Ministru kabineta rīkojums Nr. 1055
Rīgā 2024. gada 10. decembrī (prot. Nr. 51 43.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2023.
gada 28. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu
izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana"
2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un
sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu
resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu
nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana" pases un
centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības
plānu apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojumā Nr.
407 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.2.r reformas
"Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas
paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts
finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības
pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana"
pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu
attīstības plānu apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 126.
nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā
(1. pielikums).
2. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā
(2. pielikums).
3. Izteikt 3. pielikumu jaunā redakcijā
(3. pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Finanšu ministrs A. Ašeradens
1. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 10. decembra
rīkojumam Nr. 1055
"1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 28. jūnija
rīkojumam Nr. 407
2.1.2.1.i. investīcijas projekta
"Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana
un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās
resursu vadības ieviešana" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu (institūcija) |
Valsts kase |
1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Finanšu ministrija, Veselības ministrija,
Zemkopības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās
attīstības ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija,
Ekonomikas ministrija, Tieslietu ministrija, Izglītības un
zinātnes ministrija, Kultūras ministrija |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Valsts pārvaldes resursu pārvaldības
programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Projekts "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu
resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības
pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības
ieviešana" (turpmāk - Projekts) ir daļa no valsts
pārvaldes resursu pārvaldības programmas, kuras ietvaros
Valsts kanceleja īstenos projektu "Cilvēkresursu
vienotās pārvaldības sistēmas ieviešana" (īstenojams
programmas ietvaros kā atsevišķs projekts).
Minēto projektu ietvaros tiks izveidota centralizēta
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta
plānošanas un finanšu vadības, cilvēkresursu vadības
risinājumu un vienotu pakalpojumu ekosistēma, kas tiks
attīstīta kā Vienotais pakalpojumu centrs (turpmāk -
VPC), kurā tiešās valsts pārvaldes iestādēm tiks
nodrošināti standartizēti pakalpojumi centralizētā
platformā.
Abu projektu plānotās darbības tiks finansētas no
Eiropas Savienības ANM plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena 2.1.2.r. reformas "Valsts IKT
resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas
paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas
"Pārvaldes centralizētās platformas un
sistēmas". Apliecinām, ka plānotās darbības
nepārklājas un nepastāv dubultā finansējuma risks ar
projektu.
Abi projekti tiks īstenoti kā atsevišķi projekti
laikposmā no 2023. gada līdz 2026. gada 31. maijam un
tiks savstarpēji koordinēti atbilstoši Ministru kabineta
(turpmāk - MK) 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" 4.
pielikumā ietvertajai programmai "Valsts pārvaldes
resursu pārvaldības programma"
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais
saturs |
Projekta mērķis: izveidot centralizētu platformu
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta
plānošanas un finanšu vadības jomā valsts tiešās
pārvaldes iestādēm, lai veicinātu efektivitāti, digitālo
transformāciju un valsts līdzekļu optimizāciju.
Projekta ietvaros:
1) līdz 2026. gada I ceturksnim izveidota vienota,
centralizēta valsts pārvaldes platforma grāmatvedības un
personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu
vadības jomā;
2) pilnveidoti normatīvie akti un instrukcijas procesu
standartizācijas nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanai
Vienotajā pakalpojumu centrā;
3) uzsākta resoru pārņemšana centralizētajā
platformā.
Valsts kase centralizētajā platformā ilgtermiņā veido
pakalpojumu grozu ministrijām un to padotības
iestādēm:
1) grāmatvedības uzskaites pakalpojums;
2) atbalsts resoriem personāla lietvedības procesa
vienādošanā atlīdzības aprēķina uzskaitei;
3) ministrijām un to padotības iestādēm - IT
risinājums budžeta plānošanā un finanšu vadībā
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma) |
Atbalsta funkciju centralizācija, koncentrējot resursus
(cilvēkus un/vai tehnoloģijas), ir viens no procesu
pārmaiņu veidiem, lai uzlabotu informācijas aprites
ātrumu, panāktu izdevumu efektivitāti un nodrošinātu
mērķtiecīgāku virzību uz digitālo transformāciju valsts
pārvaldē.
Publiskā sektora digitalizācija un modernizācija ir
būtisks ES stratēģijas elements. Projekta nepieciešamības
pamatojums valsts līmenī:
1. Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz
2030. gadam kā horizontāls priekšnosacījums visu nozaru
mērķu vērtēšanai ir norādīts horizontāls nosacījums
"publiskās pārvaldes darba rezultativitātes
vērtēšanā jāīsteno ne tikai ieguldīto resursu
uzskaitīšana, bet galvenokārt iegūto rezultātu (ieguvumu)
mērīšana". Projekts sniegs politikas plānotājiem
iespēju pilnvērtīgāk, balstoties uz datiem, analizēt
sasniegto un plānot nākamo stratēģijas periodu.
2. Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.
gadam definē konkrētus rīcības virzienus digitālās
transformācijas un centralizācijas sasniegšanai
publiskajā pārvaldē, kā arī atbalsta procesu
optimizāciju, tai skaitā izvirzot pasākumu par vienota
valsts pakalpojuma centra izveidi (Nacionālais attīstības
plāns 2021.-2027. gadam, uzdevums Nr. 316, pasākums Nr.
29).
3. Digitālās transformācijas pamatnostādnēs
2021.-2027. gadam (MK 2021. gada 7. jūlija rīkojums Nr.
490) uzsvērta digitālās transformācijas nepieciešamība,
kā arī nepieciešamība produktivitātes celšanai optimizēt
un centralizēt valsts pārvaldes atbalsta procesus,
veidojot efektīvāku valsts pārvaldes darba vidi un
jēgpilnu stratēģiskajos politikas plānošanas dokumentos
izvirzīto mērķu sasniegšanu, digitalizējot procesus.
Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam
plānā definēts 4.4.9.4.-3. uzdevums "Izveidots
vienots grāmatvedības un personālvadības pakalpojumu
sniegšanas modelis valsts budžeta iestādēm."
4. Valsts pārvaldes modernizācijas plāna 2023.-2027.
gadam (22-TA-3192) 6.4. sadaļa "Atbalsta funkciju
centralizācija un standartizācija" paredz vienota
pakalpojumu centra izveidi, kura ietvaros paredzēts
sniegt valsts pārvaldes iestādēm koplietošanas
pakalpojumus centralizētās resursu vadības sistēmās,
tādējādi nodrošinot valsts pārvaldes administratīvo datu
un informācijas pieejamību un kvalitāti reāllaikā, kā arī
paredzēts ieviest standartizētu pieeju valsts pārvaldes
iestāžu administrācijai, tādējādi dodot iespēju
efektivizēt, automatizēt un optimizēt administratīvās
funkcijas un procesus. Projekta ieviešana veicinās
iekļauto rezultatīvo rādītāju sasniegšanu.
5. 2021./2022. gada Eiropas Savienības Tehniskā
atbalsta instrumenta projekta "Publiskā sektora
vienoto pakalpojumu centra attīstība Latvijā"
("Development of the shared services centre system
for Public sector in Latvia") secinājumi. Projektu
īstenoja Valsts kanceleja sadarbībā ar Finanšu ministriju
(Valsts kasi), un projekta ietvaros neatkarīga trešā puse
- PwC - izstrādāja priekšlikumus vienotā pakalpojuma
centra izveidei, ietverot centralizējamo un
standartizējamo procesu tvērumu, vienotus risinājumus, kā
arī ieteikumus par centralizējamo iestāžu skaitu ar
iespējamo laika grafiku pārejai uz vienoto pakalpojumu
centru un tā finansēšanas modeli.
6. MK 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi".
7. Finanšu ministrijas 2022. gada 6. maija rīkojums
Nr. 274 "Grozījumi Finanšu ministrijas 2021. gada
30. decembra rīkojumā Nr. 961 "Par Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
reformu īstenošanas un uzraudzības iekšējās kontroles
sistēmu Finanšu ministrijā"".
8. MK 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr. 404 "Par
konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra
izveidi valsts pārvaldē"".
Risināmās problēmas:
• atšķirīgs digitalizācijas līmenis resoros, tādējādi
līdzīgu procesu nodrošināšanai nepieciešams lielāks
iesaistīto cilvēkresursu skaits;
• līdzīga veida tehniskos pilnveidojumus pasūta katrs
resors vai iestāde atsevišķi, tādējādi valstī kopumā
samaksājot vairāk;
• nav vienotas prakses un risinājumu grāmatvedības
datu uzskaitē, tiek izmantoti atšķirīgi klasifikatori,
dimensijas un detalizācijas pakāpes, kas būtiski
apgrūtina informācijas analizēšanu horizontāli par visiem
resoriem;
• nav iespējams grāmatvedības pirmdatus centralizēti
izmantot citos procesos (piemēram, finanšu vadības
procesos), tādējādi ir liels laika patēriņš pieprasījumu
sagatavošanai un apstrādei;
• nav iespējams centralizēti pārvaldīt noslodzes,
pakāpeniski veicinot slodžu samazinājumu administratīva
rakstura darbībās;
• šobrīd nav vienota risinājuma budžeta plānošanas un
finanšu vadības nodrošināšanai, kas resoru finansistiem
sniegtu atbalstu ikdienas procesu nodrošināšanai, kā arī
atbalstītu valsts līmeņa budžeta vajadzības.
