Ministru kabineta rīkojums Nr. 1061
Rīgā 2024. gada 10. decembrī (prot. Nr. 52 25.
§)
Grozījumi
Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45
"Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu
reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr.
45 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu
reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases
apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 20. nr.; 2024,
99. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju iesniegt projekta
iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu
pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros."
2. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente
E. Siliņa
Tieslietu ministre
I. Lībiņa-Egnere
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 10. decembra
rīkojumam Nr. 1061
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra
rīkojumam Nr. 45
2.1.3.1.i.
investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un
pakalpojumu modernizācija" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu (institūcija) |
Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistrs (turpmāk - Reģistrs) |
1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
Sadarbības partneru piesaiste
projektā "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un
pakalpojumu modernizācija" (turpmāk - Projekts) nav
plānota |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Valsts pakalpojumu platformu
attīstības programma |
2.2. Savstarpējās saistības ar
citiem projektiem |
"Uzņēmumu reģistrācijas un informācijas pakalpojumu
digitālā transformācija un pārrobežu pieejamība" -
1. kārta (turpmāk - 1. kārta) (finansējuma avots:
"Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas
novēršanai laikposmam no 2020. līdz 2022. gadam",
īstenošanas laikposms: no 2021. gada 2. jūlija līdz
2024. gada 13. jūnijam).
Projekta ietvaros tiks attīstītas Reģistra
informācijas sistēmas (turpmāk - Sistēma) un to
datubāzes, kas netika nodotas 1. kārtā, kā arī veikta
datubāzu struktūras un datu sakārtošana. Atveseļošanas
fonda finansējums tiks ieguldīts tikai Projekta
īstenošanai
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Projekts turpina Sistēmas attīstību, kas tika sākta 1.
kārtas ietvaros, un tā mērķis ir Reģistra datu
sakārtošana, to sagatavošana biznesa analīzei, izmantojot
biznesa analīzes rīkus, un datu pieejamības procesu
pilnveide.
Projekta ietvaros tiks veiktas šādas būtiskākās
darbības izstrādātās Sistēmas attīstībai:
Nr. p. k. |
Darbības
nosaukums |
Darbības
apraksts |
1.
|
Uzņēmumu reģistra
informatīvās sistēmas (turpmāk - URIS) pamata un
saistīto datubāzu datu migrācija un
transformācija |
Visu Reģistra uzturēto reģistru informācijas
migrēšana un loģiska sakārtošana, radot
priekšnosacījumus turpmākai URIS attīstībai un
morāli novecojušo sistēmu nomaiņai.
Datu izgūšanas mehānisma uzlabošana nepieciešamo
datu atlasei no jaunā projekta ietvaros migrētajām
datubāzēm.
Regulāro uzdevumu izveidošana, lai nodotu
Reģistra datu kopu Latvijas atvērto datu portālā
(https://data.gov.lv/lv)
|
2.
|
Reģistra uzturēto
reģistru un 1. kārtas ietvaros izstrādāto datubāzu
datu abpusēja sinhronizācija |
Reģistra klientu
apkalpošanas procesa nodrošināšanai ir nepieciešams
paralēli Reģistra jaunajai - 1. kārtā izstrādātajai -
sistēmai uzturēt vēl Reģistra esošās vēsturiski
izstrādātās sistēmas. Šī mērķa sasniegšanai
nepieciešams veikt izmaiņas un sinhronizēt Reģistra
datubāzēs esošos datus, lai nodrošinātu 99,99 %
biznesa datu loģisko sakritību starp Reģistra
vēsturiski veidotajām sistēmām un 1. kārtā
izstrādāto sistēmu un pakāpeniski pārietu uz jaunās
sistēmas pilnvērtīgu izmantošanu |
3.
|
Uzraudzības un analīzes
pakalpojumi |
Datu analīzes un
statistikas mērķiem paredzēts ieviest biznesa
inteliģences risinājumu. Ar analītikas pārskatiem
tiks automatizēta pakalpojumu monitorēšana. Tiks
ieviests arī reģistra darbības monitoringa
risinājums |
4.
|
Novērtējums par mākslīgā
intelekta izmantošanas iespējām Reģistra biznesa
procesu uzlabošanai |
Veikt izpēti un
izstrādāt prasību specifikāciju mākslīgā intelekta un
mašīnmācīšanās risinājumu izmantošanai Reģistra
biznesa procesu efektivitātes uzlabošanai |
Projekts un tajā plānotās darbības veicina
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i.
investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un
analītika" mērķa sasniegšanu. Šīs darbības veicina
datu koplietošanu ar publisko sektoru un starp publisko
un privāto sektoru, ieviešot principu "tikai
vienreiz" un nodrošinot datu koplietošanu valsts un
Eiropas mērogā. Turklāt tiek izveidots augstas
pieejamības datu ielādes un atgūšanas un datu objektu
pārvaldības risinājums. Šis risinājums ir saistīts ar
Reģistra sniegto pakalpojumu turpmāko digitālo
transformāciju un datos balstītu pieeju pakalpojumu un
procesu pārvaldībai, lai sasniegtu rezultatīvos rādītājus
(skat. 5. sadaļu). Projekta īstenošanas rezultātā tiks
izveidota kvalitatīva datu kopa, kas ļaus turpmāk pāriet
pie Reģistra procesu automatizācijas un datu pieejamības
un izplatīšanas gan valsts pārvaldes, gan sabiedrības
vajadzībām
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma) |
Digitālās transformācijas ietvaros Reģistrs ir sācis
pārveidot savus biznesa procesus, lai nodrošinātu gandrīz
reāllaika pakalpojumu izpildi (atsevišķos gadījumos) un
pārceltu izpildes kapacitāti no reaktīviem uz
apsteidzošiem pakalpojumiem.
Lai izveidotu vidi proaktīvu pakalpojumu sniegšanai,
ir jāizpilda priekšnosacījumi: jāpilnveido datubāzes,
jāpārskata uzraudzības, analīzes un datu pieejamības
procesi, jāuzlabo Reģistra sistēmu kopējā veiktspēja un
lietotāju pieredzes stāstu sistēmas lietošana,
jānodrošina Reģistra uzturēto reģistru datu
transformācija uz jauno moderno tehnoloģisko risinājumu,
nodrošinot, ka pilnveidotās datubāzes kalpos par pamatu
gan darba vides uzlabošanai sistēmu lietotājiem, gan datu
pieejamībai, sniedzot datu izplatīšanas pakalpojumu.
Projekta īstenošanas nepieciešamību pamato vismaz šādi
pieņemtie normatīvie akti:
Normatīvais akts
(statuss)
|
Pamatojums
|
Izpildes termiņš
|
Ministru kabineta
2021. gada 7. jūlija rīkojums Nr. 490 "Par
Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027.
gadam"1 (spēkā esošs), no
rīkojuma izriet 22-TA-1399 "Par Digitālās
transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam
ieviešanas plānu"2 (spēkā
esošs) |
Pilnībā digitalizēts
uzņēmumu/organizāciju reģistrācijas process |
2026. |
Eiropas Parlamenta un
Padomes 2018. gada 2. oktobra Regula (ES)
2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju,
lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un
palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un
ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (dokuments
attiecas uz EEZ)"3 (spēkā
esošs) |
Nodrošināt informācijas,
pakalpojumu un pārrobežu (ES) pieejamību atbilstoši
regulas prasībām |
Nodrošināt turpmāku
vārtejas attīstību atbilstoši tehnoloģiju attīstībai
un izmaiņām normatīvajā regulējumā |
Ministru kabineta
2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju
virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā
pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
noteikumi"4 (spēkā esošs) |
Reģistra datu apstrādes
un pakalpojumu modernizācija |
31.05.2026. |
|
3.3. Projekta
ieguvumi5 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs6 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks
(gads) |
3.3.1. Reģistra datubāzes migrētas uz jauno tehnoloģisko
platformu
Reģistra
ieguvums
Notiks Reģistra biznesa datu plūsmas procesu
optimizācija. Samazināsies starp sistēmām sūtīto
pieprasījumu skaits un tam nepieciešamais laiks (līdz ar
to samazināsies nepieciešamais notāru darba apjoms, jo
visus datus saistībā ar klienta pieteikumu aizpildīs
elektroniski sistēmā). Rezultāti tiek mērīti kā kopējais
Reģistra sistēmu datubāzu pārmigrētais komplekts, ko
izmanto Reģistra biznesa sistēmas.
