Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Konkurences padomes lēmums Nr. 27

Rīgā 2024. gada 19. decembrī (prot. Nr. 70, 5. §)

Par lietas izpētes izbeigšanu

Lieta Nr. KL/2.2-3.2/24/2
"Par Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma pārkāpumu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "ALEKS UN V", SIA Concord Service Group, SIA "Ēdiens.lv" un Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "CNC" darbībās"

Konkurences padome (turpmāk - KP) 2024. gada 5. februārī, pamatojoties uz Konkurences likuma (turpmāk - KL) 8. panta pirmās daļas 1. punktu un 22. panta pirmo daļu (prot. Nr. 6, 2. §), nolēma ierosināt lietu Nr. KL/2.2-3.2/24/2 "Par Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma pārkāpumu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "ALEKS UN V", SIA Concord Service Group, SIA "Ēdiens.lv" un Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "CNC" darbībās" (turpmāk - Lieta).

Lietas izpētes ietvaros KP ieguva informāciju, lai pārbaudītu vai lietas dalībnieku Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "ALEKS UN V", reģistrācijas Nr. 40003357396 (turpmāk - ALEKS UN V), SIA Concord Service Group, reģistrācijas Nr. 40003375103 (turpmāk - Concord Service Group), SIA "Ēdiens.lv", reģistrācijas Nr. 50103858271 (turpmāk - Ēdiens.lv) un Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "CNC", reģistrācijas Nr. 40203414564 (turpmāk - CNC) (turpmāk kopā - Lietas dalībnieki) darbībās, piedaloties publiskajos iepirkumos ēdināšanas pakalpojumu jomas tirgū, tostarp apvienojoties personu apvienībā, ir konstatējamas KL 11. panta pirmajā daļā noteiktā vienošanās aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmes.

Lietas izpētes ievaros KP 14.02.2024. KP veica KL 9. panta piektās daļas 4. punktā paredzētās procesuālās darbības Lietas dalībnieku juridiskajās un faktiskajās adresēs, kā arī KP telpās, kuru laikā tika saņemti paskaidrojumi no Lietas dalībnieku pārstāvjiem, kā arī, iegūta elektroniskā informācija no Lietas dalībnieku darba datoriem un mobilajiem telefoniem.

Izvērtējot Lietas materiālus, Konkurences padome

konstatēja:

Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas 5. punktā noteikts, ka: "Ir aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā, to skaitā vienošanās par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkursos vai izsolēs vai par šīs darbības (bezdarbības) noteikumiem, izņemot gadījumus, kad konkurenti publiski darījuši zināmu kopīgu piedāvājumu un šī piedāvājuma mērķis nav kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci."

Vienošanās par personu apvienības izveidi starp tirgus dalībniekiem, kuri ir ekonomiski, finansiāli un tehniski spējīgi pildīt līgumsaistības patstāvīgi, no konkurences tiesību viedokļa nav atļautas. Tirgus dalībnieku savstarpēja konkurence iepirkumos nodrošina, ka pasūtītājs un patērētāji saņem visizdevīgāko cenas un kvalitātes piedāvājumu. Savukārt, kad divi vai vairāki tirgus dalībnieki vienojas iesniegt kopīgu piedāvājumu, lai gan būtu varējuši konkrētajā iepirkumā piedalīties arī individuāli, savstarpēji sacenšoties, parasti saņemtais kopīgais piedāvājums būs dārgāks vai zemākas kvalitātes nekā tas būtu bijis normālas konkurences apstākļos. Ja personu apvienībā nenotiek nekāda vienošanās dalībnieku resursu integrācija efektivitātes nolūkos, t.i., vienošanās ietvaros tās dalībnieki kopīgi pārdod pasūtītājam savas individuālās preces vai pakalpojumus, taču kopīgi nosakot tiem cenu, lielākoties šādas vienošanās jau pēc sava mērķa būs konkurenci ierobežojošas. Tātad Konkurences padomei nav jāizvērtē vienošanās sekas konkrētajā tirgū, lai tā varētu konstatēt, ka KL 11. pantā noteiktais vienošanās aizliegums ir ticis pārkāpts.1

Saskaņā ar Konkurences likuma 1. panta 9. punktu tirgus dalībnieks ir jebkura persona (arī ārvalsts persona), kura veic vai gatavojas veikt saimniecisko darbību Latvijas teritorijā vai kuras darbība ietekmē vai var ietekmēt konkurenci Latvijas teritorijā. Ja tirgus dalībniekam vai vairākiem tirgus dalībniekiem kopā ir izšķiroša ietekme pār vienu tirgus dalībnieku vai vairākiem citiem tirgus dalībniekiem, tad visus tirgus dalībniekus var uzskatīt par vienu tirgus dalībnieku. Minētā panta 7. punkts noteic, ka konkurenti ir divi vai vairāki tirgus dalībnieki, kas konkurē. Tā paša panta 2.1 punkts noteic, ka karteļa vienošanās ir konkurentu vienošanās, kuras mērķis ir kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci, īstenojot, bet neaprobežojoties ar iepirkuma vai pārdošanas cenu vai citu tirdzniecības nosacījumu, tai skaitā saistībā ar intelektuālā īpašuma tiesībām, noteikšanu vai koordinēšanu, ražošanas vai pārdošanas kvotu sadali, tirgu un klientu sadali, tai skaitā piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkursos vai izsolēs vai vienošanos par šīs darbības (bezdarbības) noteikumiem, importa vai eksporta ierobežošanu vai pret konkurenci vērstām darbībām attiecībā uz citiem konkurentiem.

