Ministru kabineta rīkojums Nr. 1179
Rīgā 2024. gada 17. decembrī (prot. Nr. 53
133. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2023.
gada 6. aprīļa rīkojumā Nr. 197 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas
projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta
datu apmaiņas platformas izveide" pases apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 6. aprīļa rīkojumā Nr.
197 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu
slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide"
pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 71. nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko
universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas
platformas izveide" (turpmāk - projekts) pasi (pielikums) un
noteikt, ka par plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta
un iznākuma rādītāju) sasniegšanu atbilstoši Ministru kabineta
2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Ministru
kabineta noteikumi Nr. 435) 28. punktam ir atbildīgs finansējuma
saņēmējs, kā arī apstiprināt projekta izmaksas ne vairāk kā 4 491
068 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 3 850 000
euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās
vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 641 068
euro apmērā."
2. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā
(pielikums).
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Veselības ministrs H. Abu Meri
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 17. decembra
rīkojumam Nr. 1179
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. aprīļa
rīkojumam Nr. 197
Projekta pase
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu
slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas
izveide" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs,
kas īsteno projektu (institūcija) |
SIA "Rīgas Austrumu
klīniskā universitātes slimnīca" |
1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes
slimnīca" (PSKUS),
SIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca"
(BKUS),
Nacionālais veselības dienests (NVD),
Valsts digitālās attīstības aģentūra
|
2. Saistīto projektu
programma
2.1. Programmas
nosaukums |
Datu pārvaldības attīstības
programma |
2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
VARAM projekts "Datu izplatīšanas un pārvaldības
platforma (DAGR)".
Apliecinām dubultā finansējuma riska neesību attiecībā
uz norādīto projektu, kā arī apliecinām, ka projekta
īstenošanas laikā dubultā finansējuma risks ar saistītām
aktivitātēm tiks stingri uzraudzīts
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Mērķis:
1. Izveidot platformu optimāli koordinētai
onkoloģijas pacientu datu apmaiņai klīnisko universitāšu
slimnīcu (KUS) ietvaros.
2. Panākt digitalizētu onkoloģijas pacientu
ārstniecības un aprūpes datu apmaiņu starp KUS.
Projekta mērķis tiek uzskatīts par sasniegtu, ja
īstenotas projektā paredzētās aktivitātes.
Galvenais
saturs: Covid-19 pandēmija palīdzēja izgaismot
dažādu sadarbības modeļu nepieciešamību, lai varētu
nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību un efektīvu
īstenošanu. Procesu vienota transformācija atbilstoši
digitālās vides prasībām un iespējām ir efektīvākais veids,
kā nodrošināt proaktīvu sadarbību starp slimnīcu
ārstniecības speciālistiem. Ir panākta vienošanās starp
RAKUS, PSKUS un BKUS, ka onkoloģijas pacientu datu apmaiņas
process ir jātransformē, to unificējot un pielāgojot
digitālajai videi.
Digitālās veselības platformas (DIGIVES)
funkcionalitātes attīstībā iekļauta gan strukturēta
pacienta izrakstu, gan laboratorijas izmeklējumu datu
uzkrāšana no ārstniecības iestādēm, taču vērtību
ārstniecībai nodrošina arī vēsturisko datu pieejamība laika
periodā pirms DIGIVES atbilstošas funkcionalitātes
izstrādes. KUS ir nepieciešamas atbilstošas biznesa IS
iespējas, kas tiks veidotas kopīgā onkoloģijas pacientu
datu apmaiņas platformā un atsevišķo slimnīcu dažādus
biznesa procesus atbalstošo sistēmu pielāgošanā datu
apmaiņas vajadzībām. Projekta ietvaros tiks izstrādāti
pielāgojumi esošajām slimnīcu sistēmām un/vai tiks
izstrādātas jaunas sistēmas. Projekta ietvaros veiktās
izstrādes un pielāgojumi pēc to pabeigšanas būs slimnīcu
īpašumā, un tiks nodrošināta to darbība vismaz
60 mēnešus pēc projekta beigām. Datu izplatīšanu ir
plānots veidot, izmantojot Datu agregācijas un izplatīšanas
platformu (DAGR)1 un DIGIVES citu datu
izmantotāju datu apgādei, tādējādi iekļaujoties valsts
veidotajā IKT koplietošanas un izplatīšanas
arhitektūrā.
