Teksta versija
UZMANĪBU! Vietnei pielāgotais Google meklētājs (ātrais meklētājs) meklēšanas rezultātos šobrīd neietver daļu tiesību aktu. Problēma tiek risināta, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka tiešā veidā Google meklētāja darbību ietekmēt nevaram. Aicinām izmantot vietnes izvērsto meklētāju.
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Gulbenes novada domes saistošie noteikumi Nr. 15

Gulbenē 2024. gada 26. septembrī (prot. Nr. 17, 38. p.)
Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju padomju nolikums
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
58. panta sesto daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi "Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju padomju nolikums" (turpmāk – nolikums) nosaka Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju padomju (turpmāk – padome) kompetenci, darbības teritoriju, padomes locekļu skaitu, padomes locekļu kandidātu izvirzīšanas un ievēlēšanas kārtību, darbības termiņu un darba organizāciju.

2. Padome ir konsultatīva institūcija, kas sastāv no padomes darbības teritorijas iedzīvotājiem un ir izveidota pēc iedzīvotāju iniciatīvas. Padomes darbības mērķis ir nodrošināt Gulbenes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) teritoriālā iedalījuma vienību (pagastu un pilsētas) iedzīvotāju interešu pārstāvību, teritorijas attīstību, iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un iesaistīšanos pašvaldības darbā.

3. Padome var tikt veidota katrā pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienībā – Gulbenes pilsētā, Gulbenes novada Beļavas, Daukstu, Druvienas, Galgauskas, Jaungulbenes, Lejasciema, Litenes, Lizuma, Līgo, Rankas, Stāmerienas, Stradu, Tirzas pagastā (turpmāk – padomes darbības teritorija). Katrā padomes darbības teritorijā var tikt izveidota viena padome.

4. Padomes sastāvā ievēlējamo padomes locekļu skaitu nosaka atbilstoši iedzīvotāju skaitam, kāds padomes darbības teritorijā ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā (atbilstoši aktuālajiem publiski pieejamiem Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem uz iesnieguma par padomes izveidi iesniegšanas brīdi):

4.1. līdz 1000 iedzīvotājiem – pieci padomes locekļi;

4.2. vairāk kā 1000 iedzīvotāji – septiņi padomes locekļi;

4.3. Gulbenes pilsētā – deviņi padomes locekļi.

5. Padomes locekļu darbs nav algots.

II. Padomes kompetence

6. Padomes uzdevums ir nodrošināt attiecīgās padomes darbības teritorijas iedzīvotāju interešu pārstāvību šādos pašvaldības jautājumos:

6.1. administratīvās teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī teritoriju un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;

6.2. iedzīvotājiem sniedzamais kultūras piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē, pašvaldības administratīvajā teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšana un atbalsts kultūras norisēm;

6.3. saimnieciskās darbības sekmēšana un atbalsta sniegšana;

6.4. atbalsts sporta norisēm;

6.5. teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrāde;

6.6. līdzdalības budžeta projektu pieteikumu izvērtēšana;

6.7. pretendentu izvirzīšana apbalvojumiem (Goda diploms, Atzinības raksts u.c.).

7. Padomei, pildot uzdevumus, ir šādi pienākumi:

7.1. apzināt padomes darbības teritorijas iedzīvotāju vajadzības un problēmas;

7.2. izskatīt padomes darbības teritorijas iedzīvotāju priekšlikumus un rakstiska ziņojuma veidā informēt par to pašvaldību;

7.3. informēt padomes darbības teritorijas iedzīvotājus par padomes sēdēm un to darba kārtību;

7.4. informēt padomes darbības teritorijas iedzīvotājus par padomes darbu, reizi gadā sniedzot padomes darba pārskatu iedzīvotāju kopsapulce, ko sasauc pilsētas vai attiecīgā pagastu apvienības pārvalde;

7.5. pēc pašvaldības vai Gulbenes novada pašvaldības domes (turpmāk – dome) lūguma, sniegt viedokli par nolikuma 6. punktā minēto pašvaldības funkciju izpildes kārtību, ja tas var skart padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses;

7.6. ievērot ētikas standartus un novērst interešu konfliktus, ja pastāv risks tādiem veidoties, padomes loceklim atturoties no dalības padomes sēdē vai atturoties no tādu lēmumu pieņemšanas, kas ietekmē vai var ietekmēt padomes locekļa, tā radinieka, tam piederošā uzņēmuma personiskās vai mantiskās intereses.

