Latvijas Bankas noteikumi Nr. 342
Rīgā 2024. gada 25. novembrī
Noteikumi par kredītiestāžu un
ieguldījumu brokeru sabiedrību amatpersonu piemērotības
novērtēšanai iesniedzamajiem dokumentiem
Izdoti saskaņā ar Kredītiestāžu likuma
50. panta otro daļu un 57. panta 1.1 daļu un
Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma
8. panta astoto daļu un 45. panta sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. iesniedzamos dokumentus, kurus Latvijas Republikā
reģistrētās kredītiestādes un ieguldījumu brokeru sabiedrības un
ārvalstu kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību filiāles
(turpmāk kopā - iestāde) iesniedz Latvijas Bankai Kredītiestāžu
likuma 57. panta 1.1 daļā un Ieguldījumu brokeru
sabiedrību likuma 8. panta astotajā daļā norādīto amatu (turpmāk
- amatpersona) kandidātu piemērotības novērtēšanai;
1.2. kārtību, kādā Latvijas Banka izskata iesniegtos
dokumentus.
II. Amatpersonu piemērotības
novērtēšanai iesniedzamie dokumenti
2. Lai Latvijas Banka varētu pārliecināties par iestādes
amatpersonu atbilstību Kredītiestāžu likuma vai Ieguldījumu
brokeru sabiedrību likuma prasībām, iestāde, pirms amatpersonas
kandidāts sāk pildīt savus pienākumus, iesniedz Latvijas Bankai
šādus dokumentus:
2.1. iesniegumu, kurā uzskaitīti visi tam pievienotie
dokumenti;
2.2. iestādes kompetentas pārvaldes institūcijas sapulces
(sēdes) protokola kopiju vai tā projektu, kas satur lēmumu vai
apliecina nodomu par amatpersonas kandidatūras izvirzīšanu
attiecīgā amata pienākumu pildīšanai;
2.3. piemērotības novērtējuma anketu par:
2.3.1. mazāk nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes un
ieguldījumu brokeru sabiedrības amatpersonas kandidātu - saskaņā
ar šo noteikumu 1. pielikumu;
2.3.2. nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes amatpersonas
kandidātu - aizpilda Eiropas Centrālās bankas informācijas
apmaiņas portālā pieejamo anketu;
2.4. izvērstu profesionālo biogrāfiju vismaz par pēdējiem 10
gadiem;
2.5. izglītības dokumentu un goda rakstu (apbalvojumu)
kopijas, kā arī atsauksmes, ja iespējams, no citiem darba
devējiem par pēdējiem trim gadiem;
2.6. iestādes veikto amatpersonas kandidāta piemērotības
novērtējumu;
2.7. kompetentas valsts institūcijas izsniegtu dokumentu, kas
apliecina, ka amatpersonas kandidāts - nerezidents - atbilst
Kredītiestāžu likuma 25. panta pirmajā daļā vai Ieguldījumu
brokeru sabiedrību likuma 8. panta trešajā daļā noteiktajam;
2.8. iestādes padomes vai valdes locekļu funkciju sadalījumu
pēc amatpersonas kandidāta ievēlēšanas, tai skaitā iestādes
organizatorisko struktūru, kurā skaidri norādītas padomes un
valdes pakļautībā esošās struktūrvienības;
2.9. amatpersonas kandidāta apliecinājumu par iepazīšanos ar
personas datu apstrādes kārtību amatpersonu piemērotības
novērtēšanas procesa ietvaros:
2.9.1. mazāk nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes amatpersonas
kandidātam - saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu;
2.9.2. nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes amatpersonas
kandidātam - saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumu;
2.9.3. ieguldījumu brokeru sabiedrības amatpersonas kandidātam
- saskaņā ar šo noteikumu 4. pielikumu.
3. Atkārtoti ievēlējot amatpersonu tajā pašā amatā, iestāde 10
darbdienas pēc šādas ievēlēšanas rakstveidā informē Latvijas
Banku un iesniedz Latvijas Bankai šo noteikumu 2.6. un 2.8.
apakšpunktā norādītos dokumentus.
4. Šo noteikumu 3. punktā noteiktās prasības iestādei
nepiemēro, ja Latvijas Bankai iepriekš sniegtā informācija par
atkārtoti ievēlētu amatpersonu ir mainījusies un šādas izmaiņas
var ietekmēt šīs amatpersonas piemērotības novērtējumu. Šādā
gadījumā iestāde Latvijas Bankai iesniedz visus šo noteikumu 2.
punktā norādītos dokumentus, ievērojot šo noteikumu 13. punktā
noteikto.
5. Ja izmaiņas iestādes amatpersonu sastāvā tiek plānotas
būtiskas līdzdalības iegūšanas vai palielināšanas procesa
ietvaros, persona paziņojumam par būtiskas līdzdalības iegūšanu
vai palielināšanu pievieno šo noteikumu 2.3., 2.4., 2.5., 2.7.,
2.8. un 2.9. apakšpunktā norādītos dokumentus.
6. Ja iestādes padomes vai valdes locekļi tiek atcelti no
amata Kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību darbības
atjaunošanas un noregulējuma likuma 33. panta pirmās daļas 4.
punktā vai 41. panta pirmās daļas 3. punktā noteiktajā kārtībā un
tiek iecelti jauni iestādes padomes vai valdes locekļi, iestāde
nekavējoties iesniedz Latvijas Bankai dokumentus par jaunajām
amatpersonām.
7. Ja amatpersona netiek ievēlēta amatā vai pārtrauc pildīt
amata pienākumus, iestāde nekavējoties par to rakstveidā informē
Latvijas Banku, norādot šādas neievēlēšanas vai amata pienākumu
pildīšanas pārtraukšanas iemeslu.
8. Ja amatpersonai kāda būtiska notikuma vai apstākļu dēļ
mainās tās piemērotības novērtējums, iestāde par to rakstveidā
informē Latvijas Banku.
III. Iesniedzamo dokumentu
izskatīšana
9. Latvijas Republikā izstrādātos un apstiprinātos dokumentus
un to kopijas noformē saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto
dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumu prasībām.
10. Dokumentiem svešvalodās jābūt ar tulkojumu latviešu valodā
vai valodā, ko lieto starptautisko finanšu jomā.
11. Ja iesniegumu vai citu dokumentu izskatīšanas laikā šajos
noteikumos minētajos dokumentos tiek izdarīti grozījumi, iestāde
nekavējoties iesniedz Latvijas Bankai precizētos dokumentus.
12. Iestāde var neiesniegt Latvijas Bankai dokumentus, kuri ir
iegūstami no Latvijas Republikas publiskajiem reģistriem.
13. Ja dokumentus, kuri iesniedzami Latvijas Bankai, iestāde
ir iesniegusi Latvijas Bankai iepriekš un šajos dokumentos
ietvertā informācija nav mainījusies, iestāde tos atkārtoti
neiesniedz un iesniegumā Latvijas Bankai norāda, ka attiecīgie
dokumenti ir iesniegti Latvijas Bankai un tajos ietvertā
informācija no iesniegšanas dienas Latvijas Bankai nav
mainījusies. Iestāde iesniegumā norāda, kāda administratīvā
procesa ietvaros un kādā laika periodā minētie dokumenti
iesniegti.
