Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ogres novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 35/2024 Ogrē 2024. gada 18. decembrī (prot. Nr. 21; 13.) Grozījumi Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošajos noteikumos Nr. 36/2021 "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Ogres novadā"Izdoti saskaņā ar
likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" Izdarīt Ogres novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošajos noteikumos Nr. 36/2021 "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību" (Ogrēnietis, 01.11.2021., 13 (604)) šādus grozījumus: 1. papildināt ar 2.10. un 2.11. apakšpunktiem šādā redakcijā: "2.10. personai, kura kā brīvprātīgais pilda dienestu Zemessardzē no pamatdarba brīvajā laikā, lai brīvprātīgi kalpotu savai valstij, rūpējoties par tās aizsardzību - 50 procentu apmērā;" "2.11. personai, kura brīvprātīgi uzsākusi dienestu Ukrainas bruņotajos spēkos vai darbu Ukrainas medicīnas iestādē palīdzības sniegšanai karā ievainotajiem - 50 procentu apmērā." 2. Papildināt ar 3.1 un 3.2 punktiem šādā redakcijā: "3.1 Ogres novada pašvaldības Centrālā administrācija nosūta pieprasījumu Latvijas Republikas Zemessardzei - sniegt informāciju par personas brīvprātīgo dienestu Zemessardzē, Ukrainas vēstniecībai Latvijā vai Nacionālo bruņoto spēku Mobilizācijas pārvaldei - sniegt informāciju par personas brīvprātīgo dienestu Ukrainas bruņotajos spēkos vai darbu Ukrainas medicīnas iestādē pēc attiecīgās personas iesnieguma saņemšanas pašvaldībā šo saistošo noteikumu 2.10. vai 2.11. apakšpunktā minētā atvieglojuma saņemšanai." "3.2 Šo saistošo noteikumu 2.10. un 2.11. apakšpunktā minēto atvieglojumu piešķir, ja saņemts Latvijas Republikas Zemessardzes pozitīvs atzinums par personas aktīvu brīvprātīgā dienestu Zemessardzē, Ukrainas vēstniecības Latvijā vai Nacionālo bruņoto spēku Mobilizācijas pārvaldes pozitīvs atzinums par personas brīvprātīgo dienestu Ukrainas bruņotajos spēkos vai Ukrainas medicīnas iestādes izziņa par personas darbu Ukrainas medicīnas iestādē." 3. Papildināt ar 4.5. apakšpunktu šādā redakcijā: "4.5. komersantiem, kuru teritorijā vai tās tiešā tuvumā notiek būvdarbi vai infrastruktūras remontdarbi ne mazāk kā sešus mēnešus, kā rezultātā ir apgrūtināta piekļuve komersanta darbības vietai un būtiski samazinājies komersanta apgrozījums vai pirms termiņa lauzti viens vai vairāki līgumi, kas nepieciešami komersanta saimnieciskās darbības īstenošanai - 50 procentu apmērā. 4. Papildināt ar 5.3.1 apakšpunktu šādā redakcijā: "5.3.1 bilances pārskats pēdējo divu gadu periodā un attiecīgajā taksācijas gadā uz iesnieguma iesniegšanas brīdi, kā arī cita informācija, ko persona uzskata par nepieciešamu un apliecina ietekmi uz komercdarbību (attiecināms uz šo saistošo noteikumu 4.5. apakšpunktu);" 5. Papildināt ar 9.1 punktu šādā redakcijā: "9.1 Lēmumu par šo saistošo noteikumu 4.5. apakšpunktā minētā atvieglojuma piešķiršanu pieņem Ogres novada pašvaldības dome, izvērtējot juridiskās personas iesniegumu un Ogres novada pašvaldības centrālās administrācijas Stratēģiskās plānošanas nodaļas atzinumu par ietekmi uz personas uzņēmējdarbību darbību." Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks G. Sīviņš
Ogres novada
pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 35/2024 "Grozījumi Ogres
novada pašvaldības 2021. gada 16. decembra saistošajos
noteikumos Nr. 36/2021 "Par nekustamā īpašuma nodokļa
atvieglojumu piešķiršanas kārtību Ogres novadā""
|
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Likuma "Par nekustamo īpašuma nodokli"
5. panta trešā daļa nosaka, ka pašvaldības var izdot
saistošus noteikumus, kuros paredzēti atvieglojumi
atsevišķām nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju kategorijām.
Šādi saistoši noteikumi stājas spēkā Pašvaldību likumā
noteiktajā kārtībā.
