Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Mārupes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 34/2024

Mārupē 2024. gada 28. decembrī
Par Mārupes novada pašvaldības aprūpes mājās pakalpojumu bērniem ar invaliditāti
Apstiprināti ar Mārupes novada pašvaldības domes
2024. gada 28. decembra lēmumu Nr. 21
(sēdes prot. Nr. 23)

Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma

3. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka aprūpes mājās pakalpojuma (turpmāk – aprūpes pakalpojums) bērniem ar invaliditāti, kuriem ir izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – Valsts komisija) atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personām līdz 24 gadu vecumam, kurām īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta (turpmāk – bērns), piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai, apjoma noteikšanai un prasības aprūpes pakalpojuma sniedzējiem.

2. Aprūpes pakalpojumu piešķir, ja:

2.1. bērna un vismaz viena viņa vecāka, adoptētāja, aizbildņa vai audžuvecāka (turpmāk – vecāki) dzīvesvieta ir deklarēta Mārupes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā;

2.2. bērnam Valsts komisija ir izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību un/vai noteikta paliatīvā aprūpe;

2.3. bērna vecāki nodarbinātības, izglītības iegūšanas, sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas, ārstniecības pakalpojumu saņemšanas, Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – NVA) sniegto pakalpojumu saņemšanas rezultātā nevar nodrošināt šī bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā, izņemot šajos saistošajos noteikumos noteiktos izņēmumus;

2.4. Mārupes novada Sociālais dienests (turpmāk – Dienests) ir konstatējis šādas aprūpes nepieciešamību šajos saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā.

3. Aprūpes pakalpojuma ietvaros tiek nodrošināta bērna aprūpe (palīdzība personīgās higiēnas nodrošināšanā, palīdzība apģērbties un noģērbties, ēdiena gatavošana vai uzsildīšana, palīdzība paēst, palīdzība iekļūt gultā un izkļūt no tās, pozicionēšana un pārvietošanās, ārstniecības personu izsaukšana, medikamentu lietošanas nodrošināšana) un uzraudzība, pašaprūpes spēju attīstība un brīvā laika saturīga pavadīšana. Aprūpes pakalpojums tiek sniegts Mārupes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā.

4. Aprūpes pakalpojumu ir tiesīga sniegt bērna vecāka izvēlēta fiziskā vai juridiskā persona, kurai ir darba vai personīgā pieredze saskarsmē ar personu ar invaliditāti, ja izvēlētā persona nav bērna pirmās pakāpes radinieks un nedzīvo ar bērnu vienā mājsaimniecībā (turpmāk – pakalpojuma sniedzējs). Ja bērna vajadzībām atbilstošu aprūpes pakalpojumu sniedzēju trūkuma vai citu objektīvu apstākļu dēļ aprūpes pakalpojumu nav iespējams nodrošināt, Dienestam izvērtējot minēto apstākļu pamatotību, aprūpes pakalpojumu var nodrošināt persona, kura ir pakalpojuma sniedzējs ar iepriekš minēto pieredzi.

5. Pakalpojuma sniedzējs aprūpes pakalpojumu var sniegt vairākām personām ar invaliditāti, nepārsniedzot 40 stundas nedēļā.

6. Aprūpes pakalpojums tiek finansēts no Mārupes novada pašvaldības budžeta, sedzot aprūpes pakalpojuma vienas pakalpojuma stundas izmaksas 10,00 euro apmērā, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu.

II. Aprūpes pakalpojuma piešķiršanas kārtība

7. Lai saņemtu aprūpes pakalpojumu, bērna vecāks Dienestā iesniedz iesniegumu par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu. Iesniegumu var iesniegt personīgi, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, nosūtot pa pastu vai elektroniska dokumenta formātā, atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu un apriti.

8. Iesniegumā norāda:

8.1. bērna vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarēto un faktisko dzīvesvietas adresi, kurā nepieciešams sniegt aprūpes pakalpojumu;

8.2. bērna vecāka vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzīvesvietas adresi, tālruņa numuru;

8.3. aprūpes pakalpojuma pieprasīšanas mērķi un vēlamo pakalpojuma apjomu, norādot kopējo stundu skaitu kalendāra nedēļā un/vai mēnesī un konkrētu nedēļas dienu vai dienas, kad aprūpes pakalpojums būs nepieciešams (ja zināms);

8.4. vēlamā pakalpojuma sniedzēja vārdu, uzvārdu, personas kodu, kontaktinformāciju, ja zināms; juridiskai personai – rekvizītus.

9. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:

9.1. bērna pārstāvības tiesības apliecinoša dokumenta kopiju un uzrāda oriģinālu, ja dokuments tiek iesniegts klātienē un šāda informācija nav Dienesta rīcībā vai informācija nav pieejama valsts un pašvaldības datu reģistros;

9.2. Valsts komisijas atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību vai paliatīvās aprūpes nepieciešamību bērnam, ja šī informācija nav pieejama valsts un pašvaldību datu reģistros;

9.3. darba devēja apliecinājumu, ka bērna vecāki ir darba ņēmēji, norādot darba pienākumu veikšanai izmantotās darba stundas kalendāra nedēļā;

9.4. saimnieciskās darbības veicēja pašapliecinājumu par saimnieciskās darbības izpildei veicamajām darbībām izmantojamajām stundām kalendāra nedēļā, ja bērna vecāki ir pašnodarbinātas personas vai individuālie komersanti, vai pašapliecinājumu par saimnieciskās darbības izpildei veicamajām darbībām izmantojamajām stundām kalendāra nedēļā, ja bērna vecāki ir amatpersonas, kas veic kapitālsabiedrības vai biedrības valdes vai padomes locekļa pienākumus;

9.5. izglītības iestādes apliecinājumu, ja bērna vecāki apgūst attiecīgu izglītības programmu konkrētajā izglītības iestādē. Ja bērna vecāki apgūst izglītības programmu neklātienē, pakalpojumu piešķir tikai studiju dienās mācību gada laikā un sesijas laikā;