14. Šo noteikumu 5. punktā minētajā gadījumā iesniegtie
dokumenti tiek izskatīti termiņos, kādos izskata paziņojumu par
būtiskas līdzdalības iegūšanu vai palielināšanu.
15. Šo noteikumu 6. punktā minētajā gadījumā iesniegtie
dokumenti tiek izskatīti 30 dienu laikā pēc visu nepieciešamo
atbilstoši normatīvo aktu prasībām sagatavoto dokumentu
saņemšanas.
IV. Noslēguma jautājums
16. Atzīt par spēku zaudējušiem Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas 2020. gada 27. oktobra normatīvos noteikumus Nr. 201
"Kārtība, kādā iesniedzama informācija un dokumenti
kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību amatpersonu
piemērotības novērtēšanai" (Latvijas Vēstnesis, 2020, Nr.
214).
Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības tiesību aktu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas
Banku iestādes un Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādes 2021.
gada 2. jūlija pamatnostādnēm EBA/PN/2021/06; ESMA35-36-2319
"Pamatnostādnes par vadības struktūras locekļu un personu,
kuras pilda pamatfunkcijas, piemērotības novērtēšanu".
Latvijas Bankas prezidents M.
Kazāks
1. pielikums
Latvijas Bankas 2024. gada 25. novembra
noteikumiem Nr. 342
PIEMĒROTĪBAS NOVĒRTĒJUMA
ANKETA
Anketas aizpildīšanas mērķis
Anketā ietvertā informācija sniedz iespēju veikt amatā
apstiprināmās personas piemērotības novērtējumu iestādes
uzraudzības ietvaros.
Kā jāaizpilda anketa
Uz visiem anketas jautājumiem jāsniedz precīzas un pilnīgas
atbildes. Ja sniegtā informācija ir neprecīza vai nepilnīga,
anketas apstrāde var ieilgt. Par nepatiesas, nepilnīgas vai
maldinošas informācijas sniegšanu apzināti vai nolaidības dēļ
Latvijas Banka ir tiesīga piemērot sankcijas saskaņā ar
normatīvajiem aktiem, un tas var radīt šaubas par amatā
apstiprināmās personas piemērotību.
Kam jāaizpilda un jāparaksta
anketa
Amatā apstiprināmā persona un iestāde ir līdzatbildīgas par
pilnīgas un precīzas informācijas sniegšanu Latvijas Bankai
saistībā ar personas iecelšanu amatā. Anketu paraksta amatā
apstiprināmā persona un persona, kas ir pilnvarota pārstāvēt
iestādi saistībā ar amatpersonu piemērotības novērtēšanu.
Anketas iesniegšana
Anketa jāiesniedz kopā ar Latvijas Bankas noteikumu
''Noteikumi par kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru
sabiedrību amatpersonu piemērotības novērtēšanai iesniedzamajiem
dokumentiem'' 2. punktā minētajiem dokumentiem.
Anketas apstrāde
Mazāk nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes un ieguldījumu
brokeru sabiedrības anketu apstrādās Latvijas Banka un paziņos
tai piemērotības novērtējuma rezultātu.
Saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 57. panta 1.3
daļu Latvijas Banka uzsāk amatā apstiprināmās personas
piemērotības novērtēšanu pēc visu nepieciešamo dokumentu
saņemšanas. Papildus iesniedzamajos dokumentos norādītajai
informācijai gan amatā apstiprināmajai personai, gan iestādei ir
jāiesniedz Latvijas Bankai jebkāda cita informācija, kura var
ietekmēt personas piemērotības novērtējumu.
Ar ko sazināties neskaidrību
gadījumā
Neskaidrību gadījumā lūdzam sazināties ar Latvijas Banku
(tālr. 67022300; e-pasts: info@bank.lv).
1. Ziņas
par iestādi un amatā apstiprināmo personu
A. |
Informācija par
iestādi |
|
Ziņas par iestādi, kas iesniedz
anketu
(nosaukums; valsts reģistrācijas numurs; LEI kods) |
|
|
Iestādes kontaktpersona
(vārds, uzvārds; e-pasts; tālruņa numurs) |
|
B. |
Personas dati |
|
Vārds un
uzvārds |
|
Vārds |
|
|
Uzvārds |
|
|
Zinātniskais, profesionālais
nosaukums, tituls |
|
|
Vārda varianti |
|
|
Iepriekšējais vārds un
uzvārds |
|
Vārds |
|
|
Uzvārds |
|
|
Vārda vai uzvārda maiņas datums
un iemesls |
|
|
Pašreizējā dzīvesvieta,
kurā persona ir sasniedzama |
|
Adrese |
|
|
Pilsēta |
|
|
Valsts |
|
|
Kopš kura laika dzīvojat šajā
dzīvesvietā (datums) |
|
|
Līdz kuram laikam dzīvosiet šajā
dzīvesvietā (datums) |
|
|
Pastāvīgā dzīvesvieta (ja
atšķiras no pašreizējās dzīvesvietas) |
|
Adrese |
|
|
Pilsēta |
|
|
Valsts |
|
|
Kopš kura laika dzīvojat šajā
dzīvesvietā (datums) |
|
|
Līdz kuram laikam dzīvosiet šajā
dzīvesvietā (datums) |
|
|
Cita
informācija |
|
Dzimšanas datums |
|
|
Dzimšanas vieta |
|
|
Pilsonība |
|
|
Personas apliecības vai pases
numurs |
|
|
Personas apliecības vai pases
izdevējvalsts |
|
|
Personas apliecības vai pases
derīguma termiņš |
|
|
Kontakttālruņa numurs (norādīt
arī valsts kodu) |
|
|
E-pasts |
|
|
|
C. |
Uzraudzības iestāžu
agrākie lēmumi par apstiprināšanu vai neapstiprināšanu amatā
finanšu sektorā |
|
Uzraudzības iestādes
nosaukums |
Organizācijas vai
iestādes nosaukums |
Amats un
pienākumi |
Sākuma datums |
Beigu datums |
Novērtējuma
datums |
Novērtējuma slēdziens
(neapstiprināšanas gadījumā sniegt skaidrojumu
D. punktā) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. |
Ja pieņemts lēmums par
neapstiprināšanu amatā, lūdzam norādīt iemeslus |
|
|
2. Amats,
par kuru tiek iesniegta anketa
A. |
Lūdzam norādīt amatu,
kuru iestādē pildīs apstiprināmā persona (atbilstoši anketas
iesniegšanas brīdī pieejamajai informācijai) |
|
Lūdzam norādīt amata nosaukumu atbilstoši iestādes
organizatoriskajai struktūrai
|
|
Lūdzam atzīmēt atbilstošo(-os) amatu(-us), ko apstiprināmā
persona pildīs iestādē:
valdes priekšsēdētājs (CEO)
valdes loceklis
valdes loceklis (CRO)
valdes loceklis (CCO)
valdes loceklis (CFO)
padomes priekšsēdētājs
padomes loceklis
iekšējā audita dienesta vadītājs
risku direktors
par darbības atbilstības kontroli
atbildīgā persona
par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
novēršanas prasību izpildi atbildīgā persona
ārvalsts kredītiestādes filiāles
vadītājs
kredītiestādes filiāles citā