Vienlaikus ar IKT risinājumu izveidi KUS tiks
pārskatītas ārstniecības un aprūpes procedūras, lai
panāktu, ka onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes
datu apmaiņa starp KUS ir digitalizēta.
Pacientu ieguvums būs digitalizēti onkoloģijas pacientu
ārstniecības un aprūpes dati, tai skaitā elektroniski
pieejami gan aktuālie, gan vēsturiskie izmeklējumi, datu
aprite digitālā veidā starp KUS, kā arī to pieejamība
pārējām ārstniecības iestādēm un dienestiem, KUS nodrošinot
datu padošanu uz valsts veselības sistēmu, ko nodrošinās
NVD.
Lai nodrošinātu vienotu datu izplatīšanas standartu un
iekļautos NVD noteiktajos datu apmaiņas
principos2, projekta ietvaros tiks pilnveidoti
vairāki KUS IKT risinājumi. Atsevišķiem risinājumiem
uzlabojumi tiks veikti centralizēti
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma) |
Projektā tiks risināta problēma, ka KUS savstarpēji nav
pieejami gan operatīvie, gan vēsturiskie ārstniecības un
aprūpes dati (tai skaitā klīniskie un izmeklējumu dati) par
onkoloģijas pacientiem.
Pilngadību sasniegušajiem pacientiem onkoloģijas
pacientu aprūpes process pamatā tiek nodrošināts RAKUS, bet
BKUS nodrošina minēto procesu to pacientu grupai, kuri vēl
nav sasnieguši pilngadību. Daļa pacientu pēc pilngadības
sasniegšanas turpina savu ārstēšanās procesu RAKUS vai
PSKUS. Onkoloģijas pacientu ārstniecības process sastāv no
vairākām daļām, un tā ietvaros pacientam tiek nodrošināti
dažādi diagnostikas un ārstniecības pakalpojumi, kuru
pieejamību kopumā valstī plāno NVD, bet nodrošina dažādi
pakalpojumu sniedzēji (tai skaitā dažādas KUS, arī bērniem
līdz 18 gadiem).
Onkoloģijas pacienta ārstniecībai jābūt nodrošinātai
iekļaujošā veidā, lai nepasliktinātu pacienta stāvokli un
pacientam būtu iespēja laikus saņemt nepieciešamos
pakalpojumus.
Šobrīd ārstniecības un aprūpes pakalpojumu rezultāti KUS
tiek uzkrāti gan elektroniskā veidā, gan papīra formā pie
katra pakalpojumu sniedzēja individuāli veidotā pieejā,
līdz ar to uzraugošajiem ārstiem ir ļoti sarežģīti
pārvaldīt pacienta ārstēšanas procesu KUS un ārstniecības
procesa nodrošinātājiem ir laikietilpīgi iegūt datus, kas
raksturo pacienta stāvokli un ārstniecības gaitu konkrētajā
laika sprīdī.
Kopējo šobrīd manuāli vai daļēji digitāli apstrādājamo
datu apjomu onkoloģijas jomā raksturo šādi skaitļi:
- kopējais ambulatoro onkoloģijas pacientu ārstniecības
epizožu skaits RAKUS - 201 500, BKUS - 3000;
- kopējais onkoloģijas pacientu stacionāro ārstniecības
epizožu skaits RAKUS - 32 500, BKUS - 900, PSKUS -
2200.
Lai šo procesu uzlabotu, NVD turpina Onkoloģijas
reģistra IS izstrādi, kas nodrošinās koplietošanas
klasifikatoru uzturēšanu (ICD-10, ICD-O-3.2, TNM
u. c.), ārstniecības sniegto pakalpojumu pamatdatus,
pamatdatus par pacientu, kā arī turpina DIGIVES
funkcionalitātes attīstīšanu.
