Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 183/1-2

Rīgā 2025. gada 13. martā

Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm russiancouncil.ru, www.tatar-inform.ru, globalaffairs.ru, wyffest.com, trk7.ru, duma.gov.ru, aftershock.news, vsluh.ru un informpskov.ru.

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 5. februāra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/11/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.

[2] 2025. gada 6. martā Padome ir saņēmusi 2025. gada 26. februāra vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu russiancouncil.ru, www.tatar-inform.ru, globalaffairs.ru, wyffest.com, trk7.ru, duma.gov.ru, aftershock.news, vsluh.ru un informpskov.ru pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Kompetentā iestāde norāda, ka informācija, kas tiek publicēta tīmekļvietnēs russiancouncil.ru, www.tatar-inform.ru, globalaffairs.ru, wyffest.com, trk7.ru, duma.gov.ru, aftershock.news, vsluh.ru un informpskov.ru kopumā tiek izplatīta Krievijas oficiālā pozīcija par ārpolitikas un starptautiskās drošības politikas jautājumiem (it sevišķi Krievijas karu Ukrainā), Krievijas dezinformācija un propaganda par Krievijas militāro agresiju Ukrainā, Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī tiek veidota labvēlīga attieksme pret Krieviju. Kompetentās iestādes ieskatā tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai.

[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 5. februāra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/11/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 26. februāra vēstulē Nr. 21/2025/195-DV) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un atbalstot Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tāpat konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.

[3.1] Tīmekļvietnē russiancouncil.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.1.1] Tīmekļvietne russiancouncil.ru ir bezpeļņas organizācijas "Krievijas starptautisko lietu padome (KSLP)" (krievu: "Российский совет по международным делам (РСМД)"), kas orientēta uz pētījumu veikšanu starptautisko attiecību jomā, praktisku ieteikumu izstrādi Krievijas valdības institūciju, uzņēmēju, NVO un citu uz ārpolitisko darbību vērstu organizāciju interesēs. Padome tika izveidota ar dibinātāju lēmumu saskaņā ar Krievijas Federācijas prezidenta 2010. gada 2. februāra rīkojumu Nr. 59-rp "Par bezpeļņas partnerības "Krievijas starptautisko lietu padome" izveidi";

[3.1.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Pasaule pēc SMO" (krievu: "Мир после СВО"). Rakstā politikas zinātņu doktors, Mihaila Lomonosova vārdā nosauktās Maskavas Valsts universitātes Pasaules politikas fakultātes profesors Aleksejs Feņenko (krievu: Доктор политических наук, профессор Факультета мировой политики МГУ имени М.В. Ломоносова Алексей Фененко), modelē iespējamo pasaules kārtības maiņu un sniedz viedokli auditorijai, ka "Speciālā militārā operācija Ukrainā, kas pakāpeniski pārauga reģionālā karā, liek aizdomāties par starptautisko attiecību nākotni. Ir pāragri izteikt īstermiņa prognozes par konkrētajiem SMO pabeigšanas nosacījumiem: pārāk bieži notiek notikumi, kas vēl pirms dažiem gadiem šķita "neiespējami". Bet Ukrainas konflikta ilgtermiņa sekas jau ir redzamas. Neatkarīgi no tā beigu konkrētajiem nosacījumiem tas iekustinās virkni politisko procesu, kas, visticamāk, mainīs mūsu civilizācijas kvalitāti nākamajos 50 līdz 70 gados." Tostarp Aleksejs Feņenko šajā publikācijā apgalvo, ka Krievijas karš Ukrainā ir liels militārs konflikts ar Krievijas un NATO piedalīšanos, nevis Krievijas iebrukums Ukrainā: "Mūsdienu starptautiskā tiesību sistēma ir balstīta uz Otrā pasaules kara rezultātiem. Tā leģitimizē visas tās institūcijas - no ANO statūtiem un struktūras līdz starptautiskajām ekonomiskajām organizācijām - SVF, Pasaules bankai un PTO. Konflikts Ukrainā, protams, to visu neiznīcinās. Bet pasaulē, kurā pēc Otrā pasaules kara ir bijis vēl viens liels militārs konflikts, kurā bija iesaistīta Krievija un NATO, tas viss būs tālu no pašsaprotamām lietām.";

[3.1.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ukrainas iestāšanās NATO izslēdz miera panākšanu" (krievu: "Вступление Украины в НАТО исключает достижение мира"). Rakstā Krievijas Federācijas ārlietu ministra vietnieks Aleksandrs Gruško (krievu: Александр Грушко, Заместитель министра иностранных дел Российской Федерации" informē auditoriju par Krievijas Federācijas oficiālo nostāju jautājumā par Ukrainas iestāšanos NATO, kura faktiski ir iejaukšanās Ukrainas iekšējās lietās, un Krievijas mēģinājumu uzstādīt savus noteikumus NATO darbībai: "Maskava mēģinās panākt dzelzsbetona garantijas, kuras izslēdz Ukrainas iestāšanos NATO. Kijevas pievienošanās aliansei padarīs neiespējamu miera panākšanu, sacīja Krievijas Federācijas ārlietu ministra vietnieks Aleksandrs Gruško. "Mums tas ir viens no galvenajiem elementiem par iespējamo vienošanos konfliktā Ukrainā. Tas ir elements, kas saistīts ar šī konflikta pamatcēloņu novēršanu. Un mēs meklēsim, ne tikai dzelzsbetona tiesiskās garantijas, kas izslēgtu Ukrainas dalību NATO jebkurā formā, bet mēs arī uzstāsim, lai tas kļūtu par pašas alianses politiku", sacīja ministra vietnieks." Tostarp Krievijas karam pret Ukrainu tiek sniegta vēl viena definīcija - konflikts Ukrainā;