Papildus minētajam šā panta ceturtā daļa nosaka, ka pašvaldība var noteikt atvieglojumus atsevišķām nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju kategorijām 90, 70, 50 vai 25 procentu apmērā no nekustamā īpašuma nodokļa summas. To nodokļa maksātāju kategorijām, kuri ir saimnieciskās darbības veicēji, pašvaldības var piešķirt nodokļa atvieglojumus kā de minimis atbalstu, ievērojot Komisijas 2013. gada 18. decembra regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L352/1). (..) Ja šajās regulās noteiktais de minimis atbalsta apmērs tiek pārsniegts, pašvaldībai pirms nodokļa atvieglojuma piešķiršanas ir jāsaņem Eiropas Komisijas lēmums par ad-hoc atbalsta projekta atbilstību Līgumam par Eiropas Savienības darbību. Atbilstoši likuma "Par nekustamo īpašuma nodokli" 3.1 panta trešajai daļai, nosakot nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus, pašvaldība ievēro šā panta pirmās daļas 1., 2. un 3. punktā noteiktos principus ((1) objektīva grupējuma princips, saskaņā ar kuru nodokļa maksātāji vai nodokļa objekti tiek grupēti atbilstoši objektīviem kritērijiem; (2) efektivitātes princips, saskaņā ar kuru pašvaldība samēro nodokļa administrēšanas izdevumus ar nodokļa ieņēmumiem; (3) atbildīgas budžeta plānošanas princips, saskaņā ar kuru pašvaldība salāgo savus pienākumus ar to izpildei nepieciešamajiem līdzekļiem) un pēc izvēles var piemērot šā panta otrajā daļā noteiktos principus ((1) uzņēmējdarbības atbalsta princips, saskaņā ar kuru pašvaldība izmanto samazināto nodokļa likmi kā līdzekli savas teritorijas uzņēmēju vai noteiktu uzņēmējdarbības veidu konkurētspējas paaugstināšanai; (2) teritorijas attīstības un teritorijas sakārtošanas princips, saskaņā ar kuru pašvaldība izmanto nodokļa likmi savas teritorijas attīstības veicināšanai un sakārtošanai). Atsevišķos gadījumos būvdarbi vai infrastruktūras remontdarbi, kas pārsniedz sešu mēnešu darbības termiņu, var ietekmēt uzņēmējdarbību. Piemēram, var tikt ierobežota piekļuve pie uzņēmuma, tik lauzti nomas līgumi, būtiski samazinās klientu skaits u.tml., kā rezultātā būtiski samazinās uzņēmēja apgrozījums un tā dzīvotspēja. Iestājoties minētajiem apstākļiem nodokļu sloga atvieglošanai un administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs pašvaldībai būtu lietderīgi piemērot saimnieciskās darbības veicējam, kura darbība attiecīgajā periodā ir būtiski ietekmēta, nekustamā īpašuma nodokļu atvieglojumus 50 procentu apmērā no nekustamā īpašuma nodokļa summas. Kopš 2022. gada 24. februāra Ukrainā turpinās Krievijas Federācijas uzsākta plaša mēroga nežēlīga karadarbība. Līdz ar notiekošo karadarbību, Latvijai pastiprināti ir jārūpējas par savas valsts drošību un aizsardzību. Zemessardze dod iespēju Latvijas pilsoņiem no pamatdarba brīvajā laikā brīvprātīgi kalpot savai valstij, rūpējoties par tās aizsardzību. Lai veicinātu brīvprātīgo dienestu zemessardzē, lietderīgi fiziskajām personām, kuriem deklarēta dzīvesvieta Ogres novadā un pieder nekustamais īpašums Ogres novadā, kas netiek izmantots saimnieciskajā darbībā vai iznomāts citām personām, piemērot nekustamā īpašuma nodokļu atvieglojumu 50 procentu apmērā no šā nekustamā īpašuma nodokļa summas. Lai piešķirtu nekustamā īpašuma nodokļa atlaidi, Ogres novada pašvaldības Centrālā administrācija nosūta pieprasījumu Latvijas Republikas Zemessardzei - sniegt informāciju par personas brīvprātīgo dienestu Zemessardzē, Ukrainas vēstniecībai Latvijā vai Nacionālo bruņoto spēku Mobilizācijas pārvaldei - sniegt informāciju par personas brīvprātīgo dienestu Ukrainas bruņotajos spēkos vai darbu Ukrainas medicīnas iestādē pēc attiecīgās personas iesnieguma saņemšanas pašvaldībā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Ietekme uz budžetu prognozējas būt neliela, paredzot, ka papildus atvieglojumi būtu piemērojami līdz 300 personām. Pieņemot Saistošos noteikumus atlaižu procentuālais apmērs prognozējoši saglabāsies. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums attiecināms uz
novada administratīvās teritorijas nekustamā īpašuma
nodokļa maksātājiem, saskaņā ar izstrādāto saistošo
noteikumu projektu.