Sabiedrības
ieguvums
Samazināsies administratīvais slogs gan pakalpojumu
pieteikumu izveidošanā, gan nepieciešamo dokumentu
iesniegšanā. Pateicoties Reģistra veco un jauno sistēmu
integrācijai un datu plūsmas uzlabošanai, klientiem
samazināsies nepieciešamība datus ievadīt manuāli un līdz
ar to samazināsies iespēja kļūdīties, ievadot datus
|
Pateicoties Reģistra datubāzu migrācijai un jauno
tehnoloģiju atbalstam, jaunajā sistēmā varēs veikt
nepieciešamos pakalpojumus ar lielāku automatizācijas
pakāpi. Piemēram, tiks nodrošināta subjekta reģistrācija,
izmaiņu veikšana subjekta datiem, datu labošana u. c. Pēc
pieteikuma izveides sistēma automātiski nodrošinās
nepieciešamo saistīto biznesa datu iegūšanu no ārējiem
reģistriem (piemēram, PMLP, CSDD, komercķīlu reģistra,
maksātnespējas reģistra u. c.), turklāt sistēma
automātiski veiks nepieciešamās risku pārbaudes. Migrētās
datubāzes ļaus pāriet no novecojošas FOXPRO
desktop vērsto aplikāciju tehnoloģijas uz jaunām
web vidē orientētām tehnoloģijām, kas tiks
izmantotas modernizētajā sistēmā. Tā rezultātā notāru
darbības aprobežosies tikai ar apkopotās informācijas
pārskatīšanu un lēmumu pusautomātisku pieņemšanu,
pamatojoties uz sistēmā apkopotajiem datiem.
Ieguvuma mērīšanas metode - migrēto Reģistra vesto
reģistru datubāzu komplektu skaits.
Mērāmais rādītājs - migrēto datubāzu komplektu
skaits.
Sākotnējā vērtība - migrētā 1 pamata sistēmas
datubāze
|
1 komplekts
|
2026.
|
3.3.2. URIS dokumenti tiek izvietoti jaunajā vienotajā
datubāzes krātuvē
Reģistra
ieguvums
Reģistra sistēmas izmantos vienotu dokumentu krātuvi,
tādējādi optimizējot dokumentu plūsmu starp izmantojamām
sistēmām, samazinot sūtīto pieprasījumu skaitu un
nepieciešamo laiku to apstrādei, kā arī nodrošinot visām
sistēmām vienādu dokumentu apstrādes
lietojumprogrammatūras saskarni (angļu v. -
application programming interface; turpmāk -
API). Tā rezultātā tiks izveidota jauna dokumentu
krātuve, kas tiks izmantota visās Reģistra biznesa
sistēmās.
Sabiedrības ieguvums
Samazināsies administratīvais slogs gan pakalpojumu
pieteikumu izveidošanā, gan nepieciešamo dokumentu
iesniegšanā, jo gan vecā, gan jaunā sistēma izmantos
vienotu dokumentu datu avotu. Tādā veidā tiks optimizētas
pastāvīgās sistēmu uzturēšanas izmaksas
|
Pateicoties izvietotajai dokumentu krātuvei, visi
Reģistra reģistrācijai, izmaiņu veikšanai vai datu
labošanai iesniegtie dokumenti tiks izvietoti jaunā
dokumentu krātuvē, kura tiks izveidota, izmantojot
modernās IT tehnoloģijas, kas izmantotas modernizētās
Reģistra sistēmas izveidošanai. Tā rezultātā dokumenti
būs pieejami gan no esošās IT sistēmas, gan no 1. kārtā
izveidotās sistēmas. Tas nozīmē, ka notāru darbības
aprobežosies tikai ar apkopotās informācijas pārskatīšanu
un lēmumu pusautomātisku pieņemšanu, pamatojoties uz
sistēmā apkopotajiem datiem.
Ieguvuma mērīšanas metode - izveidota vienota
dokumentu krātuve.
Mērāmais rādītājs - izveidoto dokumentu krātuvju
skaits.