[3.1.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Salauzt skaustu Eiropai: kādai ir jābūt Krievijas politikai attiecībā pret Rietumiem" (krievu: "Сломать хребет Европе: какой должна быть политика России в отношении Запада"). Rakstā Nacionālās pētnieciskās universitātes "Ekonomikas augstskolas" pasaules ekonomikas un pasaules politikas fakultātes zinātniskais vadītājs, Ārpolitikas un aizsardzības politikas padomes prezidija goda priekšsēdētājs Sergejs Karaganovs (krievu: Сергей Караганов, Научный руководитель факультета мировой экономики и мировой политики НИУ ВШЭ, Почетный Председатель Президиума Совета по внешней и оборонной политике, член РСМД) modelē iespējamo pasaules kārtības maiņu un sniedz viedokli auditorijai, ka "Trampa ievēlēšana uz laiku ir apturējusi mūsu politikas attīstību pret Rietumiem, tostarp tās notiekošo karu Ukrainā. Mēs ne pārāk spēcīgi reaģējām (kas ir pareizi) uz baideniešu (domāta ASV bijušā prezidenta Džo Baidena administrācija) arjergarda provokācijām, bet mūsu karavīri turpināja uzbrukuma operācijas un Rietumu algotņu karaspēka pārmalšanu Ukrainā. Tagad no visām pusēm tiek runāts par kompromisa iespējamību un tā kontūrām. Un arī pie mums, vismaz masu informācijas līdzekļos, mēs sākām enerģiski apspriest šādas iespējas. Tagad kopā ar kolēģiem gatavojam apjomīgu pētījumu un situācijas analīzi, kuras mērķis ir izstrādāt rekomendācijas Krievijas politikai Rietumu virzienā. Diskusijas iznākumu neprognozēšu, bet vienkārši padalīšos ar dažām sākotnējām pārdomām. Tās var būt noderīgas, kamēr tiks sagatavots ziņojums, un ir paredzētas, lai atvērtu durvis plašākai apspriešanai. Iedomāšos sevi Trampa vietā - amerikāņu nacionālists ar tradicionālā mesiānisma elementiem, taču bez pēdējo trīs vai četru gadu desmitu globālistiski-liberālajiem sārņiem un Baidena līdzdalības Ukrainas korupcijas shēmās. Tikai trīs lietas var šo nosacīto Trampu pietuvināt uz norunām, kuras mūs apmierinās. Pirmais - ir Afganistānas-2 draudi, Kijevas režīma pilnīga sakāve un apkaunojoša bēgšana un Amerikas vadīto Rietumu demonstratīvā neveiksme. Otrais - ir Krievijas izstāšanās no de facto alianses ar Ķīnu. Un trešais - karadarbības pārvietošanās draudi uz ASV teritoriju, un tai vitāli svarīgajām teritorijām, ko pavadīs amerikāņu masveida nāve (ieskaitot militāro bāzu iznīcināšanu).", tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš tiek modelēts, lai attaisnotu Krievijas karu pret Ukrainu, ar mērķi graut Ukrainas teritoriālo integritāti.

[3.2] Tīmekļvietnē www.tatar-inform.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.2.1] Tīmekļvietne www.tatar-inform.ru - ir Krievijas Federācijas elektroniskais periodiskais izdevums Tatar-inform (krievu: "Татар-информ (Tatar-inform) электронное периодическое издание"), kurš reģistrēts Krievijas Federācijas Tatarstānas Republikā, kurā, tajā skaitā, ir izvietoti raksti, kuros tiek attaisnots Krievijas karš Ukrainā, tiek slavināta Krievijas armijas karadarbība Ukrainā, un tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs;