Lietas dalībnieki procesuālo darbību laikā paskaidroja:

1) ALEKS UN V un Concord Service Group (viens tirgus dalībnieks ar Ēdiens.lv), dibināja uzņēmumu CNC, kas Komercreģistrā tika reģistrēts 20.07.2022. un kurā katrai pieder 50% kapitāla daļu;

2) CNC ir pilnfunkciju uzņēmums, kuram ALEKS UN V un Concord Service Group ir nodevušas un turpina nodot resursus, lai tā patstāvīgi jeb individuāli sniegtu ēdināšanas pakalpojumus, tostarp, piedalītos publiskajos iepirkumos par ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu2;

3) pēc CNC dibināšanas ALEKS UN V un Concord Service Group ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas iepirkumos atsevišķi nepiedalās;

4) publiskajos iepirkumos personu apvienībā "Aleks un V Concord Service Group CNC" piedalījās, lai nodrošinātu pieredzes prasības - tā kā CNC netika izveidota reorganizācijas ceļā, tai netika nodota dalībai publiskajos iepirkumos nepieciešamā ALEKS UN V un Concord Service Group pieredze Publisko iepirkumu likuma izpratnē.

KP pēc procesuālo darbību veikšanas ne tikai izvērtēja procesuālo darbību laikā iegūto informāciju, bet arī ieguva papildu informāciju un veica padziļinātu ekonomisko izvērtējumu, lai objektīvi izvērtētu šādas kopīgas dalības iepirkumā pieļaujamību Konkurences likuma 11. panta kontekstā un pārliecinātos par Lietas dalībnieku paskaidrojumu atbilstību faktiskajiem apstākļiem:

1) KP, izvērtējot Lietā iegūto informāciju, neieguva pierādījumus, kas apliecinātu, ka pirms CNC izveides būtu pastāvējusi neatļauta komunikācija vai komerciāli sensitīvas informācijas apmaiņa Lietas dalībnieku starpā.

2) KP ieguva informāciju no Iepirkumu uzraudzības biroja, kurš apliecināja, ka pieredze Publisko iepirkumu likuma izpratnē uz jaunizveidotu uzņēmumu pāriet tikai tādā situācijā, ja uzņēmumi, kas apvienojas, veic reorganizāciju, bet šī pieredze netiek nodota, ja šie uzņēmumi dibina jaunu kapitālsabiedrību. Lai jaunizveidots uzņēmums izpildītu nolikuma prasības par pieredzi, tam jāpiedalās iepirkumā kopā ar uzņēmumiem, kas izpilda pieredzes prasības. Konkrētajā gadījumā ALEKS UN V un Concord Service Group, dibinot CNC, nenodeva tai pieredzi Publisko iepirkumu likuma izpratnē. Ņemot vērā iepriekš minēto, CNC bija nepieciešams piedalīties iepirkumos personu apvienībā ar uzņēmumiem, kas spējīgi norādīt pieredzi ēdināšanas pakalpojumu sniegšanā.

3) Saskaņā ar Iepirkumu uzraudzības biroja datubāzē esošo informāciju kopš CNC dibināšanas ALEKS UN V un Concord Service Group ir piedalījušies iepirkumos par ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu, iesniedzot piedāvājumus tikai personu apvienībā "Aleks un V Concord Service Group CNC" un tie nav piedalījušies iepirkumos par ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu individuāli.

4) KP lietā ieguva paplašinātu informāciju par Lietas dalībnieku darbību un finanšu datiem, kas apliecināja, ka ALEKS UN V ir nodevis resursus, kas saistīti ar ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu CNC tādā apmērā, ka ALEKS UN V individuāli vairs nav spējīgs piedalīties publiskajos iepirkumos par ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu. Tāpat arī Concord Service Group resursi ir nodoti un joprojām tiek nodoti CNC.

5) Tāpat, no Lietā iegūtajiem finanšu datiem KP secina, ka šobrīd CNC ir finansiāli stabils uzņēmums un darbojas ar augstu rentabilitāti, ar spēju gūt peļņu pēc izmaksu segšanas un secināms, ka tas ir uzņēmumus, kas veic reālu saimniecisko darbību ēdināšanas pakalpojumu tirgū. Turklāt kopš 2024. gada augusta CNC individuāli iesniedz piedāvājumus iepirkumos par ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu.

Ņemot vērā augstāk minēto, KP nekonstatē KL 11. pantā minēto vienošanās aizliegumu Lietas dalībnieku starpā.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 8. panta pirmās daļas 4. punktu, un Administratīvā procesa likuma 63. panta pirmās daļas 4. punktu, Konkurences padome

nolēma

izbeigt lietas Nr. KL/2.2-3.2/24/2 "Par Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā noteiktā aizlieguma pārkāpumu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "ALEKS UN V", SIA Concord Service Group, SIA "Ēdiens.lv" un Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "CNC" darbībās" izpēti.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.


1 KP Kopīgu piedāvājumu iesniegšana iepirkumos jeb "joint bidding" vadlīnijas.

2 Lietā iegūta Lietas dalībnieku 25. jūlija vēstule pasūtītājam, ar kuru pasūtītājs informēts par ALEKS UN V un Concord Service Group apvienošanos, dibinot uzņēmumu CNC un par nodomu piedalīties iepirkumā iesniedzot piedāvājumu no CNC individuāli. Šī vēstule pasūtītājam tika nosūtīta uzreiz pēc CNC dibināšanas un pirms pirmā iepirkuma, kurā Lietas dalībnieki piedalījās personu apvienībā "Aleks un V Concord Service Group CNC".

Konkurences padomes priekšsēdētāja p.i. I. Šmite

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par lietas izpētes izbeigšanu Izdevējs: Konkurences padome Veids: lēmums Numurs: 27Pieņemts: 19.12.2024.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 23, 03.02.2025. OP numurs: 2025/23.17
Saistītie dokumenti
  • Saistītie dokumenti
358340
136
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"