Sākotnējā vērtība - nav
|
1 gab.
|
2026.
|
3.3.3. Reģistra biznesa procesu rezultatīvo rādītāju
pieejamības uzlabošana. Biznesa inteliģences risinājuma
ieviešana Reģistra datu analītikas vajadzībām
Sabiedrības ieguvums
Sabiedrība un Reģistra subjekti ir informēti par
aktuālajiem reģistrācijas datiem. Uzlabots mehānisms datu
atlasei no Reģistra izmantotajām datubāzēm
|
Reģistra vietnē pieejamās informācijas apjoma, kvalitātes
un atrādīšanas iespēju pilnveides rezultātā informācijas
izmantotājam nepieciešams mazāk laika informācijas
atlasei un izgūšanai, jo varēs izmantot paplašinātos
Reģistra statistikas datu rādītājus.
Mērāmais rādītājs - sabiedrībai pieejamo statistisko
rādītāju skaits, kas paplašina informācijas atlasi un
izgūšanu no Reģistra datubāzēm, gab.
Sākotnējā vērtība - 10 rādītāju attēlošanā sadaļā
https://www.ur.gov.lv/lv/jaunumi/statistika
|
20 gab.
|
2026.
|
3.3.4. Reģistra informācijas izplatīšanas servisu
pieejamības uzlabošana sabiedrībai
Sabiedrības ieguvums
Reģistra vesto reģistru dati Latvijas atvērto datu
portālā, izmantojot uzlaboto mehānismu datu atlasei no
modernizētajām Reģistra datubāzēm, ir brīvi pieejami
sabiedrībai saskaņā ar normatīvo aktu prasībām
|
Šobrīd sabiedrībai tiek nodrošināta kvalitatīva Reģistra
datu kopa Latvijas atvērto datu portālā
(https://data.gov.lv/lv). Tiks uzlabots datu izgūšanas
mehānisms, kas ļauj atlasīt nepieciešanos datus no
jaunajām projekta ietvaros migrētajām datubāzēm un
regulāri izveidot uzdevumus. Šis risinājums kalpos
turpmāko datu nodošanas servisu izstrādei, piemēram, DAGR
datu nodošanas risinājuma ieviešanai, Datu izplatīšanas
tīkla (DIT) un API risinājumiem.
Ieguvuma mērīšanas metode - Reģistra vesto reģistru
datu izplatīšanas komplektu skaits.
Mērāmais rādītājs - datu kopu komplektu skaits.
Sākotnējā vērtība - 1 datu kopa
|
1 datu kopa
|
2026.
|
3.3.5. Mākslīgā intelekta (turpmāk - MI) izmantošanas
izpēte Reģistra biznesa procesos (skaits)
Reģistra
ieguvums
Tiek pārbaudītas iespējamās vietas, kur varētu
izmantot MI Reģistra biznesa procesos. Sagatavotas
prasības MI izmantošanai Reģistrā
|
Izveidotas prasības izpētes rezultāta MI optimālai
izmantošanai Reģistra ikdienas darbos.
Mērāmais rādītājs - sagatavotās prasības.
Sākotnējā vērtība - nav
|
1 gab.
|
2026.
|
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas
fonda plāna finansējums (kopā) |
4.2.
Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apjoms (kopā),
ja tiks pieprasīta tā segšana7, un avansa
apjoms, ja plānots to pieprasīt8 |
2 436 000,00 euro bez PVN |
460 404,00
euro |
n/a, jo Reģistrs
ir valsts tiešās pārvaldes institūcija |
|
|
|
Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs
apzīmējums |
Izmaksu apjoms
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apjoms9
|
Darbības iznākums
|
4.3. Projekta pārvaldība un
īstenošana |
243 600,00
euro
|
292 320,00
euro
|
Īstenots projekts -
1 gab. |
4.4. Izstrādes un ieviešanas
projektu kvalitātes kontroles un atbalsta pakalpojumi |
314 804,00
euro
|
377 765,00
euro
|
Dokumentācijas komplekts, kas ietver tehnisko
specifikāciju un dokumentāciju, kas apliecina, ka
pilnveidotā Sistēma atbilst tehniskajai specifikācijai.