8. Padomei, pildot uzdevumus, ir šādas tiesības:

8.1. sagatavot lēmumu projektus izskatīšanai domes sēdē par nolikuma 6. punktā minētajiem jautājumiem;

8.2. saņemt no pašvaldības informāciju, kas nepieciešama padomes darbības teritorijas iedzīvotāju interešu pārstāvībai nolikuma 6. punktā minētajos jautājumos;

8.3. ierosināt rīkot publisko apspriešanu;

8.4. izmantot pašvaldības īpašumā esošās telpas padomes sanāksmju un sēžu organizēšanai, to iepriekš saskaņojot ar pilsētas vai attiecīgās pagastu apvienības pārvaldes vadītāju vismaz piecas darba dienas pirms plānotās sanāksmes vai sēdes norises dienas, kā arī pašvaldības īpašumā esošo, publiski pieejamo tehnisko nodrošinājumu.

III. Padomes izveides kārtība un darbības termiņš

9. Padomes izveidi uzsāk, ja pašvaldībā ir saņemts vismaz desmit personu, kas deklarējušas dzīvesvietu izveidojamās padomes darbības teritorijā, parakstīts iesniegums padomes izveidei.

10. Pašvaldība izsludina pieteikšanos padomes locekļu amatam, paziņojumu publicējot pašvaldības tīmekļvietnē www.gulbene.lv un pašvaldības informatīvajā izdevumā "Gulbenes Novada Ziņas".

11. Paziņojumā norāda padomes locekļu kandidātu pieteikuma iesniegšanas termiņu, kas nav īsāks par četrām kalendārajām nedēļām no pieteikšanās paziņojuma publicēšanas dienas.

12. Ikvienam iedzīvotājam, kas atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešās un ceturtās daļas nosacījumiem, ir tiesības pieteikt savu kandidatūru padomes locekļa amatam, iesniedzot pieteikumu paziņojumā noteiktajā kārtībā. Kandidātus padomes locekļa amatam var izvirzīt arī attiecīgās padomes darbības teritorijā deklarētais iedzīvotājs, iesniedzot ar padomes locekļa kandidātu rakstveidā saskaņotu pieteikumu paziņojumā noteiktajā kārtībā.

13. Ja noteiktajā termiņā pieteikušos padomes locekļu kandidātu skaits ir mazāks vai vienāds kā padomē ievēlējamo padomes locekļu skaits, pašvaldība pagarina pieteikšanās termiņu vēl par četrām kalendārajām nedēļām, par to publicējot paziņojumu nolikumā noteiktajā kārtībā.

14. Ja, pēc atkārtota termiņa noteikšanas, saņemto padomes locekļu kandidātu pieteikumu skaits ir vienāds ar padomē ievēlējamo padomes locekļu skaitu un padomes locekļu kandidāti atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, balsošana par padomes locekļu kandidātiem netiek organizēta un padomes locekļu kandidāti ir ievēlēti padomē.

15. Ja, pēc atkārtota termiņa noteikšanas, nav saņemts pietiekams padomes locekļu kandidātu pieteikumu skaits vai padomes locekļu kandidāti neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, padomes izveidošanu atliek, līdz atkārtoti tiek saņemts iedzīvotāju iesniegums padomes izveidei.

16. Pēc padomes locekļu kandidātu atbilstības kritēriju pārbaudes Gulbenes novada Centrālā pārvalde organizē balsošanu par padomes locekļu kandidātiem, ievietojot pašvaldības tīmekļvietnē www.gulbene.lv un pašvaldības informatīvajā izdevumā "Gulbenes Novada Ziņas" paziņojumu, norādot termiņu, kurā notiek balsošana, un informāciju, kādā veidā balsojums iesniedzams, un padomes locekļu kandidātu sarakstu.

17. Balsošana par padomes locekļu kandidātiem uzsākama ne agrāk kā divas nedēļas pēc padomes locekļu kandidātu saraksta publicēšanas. Balsošanas termiņš ir divas nedēļas.

18. Klātienes balsošana notiek Gulbenes novada Centrālās pārvaldes paziņojumā norādītajās vietās un laikos. Pašvaldība ir tiesīga balsošanas termiņa ietvaros organizēt iedzīvotāju kopsapulci ar izvirzīto padomes locekļu kandidātu piedalīšanos.

19. Pašvaldībai, ja tiek nodrošinātas tehniskās iespējas, ir tiesības organizēt elektronisko balsošanu.

20. Balsošanas termiņa laikā padomes locekļa kandidāts nav tiesīgs izmantot pašvaldības resursus publicitātes veicināšanai.

21. Padomi ir tiesīga vēlēt persona, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas nosacījumiem un kura ir deklarējusi dzīvesvietu attiecīgās padomes darbības teritorijā.

