Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Latvijas Bankas noteikumi Nr. 337
Rīgā 2024. gada 11. novembrī Noteikumi par kārtību, kādā persona var iesniegt un Latvijas Banka izskata ziņojumu par finanšu tirgu regulējošo normatīvo aktu iespējamiem vai faktiskiem pārkāpumiem
Izdoti saskaņā ar Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku
likuma 86.1 panta trešo daļu, Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 69. panta trešo daļu, Finanšu instrumentu tirgus likuma 147.6 panta trešo daļu, Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma 38. panta piekto daļu, Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 86.1 panta trešo daļu, Kredītiestāžu likuma 106.2 panta trešo daļu un Segto obligāciju likuma 99. panta trešo daļu 1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā persona iesniedz Latvijas Bankai ziņojumu par iespējamu vai faktisku pārkāpumu finanšu nozarē (turpmāk – pārkāpums): 1.1. alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieka darbībā; 1.2. apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanā; 1.3. finanšu instrumentu tirgū; 1.4. ieguldījumu brokeru sabiedrības darbībā; 1.5. ieguldījumu pārvaldes sabiedrības darbībā un ieguldījumu fonda pārvaldīšanā un ieguldījumu veikšanā; 1.6. kredītiestādes darbībā; 1.7. segto obligāciju tirgū. 2. Latvijas Banka norīko par pārkāpuma ziņojuma, ko tā saņem saskaņā ar šiem noteikumiem (turpmāk – ziņojums), izskatīšanu atbildīgo personu (turpmāk – Latvijas Bankas atbildīgā persona), kas: 2.1. nepieciešamības gadījumā sniedz personai, kura Latvijas Bankai iesniegusi ziņojumu, informāciju par ziņojuma iesniegšanas kārtību; 2.2. saņem un izskata ziņojumu; 2.3. šajos noteikumos minētajos gadījumos sazinās ar personu, kura Latvijas Bankai iesniegusi ziņojumu (turpmāk – ziņojošā persona). 3. Latvijas Banka tīmekļvietnē www.bank.lv publicē informāciju par ziņojuma saņemšanu un turpmākajiem pasākumiem attiecībā uz to, norādot: 3.1. kas ir ziņošana par finanšu tirgus dalībnieku pārkāpumiem; 3.2. kas ir ziņotājs; 3.3. kā var ziņot. 4. Ziņojošā persona ziņojumu Latvijas Bankai var iesniegt: 4.1. izmantojot Latvijas Bankas tīmekļvietnē pieejamu ziņojuma veidlapu (pielikums), aizpildot to un nosūtot uz e-pasta adresi parkapumi@bank.lv; 4.2. iesniedzot Latvijas Bankas atbildīgajai personai papīra dokumenta veidā, elektroniskā veidā vai izsakot mutiski un norādot, kas tas ir ziņojums; 4.3. izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu www.latvija.lv vai tīmekļvietni www.trauksmescelejs.lv, ja trauksmes cēlēja ziņojumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formu, kura pieejama portālā vai tīmekļvietnē. 5. Ja ziņojošā persona ziņojumu iesniedz, izmantojot veidlapu, ziņojošā persona, sniedzot ziņojumu, aizpilda veidlapas 3., 5. (izņemot 5.2. un 5.3. sadaļu), 7. un 9. sadaļu (obligāti aizpildāmas veidlapas sadaļas). Ja ziņojošā persona atklāj savu identitāti, tā aizpilda veidlapas 6. sadaļu, izņemot gadījumus, kad ziņojumu paraksta ar drošu elektronisko parakstu. 6. Ja ziņojumu iesniedz mutvārdos, Latvijas Banka nodrošina, ka: 6.1. pirms balss ziņas ierakstīšanas tiek atskaņota informācija par ieraksta veikšanu; 6.2. saņemto balss ziņas ierakstu glabā ierobežotas piekļuves un pret nesankcionētas piekļuves riskiem nodrošinātā servera mapē; 6.3. mutvārdos iesniegto ziņojumu Latvijas Bankas atbildīgā persona noformē rakstveidā, izmantojot veidlapu. 7. Ja informāciju par pārkāpumu sniedz klātienē, Latvijas Bankai ir tiesības veikt sarunas ierakstu, izmantojot pastāvīgu informācijas nesēju. Latvijas Bankas atbildīgā persona mutvārdu ziņojumu neatkarīgi no tā ierakstīšanas noformē rakstveidā, izmantojot veidlapu. Ja iesniedzējs atklāj savu identitāti, Latvijas Bankas atbildīgā persona ziņojošajai personai piedāvā ziņojumu pārbaudīt, izlabot un saskaņot, to parakstot. 8. Latvijas Banka nodrošina, ka ziņojums, kurš tiek saņemts citādi, nevis izmantojot šo noteikumu 4. punktā minētos saziņas kanālus, nekavējoties bez pārmaiņām tiek nodots atbildīgajām personām ziņojuma tālākai virzībai. 