Ministru kabineta rīkojums Nr. 65
Rīgā 2025. gada 4. februārī (prot. Nr. 5 12.
§)
Grozījums Ministru kabineta 2023.
gada 17. marta rīkojumā Nr. 140 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas
projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība - E-lietas
2. posms" pases apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 17. marta rīkojumā Nr.
140 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Prokuratūras
informācijas sistēmas attīstība - E-lietas 2. posms" pases
apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 57. nr.) šādu
grozījumu:
1. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā
(pielikums).
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Tieslietu ministres vietā ‒
iekšlietu ministrs R. Kozlovskis
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 4. februāra
rīkojumam Nr. 65
"Tieslietu
ministrijas iesniegtajā redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 17. marta
rīkojumam Nr. 140
2.1.2.1.i. investīcijas projekta
"Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība - E-lietas 2.
posms" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu (institūcija) |
Latvijas Republikas prokuratūra (turpmāk -
Prokuratūra) |
1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Tieslietu ministrijas resors: Tiesu administrācija,
Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts probācijas dienests.
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs (turpmāk - IeM
IC).
|
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
"E-lietas programma"
Investīcijas nolūks: sabiedriskās kārtības un drošības
procesu, izmeklēšanas un tiesvedības procesu, kā arī soda
izpildes un uzraudzības procesu un saistīto pakalpojumu
digitālā transformācija, tai skaitā e-lietas attīstība
|
2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Atbilstoši IeM IC ieviestā projekta "Jaunās paaudzes
Iekšlietu integrētā informācijas sistēma" grafikam
sasaiste datu savstarpējā apmaiņā.
Plānotie
projekti:
1) Iekšlietu ministrijas Informācijas centra īstenotais
projekts "Tehniskā nodrošinājuma un digitālo
risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai
darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa
uzlabošanai", kura ietvaros tiek īstenota
Kriminālprocesa informācijas sistēmas (E-KRASS) izstrādes
un ieviešanas 1. kārta 2026. gada I cet. (ID Nr.
2.1.1.1.i.0/1/23/I/VARAM/009);
2) Tiesu administrācijas E-lietas 2. posma ietvaros
īstenotais projekts "E-lietas programma - izmeklēšanas
un tiesvedības procesu pilnveide - 2. posms" 2023.
gada I cet.-2026. gada I cet. (ID Nr.
2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/002).
Īstenotie ERAF
projekti:
- Tiesu informatīvās sistēmas attīstība;
15.03.2018.-30.11.2021.;
- Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība (ID Nr.
2.2.1.1/17/I/010 "Prokuratūras informācijas sistēmas
attīstība") 16.03.2018.-30.11.2021.;
- Probācijas klientu uzskaites sistēmas pilnveidošana
23.04.2018.-30.11.2021.;
- Ieslodzījuma vietu pārvaldes informācijas sistēmas
pilnveidošana 03.2018.-30.11.2021.
- "Jaunās paaudzes Integrētā Iekšlietu informācijas
sistēma 2 (IIIS2) - ERAF finansējums,
14.04.2020.-23.04.2023.
Finansējuma saņēmējs apliecina, ka nepastāv dubultā
finansējuma risks ar plānotajiem un īstenotajiem
projektiem, tai skaitā ar projektu, kurā līdz šim tika
izstrādāta/attīstīta Prokuratūras informācijas sistēma,
kurai tiek plānota turpmāka attīstība/pilnveide šajā
investīcijas projektā
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais
saturs |
Prokuratūras informācijas sistēmas (turpmāk - ProIS)
pilnveidojumi:
- lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu
apmaiņu kopīgajā elektronisko lietu katalogā un ieviešamo
koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības
aktivitātes;
- lai nodrošinātu un nostiprinātu vienotu pieeju datu
apmaiņā izmeklēšanas un tiesvedības procesu ietvaros, tai
skaitā pilnveidojot informācijas sistēmu biznesa
funkcionalitāti.
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) |
Elektronisko lietu katalogā (ELK) publicēto IeM IC
koplietošanas klasifikatoru integrācija un izmantošana
Prokuratūras informācijas sistēmā (ProIS). Vienoto lietu
numuru izgūšanas papildinājumu integrācija.
Dežurējošo prokuroru elektroniska kalendāra izveide un
datu koplietošana E-lietas platformā, lai veicinātu ātrāku
un efektīvāku sadarbību ar izmeklēšanas iestādes
pārstāvjiem.
ProIS attīstība, uzlabojot, automatizējot un
pilnveidojot sadarbības procesus ar tiesu un sodu izpildes
iestādēm (pirmstiesas procesā un ar sodu izpildi saistīto
jautājumu izskatīšanā, procesuālo darbību saskaņošanā, ar
sodu izpildes jautājumiem saistīto dokumentu aprites
automatizācija).