[3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots Dmitrija Šatrova (krievu: Дмитрий Шатров) raksts ""Rāpoju nedēļu, dzēru rasu": kara korespondents Kubatjans par ievainojumu un stāstiem par kareivju izglābšanos SMO" (krievu: ""Полз неделю, пил росу": военкор Кубатьян о ранении и историях спасений бойцов на СВО"), kurā tiek izplatīta intervija ar Krievijas kara korespondentu Grigoriju Kubatjanu (krievu: Григорий Кубатьян) par viņa piedzīvoto, atrodoties Krievijas kara pret Ukrainu frontē, un Grigorija Kubatjana pārdomām par Krievijas karu Ukrainā un šī kara izbeigšanu. Tostarp uz Dmitrija Šatrova jautājumu: "Pēdējā laikā plašsaziņas līdzekļos arvien biežāk sāk parādīties ziņas par sarunu nepieciešamību starp Krieviju un Ukrainu, tostarp par iespējamo SMO drīzu izbeigšanos. Vai, jūsuprāt, mūsu valstij ir vajadzīgs ātrs miers vai kvalitatīvs?" Grigorijs Kubatjans sniedz atbildi: "Daudzi karavīri ir noguruši un vēlas doties mājās. Īpaši mobilizētie. Karadarbībai ir jābeidzas un es gribētu, lai tas notiek ātri. Katra kara diena - tās ir traģēdijas un nāves. Bet, ja miers būs sasteigts un mēs sastingsim uz līnijas, uz kuras šobrīd stāvam, mēs nesasniegsim savus mērķus. Kādi bija šie mērķi? Bija draudi, ka Ukraina kļūs par NATO sastāvdaļu un viņu bāzes nonāks pavisam tuvu mūsu robežām. Ukraina - tā nav kaut kāda šaura Baltijas valstu josla, bet gan milzīga teritorija. Kopš 80.-90. gadiem tās iedzīvotāji ir "pārpumpēti" ar naidu pret krieviem. Lai izmantotu Ukrainu kā instrumentu, kā tarānu, lai kaitētu Krievijai. Pirms SMO sākuma Zelenskis paziņoja, ka vēlas, lai Ukrainai būtu kodolieroči. Vai tiešām mēs varam pieļaut, ka pēc būtības nacistu valstij, kas atrodas pie mūsu robežām, ir šādi ieroči? Kādas var būt miera garantijas? Zelenska vārds nav nekā vērts. Arī amerikāņu vārds ir maz vērts. Šodien viņi ir ar mieru, bet rīt gribēs iekļaut savā sastāvā Grenlandi, Kanādu vai Austrāliju. Miera garantija - tā ir fiziskas iespējas mums vēlreiz uzbrukt neesamība. Tā ir Ukrainas armijas likvidēšana un nacistiskās ideoloģijas aizliegums. Tagad viņu dzīves jēga - naids pret Krieviju, nodarot mums zaudējumus, pat uz vēl lielāka kaitējuma rēķina viņiem pašiem. Tas ir perverss pašziedošanās kults, vesela valsts uzvedas kā kamikadze. Pie mūsu robežām tāda valsts nav vajadzīga. Vai neatkarīga Ukraina pastāvēs vai tiks sadalīta starp kaimiņiem, galvenais - lai tā mūs neapdraud." Līdz ar to izvietotajā rakstā tiek izplatīts Krievijas karu Ukrainā atbalstošs naratīvs, kurš tiek pamatots ar Krievijas nacionālajām interesēm;

[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots Elzas Kuzņecovas (krievu: Эльза Кузнецова) raksts "Dēļ ģimenes, lai dzīvo pārticībā": daudzbērnu ģimens tēvs no Tukajevas rajona dienē SMO" (krievu: ""Ради семьи, чтобы жили в достатке": многодетный отец из Тукаевского района служит на СВО"), kurā "Karavīrs no Tatarstānas Tukajevskas rajona ar iesauku "Goga", kurš saskaņā ar kontraktu frontes līnijā dienē kopš pagājušā gada oktobra." Pauž auditorijai savu "patriotisko" attaisnojumu savai dalībai Krievijas karā pret Ukrainu, pieminot merkantīlo interesi, iespējams, attaisnojot savas darbības ar atalgojumu par piedalīšanos Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas armijas sastāvā: "Un kurš vēl bez mums dosies? Ģimenes labad, lai dzīvotu pārticībā, lai silti gulētu. Es par to domāju gandrīz pusgadu. Pēc pusgada es nolēmu doties, jo mūsu vectēvi karoja, viņi iznīcināja fašismu, lai mūsu zemē neienāk ienaidnieki, lai mūsu sievietes, bērnus nenogalinātu un neaiztiktu, lai šeit būtu miers. Mēs visi tur esam savu ģimeņu labā.";

[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots Dmitrija Šatrova (krievu: Дмитрий Шатров) raksts "Janvārī Tatarstānā līgumu ar Krievijas Aizsardzības ministriju parakstīja vairāk nekā 700 cilvēku" (krievu: "За январь в Татарстане контракт с Минобороны РФ подписали более 700 человек"). Rakstā tiek sniegts Kazaņas pilsētas algotņu vervēšanas punkta priekšnieka apakšpulkveža Andreja Kozlova (krievu: Андрей Козлов) mudinošs aicinājums auditorijai pieteikties par algotņiem Krievijas armijas sastāvā Krievijas karam pret Ukrainu, sniedzot informāciju, ka: "Šajā gadā, Tēvzemes aizstāvja gadā, mēs nemazinām tempu. Palīdzam ikvienam, kurš ir izteicis vēlmi noslēgt līgumu un doties kalpot Dzimtenei. Janvārī līgumu parakstījuši jau aptuveni 700 cilvēku." Tostarp rakstā tiek sniegta informācija par atalgojumu, kāds tikšot piešķirts tiem līgumkareivjiem, kuri noslēgs līgumu ar Krievijas armiju.