9.6. NVA apliecinājumu par piedalīšanos NVA organizētajos pasākumos, norādot pasākumos pavadāmās stundas kalendāra nedēļā, ja bērna vecāki ir reģistrēti NVA kā darba meklētāji vai bezdarbnieki;

9.7. sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēja apliecinājumu, ja bērna vecāki izmanto attiecīgus pakalpojumus, norādot tajos pavadāmās stundas kalendāra nedēļā;

9.8. ģimenes ārsta vai ārsta speciālista apliecinājumu, ja bērna vecākiem nepieciešami veselības aprūpes pakalpojumi vai medicīniskā rehabilitācija;

9.9. vēlamā pakalpojuma sniedzēja apliecinājumu par piekrišanu sniegt aprūpes pakalpojumu, norādot pakalpojuma sniedzēja personas datus, kontaktinformāciju un norēķinu rekvizītus;

9.10. citus dokumentus, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai pēc Dienesta pieprasījuma, ja tie nav valsts vai pašvaldību iestāžu rīcībā.

10. Iesniedzot Dienestā šo saistošo noteikumu 7. punktā minēto iesniegumu, bērna vecāks dod atļauju iegūt un izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu, izbeigšanu, pārtraukšanu vai atteikumu piešķirt aprūpes pakalpojumu, un veikt datu apstrādi sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā.

11. Dienests izskata šo saistošo noteikumu 7. punktā minēto iesniegumu un tam pievienotos šo saistošo noteikumu 9. punktā minētos dokumentus, un:

11.1. pārliecinās valsts un pašvaldības datu reģistros vai bērna un vismaz viena viņa vecāka dzīvesvieta ir deklarēta Mārupes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā, vai bērnam ir noteikta invaliditāte un Valsts komisija izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, kā arī, vai bērna likumiskie pārstāvji:

11.1.1. ir reģistrēti kā darba ņēmēji, saimnieciskās darbības veicēji, individuālie komersanti, kapitālsabiedrības vai biedrības amatpersonas, apmeklē NVA rīkotos nodarbinātību veicinošos pasākumus;

11.1.2. apgūst attiecīgu izglītības programmu konkrētajā izglītības iestādē, ja persona mācās vai studē;

11.1.3. saņem sociālās rehabilitācijas sniedzēja pakalpojumus.

11.2. ja nepieciešams, pieprasa lēmuma pieņemšanai nepieciešamo papildu informāciju no valsts un pašvaldības iestādēm, juridiskām vai fiziskām personām, izvērtē aprūpes pakalpojuma nepieciešamību un nosaka aprūpes pakalpojuma apjomu atbilstoši "Aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanas un apjoma noteikšanas anketai", saskaņā ar šo saistošo noteikumu pielikumu.

12. Dienests mēneša laikā pēc iesnieguma un visu lēmuma pieņemšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:

12.1. par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu, nosakot:

12.1.1. aprūpes pakalpojuma apjomu (stundas mēnesī) atbilstoši "Aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanas un apjoma noteikšanas anketai", nepārsniedzot Ministru kabineta noteikumos par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti noteikto maksimālo stundu skaitu kalendāra mēnesī;

12.1.2. aprūpes pakalpojuma saņemšanas periodu (ne ilgāku par kalendāro gadu);

12.2. par atteikumu piešķirt aprūpes pakalpojumu, ja:

12.2.1. bērns neatbilst šo saistošo noteikumu noteiktajiem aprūpes pakalpojuma piešķiršanas kritērijiem un saņemšanas nosacījumiem;

12.2.2. bērns saņem sociālās aprūpes pakalpojumu vai aprūpes pakalpojumu, kas tiek nodrošināts Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu ietvaros tādā apjomā, ka bērna aprūpe un uzraudzība bērna vecāka prombūtnes laikā sakarā ar nodarbinātību, izglītības iegūšanu vai citiem objektīviem apstākļiem, atbilstoši šo saistošo noteikumu pielikumā noteiktajiem kritērijiem, tiek nodrošināta pilnā apmērā.

13. Dienests par pieņemto lēmumu informē bērna vecāku piecu darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā.

14. Ja bērnam nepieciešams saņemt aprūpes pakalpojumu atkārtoti vai ir mainījies aprūpes pakalpojuma pieprasīšanas mērķis un tādēļ bērnam nepieciešams mainīt piešķirtā aprūpes pakalpojuma apjomu, bērna vecāks iesniedz Dienestā iesniegumu par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu šajos saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā.

III. Aprūpes pakalpojuma nodrošināšanas kārtība

15. Pēc lēmuma pieņemšanas par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu, Dienests slēdz līgumu ar bērna vecāku un pakalpojuma sniedzēju. Līgumā nosaka pakalpojuma apjomu, tā sniegšanas periodu un kārtību, līdzēju tiesības, pienākumus un atbildību, norēķinu kārtību un citus būtiskus jautājumus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, kā arī līguma izbeigšanas nosacījumus.

16. Bērna vecākam ir pienākums piecu darbdienu laikā informēt Dienestu par:

16.1. bērna un/vai viņa vecāka deklarētās dzīvesvietas maiņu;

16.2. bērna ievietošanu stacionārā ārstniecības iestādē, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai ieslodzījuma vietā;

16.3. izmaiņām šo saistošo noteikumu 9.2., 9.3., 9.4., 9.5., 9.6. un 9.7. apakšpunktā norādītajā informācijā;

16.4. citiem apstākļiem, kas varētu būt par pamatu izmaiņām aprūpes pakalpojumā vai pakalpojuma sniedzēja maiņai.

17. Bērna vecāks ne biežāk kā divas reizes kalendāra gada laikā ir tiesīgs atteikties no pakalpojuma sniedzēja un izvēlēties citu pakalpojuma sniedzēju, iesniedzot Dienestā pamatotu iesniegumu.