Sistēmas dokumentācija atbilst standartiem un
tehniskajai specifikācijai - 1 gab.
|
4.5. Sistēmas izstrāde un
ieviešana |
1 877 596,00
euro
|
2 253 115,00
euro
|
Ieviestā Sistēma atbilst
tehniskās specifikācijas prasībām, tai skaitā piegādāta
Sistēmas dokumentācija un veiktas lietotāju apmācības, -
1 gab. |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits
|
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts10 |
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu
attīstības saskaņošanai11 (gads,
ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā
(gads, ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji
(skaits) |
1
|
5.1.1. Uzņēmumu reģistra
informācijas sistēma |
Projekta ietvaros tiks veiktas šādas būtiskākās darbības
1. kārtas ietvaros izstrādātās Sistēmas attīstībai:
1. Informācijas
pakalpojumu attīstība
Atbilstoši 1. kārtas ietvaros pārveidotajiem
reģistrācijas servisiem darbības ietvaros tiks pielāgoti
informācijas izplatīšanas servisi (atvērto datu līmenī),
kā arī nodrošinātas nepieciešamās transformācijas
normalizētai informācijas attēlošanai.
Darbība skar nepieciešamās izmaiņas digitālās vārtejas
darbības nodrošināšanai un atvērto datu kopu
automatizētai atjaunošanai, lai nodrošinātu automatizēto
datu izplatīšanu Reģistra klientiem, izmantojot augstas
pieejamības (angļu v. - high availiability) datu
apmaiņas sistēmas (piemēram, DAGR datu nodošanas
risinājuma ieviešana, Datu izplatīšanas tīkls (DIT) un
API risinājumi).
2. Uzraudzības un
analīzes pakalpojumi
Tiks izveidots biznesa inteliģences risinājums.
Darbības ietvaros tiks ieviesti apsteidzošie pakalpojumi
automatizētai saziņai ar Reģistra subjektiem, nodrošināta
apsteidzošo uzraudzības pakalpojumu automatizēšana,
ieviests reģistra darbības efektivitātes monitoringa
risinājums, kā arī tiks veikta publisko datu kopu
papildināšana un automatizācija
|
Jā
|
IKT risinājuma attīstības
apraksts saskaņots 07.11.2022., precizētais apraksts tiks
saskaņots līdz 2024. gada III ceturksnim |
2026. gada
I ceturksnis
|
100 000
|
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits
|
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu12 |
Termiņš ieviešanai (gads,
ceturksnis) |
0
|
5.2.1. Saskaņā ar Ministru
kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk -
MK noteikumi Nr. 435) 4. pielikumu projekta ietvaros
nav plānots attīstīt centralizētas funkcijas un
koplietošanas pakalpojumus |
n/a |
n/a |
n/a |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums |
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
1
|
5.3.1. Reģistra vestajos
reģistros reģistrēto tiesību subjektu un juridisko faktu
datu kopa |
2026. gada I ceturksnis |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte13
Projekta pārvaldības un īstenošanas komandas kodolu plāno
veidot, izveidojot Projekta vadības personālu (Projekta
vadītāju un finansistu (grāmatvedi)) un Projekta
īstenošanas personālu (sistēmanalītiķi, vecāko ekspertu
un datubāzu administratoru). Attiecīgos darbiniekus
Projektam plānots piesaistīt no esošajiem Reģistra
darbiniekiem uz daļēju darba slodzi, pārskatot viņu darba
pienākumus. Plānotās izmaksas Projekta vadības un
īstenošanas nodrošināšanai norādītas 4.3. sadaļā.
Projekta īstenošanas komandā tiks iekļauti Reģistra
departamentu pārstāvji un biznesa atbildīgie darbinieki
attiecībā uz Projekta ietvaros pilnveidojamiem biznesa
procesiem un pakalpojumiem, kā arī piesaistītie
pakalpojumu sniedzēji (konsultanti un izstrādātāji).
Projekta komanda Projekta īstenošanas laikā strādās
vairākās tematiskajās darba grupās atbilstoši risināmā
jautājuma specifikai (tehniskās specifikācijas
sagatavošanas darba grupa, lietojamības analīzes darba
grupa, IKT nodrošinājuma darba grupa, izstrādes darba
grupa, biznesa procesu pārkārtošanas u. c. darba grupas).
Projekta komandas darbu vadīs Projekta vadītājs.
Lai nodrošinātu sekmīgu Projekta īstenošanu, Reģistrs
atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 22. punktam izveidos
Projekta uzraudzības padomi (turpmāk - PUP). Uzraudzības
padomē tiks iekļauti Reģistra vadības, Tieslietu
ministrijas, programmas "Valsts pakalpojumu
platformu attīstības programma" padomes vadītājs un
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības
organizācijas pārstāvji. PUP sanāksmes tiks sasauktas ne
retāk kā reizi sešos mēnešos.