dalībvalstī vadītājs
ārvalsts ieguldījumu brokeru
sabiedrības filiāles vadītājs
ieguldījumu brokeru sabiedrības
filiāles citā dalībvalstī vadītājs
cits amats (lūdzam norādīt):
klikšķiniet šeit, lai ievadītu tekstu
|
B. |
Lūdzam norādīt jomas
(funkcijas), kas noteiktas šim (šiem) amatam(-iem), tai
skaitā svarīgākos darba pienākumus, pakļautībā esošās
struktūrvienības un darbinieku skaitu |
|
|
|
Lūdzam norādīt arī to, kādu
vadības komiteju sastāvā būs attiecīgā persona (ja tādas
ir) |
|
|
C. |
Lūdzam norādīt papildu
informāciju saistībā ar plānoto amata pilnvaru termiņa sākuma
datumu un ilgumu |
|
Plānotais amata pilnvaru
termiņa sākuma datums |
|
Plānotais amata pilnvaru termiņš |
|
Vai amatā
apstiprināmā persona aizstās citu personu? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt šīs
personas vārdu un uzvārdu, kā arī iemeslu, kāpēc šī persona
pārtrauca pildīt amata pienākumus iestādē |
|
|
|
Vai anketa tiek
iesniegta atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem
termiņiem? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "NĒ", lūdzam norādīt
iemeslu |
|
|
D. |
Amatā apstiprināmās
personas saistība ar iestādi |
|
Līgums par pakalpojumu sniegšanu
Partneris vai akcionārs
Darbinieks
Cita (lūdzam paskaidrot)
|
3. Reputācija
A. |
Vai Jums1
iepriekš ir bijis notiesājošs spriedums krimināllietā vai
būtiskā (t. i., tādā, kas ietekmē reputāciju vai būtiski
ietekmē finanšu stabilitāti) civillietā vai administratīvajā
lietā (t. sk. pārsūdzības procesā esošs notiesājošs
spriedums)? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam sniegt sīkāku informāciju, īpaši par
to, kāda ir apsūdzības būtība, cik ilgs laiks pagājis kopš
apsūdzības pamatā esošā pārkāpuma, kāds ir gaidāmais sods
notiesājoša sprieduma gadījumā, kādā posmā ir tiesas process,
kā arī minēt jebkādus citus atbildību mīkstinošus vai
pastiprinošus faktorus |
|
|
B. |
Vai pret Jums ir
ierosināta krimināllieta vai būtiska (t. i., tāda, kas
ietekmē reputāciju vai būtiski ietekmē finanšu stabilitāti)
civillieta vai administratīvā lieta (t. sk. saņemts
oficiāls paziņojums par izmeklēšanas sākšanu vai lietas
nodošanu tiesai)? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam sniegt sīkāku informāciju, īpaši par
to, kāda ir apsūdzības būtība, cik ilgs laiks pagājis kopš
apsūdzības pamatā esošā pārkāpuma, kāds ir paredzamais sods
notiesājoša sprieduma gadījumā, kādā posmā ir tiesas process,
kā arī minēt jebkādus citus atbildību mīkstinošus vai
pastiprinošus faktorus |
|
|
C. |
Vai Jūs esat kādreiz
saukts(-a) pie disciplināratbildības (t. sk. atzīts(-a)
par nepiemērotu komercsabiedrības direktora vai vadītāja
amatam, atcelts(-a) no atbildīga amata
u. tml.)? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam norādīt sīkāk |
|
|
D. |
Vai esat bijis(-usi)
vadītājs(-a) komercsabiedrībā, kura kļuvusi maksātnespējīga,
vai attiecībā uz Jums agrāk īstenota vai pašlaik tiek
īstenota maksātnespējas vai līdzīga procedūra? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam norādīt sīkāk (t. sk. norādīt,
vai maksātnespēja bija brīvprātīga, norādīt firmu, juridisko
adresi, reģistrācijas numuru un valsti, kā arī datumu, kad
apstiprināts process) |
|
|
E. |
Vai kāds no
3. sadaļā minētajiem procesiem atrisināts ārpustiesas
ceļā vai alternatīvā strīdu izšķiršanas procesā? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
sīkāk |
|
|
F. |
Vai esat iekļauts(-a)
kādā parādnieku sarakstā (piemēram, nodokļu parādnieku
reģistrā) vai par Jums ir negatīva informācija Kredītu
reģistrā, vai Jums ir veikta parādu piedziņas
procedūra? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
sīkāk |
|
|
G. |
Vai Jums ir atteikta,
anulēta vai pārtraukta reģistrācija, autorizācija, dalībnieka
statuss vai licence jebkurā profesionālā vai uzņēmējdarbības
jomā? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
sīkāk |
|
|
H. |
Vai Jums ir piemērotas
valsts iestāžu vai profesionālu organizāciju sankcijas vai
sākts izmeklēšanas process vai piespiedu izpildes
procedūra? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
sīkāk |
|
|
I. |
Vai iestāde ir
izskatījusi jautājumu par kādu konkrētu Jūsu reputācijas
aspektu? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam sīkāk norādīt
šādas izskatīšanas būtību un iznākumu |
|
|
4. Pieredze
A. |
Izglītība (akadēmiskais
vai zinātniskais grāds, sertifikāts) |
Studiju joma |
Studiju
periods |
Izglītības iestāde
(universitāte, studiju centrs) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. |
Praktiskā pieredze
kredītiestāžu, ieguldījumu brokeru sabiedrību vai finanšu
jomā |
|
Amats |
Galvenie pienākumi |
Organizācija, uzņēmums utt. |
Lielums2 |
Pakļautībā esošo darbinieku skaits |
Darbības jomas |
No |
Līdz |
Amata atstāšanas iemesls |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. |
Cita būtiska pieredze
augstākās vadības3 līmeņa amatā ārpus finanšu
sektora |
|
Amats |
Galvenie
pienākumi |
Organizācija, uzņēmums utt. |
Lielums4 |
Pakļautībā esošo darbinieku skaits |
Darbības jomas |
No |
Līdz |
Amata atstāšanas iemesls |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. |
Cita pieredze ārpus
finanšu sektora (piemēram, darbība akadēmiskajā, juridisko
pakalpojumu, informācijas tehnoloģiju, inženierzinātņu,
cilvēkresursu, politikas vai citā nekomerciālā
jomā) |
|
Amats |
Galvenie
pienākumi |
Organizācija, uzņēmums utt. |
Lielums5 |
Pakļautībā esošo darbinieku skaits |
Darbības jomas |
No |
Līdz |
Amata atstāšanas iemesls |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. |
Sniedzot atbildes uz
iepriekšējiem jautājumiem, lūdzam ņemt vērā, ka attiecībā uz
pieredzes līmeni būtiski ir šādi kritēriji (kas vajadzības