18. Aprūpes pakalpojuma sniegšanu bērnam izbeidz, ja:

18.1. bērna vecāks iesniedz Dienestā iesniegumu par atteikšanos no piešķirtā aprūpes pakalpojuma;

18.2. bērna dzīvesvieta tiek deklarēta citā pašvaldības administratīvajā teritorijā;

18.3. beidzies Dienesta lēmumā noteiktais aprūpes pakalpojuma saņemšanas periods;

18.4. Dienests konstatē, ka iestājies šo saistošo noteikumu 12.2.1. apakšpunktā minētais nosacījums;

18.5. Dienests konstatē, ka aprūpes pakalpojums faktiski netiek izmantots, izņemot šo saistošo noteikumu 19. punktā minētos gadījumus;

18.6. notikušas izmaiņas šo saistošo noteikumu 9.2., 9.3., 9.4., 9.5., 9.6. un 9.7. apakšpunktā norādītajā informācijā, kas dod tiesības saņemt aprūpes pakalpojumu šo saistošo noteikumu 12.1. apakšpunktā noteiktajā apjomā un periodā.

19. Aprūpes pakalpojuma sniegšana bērnam tiek pārtraukta uz laiku, kamēr bērns atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā.

20. Pakalpojuma sniedzējs šo saistošo noteikumu 15. punktā minētajā līgumā par aprūpes pakalpojuma sniegšanu bērnam noteiktajā kārtībā reizi mēnesī iesniedz Dienestā atskaiti par iepriekšējā mēnesī sniegto aprūpes pakalpojumu, un Dienests kontrolē līguma saistību izpildi. Atskaitē norāda dienas, kad tika sniegts aprūpes pakalpojums, un tajās nostrādāto stundu skaitu sadalījumā pa darbībām, kurām attiecīgajās dienās aprūpes pakalpojums ticis izmantots atbilstoši noteiktajiem mērķiem, kā arī pušu apliecinājumus par sniegto un saņemto pakalpojumu.

21. Aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai nepamatoti izlietotos finanšu līdzekļus Dienestam atmaksā:

21.1. bērna vecāks, ja bērns vairs neatbilst pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem vai mainījies piešķirtā pakalpojuma apjoms (atmaksā finansējuma starpību par piešķirtā pakalpojuma apjomu un konkrētā bērna izmantotā pakalpojuma apjomu);

21.2. pakalpojuma sniedzējs, ja sniegta nepatiesa informācija par sniegto pakalpojumu vai Dienests konstatējis citus pārkāpumus saistībā ar aprūpes pakalpojuma nodrošināšanu.

IV. Lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

22. Dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma kārtībā var apstrīdēt Mārupes novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijā.

23. Mārupes novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.

Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
Pielikums
Mārupes novada pašvaldības domes
2024. gada 28. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 34/2024
"Par Mārupes novada pašvaldības aprūpes mājās
pakalpojumu bērniem ar invaliditāti"
Aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšana un apjoma noteikšana
1. Bērna vārds uzvārds 

2. Bērna personas kods ___/___/___/___/___/___/ – ___/___/___/___/___/

3. Bērna deklarētā dzīvesvietas adrese 
 
 
4. Aprūpes pakalpojuma pieprasīšana
4.1. Aprūpes pakalpojuma pieprasīšanas mērķi un vēlamais pakalpojuma apjoms (norādīt visus aktuālos iemeslus)
lai strādātu algotu darbu ____ stundas mēnesī
lai gūtu ienākumus no saimnieciskās darbības ____ stundas mēnesī
lai apgūtu vispārējās vai profesionālās pamata, vidējās vai augstākās izglītības programmu:

klātienē ____ stundas mēnesī;

neklātienē ____ stundas mēnesī

lai piedalītos Nodarbinātības Valsts aģentūras rīkotajos nodarbinātību veicinošos pasākumos ____ stundas mēnesī
lai saņemtu dienas aprūpes centra, dienas centra vai cita sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēja ____ stundas mēnesī
vienreizēju pasākumu apmeklēšanai un saturīga brīvā laika pavadīšanai ____ stundas mēnesī
lai saņemtu ārstniecības pakalpojumus vai medicīnisko rehabilitāciju saņemšanai ____ stundas mēnesī
Kopējais vēlamais pakalpojuma apjoms _____ stundas mēnesī.
4.2. Bērna ikdienas aktivitātes (norādīt visas atbilstošās)
4.2.1. apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi _________________________________________

____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī

4.2.2. apgūst izglītību:

vispārējās pamatizglītības iestādes _______________________________ ____. klasē

    klātienē ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

    mājapmācībā;

vispārējās vidējās izglītības iestādes _______________________________ ____. klasē:

    klātienē ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

    mājapmācībā;

speciālās izglītības iestādes _______________________________ ____. klasē:

    klātienē ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

    mājapmācībā;

cits variants

______________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________

4.2.3. izmanto izglītības iestādes pagarinātās dienas pakalpojumu

jā ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

nē (norādiet iemeslu kāpēc neizmanto)

______________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________

4.2.4. apgūst profesionālās ievirzes izglītības iestādes izglītības programmu

jā __________________________________________________________

____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

4.2.5. saņem sociālos pakalpojumus:

dienas aprūpes centrā ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

dienas centrā ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

specializētajās darbnīcās ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; stundas mēnesī;

"atelpas brīža" pakalpojums ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; stundas mēnesī;

cits variants

______________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________

4.2.6. saņem regulārus ārstniecības pakalpojumus (piemēram, ergoterapija, fizioterapija u.c.)