22. Persona par padomes locekļu kandidātiem padomes darbības teritorijā var balsot vienu reizi.

23. Padomes locekļu kandidātu pieteikumu veidlapu apkopošanu, padomes locekļu kandidātu atbilstības kritēriju pārbaudi, padomes locekļu kandidātu saraksta sagatavošanu un balsu apkopošanu veic ar pašvaldības izpilddirektora rīkojumu izveidota komisija.

24. Padomē tiek ievēlēti tie padomes locekļu kandidāti, kas balsošanā ir saņēmuši lielāko balsu skaitu. Ja par diviem vai vairākiem padomes locekļu kandidātiem nodots vienāds balsu skaits, viņi sarindojami padomes locekļa kandidāta pieteikuma iesniegšanas secībā. Pašvaldība tīmekļvietnē www.gulbene.lv un informatīvajā izdevumā "Gulbenes Novada Ziņas" publicējams apkopojums par to, cik balsis saņēmis katrs padomes locekļa kandidāts.

25. Padomes darbības termiņš ir četri gadi.

26. Padomē ievēlēto padomes locekli var ievēlēt ne vairāk kā divus padomes pilnvaru termiņus pēc kārtas.

27. Padomes locekli var atbrīvot no pienākumu pildīšanas padomē gadījumos, ja padomes loceklis:

27.1. pats izteicis šādu vēlmi;

27.2. bez attaisnojoša iemesla trīs reizes pēc kārtas nav piedalījies padomes sēdēs;

27.3. pieļāvis interešu konfliktu.

28. Lēmumu par padomes locekļa atbrīvošanu no pienākumu pildīšanas padomē pieņem padome ar balsu vairākumu.

29. Ja ievēlētā padomes locekļa pilnvaras tiek izbeigtas pirms pilnvaru termiņa beigām, attiecīgā padomes locekļa vietā līdz attiecīgā pilnvaru termiņa beigām stājas nākamais balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušais padomes locekļa kandidāts.

30. Ja pēc padomes locekļa atbrīvošanas padomes locekļu skaits nav atbilstošs nolikuma 4. punktā noteiktajam, jo nav nākamā balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušā padomes locekļa kandidāta vai kāds no nākamajiem balsošanā lielāko balsu skaitu saņēmušajiem padomes locekļu kandidātiem ilgāk kā mēnesi nestājas atbrīvotā padomes locekļa vietā, padome izbeidz savu darbību.

31. Padomes sastāvu, izmaiņas padomes sastāvā vai padomes darbības izbeigšanu apstiprina pašvaldības izpilddirektors ar rīkojumu. Padomes aktuālo sastāvu Gulbenes novada Centrālā pārvalde publicē pašvaldības tīmekļvietnē www.gulbene.lv.

IV. Padomes darba organizācija

32. Padomes priekšsēdētāju, padomes priekšsēdētāja vietnieku un padomes sekretāru padomes locekļi ievēlē no sava vidus ar balsu vairākumu.

33. Padomes darbu vada padomes priekšsēdētājs, bet padomes priekšsēdētāja prombūtnes laikā – padomes priekšsēdētāja vietnieks.

34. Padomes sēdi sasauc padomes priekšsēdētājs pēc savas iniciatīvas, bet ne retāk kā reizi ceturksnī, vai nolikuma 35. punktā noteiktajos gadījumos.

35. Padomes sēdi sasauc:

35.1. ja to pieprasa vismaz trešdaļa padomes locekļu;

35.2. ja padomei ir jāsagatavo lēmuma projekts izskatīšanai domē;

35.3. ja padomei pēc pašvaldības vai domes lūguma jāsniedz viedoklis par nolikuma 6. punktā minēto pašvaldības funkciju izpildes kārtību.

36. Padomes sēdes ir atklātas. Padomes sēdi vai tās daļu pasludina par slēgtu, ievērojot Pašvaldību likuma 27. panta ceturtajā daļā noteikto.

37. Padomes sekretārs ne vēlāk kā trīs darba dienas pirms padomes sēdes padomes locekļiem paziņo padomes sēdes darba kārtību, norises laiku un vietu, kā arī nosūta lēmumu projektus (ja tādi sagatavoti), atzinumus par tiem un citus izziņas materiālus.

38. Padomes sekretārs informāciju par padomes sēdes norises laiku, vietu un darba kārtību ne vēlāk kā trīs darba dienas pirms tās norises vai, ja minēto termiņu nav iespējams ievērot, nekavējoties pēc padomes sēdes sasaukšanas nosūta Gulbenes novada Centrālajai pārvaldei. Gulbenes novada Centrālā pārvalde informāciju par padomes sēdes norises laiku, vietu un darba kārtību publicē pašvaldības tīmekļvietnē www.gulbene.lv.