E-lietas platformā integrētajās informācijas sistēmās
izvietoto lielapjoma materiālu atskaņošanas
funkcionalitātes integrācija ProIS, izmantojot E-lietas
platformu.
Audio-video rīka (AVR) ieviesto pilnveidojumu
integrācija ProIS.
Integrācija ar E-lietas platformas vienoto krimināllietu
mantu un dokumentu reģistru, t.sk. nodrošinot integrāciju
ar Nodrošinājuma valsts aģentūru.
ProIS integrācija ar E-lietas platformas koplietošanas
anonimizācijas risinājumu.
TIS un ProIS savstarpējās dokumentu plūsmas
efektivizācija, pilnveidojot vienotu mehānismu pierādījumu
numerācijai katrā no pamatdarbības sistēmām, tai skaitā
ietverot numerāciju veidojamos dokumentos.
ProIS pilnveidojumi, nodrošinot integrāciju ar E-lietas
platformas koplietošanas autentifikācijas risinājuma
komponenti, kas nodrošinās īslaicīgo piekļuvi E-lietas
portāla autorizētajam saturam.
|
3.3. Projekta ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks
(gads) |
Institūcijas
ieguvums
1. Elektroniska procesuālo dokumentu aprite pirmstiesas
procesā ar tiesu un sodu izpildes iestādēm.
2. Ietaupīti institūciju resursi saistībā ar datu un
dokumentu elektronisku apriti un pieejamību.
3. Koplietojamā automatizētā anonimizācijas risinājuma
integrācija ProIS, samazinot manuālu anonimizēto nolēmumu
apstrādi.
|
Kapacitātes stiprināšana un cilvēkresursu efektivizācija,
nodrošinot digitālā vidē personu iepazīstināšanu ar lietas
materiāliem E-lietas portālā (2023.g. vērtība 15 000) |
200%
pieaugums attiecībā pret sākotnējo vērtību jeb 45 000 |
2026. |
4. Elektroniska procesuālo dokumentu aprite ar sodu
izpildes jautājumu saistīto lietu izskatīšanā tiesā.
5. Tiks efektivizēts ekonomisko lietu izmeklēšanas
process, izskatot jautājumu tiesā par mantas atzīšanu par
noziedzīgi iegūtu.
6. Uzlabota ar mantu izlemjamo jautājumu kvalitāte un
lēmuma pieņemšanai nepieciešamās informācijas aprite ar
Nodrošinājuma valsts aģentūru (NVA).
|
Integrācija ar Nodrošinājuma valsts aģentūru (NVA)
nodrošinās: uzglabāto mantu aprakstu iegūšanu, glabāšanas
izmaksu tūlītēju noteikšanu, izmantošanai gala nolēmumos,
kurus pieņem prokurors. Prokuratūra informēs NVA par
nepieciešamo gala rīcību ar mantu automatizēti, izmantojot
platformas funkcionalitāti. |
Tiks
samazināta aptuveni 3000 dokumentu aprite gadā, kas tiek
īstenota ārpus platformas un tiek veikta manuāli |
|
Sabiedrības
ieguvums
1. Nolēmumu ātrāka anonimizācija, izmantojot E-lietas
platformas anonimizācijas risinājumu, ar iespēju ātrāk
iepazīties ar anonimizētiem gala nolēmumiem.
2. Paplašināta iespēja iepazīties ar paplašinātām
atvērtu datu kopām.
|
Pabeigto lietu skaits prokuratūrā pret manuālu
anonimizāciju.
Aptuveni 10 000 gadījumu gadā
|
70 % |
2026. |
Nozares ieguvums
1. Pirmstiesas, tiesvedības un sodu izpildes procesā
izlemjamo jautājumu elektronizācijas turpināšana, kas ļaus
radīt, saskaņot un virzīt dažādu kategoriju lietu
materiālus jautājumu izskatīšanu (datnes un metadati)
elektroniski.
2. Prokurors un sodu izpildes iestādes varēs efektīvāk
apstrādāt gala nolēmumus un virzīt jautājumus tiesai par
galīgā soda noteikšanu, t.sk. prokurors sniegt rakstveida
viedokli, jo informācija, kas tiks saņemta būs strukturēta
un automātiski sasaistāma ar saistīto krimināllietu, kurā
jāuzsāk soda izpilde.