9. Ja Latvijas Banka ziņojumu saņēmusi šo noteikumu 4.1. apakšpunktā noteiktajā veidā, tā nekavējoties nosūta apstiprinājumu par ziņojuma saņemšanu uz ziņojošās personas norādīto adresi, izņemot gadījumus, kad: 9.1. ziņojošā persona ir norādījusi, ka nevēlas saņemt apstiprinājumu; 9.2. Latvijas Bankai ir pamats uzskatīt, ka apstiprinājuma nosūtīšana varētu apdraudēt ziņojošās personas identitātes aizsardzību; 9.3. ziņojums ir anonīms. 10. Ziņojošā persona ziņojumā norāda: 10.1. informācijas par pārkāpumu iegūšanas veidu; 10.2. informāciju, vai par pārkāpumu iepriekš ir ziņots Latvijas Bankai (vai citai institūcijai) un kāds bija iepriekšējā ziņojuma izskatīšanas rezultāts; 10.3. pārkāpuma veidu, kas attiecas uz šo noteikumu 1. punktā minēto finanšu tirgus dalībnieka darbību vai finanšu tirgus segmentu; 10.4. informāciju, kāda normatīvā akta prasības ir pārkāptas, ja ziņojošā persona to var norādīt; 10.5. informāciju, kādas personas vai personu grupas intereses ziņojošās personas ieskatā ir aizskāris pārkāpums, par kuru tiek ziņots, ja ziņojošā persona to var norādīt; 10.6. pārkāpumu identificējošu informāciju (aprakstu), piemēram, darījuma aprakstu u. c.; 10.7. informāciju par personu, par kuru ir aizdomas, ka tā ir izdarījusi pārkāpumu, (piemēram, personu identificējoša informācija, ja tāda ir zināma); 10.8. ziņas par apstākļiem, kas ir pamatā aizdomām, ka persona, par kuru ir iesniegts ziņojums, ir izdarījusi pārkāpumu; 10.9. citu informāciju, kas var būt nozīmīga, izvērtējot pārkāpumu; 10.10. norādi, vai ziņojošā persona vēlas saņemt informāciju par Latvijas Bankas rīcību pēc ziņojuma izskatīšanas. 11. Ziņojošā persona, iesniedzot ziņojumu, var sevi identificēt vai iesniegt ziņojumu anonīmi. Identificējot sevi, ziņojošā persona norāda informāciju, kas palīdz ar to sazināties. 12. Ziņojums ir ierobežotas pieejamības informācija. Informāciju par ziņojumu Latvijas Banka glabā atbilstoši aizsargātā un ierobežotas pieejamības informācijas sistēmā. Informācija par ziņojošo personu un fizisko personu, par kuru iesniegts ziņojums, ir ierobežotas pieejamības informācija, un Latvijas Banka to var izpaust, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežotas pieejamības informācijas atklāšanas noteikumus. 13. Latvijas Banka ziņojumu izskata, ņemot vērā tā steidzamību, bet ne vēlāk kā 30 dienu laikā no ziņojuma saņemšanas dienas. Ja ziņojošā persona sevi ir identificējusi un norādījusi, ka vēlas saņemt informāciju par Latvijas Bankas rīcību, Latvijas Banka pēc ziņojuma izskatīšanas par to informē ziņojošo personu atbilstoši norādītajai informācijai. 14. Latvijas Banka nesniedz atbildi ziņojošajai personai, ja tā: 14.1. nav sevi identificējusi; 14.2. nav norādījusi, ka vēlas saņemt atbildi par Latvijas Bankas rīcību. 15. Ja ziņojošā persona ir sevi identificējusi un norādījusi kontaktinformāciju, Latvijas Banka nepieciešamības gadījumā var pieprasīt ziņojošajai personai precizēt iesniegto informāciju vai sniegt papildu informāciju, kas tai ir pieejama. 16. Latvijas Banka var atstāt ziņojumu bez izskatīšanas, ja: 16.1. ziņojuma teksts objektīvi nav salasāms vai saprotams; 16.2. ziņojums nesatur tādu informāciju, lai Latvijas Bankai būtu pamats sākt pārbaudi par pārkāpumu. 17. Ja Latvijas Banka ir atstājusi ziņojumu bez izskatīšanas, tā informē par to ziņojošo personu, vienlaikus norādot uz tiesībām iesniegt papildu informāciju, lai novērstu trūkumus iepriekš sniegtajā ziņojumā. 18. Saņemot ziņojumu, Latvijas Banka saskaņā ar normatīvajiem aktiem veic nepieciešamās darbības, lai pārbaudītu ziņojumā norādīto informāciju. 19. Pēc šo noteikumu 18. punktā minētās pārbaudes veikšanas Latvijas Bankai ir tiesības: 19.1. saskaņā ar normatīvajiem aktiem sākt administratīvo procesu; 19.2. iesniegt iegūto informāciju valsts pārvaldes iestādei, kuras kompetencē ir attiecīgā jautājuma izskatīšana, vai izmeklēšanas iestādei, vai prokuratūrai; 19.3. veikt citas normatīvajos aktos paredzētās darbības, lai nodrošinātu pārkāpumu novēršanu. 