jā ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

4.2.7. saņem pašvaldības administrētu asistenta pakalpojumu:

jā ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

4.3. Institūcijās bērna aprūpe un uzraudzība nodrošināta ____ stundas mēnesī
5. Bērna aprūpes un uzraudzības nodrošināšana
5.1. Mājsaimniecības pilngadīgo locekļu skaits ____
5.2. Mājsaimniecības pilngadīgā locekļa, kurš ikdienā pastāvīgi īsteno bērna aprūpi un uzraudzību prombūtnes laikā bērna aprūpi un uzraudzību pārējie mājsaimniecības pilngadīgie locekļi

var nodrošināt ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī;

nevar nodrošināt (norādiet iemeslu, kāpēc nevar)

______________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________

5.3. Bērns bez pilngadīgas personas klātbūtnes var palikt viens (aizpilda, ja bērna vecuma ir no 7 līdz 18 gadiem)

jā, nepārtraukti ____ stundas dienā;

6. Bērna fizisko un garīgo spēju izvērtējums

Pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju novērtēšanas kritēriji

spēj

prot

1. Veic patstāvīgi/funkcionalitāte nav traucēta – 3 punkti.

2. Mēģina un spēj patstāvīgi ar palīdzību, funkcionalitāte biežāk nav traucēta – 2 punkti.

3. Mēģina un spēj patstāvīgi ar palīdzību, funkcionalitāte biežāk ir traucēta – 1 punkts.

4. Nespēj veikt patstāvīgi/funkcionalitāte ir traucēta – 0 punktu.

Piezīmes:

1. "Spēj" – novērtē personas psihiskās vai fiziskās īpašības, kas rada iespēju sekmīgi veikt konkrētu darbību, uzdevumu, uztvert un reaģēt atbilstoši situācijai un sociālai videi.

2. "Prot" – novērtē personas zināšanas, iemaņas un prasmes veikt kādu darbību, uzdevumu.

(Sadaļās, kur tiek vērtētas spējas un prasmes (spēj un prot), vērtējums tiek dubultots un katrā ailē maksimālais punktu skaits – 6 = 3 + 3)

6.1. Sevis apzināšanās
6.1.1. Spēj un prot nosaukt (zina) savu vārdu un uzvārdu.

Kontroljautājums: Kāds ir Jūsu vārds, uzvārds?

  
6.1.2. Zina savu dzimšanas gadu un datumu, vecumu, dzimumu, dzīvesvietu.

Kontroljautājums: Cik Jums gadu? Kad Jums ir dzimšanas diena? Kāda ir Jūsu adrese?

  
6.1.3. Spēj apzināties savas stiprās un vājās puses.

Kontroljautājums: Ko Jūs spējat darīt vislabāk? Ko vislabāk patīk darīt? Ko nepatīk darīt?

  
6.1.4. Spēj izprast un apzināties savas rīcības sekas.

Kontroljautājums: Izstāstiet (klients spēj informēt), kas būs, ja Jūs kaitināsiet svešu suni?

  
6.1.5. Spēj un prot pastāstīt (spēj informēt) par savu ģimeni, tuviniekiem.

Kontroljautājums atkarīgs no tā, vai klientam ir ģimene, tuvinieki: Kādas Jums ir attiecības ar ģimeni?

  
Punktu skaits 12/9  
Maksimālais punktu skaits 21 
Piezīmes
 
 
6.2. Ēšana, ēdiena gatavošana, šķidruma uzņemšana
6.2.1. Spēj ēst patstāvīgi.

Kontroljautājums: Kur ēdat brokastis, pusdienas, vakariņas?

  
6.2.2. Spēj sakošļāt un norīt barību.

Kontroljautājums: Kas vislabāk garšo? Ko visgrūtāk apēst/norīt?

  
6.2.3. Spēj un prot atbilstoši lietot galda piederumus.

Kontroljautājums: Kādus galda piederumus parasti izmantojat, lai paēstu?

  
6.2.4. Spēj un prot sevi apkalpot pie galda, ielikt ēdienu šķīvī, ieliet tēju, sagriezt maizi.

Kontroljautājums: Kā ieliekat ēdienu šķīvī? Kādas sviestmaizes vislabāk garšo?

  
6.2.5. Spēj un prot sagatavot uzkodas.

Kontroljautājums: Kā var pagatavot, piemēram, sviestmaizes?

  
6.2.6. Spēj un prot uzņemt nepieciešamo šķidruma daudzumu.

Kontroljautājums: Ko Jūs labprāt dzerat – tīru ūdeni, sulu, tēju, kafiju vai kādu citu dzērienu? Cik daudz šķidruma dienā izdzerat?

  
6.2.7. Spēj un prot lietot virtuves tehniku: plīti, mikroviļņu krāsni utt.

Kontroljautājums: Uz kā var pagatavot ēst? Ar ko var uzvārīt ūdeni?

  
6.2.8. Spēj un prot uzklāt un novākt galdu.

Kontroljautājums: Kādi trauki nepieciešami, lai paēstu, piemēram, zupu? Pastāstiet (klients zina), kā uzklājat un novācat galdu?

  
6.2.9. Spēj un prot nomazgāt, noslaucīt un nolikt vietā traukus.

Kontroljautājums: Kad paēdat, ko dara ar netīriem traukiem? Kur liek tīros traukus?

  
6.2.10. Spēj un prot izvērtēt, ko drīkst ēst un ko nedrīkst ēst atbilstoši noteiktai diētai.

Kontroljautājums: Kādi produkti ir veselīgi un kādus nav ieteicams ēst bieži un daudz? Pastāstiet (klients zina vai spēj informēt), vai ir kādi produkti, kurus nedrīkstat lietot? Kādēļ?

  
Punktu skaits 30/24  
Maksimālais punktu skaits 54 
Piezīmes
 
 
6.3. Ģērbšanās
6.3.1. Spēj un prot apģērbties un noģērbties pats.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Cik reižu dienā Jūs pārģērbjaties?

  
6.3.2. Spēj un prot aizpogāt un atpogāt apģērbu.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kādas pogas kreklam/blūzei Jums patīk vislabāk – lielas vai mazas? Cik laika paiet, kamēr aizpogājat vai atpogājat savu kreklu/blūzi?