Šā projekta ietvaros tiks izveidots vienots modelis datu
apmaiņai par onkoloģijas pacienta ārstēšanas procesu KUS
tādā apjomā, lai onkoloģijas ārstniecības profesionāļi
varētu saņemt pilnu notikumu detalizāciju, tai skaitā savu
pakalpojumu rezultātus. Datu apmaiņas pamatā tiks
izmantotas DAGR un DIGIVES iespējas, kas nodrošinās
ārstniecības iestāžu un koplietojamo datu aktuālo izmaiņu
pieejamību platformā.
Onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformas vadošās
slimnīcas ir RAKUS, PSKUS un BKUS, un šo slimnīcu biznesa
sistēmas ir tās, kas nodrošinās platformas apgādi ar
faktiskajiem datiem. Šī vajadzība arī tiks īstenota
projekta gaitā, veicot atbilstošu pielāgojumu esošajām KUS
IS.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija
noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju
virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību,
digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"
4. pielikumam projekts tiks īstenots
2.1.3.1. nolūka "Ārstniecības iestāžu procesu
digitālā transformācija un ārstniecības procesā radīto datu
pārvaldība" ietvaros
|
3.3. Projekta
ieguvumi3 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs4 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks
(gads) |
3.3.1. Ieguvums slimnīcām -
datu apmaiņas ātrums, kvalitāte |
Speciālisti, kas strādā vienotā
informācijas telpā (pašlaik - 0) |
360 |
2026. g. |
3.3.2. Ieguvums slimnīcām -
efektīvāka datu apmaiņa, pieejamība |
Iestādes, kas koplieto vienoto
informācijas telpu |
3 |
2026. g. |
3.3.3. Ieguvums pacientiem
- pacientu datu pieejamība pēc katras ambulatorās
ārstniecības un aprūpes epizodes, datu pieejamība
ārstniecības un aprūpes procesa nepārtrauktībai un
kvalitatīvu ārstniecības un aprūpes lēmumu pieņemšanai.
Tehniskā gatavība nodot datus uz pacientiem pieejamām
platformām |
Kopējais ambulatoro onkoloģijas
pacientu ārstniecības epizožu skaits gadā |
143 000 |
2026. g. |
3.3.4. Ieguvums pacientiem
- datu pieejamība pēc katras stacionārās ārstniecības un
aprūpes epizodes, datu pieejamība ārstniecības un aprūpes
procesa nepārtrauktībai un kvalitatīvu ārstniecības un
aprūpes lēmumu pieņemšanai. Tehniskā gatavība nodot datus uz
pacientiem pieejamām platformām |
Kopējais onkoloģijas pacientu
stacionāro ārstniecības epizožu skaits gadā |
19 000 |
2026. g. |
4. Nepieciešamā finansējuma
apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu
sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda
plāna finansējums (kopā) |
4.2. Plānotais
pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks
pieprasīta tā segšana5, un avansa apmērs, ja
plānots to pieprasīt6 |
3 850 000,00 euro (bez PVN) |
641 068,00 euro |
N/A |
|
|
|
|
Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs
(indikatīvi) |
Maksimālais
apmērs7 |
Darbības iznākums |
4.3. Projekta vadības un
īstenošanas personāla izmaksas |
797 294,00 euro |
797 294,00 euro |
Nodrošināts projekta vadības un
īstenošanas personāls. Piesaistītais personāls veiks IKT
risinājumu izstrādi un pilnveidošanu, pakalpojumu attīstīšanu
un uzlabošanu, tostarp jaunu funkcionalitāšu izstrādi un
esošo procesu optimizēšanu. Iekšējie programmētāji, strādājot
ciešā saiknē ar slimnīcas personālu, ir labāk informēti par
konkrētām vajadzībām un procesu sarežģītību, tādējādi ļaujot
precīzāk un efektīvāk izveidot sistēmas funkcionalitāti, kas
precīzi atbilst lietotāju prasībām. Vienlaikus slimnīcas
apliecina, ka ir ieviesta procedūra izstrādes nodevumu
pieņemšanas procesam |
4.4. Koplietošanas platformas un
RAKUS, PSKUS, BSKUS IS pilnveidojumu projektēšana, izstrāde,
testēšana, ieviešana, apmācība un izmitināšana |
3 052 706,00 euro |
3 052 706,00 euro |
Izstrādāta onkoloģijas pacientu
datu koplietošanas platforma, izstrādāti pielāgojumi vai
jauni risinājumi KUS onkoloģijas pacientu informācijas
apkopošanai un apmaiņai ar koplietošanas platformu |
5. Projekta ieguldījums reformu
un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes
procesu IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts8 |
Valsts mākonī
(jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu
attīstības saskaņošanai9 (gads,
ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā
(gads, ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji
(skaits) |
1 |
KUS onkoloģijas pacienta datu
apmaiņas platforma |
Risinājuma izstrādes gaitā tiks radīta onkoloģijas pacientu
datu koplietošanas platforma.