20. Atzīt par spēku zaudējušiem Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2020. gada 22. decembra normatīvos noteikumus Nr. 241 "Normatīvie noteikumi par kārtību, kādā persona var iesniegt un Finanšu un kapitāla tirgus komisija izskata ziņojumu par finanšu un kapitāla tirgu regulējošo normatīvo aktu iespējamiem vai faktiskiem pārkāpumiem" (Latvijas Vēstnesis, 2020, Nr. 6). Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Komisijas 2015. gada 17. decembra Īstenošanas direktīvas (ES) 2015/2392 par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 596/2014 attiecībā uz ziņošanu kompetentajām iestādēm par faktiskajiem vai iespējamajiem minētās regulas pārkāpumiem. Latvijas Bankas prezidenta vietnieks M. Kālis
1. Ziņojošā persona
Vēlos palikt anonīms (šādā gadījumā nav nepieciešams norādīt vārdu, uzvārdu vai juridiskās personas nosaukumu) 2. Adrese, e-pasta adrese, tālruņa numurs vai cita kontaktinformācija (ja ziņojošā persona vēlas to norādīt) 3. Informācijas par pārkāpumu iegūšanas veids*
4. Vai par pārkāpumu iepriekš ir ziņots Latvijas Bankai (vai citai institūcijai) un kāds bija rezultāts? Jā Nē
5. Informācija par pārkāpumu* 5.1. Pārkāpuma veids, piemēram, pārkāpums regulētā tirgus organizētāja darbībā, ieguldījumu pakalpojumu un blakuspakalpojumu sniegšanā, datu ziņošanas pakalpojumu sniegšanā, ieguldījumu pārvaldes pakalpojumu sniegšanā, iekšējās informācijas izmantošanā, uzskaites un turēšanas noteikumu ievērošanā, alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieku darbībā, apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas jomā, kredītiestāžu darbībā, segto obligāciju tirgus darbībā, nepatiesu ziņu sniegšana vai publiska izplatīšana u. c. 5.2. Kāda normatīvā akta prasības, Jūsuprāt, ir pārkāptas (ja ziņojošā persona šādu informāciju var norādīt) 5.3. Kādas personas vai personu grupas intereses, Jūsuprāt, ir aizskāris pārkāpums, par kuru Jūs ziņojat (ja ziņojošā persona šādu informāciju var norādīt) 5.4. Pārkāpumu identificējoša informācija (apraksts), piemēram, darījuma apraksts u. c. 5.5. Informācija par personu, par kuru ir aizdomas, ka tā ir izdarījusi pārkāpumu (piemēram, personu identificējoša informācija, ja ziņojošai personai tāda ir zināma) 5.6. Ziņas par apstākļiem, kas ir pamatā aizdomām, ka persona, par kuru ir iesniegts ziņojums, ir izdarījusi pārkāpumu 5.7. Cita informācija, kas var būt nozīmīga, izvērtējot pārkāpumu, piemēram, kurām personām vēl varētu būt zināma kāda informācija par pārkāpumu, u. c. 5.8. Norāde, vai ziņojošā persona vēlas saņemt informāciju par Latvijas Bankas rīcību pēc ziņojuma par pārkāpumu izskatīšanas (tikai tad, ja ziņojošā persona sevi ir identificējusi) Jā, vēlos Nē, nevēlos
8. Ja ziņojums pieņemts klātienē, – Latvijas Bankas atbildīgās personas vārds, uzvārds un paraksts** 9. Ja mans ziņojums netiek atzīts par ziņojumu, uz kura pamata jāsāk pārbaude***:
* Obligāti aizpildāmā informācija, izņemot veidlapas 5.2. un 5.3. punktu. Ja ziņojošā persona vēlas atklāt savu identitāti, tad obligāti aizpilda arī veidlapas 6. punktu "Ziņojošās personas paraksts", izņemot gadījumus, kad ziņojums parakstīts ar drošu elektronisko parakstu. ** Obligāti aizpildāmā informācija, ja ziņojums iesniegts klātienē. Šo informāciju aizpilda Latvijas Bankas atbildīgā persona. *** Obligāti aizpildāmais lauks. Ja ziņojošā persona norāda, ka tā vēlas, lai tās ziņojums tiktu izskatīts vispārējā iesniegumu izskatīšanas kārtībā, tā, sniedzot šo apliecinājumu, vienlaikus apliecina, ka saprot, ka tās iesniegums vairs netiks izskatīts atbilstoši Latvijas Bankas noteikumiem par kārtību, kādā persona var iesniegt un Latvijas Banka izskata ziņojumu par finanšu tirgus regulējošo normatīvo aktu iespējamiem vai faktiskiem pārkāpumiem. Latvijas Bankas prezidenta vietnieks M. Kālis
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Noteikumi par kārtību, kādā persona var iesniegt un Latvijas Banka izskata ziņojumu par finanšu ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|