Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-306-sn

Rīgā 2024. gada 20. novembrī (prot. Nr. 132, 62. §)

Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā"

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu

Izdarīt Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 79) šādus grozījumus:

1. Svītrot izdošanas tiesiskajā pamatā skaitļus un vārdus "4. panta pirmās daļas 9. punktu un".

2. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:

"3. Tiesības saņemt pacēlāju pastāvīgā lietošanā ir personai ar I vai II grupas invaliditāti, kā arī bērnam ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam, kuram ir kustību traucējumi (turpmāk - bērns), ja persona pārvietojas riteņkrēslā, nesaņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus vai neatrodas ieslodzījuma vietā un ir deklarējusi savu dzīvesvietu Pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz 12 mēnešus pirms iesnieguma saņemšanas Pašvaldībā dienas (turpmāk - persona)."

3. Aizstāt 5. punktā vārdus "tās ģimenes locekļa vai" ar vārdiem "personas mājsaimniecības locekļa vai personas".

4. Izteikt 8. punktu šādā redakcijā:

"8. Pacēlāju personai piešķir lietošanā, izmantojot e-pakalpojumu "Sociālo pakalpojumu rindas personu reģistrs" (turpmāk - Reģistrs). Persona tiek reģistrēta Reģistrā noteikumu 14.1. apakšpunktā norādīto Rīgas Sociālā dienesta (turpmāk - Dienests) lēmumu pieņemšanas secībā, izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu (SOPA).

Ārpus kārtas pacēlāju piešķir:

8.1. bērniem;

8.2. personām, kuras iegūst izglītību, strādā vai veic brīvprātīgo darbu, ja pacēlājs nepieciešams izglītības apguves procesa vai darba pienākumu veikšanas nodrošināšanai;

8.3. personām, kuras regulāri apmeklē ārstniecības iestādi dzīvības uzturēšanai;

8.4. personām, kuru dzīvesvietā ir pacēlājs, kas bija piešķirts lietošanā citai personai."

5. Izteikt 10. punkta ievaddaļu šādā redakcijā:

"10. Persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniedz Dienestam iesniegumu vai pieprasa pakalpojumu, izmantojot valsts pārvaldes vienoto pakalpojumu portālu (www.latvija.gov.lv), un norāda:".

6. Papildināt 11.2. apakšpunktu aiz vārda "īpašnieks" ar vārdiem ", izņemot gadījumus, ja ēka vai dzīvoklis pieder Pašvaldībai".

7. Izteikt 13. punktu šādā redakcijā:

"13. Dienesta ergoterapeits 15 dienu laikā pēc noteikumu 10. un 11. punktā minēto dokumentu saņemšanas apseko personu un mājokli un sagatavo atzinumu par nepieciešamību personai piešķirt lietošanā pacēlāju."

8. Aizstāt 14. punktā skaitļus un vārdus "15 dienu laikā pēc Dienesta ergoterapeita atzinuma sagatavošanas" ar vārdiem "mēneša laikā no noteikumu 10. un 11. punktā minēto dokumentu saņemšanas".

9. Izteikt 17. un 18. punktu šādā redakcijā:

"17. Pašvaldības Labklājības departaments (turpmāk - Departaments):

17.1. rindas kārtībā organizē pacēlāja ierīkošanu mājoklī, ja personai tiek piešķirts stacionārais riteņkrēsla pacēlājs vai krēsla pacēlājs, un informē personu par:

17.1.1. nepieciešamību saskaņot ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu stacionārā riteņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja ierīkošanu un informēt Departamentu par saņemto saskaņojumu;

17.1.2. nepieciešamību iesniegt mājokļa īpašnieka vai pārvaldnieka rakstisku piekrišanu stacionārā riteņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja uzstādīšanai, ja persona nav mājokļa īpašnieks un ja personai plānots ierīkot stacionāro riteņkrēsla pacēlāju vai krēsla pacēlāju;

17.2. organizē pacēlāja nodošanu personai lietošanā, nodrošinot personas apmācību lietot pacēlāju, kā arī izsniedzot pacēlāja lietošanas instrukciju;

17.3. nodod pacēlāju lietošanā personai, noslēdz līgumu ar personu par pacēlāja piešķiršanu lietošanā.

18. Ja mājokļa kāpņu telpā nevar nodrošināt vides pieejamību, izbūvējot stacionāro pacēlāju, vai pacēlāja ierīkošanas izmaksas pārsniedz noteikumu 6. punktā norādīto summu, persona saglabā kārtas numuru rindā un informē Departamentu par turpmāko rīcību, lai nodrošinātu pacēlāja ierīkošanu."