Izstrādājamā platforma nodrošinās optimāli koordinētu
digitālu onkoloģijas pacientu datu apmaiņu KUS ietvaros
|
Jā |
2023. g. II cet. |
2026. g. I cet. |
360 |
2 |
RAKUS IS pielāgojumi un/vai
jaunu IS izstrāde |
Tiks pielāgotas RAKUS esošās un/vai izstrādātas jaunas IS,
lai nodrošinātu:
- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu
atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;
- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas
pacientu platformu;
- platformā uzkrāto datu attēlošanu RAKUS
lietotājiem
|
Nē |
2023. g. II cet. |
2026. g. I cet. |
160 |
3 |
PSKUS IS pielāgojumi un/vai
jaunu IS izstrāde |
Tiks pielāgotas PSKUS esošās un/vai izstrādātas jaunas IS,
lai nodrošinātu:
- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu
atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;
- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas
pacientu platformu;
- platformā uzkrāto datu attēlošanu PSKUS
lietotājiem
|
Nē |
2023. g. II cet. |
2026. g. I cet. |
100 |
4 |
BKUS IS pielāgojumi un/vai jaunu
IS izstrāde |
Tiks pielāgotas BKUS esošās un/vai izstrādātas jaunas IS,
lai nodrošinātu:
- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu
atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;
- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas
pacientu platformu;
- platformā uzkrāto datu attēlošanu BKUS lietotājiem
|
Nē |
2023. g. II cet. |
2026. g. I cet. |
100 |
5.2. Centralizētās funkcijas
vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas) |
Norāde uz Ministru kabineta
lēmumu par attīstības plānu10 |
Termiņš ieviešanai (gads,
ceturksnis) |
|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs
nosaukums |
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
1 |
5.3.1. Onkoloģijas pacientu
ārstniecības un aprūpes procesa nodrošināšanai nepieciešamie
dati - diagnozes, nozīmētās un veiktās terapijas,
izmeklējumi, statistiskie dati un citi dati, kas saistīti ar
onkoloģijas pacienta ārstniecības un aprūpes procesu |
2026. g. I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte11
Projekta ietvaros partneri nodrošina iekļaujošu projekta
pārvaldības modeli, kas nodrošina integrētu projekta
koordinēšanu starp KUS un vienotās platformas izstrādes
aktivitātēm. Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna īstenošana un uzraudzība tiks īstenota saskaņā ar
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem
Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi".
Projekta vadošais partneris (RAKUS) nodrošinās projekta
vadītāju un PSKUS un BKUS -aktivitāšu koordinatorus.
Atbilstoši projekta struktūrai vadošais partneris
(RAKUS) nodrošinās projekta partneru vadības integrēšanu
projekta kopējā struktūrā. Katrs partneris atsevišķi
nodrošinās projekta aktivitāšu koordinēšanu, piesaistot
projekta koordinatorus.
Lai īstenotu aktivitātes, projektam tiks piesaistīti
eksperti, kas nodrošinās arhitektūras, tehniskās
dokumentācijas un programmatūras izstrādi, tādējādi
nodrošinot projekta aktivitāšu faktisko īstenošanu.