Projekts sekmēs efektivitāti, digitālo transformāciju
un valsts līdzekļu optimizāciju, pateicoties
standartizētiem procesiem, centralizētai platformai,
pieejamiem reāllaika datiem par valsts pārvaldes iestāžu
finanšu datiem, kā arī slodžu ietaupījumam administratīva
rakstura darbībās.
Projekta darbības sekmēs ANM plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena 2.1.2.r. reformas "Valsts IKT
resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas
paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas
"Pārvaldes centralizētās platformas un
sistēmas" mērķa sasniegšanu - nodrošināt
administrācijas kā vienas organizācijas darbību, kas
ietver standartizētu atbalsta funkciju ieviešanu,
piemēram, grāmatvedību, personāla administrāciju, resursu
uzskaiti un pārvaldību
|
3.3. Projekta ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas
metode un mērāmais rādītājs2 |
vērtība
|
sasniegšanas laiks
(gads)
|
3.3.1. Iestāžu skaits, kas saņem vienotu
un standartizētu pakalpojumu centralizētā platformā |
Ieguvuma mērīšanas metode - Valsts kases rīcībā esošie
dati par iestāžu (klientu) skaitu, kas saņem
standartizētus pakalpojumus
Sākotnējais rādītājs 2022. gadā - 11 iestādes
Mērījuma rādītājs - skaits
|
90
|
2026. gads
|
3.3.2. Efektivitātes paaugstināšana,
centralizējot finanšu grāmatvedību, nodrošinot vienotu un
standartizētu pakalpojumu centralizētā platformā |
Ieguvuma mērīšanas metode - apkalpotā personāla skaits uz
vienu VPC darbinieku (grāmatvedi), kas nodrošina
centralizētu pakalpojumu, salīdzinot ar 2022. gada vidējo
rādījumu
Sākotnējais rādītājs 2022. gadā - vidējais apkalpotā
personāla skaits uz vienu grāmatvedi valsts tiešās
pārvaldes iestādēs - 61
Mērījuma rādītājs - vidējais apkalpotā personāla
skaits uz vienu VPC darbinieku (grāmatvedi), kas
nodrošina centralizētu finanšu grāmatvedības uzskaites
pakalpojumu
|
85 (pieaugums 39 %)
|
2026. gads
|
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna
finansējums (kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt4 |
13 440 000 euro |
2 299 080 euro |
|
|
|
|
|
Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs
apzīmējums
|
Izmaksu apmērs
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apmērs5
|
Darbības iznākums
|
4.3. Centralizētas platformas izstrādes un ieviešanas
izmaksas:
• Horizon/Hop ieviešanas izmaksas, sistēmu
integrāciju pārneses un jaunu integrācijas saskarņu
izstrādes izmaksas, konfigurācijas izmaksas, licenču
nomas izmaksas aprobācijai projekta īstenošanas laikā,
biznesa inteliģences risinājuma izveide pārskatu
nodrošināšanai, procesu, klasifikāciju un datu struktūru
salāgošanas izmaksas;
• budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu
izstrādes un ieviešanas izmaksas;
• pakalpojumu projektēšanas un digitalizācijas
izmaksas;
• apmācības
|
10 740 356 euro
|
10 740 356 euro
|
Izveidota centralizēta platforma vienotai resursu
vadībai, kas sastāv no vairākiem risinājumiem.
Centralizētā platforma nodrošina vienotu un
standartizētu pakalpojumu saņemšanu
|
4.4. Projekta vadības un īstenošanas izmaksas (tai
skaitā darba vietas nodrošinājuma izmaksas projekta
ieviešanas komandai) |
2 535 866 euro
|
2 535 866 euro
|
Īstenots projekts |
4.5. Informatīvo un publicitātes pasākumu
izmaksas |
163 778 euro
|
163 778 euro
|
Īstenots vizuālās identitātes un
publicitātes pasākumu kopums |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits
|
IKT risinājuma
nosaukums
|
Īss
apraksts6
|
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu
attīstības saskaņošanai7 (gads,
ceturksnis)
|
Termiņš ieviešanai
produkcijā (gads, ceturksnis)
|
Risinājuma lietotāji
(skaits)
|
2 |
5.1.1. Grāmatvedības un personāla
lietvedības risinājums |
Centralizēts risinājums, kas sniegs iespēju nodrošināt
centralizētu grāmatvedības uzskaiti valsts tiešās
pārvaldes iestādēm, kā arī darbinieku pašapkalpošanos un
personāla lietvedību.
Risinājums ir būtisks datu tālākizmantošanas
attīstībai - t. i., izmantojot grāmatvedības pirmdatus
finanšu vadības procesos
|
Sākotnēji nē, bet tehniskā risinājuma
arhitektūra nodrošinās iespēju plānot migrāciju uz
mākoņpakalpojumu, kad valsts mākonis būs pilnībā
funkcionējošs |
16.11.2023. |
n/a
Plānota esošā risinājuma centralizācija
Centralizācija tiks veikta iteratīvi laikposmā no
2023. g. līdz 2026. g. II cet.8
|
Līdz 2026. gadam 512 grāmatvežu, 152
lietveži un 27 975 tiešās valsts pārvaldes darbinieki.
Skaits norādīts indikatīvs, ņemot vērā, ka projekta
ietvaros notiek pakalpojuma standartizācija un
digitalizācija, kā arī to, ka darbinieku skaits resoros ir
mainīgs |
5.1.2. Budžeta plānošanas un finanšu
vadības risinājums |
Centralizēts risinājums, kas sniegs
atbalstu ministriju un iestāžu finansistiem ikdienas
budžeta plānošanas un finanšu vadības procesos, kā arī
valsts līmeņa finanšu vadības procesos |
Sākotnēji nē, bet tehniskā risinājuma
arhitektūra nodrošinās iespēju plānot migrāciju uz
mākoņpakalpojumu, kad valsts mākonis būs pilnībā
funkcionējošs (izņemot gadījumu, ja iepirkumā uzvar SaaS
risinājums) |
16.11.2023. |
Risinājuma ieviešana produkcijā notiks
iteratīvi līdz 2026. g. I cet. |
Kopējais skaits - ap 400 finansistu un citu speciālistu
Skaits norādīts indikatīvs, ņemot vērā, ka nozaru
prakse dažādu finanšu vadības procesu organizēšanā ir
atšķirīga
|
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits
|
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa)
|
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu9
|
Termiņš ieviešanai (gads,
ceturksnis)
|
2
|
5.2.1. Grāmatvedības uzskaites
pakalpojums |
1. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu uzraudzības
birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā finanšu un
līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un azartspēļu
uzraudzības inspekcija, Fiskālās disciplīnas padome);
2. Veselības ministrija un iestādes (Latvijas
Antidopinga birojs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības
dienests, Nacionālais veselības dienests, Paula Stradiņa
Medicīnas vēstures muzejs, Slimību profilakses un
kontroles centrs, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu
medicīnas ekspertīzes centrs, Veselības inspekcija, Zāļu
valsts aģentūra)10;
3. Zemkopības ministrija un iestādes (Lauku atbalsta
dienests, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu
aizsardzības dienests, Valsts tehniskās uzraudzības
aģentūra, Valsts meža dienests)10;
4. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija un iestādes (Dabas aizsardzības pārvalde,
Latvijas Nacionālais dabas muzejs, Latvijas Nacionālais
botāniskais dārzs, Valsts reģionālās attīstības
aģentūra)10;
5. Klimata un enerģētikas ministrija un iestādes
(Valsts vides dienests, Vides pārraudzības valsts
birojs)10;
6. Ekonomikas ministrija un iestādes (Centrālā
statistikas pārvalde, Konkurences padome, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūra, Būvniecības valsts kontroles birojs,
Latvijas Nacionālais akreditācijas
birojs)10;
7. Izglītības un zinātnes ministrija un iestādes
(Aizkraukles Profesionālā vidusskola, Daugavpils
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Izglītības kvalitātes
valsts dienests, Jaunatnes starptautisko programmu
aģentūra, Jelgavas Tehnikums, Jēkabpils Tehnoloģiju
tehnikums, Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, Kuldīgas
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Latgales Industriālais
tehnikums, Latviešu valodas aģentūra, Latvijas Sporta
muzejs, Latvijas Zinātnes padome, Liepājas Valsts
tehnikums, Murjāņu sporta ģimnāzija, Ogres tehnikums,
Rēzeknes tehnikums, Rīgas Būvniecības koledža, Rīgas
Mākslas un mediju tehnikums, Rīgas Metālapstrādes
profesionālā vidusskola, Rīgas Stila un modes tehnikums,
Rīgas Tehniskā koledža, Rīgas Tirdzniecības profesionālā
vidusskola, Rīgas Valsts tehnikums, Saldus tehnikums,
