpojuma maksimālais apjoms ir 80 stundas mēnesī. Pašvaldība var noteikt lielāku pakalpojuma apjomu, nepārsniedzot 160 stundas mēnesī.

Saskaņā ar normatīvajiem aktiem, lai Talsu novada administratīvajā teritorijā nodrošinātu vienotu un saprotamu pieeju aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti ir nepieciešams izstrādāt saistošos noteikumus, kuros ir noteikta aprūpes mājās pakalpojuma bērniem un jauniešiem ar invaliditāti piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai un prasības aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējam.

1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi

Talsu novada Sociālajam dienestam esošajā situācija nav pamatots darba materiāls aprūpes mājās pakalpojuma bērniem un jauniešiem ar invaliditāti piešķiršanai, kas attiecināms uz piešķiramo aprūpes mājās stundu skaitu un tā pamatojumu. Saistošie noteikumi regulējums paredz aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti pieprasīšanas, nepieciešamo dokumentu iesniegšana, vērtēšanas un piešķiršanas/atteikuma nosacījumus. Esošajā situācijā aprūpes mājās pakalpojuma bērniem un jauniešiem ar invaliditāti pieprasīšana var radīt neizpratni likumiskajiem pārstāvjiem par piešķiramo stundu apjomu aprūpes mājās pakalpojumam.

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums

Ar 2024. gada 4. decembri Talsu novada domes 2021. gada 29. jūlijā izdotie saistošie noteikumi Nr. 2 "Par aprūpes pakalpojumu bērniem ar invaliditāti" ir zaudējuši spēku, jo Invaliditātes likumā ir veikti grozījumi, svītrota 12. panta 6.2 daļa, kas bija izdošanas pamatojums Talsu novada domes 2021. gada 29. jūlijā izdotie saistošie noteikumi Nr. 2 "Par aprūpes pakalpojumu bērniem ar invaliditāti". Aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti nosaka Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumi Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti". Tiesiskais regulējums ir vispārīgs un nenosaka ne vērtēšanu, lai konkretizētu noteiktu stundu skaitu atbilstoši aprūpes mājas pakalpojuma saņēmēja individuālajām vajadzībā, nav noteikta samaksa par aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanas stundu. Papildus norādāms, ka nav atrunāta aprūpes mājās pakalpojuma pieprasīšanas un piešķiršanas kārtība, ko saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta trešo daļu var regulēt ar pašvaldību saistošajiem noteikumiem.

1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība

Tiesiskā regulējuma neesamības gadījumā aprūpes mājās pakalpojuma pieprasīšanas, novērtēšanas, piešķiršanas, atteikuma rada risku, ka aprūpes mājās pakalpojums nav nodrošināts atbilstoši pakalpojuma saņēmēja individuālajām vajadzībām, ka arī pakalpojums nav piešķirts mērķtiecīgi. Samazina iespēju, ka piešķirtais aprūpes mājās pakalpojumu stundu skaits tiek piešķirts bezmērķīgi.

1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu:
 
1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte

Nav attiecināms.

1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām

Nav attiecināms.

1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas – pamatots sabiedrības interešu aizskārums

Nav attiecināms.

1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas;

Nav attiecināms.

1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi – darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība;

Nav attiecināms.

1.5.6. Korespondējošās tiesību normas – saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība;

Nav attiecināms.

1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā

Nav attiecināms.

1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums

Nav attiecināms.

1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs;

Nav attiecināms.

1.5.10. Soda piemērotāja – kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, – izvēles apsvērumi

Nav attiecināms.

1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā

Nav attiecināms.

1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības

Tiesiskā regulējuma neesamība var radīt ierobežojumus aprūpes mājās pakalpojuma pieprasīšanas, piešķiršanas un saņemšanas procesos. Spēkā esošais normatīvo aktu regulējums nenosaka skaidrus kritērijus kā piemēram piešķiramo stundu apjomam aprūpes mājās pakalpojumam. Tiesisko regulējumu aprūpes mājās pakalpojumam bērniem un jauniešiem ar invaliditāti tiek nodrošināts, ka pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotājiem ir pieejams normatīvais regulējums, kas skaidri definē pakalpojuma pieprasīšanas, novērtēšanas, piešķiršanas, atteikuma nosacījumus.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus
 
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus:
 
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu

Nav attiecināms.

2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu

Aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti tiek nodrošināts no 2018. gada sākotnēji nodrošināts projekta finansējuma ietvaros. Ar 2024. gadu aprūpes mājās pakalpojums bērniem ar invaliditāti tiek nodrošināts no pašvaldības budžeta līdzekļiem. Pakalpojuma saņēmēju skaits ir 24 bērni ar invaliditāti un viens jaunietis ar invaliditāti. Vidējais stundu skaits iepriekšējo gadu periodā bija 60 stundas vienam pakalpojuma saņēmējam. Ņemot vērā iepriekšējo gadu piešķirto pakalpojuma apjomu (aprūpes stundas) un pakalpojuma saņēmēju skaits, tiek prognozēts, ka gada ietvaros tiek nodrošinātas 18243 aprūpes pakalpojuma stundas. Plānotās izmaksas aprūpes pakalpojuma bērniem un jauniešiem ar invaliditāti 95 593,32 EUR apmērā (2025. gads). Pēc pieejamiem datiem pašvaldībā pakalpojuma saņēmēju skaitam ir tendence pieaugt. Nodrošinot 2018. gadā aprūpes mājās pakalpojumu bērniem ar invaliditāti tā saņēmēju skaits bija seši tad 2024. gada beigās pakalpojuma saņēmēju skaits ir 23.