39. Padomes sēde notiek, ja tajā piedalās vairāk nekā puse padomes locekļu (kvorums). Padomes priekšsēdētājs pārliecinās par kvorumu pirms katra balsojuma. Ja nav kvoruma, padomes priekšsēdētājs sēdi pārtrauc. Ja kvorums nav arī pēc pārtraukuma, padomes sēdi slēdz.

40. Ja uz padomes sēdi padomes locekļi nav ieradušies nolikuma 39. punktā minētajā skaitā, padomes priekšsēdētājs var sasaukt atkārtotu sēdi, ievērojot sēdes sasaukšanai noteikto termiņu, ja nepieciešams, papildinot padomes sēdes darba kārtību.

41. Ja uz atkārtotu padomes sēdi padomes locekļi nav ieradušies nolikuma 39. punktā minētajā skaitā vai padomes locekļi ieradušies, bet padomes sēdes laikā atkārtoti pietrūkst kvoruma, padomes priekšsēdētājs vienas darba dienas laikā par to informē pašvaldības izpilddirektoru. Pašvaldības izpilddirektors nedēļas laikā pēc informācijas saņemšanas izvērtē, vai padomes darbība turpināma vai izbeidzama.

42. Balsošana padomes sēdēs ir atklāta. Lēmumu pieņem ar padomes locekļu balsu vairākumu. Ja balsis sadalās vienādi, izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja balss.

43. Padomes sēdes protokolē padomes sekretārs. Padomes sēdes protokolā jānorāda:

43.1. sēdes norises vieta un laiks;

43.2. sēdes atklāšanas un slēgšanas laiks;

43.3. sēdes darba kārtība;

43.4. sēdes vadītāja un protokolētāja vārds un uzvārds;

43.5. sēdē piedalījušos un klāt neesošo padomes locekļu vārds un uzvārds;

43.6. uzaicināto personu vārds un uzvārds;

43.7. īsa izskatāmā jautājuma būtība;

43.8. padomes locekļu viedokļi, argumenti, iebildumi, priekšlikumi;

43.9. uzaicināto personu viedokļi un argumenti, ja tās uzstājas padomes sēdē;

43.10. padomes locekļu balsojums;

43.11. pieņemtie lēmumi.

44. Padomes sēdes protokolu paraksta padomes sēdes vadītājs un protokolētājs. Padomes sēdes protokolu nosūta Gulbenes novada Centrālajai pārvaldei piecu darba dienu laikā pēc padomes sēdes norises dienas. Gulbenes novada Centrālā pārvalde padomes sēdes protokolu publicē pašvaldības tīmekļvietnē www.gulbene.lv. Padomes sēdes protokolu papīra formātā padome nogādā un tas tiek glabāts pilsētas vai attiecīgās pagastu apvienības pārvaldē.

V. Sadarbība ar pašvaldību

45. Gulbenes novada Centrālā pārvalde ne vēlāk kā septiņu darba dienu laikā nodrošina padomes sagatavoto un publicēšanai paredzēto dokumentu vai informācijas ievietošanu pašvaldības tīmekļvietnē www.gulbene.lv.

46. Padomes lēmumus, ierosinājumus un viedokļus pašvaldība vai dome izvērtē un lemj par to turpmāko virzību mēneša laikā no to saņemšanas dienas.

47. Padome viedokli par pašvaldības vai domes uzdoto jautājumu sniedz ne vēlāk kā septiņu darba dienu laikā. Ja izskatāmais jautājums būtiski ietekmē attiecīgās padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses un padomei ir nepieciešams konsultācijai sasaukt iedzīvotāju sapulci, padome ir tiesīga saskaņot ar pašvaldību viedokļa sniegšanas termiņa pagarinājumu līdz vienam mēnesim. Ja padome noteiktajā termiņā nesniedz viedokli par pašvaldības vai domes uzdoto jautājumu, tiek pieņemts, ka padomei par attiecīgo jautājumu nav viedokļa.

48. Pēc pašvaldības vai padomes ierosinājuma tiek organizēta domes priekšsēdētāja, domes priekšsēdētāja vietnieka, domes deputātu, pašvaldības izpilddirektora tikšanās ar padomi, lai apspriestu ar padomes darbību saistītus jautājumus.

Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Caunītis
Paskaidrojuma raksts
Gulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 26. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 15 "Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju padomju nolikums"

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsGulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 26. septembra saistošo noteikumu Nr. 15 "Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju padomju nolikums" (turpmāk – saistošie noteikumi) izdošanas mērķis ir Gulbenes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) iedzīvotājiem sniegt iespēju pēc savas iniciatīvas izveidot konsultatīvo institūciju – Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju padomi (turpmāk – padome), lai nodrošinātu pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienību (pagastu un pilsētas) iedzīvotāju interešu pārstāvību, teritorijas attīstību, iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un iesaistīšanos pašvaldības darbā.

Pašvaldību likuma 58. panta pirmā daļa nosaka, ka, lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam, pašvaldībā var izveidot konsultatīvas pašvaldības institūcijas – padomes.

Saistošo noteikumu izdošana pamatojama ar Pašvaldību likuma 58. panta sesto daļu, kas nosaka, ka dome izdod padomes nolikumu – saistošos noteikumus, kuros nosaka padomes izveidošanas un darbības nosacījumus, tostarp:

1. padomes kompetenci vietējās kopienas jautājumu izlemšanā papildus šajā likumā noteiktajam;

2. padomes darbības teritoriju;

3. padomes locekļu skaitu un padomes locekļu kandidātu izvirzīšanas kārtību no katras šīs daļas 2. punktā minētās teritorijas iedzīvotāju vidus, nodrošinot iespēju iedzīvotājiem izvirzīt savus padomes locekļu kandidātus;

4. padomes locekļu ievēlēšanas kārtību, paredzot iespēju iedzīvotājiem tieši balsot par padomes locekļu kandidātiem;

5. padomes darbības termiņu;

6. padomes darba organizāciju;

7. kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata padomes iesniegumus.

Iespējamā alternatīva, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, – ja saistošie noteikumi netiktu izdoti, pašvaldības iedzīvotāji varētu iesaistīties pašvaldības darbā, izmantojot citas līdzdalības formas, piemēram, konsultatīvās padomes un komisijas, iedzīvotāju sanāksmes, publiskās apspriešanas, līdzdalības budžetu, iesniegumus, taču šīs līdzdalības formas neparedz tik plašu iesaisti pašvaldības darbā. Izveidojot padomes, jebkuram pašvaldības iedzīvotājam tiek sniegtas plašākas iespējas iesaistīties pašvaldības darbā.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu

 

Saistošie noteikumi neatstās vērā ņemamu fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu. Padomes locekļa darbs nav algots. Padomei ir tiesības izmantot pašvaldības īpašumā esošās telpas padomes sanāksmju un sēžu organizēšanai, tādējādi, izmantojot pašvaldības rīcībā esošos resursus, netiks radītās vai tiks radītas minimālas papildus izmaksas.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci

3.1. sociālā ietekme – saistošie noteikumi veicinās sabiedrības iesaisti pašvaldības darbā, līdz ar to sagaidāma pozitīva sociālā ietekme;

3.2. ietekme uz vidi – ņemot vērā to, ka viens no padomes uzdevumiem ir nodrošināt attiecīgās padomes darbības teritorijas iedzīvotāju interešu pārstāvību jautājumus, kas skar administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, kā arī teritoriju un būvju uzturēšanas prasību noteikšanu, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu, sagaidāma pozitīva ietekme uz vidi pašvaldības teritorijā;

3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav;

3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – ņemot vērā to, ka viens no padomes uzdevumiem ir nodrošināt attiecīgās padomes darbības teritorijas iedzīvotāju interešu pārstāvību jautājumus, kas skar saimnieciskās darbības sekmēšanu un atbalsta sniegšanu, sagaidāma pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā;

3.5. ietekme uz konkurenci – nav.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām4.1. saistošo noteikumu piemērošanā privātpersona var vērsties Gulbenes novada Centrālajā pārvaldē, pilsētas vai attiecīgajā pagastu apvienības pārvaldē;

4.2. saistošie noteikumi neparedz papildu administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemSaistošie noteikumi izstrādāti, lai padome nodrošinātu attiecīgās padomes darbības teritorijas iedzīvotāju interešu pārstāvību šādos pašvaldības jautājumos:

1. administratīvās teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī teritoriju un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;

2. iedzīvotājiem sniedzamais kultūras piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē, pašvaldības administratīvajā teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšana un atbalsts kultūras norisēm;

3. saimnieciskās darbības sekmēšana un atbalsta sniegšana;

4. atbalsts sporta norisēm;

5. teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrāde;

6. līdzdalības budžeta projektu pieteikumu izvērtēšana;

7. pretendentu izvirzīšana apbalvojumiem (Goda diploms, Atzinības raksts u.c.).