Smiltenes tehnikums, Valmieras tehnikums, Valsts
izglītības attīstības aģentūra, Valsts izglītības satura
centrs, Ventspils Tehnikums, Vidzemes Tehnoloģiju un
dizaina tehnikums)11;
8. Kultūras ministrija un iestādes (Alfrēda Kalniņa
Cēsu Mūzikas vidusskola, īpaši aizsargājamais kultūras
piemineklis - Turaidas muzejrezervāts, Jāzepa Mediņa
Rīgas Mūzikas vidusskola, Jelgavas Mūzikas vidusskola,
Kultūras informācijas sistēmu centrs, Latvijas
Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, Latvijas Nacionālais
arhīvs, Latvijas Nacionālais kultūras centrs, Latvijas
Nacionālais mākslas muzejs, Latvijas Nacionālais vēstures
muzejs, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Latvijas Neredzīgo
bibliotēka, Latvijas Republikas Kultūras ministrija,
Mākslu izglītības kompetences centrs "Latgales
Mūzikas un mākslas vidusskola", Memoriālo muzeju
apvienība, Nacionālais kino centrs, Nacionālā kultūras
mantojuma pārvalde, Mākslu izglītības kompetences centrs
"Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina
vidusskola", Mākslu izglītības kompetences centrs
"Nacionālā Mākslu vidusskola", Mākslu
izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un
mākslas vidusskola", Mākslu izglītības kompetences
centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola", Latvijas
Nacionālais rakstniecības un mūzikas muzejs, Rīgas
vēstures un kuģniecības muzejs, Staņislava Broka
Daugavpils Mūzikas vidusskola, Valsts kultūrkapitāla
fonds)11;
9. Tieslietu ministrija un iestādes (Tiesu
administrācija, Valsts tiesu ekspertīžu birojs, Valsts
valodas centrs, Datu valsts inspekcija, Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistrs, Valsts probācijas dienests,
Latvijas Republikas Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts
zemes dienests, Maksātnespējas kontroles dienests,
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija, Latvijas
Republikas Patentu valde)11;
10. pārējie resori atbilstoši attīstības plānam
|
Attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus
ar šo MK rīkojuma projektu par projekta pases
apstiprināšanu |
2026. g. I cet.
|
5.2.2. Centralizētas grāmatvedības un
personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu
vadības risinājumu platformas uzturēšana un
darbināšana |
Grāmatvedības un
personāla lietvedības jomā:
1. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu
uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā
finanšu un līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un
azartspēļu uzraudzības inspekcija, Fiskālās disciplīnas
padome);
2. Veselības ministrija un iestādes (Latvijas
Antidopinga birojs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības
dienests, Nacionālais veselības dienests, Paula Stradiņa
Medicīnas vēstures muzejs, Slimību profilakses un
kontroles centrs, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu
medicīnas ekspertīzes centrs, Veselības inspekcija, Zāļu
valsts aģentūra)10;
3. Zemkopības ministrija un iestādes (Lauku atbalsta
dienests, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu
aizsardzības dienests, Valsts tehniskās uzraudzības
aģentūra, Valsts meža dienests)10;
4. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija un iestādes (Dabas aizsardzības pārvalde,
Latvijas Nacionālais dabas muzejs, Latvijas Nacionālais
botāniskais dārzs, Valsts reģionālās attīstības
aģentūra)10;
5. Klimata un enerģētikas ministrija un iestādes
(Valsts vides dienests, Vides pārraudzības valsts
birojs)10;
6. Ekonomikas ministrija un iestādes (Centrālā
statistikas pārvalde, Konkurences padome, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūra, Būvniecības valsts kontroles birojs,
Latvijas Nacionālais akreditācijas
birojs)10;
7. Izglītības un zinātnes ministrija un iestādes
(Aizkraukles Profesionālā vidusskola, Daugavpils
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Izglītības kvalitātes
valsts dienests, Jaunatnes starptautisko programmu
aģentūra, Jelgavas Tehnikums, Jēkabpils Tehnoloģiju
tehnikums, Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, Kuldīgas
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Latgales Industriālais
tehnikums, Latviešu valodas aģentūra, Latvijas Sporta
muzejs, Latvijas Zinātnes padome, Liepājas Valsts
tehnikums, Murjāņu sporta ģimnāzija, Ogres tehnikums,
Rēzeknes tehnikums, Rīgas Būvniecības koledža, Rīgas
Mākslas un mediju tehnikums, Rīgas Metālapstrādes
profesionālā vidusskola, Rīgas Stila un modes tehnikums,
Rīgas Tehniskā koledža, Rīgas Tirdzniecības profesionālā
vidusskola, Rīgas Valsts tehnikums, Saldus tehnikums,
Smiltenes tehnikums, Valmieras tehnikums, Valsts
izglītības attīstības aģentūra, Valsts izglītības satura
centrs, Ventspils Tehnikums, Vidzemes Tehnoloģiju un
dizaina tehnikums)11;
8. Kultūras ministrija un iestādes (Alfrēda Kalniņa
Cēsu Mūzikas vidusskola, īpaši aizsargājamais kultūras
piemineklis - Turaidas muzejrezervāts, Jāzepa Mediņa
Rīgas Mūzikas vidusskola, Jelgavas Mūzikas vidusskola,
Kultūras informācijas sistēmu centrs, Latvijas
Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, Latvijas Nacionālais
arhīvs, Latvijas Nacionālais kultūras centrs, Latvijas
Nacionālais mākslas muzejs, Latvijas Nacionālais vēstures
muzejs, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Latvijas Neredzīgo
bibliotēka, Latvijas Republikas Kultūras ministrija,
Mākslu izglītības kompetences centrs "Latgales
Mūzikas un mākslas vidusskola", Memoriālo muzeju
apvienība, Nacionālais kino centrs, Nacionālā kultūras
mantojuma pārvalde, Mākslu izglītības kompetences centrs
"Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina
vidusskola", Mākslu izglītības kompetences centrs
"Nacionālā Mākslu vidusskola", Mākslu
izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un
mākslas vidusskola", Mākslu izglītības kompetences
centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola", Latvijas
Nacionālais rakstniecības un mūzikas muzejs, Rīgas
vēstures un kuģniecības muzejs, Staņislava Broka
Daugavpils Mūzikas vidusskola, Valsts kultūrkapitāla
fonds)11;
9. Tieslietu ministrija un iestādes (Tiesu
administrācija, Valsts tiesu ekspertīžu birojs, Valsts
valodas centrs, Datu valsts inspekcija, Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistrs, Valsts probācijas dienests,
Latvijas Republikas Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts
zemes dienests, Maksātnespējas kontroles dienests,
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija, Latvijas
Republikas Patentu valde)11;
10. pārējie resori atbilstoši attīstības plānam.
Budžeta plānošanas
un finanšu vadības jomā:
11. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu
uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā
finanšu un līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un
azartspēļu uzraudzības inspekcija);
12. citi resori - funkcionalitāte, kas nepieciešama
valsts līmeņa budžeta plānošanas procesiem, un
funkcionalitāte, kas ir iestāžu un ministrijas
līmenis
|
Attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus
ar šo MK rīkojuma projektu par projekta pases
apstiprināšanu |
2026. g. II
cet.8
|
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis)
|
1
|
5.3.1. Budžeta plānošanas un/vai izpildes
datu kopa |
2026. g. I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte12
Valsts kase kā finansējuma saņēmēja nodrošina projekta
ieviešanu un koordinēšanu, attīstību un pārvaldību
saskaņā ar Valsts kases 2024. gada 15. oktobra vadlīnijās
"Projektu, attīstības pasākumu un informācijas
sistēmu izmaiņu pieprasījumu pārvaldības vadlīnijas"
noteikto kārtību. Vienlaikus jāievēro, ka, pārņemot
resorus centralizētajā modelī, būs nepieciešama arī
resoru darbinieku iesaiste un kapacitāte (tai skaitā gan
grāmatvedības un personāla lietvedības procesu jomā, gan
IT jomā).