Aktivitātes tiks īstenotas, organizējot darba grupas.
Ekspertu pieejamība tiks nodrošināta, izmantojot
ārpakalpojumu vai piesaistot iekšējos resursus.
Projekta vadības grupā ir iekļauti visu sadarbības
partneru pārstāvji.
Projekta vadībai un īstenošanai nepieciešamais personāls
ir projekta partneru rīcībā un, ja nepieciešams, tiks
papildus piesaistīts, izveidojot atbilstošas amatu vietas
vai piesaistot kā ārpakalpojumu. Projektā plānotais
finansējums personāla izmaksu segšanai atbilstoši
nepieciešamībai var tikt sadalīts starp trim sadarbības
partneriem - RAKUS, PSKUS, BKUS.
Lai veidotu vienotu IKT pārvaldības arhitektūru, RAKUS
saskaņo IKT iepirkumu dokumentāciju ar NVD.
Projekta īstenošanas uzraudzību koordinē Veselības
ministrija atbilstoši nozarē noteiktajai kārtībai
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze12, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīze ir balstīta uz problēmu
risināšanu, transformējot procesus un nodrošinot datu
apmaiņu starp iesaistītajām pusēm.
Izmaksu un ieguvumu analīzes ietvaros identificēti šādi
ieguvumu scenāriji, kas rada sociālekonomisko ieguvumu no
KUS platformas izstrādes aktivitātēm un vienota datu modeļa
izveides:
- Ieviešot KUS
platformu, samazinās laiks, kas ārstniecības
personai nepieciešams, lai apkopotu datus par
pacientu.
Ieguvums veidojas, jo projekta ietvaros tiek pielāgotas
KUS sistēmas, kas nodrošina vienotu onkoloģijas pacientu
datu digitālu pieejamību datu apmaiņai. Tā rezultātā
veidojas laika ieguvums visu KUS ārstniecības personāla
iesaistei, lai apkopotu datus par pacientu. Izpētes laikā
tika identificēts, ka vidēji ārstniecības personāls patērē
2 h uz katru pacientu, lai apkopotu iepriekš KUS saņemto
pakalpojumu un analīžu datus un varētu atbilstoši veikt
turpmāko ārstēšanu.
Onkoloģijā iesaistīto darbinieku skaits - 360
cilvēki
Vienas cilvēkstundas cena - 25 euro/h
Pacientu apjoms gadā - 40 000
Ieguvums vienā gadā -
2 000 000,00 euro
Ieguvums piecos gados -
10 000 000,00 euro
- Ieviešot KUS
platformu, samazinās atkārtoto izmeklējumu
skaits, kuri tiek veikti, jo nav pieejami dati par iepriekš
veiktajiem izmeklējumiem citā KUS.
Onkoloģijā iesaistīto personu skaits - 360 cilvēki
Vienas cilvēkstundas cena - 25 euro/h
Pacientu skaits gadā - 40 000
Radioloģijas izmeklējumu skaits gadā - 100 000
Citu analīžu skaits gadā - 350 000
Radioloģijas izmeklējumu vidējā cena -
200 euro
Citu analīžu vidējā cena - 75 euro
Prognozētais ieguvums gadā saistībā ar atkārtoti veikto
analīžu apjoma samazināšanos - 10 %
Ieguvums vienā gadā -
4 625 000,00 euro
Ieguvums piecos gados -
23 125 000,00 euro
- Ieviešot KUS
platformu, paredzēts nodrošināt uzraugošā ārsta regulāro
konsultāciju klātienes vizīšu skaita samazinājumu, jo KUS
veiktie izmeklējumi būs savstarpēji koplietojami un tādēļ
pacientiem no attālākiem reģioniem nebūs nepieciešamības
veikt klātienes vizīti.