[3.3] Tīmekļvietnē globalaffairs.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.3.1] Tīmekļvietne globalaffairs.ru - Krievijas Federācijas izdevuma - žurnāla "Krievija globālajā politikā" (krievu: "Россия в глобальной политике") - oficiālā tīmekļvietne. Žurnāls "Krievija globālajā politikā" ir zinātnisks un praktisks sociālpolitisks žurnāls, kas veltīts Krievijas ārpolitikas jautājumiem un globalizācijas problēmām. Žurnāla izdod Pasaules politikas pētījumu fonds kopš 2002. gada novembra ar amerikāņu žurnāla "Foreign Affairs" informatīvo atbalstu. Žurnāls tiek finansēts ar Krievijas naudu. Žurnāls ir Krievijas nevalstiskās sabiedriskās apvienības "Ārējās un aizsardzības politikas padome" projekta "Krievija un globalizācija" daļa;

[3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kanādas politika Ukrainā: dariet, kā es saku, nevis kā es daru" (krievu: "Политика Канады на Украине: делай, как я говорю, а не как я делаю"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Kanāda ir tā valsts, kura aktīvi noskaņo Ukrainu pret Krieviju, un tādējādi, iespējams, ir viena no atbildīgajām valstīm par Krievijas karu pret Ukrainu, jo ilgā laika periodā ir gatavojusi Ukrainu kā "tarānu" pret Krieviju: "[…] Pretkrievu etniskais nacionālisms, ko veicināja daļa ukraiņu diasporas Kanādā, tika eksportēts uz Ukrainu ar nevalstisko organizāciju, izglītības programmu un brīvprātīgo starpniecību. Viena šāda brīvprātīgā Frīlenda (domāta bijusī Kanādas premjerministra vietniece, finanšu ministre Kristija Frīlenda (angļu: Chrystia Freeland), kura vēlāk kļuva par Kanādas premjerministra vietnieci, kad Gorbačova "glasnostj" (latviešu: "atklātība"; krievu: "гласность") ziedu laikos apmeklēja Ukrainu, bija šausmās par nacionālistisku noskaņojumu trūkumu tur. Tomēr gadu desmitiem ilgie konsekventie centieni attālināt Ukrainu no Krievijas kopš tā laika ir devuši augļus, jo īpaši veicinot naidīgumu pret krievvalodīgajiem ukraiņiem. Tas bija viens no iemesliem, kādēļ izcēlās konflikts starp abiem kaimiņiem. Tomēr Kanādas militārpersonas apmācīja Ukrainas karaspēku, tostarp neonacistu bataljonus, jau pirms Krievijas īpašās operācijas sākuma. […]";

[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Salauzt skaustu Eiropai: kādai ir jābūt Krievijas politikai attiecībā pret Rietumiem" (krievu: "Сломать хребет Европе: какой должна быть политика России в отношении Запада"). Rakstā Nacionālās pētnieciskās universitātes "Ekonomikas augstskolas" pasaules ekonomikas un pasaules politikas fakultātes zinātniskais vadītājs, Ārpolitikas un aizsardzības politikas padomes prezidija goda priekšsēdētājs, Sergejs Karaganovs (krievu: Сергей Караганов, Научный руководитель факультета мировой экономики и мировой политики НИУ ВШЭ, Почетный Председатель Президиума Совета по внешней и оборонной политике, член РСМД), modelē iespējamo pasaules kārtības maiņu un sniedz viedokli auditorijai, ka "Trampa ievēlēšana uz laiku ir apturējusi mūsu politikas attīstību pret Rietumiem, tostarp tās notiekošo karu Ukrainā. Mēs ne pārāk spēcīgi reaģējām (kas ir pareizi) uz baideniešu (domāta ASV bijušā prezidenta Džo Baidena administrācija) arjergarda provokācijām, bet mūsu karavīri turpināja uzbrukuma operācijas un Rietumu algotņu karaspēka pārmalšanu Ukrainā. Tagad no visām pusēm tiek runāts par kompromisa iespējamību un tā kontūrām. Un arī pie mums, vismaz masu informācijas līdzekļos, mēs sākām enerģiski apspriest šādas iespējas. Tagad kopā ar kolēģiem gatavojam apjomīgu pētījumu un situācijas analīzi, kuras mērķis ir izstrādāt rekomendācijas Krievijas politikai Rietumu virzienā. Diskusijas iznākumu neprognozēšu, bet vienkārši padalīšos ar dažām sākotnējām pārdomām. Tās var būt noderīgas, kamēr tiks sagatavots ziņojums, un ir paredzētas, lai atvērtu durvis plašākai apspriešanai. Iedomāšos sevi Trampa vietā - amerikāņu nacionālists ar tradicionālā mesiānisma elementiem, taču bez pēdējo trīs vai četru gadu desmitu globālistiski-liberālajiem sārņiem un Baidena līdzdalības Ukrainas korupcijas shēmās. Tikai trīs lietas var šo nosacīto Trampu pietuvināt uz norunām, kuras mūs apmierinās. Pirmais - ir Afganistānas-2 draudi, Kijevas režīma pilnīga sakāve un apkaunojoša bēgšana un Amerikas vadīto Rietumu demonstratīvā neveiksme. Otrais - ir Krievijas izstāšanās no de facto alianses ar Ķīnu. Un trešais - karadarbības pārvietošanās draudi uz ASV teritoriju, un tai vitāli svarīgajām teritorijām, ko pavadīs amerikāņu masveida nāve (ieskaitot militāro bāzu iznīcināšanu)." Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš tiek modelēts, lai attaisnotu Krievijas karu pret Ukrainu, ar mērķi graut Ukrainas teritoriālo integritāti;