10. Izteikt 20. punktu šādā redakcijā:

"20. Departaments pieņem lēmumu par personas izslēgšanu no Reģistra, ja:

20.1. persona tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā;

20.2. personas dzīvesvieta nav deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā;

20.3. persona atrodas ieslodzījuma vietā;

20.4. persona Departamenta norādītajā termiņā neiesniedz 17.1.1. vai 17.1.2. apakšpunktā minētos dokumentus;

20.5. persona trīs reizes ir atlikusi stacionārā riteņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja saņemšanu;

20.6. persona atsakās no pacēlāja ierīkošanas, iesniedzot Departamentā iesniegumu."

11. Papildināt IV nodaļas nosaukumu aiz vārda "Pacēlāja" ar vārdiem "tehniskā apkope,".

12. Izteikt 22. punktu šādā redakcijā:

"22. Departaments nodrošina pacēlāja garantijas un tehnisko apkopi ne retāk kā vienu reizi kalendārajā gadā vai atbilstoši ražotāja garantijā noteiktajam termiņam, kā arī pacēlāja remontu atbilstoši Pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem."

13. Papildināt V nodaļu ar 27.1 punktu šādā redakcijā:

"27.1 Personas, kuras līdz Rīgas domes 2024. gada 20. novembra saistošo noteikumu Nr. RD-24-306-sn "Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā"" spēkā stāšanās brīdim ir reģistrētas Reģistrā, saglabā kārtas numuru."

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis

 

Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2024. gada 20. novembra saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-306-sn "Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā""

1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi

Saistošo noteikumu "Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā"" (turpmāk - Saistošie noteikumi) mērķis ir precizēt Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā" (turpmāk - noteikumi Nr. RD-23-194-sn) noteiktās procedūras un kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk - Pašvaldība) personām ar kustību traucējumiem, kuras pārvietojas riteņkrēslā, tiek piešķirts lietošanā riteņkrēsla pacēlājs, kā arī precizēt pacēlāju pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību un pacēlāju tehniskās apkopes norisi.

Ievērojot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2023. gada 20. aprīlī sniegtos ieteikumus, precizēts noteikumu Nr. RD-23-194-sn izdošanas tiesiskais pamats, svītrojot atsauci uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktu. Lai arī no noteikumu Nr. RD-23-194-sn 13. un 14. punkta spēkā esošās redakcijas izriet, ka lēmums tiek pieņemts viena mēneša laikā no iesnieguma un dokumentu saņemšanas, tomēr atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieteikumam attiecīgi precizēta 14. punkta redakcija par lēmuma pieņemšanas termiņu.

Ar Saistošajiem noteikumiem tiek izdarīti šādi grozījumi noteikumos Nr. RD-23-194-sn:

1) 3. punkts papildināts ar nosacījumu, ka tiesības saņemt pacēlāju ir personai, kura deklarējusi savu dzīvesvietu Pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz 12 mēnešus pirms iesnieguma saņemšanas Pašvaldībā dienas;

2) precizēts 5. punkts, nosakot, ka pacēlāji tiks ierīkoti un nodoti personai pastāvīgā lietošanā, ja dzīvojamā telpa ir personas, personas mājsaimniecības locekļa vai personas likumiskā pārstāvja īpašumā;

3) sakarā ar to, ka Pašvaldība ir izveidojusi elektronisku rindas reģistru, 8. punktā noteikts, ka pacēlāji tiek piešķirti lietošanā, izmantojot e-pakalpojumu "Sociālo pakalpojumu rindas personu reģistrs". Vienlaikus noteikts, ka, pamatojoties uz Rīgas Sociālā dienesta lēmumu par pacēlāja piešķiršanu lietošanā, izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu (SOPA), persona tiks reģistrēta reģistrā ar noteiktu kārtas numuru Rīgas Sociālā dienesta lēmumu pieņemšanas secībā. Līdz ar to izdarīti grozījumi 17. punktā, svītrojot Pašvaldības pienākumu informēt personu par kārtas numuru rindā, jo personai būs iespēja pašai pārliecināties par reģistrēšanu reģistrā un kārtas numuru;

4) precizēts 10. punkts, nosakot, ka personai ir iespēja pieprasīt lietošanā pacēlāju, izmantojot valsts pārvaldes vienoto pakalpojumu portālu www.latvija.gov.lv, kurā pieejams jauns e-pakalpojums "Invalīdu riteņkrēslu pacēlāju piešķiršana lietošanā (Rīgas valstspilsētā)". Izveidotā elektroniskā riteņkrēsla pacēlāju piešķiršanas rinda nodrošinās efektīvāku pakalpojuma administrēšanu;

5) ņemot vērā, ka pacēlāji personas dzīvesvietā tiek ierīkoti par Pašvaldības budžetā paredzēto finansējumu, noteikts, ka nosacījums par īres līguma reģistrāciju zemesgrāmatā nav attiecināms uz gadījumiem, ja pacēlājs tiek ierīkots Pašvaldībai piederošā dzīvojamā mājā vai Pašvaldība ir dzīvokļa izīrētājs;