  
6.3.3. Spēj un prot tikt galā ar rāvējslēdzēju apģērbā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kuram apģērbam ir rāvējslēdzējs? Cik bieži Jūs to velkat?

  
6.3.4. Spēj un prot sasiet un atsiet auklas apģērbā un apavos.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kuram apģērbam ir sienamās auklas? Vai bieži to nēsājat? Kurām kurpēm vai zābakiem ir sienamās auklas? Kā Jūs tiekat galā ar auklām?

  
6.3.5. Spēj un prot izvēlēties apģērbu un apavus atbilstoši laikapstākļiem.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kurš apģērbs Jums vislabāk patīk? Ko Jūs parasti valkājat vasarā, ko ziemā? Kad jāsāk vilkt kādu siltāku jaku?

  
Punktu skaits 15/15  
Maksimālais punktu skaits 30 
Piezīmes
 
 
6.4. Personīgās higiēnas uzturēšana
6.4.1. Saprot personīgās higiēnas nepieciešamību (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Pastāstiet, kādēļ cilvēks mazgājas?

  
6.4.2. Spēj un prot nomazgāties dušā, vannā.

Kontroljautājums: Kur jūs parasti mazgājaties? Kur vēl var nomazgāties?

  
6.4.3. Spēj un prot rūpēties par saviem matiem (mazgāt, ķemmēt, žāvēt, skūties).

Kontroljautājums: Kurš Jums mazgā matus? Kad Jūs ķemmējat matus? Kad Jūs parasti skujaties – no rītiem vai vakaros?

  
6.4.4. Spēj un prot iztīrīt savus zobus/kopt mutes dobumu un zobu protēzes.

Kontroljautājums: Kad Jūs parasti tīrāt zobus? Ja klientam ir zobu protēzes – kā tīrāt savas zobu protēzes?

  
6.4.5. Spēj un prot lietot higiēnas procedūrām nepieciešamos līdzekļus (ziepes, sūkli, šampūnus, krēmus, kabatas lakatiņu, dezodorantu u. c.).

Kontroljautājums: Kādā krāsā ir Jūsu sūklis? Kādas ziepes vai šampūns Jums vislabāk patīk? Kādus higiēnas līdzekļus pazīstat, kādus parasti lietojat? Kur Jūs tos glabājat?

  
6.4.6. Spēj un prot apmeklēt tualeti pats gan pa dienu, gan naktī.

Kontroljautājums: Kur atrodas tualetes telpa? Kas Jums palīdz nokļūt līdz tualetes telpai? Kā Jūs varat aiziet līdz tualetei naktī, kad ir tumšs?

  
6.4.7. Spēj un prot lietot autiņbikses, ieliktņus, higiēniskās paketes.

Kontroljautājums: Kad vajag lietot autiņbikses? Ja klientam nepieciešamas autiņbikses – kurš palīdz uzlikt autiņbikses? Ja kliente ir sieviete – kad vajag lietot higiēniskās paketes?

  
Punktu skaits 21/18  
Maksimālais punktu skaits 39 
Piezīmes
 
 
6.5. Veselības uzturēšana
6.5.1. Ir izpratne par medikamentu lietošanu, ja tas nepieciešams (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Kādos gadījumos ir jālieto medikamenti? Kādus medikamentus Jums ir nepieciešams lietot?

  
6.5.2. Spēj izprast uzvedības traucējumu saistību ar medikamentu lietošanas regularitāti, ja ir vai mēdz būt uzvedības traucējumi (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Kā medikamentu lietošana ietekmē Jūsu veselības stāvokli/uzvedību?

  
6.5.3. Spēj un prot ievērot medikamentu lietošanas laikus (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Kā Jūs parasti lietojat medikamentus?

  
6.5.4. Spēj un prot pateikt (klients zina vai spēj informēt), ka jūtas slikti vai par sāpēm (zobu, vēdera, galvas, muguras, kāju, roku) un spēj aprakstīt pašsajūtu.

Kontroljautājums: Kā parasti stāstāt, ja Jums kaut kas sāp?

  
6.5.5. Spēj un prot meklēt medicīnisko palīdzību (klients zina vai spēj informēt), ja nepieciešams (traumas, saslimšanas u. c.).

Kontroljautājums: Kam Jūs parasti stāstāt, ka kaut kas sāp vai ka jūtaties slims?

  
6.5.6. Spēj atpazīt un aprakstīt maņu sajūtas (klients spēj informēt).

Kontroljautājums: Pastāstiet par to, kā redzat un dzirdat? Var iedot iepriekš sagatavotus maisiņus ar zirņiem, pupām, putraimiem, miltiem un iedot klientam aptaustīt – Kādas atšķirības sajūtat?

  
Punktu skaits 15/12  
Maksimālais punktu skaits 27 
Piezīmes
 
 
6.6. Mobilitāte
6.6.1. Spēj un prot mainīt pozu un sēdēt.

Novēro klientu izvērtēšanas intervijas laikā, jautā: Kā jūtaties, ilgstoši sēžot?

  
6.6.2. Spēj un prot apsēsties uz krēsla, piecelties no tā.

Novēro klientu izvērtēšanas intervijas laikā, jautā (klients spēj informēt): Kādas grūtības sagādā piecelšanās vai apsēšanās uz/no krēsla?

  
6.6.3. Spēj un prot iekāpt un izkāpt no gultas.

Kontroljautājums: Pastāstiet (klients zina), kā parasti iekāpjat gultā? Kā tiekat ārā no gultas?

  
6.6.4. Spēj un prot piecelties pēc kritiena.

Kontroljautājums (klients zina): Ko darāt, ja nejauši paklūpat un nokrītat?

  
6.6.5. Spēj un prot pārvietoties telpā, lietot tehniskos palīglīdzekļus, ja ir nepieciešams.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, apmēram, cik liela ir Jūsu istaba? Ar kādām kurpēm Jūs parasti staigājat pa istabu? Kur ejat skatīties televizoru? Ja persona izmanto tehniskos palīglīdzekļus – Kurš palīdz lietot, piemēram, ratiņus, spieķi u. c.