Projekta vadību un īstenošanu plānots daļēji veikt ar
esošajiem cilvēkresursiem, iespēju robežās pārskatot to
darba pienākumus. Provizoriski no Valsts kases atkarībā
no Projekta posmu intensitātes paredzēts iesaistīt
6-17 darbiniekus (Projekta vadītājs, grāmatveži, juristi,
darbības procesu analīzes vecākie eksperti,
sistēmanalītiķi, informācijas drošības speciālists u.
c.). Ņemot vērā, ka Projekta gaita ir atkarīga no daudzu
Projektā iesaistīto pušu sadarbības kapacitātes,
nepieciešamo slodžu apmērs var mainīties. Atbilstoši
nepieciešamībai Projektā tiks veidotas jaunas amata
vietas uz Projekta laiku, un tās tiks nodrošinātas
Projekta finansējuma ietvaros.
Papildus nepieciešamas kompetences:
- procesu pārvaldībā un pakalpojumu
digitalizācijā;
- datu pārvaldībā un analītikā;
- IT risinājumu ieviešanā un attīstīšanā;
- u. c.
Projekta īstenošanai papildus nepieciešamās
kompetences plānots daļēji nodrošināt, izmantojot
ārpakalpojumu vai piesaistot ekspertus uz uzņēmuma līguma
pamata.
Projekta ieviešanas laikā Valsts kase iesaistīs
sadarbības partnerus, kas piedalīsies darba grupās
standartizētu procesu izstrādē, definējot pakalpojumu
robežas un atbildību, nodrošinās resursus esošo resoru
risinājumu migrācijā uz centralizēto risinājumu, kā arī
nepieciešamo integrāciju pārbūvē, jaunu integrācijas
saskarņu izstrādē un iestāžu sistēmu pielāgošanā, lai
nezaudētu būtisku resora biznesa procesu atbalstu un
efektivizētu datu apmaiņas procesus pakalpojuma
nodrošināšanai starp centralizēto platformu un iestāžu
sistēmām.
ANM plāna īstenošana, uzraudzība un audits tiks veikts
saskaņā ar:
- MK 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības
kārtība";
- MK 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi".
Finanšu ministrijas izstrādātie iekšējie noteikumi
uzraudzības funkcijas nodrošināšanai - 2021. gada 30.
decembra rīkojums Nr. 961 "Par Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformu
īstenošanas un uzraudzības iekšējās kontroles sistēmu
Finanšu ministrijā"
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīze* tika piemērota Projekta
pārskata periodam - 15 gadiem no projekta īstenošanas
uzsākšanas, t. i., no brīža, kad tiek nodrošināti vienoti
risinājumi centralizētajā platformā un pakāpeniski tiek
sākta resoru grāmatvedības (tai skaitā IT risinājumu un
darbaspēka) uzskaites centralizācija, līdz 2040. gadam
(ieskaitot), kad centralizēto platformu izmanto visas
tiešās valsts pārvaldes iestādes.
Ieguvumi mērāmi
divos aspektos:
1. Efektivitāte - pakāpeniska virzība uz digitālo
transformāciju, sistemātiski vērtējot slodžu apjomus un
procesu efektivitāti un veicinot slodžu ietaupījumu
administratīva rakstura darbībās;
2. Datu izmantošana lēmumu pieņemšanas procesos -
vienotas ekosistēmas veidošana, radot priekšnosacījumus
pilnvērtīgākai finanšu datu izmantošanai.
Slodžu ietaupījums administratīva rakstura darbībās ir
plānots gan valsts, gan resoru līmenī. Monetārie
ieguvumi, kas sasniedzami vidējā termiņā (līdz 2031.
gadam, centralizēto platformu izmanto visi resori), -
finanšu grāmatvedības procesos ietaupījums veidos
aptuveni 186 slodzes (t. i., ap 20 % no grāmatvedībā
esošajām slodzēm), nodrošinot vienotu grāmatvedības un
personāla lietvedības risinājumu un centralizētu
pakalpojumu tiešās valsts pārvaldes iestādēm, kā arī
iestāžu finanšu grāmatvežu pārcelšanu pie vienotā
risinājuma pakalpojuma sniedzēja (Valsts kase).
Par pārējiem Projektā sasniedzamajiem rezultātiem
saskaņā ar rīkojumu "Par Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1.2.r. reformas
"Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un
sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas
"Pārvaldes centralizētās platformas un
sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota
valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības
grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu
vadības ieviešana" pases un centralizētas funkcijas
vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu
apstiprināšanu" ir līdzatbildīgi Projekta
īstenošanas partneri (Projekta pases 1.2. apakšpunktā
minētie partneri).
Būtiski ir ņemt vērā, ka slodžu samazinājums ir
atkarīgs arī no resoru darbības izmaiņām (piemēram, ja
resori veido jaunu darbības jomu, kur nepieciešamas
jaunas slodzes) un ka slodžu izmaiņas ir atkarīgas no
resora biznesa lēmumiem (piemēram, mainoties apstrādājamo
grāmatvedības dokumentu apjomam, mainās arī nepieciešamo
grāmatvežu skaits).
Atbilstoši pašreizējai neto vērtībai (pie 5 % diskonta
likmes) veiksmīga Projekta ieviešana ilgtermiņā (līdz
2040. gadam), īstenojot funkcijas centralizāciju finanšu
grāmatvedībā, paredz ietaupīt ap 0,84 milj. euro,
kā arī potenciāli izveidos priekšnosacījumus
ietaupījumiem līdz 41,3 milj. euro, veiksmīgi
īstenojot procesu standartizāciju un pilnveidošanu
izstrādātajos vienotajos risinājumos finanšu grāmatvedībā
un personāla lietvedībā, budžeta plānošanā un finanšu
vadībā, tādējādi nodrošinot produktivitātes kāpumu un
radot slodžu ietaupījumu administratīvā rakstura
darbībās.
Papildu ieguvumi, kuri tiks sasniegti, īstenojot
Projektu:
Resoru līmenī:
1. Iespēja fokusēties uz primārām biznesa problēmām,
nevis atbalsta funkcijām (tai skaitā IT risinājumu
attīstībā grāmatvedības/finanšu vadības jomā).
2. Dati, kas palīdz lēmumu pieņemšanā un finanšu
vadībā.
3. Nav nepieciešams decentralizēti risināt jautājumus
ar auditoriem un veikt pilnveidi.
Nemonetārie
ieguvumi, kurus iespējams pakāpeniski sasniegt jau
īstermiņā:
1. Procesu un datu pakāpeniska strukturēšana un
standartizēšana valstiskā līmenī.
2. Ērtu, modernu IS un rīku izmantošana procesu
līmenī.
3. Ātrāka un ērtāka procesu izpilde, digitalizācijas
veicināšana, kas ietaupa laiku un cilvēkresursus.
4. Reāllaika informācijas pieejamība, izsekojamība un
caurspīdīgums valstiskā līmenī.
Pēc Projekta noslēguma, lai nodrošinātu centralizētas
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta
plānošanas un finanšu vadības risinājumu platformas
administrēšanu, uzturēšanu un turpmāko attīstību, kā arī
nodrošinātu atbalstu sistēmas lietotāju apkalpošanai
(2026. gadā - 27 975 lietotāji), provizoriski būs
nepieciešamas papildu jaunas amata vietas.
Nepieciešamo jauno amata vietu skaitu ietekmēs amata
vietu pārdale no resoriem, slodžu ietaupījums un
apkalpojamo tiešās valsts pārvaldes darbinieku
skaits.
* Izmaksu un ieguvumu analīzi izstrādāja neatkarīga
trešā puse - PwC - Eiropas Savienības Tehniskā atbalsta
instrumenta projekta "Publiskā sektora vienoto
pakalpojumu centra attīstība Latvijā"
("Development of the shared services centre
system for Public sector in Latvia") ietvaros,
un tā veikta saskaņā ar Eiropas Komisijas vadlīnijām, tai
skaitā ņemot vērā nepieciešamo investīciju izmaksu
prognozi un uzturēšanas izmaksu prognozi, kas balstīta uz
ekspertu veiktas izpētes rezultātiem
|
8. Cita būtiska informācija
Saskaņā ar MK 2023. gada 4. jūlija rīkojuma Nr. 404
"Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā
pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē"" 4.
punktu ministrijām un to padotības iestādēm jāizmanto
pakalpojumu centra pakalpojumi un jāpievienojas
pakalpojumu centram grāmatvedības uzskaites un
centralizētas grāmatvedības un personāla lietvedības,
budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu
platformas pakalpojuma saņemšanai atbilstoši saskaņotajam
resoru pievienošanās plānam, līdz ar to pārējo resoru
pāreja uz centralizēto platformu grāmatvedības un
personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu
vadības jomā plānota pēc 2026. gada.