gadījumā jānorāda): vadošā amata veids un hierarhijas
līmenis; uzņēmējdarbības veids; kompetence, lēmumu
pieņemšanas tiesības un pienākumi; pakļautībā esošo
darbinieku skaits. Vajadzības gadījumā var norādīt
papildinformāciju |
|
|
F. |
Ja amatā apstiprināmajai
personai nav atbilstošas pieredzes, lūdzam tālāk norādīt
faktorus, kas to, iespējams, varētu kompensēt (piemēram:
iestādes lielums, cita līdzvērtīga pieredze; zinātniskais vai
akadēmiskais grāds vai akadēmiskā pieredze; īpašas prasmes un
zināšanas; vispārēja piemērotība; amats ar ierobežotām
funkcijām, ko nosaka amata specifika; citi specifiski
gadījumi) |
|
|
|
|
G. |
Vispārējas zināšanas
iestāžu darbības jomā:6 |
Novērtējums (augsts,
vidēji augsts, vidēji zems, zems) |
|
a)
finanšu tirgi |
|
b)
tiesiskais regulējums un prasības |
|
c)
stratēģiskā plānošana un izpratne par iestādes darbības
stratēģiju vai darbības ekonomisko pamatojumu (darbības
plānu) un tā izpildi |
|
d) risku
pārvaldība (iestādes galveno risku veidu apzināšana,
novērtēšana, uzraudzība, kontrole un samazināšana,
t. sk. pieredze, kas tieši saistīta ar personas amata
pienākumiem) |
|
e)
grāmatvedība, audits un revīzija |
|
f)
iestādes darbības efektivitātes izvērtēšana, efektīva
pārvaldība, pārraudzības un kontroles izveide |
|
g)
iestādes finanšu informācijas analīze, būtiskāko jautājumu,
kas balstās uz šo informāciju, apzināšana un atbilstošas
kontroles un pasākumu īstenošana |
|
h)
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
proliferācijas finansēšanas novēršanas prasības |
|
i)
vides, sociālie un pārvaldības riski un riska faktori |
|
H. |
Cita specifiska
pieredze |
|
|
|
|
I. |
Vai amatā apstiprināmā
persona pirms iecelšanas amatā vai pirmajā gadā pēc
iecelšanas amatā apmeklēs kādus profesionālās kompetences
paaugstināšanas kursus? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
sīkāk |
|
Kursu saturs |
Kursu nodrošinātājs (iekšēji organizēti vai ārēji
organizēti, norādot ārējās organizācijas nosaukumu) |
No |
Līdz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Interešu
konflikts
A. |
Vai
Jums7 ir jebkāda veida personiskas
attiecības8 ar:
- citiem padomes
vai valdes locekļiem vai personām, kuras pilda
pamatfunkcijas iestādē, mātesuzņēmumā vai tā
meitasuzņēmumā;
- personu, kurai ir būtiska līdzdalība iestādē,
mātesuzņēmumā vai tā meitasuzņēmumā?
|
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam norādīt sīkāk |
|
|
B. |
Vai Jums ir darījuma
(biznesa) attiecības (privāti vai ar uzņēmuma starpniecību)
ar iestādi, mātesuzņēmumu vai tā meitasuzņēmumu? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
šādu informāciju:
- darījuma attiecību veida un satura apraksts
- abu pušu saistības
- uzņēmuma nosaukums, ja sadarbība notiek vai
notika ar uzņēmuma starpniecību
- sadarbības periods
|
C. |
Vai esat tieši vai
netieši iesaistīts(-a) nepabeigtā tiesas procesā ar iestādi,
mātesuzņēmumu vai tā meitasuzņēmumu? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
iesaistīto iestādi, tiesas procesa saturu un statusu |
|
|
D. |
Vai pēdējos divos gados
Jums ir bijušas jebkādas profesionāla9 vai
komerciāla rakstura attiecības ar:
- iestādi, mātesuzņēmumu vai tā meitasuzņēmumu;
- iestādes, mātesuzņēmuma vai tā meitasuzņēmuma
konkurentiem? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja
atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam sniegt sīkāku
informāciju (ja pastāv komerciāla rakstura attiecības, lūdzam
norādīt, kāda ir to vērtība (finansiālā) personas
uzņēmējdarbībai vai ar šo personu personiski vai darījuma
attiecību ietvaros saistītu personu uzņēmējdarbībai) |
|
|
E. |
Vai Jums
personiski vai ar uzņēmuma, ar kuru Jums ir ciešas
attiecības, starpniecību ir būtiska10 finansiāla
līdzdalība (piemēram, līdzdalība kapitālā vai ieguldījumi)
iestādē, mātesuzņēmumā vai tā meitasuzņēmumos vai arī
iestādes, mātesuzņēmuma vai tā meitasuzņēmumu konkurentu
vai klientu uzņēmumos?
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam norādīt šādu informāciju:
|
JĀ
NĒ
|
|
Iestādes nosaukums |
Iestādes pamatdarbības jomas |
Attiecības starp iestādēm |
Sadarbības periods |
Finansiālās dalības apmērs
(kapitāla un balsstiesību īpatsvars vai daļu vai ieguldījuma
vērtība) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F. |
Vai Jūs pārstāvat kādu
iestādes, mātesuzņēmuma vai tā meitasuzņēmuma akcionāru vai
dalībnieku? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
šādu informāciju:
1) akcionāra vai dalībnieka vārds un uzvārds
2) līdzdalības apmērs (procentos no pamatkapitāla un
balsstiesīgo akciju skaita)
3) pārstāvības apmērs
|
G. |
Vai Jums ir jebkādas
būtiskas11 finansiālas saistības ar iestādi,
mātesuzņēmumu vai tā meitasuzņēmumiem (piemēram, kredīti,
galvojumi)? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
šādu informāciju:
1) saistību veids
2) saistību vērtība
3) attiecīgais saistību periods
|
H. |
Vai iepriekšējos divos
gados Jūs vai ar Jums personiskās attiecībās12
esoša persona ir ieņēmusi ietekmīgu politisku
amatu13 valsts vai pašvaldības līmenī? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt
šādu informāciju:
1) amata veids
2) pilnvaru un pienākumu, ko ietver šis amats,
uzskaitījums
3) šā amata (vai iestādes, kurā ieņem šo amatu) saistība
ar iestādi, mātesuzņēmumu vai tā meitasuzņēmumiem
|
I. |
Vai Jums ir jebkāda cita
veida saistības, amati vai dalība, kas nav norādīta iepriekš
minētajos jautājumos un kas varētu negatīvi ietekmēt iestādes
intereses? |
JĀ
NĒ
|
|
Ja atbilde uz
jautājumu ir "JĀ", lūdzam sniegt visu nepieciešamo
informāciju (piemēram, saistību veids, saturs, periods un
atbilstošos gadījumos attiecības ar iestādi, mātesuzņēmumu un