  
6.6.6. Spēj un prot pārvietoties pa kāpnēm.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kurš Jums palīdz nokāpt vai uzkāpt pa kāpnēm?

  
6.6.7. Spēj uzturēties un pārvietoties svaigā gaisā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kur Jūs parasti pastaigājaties? Cik ilgi Jūs staigājat ārā?

  
Punktu skaits 21/18  
Maksimālais punktu skaits 39 
Piezīmes
 
 
6.7. Orientēšanās spējas telpā un vidē
6.7.1. Spēj un prot orientēties telpā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kādas telpas ir tuvu Jūsu istabai.

  
6.7.2. Spēj un prot orientēties apkārtnē/teritorijā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Uz kuru pusi ir parks, dīķis, u. c.? Kur Jums vislabāk patīk uzturēties, kad esat izgājis ārā?

  
6.7.3. Ir izpratne par drošību uz ielas un rīcību atbilstoši situācijai (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Pastāstiet, ko zināt par to, kā pareizi uzvesties uz ielas? Kur drīkst iet pāri ielai? Kur nedrīkst iet pāri ielai? Ja stāvat ielas malā un Jums ir nepieciešams iet pāri, ko darāt vispirms?

  
6.7.4. Spēj un prot lietot sabiedrisko transportu, nopirkt biļeti.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kad pēdējo reizi braucāt ar autobusu, vilcienu vai pilsētas sabiedrisko transportu? Kur Jūs parasti iekāpjat autobusā vai citā transportlīdzeklī (atkarībā no tā, ko klients izmanto vai ir izmantojis)? Kā Jūs zināt, kur jāizkāpj? Kur pērkat biļeti?

  
6.7.5. Spēj un prot atpazīt sev vajadzīgo braukšanas maršrutu, izkāpt vēlamajā pieturā.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ar kuru autobusu Jums jābrauc, lai nokļūtu. (atbilstoši klienta braukšanas maršrutam)? Līdz kādai pieturai Jums jābrauc?

  
Punktu skaits 12/15  
Maksimālais punktu skaits 27 
Piezīmes
 
 
6.8. Drošība
6.8.1. Izprot tādus apzīmējumus kā "gājēju pāreja", "luksofors", "autobusa pietura", "tualete" u.c.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): klientam parāda attēlus ar šiem apzīmējumiem un jautā, ko tie nozīmē?

  
6.8.2. Ir zināšanas par ugunsdrošības noteikumiem, prot atbilstoši rīkoties.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ko Jūs zināt par ugunsdrošību? Kā rīkotos, ja sajustu dūmu smaržu telpās? Kā rīkotos, ja redzētu, ka aizdedzies papīrgrozs?

  
Punktu skaits 3/3  
Maksimālais punktu skaits 6  
Piezīmes
 
 
6.9. Pamatizglītība
6.9.1. Spēj un prot pazīt skaitļus, prot skaitīt, atņemt, var veikt vienkāršas matemātiskas darbības līdz 10 (klients zina vai spēj informēt).

Klientam demonstrē iepriekš sagatavotus attēlus ar cipariem un matemātiskām darbībām, uzdod jautājumus, piemēram, cik ir 5 + 4; 6 – 4; 3 × 3 vai 10 : 5.

  
6.9.2. Spēj un prot lasīt. Pazīst burtus (klients zina vai spēj informēt).

Klientam iedod iepriekš sagatavotu tekstu un palūdz nolasīt

  
6.9.3. Spēj un prot rakstīt.

Klientam diktē dažus iepriekš sagatavotus teikumus.

  
6.9.4. Spēj un prot izmantot telefonu.

Kontroljautājums: Vai Jums ir telefons? Kam Jūs parasti zvanāt? Parādiet, kā lietojat telefonu?

  
6.9.5. Spēj un prot izmantot datoru.

Kontroljautājums: Vai Jums ir dators? Vai Jūs izmantojiet datoru, lai uzzinātu, kā jūtas draugi, radinieki? Parādiet, kā Jūs lietojat datoru?

  
6.9.6. Spēj un prot patstāvīgi pildīt mājasdarbus  
Punktu skaits 18/18  
Maksimālais punktu skaits 36 
Piezīmes
 
 
6.10. Orientācija laikā
6.10.1. Sapratne par laiku (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Kas tagad ir – rīts, pusdienlaiks, pēcpusdiena vai vakars?

  
6.10.2. Spēj saprast jēdzienus (klients zina vai spēj informēt): datums, diena, gads, mēnesis, sezona.

Kontroljautājums: Kāds šodien datums, kāda nedēļas diena? Kāds mēnesis? Kāds gads? Kāda sezona?

  
6.10.3. Spēj izprast kalendāru (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Lūdzu, parādiet kalendārā – kā ir apzīmēta šodiena.

  
6.10.4. Spēj un prot nosaukt pulksteņa laiku (klients zina vai spēj informēt).

Kontroljautājums: Sakiet, lūdzu, cik ir pulkstenis?

  
6.10.5. Spēj un prot lietot pulksteņa modinātāju.

Kontroljautājums: Parādiet, kā lieto pulksteņa modinātāju.

  
6.10.6. Spēj saprast vajadzību būt laikā, nenokavēt (klients zina).

Kontroljautājums: Pastāstiet, cikos parasti ceļaties? Cikos parasti ir brokastis?

  
Punktu skaits 18/6  
Maksimālais punktu skaits 24 
Piezīmes
 
6.11. Saskarsme
6.11.1. Spēj verbāli komunicēt (klients spēj informēt): saprotamā valodā izteikties, risināt sarunu, veidot dialogu.

Novēro klientu izvērtēšanas intervijas laikā.