3. Nodrošinot lielapjoma datņu straumēšanu, tiks
nodrošināta digitāli radītu pierādījumu izmantošanas
efektivitāte un atvieglota lietu izskatīšana
kriminālvajāšanas uzsākšanas un tiesvedības stadijā.
|
Aptuveni 1400 lietas gadā, kurās tiek izskatīti ar sodu
izpildi saistīti jautājumi vai atzīta manta par noziedzīgi
iegūtu, vai izskatīti jautājumi pirmstiesas procesos, kuros
prokurors ir procesa virzītājs, šobrīd tiek nosūtītas uz
tiesu t.sk. papīra dokumentu formātā, vai ārpus platformas,
kas padara konkrēto procesu izskatīšanu ilgāku, kā arī
netiek automātiski ielasīti dati atskaišu un pārskatu
sagatavošanai elektroniskā vidē, jo lietas materiāli tiek
veidoti papīra formātā. Veicot elektronizāciju, tiek
aizstāti papīra dokumenti, kas tiek sūtīti uz tiesu
gadījumos, kad nepieciešams pieņemt lēmumu izmeklēšanas
tiesnesim vai atzīt mantu par noziedzīgi iegūtu.
Institūciju sadarbība lietu izskatīšanas un sodu
izpildes digitālā vidē efektivizācija, saņemot
notifikācijas 1200 lietās.
Tiesām tiks nodrošināta piekļuve aptuveni 4600
lielapjoma datnēm gadā, lai padarītu tiesas procesu
efektīvāku.
|
70% lietu, kurās tiek
izskatīti ar sodu izpildi saistīti jautājumi vai atzīta manta
par noziedzīgi iegūtu, vai izskatīti jautājumi pirmstiesas
procesos, kuros prokurors ir procesa virzītājs, izskatīšanai
prokuratūra nosūta elektroniski. |
2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums
(kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt4 |
890 000,00 euro |
159 600,00 euro |
Avansa maksājuma apmērs, ja tiks
pieprasīts |
|
|
|
|
Projekta ietvaros veicamo darbību un
būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais apmērs5 |
Darbības iznākums |
4.3. ProIS pilnveidojumu izstrāde |
760 000,00 euro |
760 000,00 euro |
Tiks veikti nepieciešamie papildinājumi
Prokuratūras informācijas sistēmā (ProIS) |
4.4. Projekta administrēšanas izmaksas
(projekta ieviešanas personāla izmaksas) |
130 000,00 euro |
130 000,00 euro |
Īstenots projekts |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts6 |
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu attīstības
saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads,
ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
|
Prokuratūras informācijas sistēma
(ProIS) |
Informācijas sistēma, kas nodrošina visu
pamatdarbības procesu un administratīvā atbalsta procesu
elektronizāciju un automatizāciju (tai skaitā integrāciju ar
E-lietas platformu, e-pakalpojumiem, Latvijas Atvērto datu
portālu, portālu latvija.lv, E-adreses platformu un citām
būtiskajām valsts IT infrastruktūras komponentēm) |
Jā
Prokuratūras resurss ir izvietots IeM IC atbilstoši IeM
IC mākoņdatošanas pakalpojumu attīstībai
|
2024. gada III cet. |
2026. gada I cet. |
866 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji
(institūcijas) |
Norāde uz Ministru kabineta lēmumu par
attīstības plānu8 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
|
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14.
jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 435) 4.
pielikumam projekta ietvaros netiek plānots attīstīt
centralizētas funkcijas un koplietošanas pakalpojumus, jo
Tiesu administrācija ir atbildīgā par E-lietas platformas
izstrādi. Prokuratūra veido savas informācijas sistēmas
pielāgojumus, lai tie būtu sadarbspējīgi ar E-lietas
platformu |
n/a |
n/a |
n/a |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads,
ceturksnis) |
1 |
Anonimizēto nolēmumu statistika un
pieejamība |
2026. gada I cet. |
6. Projekta pārvaldības un
īstenošanas kapacitāte9
Projekta īstenošana un uzraudzība tiks īstenota saskaņā ar
MK noteikumiem Nr. 435.
Projekta īstenošanai ar ģenerālprokurora 2024. gada 13.
marta rīkojumu Nr. P-101-101-2024-00005 izveidota projekta
ieviešanas grupa. Projekta ieviešanas grupas viens no
galvenajiem pienākumiem veikt nepieciešamās darbības, lai
nodrošinātu projekta efektīvu un kvalitatīvu īstenošanu,
nodrošinot noteiktajā termiņā un apjomā projekta mērķa -
pilnveidots ProIS - sasniegšanu. Projekta kopējai
pārvaldībai ar ģenerālprokurora 2023. gada 30. oktobra
rīkojumu Nr. P-101-101-2023-00040 izveidota "Projekta
"E-lietas programma - izmeklēšanas un tiesvedības
procesu pilnveide - 2. posms" koordinācijas darba
grupa" (turpmāk - Koordinācijas darba grupa).
Koordinācijas darba grupas viens no uzdevumiem veikt
nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu projekta un ProIS
pilnveides kvalitatīvu īstenošanu un noteikto mērķu
sasniegšanu, kā arī sekmētu rezultātu izmantošanu
ilgtermiņā, nodrošinot ProIS darbības nepartrauktību.