tā meitasuzņēmumiem) |
|
|
Aizpilda
iestāde
J. |
Ja amatā
apstiprināmajai personai piemērojams kāds no 5. sadaļā
minētajiem apgalvojumiem, lūdzam norādīt, kā iestāde plāno
novērst šīs personas iespējamo interešu konfliktu
(neraugoties uz to, vai tas tiek uzskatīts par
būtisku)
Lūdzam vajadzības gadījumā
pievienot attiecīgos dokumentus (piemēram, iestādes
interešu konfliktu novēršanas politiku) un norādīt
attiecīgos punktus, kas regulē šos jautājumus
|
|
|
6. Pienākumu izpildei
nepieciešamais laiks (noslodzes sadalījums)
A. |
Lūdzam norādīt laiku, kas
nepieciešams attiecīgā amata pienākumu izpildei |
|
|
B. |
Vai esat saņēmis(-usi)
uzraudzības iestādes atļauju papildu padomes locekļa amata
pienākumu veikšanai atbilstoši Kredītiestāžu likuma
26.1 panta piektajai daļai vai Ieguldījumu brokeru
sabiedrību likuma 9. panta piektajai daļai? |
JĀ
NĒ
|
C. |
Padomes un
valdes locekļa un citu amata vietu uzskaitījums
Lūdzam kā pirmo norādīt to
amatu iestādē, par kuru tiek aizpildīta šī anketa, bet pēc
tam visus pārējos amatus, kurus turpināsiet ieņemt pēc
iecelšanas jaunajā amatā iestādē
Ja kredītiestāde, kurā plānots apstiprināt amatā
personu, nav sistēmiski nozīmīga iestāde (C-SNI) vai
ieguldījumu brokeru sabiedrība, kurā plānots apstiprināt
amatā personu, nav lieluma, iekšējās organizācijas un
darbības veida, apjoma un serežģītības ziņā nozīmīga
ieguldījumu brokeru sabiedrība, f. rindu var
neaizpildīt
|
a. |
Uzņēmums (atzīmēt regulētā tirgū iekļautos
uzņēmumus ar *) |
|
b. |
Valsts |
|
c. |
Uzņēmuma darbības
veids |
|
d. |
Uzņēmuma
lielums14 |
|
e. |
Amats
(izpildfunkcija vai uzraudzības funkcija) |
|
f. |
Skaitāms pēc
privileģētās skaitīšanas15 principa (grupa,
būtiska līdzdalība vai aizsardzības shēma) vai amats netiek
pieskaitīts16 |
|
g. |
Papildu pienākumi,
piemēram, dalība komitejās, priekšsēdētāja pienākumi
u. c. |
|
h. |
Nepieciešamais laiks
nedēļā (stundas) un gadā (dienas) (t. sk. papildu
pienākumu izpildei)17 |
|
i. |
Pilnvaru termiņš (no
- līdz) |
|
j. |
Papildu
komentāri |
|
k. |
Sanāksmju skaits
gadā |
|
l. |
Papildu
informācija |
|
|
Ja kredītiestāde, kurā plānots
apstiprināt amatā personu, nav sistēmiski nozīmīga iestāde
(C-SNI) vai ieguldījumu brokeru sabiedrība, kurā plānots
apstiprināt amatā personu, nav lieluma, iekšējās
organizācijas un darbības veida, apjoma un serežģītības ziņā
nozīmīga ieguldījumu brokeru sabiedrība, tad D., E. un F.
punktu var neaizpildīt |
|
|
|
D. |
Kopējais ieņemamo vadošo
amatu, kam ir
izpildinstitūcijas funkcija (valde, direktors
u. tml.), skaits, ja tiek piemērota privileģētā
skaitīšana vai izņēmumi (amats netiek
pieskaitīts) |
|
E. |
Kopējais ieņemamo vadošo
amatu, kam nav
izpildinstitūcijas funkcijas (padome, padomnieks
u. tml.), skaits, ja tiek piemērota privileģētā
skaitīšana vai izņēmumi (amats netiek pieskaitīts)
18 |
|
F. |
Ja tiek piemērota
privileģētā skaitīšana, lūdzam norādīt detalizētu informāciju
par jebkāda veida sinerģiju starp uzņēmumiem, t. i., vai
notiek attaisnojoša pienākumu izpildei nepieciešamā laika
pārklāšanās starp uzņēmumiem |
|
|
G. |
Visu
amatu pienākumu izpildei nepieciešamais laiks nedēļā
(stundas) papildus tā amata pienākumu izpildei, par kuru tiek
aizpildīta šī anketa |
|
H. |
Visu
amatu pienākumu izpildei nepieciešamais laiks gadā (dienas)
papildus tā amata pienākumu izpildei, par kuru tiek
aizpildīta šī anketa |
|
7. Kolektīvā
atbilstība
Aizpilda
iestāde
A. |
Kā amatā apstiprināmā
persona iekļausies iestādes padomes un valdes kolektīvajā
atbilstībā? Izskaidrojiet, kāpēc iecelšana (ierosinātā) amatā
papildina iestādes padomes un valdes kolektīvo atbilstību, un
norādiet iestādes veiktā personas piemērotības novērtējuma
rezultātu |
|
|
B. |
Vispārīgi aprakstiet
padomes un valdes kolektīvās atbilstības iespējamos
uzlabojumus vai konstatētos trūkumus |
|
|
C. |
Kā amatā apstiprināmā
persona palīdzēs daļēji vai kopumā novērst trūkumus, kas
norādīti Jūsu atbildē uz iepriekšējo jautājumu? |
|
|
8. Papildu informācija
un pielikumi
|
Ja amatā apstiprināmā
persona vai iestāde uzskata, ka ir cita informācija, kas ir
būtiska atbilstības novērtējumam, lūdzam to norādīt
šeit |
|
|
1 "Jūs" visā 3. sadaļā nozīmē "Jūs
personiski", taču jāattiecina arī uz jebkuru uzņēmumu,
līgumsabiedrību vai uzņēmumu bez juridiska statusa, ar kuru
esat vai esat bijis(-usi) saistīts(-a) kā direktors(-e),
kontrolieris(-e), vadītājs(-a) vai akcionārs(-e), kam ir
būtiska līdzdalība.
2 Piemēram, kopējā aktīvu vērtība gada
beigās.
3 Valdē vai padomē vai 1-2 līmeņus zemāk.
4 Sk. 2. zemsvītras piezīmi.
5 Sk. 2. zemsvītras piezīmi (ja nav iespējams
novērtēt lielumu, tad šo aili neaizpilda).
6 Atbilstoši Latvijas Bankas noteikumiem par
kredītiestādes un ieguldījumu brokeru sabiedrības amatpersonu
piemērotības novērtēšanu, kuros ieviestas Eiropas Banku
iestādes pamatnostādnes par vadības struktūras locekļu un
personu, kuras pilda pamatfunkcijas, piemērotības
novērtēšanu.
7 "Jūs" visā 5. sadaļā nozīmē "Jūs
personiski", taču tas jāattiecina arī uz tuviem
radiniekiem (dzīvesbiedru, reģistrētu partneri, nereģistrētu
partneri, bērniem, vecākiem vai citu radinieku, ar kuru
dzīvojat kopā) un jebkuru juridisku personu, kuras padomes vai
valdes loceklis(-e) esat vai bijāt.
8 Personiskas attiecības nozīmē laulību,
attiecības ar reģistrētu partneri, bērnu un vecāku radniecību
vai citas attiecības starp tādām personām, kas dzīvo kopā.
9 Piemēram, esat ieņēmis(-usi) vidējā vai
augstākā līmeņa vadības amatu(-us).
10 Būtiskums atkarīgs no tā, kādu vērtību
(finansiālā izteiksmē) šī līdzdalība vai saistības veido
attiecībā uz amatā apstiprināmās personas finanšu līdzekļiem.