[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Veikt triecienu Ukrainai ar kodolieročiem būtu kļūda. Atbildēt vajag uzreiz pa Rietumiem." (krievu: "Бить ядерным оружием по Украине было бы ошибкой. Отвечать надо сразу по Западу"). Raksta autors Sergejs Karaganovs (krievu: Сергей Караганов) attaisno un gatavo auditoriju uztvert kā pašsaprotamu nepieciešamību veikt Krievijas kodolieroču triecienu NATO valstīm, ja būs karš starp Krieviju un NATO valstīm: "[…] Jebkurš karš starp Krieviju un NATO Eiropā būs kodolkarš. Tā ir taisnība. Tas ir skaidrs un saprotams. Krievijas karš ar NATO nozīmē, ka būs kodoltrieciens. Tāda atbilde - patiešām ir mūsu pienākums. Mums nav jācīnās ar bloku, kurā ir daudzkārt vairāk iedzīvotāju nekā mums, kurā ir daudzkārt lielāks nacionālais kopprodukts. Kāpēc mums būtu jāupurē savi puiši, cīnoties ar šo "Leviatānu"? Ja nepieciešams, tas ir jānogalina tur, no kurienes tas nāk, iedīglī. […]".

[3.4] Tīmekļvietnē wyffest.com cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.4.1] Tīmekļvietne wyffest.com - ir Krievijas Autonomās nekomerciālās organizācijas "Vispasaules jaunatnes festivāla direkcija" (krievu: "Автономная некоммерческая организация "Дирекция Всемирного фестиваля молодёжи"), mājas lapa, kura sevi definē kā "Starptautiskā iespēju platforma. Internacionālā vide starptautiskajai sadarbībai starp visas pasaules jaunajiem līderiem" (krievu: "Международная платформа возможностей. Интернациональное пространство для развития международного сотрудничества среди молодых лидеров со всего мира.");

[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Brīvprātīgais no Serbijas par SMO: neizbēgams pasaules vēstures etaps, kurš beigsies ar Krievijas uzvaru" (krievu: "Доброволец из Сербии про СВО: неизбежный этап мировой истории, который закончится победой России"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par "Vispasaules jaunatnes festivāla" ietvaros notikušo diskusiju "Sava Dzimtene. Donbasa brīvprātīgie" (krievu: "СВОя Родина. Добровольцы Донбасса"), kurā Krievijas armijas brīvprātīgie no dažādām valstīm izsaka savu atbalstu Krievijas karam pret Ukrainu: "[…] Noslēgumā runātāji atzīmēja, ka Krievijas veiksmīgas nākotnes atslēga slēpjas jauno paaudžu patriotismā un pareizā izglītībā. Speciālā militārā operācija - neizbēgams posms pasaules vēsturē, kas obligāti beigsies ar Krievijas uzvaru, atzīmēja (brīvprātīgais no Serbijas) Bratislavs Živkovičs (krievu: Братислав Живкович). […]";

[3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "DTR vadītājs Deniss Pušiļins maratonā Zināšanas. Pirmie: "Ar Donbasu sākās globālās izmaiņas pasaulē" (krievu: "Глава ДНР Денис Пушилин на марафоне Знание.Первые: "С Донбасса начались глобальные изменения в мире""). Tostarp rakstā pašpasludinātās Doneckas Tautas republikas vadītājs Deniss Pušiļins, mēģinot leģitimizēt Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, sniedz informāciju, ka "2014. gadā Donbass parādīja savu gribu, neatkarību un vēlmi attīstīties kopā ar Krieviju. Tas bija sarežģīta ceļa sākums. Pat neatkarības referendumu var saukt par varoņdarbu reģiona iedzīvotājiem, jo UDD (Ukrainas Drošības dienests) tajā laikā vēl darbojās teritorijā un ierasties vēlēšanu iecirkņos bija bīstami ne tikai vadītājiem, bet arī ierindas pilsoņiem. Pēc tam bija pirmie mēģinājumi veidot valstiskumu, SMO sākums un, visbeidzot, DTR un LTR ieiešana Krievijas sastāvā - brīdis, no kura mums sākās jauns laikmets.";