PUP būs atbildīga par Projekta rezultātu sasniegšanu,
tā uzraudzīs Projekta aktivitāšu īstenošanu un Projekta
rezultātu atbilstību galalietotāju un iesaistīto pušu
vajadzībām, kā arī apstiprinās ārēju faktoru ietekmē
radušos izmaiņu nepieciešamību Projektā.
Projekta ietvaros tiks izveidota projekta vadības
darba grupa (turpmāk - PVG), kurā piedalīsies Reģistra
atbildīgie darbinieki, Projekta vadītājs, piesaistītais
konsultants un izstrādātāja projekta vadītāji, kā arī
speciālisti un eksperti atbilstoši nepieciešamībai. PVG,
veicot nepieciešamos organizatoriskos un tehniskos
pasākumus, organizē Projekta īstenošanu, veic Projekta
risku pārvaldību, veido sadarbību ar Projektā
iesaistītajām pusēm, sagatavo vai apstiprina PUP
nepieciešamās atskaites un pārskatus par Projekta
virzību, ievēro PUP norādījumus attiecībā uz Projekta
īstenošanu, kā arī sadarbojas ar Projekta komandas
pārstāvjiem.
Projektā atbilstoši nepieciešamībai plānotas iekšējas
sanāksmes ar Reģistra vadību un tematisko darba grupu,
lai pārrunātu Projekta aktivitāšu īstenošanas gaitu,
sasniegtos rezultātus un turpmāk veicamās darbības.
Projekta vadītājs sadarbībā ar PUP un iesaistītajām
struktūrvienībām veiks nepieciešamos organizatoriskos
darbus sekmīgas Projekta īstenošanas, vadības un
uzraudzības nodrošināšanai. Projekta īstenošanas laikā
Projekta vadītājs nodrošinās Projekta iznākuma rādītāju
un noteikto līgumsaistību izpildes pārraudzību, veiks
Projekta īstenošanas gaitas kontroli, risku
identifikāciju un eskalāciju
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Atbilstoši Projektam ar Sistēmas izstrādi un ieviešanu
saistītās izmaksas veido 2,436 milj. euro.
Papildus tām katru gadu ir izmaksas Sistēmas uzturēšanai
0,497 milj. euro apmērā, kas Projekta dzīves cikla
(13 gadu) laikā veido 6,461 milj. euro. Kopā
Projekta dzīves cikla (13 gadu) laikā izstrādes,
ieviešanas un uzturēšanas izmaksas veido 8,897 milj.
euro.
Attiecīgos ieguldījumus atsver šādi būtiskākie
sociālekonomiskie ieguvumi, kuri tiks sasniegti,
īstenojot Projektu:
1. Šobrīd īstenotais risinājums paredz pilnībā
nodalītus procesus informācijas izgūšanai un informācijas
reģistrēšanai. Turklāt informācijas izgūšana šobrīd tiek
īstenota dažādos atšķirīgos portālos, kas Reģistra
klientiem prasa papildu laiku, lai atrastu nepieciešamo
informāciju, kā arī bieži rada kļūdas pareizu
reģistrācijas pieprasījumu sagatavošanā.
2. Reģistrs gadā saņem apmēram 1,5 milj.
pieprasījumu informācijas izgūšanai no Infoportāla un
apmēram 0,18 milj. pieprasījumu informācijas
reģistrēšanai, no kuriem apmēram 30 % netiek reģistrēti
ar pirmo reizi, jo trūkst pakalpojuma apstrādei
nepieciešamo biznesa datu. Tas rada administratīvo slogu
gan klientiem, gan Reģistra darbiniekiem. Ik gadu tiek
novērots pieprasījumu skaita pieaugums par 5 %.