Saistošie noteikumi neparedz iesaistīt papildu cilvēkresursus un tiks īstenoti esošo cilvēkresursu ietvaros, taču esošajiem darbiniekiem (amatpersonām) tiks uzlikti papildus pienākumi un uzdevumi, jo būs nepieciešams rīkot, vadīt un uzraudzīt padomes vēlēšanas, kā arī sniegt organizatorisku un tehnisku atbalstu padomēm.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanuSaistošo noteikumu izpildi nodrošinās Gulbenes novada Centrālā pārvalde, pilsētas vai attiecīgā pagastu apvienības pārvalde un ar pašvaldības izpilddirektora rīkojumu izveidota komisija.

Padomei, pildot uzdevumus, ir pienākums informēt padomes darbības teritorijas iedzīvotājus par padomes darbu, reizi gadā sniedzot padomes darba pārskatu iedzīvotāju kopsapulce, ko sasauc pilsētas vai attiecīgā pagastu apvienības pārvalde.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. Pašvaldību likuma 58. panta otrā daļa nosaka padomes kompetenci, bet Pašvaldību likuma 58. panta sestās daļas 1. punkts nosaka, ka, izdodot padomes nolikumu, padomes kompetenci var paplašināt. Saistošajos noteikumos noteiktā padomes kompetence ir plašāka nekā Pašvaldību likumā minimāli noteiktā, ar saistošajiem noteikumiem papildus paredzot padomes iesaisti jautājumos, kas skar atbalstu sporta norisēm, teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādi, līdzdalības budžeta projektu pieteikumu izvērtēšanu, pretendentu izvirzīšanu apbalvojumiem.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmKonsultācijas ar privātpersonām – 2024. gada martā un aprīlī pašvaldība sadarbībā ar biedrību "SATEKA" katrā pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienībā organizēja Apkaimju darbnīcas, kurās iedzīvotājiem tika skaidrots padomes izveides mērķis un nepieciešamība, kā arī iedzīvotājiem tika lūgts aizpildīt aptauju, sniedzot viedokli par to, kādai vajadzētu būt padomes darbības teritorijai, kādam vajadzētu būt padomes sastāvā ievēlējamo padomes locekļu skaitam. Iedzīvotāju sniegtais viedoklis tika ņemts vērā saistošo noteikumu izstrādē.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 5. septembra līdz 2024. gada 18. septembrim tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē https://www.gulbene.lv/lv sadaļā "Saistošie noteikumi – projekti".

Minētajā termiņā tika saņemts Gulbenes novada Rankas pagasta iedzīvotāja viedoklis šādā redakcijā:

"Vispārīgie jautājumi:

5. Padomes locekļu darbs nav algots.

...Ja darbs nav atalgots, kāda nepieciešamība ir limitēt padomes locekļu skaitu? Padomes darbā jāļauj piedalīties pēc iespējas vairāk ieinteresētajiem pašvaldības vienības iedzīvotājiem. Tas veicinātu iedzīvotāju iesaisti, aptvertu plašākas vecuma grupas.

Padomes kompetence:

7.4. informēt padomes darbības teritorijas iedzīvotājus par padomes darbu, reizi gadā sniedzot padomes darba pārskatu iedzīvotāju kopsapulce, ko sasauc pilsētas vai attiecīgā pagastu apvienības pārvalde;

.....Tas ir demokrātijas ierobežojums. Arī pašai pagasta padomei jādod tiesības savas kompetences realizēšanas nodrošināšanai sasaukt iedzīvotāju kopsapulces vai rīkot iedzīvotāju aptaujas par attiecīgiem jautājumiem.

8.3. 8.3. ierosināt

... kam ierosināt ? rīkot publisko apspriešanu;

Jādod tiesības pašai savā teritorijā organizēt iedzīvotājus interesējošo jautājumu publisku apspriešanu pēc savas iniciatīvas vai kādu jautājumu pēc augstāko pašvaldības locekļu ierosinājuma. Pagasta iedzīvotājiem taču var būt savas intereses, kas Gulbenei vai citām pašvaldībām neinteresē..

8.4. izmantot pašvaldības īpašumā esošās telpas padomes sanāksmju un sēžu organizēšanai, to iepriekš saskaņojot ar pilsētas vai attiecīgās pagastu apvienības pārvaldes vadītāju vismaz piecas darba dienas pirms plānotās sanāksmes vai sēdes norises dienas.

....Pagastu apvienības vadītājiem pašiem būtu jānodrošina attiecīgo pagastu padomes ar visu darbam nepieciešamo (telpām, orgtehniku, utt),ne vis aprobežoties ar visžēlīgu saskaņojuma došanu vai nedošanu. Vai padome var sanākt arī kādā citā vietā, piemēram, skolā, kultūras namā, vai pat privātās telpās, iedzīvotāju brīvas gribas paušanai. Tikšanās ieplānošana iepriekš, uz regulāra pamata, nespēs izjaukt citus iepriekš plānotus pasākumus. Ja aktuālais apspriežamais jautājums nevar gaidīt piecas darba dienas?