[3.4.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sergejs Lavrovs: "Mēs vienmēr esam atvērti dialogam, ja tas tiek piedāvāts nopietni un uz līdztiesīgiem noteikumiem"" (krievu: Сергей Лавров: "Мы всегда к диалогу открыты, если он предлагается всерьез и на равноправных условиях""). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Krievijas Federācijas Ārlietu ministrs Sergejs Lavrovs ir paudis šādu viedokli: "[…] Ukraina ir tīri komerciāls Vašingtonas projekts, un šajā Rietumu karā pret Krieviju Eiropas valstis ir kļuvušas par vienu no galvenajiem upuriem." Tostarp Sergejs Lavrovs esot piebildis, ka "Eiropa ir viens no galvenajiem upuriem šajā Rietumu karā pret Krieviju. Paralēli viņi (domātas ASV) piespieda Eiropu "izpumpēt" visus savus ieročus uz Ukrainu un nekavējoties sāka pārdot amerikāņu ieročus, lai aizstātu Kijevai piegādātos. Tas ir ļoti tāds liels, tīri komerciāls projekts. Kā vienmēr amerikāņi centās gūt peļņu no agresijas, ko viņi ir sākuši dažādās pasaules daļās." Tādējādi Krievijas Federācijas Ārlietu ministrs Sergejs Lavrovs nepārprotami cenšas attaisnot Krievijas iebrukumu Ukrainā.

[3.5] Tīmekļvietnē trk7.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.5.1] Tīmekļvietne trk7.ru ir Krievijas Federācijas televīzijas kanāla interneta tiešsaistes izdevums "7. kanāls Krasnojarska" (krievu: "7 канал Красноярск", сетевое издание) oficiālā tīmekļvietne. Tīmekļvietnē konstatēti rakstveida un audiovizuālie materiāli, kuri nepārprotami aģitē auditoriju atbalstīt Krievijas karu pret Ukrainu (SMO), publicējot dažādus piemērus par "patriotu" iesaistīšanos līgumkareivju statusā, iespējami gūstamo materiālo labumu kļūstot par algotni;

[3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Par pusotru reizi ir palielināta vienreizējā izmaksa līgumkareivjiem Krasnojarskā" (krievu: "В полтора раза увеличили единовременную выплату контрактникам в Красноярске"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Summāri SMO nākamie dalībnieki saņems vienreizējo izmaksu 1,1 miljonu rubļus";

[3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts ""Pārtikas blokā neatsēdēšos": Krasnojarskas deputāts dodas uz SMO" (krievu: ""Отсиживаться в пищеблоке не буду": красноярский депутат отправляется на СВО"). Rakstā tiek sniegta mudinoša informācija auditorijai kļūt par līgumkareivjiem Krievijas karam pret Ukrainu. Kā pozitīvais piemērs un paraugs tiek minēts Krasnojarskas apgabala Likumdošanas sapulces deputāts Vladimirs Vahteļs (krievu: Владимир Вахтель), kurš dodas kā Krievijas Federācijas Bruņoto spēku brīvprātīgais uz kaujas operāciju zonu (SMO);

[3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts un audiovizuālais materiāls "Pirmo automašīnu, fonda "Tēvzemes aizstāvji" programmas ietvaros, piešķīra SMO veterānam" (krievu: "Первый автомобиль по программе фонда "Защитники Отечества" вручили ветерану СВО"). Rakstā un audiovizuālajā materiālā tiek sniegta aģitējoša slavinoša informācija par to, ka SMO veterānam Igoram Mutovinam fonds "Tēvzemes aizstāvji" ir uzdāvinājis automašīnu.

[3.6] Tīmekļvietnē duma.gov.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.6.1] Tīmekļvietne duma.gov.ru ir Krievijas Federācijas Federālās Sapulces Valsts Domes (krievu: Государственная Дума Федерального Собрания Российской Федерации) oficiālā mājas lapa;

[3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Starptautisko Ziemassvētku XXXIII lasījumu ietvaros, Valsts Domē notika apaļo galdu sēde" (krievu: "В рамках XXXIII Международных Рождественских образовательных чтений в ГД состоялись заседания круглых столов"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "Deputāti, reliģisko konfesiju un sabiedrības pārstāvji pārrunāja jautājumus par garīdzniecības atbalstīšanu SMO zonā, patriotiskās audzināšanas stiprināšanu, kā arī tradicionālo ģimenes vērtību aizsardzību.";

[3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO ievainoto karavīru radiniekiem būs tiesības saņemt papildu atvaļinājumu" (krievu: "Родственники раненых бойцов СВО могут получить право на дополнительный отпуск"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "SMO ievainoto dalībnieku vecākiem un laulātajiem ir tiesības uz neapmaksātu atvaļinājumu līdz 35 kalendārajām dienām gadā," tādējādi tiek izrādītas Krievijas likumdevēja rūpes par Krievijas kara pret Ukrainu dalībniekiem, nepārprotami sniedzot vēstījumu Krievijas iedzīvotājiem, ka Krievija rūpēsies ne tikai par Krievijas Bruņoto spēku karavīriem, kuri karo pret Ukrainu, bet arī par viņu tuviniekiem;

[3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kādi atvieglojumi pienākas speciālās militārās operācijas dalībniekiem un viņu ģimenes locekļiem" (krievu: "Какие льготы предназначены для участников специальной военной операции и членов их семей"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par dažādiem atvieglojumiem, kurus Krievijas Federācijas likumdevējs ir noteicis Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, tādējādi tiek veikta netieša aģitācija par Krievijas iedzīvotāju iesaisti karā pret Ukrainu Krievijas bruņoto spēku sastāvā.