3. Ieviešot vienotu risinājumu uzņēmumu
reģistrācijas un informācijas pakalpojumiem, plānots
samazināt šīs sadaļas 2. punktā minēto nepilnīgi
aizpildīto reģistrācijas pieteikumu skaitu par 10 % jeb
par 24 000 pieteikumiem gadā attiecībā pret pašreizējo
situāciju. Tā rezultātā:
3.1. Reģistram radīsies izmaksu samazinājums
pieteikumu apstrādē. Valsts notāram vidēji dienā būs
jāapstrādā 10 pieteikumi. Vienas stundas darbaspēka
izmaksas valsts notāram vidēji ir
11,85 euro/h jeb 94,8 euro par 8
stundu darba dienu. Līdz ar to viena pieteikuma apstrāde
indikatīvi izmaksās 9,48 euro. Palielinoties
Sistēmas atbalstam pakalpojumu sniegšanā (riska personu
pārbaude, komercķīlu pārbaude, mantiskais stāvoklis u.
c.), notāra apstrādāto pieteikumu skaits varēs pieaugt
par 10 %. Līdz ar to Reģistram veidosies iespēja
atbilstoši nākotnes attīstības scenārijam transformēt
valsts notāru darba ietvaru, papildinot to ar aizvien
vairāk pieprasīto datu analītiku;
3.2. Reģistra klientiem radīsies laika ietaupījums
pieteikumu sagatavošanā. Reģistra klienti pieteikuma
sagatavošanai vidēji patērē 3 stundas. Vienas stundas
darbaspēka izmaksas Latvijā 2023. gadā atbilstoši
Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP)
datiem ir 12,76 euro/h15. Ja kļūdaino
reģistrācijas pieteikumu skaits samazināsies par 24 000,
kopējais laika ietaupījums Reģistra klientiem, novērtējot
naudas izteiksmē, būs 918 720 euro gadā jeb
apmēram 9,19 milj. euro 10 gadu periodā pēc
Sistēmas papildinājumu ieviešanas produktīvā
lietošanā.
4. Pašreizējā situācijā vidēji 10 % no
informācijas meklēšanas pieprasījumiem Infoportālā ir
saistīti ar nepieciešamās informācijas atrašanu
reģistrācijas pakalpojumu pieteikumu sagatavošanai, un
tas veido ap 0,18 milj. informācijas meklēšanas
pieprasījumu gadā. Viena informācijas pieprasījuma
izveidošana, apstrāde un analīze aizņem 2 minūtes
Reģistra klienta laika. Ieviešot uzlabotu datubāzu
risinājumu uzņēmumu reģistrācijas un informācijas
pakalpojumiem, plānots, ka šādu informācijas meklēšanas
pieprasījumu skaits samazināsies līdz ne vairāk kā 1 %
jeb līdz 108 000 informācijas meklēšanas pieprasījumiem
gadā. Tā rezultātā Reģistra klientiem veidosies
laika ietaupījums informācijas meklēšanā - kopumā
3600 stundas gadā. Vienas stundas darbaspēka izmaksas
2023. gadā Latvijā atbilstoši CSP datiem ir 12,76
euro/h15, līdz ar to laika ietaupījums
Reģistra klientiem, novērtējot naudas izteiksmē, būs 45
936 euro gadā jeb apmēram 0,46 milj. euro
10 gadu periodā pēc Sistēmas papildinājumu ieviešanas
produktīvā lietošanā.
Atbilstoši veiktajiem indikatīvajiem Projekta ieguvumu
un izdevumu analīzes aprēķiniem visā Projekta dzīves
ciklā (13 gadu), tā ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C)
veido 6,62. Tas nozīmē, ka katrs ieguldītais (ar fiskālo
korekciju koriģētais) 1 euro Projekta rezultātā
spēs ģenerēt sociāli ekonomisko efektu 6,62 euro
vērtībā, un tas liecina par Projekta sociālo nozīmīgumu
un tā ekonomisko vērtību
|
8. Cita būtiska informācija
Projekta ietvaros tiks attīstītas Sistēmas daļas, kas
netika nodotas 1. kārtā, līdz ar to Reģistrs apliecina,
ka Projektam nepastāv dubultā finansējuma risks ar 1.
kārtas projektu. Atveseļošanas fonda finansējums tiks
ieguldīts tikai Projekta īstenošanā, un ieguldījumi 1.
kārtas aktivitātēs netiks veikti.
Būtiskākie priekšnosacījumi, kas nosaka Projekta
īstenošanas darbību uzsākšanu, ir sekmīga 1. kārtas
īstenošana. Līdz ar to, ja aizkavējas 1. kārtas
īstenošana atbilstoši plānam, pastāv risks Projekta
uzsākšanai un var būt nepieciešams īstenot paralēlus
izstrādes pasākumus gan 1. kārtas pabeigšanai, gan 2.
kārtas izstrādei.