  
6.11.2. Izprot dažādus neverbālus signālus (klients zina vai spēj informēt): sejas mīmiku, balss toņa, žestu un pozu nozīmi.

Kontroljautājums: Kāds parasti izskatās, izklausās priecīgs cilvēks? Kāds skumjš? Kāds dusmīgs?

  
6.11.3. Spēj un prot saprotami pastāstīt par savām vēlmēm un jūtām.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kas Jūs iepriecina? Ko Jūs gribētu?

  
6.11.4. Spēj izprast un respektēt citu cilvēku vajadzības (klients zina).

Kontroljautājums: Kā jūs rīkojaties, ja kāds no tuviniekiem ir aizmidzis?

  
6.11.5. Spēj un prot adekvāti uzvesties konfliktsituācijās.

Kontroljautājums (klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja esat sastrīdējies ar kādu no tuviniekiem?

  
6.11.6. Spēj veidot kontaktu ar apkārtējiem.

Kontroljautājums: Vai Jums ir draugi?

  
6.11.7. Spēj atpazīt savējos, veidot kontaktu ar piederīgajiem.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā sauc ..?

  
Punktu skaits 18/9  
Maksimālais punktu skaits 27 
Piezīmes
 
6.12. Uzvedība
6.12.1. Spēj un prot uzvesties atbilstoši savam vecumam un dzimumam.

Klientu novēro izvērtēšanas intervijas laikā.

  
6.12.2. Spēj un prot ievērot elementārās pieklājības normas (sasveicināties, pateikties, uzrunāt utt.).

Kontroljautājums (klients zina): Kā uzvedas pieklājīgi cilvēki? Novēro klienta uzvedību izvērtēšanas intervijas laikā

  
6.12.3. Spēj un prot novērtēt un kontrolēt savu uzvedību.

Kontroljautājums (klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja kāds Jūs lūdz pagaidīt, būt pacietīgam?

  
6.12.4. Spēj rīkoties ar apdomu, nav impulsīvs.

Kontroljautājums (klients zina): Kā rīkojaties, ja nenotiek tā, kā Jūs vēlaties? Ja kāds neļauj darīt to, ko Jūs gribat?

  
6.12.5. Spēj un prot rīkoties mērķtiecīgi, jēgpilni.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Vai Jūs lasāt? Kādēļ to darāt? (jautājums atbilstoši personas teiktajam par brīvā laika pavadīšanu un darītajiem darbiem)

  
Punktu skaits 15/12  
Maksimālais punktu skaits 27 
Piezīmes
 
6.13. Kognitīvās funkcijas
6.13.1. Spēja uztvert realitāti.

Kontroljautājums: Kur mēs šobrīd atrodamies? Kas šobrīd notiek?

  
6.13.2. Spēj koncentrēt uzmanību uz konkrētu uzdevumu, situāciju.

Klientu novēro izvērtēšanas intervijas laikā, vai viņš ir koncentrējies intervijai?

  
6.13.3. Spēj noturēt uzmanību konkrētā situācijā, veicot konkrētu uzdevumu.

Klientu novēro izvērtēšanas intervijas laikā – vai klients notur uzmanību uzdevuma izpildei.

  
6.13.4. Spēj atcerēties nesenos notikumus.

Klientu novēro izvērtēšanas intervijas laikā – vai klients stāsta (spēj informēt) par šodienas notikumiem, kas noticis no rīta. Var pajautāt: Ko Jūs darījāt šorīt? Ko ēdāt šorīt brokastīs?

  
Punktu skaits 12/0  
Maksimālais punktu skaits 12 
Piezīmes
 
 
6.14. Brīvais laiks
6.14.1. Spēj un prot pavadīt brīvo laiku efektīvi, konstruktīvi, atbilstoši vecumam, interesēm.

Kontroljautājums (klients spēj informēt): Pastāstiet, ko darāt savā brīvajā laikā? Kā pavadāt rītus, pēcpusdienas, vakarus?

  
6.14.2. Spēj izrādīt iniciatīvu un patstāvīgi plānot, organizēt savu brīvo laiku.

Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kurā dienas laikā Jums labāk patīk darīt interesējošas lietas, piemēram, lasīt, skatīties TV, spēlēt galda spēles u.c. (atbilstoši klienta interesēm)?

  
6.14.3. Spēj izmantot piedāvātās brīvā laika pavadīšanas iespējas.

Kontroljautājumi (klients spēj informēt): Kādos brīvā laika pavadīšanas pasākumos Jūs labprāt piedalāties?

  
Punktu skaits 9/3  
Maksimālais punktu skaits 12 
Piezīmes
 
Kopējais punktu skaits (maksimālais – 381) 
6.15. Noteiktais bērna pašaprūpes, neatkarības un patstāvības līmenis un atbilstošais aprūpes pakalpojuma apjoms:

līmenis

punktu skaits

aprūpes pakalpojuma maksimālais apjoms (st./mēn.)

augsts

286 – 381

40

vidējs

190 – 285

60

zems

0 – 189

80

7. Kopsavilkums
7.1. Nepieciešamais bērna aprūpes un uzraudzības kopējais apjoms mēnesī (starpība starp 7.1.1. apakšpunktā norādīto stundu skaitu un 7.1.2.–7.1.5. apakšpunktos norādīto stundu summu) 
7.1.1. Vidējais stundu skaits kalendāra mēnesī

730

7.1.2. Vidējais nepieciešamais stundu skaits bērna naktsmieram mēnesī (30 dienas x 8 stundas)

240

7.1.3. Mājsaimniecības pilngadīgo locekļu nodrošinātais bērna aprūpes un uzraudzības stundu skaits mēnesī (neieskaitot 7.1.2. apakšpunktā norādītās stundas) 
7.1.4. Institūciju nodrošinātais bērna aprūpes un uzraudzības stundu skaits mēnesī 
7.1.5. Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu ietvaros piešķirtais sociālās aprūpes vai aprūpes mājās pakalpojums (st./mēnesī) 
7.2. Vēlamais aprūpes pakalpojuma apjoms (st./mēnesī) (4.1. apakšpunkts) 
7.3. Aprūpes pakalpojuma apjoms (st./mēnesī)