Risku novērtējums** veikts, iedalot risku grupās -
organizācija un pārvaldība, procesi un dati,
tehnoloģijas.
Būtiskākie
riski:
1. Organizācijas un pārvaldības riski:
- ņemot vērā to, ka reforma ir ļoti apjomīga, bet tās
īstenošanā ir atļautas ļoti ierobežotas iespējas
piesaistīt kapacitāti (tai skaitā amata vietas), pastāv
riski termiņu ievērošanai un rādītāju sasniegšanai;
- pretestība pārmaiņām no resoru (iestāžu) puses,
ieinteresētās puses var neatbalstīt ieviešanu, kas var
būtiski ietekmēt rezultātu sasniegšanu;
- produktivitātes un komunikācijas pasliktināšanās VPC
ieviešanas sākuma stadijā;
- būtiskas atšķirības resoru procesos var radīt
novirzes no Projekta laika grafika;
- personāla riski - pastāv risks lielai darbinieku
mainībai (tai skaitā darbinieki var izvēlēties nepāriet
uz VPC), turklāt saskaņā ar Atlīdzības uzskaites sistēmas
datiem vairāk nekā 40 % grāmatvežu ir vecuma grupā virs
55 gadiem;
- kompetences un resursi - sarežģīti piesaistīt
kompetentus ekspertus.
2. Procesu un datu riski:
- apgrūtināta procesu nepārtrauktības
nodrošināšana;
- ilgstoša procesu standartizācija un
harmonizācija;
- procesu (pakalpojumu) kvalitātes kritums pārejas
posmā;
- VPC klienti nav motivēti nodrošināt kvalitatīvus
datus, uzlabot savus iekšējos procesus un sadarbību ar
VPC.
3. Tehnoloģijas (IS risinājumi):
- riski attiecībā uz budžeta plānošanas un finanšu
vadības risinājumu:
a) ņemot vērā to, ka valstī astoņos no 13 resoriem jau
ir iestrādnes budžeta plānošanas risinājumos (divos
dažādos risinājumos), atklāta konkursa rezultātā pastāv
risks, ka, virzoties uz vienoto risinājumu, šīs
izstrādnes vairs netiks izmantotas vai tiks izmantotas
daļēji, un tas rada risku, ka līdz šim ieguldītie
līdzekļi netiks izmantoti,
b) valstī nav izstrādāta prakse sistēmu pārņemšanā
starp resoriem, kā arī to var apgrūtināt līdz šim
noslēgtie līgumi, kas rada risku uz neiespējamu sistēmu
pārņemšanu pat gadījumos, ja tas, ieviešot risinājumu,
būtu loģiski pamatojams,
c) iepirkuma procedūras (atklāta konkursa) laikā
pastāv augsti riski attiecībā uz pārsūdzībām, un tas var
ietekmēt ANM mērķu sasniegšanu un termiņu ievērošanu;
- riski attiecībā uz grāmatvedības un personāla
lietvedības risinājumu:
a) ņemot vērā to, ka šobrīd tikai teorētiski var
novērtēt sistēmas veiktspējas, funkcionalitātes un citas
iespējas, pastāv risks, ka, praktiski pārņemot lielu
apjomu resorus, var atklāties ierobežojumi, kas kavē
resoru pārņemšanu vai pāreja tiek identificēta kā
neiespējama attiecībā uz esošo risinājumu;
- citi riski:
a) atkarība no viena piegādātāja,
b) tirgus negodprātīgas konkurences riski, ko
finansējuma saņēmējs nevar ietekmēt,
c) izstrādātāju kapacitātes un darbinieku mainības
risks projekta ieviešanas laikā, kas var būtiski aizkavēt
termiņus un radīt riskus attiecībā uz kvalitāti,
d) jaunu IS pilnīga ieviešana aizņem ilgāku laiku,
prasa lielākus finanšu un cilvēkresursu ieguldījumus,
e) integrāciju pārbūvju riski - integrāciju pārbūvju
savlaicīgumu, kvalitāti un finanšu attiecināmību tiešā
veidā finansējuma saņēmējs nevar ietekmēt. Tā ir atkarīga
no sadarbības partnera iekšējās kontroles sistēmas
kvalitātes un lēmumu pieņemšanas.
4. Finanšu riski:
- nepietiekama budžeta pārdale centralizēta
grāmatvedības uzskaites pakalpojuma un platformas
nodrošināšanai;
- iepirkumu rezultāti var radīt būtiskas izmaiņas
finanšu plānā;
- IT un citu izmaksu pieauguma risks var ietekmēt
īstenošanu, īpaši ņemot vērā to, ka tuvākajos gados
valstī vienlaikus tiks īstenots liels IT projektu
apjoms.
5. Neplānotas ģeopolitiskās situācijas izmaiņas.
6. Laikus nav veikta normatīvajos tiesību aktos
nepieciešamo grozījumu identifikācija un normatīvo
iniciatīvu virzība, lai uzsāktu risinājuma
ekspluatāciju.
7. Ar informācijas drošību un apriti saistītie
ierobežojumi.
Saskaņā ar MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" 13.9.3.
apakšpunktu projekta ietvaros komercdarbības atbalsts
netiks sniegts.
** Risku novērtējumu veica neatkarīga trešā puse - PwC
- Eiropas Savienības Tehniskā atbalsta instrumenta
projekta "Publiskā sektora vienoto pakalpojumu
centra attīstība Latvijā" ("Development of the
shared services centre system for Public sector in
Latvia") ietvaros
|
Lietotie saīsinājumi:
ANM - Atveseļošanas un noturības mehānisms
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IT - informācijas tehnoloģijas
IS - informācijas sistēma
MK - Ministru kabinets
PwC - SIA "PricewaterhouseCoopers"
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta MK 2023. gada 4.
jūlija noteikumu Nr. 368 "Informācijas sistēmu un to
darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas
uzraudzības kārtība" 2. pielikuma 3. punktā.
7 Saskaņā ar MK 2023. gada 4. jūlija noteikumiem
Nr. 368 "Informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un
pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības
kārtība" saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais
termiņš, kad tas tiks saņemts.
8 Ne vēlāk par 2026. gada 9. maiju.
9 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar MK rīkojumu par projekta atlases
kārtu, par to pievieno norādi.
10 Pakalpojumu uzsāk lietot no 2025. gada.
11 Pakalpojumu uzsāk lietot no 2026. gada.
12 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
2. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 10. decembra
rīkojumam Nr. 1055
"2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 28. jūnija
rīkojumam Nr. 407
Centralizētas funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
Grāmatvedības
uzskaites pakalpojums
Centralizētais pakalpojums ietver pilna cikla
grāmatvedības uzskaites veikšanu, izņemot grāmatvedības
uzskaites ietvaros radušos fizisko lietu lietvedības
kārtošanu, kuru veic katra iestāde atsevišķi.
Koplietošanas pakalpojuma attīstības ietvaros plānots
standartizēt un centralizēt grāmatvedības uzskaites
procesu, to nodrošinot vienotā resursu vadības platformā,
pārcelt finanšu grāmatvežus pie vienotā risinājuma
pakalpojuma sniedzēja, lai veicinātu efektivitāti,
digitālo transformāciju un valsts līdzekļu optimizāciju.
Koplietošanas pakalpojumi tiks nodrošināti un attīstīti
Vienotajā pakalpojumu centrā (turpmāk - VPC).
Pakalpojums tiks regulēts izstrādātajos MK noteikumos
par VPC darbību un procesu instrukcijās. VPC un klienta
savstarpējās sadarbības modelis grāmatvedības uzskaites
pakalpojuma ietvaros:
Resoriem tiks sniegts atbalsts personāla
lietvedības procesa vienādošanā atlīdzības aprēķina
uzskaitei.