Par nebūtiskiem var uzskatīt jebkurus ienākumus nesošus
nodrošinātos privātpersonu kredītus bez priekšrocībām
(piemēram, privātpersonu hipotekārā aizdevuma līgumus),
jebkurus citus kredītus bez priekšrocībām līdz 200 000
euro (nodrošinātus vai nenodrošinātus, ienākumus
nesošus vai nenesošus), pašreizējos akciju vai daļu turējumus
≤ 1 % no iestādes kapitāla vai daļu apmēra vai citus
ieguldījumus ar tādu pašu vērtību.
11 Sk. 10. zemsvītras piezīmi.
12 Sk. 8. zemsvītras piezīmi.
13 Amats, kas rada personai būtisku politisku
ietekmi. Būtiska ietekme iespējama jebkurā līmenī: tāda var būt
vietējā līmeņa politiķim (piemēram, mēram), reģionālā vai
valsts līmeņa politiķim (piemēram, ministram), valsts
amatpersonai (piemēram, personai valsts pārvaldē) vai valsts
pārstāvim. Interešu konflikta būtiskums ir atkarīgs no tā, vai
attiecīgā politiskā loma ietver īpašas pilnvaras vai
pienākumus, kas varētu traucēt amatā apstiprināmajai personai
darboties iestādes interesēs.
14 Sk. 2. zemsvītras piezīmi.
15 Atbilstoši Kredītiestāžu likuma
26.1 panta trešajai daļai vai Ieguldījumu brokeru
sabiedrību likuma 9. panta trešajai daļai.
16 Atbilstoši Kredītiestāžu likuma
26.1 panta ceturtajai daļai vai Ieguldījumu brokeru
sabiedrību likuma 9. panta ceturtajai daļai. Galvenokārt
nekomerciāli mērķi vai pārstāv valsti (piemēram, labdarības
organizācijas, baznīcas, tirdzniecības palātas, profesionālās
apvienības u. tml.).
17 Aprēķinos ieteicams izmantot vidējo stundu un
dienu skaitu, t. i., ne vairāk kā 60 stundas nedēļā un 280
darba dienas gadā. Ja stundu un dienu skaits pārsniedz
norādītos skaitļus, šāda noslodze ir jāpamato.
18 Sk. 15. un 16. zemsvītras piezīmi.
Latvijas Bankas prezidents
M. Kazāks
2. pielikums
Latvijas Bankas 2024. gada 25. novembra
noteikumiem Nr. 342
PERSONAS DATU APSTRĀDE
amatpersonas piemērotības novērtēšana
(mazāk nozīmīgās uzraudzītās
kredītiestādes amatpersonas)
PERSONAS DATU APSTRĀDES MĒRĶIS UN
TIESISKAIS PAMATS
Visi personas dati, kas iesniedzami Latvijas Bankai, ir
nepieciešami, lai Latvijas Banka uzraudzības funkcijas ietvaros
varētu izvērtēt personu atbilstību Kredītiestāžu likuma, Latvijas
Bankas noteikumu par kredītiestādes un ieguldījumu brokeru
sabiedrības amatpersonu piemērotības novērtēšanu un Latvijas
Bankas pārvaldības sistēmas noteikumu prasībām, kas nosaka
kredītiestādēm pienākumu ieviest stingrus pārvaldības pasākumus,
tai skaitā prasības par visu to personu atbilstību, kuras vada
kredītiestādi. Līdz ar to personas dati tiek vākti un
apstrādāti, lai novērtētu, vai personas, kuras vada
kredītiestādi, atbilst piemērotības kritērijiem. Šajā procesā
tiek vērtēta personas: 1) reputācija; 2) zināšanas, prasmes un
pieredze; 3) spēja rīkoties atbilstoši kredītiestādes
korporatīvajām vērtībām un profesionālās rīcības un ētikas
standartiem, tai skaitā spēja rīkoties neatkarīgi; 4) spēja
veltīt pietiekami daudz laika savu amata pienākumu izpildei; 5)
kolektīvā atbilstība.
PERSONAS DATU NODOŠANA
Visi pieprasītie personas dati ir nepieciešami, lai novērtētu
izvirzītā kredītiestādes padomes vai valdes locekļa vai personas,
kura pildīs pamatfunkcijas, atbilstību. Ja dati netiek iesniegti,
tad iesniegumu noraida, pamatojoties uz nepilnīgi sniegto
informāciju.
PERSONAS DATU SAŅĒMĒJI UN PERSONAS
DATU IZPAUŠANA
Personas dati, kas sniegti kredītiestādes amatpersonu
piemērotības novērtēšanas procesā, tiek izpausti Latvijas Bankas
darbiniekiem un vadībai to darba pienākumu veikšanai. Iesniegtos
personas datus Latvijas Bankai ir tiesības izpaust Kredītiestāžu
likuma 110.1 pantā un Latvijas Bankas likuma 7. panta
pirmajā daļā noteiktajos gadījumos, kā arī tiesībsargājošajām
iestādēm atbilstoši to darbību reglamentējošajos normatīvajos
aktos noteiktajām tiesībām pieprasīt Latvijas Bankai šādu
informāciju.
PIEMĒROJAMAIS DATU GLABĀŠANAS
PERIODS
Latvijas Banka glabā personas datus, kas sniegti amatpersonas
piemērotības novērtēšanas procesa ietvaros, 10 gadus pēc personas
statusa zaudēšanas. Ja tiek ierosināta administratīvā lieta vai
sākta tiesvedība, glabāšanas periodu pagarina un tas beidzas
vienu gadu pēc tāda lēmuma par sankciju piemērošanu stāšanās
spēkā, kam ir galīga lēmuma spēks.
PIEMĒROJAMĀ DATU AIZSARDZĪBA
Latvijas Banka Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27.
aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību
attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un
ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības
regula) (turpmāk - Regula 2016/679) izpratnē ir uzskatāma par
pārzini un ir atbildīga par veikto personas datu apstrādi
atbilstoši Regulā 2016/679 noteiktajai kārtībai.
DATU SUBJEKTA TIESĪBAS
Datu subjektam, kura personas datus prudenciālās uzraudzības
nolūkā apstrādā Latvijas Banka, ir tiesības piekļūt datiem, kas
uz viņu attiecas, un tiesības tos labot. Jums ir arī tiesības (ar
ierobežojumiem) dzēst savus personas datus un iebilst pret savu
personas datu apstrādi, ievērojot Regulas 2016/679 prasības.
KONTAKTI
Ja Jums rodas jautājumi vai sūdzības par datu apstrādes
procesu, Jūs varat vērsties Latvijas Bankā (tālr. 67022300;
e-pasts: datuaizsardziba@bank.lv). Turklāt Jums ir tiesības
jebkurā laikā vērsties pēc palīdzības Datu valsts inspekcijā
(kontaktinformācija: www.dvi.gov.lv).
APLIECINĀJUMS
Ar šo apliecinu, ka esmu informēts par Latvijas Bankai
iesniegto manu kā fiziskās personas datu, tai skaitā sensitīvo
personas datu, apstrādi kredītiestādes amatpersonu piemērotības
novērtēšanas procesa nodrošināšanai. Esmu informēts, ka mani
personas dati var tikt izpausti šajā apliecinājumā norādītajos
gadījumos.