[3.7] Tīmekļvietnē aftershock.news cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.7.1] Tīmekļvietne aftershock.news - "AfterShock" ir kopiena, kas atrodas vietnē AfterShock.news, kurā katru dienu tiek apspriesta ekonomika, politika un finanses. Tas izceļas ar augstu analītikas līmeni un darbu ar primāro informāciju. Lielākās daļas dalībnieku un tēmu nostāja ir prokrieviska, tajā pat laikā pārstāvēti dažādi viedokļi un gandrīz visi iespējamie ideoloģiskie virzieni (skat: https://ruxpert.ru/Aftershock);

[3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Vēstures smaids. Nacistiskā Latvija svin Padomju Krievijas glābšanu" (krievu: "Улыбка истории. Нацистская Латвия празднует день спасения Советской России"). Rakstā auditorijai tiek sniegta sagrozīta informācija, kurā Bermontiāde tiek traktēta kā buržuāziskās Latvijas atteikums atļaut Pāvela Bermonta komandētajai Rietumu brīvprātīgajai armijai doties cauri Latvijas teritorijai uz Petrogradu, lai Rietumu brīvprātīgā armija varētu pievienoties Judeniča armijai, kura centās sakaut lielinieku spēkus Petrogradā. Tādējādi raksta autors apgalvo, ka Lāčplēša dienas un Latvijas Republikas proklamēšanas dienas svinības faktiski ir "Padomju Krievijas glābšanas" dienas svinības: "Nacistiskā Latvija šodien atzīmē padomju Petrogradas glābšanas dienu, nosaucot šo dienu literārā varoņa vārdā, kura prototips ir krievu kņazs. Un to visu sauc par Neatkarības dienu? Pietiek taču! Mākslīga nācija, mākslīga valsts, iedomāti varoņi, izdomātas uzvaras." Tādējādi rakstā nepārprotami tiek noliegta Latvija kā valsts un izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt sabiedrisko kārtību un drošību;

[3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kamēr visi sekoja Trampa piedzīvojumiem ukroreihs zaudēja teritorijas " (krievu: "Пока все следили за приключениями Трампа укрорейх терял территории"). Rakstā auditorijai tiek sniegta prokrieviska informācija par to, ka Krievija 2025. gada janvārī ir okupējusi 225 km2 bijušās Ukrainas padomju sociālistiskās republikas teritorijas un 53 km2 bijušās Krievijas padomju federatīvās sociālistiskās republikas teritorijas. Rakstā Ukraina tiek dēvēta par "ukroreihu" un tiek izplatīts viedoklis, ka Krievijas karš pret Ukrainu varētu beigties 2025. gada rudenī vai 2026. gadā ar Krievijas uzvaru. Tādējādi tīmekļvietnē tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību;

[3.7.4] Katru dienu tīmekļvietnē tiek izvietoti raksti par Krievijas armijas "panākumiem" Krievijas karā pret Ukrainu ar kopēju nosaukumu "Piespiešana mieram", ar ko tiek domāts Krievijas karš pret Ukrainu, savukārt ziņas par Krievijas armijas zaudējumiem netiek publicētas. Piemēram, tīmekļvietnē izvietots raksts "Piespiešana mieram. 1064-tā diena (22.01.2025. g.)" (krievu: "Принуждение к миру. День 1064-й (22.01.2025 г.)").

[3.8] Tīmekļvietnē vsluh.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.8.1] Tīmekļvietne vsluh.ru ir Krievijas Federācijas Tjumeņas pilsētas interneta-avīzes "Vsluh.ru" tiešsaites izdevums (krievu: Сетевое издание "Тюменская интернет-газета "Вслух.ру"". Tīmekļvietnē konstatēta atsevišķa sadaļa, kurā tiek izplatīta informācija par Krievijas karu pret Ukrainu "Zsluh.ru, Ziņas, SMO" (krievu: "Вслух.ru, Новости, СВО");

[3.8.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts no Krievijas aktiera, režisora un scenārista Ivana Ohlobistina (krievu: Иван Охлобыстин) bloga: "Līgumkareivjiem var norakstīt parādus līdz 10 miljoniem rubļu" (krievu: "Контрактникам могут списать долги до 10 млн рублей"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka līgumkareivjiem, kuri noslēgs kontraktu ar Krievijas Bruņotajiem spēkiem pēc 2024. gada 1. decembra, varēs norakstīt hipotekāros un patēriņa kredītus līdz 10 miljonu Krievijas rubļu apmēram. Tiesu izpildītāji to darīs turpat mobilizācijas punktos pie līguma noslēgšanas. Tādējādi notiek tieša aģitācija Krievijas pilsoņiem iestāties Krievijas bruņotajos spēkos Krievijas karam pret Ukrainu;