Lai virzītos uz procesu automatizāciju, pārņemot
resoru grāmatvedību (arī no iestādēm, kurām jau tiek
sniegts grāmatvedības uzskaites pakalpojums), Valsts kase
un Valsts kanceleja strādās ciešā sadarbībā ar
iestādēm:
|
2. Pakalpojuma sniedzējs
3. Pakalpojuma rādītāji
(pakalpojuma līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))
Pakalpojuma rādītāji
|
Plānotā vērtība
|
Termiņš
|
Iestāžu skaits, kuras pievienotas
VPC (Valsts kase) |
90
(dinamiska vērtība)
|
Sākot no 2026. g.
|
Klientu skaits, kuriem nodrošināta
e-rēķinu aprites iespēja |
90
(dinamiska vērtība)
|
Sākot no 2026. g.
|
Klientu skaits, kuriem nodrošināta
bezpapīra dokumentācijas aprite starp iestādi un
VPC |
90
(dinamiska vērtība)
|
Sākot no 2026.
g.1
|
Apkalpotā personāla skaits uz vienu
VPC darbinieku |
85
(dinamiska vērtība)
|
Sākot no 2026. g.
|
VPC produktivitātes
indekss2 |
Vērtība nosakāma pēc
VPC izveides
|
|
Lietotāju
apmierinātība3 |
Vērtība nosakāma pēc
VPC izveides
|
Sākot no 2027. g.
|
Detalizēti pakalpojumu nosacījumi, līmeņi un to
regulārie mērījumi tiks definēti Valsts kases
izstrādātajās procesu instrukcijās, kas būs saistošas
pakalpojumu saņēmējiem - resoriem un iestādēm
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Esošie klienti, kas jau saņem grāmatvedības uzskaites
pakalpojumu:
- Finanšu ministrija un tās padotības iestādes
(Iepirkumu uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests,
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Izložu un azartspēļu
uzraudzības inspekcija, Valsts kase);
- Fiskālās disciplīnas padome;
- Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padome;
- Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padome;
- Valsts kanceleja;
- Valsts administrācijas skola.
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1.2.r. reformas "Valsts IKT
resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas
paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas
"Pārvaldes centralizētās platformas un
sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota
valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības
grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu
vadības ieviešana" (turpmāk - Projekts) rezultātā
plānots paplašināt pakalpojuma saņēmēju loku:
- Veselības ministrija un tās padotības iestādes;
- Zemkopības ministrija un tās padotības iestādes;
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija un tās padotības iestādes;
- Klimata un enerģētikas ministrija un tās padotības
iestādes;
- Ekonomikas ministrija un tās padotības iestādes;
- Tieslietu ministrija un tās padotības iestādes;
- Kultūras ministrija un tās padotības iestādes;
- Izglītības un zinātnes ministrija un tās padotības
iestādes.
Pakalpojuma saņēmēju loks atbilstoši turpmākās
attīstības perspektīvai:
- Iekšlietu ministrija un tās padotības iestādes;
- Ārlietu ministrija;
- Satiksmes ministrija un tās padotības iestādes;
- Labklājības ministrija un tās padotības
iestādes;
- Aizsardzības ministrija un tās padotības
iestādes;
- neatkarīgās iestādes.
Lēmums, saskaņā ar kuru ministrijām un to padotības
iestādēm pakāpeniski jāpāriet uz VPC, ir ietverts Valsts
kancelejas un Finanšu ministrijas (Valsts kases) kopīgi
izstrādātajā konceptuālajā ziņojumā4
"Vienoto pakalpojumu centra koncepts" (Ministru
kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr. 404 "Par
konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra
izveidi valsts pārvaldē"")
|
5. Pakalpojuma sniegšanu
nodrošinošais IKT risinājums
Grāmatvedības un personāla lietvedības
risinājums, tai skaitā biznesa inteliģences risinājums
pārskatu nodrošināšanai |
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
Tiesiskais regulējums, kas attiecas tieši uz
centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma
izmantošanu:
1. Grozījumi normatīvajos aktos - VPC izveidei un
darbības nodrošināšanai
VPC pakalpojuma sniegšanai nepieciešams specifisks un
konkrēts likuma ietvars. Nepieciešams veikt grozījumus
Likumā par budžetu un finanšu vadību (Valsts kase) un
Valsts pārvaldes iekārtas likumā (Valsts kanceleja), lai
Valsts kasei un Valsts kancelejai piešķirtu deleģējumu
VPC izveidei un darbības nodrošināšanai, tai skaitā MK
noteikumu izstrādei. Grozījumi likumos nodrošina Valsts
kasei un Valsts kancelejai pamatojumu īstenot
nepieciešamās izmaiņas nolikumos un reglamentos, kas
kalpo par pamatu VPC ieviešanai abu iestāžu
struktūrvienību ietvaros.
Papildus tam jāņem vērā, ka var būt nepieciešami
grozījumi ministriju un to padotības iestāžu iekšējos
normatīvajos aktos, kuros noteikta kārtība, kādā
īstenojami procesi un to daļas, kas līdz ar VPC
izveidošanu būs VPC atbildība. Vienlaikus, lai
nodrošinātu VPC darbību, kas atbilstoši mērķim ir
balstīta standartizētu pakalpojumu sniegšanā,
nepieciešams pārskatīt un grozīt attiecīgos normatīvos
aktus, kā arī izstrādāt pakalpojumu/procesu
instrukcijas.
2. Jauns normatīvais regulējums - VPC darbībai
Nepieciešams izstrādāt jaunu tiesību aktu (MK
noteikumu) projektus saistībā ar VPC darbību, sniegto
pakalpojumu izmantošanas obligātumu, procesu kontroli,
savstarpējās sadarbības principiem, atbalstu un
pienākumiem, kā arī noteikt atbildīgos subjektus,
tādējādi radot skaidru un pārskatāmu kārtību VPC
darbībai, vienlaikus veidojot centralizētu mehānismu.
Grozījumi normatīvajos aktos un jaunais normatīvais
regulējums tiks izstrādāts Projekta ietvaros
|
7. Pakalpojuma finansēšanas
pieeja5
Koplietošanas pakalpojumu finansēšana sastāv no šādām
komponentēm:
• Finansēšana no pakalpojuma saņēmēja budžeta (finanšu
grāmatvedība) - ņemot vērā vienreizējo un paredzamo
speciālistu (grāmatvežu) pārcelšanu no resoriem uz
VPC;
• Citi finansējuma avoti (ANM, valsts budžets) -
paredz papildu finansējumu centralizācijas reformas
izdevumu segšanai (atbilstoši nepieciešamībai).
Katra resora budžeta pārdales apmērs tiks noteikts,
pamatojoties uz rekomendēto pieeju, kas paredz
vienreizēju budžeta pārdali finanšu grāmatvedības
procesiem, jo notiks amata vietu pārcelšana no resoriem
uz VPC un grāmatvedības risinājuma centralizācija.
Nodarbinātie tiks pārņemti no resora tikai Valsts
kasei nepieciešamajā apjomā un kārtībā, kuru Valsts kase
norāda iepriekš, ņemot vērā resoru sniegtajiem
pakalpojumiem nepieciešamos nodarbinātos, kā arī VPC
kapacitāti un potenciālos efektivitātes uzlabojumus.
Pakalpojuma attīstība līdz 2026. gada 31. maijam tiks
finansēta no Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda,
īstenojot nepieciešamās aktivitātes pakalpojuma
projektēšanā un digitalizācijā, procesu pārvaldībā, kā
arī segs ar resoru pārņemšanu saistītās izmaksas.
Aktivitātes pakalpojuma ieviešanai, kas nav
attiecināmas no Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda,
tiks nodrošinātas likumā "Par valsts budžetu 2024.
gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.
gadam" starpnozaru prioritārajam pasākumam
"Vienotā pakalpojumu centra izveide" piešķirtā
finansējuma ietvaros Valsts kasei un resoriem (nozaru
ministrijām). No 2027. gada piešķirtā valsts budžeta
finansējuma ietvaros tiks nodrošināta pārējo resoru
pārņemšana un pārņemšanas izmaksu segšana
|
8. Pakalpojuma sniegšanas
uzsākšanai vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta
finansējuma apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un
izmaksas6
Lietotie saīsinājumi:
ANM - Atveseļošanas un noturības mehānisms
ES - Eiropas Savienība
ESAO - Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IT - informācijas tehnoloģijas
MK - Ministru kabinets
SLA - pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. - Service
Level Agreement)"
1 Mērījums tiek veikts pēc paredzēto sistēmas
pielāgojumu veikšanas līdz 2026. gadam.
2 Produktivitātes indekss tiek aizgūts no ESAO
vadlīnijām par produktivitātes mērīšanu. Lai noteiktu korektu
produktivitātes indeksu, tiek izvērtēti divi elementi: padarītā
darba apjoms (piemēram - apstrādāto dokumentu skaits) un
pavadītās darba stundas, lai veiktu konkrēto darbu (pilna laika
ekvivalents - PLE). Līdz ar to vienādojums ir: padarītā darba
apjoms / darba stundas, lai paveiktu konkrēto darbu. Tomēr
rezultatīvais rādītājs tikai vispārīgi norāda uz
produktivitātes pieaugumu. Atbilstoši ESAO vadlīnijām tas
neatspoguļo tehnisko izmaiņu ietekmi uz kopējo VPC
produktivitāti, tādējādi ieteicams izmantot vēl šādus papildu
rādītājus:
1) valsts finanšu grāmatvedībai atvēlētais personāla skaits
(VPC nodarbināto skaits (PLE) / valsts pārvaldē nodarbināto
skaits šajās jomās (PLE));
2) VPC strādājošo cilvēkgadu skaita attiecība pret cilvēkgadu
skaitu tiešajā valsts pārvaldē;
3) VPC strādājošo cilvēkgadu skaita attiecība pret cilvēkgadu
skaitu tiešajā valsts pārvaldē - finanšu grāmatvedības
pakalpojumi.