6) precizēts pacēlāju ierīkošanas process, nosakot, ka nepieciešamie saskaņojumi no Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta un mājokļa īpašnieka vai pārvaldnieka personai jāiesniedz tad, kad pienākusi rinda un uzsākts pacēlāja ierīkošanas process;

7) nodrošinot vienotu rīcību gadījumos, kad tehnisku iemeslu dēļ mājokļa kāpņu telpā nav iespējams ierīkot pacēlāju vai pacēlāja ierīkošanas izmaksas pārsniedz noteikumu Nr. RD-23-194-sn 6. punktā norādīto summu (10 000 euro, t. sk. pievienotās vērtības nodoklis), noteikts personas pienākums informēt Pašvaldības Labklājības departamentu par turpmāko rīcību, sniedzot priekšlikumus situācijas risinājumam, lai nodrošinātu pacēlāja ierīkošanu. Šādos gadījumos tiek saglabāts personas kārtas numurs rindā;

8) precizēts pacēlāja garantijas un tehniskās apkopes biežums, nosakot, ka minētā apkope tiek veikta ne retāk kā vienu reizi kalendārajā gadā vai atbilstoši ražotāja garantijā noteiktajam termiņam.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus

Saistošie noteikumi neatstāj ietekmi uz Pašvaldības budžetu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)

Saistošie noteikumi rada iespēju Pašvaldības iedzīvotājiem saņemt pacēlāju pastāvīgā lietošanā - tādā veidā iedzīvotāji ar kustību traucējumiem var iekļauties sabiedrībā, patstāvīgi apmeklēt nepieciešamās institūcijas, ārstniecības iestādes, atpūtas iestādes u. tml. Saistošie noteikumi precizē administratīvās procedūras, nosakot noteiktas, konkrētas rīcības vienāda veida situācijās. Elektroniskas rindas izveidošana sekmē ticamību valsts pārvaldes darbību godīgumam un causkatāmībai.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām

Saistošie noteikumi neietekmē administratīvās procedūras, bet precizē to secību.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

Saistošie noteikumi neietekmē Pašvaldības funkcijas un cilvēkresursus, kas nepieciešami pacēlāju piešķiršanas nodrošināšanai un pakalpojuma kvalitātes nodrošināšanai.

6. Izpildes nodrošināšana

Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Pašvaldības Labklājības departamenta Administratīvās pārvaldes Tehniskā nodaļa un Rīgas Sociālais dienests.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Saistošie noteikumi ietver minimālas prasības personai - iesniegt nepieciešamos dokumentus, bet lēmuma pieņēmēja - Rīgas Sociālā dienesta - rīcībā jau var būt lēmuma pieņemšanai nepieciešamie dokumenti, ko persona iesniegusi iepriekš. Pašvaldības ieguldījums un izvirzītās prasības dokumentu noformēšanai ir samērīgas attiecībā pret to, ka persona iegūst iespēju pārvietoties, patstāvīgi izkļūt no mājokļa un apmeklēt vēlamās un nepieciešamās iestādes un pasākumus.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2024. gada 16. septembra līdz 2024. gada 30. septembrim tika publicēts Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē https://www.riga.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti, nosakot, ka viedoklis jāsniedz Pašvaldības Labklājības departamentam uz e-pastu: dl@riga.lv.

Atsevišķas konsultācijas ar mērķa grupas pārstāvjiem nav notikušas, jo Saistošie noteikumi precizē procedūras un lēmumu pieņemšanas kārtību, nemazinot iespēju Pašvaldībā deklarētām personām saņemt atbalstu vides peejamības nodrošināšanai, ievērojot Pašvaldības budžetā paredzēto finansējumu.

Saistošo noteikumu projekta apspriešanas laikā tika saņemts priekšlikums noteikumu Nr. RD-23-194-sn 11.2. apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka prasība īres līgumu reģistrēt zemesgrāmatā gadījumos, ja persona nav mājokļa īpašnieks, nav attiecināma uz tādām situācijām, kad ēka vai dzīvoklis pieder Pašvaldībai.

Iesniegtais priekšlikums ir atbalstāms, ņemot vērā, ka šādos gadījumos Pašvaldība līdzekļus pacēlāja ierīkošanai iegulda savā īpašumā un nākotnē varēs dzīvojamo telpu izīrēt citai personai, kurai būs nepieciešams pacēlājs.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Rīgas dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: RD-24-306-snPieņemts: 20.11.2024.Stājas spēkā: 07.12.2024.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 238, 06.12.2024. OP numurs: 2024/238.29
Saistītie dokumenti
  • Grozītais
  • Izdoti saskaņā ar
356968
07.12.2024
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"