2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām)

Nav plānots samazināt finansējumu citām pozīcijām, lai nodrošinātu aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti Talsu novada administratīvajā teritorijā.

2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu)

Saistošie noteikumi neparedz jaunas institūcijas vai darba vietas izveidošanu, institūcijas kompetences paplašināšanu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)
 
3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību

Veicinās sociālās atstumtības riskam pakļautās sabiedrības grupas (vecāki, kuri ikdienā rūpējas par bērniem un jauniešiem, kuriem nepieciešama īpašā kopšana) iekļaušanos sabiedrībā, dodot iespēju apgūt izglītības programmu vai atsākot darba attiecības, kā arī būs iespēja pavadīt brīvo laiku. Kopumā veicina noteikta mērķgrupu sociālo aktivitāšu paaugstināšanos, kas uzlabo novada administratīvajā teritorijā dzīvojošo pakalpojuma saņēmēju un to likumisko pārstāvju labbūtību. Pieejamība pēc aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāte nodrošina vienlīdzīgas iespējas un tiesības, saskaņā ar viņu individuālajām vajadzībām.

3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība
 
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi:
 
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību

Pieejamība pēc aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti veicina tā likumisko pārstāvju un pakalpojuma saņēmēju emocionālās veselības uzturēšanu, kas saistītas ar sociālo aktivitāšu pieejamību, kā piem. likumiskais pārstāvis var apmeklēt kultūras pasākumus, vai uzsākt darba attiecības, vai pārkvalificēties – apgūt darba prasmes, kas nepieciešamas, lai uzsāktu darba attiecības.

3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā

Neietekmē.

3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā

Neietekmē.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot:
 
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja

Neietekmē.

3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c.

Neietekmē.

3.5. Ietekme uz konkurenci – iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei

Neietekmē.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām
 
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā

Talsu novada pašvaldības iestāde "Sociālais dienests".

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību

Likumiskajam pārstāvim pieprasot aprūpes mājās pakalpojumu bērnam/jaunietim ar invaliditāti ir jāiesniedz iesniegums Talsu novada pašvaldības iestādei "Sociālais dienests", iesniegumu par pakalpojuma pieprasīšanu (iesnieguma veidlapa pievienota saistošo noteikumu projektā). Iesnieguma iesniegšanas kārtība noteikta saistošajos noteikumos. Tiek paredzēts, ka iesnieguma iesniegšanai ir iespējas, lai pēc iespējas piemērotu individuālajām vajadzībām un iespējām.

4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas:
 
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem

Neietekmē.

4.3.2. Fiziskajām personām

Neietekmē.

4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām

Neietekmē.

4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām

Neietekmē.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
 
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi

Saistošo noteikumu esamība nodrošina aprūpes mājās pakalpojuma pieejamību mērķgrupas pārstāvjiem, kas nodrošina to vienlīdzīgas iespējas uz sociālo pakalpojumu pieejamību, atbilstoši viņu individuālajām vajadzībām. Sociālo pakalpojumu pieejamība veicina novada administratīvas teritorijas sociālās vides uzlabošanos.

5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.).

Jaunas darba vietas netiek veidotas, Talsu novada pašvaldības iestādē "Sociālais dienests" sociālais darbinieks, turpinās nodrošināt aprūpes mājās pakalpojuma bērniem un jauniešiem ar invaliditāti izvērtēšanu un piešķiršanas/atteikšanas procesus.

6. Izpildes nodrošināšana
 
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija

Saistošo noteikumu izpildē Talsu novada pašvaldības iestādē "Sociālais dienests", kas veiks funkcijas, kas saistītas ar aprūpes mājās pakalpojuma novērtēšanu, piešķiršanu un atteikšanu, Juridiskās, iepirkumu un kapitālsabiedrību uzraudzības departaments, atbalsts lēmuma sagatavošanā un līgumu saskaņošana, Talsu novada pašvaldības ​Centrālās pārvaldes Finanšu un grāmatvedības departaments veiks nepieciešamās darbības, kas attiecināms veiktu aprēķinu saistībā ar aprūpes mājās pakalpojumu. Nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, vai esošo likvidācija vai reorganizācija.

6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto)

Skatīt 2. sadaļu.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana
 
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai

Saistošie noteikumi nodrošinās vienotu un saprotamu pieeju aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti. Noteikta aprūpes mājās pakalpojuma bērniem un jauniešiem ar invaliditāti piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes mājās pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai un prasības aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējam.

7.2. Samērīguma tests
 
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai

Jā.

7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai

Nē.

7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša

Jā.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā minēto informāciju
 
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā
 
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli)

Saistošo noteikumu un paskaidrojuma raksta projekts no 2025. gada 12. februāra līdz 2025. gada 26. februārim publicēts Talsu novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.talsi.lv, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.

8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā

Pašvaldībā netika saņemti viedokļi par saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums)
 
8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas
 
8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par aprūpes mājās pakalpojumu bērniem un jauniešiem ar invaliditāti Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Talsu novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 2Pieņemts: 27.02.2025.Stājas spēkā: 20.03.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 55, 19.03.2025. OP numurs: 2025/55.16
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
359343
20.03.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"