[3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts no Krievijas politologa Rostislava Iščenko (krievu: Ростислав Ищенко) bloga: "Tjumeņas iedzīvotāji nodod personīgos ieročus specoperācijas dalībniekiem" (krievu: "Тюменцы передают личное оружие участникам спецоперации"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Tjumeņas iedzīvotāji nodod personīgos mednieku ieročus, lai Krievijas Bruņoto spēku karavīri varētu tos izmantot cīņai pret Ukrainas bruņoto spēku bezpilota lidaparātiem. Tādējādi rakstā auditorijai, kā pozitīvo piemēru minot Tjumeņas iedzīvotājus, tiek izplatīts aicinājums palīdzēt ar bruņojumu Krievijas armijai, ziedojot savus personīgos medību ieročus;

[3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts no Krievijas politologa Rostislava Iščenko (krievu: Ростислав Ищенко) bloga: "Krievijas varoņi un SMO ar ordeņiem apbalvoties varēs saņemt zemes gabalu Tjumeņas apgabalā" (krievu: "Герои России и орденоносцы СВО могут получить в Тюменской области земельный участок"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Tjumeņas apgabalā tika ieviests jauns atbalsta pasākums SMO dalībniekiem. Tie, kuriem piešķirts Krievijas varoņa nosaukums vai ordeņi, var saņemt zemes gabalu. Tādējādi rakstā tiek popularizēta un aģitēta Krievijas iedzīvotāju iesaiste Krievijas bruņoto spēku sastāvam Krievijas karā pret Ukrainu, solot dažādus materiālos labumus.

[3.9] Tīmekļvietnē informpskov.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.9.1] Tīmekļvietne informpskov.ru ir Krievijas Federācijas tiešsaistes izdevums "Pleskavas informācijas aģentūra" (krievu: Сетевое издание "Псковское агентство информации"), kas darbojas Krievijas Federācijas Pleskavas pilsētā.

[3.9.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Pleskavas apgabala iedzīvotāji bez maksas nosūtījuši uz SMO zonu vairāk nekā vienu tūkstoti paciņu" (krievu: "Больше тысячи посылок бесплатно отправили жители Псковской области в зону СВО"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "Pagājušajā gadā pasts pieņēma vairāk nekā tūkstoti bezmaksas paku SMO militārpersonām no Pleskavas apgabala. Uzņēmums šādus sūtījumus apstrādā prioritāri un kontrolē to caurbraukšanas laiku, Pleskavas informācijas aģentūru informēja Pleskavas apgabala Pasta sakaru Federālā dienesta pārvaldē." Tādējādi rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Krievija dažādi sniedz atbalstu karavīriem, kuri piedalās SMO, un viņu radiniekiem, un netieši aģitē brīvprātīgi kļūt par līgumkareivjiem Krievijas karā pret Ukrainu, par ko tiks saņemts daudzveidīgs valsts atbalsts, ieskaitot pasta pakalpojumus;

[3.9.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Vēl viena līgumkareivju grupa no Pleskavas apgabala devās karadienestā" (krievu: "Ещё одна группа контрактников из Псковской области отправилась на военную службу"). Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem, sniedzot informāciju par to, ka Pleskavas apgabala iedzīvotāji aktīvi iestājas Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu;

[3.9.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Pleskavas apgabalā notiek sporta pasākumi SMO veterāniem" (krievu: "Спортивные мероприятия для ветеранов СВО проводят в Псковской области"). Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, piemēram, veterānu socializācijas programmas, tajā skaitā arī īpašu sporta pasākumu organizēšanu tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu.

[4] Iepriekš minētajās tīmekļvietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tostarp šajās tīmekļvietnēs ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu) - faktiski tas ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, sniedzot informāciju par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas varas iestādes un iedzīvotāji. Informācija, kas tiek publicēta iepriekš minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, pat netieši aicinot Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[5] Padomes 2025. gada 13. marta sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par minēto tīmekļvietņu izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos karadarbībā Krievijas bruņoto spēku sastāvā Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3.punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10.panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.

[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[8.4] administratīvā akta samērīgumu - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs russiancouncil.ru, www.tatar-inform.ru, globalaffairs.ru, wyffest.com, trk7.ru, duma.gov.ru, aftershock.news, vsluh.ru un informpskov.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3.punktā (izvērstā veidā) un 9.punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm russiancouncil.ru, www.tatar-inform.ru, globalaffairs.ru, wyffest.com, trk7.ru, duma.gov.ru, aftershock.news, vsluh.ru un informpskov.ru, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu russiancouncil.ru, www.tatar-inform.ru, globalaffairs.ru, wyffest.com, trk7.ru, duma.gov.ru, aftershock.news, vsluh.ru un informpskov.ru dublējošām spoguļlapām.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.

2 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.

3 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.

4 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm russiancouncil.ru, www.tatar-inform.ru, globalaffairs.ru, wyffest.com, .. Izdevējs: Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome Veids: lēmums Numurs: 183/1-2Pieņemts: 13.03.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 53, 17.03.2025. OP numurs: 2025/53.16
Saistītie dokumenti
  • Satversmes tiesas nolēmumi
  • Citi saistītie dokumenti
359306
136
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"