Vārds, uzvārds:
Paraksts:
Vieta, datums:
Latvijas Bankas prezidents M.
Kazāks
3. pielikums
Latvijas Bankas 2024. gada 25. novembra
noteikumiem Nr. 342
PERSONAS DATU APSTRĀDE
amatpersonas piemērotības novērtēšana
(nozīmīgās uzraudzītās
kredītiestādes amatpersonas)
PERSONAS DATU APSTRĀDES MĒRĶIS UN
TIESISKAIS PAMATS
Kredītiestādes drošība un stabilitāte ir atkarīga no spēkā
esošās iekšējās organizācijas struktūras un korporatīvās
pārvaldības pasākumiem. Padomes 2013. gada 15. oktobra regula
(ES) Nr. 1024/2013, ar ko Eiropas Centrālajai bankai uztic īpašus
uzdevumus saistībā ar politikas nostādnēm, kas attiecas uz
kredītiestāžu prudenciālo uzraudzību (turpmāk - VUM regula),
pamatojoties uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 127. panta
6. punktu, uztic Eiropas Centrālajai bankai (turpmāk - ECB)
īpašus tajā noteiktus uzdevumus saistībā ar kredītiestāžu
prudenciālo uzraudzību. Prudenciālās uzraudzības nolūkā ECB ir
uzticēti uzdevumi attiecībā uz iesaistītajās dalībvalstīs
dibinātajām kredītiestādēm, kas minēti VUM regulas 4. pantā VUM
regulas 6. panta kontekstā.
Saskaņā ar VUM regulas 4. panta 1. punkta "e"
apakšpunktu ECB ir jānodrošina atbilstība attiecīgajiem Eiropas
Savienības tiesību aktiem, ar ko piemēro prasības, ka
kredītiestādēm jābūt stingriem pārvaldības pasākumiem, tai skaitā
prasības par visu to personu atbilstību, kuras vada
kredītiestādi. Lai veiktu uzticētos pienākumus saskaņā ar VUM
regulas 16. panta 2. punkta "m" apakšpunktu, ECB ir
piešķirtas pilnvaras jebkurā brīdī atbrīvot no darba
kredītiestāžu padomes un valdes locekļus, kuri nepilda minētajos
Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktās prasības. Eiropas
Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija direktīvas 2013/36/ES
par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu prudenciālo
uzraudzību, ar ko groza direktīvu 2002/87/EK un atceļ direktīvas
2006/48/EK un 2006/49/EK (turpmāk - KPD IV) 91. panta 1. punkts
nosaka, ka padomes un valdes locekļiem vienmēr ir pietiekami laba
reputācija un pietiekamas zināšanas, iemaņas un pieredze savu
pienākumu veikšanai. Nozīmīgo uzraudzīto kredītiestāžu
uzraudzības ietvaros Eiropas Centrālās bankas 2014. gada 16.
aprīļa regulas (ES) Nr. 468/2014, ar ko izveido vienotā
uzraudzības mehānisma pamatstruktūru Eiropas Centrālās bankas
sadarbībai ar nacionālajām kompetentajām un norīkotajām iestādēm
(turpmāk - VUM pamatregula) 93. un 94. pants nosaka noteikumus
kredītiestāžu vadītāju piemērotības novērtēšanai, ko veic ECB.
Lai nodrošinātu, ka atbilstības prasības tiek ievērotas jebkurā
laikā, saskaņā ar VUM pamatregulas 94. panta 2. punktu ECB var
ierosināt jauna piemērotības novērtējuma veikšanu, pamatojoties
uz jauniem faktiem, ja ECB kļūst zināmi šādi jauni fakti, kas var
ietekmēt attiecīgā vadītāja sākotnējo piemērotības
novērtējumu.
Līdz ar to personas dati tiek vākti un apstrādāti, lai
novērtētu, vai personas, kuras vada nozīmīgo uzraudzīto
kredītiestādi, atbilst piemērotības prasībām. Izvērtēšanas
kritēriji ir: 1) reputācija; 2) zināšanas, prasmes un pieredze;
3) spēja rīkoties atbilstoši kredītiestādes korporatīvajām
vērtībām un profesionālās rīcības un ētikas standartiem, tai
skaitā spēja rīkoties neatkarīgi; 4) spēja veltīt pietiekami
daudz laika savu amata pienākumu izpildei; 5) kolektīvā
atbilstība. Turklāt personas datus var apstrādāt un analizēt, lai
veiktu kvantitatīvu izpēti un analīzi, kā arī veiktu statistikas
analīzi. Ja dati tiks izmantoti šim nolūkam, tad personas dati
tiks anonimizēti, lai personu nevarētu identificēt.
PERSONAS DATU NODOŠANA
Visi pieprasītie personas dati ir nepieciešami, lai varētu
novērtēt izvirzītā kredītiestādes padomes vai valdes locekļa vai
personas, kura pildīs pamatfunkcijas, atbilstību. Ja dati netiek
iesniegti, tad iesniegumu noraida, pamatojoties uz nepilnīgi
sniegto informāciju.
PERSONAS DATU SAŅĒMĒJI VAI SAŅĒMĒJU
GRUPAS
Amatpersonu piemērotības novērtēšanas gaitā personas datus var
izpaust personām, kurām nepieciešams tos zināt, Latvijas Bankas
darbiniekiem, kopējās uzraudzības komandu dalībniekiem, ECB
Ģenerāldirektorāta mikrouzraudzības darbiniekiem, ECB Uzraudzības
valdes Sekretariātam un Uzraudzības valdes locekļiem, kā arī ECB
Padomes locekļiem.
PIEMĒROJAMAIS GLABĀŠANAS PERIODS
ECB glabā personas datus, kas sniegti amatpersonu piemērotības
novērtēšanas procesa gaitā, 15 gadus no iesnieguma iesniegšanas
dienas, ja tas tiek atsaukts pirms oficiāla lēmuma pieņemšanas,
no dienas, kad pieņemts negatīvs lēmums, vai no dienas, kad datu
subjekts vairs nav kredītiestādes amatpersona vai persona, kurai
ir būtiska līdzdalība kredītiestādē, pozitīva ECB lēmuma
gadījumā, kā arī no pēdējā ECB lēmuma datuma, ja tiek veikta
amatpersonas pārvērtēšana, pamatojoties uz jauniem faktiem.
Latvijas Banka glabā minētos personas datus 10 gadus pēc personas
statusa zaudēšanas. Ja tiek ierosināta administratīvā lieta vai
sākta tiesvedība, glabāšanas periodu pagarina un tas beidzas
vienu gadu pēc tāda lēmuma par sankciju piemērošanu stāšanās
spēkā, kam ir galīga lēmuma spēks.
PIEMĒROJAMĀ DATU AIZSARDZĪBA
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 23. oktobra regula
(ES) 2018/1725 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz
personas datu apstrādi Savienības iestādēs, struktūrās, birojos
un aģentūrās un par šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ regulu
(EK) Nr. 45/2001 un lēmumu Nr. 1247/2002/EK (turpmāk - Regula
2018/1725) ir piemērojama personas datu apstrādē, ko veic ECB.