3 Lietotāju apmierinātības anketa tiks izstrādāta
pēc paredzēto grāmatvedības uzskaites procesu standartizācijas
un sadarbības modeļa precizēšanas līdz 2026. gadam. Tiks
noteikta bāzes vērtība, identificējot vērtējamās pakalpojuma
kvalitātes jomas.
4 MK 2022. gada 3. maija sēdes protokollēmuma
(prot. Nr. 25 27. §) "Informatīvais ziņojums "Par
grāmatvedības un personāla lietvedības funkciju centralizāciju
valsts pārvaldē"" 3. punkts
5 Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par
valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
6 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā
finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu
pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem
budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no
pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai
ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks
pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
3. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 10. decembra
rīkojumam Nr. 1055
"3. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 28. jūnija
rīkojumam Nr. 407
Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
Centralizētas grāmatvedības un personāla lietvedības,
budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu
platformas (turpmāk - platforma) uzturēšana un
darbināšana
Koplietošanas pakalpojuma attīstības ietvaros plānots
izveidot vienotu, centralizētu valsts pārvaldes platformu
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta
plānošanas un finanšu vadības jomā, lai nodrošinātu
grāmatvedības uzskaites procesu standartizāciju un
vienādošanu, kā arī veicinātu efektivitāti, digitālo
transformāciju un valsts līdzekļu optimizāciju. Vienota
platforma (koplietošanas pakalpojums) tiks veidota un
attīstīta Vienotajā pakalpojumu centrā (turpmāk -
VPC).
Platformas pakalpojums ir IKT risinājumu kopums, kas
ietver grāmatvedības un personāla lietvedības risinājumu,
izmantojot pieejamo funkcionalitāti Horizon sistēmā un
darbinieku pašapkalpošanās portālā HoP, un risinājumu
budžeta plānošanā un finanšu vadībā, nodrošinot atbalstu
resoriem un iestādēm ikdienas budžeta plānošanas un
finanšu vadības procesos, kā arī valsts līmeņa finanšu
vadības procesos. ANM līdzekļi tiks investēti arī
integrāciju pārbūvē un saskarņu izstrādē (tai skaitā
iestāžu sistēmu funkcionalitātes pielāgošanā), nodrošinot
resora biznesa procesu un sistēmu sasaisti ar
platformu.
Platformā plānots attīstīt jaunu risinājumu vidēja
termiņa budžeta un ikgadējā budžeta plānošanai un
vadībai, kā arī apropriāciju vadībai, samazinot ar
budžetu saistītās dokumentu plūsmas caur dokumentu
vadības sistēmām un nodrošinot integrēto pieeju iespējami
plašākiem ar budžetu saistītu pārskatu un atskaišu
veidiem, tādējādi nodrošinot lielāku pārskatāmību visām
procesā iesaistītajām pusēm un samazinātu administratīvo
slogu.
Platformā ietilpstošo grāmatvedības un personāla
lietvedības risinājumu izmantos ministrijas un iestādes,
kas saņems grāmatvedības uzskaites pakalpojumu, savukārt
risinājuma funkcionalitāti valsts līmeņa budžeta
plānošanas procesiem budžeta plānošanā un finanšu vadībā
izmantos visi resori/iestādes. Funkcionalitāte, kas ir
iestāžu un ministrijas līmenis, vērtējama risinājuma
ieviešanas laikā, ņemot vērā resoru šā brīža izstrādāto
risinājumu funkcionalitāti
|
2. Pakalpojuma sniedzējs
3. Pakalpojuma rādītāji
(pakalpojuma līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)
Platforma tiks nodrošināta katru dienu, 24 h diennaktī.
Pakalpojuma pieejamības rādītājs darba dienās darba laikā
no 8.00 līdz 20.00 - ne mazāka kā 98 % mēnesī no
paredzētā pakalpojuma sniegšanas laika. Ņemot vērā, ka
platformu veidos vairākas komponentes, pakalpojuma
pieejamības rādītājs tiks precizēts un saskaņots ar
pakalpojuma saņēmējiem pēc platformā ietilpstošo
risinājumu pilnveides un izstrādes, nodrošinot platformas
lietotāju vajadzības. Rādītāju nepieciešams piemērot no
2027. gada, kad platformā uzsāks darboties vienoti
risinājumi.
Detalizēti platformas un tajā ietilpstošo risinājumu
pieejamības rādītāji un reakcijas laiki tiks noteikti,
definējot pakalpojuma nosacījumus
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija"
2.1.2.r. reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas
efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana"
2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" projekta "Valsts
pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un
pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums,
vienotās resursu vadības ieviešana" (turpmāk -
Projekts) rezultātā plānotais pakalpojuma saņēmēju loks:
1. Grāmatvedības un personāla lietvedības jomā:
1.1. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu
uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā
finanšu un līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un
azartspēļu uzraudzības inspekcija, Fiskālās disciplīnas
padome);
1.2. Veselības ministrija un iestādes (Latvijas
Antidopinga birojs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības
dienests, Nacionālais veselības dienests, Paula Stradiņa
Medicīnas vēstures muzejs, Slimību profilakses un
kontroles centrs, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu
medicīnas ekspertīzes centrs, Veselības inspekcija, Zāļu
valsts aģentūra);
1.3. Zemkopības ministrija un iestādes (Lauku atbalsta
dienests, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu
aizsardzības dienests, Valsts tehniskās uzraudzības
aģentūra, Valsts meža dienests);
1.4. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija un iestādes (Dabas aizsardzības pārvalde,
Latvijas Nacionālais dabas muzejs, Latvijas Nacionālais
botāniskais dārzs, Valsts reģionālās attīstības
aģentūra);
1.5. Klimata un enerģētikas ministrija un iestādes
(Valsts vides dienests, Vides pārraudzības valsts
birojs);
1.6. Ekonomikas ministrija un iestādes (Centrālā
statistikas pārvalde, Konkurences padome, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūra, Būvniecības valsts kontroles birojs,
Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs);
1.7. Izglītības un zinātnes ministrija un iestādes
(Aizkraukles Profesionālā vidusskola, Daugavpils
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Izglītības kvalitātes
valsts dienests, Jaunatnes starptautisko programmu
aģentūra, Jelgavas Tehnikums, Jēkabpils Tehnoloģiju
tehnikums, Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, Kuldīgas
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Latgales Industriālais
tehnikums, Latviešu valodas aģentūra, Latvijas Sporta
muzejs, Latvijas Zinātnes padome, Liepājas Valsts
tehnikums, Murjāņu sporta ģimnāzija, Ogres tehnikums,
Rēzeknes tehnikums, Rīgas Būvniecības koledža, Rīgas
Mākslas un mediju tehnikums, Rīgas Metālapstrādes
profesionālā vidusskola, Rīgas Stila un modes tehnikums,
Rīgas Tehniskā koledža, Rīgas Tirdzniecības profesionālā
vidusskola, Rīgas Valsts tehnikums, Saldus tehnikums,
Smiltenes tehnikums, Valmieras tehnikums, Valsts
izglītības attīstības aģentūra, Valsts izglītības satura
centrs, Ventspils Tehnikums, Vidzemes Tehnoloģiju un
dizaina tehnikums);
1.8. Kultūras ministrija un iestādes (Alfrēda Kalniņa
Cēsu Mūzikas vidusskola, īpaši aizsargājamais kultūras
piemineklis - Turaidas muzejrezervāts, Jāzepa Mediņa
Rīgas Mūzikas vidusskola, Jelgavas Mūzikas vidusskola,
Kultūras informācijas sistēmu centrs, Latvijas
Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, Latvijas Nacionālais
arhīvs, Latvijas Nacionālais kultūras centrs, Latvijas
Nacionālais mākslas muzejs, Latvijas Nacionālais vēstures
muzejs, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Latvijas Neredzīgo
bibliotēka, Latvijas Republikas Kultūras ministrija,
Mākslu izglītības kompetences centrs "Latgales
Mūzikas un mākslas vidusskola", Memoriālo muzeju
apvienība, Nacionālais kino centrs, Nacionālā kultūras
mantojuma pārvalde, Mākslu izglītības kompetences centrs
"Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina
vidusskola", Mākslu izglītības kompetences centrs
"Nacionālā Mākslu vidusskola", Mākslu
izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un
mākslas vidusskola", Mākslu izglītības kompetences
centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola", Latvijas
Nacionālais rakstniecības un mūzikas muzejs, Rīgas
vēstures un kuģniecības muzejs, Staņislava Broka
Daugavpils Mūzikas vidusskola, Valsts kultūrkapitāla
fonds);
1.9. Tieslietu ministrija un iestādes (Tiesu
administrācija, Valsts tiesu ekspertīžu birojs, Valsts
valodas centrs, Datu valsts inspekcija, Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistrs, Valsts probācijas dienests,
Latvijas Republikas Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts
zemes dienests, Maksātnespējas kontroles dienests,
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija, Latvijas
Republikas Patentu valde).