Ieguvuma matemātiskie apstākļi:
Iedzīvotāju skaita proporcija, kuri dzīvo ārpus Rīgas, -
54 %
Pacientu skaits gadā - 40 000
Pacientu skaits atbilstoši iedzīvotāju skaita
proporcijai, kuri dzīvo ārpus Rīgas, - 21 600
Pārvietošanās paradumi reģionos13:
• Zemgales reģions
vieglais auto - 55 %
sabiedriskais transports - 5 %
• Kurzemes reģions
vieglais auto - 56 %
sabiedriskais transports - 4 %
• Latgales reģions
vieglais auto - 53 %
sabiedriskais transports - 3 %
• Vidzemes reģions
vieglais auto - 54 %
sabiedriskais transports - 2 %
• Pierīgas reģions
vieglais auto - 59 %
sabiedriskais transports - 3 %
Vidējie rādītāji:
Vieglais auto - 55,4 %
Sabiedriskais transports - 3,4 %
Viena pacienta vidējais nobraukto km apjoms, dodoties
vizītē pie ārsta (aprēķins veikts, par pamatu ņemot vidējo
aprēķinu), - 29 km
Viena km vidējās izmaksas, braucot ar auto14,
- 0,17 euro
Viena km vidējās izmaksas, braucot ar sabiedrisko
transportu15, - 0,05 euro
Ieguvums no elektroniskas datu apmaiņas
vienā gadā - 60 060,00 euro
Ieguvums no elektroniskas datu
apmaiņas piecos gados - 300 300,00 euro
Plānotais sociālekonomiskais ieguvums, pilnveidojot KUS
savstarpējo datu apmaiņu:
vienā gadā - 6 685 060,00 euro
piecos gados - 33 425 300,00 euro
Pakalpojumu pieejamība, blīvāks pakalpojumu
noslogojums
|
8. Cita būtiska informācija
1. Konceptuālā mērķa arhitektūra
2. Prognozētās uzturēšanas izmaksas - 15 % no
kapitālieguldījumiem programmatūras izstrādē, t. i.,
3 300 000,00 x 0,15 =
495 000,00 euro/gadā. Prognozētās izmaksas
platformas izmitināšanai datu centrā ~ 100 000,00
euro/gadā. Uzturēšanas izmaksās ietilpst standarta
programmatūras atjauninājumi, kritiskie sistēmu pielāgojumi
un skaitļošanas resursu izmaksas, kas tiks segtas no
slimnīcu budžeta.
3. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 6.
jūlija rīkojumā Nr. 493 "Par Veselības aprūpes
pakalpojumu uzlabošanas plānu onkoloģijas jomā
2022.-2024. gadam" norādīto, ka lielākā
onkoloģijas pacientu plūsma ir RAKUS Latvijas Onkoloģijas
centrā (tajā katru gadu ārstējas apmēram 80 % no
visiem onkoloģijas pacientiem), RAKUS ir noteikta par jaunā
Vēža centra veidotāju.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada
6. decembra noteikumiem Nr. 760 "Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
4.1.1.r. reformas "Uz cilvēku centrētas,
visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas
ilgtspēja un noturība" atskaites punkta
"Nodrošināt metodisko vadību onkoloģijas jomā"
īstenošanas noteikumi" RAKUS ir noteikta par projekta
īstenotāju reformas atskaites punkta mērķu īstenošanai
onkoloģijas jomā, partnerībā ar projekta īstenošanas
partneriem PSKUS un BKUS izveidojot visu Latvijā esošo
klīnisko universitāšu slimnīcu partnerību. Līdz ar to
apliecinām, ka projekta ietvaros netiks sniegts atbalsts
komercdarbībai, bet tiks īstenots valsts deleģētais
uzdevums onkoloģijas jomā.
Veselības ministrija atbilstoši tās nolikumā noteiktajām
funkcijām izstrādā veselības politiku, kā arī organizē un
koordinē veselības politikas īstenošanu. Veselības nozares
valsts informācijas sistēmas ir līdzeklis, lai nodrošinātu
sekmīgu minēto funkciju izpildi onkoloģijas jomā. Projekts
ir daļa no valsts veselības aprūpes digitalizācijas
procesa, kura mērķis ir izveidot veselības nozares
informācijas sistēmu DIGIVES (tās izstrāde jau ir uzsākta,
šobrīd īstenojot dažādas vienotas valsts veselības
informācijas sistēmas komponentes, piemēram, elektroniskās
veselības kartes un integrācijas platformas informācijas
sistēmas izveidi), un daļa no valsts integrācijas
platformas, un tas tiek īstenots kā daļa no veselības
nozares sabiedrības veselības portāla izveides procesa.