Taču ECB un Latvijas Banka ir kopīgi pārziņi, veicot VUM regulā
un VUM pamatregulā tām uzticētos prudenciālās uzraudzības
uzdevumus, ikreiz, kad tās kopīgi nosaka datu apstrādes darbību
mērķi un līdzekļus.
DATU SUBJEKTA TIESĪBAS
Datu subjektam, kura personas datus minētās prudenciālās
uzraudzības nolūkā apstrādā ECB un Latvijas Banka, ir tiesības
piekļūt datiem un labot tos datus, kas attiecas uz viņu, saskaņā
ar Eiropas Centrālās bankas 2020. gada 5. maija lēmumu (ES)
2020/655, ar ko pieņem īstenošanas noteikumus attiecībā uz datu
aizsardzību Eiropas Centrālajā bankā un atceļ lēmumu
ECB/2007/1.
KONTAKTI
Ja Jums rodas jautājumi vai sūdzības par datu apstrādes
procesu, Jūs varat vērsties ECB
(e-pasts: authorisation@ecb.europa.eu) vai Latvijas Bankā
(e-pasts: datuaizsardziba@bank.lv).
Turklāt Jums ir tiesības jebkurā laikā vērsties pēc palīdzības
pie Eiropas Datu aizsardzības uzraudzītāja (European Data
Protection Supervisor;
https://edps.europa.eu/data-protection/our-role-supervisor/personal-data-breach_en)
vai Datu valsts inspekcijā (kontaktinformācija:
www.dvi.gov.lv).
APLIECINĀJUMS
Ar šo apliecinu, ka esmu informēts par Latvijas Bankai
iesniegto manu kā fiziskās personas datu, tai skaitā sensitīvo
personas datu, apstrādi kredītiestādes amatpersonu piemērotības
novērtēšanas procesa nodrošināšanai, tai skaitā šo datu nodošanu
un apstrādi ECB tās funkciju veikšanai.
Vārds, uzvārds:
Paraksts:
Vieta, datums:
Latvijas Bankas prezidents M.
Kazāks
4. pielikums
Latvijas Bankas 2024. gada 25. novembra
noteikumiem Nr. 342
PERSONAS DATU APSTRĀDE
amatpersonas piemērotības novērtēšana
(ieguldījumu brokeru sabiedrības
amatpersonas)
PERSONAS DATU APSTRĀDES MĒRĶIS UN
TIESISKAIS PAMATS
Visi personas dati, kas iesniedzami Latvijas Bankai, ir
nepieciešami, lai Latvijas Banka uzraudzības funkcijas ietvaros
varētu izvērtēt personu atbilstību Ieguldījumu brokeru sabiedrību
likuma, Latvijas Bankas noteikumu par kredītiestādes un
ieguldījumu brokeru sabiedrības amatpersonu piemērotības
novērtēšanu un Latvijas Bankas pārvaldības sistēmas noteikumu
prasībām, kas nosaka ieguldījumu brokeru sabiedrībām pienākumu
ieviest stingrus pārvaldības pasākumus, tai skaitā prasības
par visu to personu atbilstību, kuras vada ieguldījumu brokeru
sabiedrību. Līdz ar to personas dati tiek vākti un
apstrādāti, lai novērtētu, vai personas, kuras vada ieguldījumu
brokeru sabiedrību, atbilst piemērotības kritērijiem. Šajā
procesā tiek vērtēta personas: 1) reputācija; 2) zināšanas,
prasmes un pieredze; 3) spēja rīkoties atbilstoši ieguldījumu
brokeru sabiedrības korporatīvajām vērtībām un profesionālās
rīcības un ētikas standartiem, tai skaitā spēja rīkoties
neatkarīgi; 4) spēja veltīt pietiekami daudz laika savu amata
pienākumu izpildei; 5) kolektīvā atbilstība.
PERSONAS DATU NODOŠANA
Visi pieprasītie personas dati ir nepieciešami, lai novērtētu
izvirzītā ieguldījumu brokeru sabiedrības padomes vai valdes
locekļa vai personas, kura pildīs pamatfunkcijas, atbilstību. Ja
dati netiek iesniegti, tad iesniegumu noraida, pamatojoties uz
nepilnīgi sniegto informāciju.
PERSONAS DATU SAŅĒMĒJI UN PERSONAS
DATU IZPAUŠANA
Personas dati, kas sniegti ieguldījumu brokeru sabiedrības
amatpersonu piemērotības novērtēšanas procesā, tiek izpausti
Latvijas Bankas darbiniekiem un vadībai to darba pienākumu
veikšanai. Iesniegtos personas datus Latvijas Bankai ir tiesības
izpaust Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma 83. panta ceturtajā
daļā un Latvijas Bankas likuma 7. panta pirmajā daļā noteiktajos
gadījumos, kā arī tiesībsargājošajām iestādēm atbilstoši to
darbību reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajām tiesībām
pieprasīt Latvijas Bankai šādu informāciju.
PIEMĒROJAMAIS DATU GLABĀŠANAS
PERIODS
Latvijas Banka glabā personas datus, kas sniegti amatpersonas
piemērotības novērtēšanas procesa ietvaros, 10 gadus pēc personas
statusa zaudēšanas. Ja tiek ierosināta administratīvā lieta vai
sākta tiesvedība, glabāšanas periodu pagarina un tas beidzas
vienu gadu pēc tāda lēmuma par sankciju piemērošanu stāšanās
spēkā, kam ir galīga lēmuma spēks.
PIEMĒROJAMĀ DATU AIZSARDZĪBA
Latvijas Banka Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27.
aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību
attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un
ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības
regula) (turpmāk - Regula 2016/679) izpratnē ir uzskatāma par
pārzini un ir atbildīga par veikto personas datu apstrādi
atbilstoši Regulā 2016/679 noteiktajai kārtībai.
DATU SUBJEKTA TIESĪBAS
Datu subjektam, kura personas datus prudenciālās uzraudzības
nolūkā apstrādā Latvijas Banka, ir tiesības piekļūt datiem, kas
uz viņu attiecas, un tiesības tos labot. Jums ir arī tiesības (ar
ierobežojumiem) dzēst savus personas datus un iebilst pret savu
personas datu apstrādi, ievērojot Regulas 2016/679 prasības.
KONTAKTI
Ja Jums rodas jautājumi vai sūdzības par datu apstrādes
procesu, Jūs varat vērsties Latvijas Bankā (tālr. 67022300;
e-pasts: datuaizsardziba@bank.lv). Turklāt Jums ir tiesības
jebkurā laikā vērsties pēc palīdzības Datu valsts inspekcijā
(kontaktinformācija: www.dvi.gov.lv).
APLIECINĀJUMS
Ar šo apliecinu, ka esmu informēts par Latvijas Bankai
iesniegto manu kā fiziskās personas datu, tai skaitā sensitīvo
personas datu, apstrādi ieguldījumu brokeru sabiedrību
amatpersonu piemērotības novērtēšanas procesa nodrošināšanai.
Esmu informēts, ka mani personas dati var tikt izpausti šajā
apliecinājumā norādītajos gadījumos.
Vārds, uzvārds:
Paraksts:
Vieta, datums:
Latvijas Bankas prezidents M.
Kazāks