2. Budžeta plānošanas un finanšu vadības jomā:
2.1. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu
uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā
finanšu un līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un
azartspēļu uzraudzības inspekcija);
2.2. citi resori - funkcionalitāte, kas nepieciešama
valsts līmeņa budžeta plānošanas procesiem,
funkcionalitāte, kas ir iestāžu un ministrijas
līmenis.
Pakalpojuma saņēmēju loks atbilstoši turpmākās
attīstības perspektīvai:
3. Iekšlietu ministrija un tās padotības iestādes
4. Ārlietu ministrija
5. Satiksmes ministrija un tās padotības iestādes
6. Labklājības ministrija un tās padotības
iestādes
7. Aizsardzības ministrija un tās padotības
iestādes
8. Neatkarīgās iestādes
Lēmums, saskaņā ar kuru ministrijām un to padotības
iestādēm pakāpeniski jāpāriet uz VPC, ir ietverts Valsts
kancelejas un Finanšu ministrijas (Valsts kases) kopīgi
izstrādātajā konceptuālajā ziņojumā1
"Vienoto pakalpojumu centra koncepts" (Ministru
kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr. 404 "Par
konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra
izveidi valsts pārvaldē"")
|
5. Pakalpojuma sniegšanu
nodrošinošais IKT risinājums
1. Grāmatvedības un personāla lietvedības risinājums
2. Budžeta plānošanas un finanšu vadības
risinājums
|
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
Tiesiskais regulējums, kas attiecas tieši uz
centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma
izmantošanu:
1. Grozījumi normatīvajos aktos - VPC izveidei un
darbības nodrošināšanai
VPC pakalpojuma sniegšanai nepieciešams specifisks un
konkrēts likuma ietvars. Nepieciešams veikt grozījumus
Likumā par budžetu un finanšu vadību (Valsts kase) un
Valsts pārvaldes iekārtas likumā (Valsts kanceleja), lai
Valsts kasei un Valsts kancelejai piešķirtu deleģējumu
VPC izveidei un darbības nodrošināšanai, tai skaitā MK
noteikumu izstrādei. Grozījumi likumos nodrošina Valsts
kasei un Valsts kancelejai pamatojumu īstenot
nepieciešamās izmaiņas nolikumos un reglamentos, kas
kalpo par pamatu VPC ieviešanai abu iestāžu
struktūrvienību ietvaros.
Papildus tam jāņem vērā, ka var būt nepieciešami
grozījumi ministriju un to padotības iestāžu iekšējos
normatīvajos aktos, kuros noteikta kārtība, kādā
īstenojami procesi un to daļas, kas līdz ar VPC
izveidošanu būs VPC atbildība.
2. Jauns normatīvais regulējums - VPC darbībai
Nepieciešams izstrādāt jaunu tiesību aktu (MK
noteikumu) projektus saistībā ar VPC darbību, sniegto
pakalpojumu izmantošanas obligātumu, procesu kontroli,
savstarpējās sadarbības principiem, atbalstu un
pienākumiem, noteikt atbildīgos subjektus, kā arī atrunāt
risinājumu pieejamības un drošības prasības, tādējādi
radot skaidru un pārskatāmu kārtību VPC darbībai,
vienlaikus veidojot centralizētu mehānismu.
Grozījumi normatīvajos aktos un jaunais normatīvais
regulējums tiks izstrādāts Projekta ietvaros
|
7. Pakalpojuma finansēšanas
pieeja2
Pakalpojumu plānots attīstīt un uzturēt no ANM projekta
finansējuma, no pakalpojuma saņēmēja budžeta (finansējuma
pārdale finanšu grāmatvedībā) un no valsts budžeta
līdzekļiem (tas attiecas arī uz budžeta plānošanas un
finanšu vadības risinājuma uzturēšanu, kā arī resoru
pievienošanu centralizētajam modelim pēc 2026. gada).
Līdz 2026. gada 31. maijam centralizācijas reformas
izdevumi (tai skaitā risinājuma centralizācija un
platformā ietilpstošo risinājumu pilnveide, ieviešana un
uzturēšana) tiks segti:
1) no ANM projekta finansējuma;.
2) no pakalpojuma saņēmēja budžeta, kas paredz
vienreizēju budžeta pārdali finanšu grāmatvedības
procesiem, jo notiks amata vietu pārcelšana no resoriem
uz VPC un grāmatvedības risinājuma centralizācija.
Priekšlikumi par pārdali tiks sagatavoti ikgadējā valsts
budžeta izdevumu pārskatīšanas procesa un kārtējā valsts
budžeta sagatavošanas procesa ietvaros;
3) no likuma par "Par valsts budžetu 2024. gadam
un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam"
starpnozaru prioritārā pasākuma "Vienotā pakalpojumu
centra izveide" finansējuma.
Lai nodrošinātu korektu finansējuma pārdali, pirms
katra resora pārņemšanas tiks pārskatītas iepriekšējā
gada izmaksas par licencēm vai licenču nomu. Jāņem vērā
arī tas, ka resoru pievienošanas procesā VPC ar
licencēšanu saistītās izmaksas var pieaugt, ņemot vērā
atšķirīgo digitalizācijas līmeni iestādēs. Papildus
jānorāda, ka netiks pārdalīts finansējums, ko resori un
iestādes iepriekšējā gadā izmantojuši konsultācijās,
mācībās un papildu pielāgojumiem grāmatvedības
risinājumā.
Ņemot vērā, ka budžeta plānošanas un finanšu vadības
risinājumu plānots produkcijā ieviest iteratīvi,
sākotnējās uzturēšanas izmaksas līdz iestrādāšanai
pamatbudžeta bāzes izdevumos plānots finansēt no
pakalpojuma sniedzējam pieejamā valsts budžeta
finansējuma. Turpmākās budžeta plānošanas un finanšu
vadības risinājuma uzturēšanas izmaksas tiks pieprasītas
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Lai nodrošinātu pārējo resoru pārņemšanu platformā un
segtu pārņemšanas izmaksas, tiks izmantots likumā par
"Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru
2024., 2025. un 2026. gadam" starpnozaru
prioritārajā pasākumā "Vienotā pakalpojumu centra
izveide" piešķirtais finansējums
|
8. Pakalpojuma sniegšanas
uzsākšanai vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta
finansējuma apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un
izmaksas3
Pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanai pēc projekta
beigām, ņemot vērā šā plāna 7. punktā aprakstīto
finansēšanas pieeju, ir nepieciešams papildu valsts
budžeta finansējums platformas uzturēšanai un
darbināšanai. Valsts budžeta finansējums tiks pieprasīts
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, iesniedzot
detalizētu aprēķinu pa izmaksu pozīcijām. Ņemot vērā, ka
uzturēšanas izmaksas ir atkarīgas no iepirkumā iegādātā
risinājuma, sniedzamā pakalpojuma apjoma un pārdalītā
finansējuma apjoma, šobrīd nav iespējams norādīt precīzu
izmaksu apmēru.
Platforma ir pakalpojums, kurš nodrošinās vienotas
ekosistēmas veidošanu, radot priekšnosacījumus
pilnvērtīgākai finanšu datu izmantošanai un analīzei, kā
arī saistībā ar digitālo transformāciju veicinās procesu
efektivitāti.
ANM investīcijas projekta "Valsts pārvaldes
vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības
grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu
vadības ieviešana" ietvaros, veicot platformas
attīstīšanu, tiks sasniegti projekta pases 3.3.
apakšpunktā un 7. punktā norādītie plānotie ietaupījumi
un ieguvumi
|
Lietotie saīsinājumi:
ANM - Atveseļošanas un noturības mehānisms
ES - Eiropas Savienība
ESAO - Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IT - informācijas tehnoloģijas
MK - Ministru kabinets
SLA - pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. - Service
Level Agreement)
VPC - Vienotais pakalpojumu centrs"
1 MK 2022. gada 3. maija sēdes protokollēmuma
(prot. Nr. 25 27. §) "Informatīvais ziņojums "Par
grāmatvedības un personāla lietvedības funkciju centralizāciju
valsts pārvaldē"" 3. punkts
2 Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par
valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
3 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā
finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu
pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem
budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no
pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai
ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks
pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
|