4. Pēc projekta beigām paredzēta datu bezmaksas
nodošana uz NVD plānoto DIGIVES atbilstoši DIGIVES
gatavībai un iespējām. Tādējādi tiktu nodrošināta
onkoloģijas pacientu datu bezmaksas pieejamība ikvienai
ārstniecības iestādei, kam NVD būs piešķīris piekļuvi
DIGIVES ar atbilstošām lietotāja piekļuves tiesībām. Valsts
veselības aprūpes jomā izveidotā DIGIVES ir strukturizēts
informācijas tehnoloģijas un datubāzu kopums, kuru lietojot
tiek nodrošināta valsts funkciju izpildei nepieciešamās
informācijas apstrāde. Datu apstrāde ir nepieciešama,
pildot valsts pārvaldes funkcijas, jo turpmāk valsts
informācijas sistēmu reģistri nodrošinās jebkuram
interesentam iespēju vienkopus iegūt informāciju atbilstoši
normatīvajos aktos noteiktajām tiesībām.
5. Projekts ir paredzēts pacientu un viņu likumisko
pārstāvju ārstniecības un aprūpes procesa uzlabošanai, un
rezultāts ir ieguvums tikai pašiem pacientiem. Datu
ievades, uzkrāšanas un nodošanas uz koplietošanas platformu
mērķis ir uzlabot onkoloģijas pacientu ārstniecības
procesu. Datu apmaiņas (pieejamības) rezultātā sabiedrība
būs ieguvēja, jo datos balstītus lēmumus varēs pieņemt arī
par proaktīvu rīcību onkoloģiskās saslimstības jomā
|
Lietotie saīsinājumi:
BKUS - Bērnu klīniskā universitātes slimnīca
DAGR - Datu agregācijas un izplatīšanas platforma
DIALAB - Laboratoriju informācijas sistēma
DIGIVES - Digitālās veselības platforma
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IS - informācijas sistēma
KUS - klīniskās universitātes slimnīcas (kopā)
NVD - Nacionālais veselības dienests
PSKUS - Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca
RAKUS - Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca
VARAM - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrija
_______________________________
1 DAGR datu apmaiņa tiek izmantota tikai
tad, ja DAGR ir produktīvā darbībā.
2 Tai skaitā nodrošinātu datu nodošanu uz
NVD plānoto DIGIVES atbilstoši DIGIVES gatavībai un pieejamām
iespējām.
3 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami
vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiskie ieguvumi
nozarei, institūcijai un sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi
- ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5.
punktā.
4 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks
- 2026. gads.
5 PVN netiek attiecināts projektu
īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie
projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru
un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
6 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz
projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes
institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no
attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu
ministriju.
7 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt,
nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz
konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda
"n/a".
8 Informācija, kas norādīta Ministru
kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2.
pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības
aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
9 VARAM saskaņojums (VARAM 10.11.2023.
atzinums Nr. 11-1/6488). "Apliecinām, ka izmaiņas
saskaņotajos aprakstos šobrīd netiek identificētas".
10 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības
plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu
par projekta atlases kārtu, pievieno attiecīgu norādi.
11 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda
arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas
nosacījumiem.
12 Ieguvumu analīze ir veikta atbilstoši
pieejamiem 2022. gada datiem, un inflācijas ietekme turpmākajos
periodos netiek ņemta vērā.
13 https://stat.gov.lv/sites/default/files/press_release/2022-09/Rīgas%20un%20Pierīgas%20iedzīvotāju%20pārvietošanās%20paradumu%20analīze.pdf
14
https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai
15 https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai"
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|