Projekta plānoto darbību īstenošana tiks nodrošināta
esošo institūciju informācijas sistēmu izstrādes un
uzturēšanas līgumu ietvaros atbilstoši noslēgto līgumu
nosacījumiem.
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Projekta īstenošanas rezultātā Prokuratūrai:
• samazināsies nolēmumu anonimizēšanai nepieciešamie
resursi. Projekta ietvaros īstenotais koplietojamais
anonimizācijas risinājums nodrošinās daļēji automatizētu
Kriminālprocesa likuma 375. panta otrās daļas izpildi,
paātrinot anonimizēto nolēmumu publicēšanu procesiem, kuri
ir pabeigti prokuratūrā;
• lēmumu anonimizācija un elektroniska publikācija ļaus
efektivizēt procesu par 90 %, samazinot to dokumentu
skaitu, kas tiek izsniegti personām papīra formā ar
krimināllietu saistītajos procesos;
• samazināsies administratīvais slogs saistībā ar lietu
meklēšanu, procesos, ar krimināllietām saistītajos
procesos, piemēram, process par mantas atzīšanu par
noziedzīgi iegūtu, kā arī ar sodu izpildi saistīto
dokumentu apritē u.c. (aptuveni 10 000 gadījumi gadā) -
lietu elektronizācija radīs lietā iesaistītajiem
dalībniekiem iespēju iepazīties ar lietas materiāliem
elektroniski, izmantojot E-lietas portālu. Ja īstenosies
prognoze, ka līdz 2038. gadam to gadījumu īpatsvars, kad ar
lietas materiāliem iepazīstina elektroniski, palielināsies
līdz 90 %, tad projekta pārskata periodā būs iespējams
ietaupīt 1,1 milj. euro (diskontētā vērtība);
• samazināsies papīra dokumentu aprite, veicinot
efektīvāku apriti kriminālprocesā. Tiks ekonomēts laika
resurss informācijas nodošanai starp tiesas un sodu
izpildes iestādēm, kā arī tiks samazināts laika patēriņš
manuālo darbību veikšanai attiecībā uz nolēmumu
anonimizāciju;
• projekta ietvaros radīts lielapjoma video un audio
straumēšanas rīks, jo pašreizējais risinājums nesniedz
iespējas E-lietas projektā iesaistītajām pusēm veikt
efektīvu lielapjoma datu apmaiņu un rada papildu izmaksas
saistībā ar datu ielādi ārējos datu nesējos vai
lejupielādi
• netiks palielināts personāla skaits projekta ietvaros
paredzēto uzlabojumu izmantošanai.
Projekta ietvaros tiks pilnveidota E-lietas platforma,
veicinot E-lietas programmas mērķa sasniegšanu - efektīvāks
tiesvedības process, samazinoties un tiesvedības procesu
norises ilgumam un izmaksām un palielinoties sabiedrības
uzticēšanās līmenim izmeklēšanas un tiesvedības
sistēmām
|
8. Cita būtiska informācija
Projekta īstenošanas gaitā jāņem vērā šādu iespējamo
vispārīgo risku iestāšanās varbūtība un nepieciešamība
laikus novērst minētos riskus:
1) nepietiekami efektīva programmas un tajā ietilpstošo
projektu pārvaldības nodrošināšana, ņemot vērā iesaistīto
partneru skaitu un īstenojamo risinājumu apjomu;
2) netiek veikta savstarpēji integrēta biznesa vajadzību
identifikācija un prioritizēšana, datu un biznesa procesu
modeļu saskaņošana starp biznesa procesa īpašniekiem
(procesos, kur iesaistīta vairāk nekā viena biznesa
informācijas sistēma);
3) laikus netiek veikta normatīvajos aktos nepieciešamo
grozījumu identifikācija un likumdošanas iniciatīvu
virzība, lai uzsāktu risinājumu ekspluatāciju;
4) IIIS2 projekta īstenošanas gaita var ietekmēt
projekta īstenošanas termiņus un izstrādes prioritātes;
5) ģeopolitiskā situācija.
Projekta atbalsta mērķis ir veicināt prokuratūras
funkciju izpildi, lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā
pieejamo datu apmaiņu kopīgajā elektronisko lietu katalogā
un ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un
attīstības aktivitātes, kā arī lai nodrošinātu un
nostiprinātu vienotu pieeju datu apmaiņā izmeklēšanas un
tiesvedības procesu ietvaros, tai skaitā pilnveidojot
informācijas sistēmu biznesa funkcionalitāti. Atbalsts
komercdarbībai netiks sniegts
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrija
ERAF - Eiropas Reģionālās attīstības fonds"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tā sauktajā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|