Padomes izveides kārtība un darbības termiņš

9. Padomes izveidi uzsāk, ja pašvaldībā

..... vai šeit un visur ar šo terminu ir prezumēta novada Dome vai kāds cits orgāns ? Pagasta pašvaldība, novada?

ir saņemts vismaz desmit personu, kas deklarējušas dzīvesvietu izveidojamās padomes darbības teritorijā, parakstīts iesniegums padomes izveidei

12. Ikvienam iedzīvotājam, kas atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešās un ceturtās daļas nosacījumiem, ir tiesības pieteikt savu kandidatūru padomes locekļa amatam, iesniedzot pieteikumu paziņojumā noteiktajā kārtībā. Kandidātus padomes locekļa amatam var izvirzīt arī attiecīgās padomes darbības teritorijā deklarētais iedzīvotājs, iesniedzot ar padomes locekļa kandidātu rakstveidā saskaņotu pieteikumu paziņojumā noteiktajā kārtībā.

..... Tas iskatās, ka padomju vēlēšanas var izvērsties par partiju savstarpējo cīniņu par ietekmi padomē. Diez vai tas atbilst likumā par Padomēm jēgai un būtībai. Padomes vēlēšanām priekš iedzīvotājiem jābūt tiešām, vienlīdzīgām. Projektā noteiktā kārtība stipri atgādina tos laikus, kad vienīgā partija sasauca tā saucamos "partijas aktīvus" no izraudzītiem "darbaļaudīm".

14. Ja, pēc atkārtota termiņa noteikšanas, saņemto padomes locekļu kandidātu pieteikumu skaits ir vienāds ar padomē ievēlējamo padomes locekļu skaitu un padomes locekļu kandidāti atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, balsošana par padomes locekļu kandidātiem netiek organizēta un padomes locekļu kandidāti ir ievēlēti padomē.

..... Šaubīga demokrātija. Tā ir padomes iecelšana, ne vēlēšanas. 10 vīri var iztaisīt padomi bez vēlēšanas., vairumam iedzīvotāju nemaz neiesaistoties izvirzīšanā un attiecīgi balsojumam izgāzōties rodas formāls iemesls atcelt padomju ideju novadā vispār. Zemūdens akmens izveidots kā formālas lamatas demokrātiskam vēlēšanu procesam.

16. Pēc padomes locekļu kandidātu atbilstības kritēriju pārbaudes Gulbenes novada Centrālā pārvalde organizē balsošanu par padomes locekļu kandidātiem, ievietojot pašvaldības tīmekļvietnē www.gulbene.lv un pašvaldības informatīvajā izdevumā "Gulbenes Novada Ziņas" paziņojumu, norādot termiņu, kurā notiek balsošana, un informāciju, kādā veidā balsojums iesniedzams, un padomes locekļu kandidātu sarakstu.

...... Ko tas nozīmē? Vai balsošana notiek attālināti un aizklāti? Vai tas atbilst tiešas demokrātijas principiem, kas padomju veidošanas idejas pamatā. Skat. Levita rakstus. Rupjš tiešas demokrātijas pārkāpums. Tādā veidā pagasta iedzīvotājiem praktiski tiek liegta un atņemta iespēja klātienē demokrātiski, atklāti un tieši ievēlēt savus pārstāvjus pagasta padomē. Kopumā padomju vēlēšanu kārtība būtu jāvienkāršo un jāpietuvina attiecīgā pagasta iedzīvotājiem. Vēlēšanām jābūt tiešām un atklātām. Jāļauj cilvēkiem strādāt, atcerieties, ka tas ir darbs bez atlīdzības un sabiedriskā kārtā. Izskatās, ka projekta autori vairāk orientējušies uz Gulbenes pilsētas padomes izveidošanu, kurā paredzami partiju cīniņi. Pagastos ir vienkāršāk, tur cilvēkiem interesē pagasta dzīve, ne partiju kašķi.

18. Klātienes balsošana notiek Gulbenes novada Centrālās pārvaldes paziņojumā norādītajās vietās un laikos. Pašvaldība ir tiesīga balsošanas termiņa ietvaros organizēt iedzīvotāju kopsapulci ar izvirzīto padomes locekļu kandidātu piedalīšanos.