Nosakot nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu uzņēmējdarbībai, pašvaldība piemēro uzņēmējdarbības atbalsta principu, saskaņā ar kuru pašvaldība izmanto samazināto nodokļa likmi kā līdzekli savas teritorijas uzņēmēju, kur darbība ierobežota ilgstošu būvniecības vai remonta darbu rezultātā, konkurētspējas paaugstināšanai. Nosakot nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus kopsakarā ar nodokļa likmi vai likmēm, pašvaldība ievēro sociālās atbildības principu, saskaņā ar kuru tā it īpaši ņem vērā nodokļa ietekmi uz tām personām, kuras no pamatdarba brīvajā laikā brīvprātīgi kalpo savai valstij, rūpējoties par tās aizsardzību, iestājoties zemessardzē. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Nodokļu maksātājam ar iesniegumu par nekustamā īpašuma
nodokļa atvieglojuma piešķiršanu jāvēršas Ogres novada
pašvaldības Centrālajā administrācijā, kura izvērtē nodokļa
maksātāja atbilstību saistošo noteikumu prasībām.
Centrālās administrācijas atbildīgās personas veic nodokļa maksātāja iesnieguma un tam pievienoto dokumentu izvērtēšanu, pieņem lēmumu par atvieglojuma piešķiršanu vai to noraidīšanu, uz kura pamatu tiek sagatavots jauns administratīvais akts - jauns maksāšanas paziņojums. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Lai izpildītu saistošos noteikumus, pašvaldībā netiek radītas jaunas darbavietas. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām | Saistošo noteikumu izpildi un ievērošanu nodrošina Ogres novada pašvaldības Centrālā administrācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada
21. novembra līdz 2024. gada 5. decembrim
publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē
www.ogresnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.
Noteiktajā termiņā un kārtībā saņemts viens priekšlikums (Ogres novada pašvaldībā reģistrēts ar Nr. 2-4.2/3198): papildināt ar 2.12. apakšpunktu šādā redakcijā: "2.12. Barikāžu dalībniekiem, kuriem izsniegtas barikāžu dalībnieku apliecības, par zemi, mājokli un garāžu, kuri netiek izmantoti saimnieciskās darbības veikšanai - 70 % procentu apmērā." Personas pamatojums papildinājuma iekļaušanai saistošajos noteikumos: 1. Likumā "Par 1991. gada barikāžu dalībnieka statusu" (turpmāk - barikāžu likums) ir noteikts, ka pašvaldība likumos noteiktajā kompetencē un sava budžeta ietvaros ir tiesīga saistošajos noteikumos paredzēt 1991. gada barikāžu dalībnieka statusu ieguvušajām personām sociālās garantijas, piešķirt nekustamā īpašuma nodokļa atlaides, kā arī atvieglojumus pašvaldības nodevu maksāšanā vai pakalpojumu saņemšanā. 2. Pēc Barikāžu muzeja informācijas, dažādas atlaides un atbalsti barikāžu aizstāvjiem ir 23 pašvaldībās. Cik zināms, Ogres pašvaldība nav to skaitā. Šajā gadījumā saņemtais personas priekšlikums paredz piešķirt nekustamā īpašuma atvieglojumu arī tām Ogres novadā deklarētajām personām, kuras: 1) ir saņēmušas valsts apbalvojumu "1991. gada barikāžu dalībnieka piemiņas zīme"; 2) ir saņēmušas Pateicības rakstu par dalību barikādēs 1991. gada janvārī un augustā, kuru tai pasniegusi 1991. gada barikāžu dalībnieku piemiņas zīmes valde, pamatojoties uz savu nolikumu; 3) ir saņēmušas Pateicības rakstu par dalību barikādēs 1991. gada janvārī un augustā, kuru tai pasniegusi 1991. gada barikāžu dalībnieku biedrības izveidota apbalvošanas komisija, kuras nolikumu apstiprinājusi 1991. gada barikāžu dalībnieku biedrības valde. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo tas paredz saistošos noteikumus papildināt ar vēl vienu nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju kategoriju, kam piešķirt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu, bet, to izvērtējot, secināts, ka neatbilst likuma "Par nekustamo īpašuma nodokli" 3.1 panta pirmajā daļā noteiktajiem principiem. Barikāžu dalībnieka piemiņas zīmes piešķiršanas kārtību regulē likums "Par 1991. gada barikāžu dalībnieka piemiņas zīmi" un Valsts apbalvojumu likums. Savukārt pateicības rakstu piešķiršanas kārtību - barikāžu dalībnieku piemiņas zīmes valdes nolikums un barikāžu dalībnieku biedrības izveidotas apbalvošanas komisijas nolikums. 2007. gada 20. decembrī tika pieņemti grozījumi Valsts apbalvojumu likuma pārejas noteikumu 2. punktā. Šie grozījumi noteica, ka ierosinājumi par apbalvošanu ar piemiņas zīmi iesniedzami līdz 2008. gada 31. decembrim likumā "Par 1991. gada barikāžu dalībnieka piemiņas zīmi" noteiktajā kārtībā. Atbilstoši LR Saeimas oficiālajā tīmekļa vietnē (Barikāžu dalībnieka piemiņas zīme - Latvijas Republikas Saeima) publiski pieejamajai informācijai pirmā piemiņas zīme pasniegta 1996. gada 20. janvārī, un ar to apbalvoti vairāk nekā 30 tūkstoši barikāžu dalībnieku. Ņemot vērā minēto, secināms, ka līdz 2008. gada 31. decembrim pieteikumu skaits piemiņas zīmes izsniegšanai ir ievērojami lielāks, attiecīgi arī apbalvoto personu skaits ir ievērojami lielāks, papildus jāņem vērā arī to personu skaits, kuras saņēmušas pateicības rakstus par dalību 1991. gada barikādēs. Ņemot vērā šo un Ogres novadā deklarēto personu skaitu (59811 personas atbilstoši Fizisko personu reģistra statistikai uz 01.01.2024.), kā arī to, ka personas pēc piemiņas zīmes vai pateicības raksta saņemšanas sākotnēji deklarēto dzīvesvietas adresi, iespējams, ir mainījušas, pašvaldība secina, ka ietekme uz pašvaldības budžetu prognozējas būt ievērojama, būtiski samazinot nodokļa ieņēmumus, kā rezultātā būtu apgrūtināti salāgot pašvaldības pienākumus ar to izpildei nepieciešamajiem līdzekļiem, tai skaitā ņemot vērā arī 2025. gada ekonomiskās attīstības tendences. Papildus tiek ņemts vērā tas, ka grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likuma pārejas noteikumu 2. punktā noteica laiku, līdz kuram persona varēja iesniegt pieteikumu 1991. gada barikāžu dalībnieku piemiņas zīmes saņemšanai, proti, līdz 2008. gada 31. decembrim, savukārt Barikāžu likums, kas paredz pašvaldības tiesības piešķirt nekustamā īpašuma nodokļu atlaidi 1991. gada barikāžu dalībniekiem, ir pieņemts tikai 2017. gada 22. jūnijā, kas ir ievērojami vēlāk, nekā persona varēja iesniegt pieteikumu piemiņas zīmes piešķiršanai. Tā kā obligāts priekšnosacījums atvieglojuma saņemšanai ir 1991. gada barikāžu dalībnieka piemiņas zīme vai pateicības raksts par dalību barikādēs 1991. gadā, bet ne visi 1991. gada barikāžu dalībnieki pieteicās un ir saņēmuši piemiņas zīmi vai pateicības rakstu, kas piešķirtu tiesības saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atlaides, pastāv nevienlīdzīga attieksme nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojuma piešķiršanai šīs kategorijas personām. Pašvaldība augstu novērtē visu personu drošsirdību un pašaizliedzību 1991. gada barikādēs, aizstāvot Latvijas valsts neatkarību. Savukārt šo saistošo noteikumu mērķis ir motivēt Ogres novadā deklarētos iedzīvotājus iesaistīties Latvijas valsts aizsardzībā, kā arī Ukrainas aizsardzībā un palīdzības sniegšanā Ukrainā ievainotajiem vai cietušajiem, ņemot vērā šobrīd Krievijas Federācijas izvērsto plaša mēroga karadarbību Ukrainā un tādējādi nepieciešamību stiprināt Latvijas valsts aizsardzību un neatkarības saglabāšanu. |
Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks G. Sīviņš