(nosakāms 7.2. apakšpunktā noteiktajā apmērā, nepārsniedzot 7.1. apakšpunktā noteikto apjomu un 6.15. apakšpunkta attiecīgajam bērna pašaprūpes, neatkarības un patstāvības līmenim noteikto aprūpes pakalpojuma apjomu)

 
 
Bērna vecāka paraksts un tā atšifrējums 
Sociālā darbinieka pilns amata nosaukums, paraksts un tā atšifrējums 

Datums _____________

Saistošo noteikumu Nr. 34/2024 "Par Mārupes novada pašvaldības aprūpes mājās pakalpojumu bērniem ar invaliditāti"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsMārupes novada pašvaldības dome 2023. gada 28. jūnijā izdeva saistošos noteikumus Nr. 23/2023 "Par Mārupes novada pašvaldības finansētu aprūpes mājās pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti", pamatojoties uz Invaliditātes likuma 12. panta 6.2 daļā ietverto deleģējumu pašvaldībām saistošajos noteikumos noteikt aprūpes pakalpojuma personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi, izņemot personas, kuras atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā (turpmāk – bērni ar invaliditāti), piešķiršanas, atteikšanas, izbeigšanas un pārtraukšanas nosacījumus un kārtību, kritērijus aprūpes pakalpojuma nepieciešamības novērtēšanai un prasības aprūpes pakalpojuma sniedzējam.

Latvijas Republikas Saeima 2024. gada 7. novembrī pieņēmusi likumus "Grozījumi Invaliditātes likumā" un "Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā", kas stājās spēkā 2024. gada 4. decembrī.

Ar minētajiem likumu grozījumiem, no Invaliditātes likuma izslēgta 12. panta 6.2 daļa, bet Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 23. pants papildināts ar ceturto un piekto daļu, kas noteic, ka:

Ministru kabinets nosaka maksimālo apjomu, kādā aprūpes mājās pakalpojumu var piešķirt bērnam ar invaliditāti, kuram ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personai līdz 24 gadu vecumam, kurai īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta.

Aprūpes mājās pakalpojumu bērni ar invaliditāti, kuriem ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, saņem bez maksas. Pēc pilngadības sasniegšanas līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai personai aprūpes mājās pakalpojumu turpina sniegt bez maksas, ja persona ir saņēmusi Valsts komisijas atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību.

Ievērojot, ka ir zudis Mārupes novada pašvaldības domes 2023. gada 28. jūnija saistošo noteikumu Nr. 23/2023 "Par Mārupes novada pašvaldības finansētu aprūpes mājās pakalpojumu nepilngadīgām personām ar invaliditāti" tiesiskais pamatojums, minētie saistošie noteikumi zaudējuši spēku 2024. gada 4. decembrī.

Ņemot vērā, ka ar likumu grozījumiem deleģējums pašvaldībai izdot saistošos noteikumus par aprūpes mājās pakalpojuma nodrošināšanu bērniem ar invaliditāti, kuriem ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personām līdz 24 gadu vecumam, kurām īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta, ietverts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, nepieciešams izdot saistošos noteikumus no jauna.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuSaistošajiem noteikumiem ir tieša ietekme uz pašvaldības budžetu. Pašvaldības budžetā 2025. gadā Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai paredzēti 50000 euro.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumu Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes mājās pakalpojumu personām ar invaliditāti" 45.1 punktu, valsts līdzfinansējuma apmērs aprūpes mājās pakalpojumam ir 50 procenti no pašvaldības faktiskajām izmaksām par bērnam sniegto aprūpes mājās pakalpojumu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciMērķgrupa, uz kuru attiecināms Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums ir Mārupes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarēti bērni ar invaliditāti, kuriem ir izsniegts Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, un personas līdz 24 gadu vecumam, kurām īpašas kopšanas nepieciešamība pēc pilngadības sasniegšanas tiek turpināta (turpmāk -bērns), izņemot bērnu, kurš atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā, ja bērna vecāki, izglītības iegūšanas, sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas, ārstniecības pakalpojumu saņemšanas, Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – NVA) sniegto pakalpojumu saņemšanas rezultātā nevar nodrošināt šī bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā un Mārupes novada Sociālais dienests (turpmāk – Dienests) ir konstatējis šādas aprūpes nepieciešamību šajos saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā.

Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums tieši neietekmēs iedzīvotāju veselību

Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums var radīt labvēlīgu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmSaistošo noteikumu izpildi nodrošina Mārupes novada Sociālais dienests, kura lēmumus var apstrīdēt Mārupes novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijā.

Mārupes novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.

Galvenie procedūras posmi un bērna vecākam veicamās darbības noteiktas Saistošajos noteikumos.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemSaistošajiem noteikumiem ir ietekme uz pašvaldības funkciju, kas noteikta Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā – nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.

Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanuSaistošo noteikumu izpildi nodrošina Mārupes novada Sociālais dienests.

Aprūpes pakalpojuma izmaksu, pamatojoties uz noslēgto līgumu, veic Mārupes novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Finanšu un grāmatvedības nodaļa.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmSaistošo noteikumu projekts no 2024. gada 12. decembra līdz 26. decembrim publicēts pašvaldības mājas lapā sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Noteiktajā termiņā iedzīvotāju viedokļi pašvaldībā nav saņemti.
Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Mārupes novada pašvaldības aprūpes mājās pakalpojumu bērniem ar invaliditāti Statuss:
Vēl nav spēkā
vēl nav spēkā
Izdevējs: Mārupes novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 34/2024Pieņemts: 28.12.2024.Stājas spēkā: 25.01.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 17, 24.01.2025. OP numurs: 2025/17.12
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
358186
25.01.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"