..... Pēc likuma gara un arī burta tam jābūt kā pašvaldības pienākumam, ne tiesībām. Lai iedzīvotāji var apspriest savu pārstāvju kandidātu kvalitāti. Padomes locekļi jau, pirmkārt, ir iedzīvotāju pārstāvji un tikai tad domes un citu pašvaldības amatpersonu ielikti cilvēki.

19. Pašvaldībai, ja tiek nodrošinātas tehniskās iespējas, ir tiesības organizēt elektronisko balsošanu.

........ Kā tas saskan ar 16. P. noteikto neskaidro un juceklīgo balsošanas kārtību?

21. Padomi ir tiesīga vēlēt persona, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta piektās daļas nosacījumiem un kura ir deklarējusi dzīvesvietu attiecīgās padomes darbības teritorijā.

Kā ar tiem, kam īpašums? Pašvaldību likumā par teritoriju interesējušiem jautājumiem balsot var ES reģistrēts iedzīvotājs ar nekustamo īpašumu notektajā teritorijā.

23. Padomes locekļu kandidātu pieteikumu veidlapu apkopošanu, padomes locekļu kandidātu atbilstības kritēriju pārbaudi, padomes locekļu kandidātu saraksta sagatavošanu un balsu apkopošanu veic ar pašvaldības izpilddirektora rīkojumu izveidota komisija.

...... Kaut kāda neskaidra vēlēšanu kārtība. Aizklātas vai atklātas, tiešas vai pēc sarakstiem utt. Nav labas pārvaldības principi ievēroti.

.24.. Padomē tiek ievēlēti tie padomes locekļu kandidāti, kas balsošanā ir saņēmuši lielāko balsu skaitu. Ja par diviem vai vairākiem padomes locekļu kandidātiem nodots vienāds balsu skaits, viņi sarindojami padomes locekļa kandidāta pieteikuma iesniegšanas secībā

26. Sabiedriska Padome! Nav jau novada dome vai Saeima. Kālab šāds ierobežojums? Vajag priecāties, ja kāds grib un strādā sabiedriskā kārtā.

29. Vai vienkāršai sabiedriskai Padomei vajadzīgs kopēt partiju veidoto domju vai Saeimas deputātu aizvietošanas kārtību. Vienkāršāk taču būtu, ja attiecīgā pagasta ļaudis savā sapulcē ievēl trīkstošo kandidātu

30. Kādēļ? Skat. iepriekšējo piezīmi. Ļoti ērta klauzula priekš obstrukcija sarīkošanas. Vai tomēr nevajadzētu izsludināt vēlēšanas uz zudušo biedru vietām?

31. Padomes sastāvu, izmaiņas padomes sastāvā vai padomes darbības izbeigšanu apstiprina pašvaldības izpilddirektors ar rīkojumu. Tātad izpilddirektors faktiski ieceļ Padomi, lai gan viņam ir tiesības tikai konstatēt vēlēšanu rezultātu. Padomes aktuālo sastāvu Gulbenes novada Centrālā pārvalde publicē pašvaldības tīmekļvietnē.

Padomes darba organizācija

35.2. ja to pieprasa attiecīgā pagasta iedzīvotāju interešu grupas (uzņēmēji, profesionālas grupas, piem., skolotāji, bērnu vecāki u.c.);

V. Sadarbība ar pašvaldību vai domāta novada pašvaldība vai pagasta pārvaldes?

46. Par to paziņojot Padomei vēlams ar attiecīgu argumentāciju."

Gulbenes novada pašvaldības domes Finanšu komitejas deputāti, pašvaldības izpilddirektore un saistošo noteikumu projekta izstrādē iesaistītie darbinieki, izskatot Gulbenes novada Rankas pagasta iedzīvotāja viedokli, ņēmuši vērā izteikto priekšlikumu un precizējuši saistošo noteikumu projekta 8.4. apakšpunktu, nosakot, ka padomei, pildot uzdevumus, ir tiesības izmantot ne tikai pašvaldības īpašumā esošās telpas padomes sanāksmju un sēžu organizēšanai, bet arī pašvaldības īpašumā esošo, publiski pieejamo tehnisko nodrošinājumu.

Pārējā daļā Gulbenes novada Rankas pagasta iedzīvotāja izteiktais viedoklis netiek ņemts vērā, jo izteiktie priekšlikumi nav atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam regulējumam, iedzīvotāja izteiktā kritika nav argumentēta, kā arī tiek uzdoti jautājumi, neizsakot priekšlikumus saistošo noteikumu projekta uzlabošanai.

Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Caunītis
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju padomju nolikums Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Gulbenes novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 15Pieņemts: 26.09.2024.Stājas spēkā: 07.11.2024.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 217, 06.11.2024. OP numurs: 2024/217.24
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
356143
07.11.2024
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"