Projekta ietvaros tiks attīstītas Sistēmas datubāzes
un pilnveidota to sagatavošana biznesa analīzei un datu
pieejamības procesiem. Tiks uzlabota datu pieejamība,
integritāte un veiktas izmaiņas plašai datu analīzei, lai
nodrošinātu sistēmu veiktspējas uzlabošanu un veicinātu
līdzvērtīgu lietotāja pieredzi.
Projekta ietvaros tiks attīstīts un laikus ieviests
tiesiskais regulējums (ja tāds būs nepieciešams) Projekta
ietvaros attīstāmās Sistēmas ieviešanai vai darbībai.
Pēc Projekta pabeigšanas ik gadu Sistēmas uzturēšanas
izdevumi 497 000 euro apmērā tiks segti
programmai 06.01.00 "Juridisko personu
reģistrācija" piešķirto līdzekļu ietvaros.
Projektā tiks nodrošināti komunikācijas pasākumi, kā
arī publicitātes un vizuālās identitātes prasību izpilde
atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12.
februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido
Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. panta 2.
punktam un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas
Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas
nolīguma 10. pantam.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 13.20. apakšpunktam
tiks nodrošināts Projekta rezultātu audits, ko veiks
Reģistrs kā finansējuma saņēmējs, neatkarīgs revidents
vai iekšējais auditors, lai pārliecinātos par Projekta
ietvaros veikto izmaksu pamatotību, atskaites punktu un
mērķu sasniegšanu un atbilstību investīcijas īstenošanas
nosacījumiem, tai skaitā par to, ka Projektā nav
konstatējamas pazīmes par pieļautu interešu konflikta,
dubultfinansējumu, korupcijas un krāpšanas situāciju, kā
arī pārliecinātos par sasniegto rezultātu atbilstību
Projektā plānotajam.
Reģistram sniegtā atbalsta ietvaros tiks veikti
pasākumi, lai sasniegtu likumā "Par Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistru" un citos normatīvajos
aktos noteiktos mērķus un veiktu valsts noteiktās
funkcijas, kā arī piesaistītu preču piegādātājus un
pakalpojumu sniedzējus, ievērojot publiskos iepirkumus
regulējošos normatīvos aktus, tostarp atklātu,
caurspīdīgu un konkurenci nodrošinošu procedūru, līdz ar
to Projekta ietvaros netiks sniegts komercdarbības
atbalsts.
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija"
1 Skat. Par Digitālās
transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam
(likumi.lv)
2 Skat. Par Digitālās
transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam
ieviešanas plānu (mk.gov.lv)
3 Skat. EUR-Lex - 32018R1724 - EN - EUR-Lex
(europa.eu) un Latvijas Republikas Ministru kabinets:
Tiesību aktu projekti (līdz 08.09.2021.)
(mk.gov.lv)
4 Skat. Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju
virziena "Valsts pārvaldes, tai
skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi
(likumi.lv)
5 Obligāti jāiekļauj vismaz viens
(vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek
sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā
sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai un sabiedrībai, bet nav
jānorāda iznākumi - ieguldījumi
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā,
ko norāda 5. punktā.
6 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad
mērījums varētu būt, piemēram,
tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto,
vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas
laiks - 2026. gads.
7 PVN netiek attiecināts projektu
īstenotājiem, kas to var attiecināt
patstāvīgi. Pārējie projektu
īstenotāji var pieprasīt to attiecināt,
norādot apjomu un saskaņojot ar Finanšu
ministriju.
8 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz
projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās
pārvaldes institūcijas. Jānorāda apjoms,
kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas
un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
9 Apjoms, ko nedrīkst pārsniegt,
nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja
ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav
attiecināmi, tad norāda "n/a".
Norādītais maksimālais apjoms piemērojams,
ja pārējo minēto projekta darbību izmaksu
apmērs projekta īstenošanas gaitā attiecīgi
ir zemāks par indikatīvo un joprojām
nepārsniedz kopējo projektam plānoto izmaksu
apmēru.
10 Informācija, kas norādīta
Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597
"Valsts informācijas sistēmu
attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes
kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas
sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
11 Tā sauktajā IKT būvvaldes
kārtībā jau saņemtā VARAM
saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad
tas tiks saņemts.
12 Ja koplietošanas pakalpojuma
attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar
Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases
kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
13 Kapitālsabiedrības un
pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti
atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|